NIEUWE
Ibagèlaó voor c Tioorè*
Klo oster vervolging.
No 4909.
Zaterdag 5 October 1901,
26ste Jaargang.
Se misèaaè
BU ITENLAND,
«0
■r0C.
Dit blad verschpnt
dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen,
BUBSAU: St. Janstraat Haarlem.
/1,10
«1,40
<2,80
<0,03
Van 16 regels......50 Cen'
Elke regel meer 71/»
Groote letters worden berekend naar plaatsruimte*
Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie h Contant
Redacteur-Uitgever, W. KAPPERS.
Gisteren was het 3 October, de dag
daarop de termijn ten einde liep aan de
kloosterorden en geestelijke vereenigingen
in Frankrijk gesteld, om aan de Regeering
verlof te vragen in de Fransche Republiek
te mogen blijven. Men weet, dat slechts
een klein getal kloosters zich vernederd
hebben die vraag tot de Regeering te doen,
talrijke kloosterlingen hebben reeds Frank-
rïjk verlaten, anderen wachten onverschrok
ken de gebeurtenissen af en zullen nu
^aarschpnlpk met geweld uit hun eigen
dommen gejaagd worden.
De kerkvervolging is het eerste jaar
der 20ste eeuw voorbehouden, in Frankrijk,
itt het land, dat beweert aan het hoofd der
beschaafde naties te staan, waar verdienst-
'olle mannen, eerbiedwaardige vrouwen,
door politie, gendarmen en misschien wel
door soldaten uit hun woningen worden ge-
jaagd, uit hun kloosters waar zjj zich ver
enigd hadden o& God te dienen en hunne
®vennaasten behulpzaam te zjjn.
De goddeloozen, onder welk masker zjj
2'ch ook vertoonen, hebben in Frankrijk ten
minste alvast tgdeljjk hun slag geslagen.
gaan verder en verwekken in Spanje
en Portugal anti-godsdienstige betoogiu-
8®n. Zjj eischen sluiting der grenzen voor
d® geestelijke bannelingen nit Frankrjjk.
Ook in Italië vinden de verdreven reli
gieusen geen veilig toevluchtsoord, daar zjjn
d® revolutiehelden, de Cavours, de Maz-
8'öi's en de Garibaldisten nog a'tjjd min
°1 meer heer en meester van den toe
stand.
In Duitschland wacht de Roomsche Kerk
nieuwe vervolging, grootendeels zijn ook
daar de grenzen gesloten voor de Frausche
kloosterlingen. In andere landen o. m. in
België, tracht het godsdienstloos volk de
bannelingen met wantrouwen en vijand-
•chap te onthalen. De Katholieke Belgen
daarentegen roepen de Fransche religien-
FEUILLETON.
van het
kasteel Fierrefite.
Vervolg.)
i P'ivier aarzelde, maar Jacques kwam tusschen-
Ven.
lk geloof werkelijk, zeide hg, dat ge eeo
gulle, gastvrge uitaoodiging niet moogt
"•Uan.
Het goedhartige gelaat van Dorgeur straal lo
voldoening.
j Zoo is het goed 1 riep hg uit, mijnheer
^c?aes spreekt naar mjjo ha,t, en die uitnoo-
'ting geij n evengoed als uw broeder.
Maar mijnheer, ik ben toch een vreemde
Voor n. 11
j p- Wat vreemde? Dan moest ik niet weten
j| 6Ï Jacqnes Fromentel en dat gij de broe-
Jj' sgt van mijn vriend Olivier Fromentel en
oclrW6et' do vrienden van onze vrienden zijn
onze vrienden. Geen woord er meer o»er,
J ïs»k iz beklonken en mijn vrouw zal er wat
d®6 in haar schik zgn. Wacht, nu zullen wjj
Itta eens bepalen. Wat denkt gg van aan-
j*nden Dinsdag? Dan is het juist 6 Januari,
j 'e Koningendag. Dat komt goed, dan eten we
koningakoek.
sen in hun gastvrjj land een hartelgk wel
kom toe. En niet minder dan het volk
roept de Belgische Katholieke pers de
Fransche Paters, Broeders en Zusters, we
derrechtelijk gebannen uit het land van
vrijheid, geljjkheid en broederschap, het
welkom toe. Hun misdaad bestaat hierin,
dat zij gebruik maken van hun persoonlijke
vrjjheid om zich te vereenigen in den
dienst van God, voor de verspreiding van
het geloof en het onderwijs en voor ver
schillende liefdadigheidswerken; hun mis
daad bestaat ook hierin, dat zij de ware
gelijkheid in de wereld betrachten door
de onderwerping aan Gods wil, terwjjl zij
de broederlijkheid, niet alleen in woorden
maar ook in daden beoefenen.
De kloosterlingen worden vervolgd door
de Fransche Regeering, een speeltuig der
Loge. Zjj heeft ze verbannen en daarom
roepen wjj, zegt een der Brusselsche bla
den, hun het welkom in ons midden toe,
verspreidt in ons land de weldaden die
onze zuiderburen zoo dwaselijk van de
hand wjjzen, de gastvrijheid, die wij u
aanbieden, zal ruimschoots vergoed worden
door het goede, dat gij in ons land zult
stichteu, waarvoor wij u dankbaar zullen zgn.
Het zjjn toch de kloosters geweest die
in barbaarsche tijden den landbouw in
Europa verspreid en de beschaving gered
hebben. De kloosterling heeft een strenge
regeltucht te volgen. De paters bedienen
de kerken en kapellen, prediken en hoo-
ren biecht, gaan de zieken en stervenden
vertroosten en bijstaan; anderen gaan het
geloof verkondigen in de onbeschaafde stre
ken. Broeders en Zusters geven onderwjjs,
kosteloos aan de kinderen van werklieden,
anderen bedienen de gods- en ziekenhuizen-
Wie ban en mag het afkeuren, dat zekere
uitverkoren zielen zich uitsluitend aan den
dienst van God wjjden en in het gebed hun
leven doorbrengen. Wie heelt er niet in
droevige uren getracht naar eenzaamheid,
naar zielsverheifing, naar volkomen onthef
fing vao alle aardsche bekommernissen? In
Ik item voor Drie-KoaingeD en den ko
ningsboekriep Jacques vrooljjk, terwjjl Olivirr,
die nog altijd naast hem stond, zwg'gend en
goedkeurend knikte.
Uitstekend 1 hernam Dorgenr. Wjj Joggen
dus aanstaanden Diesdag. Komt om vjjf uur,
dan drinken we op mijn kamer nog esn gez llig
bittertje zoo o; der ons jongens. Wacht eens,
ik weet niet of gjj bitter drinkt, ik voor mjj
kan er niet buiten, dat is neg een gewoonte van
mjj aan boord. Als ik mijn oorlam niet voor
't eten had gehad, dan smaakte het mjj nieten
aan den wal is het zoo gebleven.Als we tegen
woordig, nu alles zoo grootscheeps gaat, bezoek
hebben, dan moet ik msdera drinken cf port
of sherry of hoe die rimram verder heeten mag,
dan mag ik ook geen pjjp rooken ma*r ik ver-
zeker u dat ik rajj dan voel als een visch op
het droge. Mjja bittertje en mjjo pijp, daar
kan ik riet buiten. Maar voor u zal ik zoo
veel omilag met behoeven te maken, ik pak
mijn ooilam en gjj drinkt wat ge wilt. Stil
eens, we konden er nog wel een paar gasten
bjjvrager, eenvoudige menschen waar wij ook
geen complimenten mee behoeven te maken,
den maira en den dokter bijvoorbeeld. Hebt
ge er niets tegen
Volstrekt niet.
Mooi zoo, ik zeg maar, hoe meer zielen
hoe meer vreugd, als het maar niet deftig wordt.
Als ik een zwarte rok moet dragen, dan is het me
of ik in een dwangbuis zit. Stil, daar valt me
nog iets in. Kent u mijn neef Neen, nietwaar?
Zoudt ge kennis met hem willen maken, hg is
een alleraardigste kerel.
die betrachtiug leven de kloosterlingen. Zjj
zijn bij God de voorspreeksters van het
zondig mensehdom, en in onze bange oogen-
blikken, in onze dagen van ontmoediging
en zielenangst, moet het voor ons een
troost zgn te denken aan de door God
uitverkoren schepselen, aan hen, die voor ons
bidden en de ontberingen, die zg lijden,
voor ons opofieren.
Men spreekt van de kloostergoederen.
Maar waaruit bestaan zg? Uit kerken en
kapeller, uit gods- en ziekenhuizen, wees
huizen en andere liefdadige gestichten. En
in de kloosters zelve, wat een eenvoud
heerscht er, velen zouden verwonderd zjju,
dat de religieusen zich met zulk leven te
vreden stellen.
Een verstandig mensch zet al de dwaze
vooroordeelen tegen de kloosterlingen, hun
leven en hunne kleeding,op zij. Want,
hg weet, dat de kloosterlingen eeu groote
rol in het godsdienstig en maatschappelijk
leven vervullen en onschatbare diensten
aan de godsdienstige opvoeding, aan het
onderwijs, aan de ziekenverpleging en aan
alle liefdadige instellingen bewjjzen.
Maar, zeggen velen, er wordt te veel
aan de kloosters gegeven, de armen zul
len er door ljjden. Wie zgn zij, die dat
zeggen
Het zgn menschen, die niets aan de
kloosters geven, en wat doen dezulken voor
de armen
Wat de katholieken betreft, men mag
gerust zgndegenen die aan de kloosters
geven, geven ook aan de armen, en wat
aan de kloosters gegeven wordt, komt onder
allerlei vormen den armen te baat.
Frankrijk, het rjjke Frankrjjk, dat voor
een groot deel zijn welvaart en rijkdom
men te danken heeft aan den invloed der
Religieusen, zet zjju weldoeners aan de
deur. Spoedig zal het zich beklagen, maar
het zal te laat zgn. Onder het juk der
Loge en een godloochenend socialisme
loopt Fraokrjjk een onvermijdelijke on
dergang tegemoet.
Gaerne.
Ja, van de geheele familie van mjjn vrouw,
dien armen baron d'Amfreville, is tegenwoor
dig niemand overgebleven, dan hij en wjj, het
spreekt dus vanzelf dat wjj ons wat nauw bjj
elkaar aansluiten. Mjjn neef heet Henri So-
randel.
Bjj het hooren van dien naam beefde Oli
vier.
SorandH, dien naam heb ik meer ge
hoord'
Hjj tïachtie zich te herinneren, masr Dorgeur
kwam hem te hulp.
Zoek maar niet, hernam hjj, gjj hebt dien
naam in de courant gelezen. Da arme Sorandal
is verdacht geweest, oazen oom, den baron
d'Amfrevilla vermoord te hebben.
Ja, ja, dat ij zoo! riep Olirier nit enthg
is zelfs gevangen genomen als ik het wei heb.
Is het mogalgk 1 mompelde Jacqnes ver
baasd.
Ja, mijnheer, antwoordde Dorgeur, het is
weer een van die betreuranswaardige misvat
tingen, die de justitie soms begaat. Gelukkig
dat de waarheid nog aan het lieht is gelromen,
voordat de fout onherstelbaar was. Ja,mjjnbeor
Sorandal is gearresteerd geworden e» men heelt
hem gedurende eenige dagen gevangen gehou
den. Ohij moet vreeseljjk geleden hebben,
maar hjj heeft zonder veel moeite zjjn alibi
kunnen bewjjzan en van de lister'jjke aantij
ging is niets overgebleven-
Jacques boog even en zeide op hoffaljjken
toon
Het zal mjjn broeder en mjj, zeer aanga»
Duitschland.
Keizer Wilhe 1 m wil een nieuwe ridder
orde instellen voor het Duitsche Keizer
rijk. Deze orde zon uit vgf klassen be
staan: De ridders van de drie hoogste
klassen worden in den adelstand verheven,
de eerste en hoogste klasse in den erfe-
ljjken adel, de tweede en derde klasse in
den persoonlijken adel die niet op de af
stammelingen overgaat.
Maar daarin zit jnist de moeielg'kheid
de historici en de heraldici zullen niet
gedcogen, dat het Dnitsche Keizerrjjk aan
iemand den adelstand verleent, daar het
Duitsche Rijk een bond van souvereinen
is, maar geen rechten van sonvereiniteit
heeft. Er is een Pruisische, Saksische,
Wurtembergsche adel, maar er is geen
adel van het Duitsche Keizerrgk.
De Keizer schijnt over alle moeielgk-
heden te willen heenstappen en moet reeds
de teekening van de nieuwe orde gereed
hebben. Zjj zal bestaan uit een vergalde
keizerlijke arend, de vleugels over het
wapen der Hohenzollern uitspreidend. Het
devies van de orde zal zgn: Vom Fel»
Zum Meer.»
Spanje.
Het schijnt dat in Spanje de woelingen
niet onderdrukt kannen worden. Van tjjd
tot tijd wordt er een opstandje gewekt.
Na zgn het weer werklieden te Pe-
jar, die tengevolge van locale quaesties
eenige huizen in brand hebben gestoken.
De gendarmerie herstelde de orde en later
is een escadron cavalerie gezonden om de
gemoederen tot bedaren te breogeD.
Engeland.
Te Londen verkeeren de Staatslieden
in toenemenden angst en een sombere stem
ming heerscht onder de bevolking. Uit
Zuid-Afrika komen niets anders dan on-
heilvoorspellende berichten. De Regeering
kan niet langer den trenrigen toestand
doodzwijgen, haar leugenberichten doen geen
opgeld meer, prikkelbaar wordt het volk over
de wgze waarop 's lands zaken worden be
staard. De Boeren brengen slag op slag
den Engelschen groote verliezen toe ter
wjjl het heet dat zjj bjjna uitgeroeid zgn,
naam zjjn, met mjjnheer uw neef kennis te
maken.
Dorgeur bedankte met een goedig hoofd
knikje.
Het gesprek wilde nu echter niet goed meer
vlotten, da stemmiog was eensklaps gedrukt
alsof het noemen van den naam Sorandal plot-
sding alle vreugde had verdreven.
Dorgeur deed evenwel moeite om het stil
zwijgen af te breken, hjj stond van zjjn stoel
op, liep het atelier rond en bekeek de schil
dergen ia de hoop zoodoende een middel te
vindea om het gesprek weer op gang te krjj
gen.
Mooi, heel mooiriep hjj in geestdrift
uit, ter wjj 1 hjj voor een der grootste doeken
staan bleef. Weet gjj wel, dat ge een talent
zjjt
Gjj overdrijft, mjjnheer Dorgeur, zeide
Olivier.
Volstrekt niet, ik zeg ronduit wat ik meen,
dat doe ik altjjd. Om u de waarheid te zeg
gen, heb ik er niet veel verstand van, maar kjjk
eens, dat strand, met de zee op den achtergrond
en die sombere lacht, waaraan men den storm
ziet opkomen, dat lijkt mij toch prachtig weer
gegeven.
Het plan kwam eensklaps in hem op om het
schilderjj van den j rngen kunstenaar te koo-
pen, maar hjj onderdrukte deze gedachte weer
even snel, nit vrees het gevoel van kieiehheid
van Olivier te krenken.
(Wordt vervolgd.)
n
j
R W>
IIUHUHMilE (111111T.
ABONNEMERTSPBIJ S.
Per 3 maanden voor Haarlem 9
Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p.
Voor het buitenland S y
Afzonderlijke nummer».
AGITE MA VON AGITATE.
PRIJS DER ADVEBTEHTIBN,