No. 5435 Dinsdag 7 Juli 1903. Ü8sle Jaargang HbagBlaó voor &Soorè~ on SCuió-^Lollanó. Ongeloovige wetenschap. cJÏÏagóa *3tuRlanè, De keuken bij verschillende volkeren BUITUNLA N D. Frankrijk Amerika. Zwitserland. SCHICK ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem Voor de overige plaatsen in Nederland franco per post Voor het buitenland Afzonderlijke nummers Dit blad verschijnt dagelijksbehalve Zon- en Feestdagen f 1,20 1,50 2,90 0,03 R e d a c t e u r-U i t g e v e r, W. KÜPPERS. BUREAU St, Jansstraat. Haarlem. PBIJS DBB ADVEBTENUEN. Van 16 regels50 Cent» Elke regel meer7 Vi Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. AöITE MA NON AGITATE Hoofdagenten voor het BuitenlandCompagnie Génerale PublicitéEirangère G.L. DA LI BE fy Co JOHN., B. JONES Succ. Paris 31 tó Faubourg Montmartre J^Prof. Beys Aengenent van het Rageveltsche Seminaire wjjdt in de Ka tholiek (aflevering Juni) eene beschou wing aan de inwijdingsrede san prof. Dr. Kernkamp, by het aanvaarden van zjjn ambt als hoogleeraar in de Ge schiedenis van de Universiteit van Am sterdam. «Over de materialistische opvatting der geschiedenis» was de titel der pro fessorale en inauguralerede. Een poging om de Socialistische opvatting der ge schiedenis te weerleggen en men kan zeggen eene poging, die totaal, die ge heel en al mislukt is. Immers wanneer men de Voorzienigheid Gods in den loop der wereldgebeurtenissen i iet geheel en al erkent, dan moet men nooizakeljjk geraken tot eene materialistische opvat ting der geschiedenis Dat kan niet an ders De geschiedenie-opvatting d r So cialisten is dan ook het natuurlijke uit vloeisel der ongeloovige en moderne we tenschap; dan moet men de geschiedenis der men8chheid gaau beschouwen als een aanhoudende klassenstiyd en dan is de o economische ontwikkeling der maat schappij de reëele grondslag, waaruit men de juridische, politische inrichtingen, de godsdienstige en wysgeerige voorstellin gen moet verklaren. En daarom zegt ook prof. Aengenent zeer terecht, dat het betoog van prof. Dr. Kern kamp voor de Socialisten nu juist niet zoo verpletterend kan genoemd worden en de?e kunnen den professor terecht toe voegen «Les gens, (jue vous tuez, se por tent assez bien.» De lieden, die gjj meent te doodeumaken het opperbest, terwy' het geheele betoog van den professor dus neerkomt op eea toegeven aan de Socialisten. Wil men de ontwikkeliogs-theorie dei- Socialisten met succes bestryden dan beeft men zich te plaatsen op een geloo- vig standpunt, dan moet men erkennen dat iu Gods hand is het bestuur en de leiding der werelddat boven het gt war rel en het streven der menschen eene opperste macht heerscbt. Die leid ud in- grypt in den toestand en de gebeurte nissen der menschheid en zoolang men deze opvatting niet huldigt, staat men tameljjk machteloos tegenover deze tegen standers. Daarom erkent ook prof. Kernk amp zijne zwakheid en zeide «Tot de vele goede voornemens, waarme de ik mjjn hoogleeraarsambt aanvaard, FEUILLETON, behoort ook da*, om te zwygen over onderwerpeD, waarmtde ik niet goed ver trouwd ben en geen absoluut oordeel uit te spreken over een kwestie, die mij voor wetenschappelijke beslissing niet vat baar schijnt De professor erkent dus zjjne onmacht om de leer van het Socialisme te weer leggen. Het Socialisme is dus ook niet. an ders dan een kind dei ongeloovige, mo derne wetenschap en H. Roland Holst, de propaganiste der Socialisti sche party in ons land, noemt het So cialisme «de jorgere zusters in der we tenschappen tij van het natuur-detrrmi- nisme.» «Dj strijd tegen het historisch mate rialisme» zegt professor Aengenent, «kan alleen worden aangebonden door hen, die ret geloof aan eene goddeljjke Voorzienigheid htbben bewaard. En zoo lang het bestaan van die Voorzienigheid nog steeds met wetenschap] e'ijke zeker heid te bewyzen is, zoolang weten wjj, dat de socialistische opvatting der ge schiedenis eene afschuwelijke dwaling is, zoolang st»at het vast, dat de geschie- j denis der menschheid zich niet ontwik kelt volgens ijzeren wetten eener blinde noodzakelijkheid, maar dat God met on eindige wjjshtid den gang der geschie denis en der ontwikkeling regelt en leidt. Dia leiding der Voorzienigheid sluit 1 volstrekt niet uit de medewerking van dea mensch. Iategeudeel, God schonk ons juist den vrjjen wil op dat wjj nut vrij rail aan de plan nen der goddeljjke wereldorde zonden mede arbeiden, zich voorbehoudende in te grjjpen, waar hjj zulks noodig oor deelt. Wy zeggen dus met Joseph de M ai 8 t r e. Wy zjjn verbonden aan den troon van een Opperst Wezeumet een losse toom, die ods vasthoudt, zonder ons de vrijheid te benemen. Wij kunnon onmogelijk alles opvatten als stof en stoffelijke ontwikkeling: «Loopen als eene kudde, de oogeu ter aarde en alles wat bovenaardsch is ontkennen, is dat nu gelukkig zjjn Neen, dat is ophouden mensch te zjjn en zijne ziel verlagen, zooals de Mus set zingt Pass r comrne nn troupeau, les jeux fixes a terre, Kt renier le reste, est cc done être henre-x? Non, e'est cesser d'etre homme et dégrader 2-2. Vervolg Bené, zoo wel als Lilly draalden nog in stille overeenkomst wisten zij het zoo nsn te leggen, dat zjj de laatsten in de groote, ledi ge danszaal waren. Het was hen te moede, of zjj elkander nog iets te zeggen hadden, alsof de avond zoo niet eindigen kon voor hen. Toen zij zich nu alleen bevonden, d ïcbt bij eene deur, die in de woonkamer van de onde gravin leidde, z vegen zij toch. Bene zag liet meisje lachend, in afwachtende hou ding aan. Zjj sloeg de oogen tot hem op en lachte ook het was een onzeker lachje en de scboone o^gen hield zij half gesloten. Hij drukte haar Ae hand en stamelde een fluis terend: tot ziens In de aangrenzende kamer werd om Lilly geroepen, Zonder Bene Flemming nog aan te zien •snelde zij weg. Hjj wist niet, of hij haar vol gen zou naar de oude gravin, hij gevoelde ock op eens geen lust meer, om nog te bij) ven en li-p de zaal door de gang in. Daar trof hij bekenden, sloot zich hjj hen aan en ging met lien nog naar //De Wilde// waar hj in zeer gemoedeljjke, hoogst aange name stemming nog een uur doorbrnoht on de, een glas bier, De danspartij was zeer amusant en voor hem een soort lan kleine roman geweest, die in den handdruk een triomfeerend einde ge vonden had. Voor z n hart was deze geieur- tenis nu geheel voorbij maar hem bleef nog eene aangename herinnering over, waardoor zjjne vroclijke stemming nog verh ogd werd. Hjj sliep dien nacht vast en toen z ne huishoudst r hem den volgenden morgen wekte, was hij niet weinig uit zjjn humeur. Wat, moest hjj nu al opstaan? Ach ja, voor h] naar het bal ging, had hjj het uitdrukke ljjk bevolen om hem vrocte wekken.Om hall tien moest heene repetitie houden, waarvan hjj griezelde Eene nieuwe opera, die een neet van Zijne Hoogheid gecomponeerd had, werd ingestu deerd. Bené had dit baantje eerst zijn colle ga Viebig op den hals willen schuiven, maar hoe goed Zijne Hoogheid anders ook was, dezen keer had hij tegen Bené gezegd Mijn beste Flemming, ik hoop, dat gij zei' uw krachten a: n dit werk zult willen wijden ener de beste spelers voor nemen. Eu als gij ten minste ook van deze meening zijt, zoudt gjj de //Zenobia/ met Larenzen kunnen bezetten. Bené was nu wel niet van deze meening j maar men is niet gewoon die uit te spreken, als ze van die Zijner Hoogheid afwijk'. H t Men kan er vau op aau, gedachtig aan het Duitsche spreekwoord der Mensch ist was er isst, (de mensch is, wat hjj eet), dat ongetwijfeld veel waarheid be vat, dat een blik in de kenk- n van een volk ons veel van zjjn karaktertrekken eu eigenaardigheden ontsluieren zal. Een klein overzicht van de wijze, waarop verschillende volkeren hun spjjzen foebe- ieiden, zal dus niet alleen uit een maag- kundig oogpunt van belang wezen, mat r zal tevets een menschkundige studie moeten ziju. Het is verstandig, onze revue te be ginnen met de besprek'ng der keukeu van hen, die een groote en —goede maag hebben eu veel tjjd aan hun maaltyden kunnen bestedenda Polynesiërs. Op de meeste eilanden,doi r dezen volksstam be woond, troften de eerste zeevaarders geen andere groote zoogdieren aan dan het varken en dea hood, die beide met veel graagte werden opgepeuzeld. De smakeljjke wjjze, waarop men al daar dit vleesch, toebereidt, zou zelfs een Europeesellen lekkerbek doen watertan den. Men graaft eerst een groeve, die de groo'.e heeft van Int dier, om haar daarna zorgvuldig met platte steenen te bemetseltn. Waonetr deze primitieve oven door kolen verwarmd is, legt men het dier er in en voegt er eenige worte len, die in geurige bladeieu zjjn ge wikkeld, aan toe. Daarra wordt alles met aarde dicht gestopt, tot lat de spjjze door de warmte langzaam gaar geworden is. Ook de schildpad, die sums 10 a 15 pond overheerljjk vleesch levert, wtten deze natuurvolken zich te deen smaken. De bewoners van Sanna daarentegen beschou wen te- egels en aardwormen, als ten ware delicatessezjj breken ze voorzich tig in tweeën en zuigen ze uit over den smaak valt niet te twisten. De gerechten der Japanneezen munten door grooten eenvoud uit. Godsdienstige gebruiken ontzeggen hun het nuttigen van vleesch. Melk verafschuwt de Japan ner als ware het it bloed en ook boter wordt door hem versmaad. Kleine koeken eu meelgerecht, vruchten, fijuegroenten en peulen, rjjst, thee, koffie en allerhande visschen, die nu eens gekookt, dan weer gebakken en en ook wel rauw genuttigd worden, maken de Japansche spyslijst uit. Op het Cnineesche menu pryken boven aau de ijjnste delicatesse de bekende eet- vernuft van Kaspari, met wie hij zelf de par- tij van Zenobia wilde bezetten, zon hem zijn werk heel wat verl cht heb oen, maar Laren- zen werd door Zjjne Hoogheid geprotegeerd en met deze dame zon het een heele toer worden. Hij kleedde zich haastig aan, doorliep hij de thee vlug de stukken, die de post ge bracht had. en snelde dan naar het thea- terïlier bood zijne taak zooveel moeieljkhe- den aan, dat hij vel tienmaal dacht hel hootd er bij te verliezen, en daarb kon hj niet eens goed uitrazen, want Zijne Hoog heid kwam zelf, om de eerste repetitie van het orchest bij te wonen. Daarbij het Zijne Hoogheid hem nog zeggen, dat hij hoopte, dat het nieuwe werk Zondag over acht dagen opgevoerd moest worden, zoo'n verlangen nu, was evengoed als een bevel. 1 e he le repeti tielijst, die reeds voor eene gamche week op- gemaakt was, werd daardoor in de war ge- stuurd en eiken morgen werden repetitie an Zenobia daarvoor in de plaats gezet. Rsné voorspelde, dat hij et oei vau ^°u worden, sprak tegen Ka>pari over het weini ge doorzicht van Larenzen, de afschuwelijke uiteenzetting van het werk en verwenschte zijn beroep wel tienmaal op een dag. Des namiddags at hij met den tenor en den bas, om hen bij talel in een gesprek wat licht over hun rol te geven. Pan sliep hij een uur als een doode en bracht den lieelen namiddag en avond door met klavierrepetities om zoo de solopart,en in te studeeren. Des bare vogelnetjes. Het voornaamste ge recht vormt rjjst smakeljjk toebereid met het vleesch van vark»-n, schaap, wilde hond, kat, js zelfs rat. De laatste, eens tjjdens i en hongersnood als noodzakelijk kwaad beschouwd, is nu een der lekkerste beetjes der Chineesche taf-I geworden. Allerjongste reisbeschrijvingen eerst hebben ons een blik gegund in de keu ken der half wilde nomadenstammen der Kirgizen. Dit volk leeft vaD schapen- en paardenvleesch, dat in den winter als rookvleesch en worst op tafel komt en 's zomers in den vorm van kleine kaas jes in de zon wordt gedroogd. Brood en groenten zjjn onbekende heerlyb heden, thee echter behoort tot de geliefkoosde drankenook kumis (ge giste melk). Beide worden met zont en schapenvet gekookt. Deze thee wordt ver vaardigd van de blaadjes van den thee boom en andere in het wild groeiende planten, die, met gezouten runderbloed vermengd, een mengsel vormen dat in kleine tabletten wordt geperst. Van die tabletten zet da Tartaar dan gemakke lijk sjjn heerljjke thee, die hem even on misbaar is geword-m als ons het brood. Ook een soep of brei, uit roggenmeel, schapenvet en zout vervaardigd, is een door den steppenbewoner zeer ge wilde kost. Denk u eau Samojeedsch bruilofts maal, waar gjj meda aanzit tusschen de vroolyk lachende gasten. Voor uw ver baasde, ja byna verschrikte oogen, wordt een schotel opgediend die u met afgrjj- zen vervalt. Een rendier, waarvan de buit i» opengesneden, ligt op den mg en ge- ljjkt een groote ovale kom, waarin lon gen, lever en andere hearljjïbeden rond drijven. De genoodigden snjjden elk een stuk der begeerlijkheden af en doopen het in het b'oed, dat hun by het kauweu lang de wangen druipt. Longen en lever vor men een heerlyk naschotel'je. En dat alles wordt overgoten met een sius van zu veren brandewyn. Zoo ziet m9n, 't is overal 's lanis wjjs, 's lands eer. In verschillende steden van de Ver enigde Staten heeft men in de vjjvers zwanen geplaatst, die afgericht zjjn om de kiudereu die in 'i water vallen, met d- n bek by de kleeren te grjjpen en ze aan wal te sleepen. avonds dankte hij d-n Hemel, als hjj in «den 'A ilden man// z'jn beefsteak eten en met goede bekenden in vrooljjke scherts zijn hoofd rust kon gnnnen als tegenwicht voor zjjne zware taak. Hij had den heelen dag niet aan Magda ge dacht, eerst toen hij naar bed ging, viel hem in, dat hij haar een brefje had willen achrjj- ven, om haar te ve-tellen hoe zijn werk hem de heele week in beslag genomen had Hjj stelde hit uit tot den volgenden morgen. Bij zijn ontwaken vond hij een brief van Wallwitz naast zijn kop hee liggen. Nu kwam de schoone Lilly hem weder voor den geest en met eenige nieuwsgierigheid o ende hij den brief. «Mijne waarde Flemming I Gjj waart Dinsdagavond dadelijk na di cotillon verdwenen, terwjjl wij nog geruimen tjjd genoegljjk bijeen gezeten hebben. Eene der jonge dames, ik geloof mjjne zuster, deel den voorslag. dat wij, ongehuwde kameraden in ons casino nog een na- feestje zouden geven in den vo m van een namiddag thee; deze gedachte vond algemeenen bijval. Mijne vriendin, onze majorin verklaarde terstond de honneurs te willen waarnemen. Natuurlijk kozen wjj een dag, «aarop geene groote opera uitgevoerd wordt. Dus Vrijdag. In naam mijner kameraden noodig ik u hierbij uit. Op Lillys ver zoek speelt onze muziek uit uw Sitile den Rei,jen. Uw VY'allwitz,* In den Franschen Senaat, is de kloos terwet hevig bestreden. De minister Com be, zweeg op al de bsschaldigiogea die hem door de afgevaardigden. Ponthierde Chamarllard naar het hoofd werden ge slingerd, de la'aardj gevoeld zich sterk door een gewetenlooza meet derheid die uit haat tegen da Kerk hem steunt. Waarom laat gy, riep Pontkier, de Chamaillardden ee» loozen kerk ver volger toa, uw zoon door den modder sleuren zonder voor de Assisen op de ingebrachte beschuldigingen te antwoorden. Da meerderheid van den Senaat was overtuigd van het onrecht, datC o m be s ple gt en toch, ondanks de hevige protes ten der rechterzyde, werd met ISO tegen 88 stemmen besloten tot de beeprekiDg der artikelen over ie gaan. De wet om de kloostergoederen in te palmen, zal dus zonder twjjtel aangenomen worden. Toen de afgevaardigde de C h a m a i 1- 1 a r d dezer dagen Combss de be schuldigingen onder het oog bracht te gen hem en zyn zoon a3Dgevo9-d, noem de de korkvervolg-r dat alles latter waarop hjj niet eens wil autwoorden. Laat de zaak door een onpartydigen rech ter uitmaken, voegde de Chamail- lard Combes toe, dat durfc gjj niet, wel wetende, hoe schaldig gy beiden zjjt. Combes heeft in den Senaat zjjn haat tegen de religiensen weer eens lucht gegeven. Hy besch ïldigdehen van prose- lieteumakery, uit eigen belang. Wy zjjn niet meer, liet hy er op volgen, in een tjjd, waarin de monnikspjj een overwe genden invloed op het volk kan uitwer ken, onze sceptische eeuw gelooft niet meer a^n een plotselingopkomende gees- teljjke roeping. H a 1 g a n onderbrak hem, zeggeud, dat Combes zelf een voorbeeld was van een mislukte roeping. Co m b e s ant woordde. De Staat mag aan de klooster orden haar particulier initiatief niet ontaemeD, ik eerbiedig de toewjj ling van de leden voor zoover zjj uit overtuiging handelen maar dit als een bargerljjk recht beschouwen, dat verbiedt me mjjn geweten. Toejuichingen. De kloosteror den zjjn in strjjd met de tegenwoordige begrippen. Ze wordej niet gestaafd door het geloof, de voornaamste beweegreden van de geestelyke roeping is eigenbe lang. (Protest van de rechterzyde. We moeten de toelating weigeren aan alle instellingen, welke een industrieel doel beoogen. Herhaalde toejuichingen. De zitting werd tegen middernacht opge heven. De zeven strdenten, die gezamenljjk den Mont-B!anc beklommen en als ver loren we.den beschouwd, zjjn terugge vonden. Donderdagmiddag ztg men te Chamo- nix dat vier der zeven studenten, op een hoogte van 3800 meter, uoodsignalen Rene kree hij deze laatste mededeeling een zenuwachtig gevoel. De schetteronde mi litaire muziek zou zijnen //R -igen'/ spelen, die met zijne zoetvloeienle muzuk alleen op de violen, houten blaasinstrumenten eu de harp tot zjjn recht kwam. Dan dacht hjj o ïgeveer: Wel zoo, Lilly Wallwitz sohjjnt den kleinen roman verder te willen spelen. En juist op dit oogenblik had hjj zoo wei- nig tjd voor zoo'n tijdverdrjf. Ea toch, bjj dezen afschuwelijken arbeid, die volstrekt niets verhevens had en toch de inspanning van alle krachten eisohte, was dit eene aan gename afwisseling. Viebig km jdag-middag met Laren zen repetearen, besloot hij bij zich zeiven. In gedachten verloren over deze kleine zaak vergat hjj weler aau Magda te schrij ven. Des avonds werd de //Freischutz// gege ven. René's oogen dwaalden telkens af naar den eersten rang, als hjj het orchsst betrad. Van Magda kon hjj niets ontdekken Lilly echter zat in de uiterste loge rechts voor am, zoodat hij haar niet alleen moest groeien, maar tevens het bewustzijn van hare aanwezigheid behield. Zooira hij zich maar een weinig naar rechts wendde, zag hij de heldere plek, die haar kleed in het m ,tig verlichte gebouw vormde, en ook, hoe zij haar tooneelkijker op hem gericht h:eld, [Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1903 | | pagina 1