NIEUWE S Ïï>ag6laö voor <3loorè- en &uió-*JCollanó. Glericaal en anti-clericaal. No, 5134. Zaterdag 5 Juli 1902. 2?ste Jaargang ©e gevolgen van een miséaaó. B I TEN LAND. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p Voor het buitenland üxonderlgke nummers. Dit blad verschijnt iegelijk*behalve Zon- en Feestdagen. BUREAU: Sti Janstraat Haarlem f 1,10 «1,40 «2.80 «0.08 Van 1—6 regels50 Cents. Elke regel meer7i£ Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie h Contant Redacteu r-U i t ge v e r, W. K P P E RJS. L e r o y-B e a u 1 i e u, lid van het «In- stitut de Franco schreef onlaags over de woorden clericaal en anti-clericaal. Er komt bjjna geen courant onder onze oogen, waarin wij deze woorden niet aan treffen. Voorheen schreef men over katho lieken, protestanten, joden, vrjjdenkers, socialisten, anarchisten enz. enz. Deze benamingen zjjn langzamerhand uit de mode geraakt, en naarmate die woorden op den achtergrond werden ge drongen, traden de woorden «clericaal en anti-clericaal» op den voorgrond. Wat beteekent in onze dagen het woord clericaal? Een clericaal is b. v. iemand die Zondags de H. Mis hoort. Het is zelfs niet noodig, al de geboden der H. Kerk na te leven, om met het brandmerk van «clericaal» geteekend te worden. Hp, die naar de H. Mis gaat, is daardoor al een clericaal, want clericaal is gelijkluidend geworden met katholiek, maar geljjk bp de devotie zjjn er ook fep het clericalisme graden. De man bjjv., die des Zondags aan de zjjde van zpn vrouw naar een H. Mis, liefst naar een stille H, Mis gaat, bedrplt een zonde van clericalisme maar het is in zekeren zin, naar schatting der anti-clericalen, slechts een dagelpksche zonde. Maar heel anders de man, die gansch alleen naar de H. Mis gaatDe man voor al, die naar de H. Mis gaat met een kerk boek. Deze verkeert in de oogen van een anti-clericaal in staat van doodzonde. Openlpk naar de H. Mis gaan met een kerkboek, ziedaar wat tegenwoordig in een groot gedeelte van Frankrijk geldt als een bewjjs van bar clericalismeIn vele streken is zóóveel zelfs niet noodig, om een onwelluidend epitheton op zich te zien toegepast, en voor sommige categorieën van personen, b. v. voor kleine ambtena ren, is er werkeljjk zedeljjke moed, men kan zeggenbjjna een soort van heldhaf- FEÜILLETON. {Vervolg). 53.) Thans waren zij geruster. Zij herademden. Me onvergelijkelijk welbehagen genoten zij defris- sche lucht, die hun zoolang onthouden was Poirier geleidde hen met groote omzichtigheid langs de rotsenaan den eenen kant moesten zij zorg dragen, er niet af te storten en in zee terecht te komen, aan den anderen kant zoo veel mogeljjk buiten het gezicht der bewakers bljj ven. Zonder ongevallen bereikten zij de plaats, waar Rigobert in zijn boot op hen zat te wachten. Deze, minder geduldig dan zijn kameraad Poirier, zat reeds een uur lang te brommen dat er nog niemand kwam. Toen hij eindeljjk de vluchtelingen zag na deren, riep hjj hun met van ongeduld bevende stem toe Zijt ge daar? Ja, antwoordde Poirier. j Dat is maar goed ook. Ik begon me al leeljjk te vervelen, en bo vendien liepen we gevaar, dat de boot op het droge zou raken. tigheid noodig, om in dergeljjke omstan digheden de sarcastische bemerkingen en verklikkingen van de onvervalschte anti- clericalen te durven braveeten.» Clericaal is volgens L e r o y-B e a u 1 i e u, in Frankrpk synoniem met practiseerend Katholiekhet is maar goed, dat hjj dit ter opheldering bp het bovenstaande voegt, want dat kerkboek ja, enfia, de boekdrukkers bp ons hebben de kerkboe ken tot een Lilliputtersformaat moeten te rugbrengen de flinke gebedenboeken wor den niet meer gevraagd, omdat de hee- ren «clericalen» ze niet in hun vestzakje kunnen verbergen. Een rozenkrans! Zou Leroy-Beau- lieu niet daarvan afweten,omdat bp niet ervan gewaagt? Daargelaten of onze minst- clericalen nog een rozenkrans «naslepen», ziet men er toch weinigen, die in de kerk van dat overheerlijk dingetje een gebruik maken. Zou daartoe ook al moed be- hooren En wat is nu een anti-clericaal volgens Leroy Beaulieu? Indien men logisch wil zpn en velen onder de anti-clericalen zpn het, moet het laatste woord van het anti-clericalisme wezen de opheffing der Katholieke Kerkom niet te zeggen van allen godsdienst in Frankrpk, en als na tuurlijk gevolg de ontruiming der altaren in onze Kathedralen. Voor sommigen, om in de plaats van de vereering vanChristus te stellen de vereering van een Etre Supremeeen Opperwezen. Maar tegenwoordig is het Etre Svpréme vanR obespierre zeer uit de mode zelfs daaraan is een luchtje van clericalisme. Voor een menigte van anti-clericalen is God een soort van mo narch, wiens Rjjk een einde behoort te nemen en Wiens vervallenverklaring op officieele wp'ze door de Republiek moet worden afgekondigd. Voor velen onder hen zou het aanbeveling verdienen, het voorbeeld van de Revolutie te volgen, en in plaats van de vereering van den voor- Gaat alles goed vroeg Poirier Alles, behalve ik. Wat deert u dan Met kluchtig klagende stem, die ondanks den ernstigen toestand, zijn kameraden een lach afdwong, zeide hij Ik ben zoo zeeziek. Dwaas, bromde Poirier. Tegen de anderen ging hjj voort Vooruit in de boot. Hij nam Judas Marfori op en tilde hem in het vaartuig, terwijl Anseline er zonder hulp in klom. Rigobert greep de riemen en wilde de boot afduwen, maar zjj raakten thans reeds den grond, een zandgrond gelukkig. Poirier sprong in het water en duwde de boot op. Eindeljjk gelukte het, hoewel met veel moeite de boot vlot te krijgen. Toen de boot al in volle zee was, vroeg Marfori, En de levensmiddelen Die hebben we, antwoordde Rigobert. Ge zult het zoo goed hebben alsof ge eerste klasse passagiers van een transatlantische stoomboot waart. Hebt ge brood? Brood en scheepsbeschuit. En water Vol op en bovendien nog wild. Maak toch geen gekheid, zeide Judas Mar fori eenigszins gemelijk. Ik maak geen gekheid, zeide de dwang arbeider. Zie maar. goed onttroondenGod de vereering te stellen van de godin der Rede. Ziedaar, wat het laatste woord zou wezen van het anti- clericalisme daarheen, het is u bekend, zoeken de jjverigste anti-clericale vereeni- gingen het met inspanning van alle krach ten te drjjven. Zjj ontveinzen het vol strekt niethun arbeid is erop gericht, Frankrpk te ontkerstenen, en voor dat doel maken zjj geen scrupule, om, met minachting van de vrjjheid van geweten, de directe of indirecte hulp in te roepen van den Staat, van de openbare macht.» Zulk een toestand, het is genoeg bekend, heerscht ook in andere landen, ook bjj ons, n. 1. onder de socialisten en anarchis ten. Het is nog erger gesteld met die anti- clericale vrjjdenkers, wanneer zjj katho liek gedoopt en tot op zekeren leeftjjd katholiek opgevoed zjjnzulke menschen worden onrustig en boos, als zjj een mon nikskleed ontwaren, als zjj anderen ter kerke zien gaan, als zjj iemand voor en na het eten zien bidden enz. wat kan hun dat alles schelen of hinderen als zjj daar om toch niets geven Waarom balderen zjj dan erop los en stellen zich soms aan als bezetenen? Wat wjj betreuren Daar zpn er on der ons die bjj dezen strjjd een valsche verdraagzaamheid er op na houden en die het onverdraagzaam noemen zoodra bjj 't verdedigen van God en godsdienst soms een hard woord wordt gesproken of ge schreven. Men noemt hem, die de waarheid durft verkondigen, scherp, maar men vergeet de hooge noodzakelijkheid, dat aangetoond moet worden welk vleesch in de kuip is. Zjj, die zich daartegen verzetten, hebben geen begrip van wat verdraagzaam zpn beteekent, jjj stichten wanorde. Door hun heerschzucht en liefdeloosheid bevorderen zjj het anti-clericalisme, zjj maken de men schen onverschillig en bezwangeren de sa menleving met bewelmende geuren. Hij liet zijn metgezellen een hond en kat zien, die gevild en schoongemaakt in het kastje van de boot lagen. De hond van den gouverneur, zeide hij lachend. Ik geloof toch niet, dat dat een alle- daagsch kostje voor u isgouverneurshor- den. Hebt ge hem gedood vroeg Anseline. Waarom niet. Ge kunt nsarde voornaamste restaurants te Parijs gaan, ge zult dat gerecht nergens op het menu vinden. Altijd vol grappen, bromde Poirier die krachtig voortroeide. Daarna vroeg hjj En de kat? Hoe zijt ge daar aan ge komen Zij zat in de boot op ons te wachten. Ze was zeker haar leven moe, en had een nieuwe manier van zelfmoord verzonnen. Ik heb het beestje terstond haar zin gegeven. Weet ge nu waar wij heengaan? vroeg vader Judas aan Rigobert. Geen nood 1 Welnu? Wij houden op het oogenblik recht op het Duivelseiland aan. Weet ge het zeker? Volkomen zeker, bjj het aanbreken van den dag zullen wjj er zijn en daar het eiland onbewoond is, kunnen wij ons in geval van vervolging, daar verschuilen. Ook zal de zee in de eerste dagen niet te vertrouwen zijn. Nauwelijks had hjj deze woorden gespro ken, of een dof gebulder, dat kwam van de Uit dit slecht beginsel komen de schan- deljjkste gevolgen voort, waaraan Frank rpk al zpn ellende te danken heeft- Im mers, het is in het belang der anti-clericala regeering, dat het volk zoo min mogeljjk herinnerd wordt aan den godsdienst, die zooveel heeft bpgedragen tot Frankrjjk's roem en grootheid. Duitsohland. In den nacht van Maandag op Dinsdag heeft bet onweder groote schade aange richt in de omstreken der stad Narenberg, niet minder dan dertig huizen en schuren zpn door het hemelvnur in brand gesto ken en vernield. In den omtrek van Bris- nitz werden twee vrouwen, die schuilden onder een boom, door den bliksem gedood. In de districten van Rudelstadt en van Saaleveld heeft het onweer ongelooflijke schade veroorzaaktop zekere plaatsen lag de hagel 30 tot 40 centimeters dik. De bliksem is op verscheidene huizen geval len, die afgebrand zpn. Te Wurzburg ver oorzaakte de stortregen eene heuvelafschui- vingop dezen heuvel ligt een buurtspoor weg. Een trein, die eenige oogenblikken later kwam aanrjjden, vloog uit de rails, verscheidene wagons vielen in eene diepte. Een veertigtal reizigers werden gekwetst. Engeland. Een vreeselpk onweer en storm hebben te Ipswich in Engeland groote schade aan gericht. In den tjjd van een nar viel zoo veel water, dat de straten in rivieren wa ren veranderd. Alles spoelde met den stroom mede Het Engelsch Ministerie van Oorlog heeft zpn beschikkingen openbaar gemaakt betreflende de terugzending van de troe pen uit Zuid-Afrika die daar niet meer noodig zpn. Bjj het eindigen van de vjjan- delpkheden waren er 202,000 man onder de wapens iax Zuid-Alrika. Er zpn 39 gouvernementstransportschepen die tezamen 40,000 man en 3000 paarden kunnen ver voeren", op het oogenblik bezig met het inschepen van soldaten. Bovendien zullen 2500 man per week met passagiersbooten vertrekken. Alle Zuidafrikaansche kolo- rotsen van het Koaingseiland, dat nog niet ver achter hen lag, dreunde over het water. Het kanon, mompelde Judas Marfori. Zij hebben ons gemist voor het souper, zeide Rigobert lachend. Ik bid u, sprak vader Judas, die van angst beelde, scherts toch niet. De toestand is hoogst ernstig. Hjj luisterde met ingehouden adem. Tegeljjkertijd keek hij naar de lucht, die hem eveneens onrust baarde. De wind was heftig opgestoken. Het broze vaartuig danste op de hooge golven. Allerlei gevaren omgaven hen. Judas Marfori vreesde, dat zjjn wraak hem weder zou ontsnappen. Anseline sidderde eveneens van angst. Hjj durfde zich geen rekenschap te geven van de gevaren, die hem bedreigden, van de hin derpalen, die zich tusschen hem en zijn dochter geplaatst hadden. Poirier roeide onverschillig voort. Wanneer zjj opgevangen werden, dan zou men hem een zaam opsluiten. Dat was ook alles, wat hjj te vreezen had. Zjjn straf kon toch niet verzwaard worden, hjj had levenslang. Rigobert verloor niets van zjjn vrooljjken luim. Niets kon hem die ontnemen, niets was in staat hem neerslachtig te maken. (Wordt vervolgd.) HüiLMSMMCRyT. 7E-MMNXJJENDB.T: AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIBN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1902 | | pagina 1