No. 5988 Dinsdag 2 Mei i 905. 30ste Jaargang, 2fagBlaè voor <3ïooró- on SCuió-óCollanó. Sociale actie. Een gevaarlijke bende. Buitenland. ABONNEMBNTSPBIJ8, Per 3 maanden voor Haarlem Voor de overige plaatsen in Nederland franco per poet Voor het buitenland Afzonderlyke nummers Dit blad versehynt dagelijksbehalve Zon- en Feestdagen. f 1,20 1,50 2,90 0,03 Hoofd re dacteu r-D ireoteur BUREAU St, Jansstraat. - W. KÜPPERS. - Haarlem. PHIJS DBB ADVBRTBNTIBN. Van 1-6 regel*Cent» Elke regel meer 71^ t Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie h Contant. AGtlTB MA NON AQIT ATB. Hoofdagenten voor het BuitenlandCompagnie Génerale', PublicitéEtrangère G.L. DAUBE 4r Co JOHN., f.JOAES Suoo. Paris 31bisFaubourg Montmartre I. Men kan, in de sociale actie, in de maatschappelijke beweging, God niet missen. Scheidt men deze actie, deze beweging van het Christendom, dan vindt de so ciale kwestie hare oplossing in het so cialisme. Er is bjj gevolg slechts ééa middel om het socialisme te bestrijden, en wel,het Christendom daartegenover te stellen. De mannen van de Staathuishoudkun de, van de sociaal-economie, zoo zjj met God geene rekening believen te houden, kennen geene leuzen dan deze «Ver betoren wjj het lot van den werkenden stand 1 Verschaffen wjj welvaren aan het volk, geuot en onderwijsHet volk zal goed zjjn, wanneer het tevreden is ea tevreden, wanneer het zjjne stoffeljjke verlangens vervuld ziet. Utopia Want vragen we is niet juist de maatschappelgke wondede zelfzucht en de verafgoding van het geld, de on verschilligheid in zake religie, bet ge mis van eenig besef van goed en kwaad, de afwezigheid van elke andere moraal dan het Wetboek van Strafrecht, het welk uit zyne natuur zoo onmachtig is om de b*on zelve van de misdrijven te be reiken en ze te stoppen Ea zyn pro ductie, verdeeling, circulatie en consam- tie van de stoffelyke zaken wel bet hoogste goed voor den memch Reikt 's mensehen bestemming niet verder dan de beperkte grenzen van de indnstriëele voortbrenging'/ Ziedaar eenige vragen, deor het Christendom aan het materia lisme, de stofvergodiog, gesteld. De economische, de materiële kwestie, zoowel als de Staatkundige, is slechtten klein onderdeel van het groote geheel. Een eokef vraagstuk treedt vóór alle an dere, omvat alle anderen, beheerscht alle andere: 't is het godsdienstige. Vandaar dan ook, dat elk atheïsme, even zeer opzuirer sociaal gebied, absoluut ver derfelijk is. Want hoezeer ook de indi- vidneeïe bestanddeelen, waaruit deze cf gene maatechapp'ljjk-atheutische party is samengesteld, God ia den boezem van het gezin zoude mogen beljjdey en aac- bidlen, zoo bljjft dusdanige party noch tans atheïstisch of goddeloos, indien zjj God in hare wetgeving niet erkent, ge- Ijjk hare leden individueel zouden kun nen voorgeven te doen in hunne bin- P B Ü1LLETON 6.) Vervolg Rothman bleef in zijn kamer ijverg met schrijven bezig en ging alleen avonds nog een tjjd naar beneden in de gelagkamer waar hjj ook, hoewel seer laat, Kopenhagen nog aantrot, dien hjj echter niet eens scheen te bemerken. Den volgenden morgen begaf Rothman zich op weg tot het dry ven van zyn handel in vronwenhasT, en toen hy's avonds terugkeerde deelde hjj aan de herbergierster mee, dat hy met de uitkomsten zeer tevreden was en be sloten had, zyn verblyf voor geruimen tijd in Budow te nemen. Zyn bewering intusschen, dat hy goede za ken zon gemaakt hebben, was volkomen in strjjd met de waarheid, want hjj had soo goed als niets kunnen verhandelen. Hjj bleek overigens een ster stil mensch te zyn, die des avonds geregeld vermoeid van syn reizen terugkwam, en wien alle nieuws- gierigbe'd geheel vreemd scheenhy bemoeide zich letterlijk met niemand. Spreken deed hjj slechts, wanneer hem iets gevraagd werd, en als hy in de gelagksmer zat, scheen hjj altjjd diep in gedachten ver- nenkamers, aan hnnnin hnishaarf. De gene, die da mater ëjle wereld gescha pen en geordend heeft, heeft zeer stel lig aan de ordenÏDg van de s rciale we- r ld niet vreemd willen bly ven. En vragen we - - waartoe ban het dienen God in theoiie te belgden, zoo men in de praktjjb voor God gaene plaats gelieft in te mimen Zyn daarvan de bittere gevolgen wel ooit uitgebleven Is niet van den dag dat zjj de leisels van het Christendom heeft afgeschud de democratie, aan teugelloosheid en onge loof ter prooi, een geesel en eeu ver derf voor iedere maatschappij geworden Het Christendom zetten we d;t voorop is nooit afkeer ig geweest ook van de msteriëele, de stoffelyke verhtf- iing van het volk. Iotegendeel,is 't niet dat groote gezin, waar steeds, geljjk on der een ouderlyk dak, de arme met toe genegenheid en liefde bejegend wordt Het Rijksgebied, waar juist inzonderheid de arme, a's een van 's Meesters lieve lingen, tot vóór Diens troon mag nade ren om zyne rechtmatige klachten, zyne bil'jjke eischec bloot te leggen Neen, het Christendom veroordeelt on zen modernen tjjd, ook van materiëelen, van stoffelyben vpornitgang niet, oftchoon het reeds al te dikwerf heeft ondervon den, hoe juist bjjzonderljjk in tydperken, dat handel en industrie een ongemeen hooge vlucht nemen, eene meerdere of mindere mate van zedelijkgodsdienstig en Staatkundig verval wordt waargenomen. Het zedelijke verval blykt uit de symp tomen van zelfzucht en-sensualisme. Het privé-belang dringt alsdan het algemee- ne op den achtergrond, het genot wordt boyen plicht gesteld. Na het zedelyke verval het religieuse: Dit opentaart zich door een geest van onverschilligheid en scepticisme, welke kend en ongevoelig maakt voor hetgeen aan zelfverheffing, genot en geldzucht in dev wegtreedt. Eene maatschappij, iedere mensch, zotder God, hebben slechs oogen voor hat aardeche. Zjj deuken al leenlijk en uit iluitend aan de behartiging van hnnn» materiëale, hunne stoffelyke belangen. De bloeitjjden van handel en induatre worden maar al te dikwyls pe rioden van louter otiliteits-Fjatemen, en vandaar tevens tydperken van liefdeloos heid en aanmatiging van den kant der rjjkeD, en van begeerlijkheid en afgunst van de zjjde der armen. Ten laatste het Staatkundige verval. Waar onverschilligheid en twjjfel zonken te zyn, of maakte hjj aanteekeningen in zyn notitieboek. Kopenhagen, die thans weer dik a ijls van zjjn kamer gebruik maakte, en veel met Wolf verkeerde, had den koopman in den eersten tjjd met wantrouwen aangeJen, doch spoedig dit wantrouwen laten varen, daar hij meende van dezen ecnvoudigen, steeds in zichzelven ge- keerden man niets te vreezen te hebben. Zoo zal Rothman zich ongeveer t<en dagen in Budow hebben opgehouden, toen hij op zekeren morgen, kort nadat hy met zijne pak ken op weg was gegaan, door eea boerenkar werd ingehaald, op welken Kopenhagen en Wolff zaten. Rothmann deed, alsof hy hen niet bemerk te, doch rauwelijks waren zjj uit het gezicht verdwenen of hjj keerde plo'seliög om en ging naar Budow terug. Juist aan den ingang van het dorp lag het door Wolf bewoonde huisje. Hier klopte Roth mann aan en een klein Poolscb me'sje van ongeveer twaalf jaar liet hem binnen, nadat hij gezegd had, dat hjj de juffrouw wenschte te spreken. Hij werd iu een laag, armoedig gemeubileerd kamertje met kleine vensters gelaten, waarin op een bed een jonge vrouw geheel gekleed, half zat, half lag. Rothmann zag, dat zjj ziek was, maar deed haar toch een aanbieding voor den aankoop van vleehten. Te zieke glimlachte flauw en antwoordde Ik dank u, Ik ben ziok en zal misschien wel nooit meer van dit bed opstaan. Wat zou ik met een sieraad doen, waarvan ik toch geen zacht nan den boom van het geloof kna gen, daar plakt men vroeg of spaê slechts vrachten van godkocheniog of atheïsme Deze vruchten, het zyn beperking en geleideljjke ondermyning van alle gezag, zoo goddelyk als measeheljjk zedenver- bat tering en revolutie. Elke godsdienst- looze maatschappij teelt eene goddelooze demceratie, en wat is de goddelooze de- mocra ie anders dan een radicale looche ning van ieder gezag (socialistische vrij heid), van eiken eigendom, van alle re ligie en van iedere moraal.» 't Geen er goeds schuilt in onzen tyd hst zy verre van het Christendom dit te verwerpen. Maar 't geen het Cbuisten- dom tot een gebiedenden eisch stelt, is dat iedere verheffing van het volk, dus zoowel de stoffelyke als de geesteljjke. aan de veilige en alleenlyk betrouwbare hand van het Christendom geschiede, opdat het volk den goeden weg niet bjjs- ter worde en voor vallen moge behoerd blyven. Dit dwalen, dit vallen toch is onver- mydelyk, gelijk we in een vervolgarti kel zien znllen), waar de democratie en het ongeloof kameraadschappelijk hand 1 aan hand gaan. De weg van het ongeloof voert ter anarchie, de anarchie naar despo tisme. Winkelsluiting. Over de kwestie van de wettel jjk-ver- vroegde winkelsluiting en de sluiting op Zindag zyn tongen en pennen steeds in beweging. By herhaling worden er in verschil lende plaatsen, vooral in de eorste ste den des Laads, vergaderingen gehouden door winkelbedienden van allerhande branche, alleD, om langs wettelyken weg te geraken tot de door hen zoozeer ge- wenschte en verlangde winkelsluiting op een bepaald hvondóur, en de Zoudags- sluiting. Dat nu is hun recht, en we zyn met haft en ziel vóór de verwezenlijking van het doel dat zij bereiken willen. De wetgever dient evenwel, bjj het wetteljjke regelen van den arbeidsduur in winkel» eo open magazjjnen, zoowel met de soort van koopwaar, als met die van het bedienend personeel rekening te hou den. 't I» bjj dit vraagstuk niet te doen om de winkels, nraar om de bedienden, en daarom moet gezorgd dat niet som mige winkels onnoodig bet slachtoffer worden van dea jjver om de winkelbe dienden te hnlp te komen. De vervroegde winkelsluiting behoort niet te worden opgelegd aan winkeliers zonder bedienden, wei de Zondagssloi- tiDg. De gewilde wet heeft vooral op het oog de groote open magazijaen en win kelzaken, welker bediening, van den hoog- sten tot den laagsten employé, veelal uitsluitend uit personeel bestaat de eigenlyke patroons of eigenaars hon den zich boofdzakeljjk of alleen met de boeken en verdere administratie bezig. Voor dergeijjke zaken, ja, staat «uit scheiden» voor het personeel geljjk met sluiting van den winkel. Voor den winke lier met een knecht tot helper is dat het geval niet Hjj behoeft zjjnen winkel niet te sluiten, ook al zon hjj door d8 wet genoodzaakt worden, zyn bediende ruït te gunnen. Ia den regel kan hjj het na een bepaald avonduur wel alleen af. Trouwens, al wordt er eea normaal sluitingsuur bjj de wet voorgeschreven, eene massa bepalingen of uitzonderingen zullen er toch moeten gemaakt. Zoo, bjj voorbeeld, voor een of anderen dag in de week, zelfs voor een of ander tyj- perk in het jaar. Bjj buitengewone vast-wederkeerende drukte ook buitengewone vrystelliog. Hier kan alweer Duitschland in zeke re mate tot voorbeeld dienen. Op tjjden, dat het in de winkels druk pleegt te loopea, wordt zelfs de strenge wet op de Zondagsrust voor tyd en wjjl geschorst. Nood breekt wet. Doch al die noodzakelijke uitzonde- ringen of vrijstellingen bij de wet vast te stellen, komt ocs schier ondoenljjk voor. Er di int in deze esDe zekere bevoegd heid aan het Dagelyksche Bestuur of het Hoofd der gemeente gegeven. Daar tegen is onserachtens geen bezwaar. Wak-om zou de Burgemeester, die het recht heeft het sluitingsuur van de her bergen te bepalen en te wjjzigen, een zel'de recht niet kannen bezitten met betrekking tot de winkelsluiting? By het behartigen van de belangen der winkelbedienden moet de wetgever zorgen de belangen van de wiakeliers niet, of althans zoo min mogeljjk, te schaden. president Roosevelt zyn verlofreis zal bekorten, tengevolge van de waar- schjjnljjkbeid dat ernstige besprekingen znllen geopend worden over den vrede tusschen Rusland en Japan en dat Boo- s e v e 11 zal uitgenoodigd worden de rol van bemiddelaar te vervollen, zyn slechts een herleving van vroegere reeds op grond tegengesproken berichten. De Japansche gezant heeft geen enkele me- dedeeling ontvangen en verklaart perti nent, dat de toestand geen enkele veran dering heeft ondergaan. Spanje. Een der voornaamste Spaansche tore ros, LonisMazzantini heeftdcor den dood van zyn vrouw zyn werkkring vaarwel gezegd. Men deed hem eene schitterende aan bieding om naar Mexico te komen; met |zyn jonge vrouw trok hy er heen. Zyn optreden in de verschillende steden was eau triomftochtin Gnalemala giog hjj voort met het plakken van lauweren maar te midden van zyn succes treft hem de slagzjjn vrouw, in Mexi co achtergebleven, sterft plotseling. De beroemde espada keert oogenblik- keljjk naar Mexico terug en iaat zich naar de doodsponde van zyn vronw ge leiden. En hier, omgeven door zjjn vrien den en medetorerój, laat hjj zich, door den oudsten der quadrilla, zjjn coleta, het haarvlechtje, afsnjjden, ten teeken, dat hjj zfln gevaarljjk beroep opgeeft en van al len verderen roem afstand doet, aldns gevolg gevende aai den wensch, die zyn aangebeden vrouw zoo dikwyls, maar bjj haar leven vergeefs, uitte. De coleta werd der doode als armband in haar kist meegegeven. Het etoffeljjk overschot kwam deze week te Cadix aan, om op plechtige wjjze ter aarde be,teld te worden. Spanje telt een bsroemd torero min der. gebruik zou kunnen maken P Rothmann merkte cp, dat de vrouw on danks hare zwakte eene welluidende stem had en dat hare spraak een zekere beschaving aantoonde. Hjj had gedurende de weinige oogeblik ken, die hij zich in het vertrek bevond, met opmerkzaamheid rondgezien en in een hoek een "doos men werktuigen ontdekt, die bem een nadere beschouwing wel waard scheen te zjjn. Om h'ertoe een voorwendsel te vinden en eenigszins langer te kunnen vertoeven, zette hjj een deelaemend gezicht en zeide Gjj zjjt ziek, zooals gjj zegtNu, ik wil u mjjn koopwaar niet opdringen, maar ik mag u toch wel een goeden raad geven, nietwaar? Weina, dan moet ik u raden nooit aan uwe beterschap te wanhopen, dat moet gjj nooit doen. Het beste geneesmiddel voor zieken is de hoop. Geloof my, ik heb reeds vele z eken gezien, die alleen door hoop en goeden moed te honden weer gezoad zjjn geworden. Rothmann had met opzet een reebt harte- ljjken toon aangeslagen en zich in zjjn bere kening niet Vergist. De vronw, wier eenig gezelschap gewoon lijk slechts in het kleine meisje bestond, had blijkbaar lehotfte, eens met een ander mensch te spreken, vooral met iemand die belang- stelling toonde in haar lot en antwoordde daarop Gjj hebt gelijk, maar bjj mij is het n:et eekel een lichameljjk ljjden. Ik heb vele zwa re slagen van het lot te verduren gehad en Frankrijk. In een gehaaden driedaagscb Congres te Parjjs, hebben de socialisten besloten de eenheid in de party te herstellen. De groep der ministerie ile socialisten wordt daardoor afgeschaft, en de socia listische gekozenen zullen feile'jjk de verbintenis moeten aangaan, geen deel meer nit te maken van een ministerie, tot de party zelf sterk genoeg zal zyn om het bewind in handen te nemen of ten minste in het gouvernement een over- heerschende rol te spelen. Amerika. Te Washington loop ea gernchten, dat mjjn krachten zyn als 't ware geheel gebroken Vroeger toen wij nog in betere omstandighe den verkeerden, ben ik ook een tyd lang ziels ziek geweest en daarom een tjjd laog in een gesticht verpleegd. Ik ben toen hersteld, en heb ook de verdere slagen van het lot, die ons troffen, weerstaan, maar daardoor is mjjn liehaam geheel verzwakt. Hebt ge vroeger in een groote s!ad ge woond vroeg Rotmann als terloops. Ja, antwoordde de vroaw, in Berlijn. Ohoe wenschte ik dat wjj er weer waren 1 Maar deze wensch is dwaas. Wjj zyn aan deze plaats gebonden,en het is beter zoo. Al leeft men h'er ook armoedig, al moet men zich behelpen, het is in ieder geval beter, dan zich in het gevaar te begeven te Berljjn te verhongeren en ten gronde te gaan. Ja, ja, het is moeiljjk in eene greote stad zjjn bestaan te vinden, waar niemand zich om een ander bekommert en ieder voor zichzelven zorgen moet.Ik wensch u intusschen goede beterschap toe. Mocht gjj soms een of andere behoefte hebben, mocht ik u met een °f„ ander van dienst kunnen zjjn, wil n dan mjjner herinnoren, ik woon hier in de dorps herberg en bljjf waarsohjjnljjk nog eenigen tjjd hier. Hjj verliet de zieke en ging daarna naar het dorp. In de naastbjjajjade plaats ging hy de her berg binnen en schreef op eene kaart //Verzoek nauwkeurig bericht omtrent ze keren Wolf, een nog jongen man, gehuwd, tot ongeveer voor een jaar in Berljjn. De burgeljjke stand zal wel weten, dat hjj naar Duitschland. Dinsdag-avond heeft zich een treurig 'geval voorgedaan aan het Station van Breitengnssbaeh by Bamberg. Een ploeg werklieden was aan de spoorwegbrug bezig met arbeid te verrichten. Toen een goaderentrein uit Bamberg kwam aan- ryden gingen zy op een ander spoor, maar op hetzelfde oogenblik kwam van de tegenover gestelde richting de snel trein van Berljjn naar Manchen in volle vaart aaurydan. Het meerendeel dar werklieden kon ie nog op zy springen, doch vier hnnner werden door de loco motief verrast en verpletterd. Ii WestfaleD, waar de mynwer kers pas tot rast zyn gekomen dreigen onder de bierbrouwers onlusten te zul len ontetrau. Sjdert gernimen tyd be staan er oneenigheden tosachsn enkele eigenaars van bierbrouweryen en hnnne werklieden. De arbeiders-organisatie wist door te voeren, dat deze brouwerjjen ge- Rudow vertrokken is. Was hjj misschien gra veur P Geheime mededeeling.iv Rotmann deed dezen brief in een envelop, op welke het adres reeds geschreven was, en' begaf zich daarna terstond naar Neustadt om hem zelf in den tegen den m'ddag doorko- mendon spoortrein te werpen. HOOFDSTUK III. Esther zat met een handwerkje aan het venster in de woonkamer, terwjjl droeve ge dachten haar gemoed Vervulden en bange vermoedens haar kwelden. Sinds da nkchteljjke gast de laatste maal bjj haren vader geweest was, waren thans drie dagen verloopea, dagen in welke Esther er bestendig had over nagedacht, wat toch wel dit geheimzinnige bezoek kon te beteekanen hebben. Het eerst dacht zjj aan den smokkelhandel Want deze wordt in de grensteden overal sterk gedreven en niet eens door geringe p rsonen. Men beschouwde het smokkelen niet als bod misdaad, maar hield het slechts voor een soort van geoorloofden guerrilla oor log met de tol-beambten van het eigen en van het vreemde land; Wordt verenigd) KWMiaUM (lllhiïï.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1905 | | pagina 1