No. 6008
Donderdag 25 Mei 1905.
30ste Jaargang
HbagBlaó voor cftooró- en
Een gevaarlijke bende.
Buitenland
Per 3 maanden voor Haarlem f 1)20
Voor de overig» plaatsen in Nederland franco per post >1,50
Voor het buitenland 2,90
Aizonderlgke Dammen 0,03
Dit blad verschijnt dadelijk», behalve Zon- en Feestdagen.
Hoofd re dacten r-D irectear
BUREAU St, Janestraat. -
W. KUPPERS.
Haarlem.
yGITE KA NON AGITATE.
PBIJS DEB ADVEBTENTIEN,
Van 1-6 regels&0 Cents
Elke regel meer 7'/,
Groote letters worden berekend naar plaatsrnimte
Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentieh Con taai
Hoofdagenten voor het BuitenlandCompagnie Génerale PublicitéEtranghrt
Q.L. BA ÜBE Sf Co J OHN., f. J OAES SucePari» 31 bttFaubourg Montmarire
Vrijheid, geljjkheid ei b'oelerschap,
We waten het elhn, zjjn de wraage
vruchten van de Fransche revolutie.
Met ophef aaugekondigd, met hope door
het volk verwacht, heeft zeker oooit eeü
leuze der menschheid meer teleurstelling
gebaard, dan deze.
Vrijheid, gelijkheid en broederschap
Verblindend geschitter van woorden
Want de vrjjheid der revolutie werd
de zwaarste slavernij.
Want de gelijkheid der revolutie sloot
a len ven deze gelijkheid uit, die niet voor
de Rede, maar voor God wilden knielen.
Want de broederschap der revolutie
openbaarde haar meest kenmerkend ka
rakter in bet ter dood brengen van dui
zenden onschuldigen.
Nochtans heeft de bedriegelijke leuzi
doorgewerkt tot op onzen tjjd. Zóó groo
te aantrekkelijkheid ging er nit van hare
nitwendige, oppervlakkige schicttering,
zóó verlokkend klonken haar principes
en haar beloften, zóó betooverend werk
te zjj op de menigte, dat deze, na hon
derd jaren van ontgoocheling en mislei
ding, voor ejn groot gedeelte nog n<et
dan noode rrkent een droombeeld, een
hersenschim te hebben nagejragd.
En toch, die honderd jaren, wat brach
ten zjj ons
Wat er >an de vrjjheid indiehooderd
jaren is geworden, zien wjj klaar en dui
deljjk rondom ons.
Vrjjheid heersoht er voor de zonde,
voor de boosheid.
De deugd, de godsdienst, de goede
zeden worden aan banden gelegd, belet,
zich te ontplooien, zich te verspreiden,
te groeien en te bloeien. Yijjbeid om
den godsdienst te vervolgen, heerieht
alom. Vrjjheid om den godsdienst te be-
Ijjiien, openljjk en ongehinderd, is in
vele landen slechts de scbjjo.
Vrjjheid om de deogd te bel .steren en
te verguizen bes ait; vrjjheid om haar
te beoetenen wordt den mensen ontno
men.
Vrjjheid om de goede zeden te onder-
mjjaen, haar in 't aaigeeicht te slaan,
wordt door velen, als de ware vrjjheid
aangemerkt. Vrjjheid om de goede zeden
te bevorderen meet overal worden afge
dwongen.
Da vrjjheid der revolutie is elaveriijj
en verdrukking of bandeloosheid gewor
den.
f KV ILL ETON
Vervolg.)
Toen ik op de plaats kwam en de aehter-
deur, die op de straat uitkomt, wilde uitgaan,
werd ik op het hoofd geslagen, en viel da-
d ljjk op den grond. Toen ik bewusteloos lag,
werd mij mjjn geld afgenomen.
Nu, en heeft men geen spoor van den
dader ontdekt vroeg Rothmann.
—Een spoort antwoordde slim-lachend de
blauwjas. Ik heb wel een spoor, maar ik zal
er mjj wel voor wachten bet te vols en. Ik
Zou zel's durven beweren met zekerheid te
jV3ton wie mjj beroofd heeftP
Nu, vroeg Roth nann sohjjnbaar verbaasd,
waarom vervolgt gjj hem dan niet? Ge weet
toch wrl, dat die vriend een zware straf te
wach'en heeft?
Juist daa'om, antwoordde de blauwja»,
wil ik niet, dat hjj gestraft wordt. Dat zon
een schoone geschiedenis sjja, want het is be
paald een der onzen
Een der uwen? vroeg Rothmann, alsof
hjj niet begreep wat de blauwjas bedoelde.
Deze scheen door die vraag eenigszms ver
bluft en zeide:
Ik bedoel een mjjner bloedverwanten,
Slavernjj in de arbeiderswereM.
Groot-industrie en groot-kapitaal heb
ben de arbeiders tot slaven gemaakt, bun
alle hoogere gevoelens ontnomen, ben
ten uiterste verdrukt.
Bandeloosheid in 't maaUoh appel jjk
leven, in de wereld des geestes.
Geen onderworpenheid meer aan God,
geen gehoorzaamheid aan Zjjn geboden,
geen erkenning van een hoogere zed iwet
In de wereld des geestes, der gelei
den en beschaafden heersckt met bru
tale openhaitigheid en zeldzame volhar
ding de ontkenning van het Godsbestaan
en de erkenning van de onfeilbaarheid
van het menscheljjk weten.
Da gelijkheid der revolutie, wat bracht
zjj oos Is het nog noodig er op te wjjzeD,
dat wat de revolutie ons gebracht heeft,
niet alleen tevergeefs gepoogd heeft de
geljjkheid onder de menschen tot stand
te brengen, maar van den beginne ai en
als door noodzakelijkheid gedrongen, de
ongelijkheid, het verschil tusschen de
verschillende klassen en stand n rog
heeft vergtoot
G ooter afstand tusschen de verschil
lende standen heeft nooit bestaan.
Onmetelijke fortuinen naast de njjpend-
ste armoede wortelen in de gevolgen der
revolutie. Men heeft het volk stemrecht
gfgeven en achjjnbaren invloed op de
zakt n van algemeen belang en, kortzich
tig als het is, heeft het zich laten be-
heerschen, neen, laten ringelooren door
gelukzoekers en gewetenlooze heersch-
zuchtigen.
De geljjkheid der revolutie is het voet
stuk geweest, waarop volksmenners en
volks ipruiers zich verhevon hebben.
Broederschap, het derde revoiutiounair
troetelkind, heelt uiet het mitst de mensch
heid met blindheid geslagen.
Broederschap, zich openbarende in de
meest gruweljjke, meest onrechtvaaidige
eu reusachtige oorlogen sedert het be
staan der wereld. Broederschap, leidende
tot onderling wantrouwen, tot haat en
tjjd tusschen de verschillende standen
der samenl.ving broederschap, die den
bioeder de vrjjheid beneemt, en hem
opoffert aan eigen belang, aan de zelf
zucht broederschap, dip het groote
gebod der naacUnlitf le met voeten
treedt.
Lat is er geworden van de vrjjheid,
de ge'ijkheid, de broederschap d r revo
lutie
Waardoor
De tSHchters* der revolutionraire vrjj-
lemand uit onze familie I Ja, ja, dat'bedoel
jk, het is een fund eiid yan mjj, en zoo
iemand kan ik toch moeiljjk in 't tuchthuis
brengen 1
Daar belt ge gelijk in, antwoordde Roth
mann,'maar ge krjjgt uW geld niet terug, en
voor zoover ik het kan nagaan, hadt ge toen
een aardig sommetje bij u.
01 op het geld komt het minder aan,
antwoordde de blauw rok, dat is mjj reed» van
andere ejjde vergoed.
Nu, dan is het zaakje ook uit de wereld
en het ergste is, dat ge gekregen hebt dien
slag op uw" hoofd, die trouwens nie'gevaarljjk
schijnt geweest te zjjn.
Dit was ook niét het geva1, en als ik
toen niet te veel gedronken had, zou het
met den jongen, die mij den slag. gegeven
bad, sleoht a'geloopcn zjjn. Nu, straf krjjgt
hjj ia ie !er geval, al is het dan ook niet
door het gerrcht. Waai schijn lijk is hjj reeds
gestraft.
Zeker door uwe fam lie vroeg Rjthmann
zoo voorzichtig moge ljjk.
Vóór echter de blauwj is iets kou antwoor
den, word de deur geopend en kwam Kopen-
penhagen binnen, waarop de blauwjas dadelijk
opstond om hem met een eerbiedige vertrou
welijkheid te groeien.
Kopenhagen wierp e.?n onderzoekenden blik
op Rothmann en ze de
Nu, u vindt men overal.' Zjjt ge weer
eens in die streek
Ik werd, antwoordde Rothmann, door
eenige lieden bjj mjjn laatste bezoek terug-
heid, geljjkheid en broederschap verloren
uit het oog, dat zjj hun stelsel, bun ide
aal bouwden op lossen groud.
Iedere daad en ieder pogeD der mensch
heid, welke niet berusten op de eeuwige
en onveranderlijke beginselen, dragen in
zich zelveu om de kiemen van ontaarding,
bederf en vergankelijkheid. De eeuwige
en ouverand rljjke wetten en ordeningen
Godi moeten de grondvesten zijn, waarop
de m nsehheid lnar beetaan mag op
bouwen. En zoodra deze in haar werk
zaamheid, in haar streven rair hooger
zich plaatst buiten de grondslagen en
grenzen, haar door den Schepper aan
gewezen en gesteld, miskent zjj het doel
barer schepping en is zeker van nrs'uk-
king en teleurstelling. Want zjj order-
breekt deu geregelden gang en den
voortdurenden vooruitgang van bet ge
schapene, legt hieraan hinderpalen in
den weg en schendt derhalve Gods werk.
Eu d-ze beschnldiging rust op de re
volutie van 1789.
Daarvandaan het verschjjosel, dat een
consequente doorvoering van de be
ginselen der revolutie zon uitloopeu op
den formeelen ondergang van bet
uieneehdom.
Tegenover de vrjjheid, de geljjkheid
en de broederschap der revolutie stellen
wjj, Kathol.eken, de vrjjheid, geljjkheid
eu broederiehap van he1. Christendom.
Want het behoeft voor ons geen be
toog, dat in het Cbrlstscdrm, in de
Katholieke Kerk, de toare vrjjheid, de
ware geljjkheid, de ivare broederschau
worden aangetroft' n en aangekweek'.
(Slot volgt).
Zwitserland.
Er is te Lnpiru in eene vergadering,
gehouden onder voorzitterschap van mgr.
Haas, bisschop van Base], een «R. K.
Zwits^rschs Volksbond» opgericht, die
op ie Jjjn s'aat met de «Opera dei
Congressi» in Italië.
«De Zwitsersche wetgeving», zei mgr.
Haas op de vergadering, «bevat nog
sell onr cblvatr'igtedeD, de wjj moten
ilo?n verdwijnen.
«Van den andaren kat.t zouden de
jonge radicalen op den Htl ctischen
groud bet vuur ven den Cultuurkampf
wtê - willen oprakelen.
«Maar wjj hebben daarentegen de
f et troost ng te zien, dot hot Zwilsersche
Episcopaat en de geestelijkheid t zjjn
bet volk is goed eu draagt edelmoedig
bjj tot de werken tot voortplanting van
het geloof.
besteld, maar de zaken loopen mjj erg tegen.
Dus zjjt ge nie' erg tevreden vroeg
Kopenhagen.
In den laatstn tijd vooral niet, antwoord
de Rothmann. Eerst lieten de zaken zich nogal
goed aanzien, maar tegenwoordig wil het in
het geheel Éi t. Als ik altjjd inkoopen kot),
zou ik nog wel zaken doen, maar verkoopen
kan ik letterlijk n et. Natuurlijk heb ik niet
altij l zooveel geld,'dat ik maar aan het in-
koopen kan bljjven, daar ik onmogeljjk alles
tot goede prjjzan naar mijn hand kan zetten.
Waar komt gjj vandaao vroag Kopen
hagen.
Ik ben uit Westfalen, antwoordde Roth
mann.
Zjjt ge uw heele leven lang koopman
geweest
Deze vraag scheen Rothm nn eerst eenige
oogenMikken in verlegenheid te brang-n. Wat
beterkenle deze Wilde hjj daarmee te kennen
geven, dat hjj wel wist dat Rothmann eigen
lijk geen koopman was, maar deze vermom
ming slechts met een bepaald doel gekozea
had?
Hjj trachtte zich zoo onbevangen mogelijk
voor te doen, en zeide da
Ik was niet altjjd koopman, maar waarom
vr agt ge daarnaar
Oob, alleen oxndat het mjj zoo voor
komt, dat ge niet geheel op een koopman
lijkt, ge echjjnt meer geleerd te hebben dan
andere kooplui van uw soort. Dat hoort
men aan uw spraak ei bemerkt men aan al
uw doen.
«Twee-en-zestig nieuwe kerken zjja
alleen in mjja diocees gedarende mjja
episcopaat tot op dezen dag gebouwd.
«Houdt das moed eu s'rjjdt dapper
Griekenland.
Iu de Kamer heeft de miuister van
Bjitenlandsche Zaken verklaard, dat de
vereen;gmg van Creta met Griekenland
de eenige oplcsring van den revolution-
n&i en toestand ie.
Van zjjnen kant verklaarde de eerste
ministe-, D e 1 y a n n i s dat deze op
lossing afhangt van de mogendheden en
dat Crsta moet geduld hebben.
Ware de opstand niet uitgebroken er
zou misschien reeds eene verbetering
gebracht zjjn.
Belgie.
De Commisrie van dm Bond der Ka
tholieke Kringen en Vereenigingen en
Werkmanskringen vergaderde Zaterdag
onder voorzitterschap van Woeste.
E- werd in grondbeginsel besloten
eeue algemeene vergadering der Belgische
Katholieken te houdeD.
Da Commissie hield zich vervolgens
bezig met de motie's, in de 37e zitting
van den Bond, te Gent uitgebracht.
Spanje.
De Anglicanen h bben te Barc'loia
eene kei k geopend, hetgeen, wear de Katho
lieke Kerk in Spanje Staatskerk is, nog
al 'bezwaar heeft ontmoet.
De kerk was o. a. voorzien van uiter-
Ijjke teekenen van dsn eeredieüst, die
volgens de Grondwet alb ai aan den
Staatsgodsdienst to 'komen.
De Anglicanen hebben deza uiterljjke
teekenen weggenomen en daarmcê, voor
de gemeenteljjke overheid, de mogelijkheid,
om di inwjjdiug te bljjven verbieden.
Z. Eoo. Kardinaal C a v a n o s richtte
zich toen tot de profecten den minister
president tn tot den koning zelven.
De koning schreef o.a.
«Als Ka'holiek vorst en onderdanige
ea geloovige zoon van de eenig ware
Kerk, ben ik bedroefd over dezen aai-
slag op het geloof onzer Vaderen en den
Staatsgodsdienst, die het de Voorzienig
heid heeft behaagd aan mjjne hoede toe
te vertrouwen.
«Ik aa zei niet te verzekeren, mjjuheer
de KarJinaa', dat ik alles zal dotn wat
i' mjjn veimogee is als conititut o teel
koning, dat mjjne reg e ing de plannen,
waarover Uwe Eminentie spreekt, ver-
jjdele.»
De Kardinaal heeft thans, nadat de
A nglicaansche Kerk t >ch is ingewjjd,
dezen brief gepubliceerd.
Vol -ens de «C.nrespondenzia» zou ook
keizer Wilhelm van plan zjjo te Ma
drid op eigen los'ea eene Evmgelische
kerk te stichten.
Amerika.
Ia den ts Baenos-Ayros verschjjnenden
«Argentinischea Volks'reund» wordt me
degedeeld hoe een vjjftigtal gods lie nstha-
ters, die in het theater Lirico bijeenge
komen waren om een geexcommuniceer-
den priester op Paus en Bi ischop te hoo-
ren schimpen, een vreesljjk lot trof.
De Apostaat had beloofd pikante bjj-
zonderheden te zullen verhalen omtrent
de biecht, die een diepgevallen zondaar
bjj hem gesproken had.
Maar juist op het oogenblik, toei de
schending van het biechtgeheim zou be
ginnen, stor'.te de tribune ineen en z-s*
honderd personen lagen onder de brok
stukken vjjf werden er gewond en vgf
en veertig zwaar gewond er onder uit
gehaald.
De Amerikaausche Loge heeft vele
pogingen aangewend om president R oo-
s e v e 11 de Lege te doen bezoeken,doch
te vergeefs.
Roosevelt hsewel vrgmetselaar
weet maar al te goed, dat, neemt hjj
eene uitnoodiging aan, hjj vela andere
aannemen moet.
En dit ziu oudoenljjk zjjo.
De vice President Fairb anks, ook
vi'5metselaar, bezocht verschillende plaat-
seljjke Loge'».
Het is wel merkwaardig, dat de
meerderheid der presidenten van de V.
S. van Washington totRoo-
se velt, leden geweest van de vrjj met-
De meest bekenden der laatste jaren
zjjn Garlield, Harrison, Mac
Kinleyen Roosevelt.
Slechts één president was openljjk te
gen de vrjj metselaars.
John Qnincy Adams werd tot
president uitgeroepen gedurende de
«Morgan t oebelsn en jaren laag streed
hjj uit alle macht, zoowel in woord als
iu geschrift, tegen de geheime sekte.
Frankrijk.
De werkstaking der politie-agenten te
Lyon heeft een kalm verloop, maar de
veiligheid wordt er niit door gebaat.
Wei tracht men door van baiten ge-
req tire renfe gendarmes en patrouilles
den dieist der politie te v3rvalleo, m tar
voldoende scbjjot dat toch niet te ge
schieden. Des nachts maken straa'r lovers
reeds vaa de gelegenheid gebruik om
hun slag te slaan en overdag wemelt
hit op di strat n zoo vertelt althans
de «Matin» van bedilacrs en laod-
loopes. Zioals reeds vroeger werd
medegedeeld zjjn alle pogingen tot
bemiddeling mi Jukt. De politieagenten
h bben be loten de staking niet op te
heffen eer al hui eischec zjjn ingewilligd.
Onlusten in Rusland.
Nog s'eads wordt het Rnsascbe volk
tot het plegen van gewelddadigheden
Och ja, antwoordde Rothmana met een
zucht, ge hebt geljjk en schjjnt werkeljjk esn
memchenkenner te zjjn. Ik ben niet altjjd
koopman geweest en heb ook wal een en an
der gel erd. Wa'r bet ongeluk, het ongeluk!
Wat waart ge dan? vroeg Kopenhagen.
Ik wasonderwjjzer, antwoordde Rothmann
gedurende eenige jaren onderwjjzer in mjjn
vaderland.
Zoo, zoo 1 zeide Kopenhagen. No, wat
hebt ge dan ge laan, wat is er gebeurd, dat
ge uwe betrekk ng hebt ve loren
Ge vraagt ook iemand, zeide Rothmann
half ontwjjkend, het hemd ven het lichaam
Maar ik weet niet, waarom ik u mjjn ver
trouwen ook niet zou scheuken, daar gjj een
fats enljjk en vertrouwbaar man schjjn'te zijn.
Ik zal bet daarom maar verraden. Ic hei
wel een beetje lich'zinnig gelesfd en hal daar
door wat veel geld noodig, dat ik mjj op
wissels verschafte. Ten slotte stak ik zoo diep
in s-bulden, dat men beweerde: ik zou eei
paar wissels vervalecht hebben. Ge begrjjpt
wel, dat daar niets van aan was 1
Natuurljjk, zeide Kopenhagen lachend,
gij waart volkomen onschrldig. Maar, m;n
j heeft u wegens die paar wisseltjes toch niet
1 vervolgd?
Ja wel, antwoordde Rothmann, ik werd
in de gevangenis gezet en er werd een ver-
'I volging tegen mij ingesteld, ik kreeg drie
1 jaren gevangenisstraf.
j Zoo, zoo, zeide Kopenhagen, drie jaren
gevangenis, en hebt ge die straf ondergaan
j Ja, autwoordde Rothmann en zag véor
zich, alsof het hem pjjnljjk viel, de zaak te
vertellen en zjjn eigen schande aan het licht
te brengen.
Toen hjj echter daarbij steelsgevjjzo een
blik op Kopenhagei wierp, ontstelde hjj on
willekeurig over de verandering, welke diens
gelaat in weinige oogenblikken had onder
gaan.
Te voren was Kopeahageu's bl k wantrou
wend en loerend geweest, thans was deze
vriendelijk en welwillend. Onwillekeurig trok
hij zjja stoel dichter bjj Rothmann en zeide
Dus zjjt ge ook ia de keuken geweest
(keuken hes't in de dieventaal de beteeke^is
van gevangenis.)
Helaas, Ja antwoordde Rothmann, maar
ik hoop niet, dat ge daarom tegen mjj inge
nomen zult zijo, of mjj zult verachten.
Kopenhagen brak iu een gelach uit.
- Niet het miust, oude jongen, riep hjj,
waarom hebt ge dat niet dadeljjk gezegd Dan
had iemand direct geweten waaraan hjj zich
te houden had. Ouder ons gezegd, weet ik
ook wel, hoe eene gevangenis er van binnen
uitziet.
Zoo, zoo zeide Rothmann. Dat had ik
niet gedacht
Ja er is zooveel, wat men niet denkt,
antwo rdde Kopenhagen, maar drink eeus,
drink eens 1
Wordt vervolgd
HEI
44RLEI8CK
ABONNEMENTSPRIJS
26).