NIEUWE ïïagêlaó voor <3Zooró' on SCuió-óCollanó. De godsdienstloosheid. No. 4696 Woensdag 23 Januari 1901, 2êste Jaargang Be pleegzoon. BP1TENLAWD. Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p, c 1,40 Voor het buitenland 2,80 Afzonderlijke nummers«0,08 Dit blad verschijnt dagelijksbehalve Zon- en Feestdagen; BUEEAU: St. Janstraat Haarlem} TB MA HOM AGITATB. PBIJS DBS AOVSaTSSrTIHW. Van 1—6 regels£f Qent Blke regel meeryi/t Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie 4 Contant Redactenr-tJitgever, W. KflPPIRS. Vele menschen willen maar niet geloo- ven, dat het er met de godsdienstige ge voelens onder het volk treurig begint ait te zien. Zy letten er niet op, dat de vijanden van het Pausdom er op uit zjjn om den gods dienst te verbannen uit het openbaar leven en dat zich een revolutionnair element baan breekt onder de volken. Als men de goedgeloovige menschen spreekt van de misdaden der Fransche re volutie, de voorloopster van het heden- daagsche socialisme en van de gruwelen van het Schrikbewind, dan halen zy minach tend de schouders op, en zij zeggen, dat zulke dingen in onze dagen niet meer kun nen gebeuren. Zy vergeten dat de bloedige Commune van Parys pas dertig jaren gele den is en dat de werkstakingen in onze da gen gepaard gaan met geweldpleging, moord en brandstichting. Zy denken er niet aan, dat op dit oogen- bllk in de Fransche Republiek eene ver- Volging tegen de Kerk en hare bedienaren Wordt voorbereid, die schrikaanjagende ge beurtenissen voorspelt. Daar spannen de goddeloozen samen om de kloosters onmo gelijk te maken, on het godsdienstig on- derwys uit de scholen te bannen en het geloof aan een leven na dit leven, het ge loof in den Christus onder de bevolking uit te roeien. Openlyk is reeds in de Fransche Kamer van Afgevaardigden verklaardvoor de Ka tholieken mag geen vryheid van vereenigen, geen vryheid van onderwys, geen vryheid van geweten meer bestaan. De opheifing der klooster-orden is slechts een eersten stap om te komen tot de af schaffing van eiken godsdienst, tot het slui ten der kerken, zelfs zal men trachten te beletten dat de geloovigen zich vereenigen om te bidden. Het Fransche Ministerie, waarvan de so cialist Millerand deel uitmaakt, is er op de schijnheiligste manier op uit om de FEUILLETON. Vervolg.) 11c heb altjjd gedicht, vervolgde Demburg op somberen toon, dat ik de teugels in Odens- berg tot mjjn dood in handen zon honden. S> dert acht dagen denk ik daar anders over. Wie weet, Oskar, of ik de leiding niet reeds 'poedig aan u overdraag. Gjj sjjt in de om standigheden, die wjj tegemoet gaan, misschien beter op deze plaats dan ik. Mjjn God, welke gedachten 1 riep Von Wildenrood ontroerd uit en toeh tevens verblind door het onverwachte uitzicht, dat hem hier geopend werd. Gjj denkt er toch niet in ernst aan, u uit de enken terug te trekken Voor 't oogenblik nog nietl zeide Demburg zich hoog oprichtend. Ik heb nog Dooit den strjjd ontweken, die mjj opgedrongen Werd, en zal hem ook uitvechten. En daarfcjj rekent gjj geheel op mjj I zeide Oskar hem de hand toestekend. Maar nog eens, de directeur schjjnt te vreezeD, dat op de werken bjj het uitbetalen van het loon ea het ontslaan der arbeiders opstootjes sullen voorkomen. De Doodige maatregelen zjjn wel is waar genomen, Dsaar tooh stel ik mjj ter beschikking, als het gezag der beambten niet toereikend mocht zjjn. Ojj behoeft zelf niet persoonlek in te grjjpeu, gjj zjjt het aan nw stand verschuldigd u niet hand te slaan aan de eigendommen der Kerk. Immers, volgens de voorgestelde wet op de kloosters wordt het wettelijk bestaan der religieuse orden opgeheven. Zij bunnen dus niets meer bezitten, en de Staat zal de hand leggen op de eigendommen der kloosterorden om deze, zoover het den Staat goeddunkt, te verdoelen onder de schen kers of hnn erven. Hier wordt dus op z. g. wettelybe wyze den wil der schenkers en het recht van eigendom op de meest bru tale manier verkracht. Voor de sociaal-democraten in de Fran sche Republiek gaat de Regeering met haar op diefstal en rechtsverkrachting gegrond veste wetten nog niet ver genoeg. Zy stel len uitdrukkelijk voor onmiddellijk en zon der verdere formaliteiten al de kloostergoe deren aan te slaau zy willen ten hoogste aan eiken kloosterling de voorwerpen laten, die hy tot zyn persoonlijk gebruik bezigt Zyne kleeren, misschien een paar meu belen en zyn gebedenboek. Al de roerende en onroerende goederen, tot zelfs de boe ken en archieven, de kerkelijke gewaden en de gewyde vaten, alles moet ingepalmd worden. Diefstal dus in den volsten zin des woords, willen zy in toepassing zien gebracht met een echyn van recht, uitge vonden in de holen van den Satan. Al wat het Pausdom vyandig is, juicht m jubelt thans in Frankrijk het godsdienst- hatende ministerie-W a 1 d e c k-R o u s s e a u toe. De omverwerpers der maatschappelijke orde juichen in het vooruitzicht er ie plun deren zal vallen. Maar na het nemen der kloostergoederen zal een andere tyd aan breken, dan zal de beurt komen aan de kapitalisten en vervolgens aan de gegoede burger jj, die thans het recht laten vertrap pen met hun bekrompen gedachten in zake de dingen die komen zullen. Door hunne eerste plundering aange moedigd, zal de bende Kerkvervolgers, die het om roof en anders niet te doen is, niet ophouden met telkens meer te vragen. Zy, die thans dewetten maken in Frank- asn beleedigingen door woorden, misschien zelfs door daden bloot ie stellen. Laat dat aan mjj over 1 Om Dernbnrgs lippen speelde een onbeschrjjfe- ljjk bittere lsch, maar hjj maakte eene afwe rende beweging. Ik dank u, Oikar. Aan uw moed heb ik nooit getwjjfeld, maar bjj zulke gelegonheden laat ik geen anderen mjjae plaats innemen, gjj moogt echter aan mjjne zjjde bljj- ven. Men zal zien en weten, dat ik u de rech ten van een zoon toeken, ik maak daar geen geheim meer van. De beide mannen wisselden nog een hand druk, dan ging Von Wildenrood. Ia de voor kamer kwam een bediende aaar hem toe en vneldde: Op de schrjjftafel van mjjaheer den t ,ron ligt een brief uit het slot Eefcsrdsteia, ,a een half uur geleden aangekomen is. Wjj v egden het niet, u te storen, de bodebehoof- ue ook niet op antwoord te wachten. Het is goed, sprak da Vrjjheer verstrooid. Hjj had nu andere dingen in bet hoofd, hjj dacht nu over de woorden, die Dernbnrg zoo even had laten ontglippen, dat hjj zeer waar- schjjntjjk reeds spoedig de teugels over Odens- berg neer leggen zou. Was dat slechts eene op welling van moedeloosheid geweest, een voor- bjjgamde luim, die men niet ernstig kon opne men Neen, de man was tot in het diepst zjjoer ziel gewond als hjj werkeljjk tot een voortduren don strijd met zjjue arbeiders ge dwongen werd, was het waarschjjatjjk, j» zeker, dat hjj die gedachte werkeljjkheid zou la ten worden en dan nam Oskar Von Wil denrood zjjne plaats in. Zou het vurig begeerde ryk, zul:en niet meer kunnen terugkeeren op den ingeslagen weg. De meerderheid van het Fransche volk is verblind en de Parysche Commune van 1870 heeft het niets geleerd. God woidt er uit den Staat gejaagd en gewetensdwang in de plaats gesteld. Bespottelijke, maar desniettemin gevaarlyke Staats-theologanten treden op. In het vervolgen der klooster-orden ver meet zich de Staat een aanmatigend oor deel te vellen in zaken, welke uitsluitend tot den godsdienst, de zeden en het gees telijk bestuur behooren; over de onderrich tingen der zieleherders, de toediening der H. Sacramenten en der vereischten om die te ontvangen, weten de Millerands niets. De haat tegen den godsdienst brengt niets anders voort dan politieke dwepers, die voortdurend af breken en nooit bet ge ringste opbouwen, die den godsdienst op politiek terrein sleuren om er een twist appel van te maken, een werktuig der party, bjj gebrek aan gezonde Staatsbegrippen. In Frankryk is het God niet meer, die door de Kerk, het menschdom de waarheid leert, de Staat zal een evangelie en zyne wetten verkondigen. De Fransche vrygees- ten hebben het volk zyn veerkracht, zelf standigheid en bewustzijn van eigenwaarde doen verliezen en blindelings volgt dat *olk, gedompeld in den poel van zedelooze ellende, den dwingeland met den spotman- t: 1 omhangen, waarmede in bloedige ironie dr arme dwaas wordt aangeduid van zie- keijjke sufheid en voortgeschopte lafheid. Men hoont het heilige, de deugd wordt bespot en de vryheid vernietigd. Men brengt slaven voort, maar het zyn slaven in het soort vau de Ravachols en der anarchisten van Barcelona en Chicago, die eenmaal met hun kluisters den dwingeland zullen worgen. Wat vroeger gebeurd is, kan weer gebeu ren, erger dingen staan ons misschien te wachten. Het is daarom hoog noodig voor zorgen te nemen tegen het monster der godverzaking, dat in Frankryk meer nog dan elders dreigend zijn kop verheft. doel reeds zoo nabjj liggen Otkars oogen be gonnen te schitteren. O, hjj zou niet sentimenteel zjjn, zooals zijn toekomstige schoonvader dit Odensberg zou den nieuwen heer leeren kennen, dat beloofde bjj zich. Eerst toen hjj in zjjne kamer kwam en den brief op de schrjjftafel z»g liggen, viel hem hst bericht van den bediende weder in en hij nam met eenige bevreemding het schrjjven ter hand. Van 'r slot Eekardstein P Wat kon men hem van dsar maedeelen? De nieuwe majoraateheer wist, of vermoedde toeh zeker wel, wie zjjne werving om Mij a in dt.a weg gestaan had, en deed zoker geen moei:e, o- nabuurschap aan te knoopeD. Oskar maakte den brief open, las haastig da eerste regels door en ontstelde. Driftig keerde hjj het blad om, zsg naar de onderteekening en verbleekte. Fredarik Von Stetten P bromde hjj. Welke booze geest voert dien naar Eekardstein en wat wil hjj van mjj Hjj begon te lezen Het is eene zeer ernstige en zeer pjjnljjke aangelegenheid, die ik met u bespreken moet, schreef mijnheer Von Stetten. Ik heb er lang over nagedacht, in weikeu vorm het geschieden moest en beb ten slotte den z&chtsten gekozen, want ik kon de vriendsohap niet vergeten, die mij met uw vader verbonden hield. Ik zeg u daarom alleen ik ken uw verleden, van het oogenblik afaan, dat gjj Duitschlaod verlaten heot tot uwe laatste oponthoud te Nizta. Toen wjj elkander daar onverwachts weer ontmoetten, heb ik mjj 't even op welke wjjze deze Engeland. Flinkweg spreekt de Engelsche schrijver Charles Williams in de Morning Leader zyn gevoelens nit over het zelfbe drog der Engelschen inzakedeu Zuid-Afri- kaanschen oorlog. Hij veroordeelt de taal van Lord Roberts in zyn wanvoorstel- ling als zouden met zyn trek naar Pre toria, slechts eenige benden van bandieten in het veld zyn gebleven. Ook is het onzin, schryft Williams, te zeggen dat in Zuid-Afrika niets anders dan een guerilla-oorlog wordt gevoerd of schoon de guerilla-stryd (als men het zoo noemen wil) door de Boeren gevoerd, een volgens alle internationale wetten geoor- loofden stryd is, wanneer het de verdedi ging van het vaderland geldt en het is even eens een groote dwaasheid de Burgers, die voor hun vryheid vechten rebellen te noe men. De laatste banbliksem (proclamatie) van Lord Kitchener is dat sommige Boe ren, die khaki-kleeding dragen, voor de gevolgen aansprakelijk zyn. Eerst werd er geklaagd, dat de Boeren geen uniform droegen, en nu zy de uniforms dragen, welke zij krygen kannen, is de opperbe velhebber ook niet tevreden. Heeft het Brit- sche gouvernement dan alleen een patent van de Kbaki-stof Is de Khaki in de Haagsche vredes-conferentie alleen voor da Engelsche soldaten als monopolie aange wezen 1 Duitsohland. De sympathie voor de Boeren neemt in Duitschland met den dag grootere verhou dingen aan. Te Munchen is eene vergade ring gehouden van 7000 personen, te Leip zig van 5000, te Stuttgart van 5000, te Neurenberg van 5000, te Manuheim van 3000, te Kaiseslautern van 3000, te Neustadt van ruim 3000. Groote vergaderingen wer den nog gehouden te Dresden, Franken- thal, Halle, Hamburg, Heidelberg, Heil- broun, Saarbrucke, Ulm, Worms en Plauen. Te Plauen was de byeenkomBt byzon- der geestdriftig, daar sprak kapitein Joos- t e n onder stormachtige toejuichingen de aauwezigen toe. Vele Duitchers van naam voeren in de vergaderingen het woord, al len zyn eensgezind in hnn warme sympa- kennis verschaft. Onder zulke omstandigheden zult gjj het wel begrijpen, als ik van n eisoh, de plaats te ontruimen, die gjj tegenwoordig in Odensberg bekleedt. Men zegt, dat gjj met de dochter des huizes verloofd sjjtgjj weet ztlf echter het best, dat gjj het recht verbeurd hebt een rein, jong meisje aan uw leven te ver binden. Het zon eene misdaad zjjn tegenover mjjnheei Darnburg en zjjn gezin, wanneer ik dat liet gebenren, zonder hem de oogen te openen. 8paar mjj de bittere noodzakeljjkheid als uw aanklager te moeten optreden, verlaat Odensberg 1 Ean voorwendsel voor uw vertrek zal wel te vinden zjjn het is dan uwe zaak, hoe gjj nit de verte uwe betrekking tot de familie wilt veibreken! Ik geef n acht dagen tjjd, zjjt gjj dan nog in Odensberg, dan moet ik spreken en mjjnheer Dernbnrg verneemt de waar heid. Ik laat u tjjd voor een eervollen aftocht, het is het eenige, wat ik nog voor den zoon van mjjn vroegeren vriend kan doen. Frederik Von Stetten. Oskar liet den brief zinken. Hjj kende den ernstigen, vastberaden Stetten, van diens bezoe ken in het vaderljjk hnis. Die liet het niet bjj eenvoudige bedreigingen weigerde hjj Odens berg te verlaten, dan zon hjj zonder aarzalen doen, wat hjj voor zjjn plioht hield en dan dan was alles verloren 1 WtrtU vertolfd) ABONNEMENTSPRIJS Per 8 maanden voor Haarlem 1,10 81

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1901 | | pagina 1