No, 4765 Maandag 15 April 1901. 26ste Jaargang. f en Suió-dColIanó. Het Kerkelijk Jubeljaar. r De Beuid, B II1 T E S L A S D. BUREAU: St. Jansstraat. Haarlem Duitschland. Engeland. China. Frankrijk. Belgiö. HfragGlaó v ABONNEMENTSPRIJS. Per 8 maanden voor Haarlemf 1,10 Voor de overige plaatsen in Nederland franco per post 1,40 Voor het buitenland 2,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen. Redacteu r-U i t g e v e r, W. KÜPPERS. FBJJS DIS AD VIST jen TUIT. Van 1—6 regels. 50 Cents. Elke regel meer71/» Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie k Cont'snt. AQITE MA NON AGITATE. Hoofdagenten voor het BuitenlandCompagnie Gtntrale Publidti Etrangère G. L. DAT]BE Sf Co. JOHN., F. JONES Succ. Paris 31 bis Faubourg Montmartrt. Het Jubilee is een geestelijke gunst, welk» de Kerk, door haar schatkamer van af laten te ontsluiten, den geloovigen aan biedt met het doel hun de kwgtscheldÏDg der tjjdeljjke straöen voor hun zonden te verleenen. Het woord is afkomstig van de Joden. Bjj hen werd er het vijftigste jaar mede aangeduid, Jubileus annus, hst jubeljaar, waarin elk wederom in het bezit kwam van de goederen, die hij in den loop der laatste vijftig jaren van de hand had ge daan. Alle goederen en bezittingen wer den dan ook slechts overgedaan voor den tjjd van minder dan vijftig jaren en de koopprjjs was dan ook geëvenredigd aan 't aantal jaren, dat er nog verloopen moest tot 't eerstvolgend Jubeljaar. Anno Jubilei ndient omnes ad possessiones suas LevitXX V13): In het jubeljaar komt elke bezitting weder aan haar eersten eigenaar terug. 'tWas een wet tegen de opkoopers. 't Zou goed zijn als de Joden er weer toe terugkeerden, al was het alleen maar om het Jubeljaar-zonder-aflaat te voorkomen, dat de slachtoffers hunner roofxucht zich wel eens konden gaan veroorloven ten hunnen nadeele. Door het Sacrament der Boetvaardig heid wordt met de zonde ook de eeuwige straf vergeven, die zjj verdiende, maar niet tevens da tjjdaljjke straf, die wjj in dit of in het ander leven ondergaan moeten. Zoo luidt de lear der Kerk, tegenover de Protestanten, die deze voldoening als een lasterljjke beperking beschouwen van de oneindige verdiensten van Christus. Wjj hebben hiei niet te onderzoeken of het essentieele de hoofdzaak ook het bjjkomende de nevenzaak in zich sluitmaar wat is de wil van God zeiven, zooals deze zich door de geheele overle vering heen geopenbaard heeft Adam ontving kwijtschelding van de eeuwige straf, die zjjn zonde verdiend hadniet temin legde God hem een tjjdeljjke straf op, wier gestrengheid ons allen bekend is. God vergaf M o z e s diens zonde tegen het geloof, maar als tjjdeljjke straf ont zegde Hg hem, 't Beloofde Land binnen te gaan. De heilige koning David levert een schitterend voorbeeld, hoeveel tranen den zondaar nog bljjven te vergieten, zelfs nadat zgn zonde» hem vergeven z$n. Daar om zegt ook de heilige A ugustinus: cogitur homo tolerare, etirnn remissitpeceatis: de mensch moet ljjden, zelfs na vergiffenis zjjner zonden. In verschillende bowoor- FEUILLETON. Vervolg.) Haymo leunde tegen den houten wand, sloeg handen om de opgetrokken knieën en droom- met open oogen. Le gloed op den hamrd doofde uit. Severin 'öorkte, en buiten hmlde de Töhn om de kleine ^ning, dat ze bjj oogenblikken in slis voegen *r&akte. III. Na de zwara vermoeienis van den dsg ge- 0t>t Haymo geene verkwikkende rust op den #nd van den haard. En toch sliep bjj vast en rustig. Na eenige e'Bn van bo\rekkelijke kalats vrerd hjj door n windstoot opgeschrikt, dia tsgen de woning Wz' omTer gswwpen zou worden alti werd ook wakker en zelfs Severin hield l-^saorken op en draaide zich op de andere te verliat de hut, om zich aan de bron Virfrisachen de stand der stetran toonde fl> dat het twee uur Da middernacht was Aoen hij terugkwam had Walti het vuur aan gemaakt- Severin echter «merkte weer in den slaap, of ar eon pfjnbc&m afgezaagd werd. Haymo hing zgn jachtgereedschap aan den gordel, wierp den boog op den rag en drukte dingen drukken de Vaders herhaaldelijk dezelfde meening uit. Daar echter de voldoening, die wg voor onze zonden geven, allergeringst is in vergelijking met wat ze, overeenkomstig het getal en de grootte onzer zonden, zgn moestkomt God, die een God van ge naden is, ons behoeftigen tegemoet door aan Zjjae Kerk de beschikking te verlee nen over de Aflaten, welke bestemd zgn om aan te vullen hetgeen er ontbreekt aan onze boete. En dat wel als lonter gevolg, ongetwij feld, Zjjner goedheid, maar op een wjjze die samenhangt met de bswonderenswaar- digste uitdeeiing van genaden en met die onderlinge liefde, die wg de gemeenschap der Heiligen noemen. De aflaat is de kwijtschelding van de tijdeljjke straf voor de zonde, geldig voor God en geweten, en verleend door toe passing van de schatten der Kerk. Elk dezer woorden zou een toelichting behoeven. Wjj bepalen ons slechts tot deze: «door toepassing van de schatten der Kerk», om te doen uitkomen hoesbe- wonderens waardig en tegeljjk treffend de uitdeeiing der genade is, die ons door de aflaten wordt aangeboden. In de tjjdeu dat de Algiersche zeeschui mers de zeeën onveilig maakten, werd door hen een Christen gevangen genomen en verkocht aan een meester, die hem zgn vrgheid beloofde wanneer hg een groote uitgestrektheid gronds zon heb ben ontgonnen en vruchtbaar gemaakt. De ongelukkige slaaf had er voor zich wel zeven jaren en zeven quadragenen genoeg aan, gesteld, dat hg den moed en de kracht had het werk ten einde te brengen. Tot zgn geluk kon hij over zijn toestand en over de harde voorwaarden, die zgn terngkeer vertraagden, bericht geven aan zgn familie. Aanstonds togen zgn broeders, bloedverwanten, vrienden zelfs op weg met het voornemen om hem zgn taak zoo spoedig mogelgk te helpen volbrengen. De meester gaf zgn toestem ming en na korten tjjd had de slaaf zgn vrgheid herkregen. Ziedaar wat er, in een andere orde van zaken, geschiedt door de kracht der aflaten. Door in de slavernij des duivels te geraken, zgn wjj niet gedoemd hem eauwig te dienen, omdat het Sacrament van Boetvaardigheid er ons van ontslaat, maar alvorens de volkomsn uitwerking dier zalige verlossing te genieten, bljjft ons nog meer of minder te ljjden in deze of in de andere wereld. Door toepassing nu der overvloedige verdiensten van Chris- tus en van de Heiligen wordt dat ljjden de muts op bet krulhaar. Uit eene kast haalde bjj een anderen boog te vooischgu en een pijl koker en reikte beide voorwerpen aan den jongen over, wiens oogen begonnen te sohitteren, toen bij naar het wapen greep. Kunt gfj schieten Op honderd schreden afstand raak ik eenen boom, sprak Walti met sTalsnde oogen. Goed. Laat Severin dan maar slapen 1 Zoodra de morgen aanbreekt, gaat gij het jacht veld rond, om de wacht te houden I Welken weg moet ik volgen P Gjj gaat eerst naar de kruishoogte, dan verder naar boven door het woud tot de rots wanden, eu dan steeds langs de rotsen heen maar pas op voor de lawinnen, en loop nooit nsar de laagte, als gü zs hoort rollen, maar ga zoo dicht mogelijk tegen den rotswand staan I Tegen den middag kunt gij een plaatsje in de zon opzoeken, om uit to rusten. Dan gaat gjj naar beneden, tot den kant van het meer en verder door hit Alpenwoud weer naar boven. Tegen den avond moet gij weder terug zijn bij hst kruis en daar wachten tot het donker wordt En als gü een steenbok ziet of eene kudde gemzen, dau mo*t gü u stil houden eü de die- r»n niet wild maken. Begrepen P En als gü iemand ontsooit, die hier boven nitk t« maken heeft, toon dan det gü een flinke jongen zgt •n roep hem aan. De goederen, die gü bewa ken moet behooren aan heer Heinriob, de abt van het Viooi r. Walti knikt' slacht*. Maar egn gelaat gloei- de en zgne handen omklemden vaster den j boog. voor ons verkort. Dat wil zeggen, dat ook wg broeders en vrienden hebben, die zich aan het werk zetten om den t,jjd onzer boete te bekorten. 't Staat vast, dat wie het minst boetvaar digheid noodig hebben, er toch het meest aan doen. Zjj gaan verder dan zjj behoe ven en verwerven zich een overschot van verdiensten, dat geen bestemming zou hebben, zoo het niet ten bate der gemeen schap kon worden aangewend. Wjj her halen, niets is bewonderenswaardiger en treffender dan deze erbarmende vereen zelviging, die de eenen verrjjkt met den overvloed der anderen. De Heiligen in den hemel en de rechtvaardigen op aarde, stichten door hnn overvloedige verdiensten een geesteljjk fonds, een schat, waarover de Kerk het beheer heeft en beschikt ten bate van hen, die genade behoeven. De Paus en de Bisschoppen zgn er de uitdeslers van, dezen "in beperkte mate, de Opperpriester met volle macht. Ten tgde van het Jubilee zet hg de schatka mer der aflaten wgd open, en daar er genoeg is voor allen, ontvangt een ieder meer dan voldoende. Want men dient niet te vergeten dat de verdiensten van Jezus Christus ten grond slag liggenwaarbjj dan de verdiensten der Heilige Maagd en der Heiligen ko men, door de goedertieren beschikking van denzelfden Christus, die wil dat wg zjjne helpers zgn in de orde der genade. Nog zouden wg de beweringen der pro testanten moeten weerleggen, die der Kerk de macht betwisten om aflaten uit te dee- len, en de meening der Jansenisten en van anderen die de toepassing der aflaten enkel tot de canonieke straffen beperken. Al 't geredeneer der protestanten valt in duigen tegenover het, zonder eenige beperking uitgesproken woord van Chris tus tot zgn Apostelen«Al wat gg zult ontbonden hebben op aarde, zal ook ont bonden zgn in den hemel.» De dwaalleer der overigen wordt weerlegd door de over levering, waarop de definitie der Kerk be rust, waarbjj verklaard wordt, dat de kwijt schelding der tjjdeljjke straffen, door toe passing van de schatten der Kerk, «in geweten anders gezegd in de geeste* Ijjke orde geldig is voor God.» Het vraagstuk der aflaten, dat zoo als men weet het eerste voorwendsel was voor L n t h e r's opstand, zou zekere zeer sabtiele uiteenzettingen vereischen maar in zgn objectieve werkelijkheid is het niets dan de toepassing van het alge- meene dogma der overdracht. Dat beeft DeMaistre welsprekend en glashelder aangetoond En nu, God behoede u, groet Severin van mü 1 Zonder geraas te maken, om den slapende niet te wekken, verliet Hayaao de hut. Buiten was hrt nog donkere nacht al blikten ook hitr en daar do sterren tnsschen do wild voortja gende wolken. Met vasten tred volgde hij hst ruwe steenen pad, da! naar het dal voerde, en den naam droeg van Jagarshelling, omdat het door bgna niemand andtr» betreden werd. Na een uur bereikte hü het dof ruiachende Aioenwoud. Hü liep in de duistsrai», die hem tusschen de bootaen omringde, zoo zeker voort, of het helder dag was. Meermalen hoorde bg grof wild vlechten en steenen rollen. Op eene open plaste vloog een uil over hem heen met rui- schenden vleugsislsg. Nu verdeelde de weg zicb, het eene pad leidde over de boscbrgke hellingen en liep steil naar het meer af, het andere ging dwars door het woud, liep l*ngs de herderskudden heen en bereikte na tal van bochten het dorp in het Klooeterdal. Langs de h«rder«kudden heen 1 Haymo g«- voelde, hoe eene geheimzinnige macht hem daarheen trok. Hg zou zoo gaarne vernomen hebben, of Gilti den stormaebtgen nacht ook gelukkig doorgekomen was. Om zich aan d*B3 macht ta onttrekken, ,-oeat hg nan het doel van zgn tocht denkeo, wc-rjm hg heden mor gen naar het klooster ging. Met verdubbelde snelheid volgde hg bei ateed. «maller wordende p«d. Da m.rgearohe- mering, die nu begon aan te Er is geen enkel protestant huis vader, zegt hg, die thuis nooit aflaten ver leend, die een strafwaardig kind niet ver giffenis geschonken heeftdoor bemidde ling en om de verdiensten van een ander zjjner kinderen, waarover bjj tevreden was. «Er is geen enkel protestant vorstdie geen vijftig aflaatbrieven geteekend heeft tjjdens zgn regeering, door een ambt te be geven, eene straf kwjjt te schelden of te ver minderen, enz, om de verdiensten van va ders, zonen, broeders, bloedverwanten of voorvaderen. Dit beginsel is zoo algemeen en zoo natuurljjk, dat het ieder oogenblik in de minste daad van menscheljjke ge rechtigheid vertoont. Honderden malen hibtgij den spot gedrevsn met de belache lijke weegschaaldie H o m e r a s zjjnen Jupiter in de handen geeft. Het Chris tendom vertoont ons eene geheel andere weegschaaL Aan den eenen kant ai de mis daden, aan den anderen al wat er tot uit boeting daarvan gedaan is hier de goede werken aller menschen, het bloed der mar telaren, de offers an de tranen der onschnld, zich immer ophoopend om in evenwicht te komen met het kwaad, dat, van 't be gin der schepping af, zgn vergiftigde gol ven in de andere schaal uitstort. De zjjde des heils moet het ten slotte winnen, en om dit werkwaarbg de gansehe ssfaep- ping belang h6eft en in bange verwach ting zucht, te verhaasten, is het voldoen de dat de mensch een wil heeft. «Niet alleen geniet hjj zjjn eigen ver diensten, maar vrat anderen voldeden,wordt hem door de eeuwige gerechtigheid toe gekend, mits hg slechte gewild hebbe en zich deze overdracht waardig getoond. Onze afgedwaalde broeders hebben ons dit be ginsel betwistalsof de xaUgmaking die zjj met ons aanbiddeniets anders ware dan een groote aflaat, aan 't menschdom verleend door de oneindige verdiensten der Onschnld zelvedie sich vr jwillig voor de menschen liet slachten.» Vergeten wjj ten slotte niot, te seggen dat de aflaten van het Jubilee toepasse lijk zgn op de zielen dts vagevuursper modum tufragii. Verheugen wjj ons dan reeds nu In het a.s. Jubilee, opdat de Gever van alle goed, in rjjken overvloed Zjjn genade cal uit storten over allen die Tan goede wille z$n. Het is niet onaardig te vernemen hoe de theorie en de praetjjk der soeialisten verschillen. Daartoe leverde de werksta king van zetters bjj de sociaal-democra tische Volks Ztg. een duideljjk bewjjs. Op hem de afdaling gemakkelgker. De eiarren ver- bleekten, de hemel werd sl liohter es boven de toppen d*r bergen werd h*t etrste morgen rood zichtbaar. Een roodachtige glesd l»g ever het ruime keteld»l, waarin de silverklare gelvtn rm htt meer ruieebten. Toen Hsymo den stsilen oever bsreikte, werd aan den «nderen oever Tan het meer in de Bait«olomeue kluis het klokje gtlnid. Hü nam de mun af en sprak in stilte een gebed. Toen stiet hü de kleine boot, die tusschen de s ruiken aan den oever lag, in het water, sprong ving in het schommelend vaartuig en greep naar de roeispanen, Wel had de gie rende Të in wind tusschen de hooge ratsen sleoh's half zooveel kracht als op de vlaktemaar Haymo moest toch sl zijne kracht aanwenden, om bg de wervelwinden, die hens overvielen, het plompe vaartuig recht op de bruisende golven te houden. Het wrs helder dag geworden, als hg niet ver van het dorp in eene voor den storm be de annonce-zuilen te Leipzig prjjkte een reusachtige aankondiging van genoemd blad, waarin werd uiteengezet, hos men door zich daarop te abonneeren, ds geva ren van «kapitalistische uitznigerjj» zou tegengaan. Maar onmiddellgk onder dit reelamebiljet was door de geeellen een strooibiljet geplakt, dat tot titel voerde Eur AufltldrungEn daarin werd bekend gemaakt hoe theorie en praktjjk bjj de Volks Ztg. niet altjjd met elkaar in overeen stemming waren, want het blad werd ge drukt door «onderkraipers», sn de vak- vereeniging had het in dianst treden bjj deze courant verboden. Het Eugelsch geneeskundig blad Th* Lancet vestigt de aandacht op den vreese- Ijjken toestand in Britsch-Iadië. De past richt er groote verwoestingen aan. Te Cal cutta etsrven wekeljjks 287 tot ruim 400 personen. Te Bombay zjjn al 2S00 mea schen in een week ten grars gebrasht, terwjjl in nsrmale omstandigheden het sterfteejjfer Z00 bedraagt. De etad Bom bay telde in 1801 aan inwonen 770.000 zielen, dat getal ie geslonken tot 220.000. Van 1893 tot 1900 zjjn dan ook in die stad 269,536 menschen gestorren, waar in gewone tjjden dit getal slecht» circa 140,000 had mogen bedragen. Graaf Von Walderse», opperbe velhebber der Internationale troepen in China, ontving ter gelegenheid van sjjn verjaardag van prins T j i n g eeoe hoe veelheid praehtige ef den stoffen vaa greete waarde ten geschenke.Ook prins T o j o e n, broeder des Keizers, heeft den Maarschalk peraoonljjk zjjn gelukwensehen en geschen ken aangeboden. De heer W a 1 d e c k-R o u t e a t is tot herstel zjjner geaondheid, vergeaeld van zjjue Echtgenoote en Dr. P o i r r i e r. Donderdag avond nit Parjjs naar Antibes vertrokken, waar hg tot het einde deaer maand zal verblgren. Te Dannes, nabjj Boulogne-nan-Zee zgn twee kinderen van II en 13 jaar oud, in een zandgroef spelende, door een aard storting bedolven. Men heeft na lang zoe ken hun ljjken gevonden. Op het anarchisten - congres te Brussel werd met algsmeene stemmen besloten, dat alle staatsinrichtingen als tot niets deugende, ten spoedigste omvergeworpen moeten wor den. Het Congres sprak den wensch uit, dat alle volken spoedig met hun reges- ringen afrekening zullen honden. Te Gent en Antwerpen sjjn prot8stmee- tiagen gehouden tegen hetwetsontwerp van den minister De Smet de Naejjer waarbjj het recht bot verkoop Tan ster ken drank swaarder dan tot heden ba last zou worden. Een bierbrouwer te Laeken, in wiens bier voor de gezondheid nadeelige bestand» van wisn Walti iiem gesproken bad, de aiemwe opzichter over de viaeoitvrg, die van Paesen ge komen was, en van wien Severin verteld had, dit hg dagen lsng in den eetannsen, met sueenw bedekten kloostertuin op en netr gewandeld had, als een spook. Haymo kwam eene scksede naden, *g'ne spükere beslagen schoenen kratten dearbf op een steen. De man hief driftig sgQ gebogen hoofd op. Deze t'otscha, edele gestalte, h»d beter voor een harnas, dan voor een pjj g®" past; het gela t echter met dea vollen, swar- tea baard, zag wit als «ueeuw s verdriet en zieleemart hadden aan de trekken eene scherpe uitdrukking gegeven en diepe rimpels ip be hoofd doen omstaan. Om sgae dunne lippen lag eene pünlgke tr-.k eu de ingezonken oogen brandden als vuur dese oogen hadden ker in langen tüd de weldoende tranen gekend. H.ymo voelde sich geheel ontroerd bg den aanblik van dezen kluizenaarhg nam ver van net aorp in eene voor aen storm ue- ug ueu schutts plaats de boot wsder aan land trok. verlegen zgae muts af en stamelde, IT. j_ L J J Il: K/iT-nraBTHn vadfif. Wil SCi'ft. Tusschen de raizehende denneboomen liep hg de zachtglooiende, boschrgke helling op. Plot seling bleef hg getroffen staan. Voor hem zat op een met mes bedekten steen een soort klui- zanaar. Aan zgae voeten lagen netten, visch- netien en hengels. Hg leunde mst de armen op do knie en hield het gelaat in de handen verborgen. Onder de neergeslagen k*p men een oclioon gevormd hoofd, met tor.gesoioren ,«lt« baard biag tu..ohee do zwmt haar. zijn handon Zjjn tot op en en 3D d* er Eerwaarde vader, wat scheelt u, zgt gg ziek P Zonder een woord te spréke*1 r man het gelaat af, nam sgDe netten e* vischtuig op zgnen arm en wilde n' Hajmo echter plaatste sich voor rat en vprak O, epreek maar een enkel roord tot .-T. in hc. vee■■"- -r—«-</. t i— »- <(a up-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1901 | | pagina 1