No. 6224. Dinsdag 13 Februari 1906. 30ste Jaargang. HbagBlaó voor cftooró- en Zuió-dCo/land. De godsdiensten in Japan. De laatste van zijn geslacht, SFiTSNLAND. BINNENLAND. abonnbkbn rspsus BUREAU St. Jmaatraat Haarlem yiL Ros land. Afrika. Itaüo. II Pd S maanden tooi Haarlem Voor de overigt» plaatsen in Nederland franco per post Voor het buitenland Afzonderlijke nummers Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen Hoofdredacteur-Directeur W. KLIPPERS. f 1,20 i 1,50 2,90 0,03 AGITE MA NON AGITATE PBUS DBB AD VESTEN YIBN. Van 1—6 regels50 Cent» Elke regel meer7(/f r Groote letter» worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentiek Contant. Hoofdagenten voor het BuitenlandCompagnie Génerale Publi.itiEtrangim S.i. DA DBE Sf Co JOHN., F. JONES Suoo. Furie 316ts Faubourg Monfarrst, De heerscbecde godsdiensten in Japan zgn, naast het Boeddhisme, het Cmfu- ciaoisme en het Shiotoï'ine, terwijl de Christelijke godsdienst niet bemoeilijkt, j* in kranten en boefeeD niet zelden zjjn lof verkondigd wordt. Het heet dan de Christelijke godsdienst heeft iets grootsch geschapen, hg verandert het volk, biedt een krachtigen weerttand tegen de ge vaarlijke sociale et oomingen onzer dagen, bevordert de zedelgkheid en l»gt in 't algemeen een sol» den grondslag voor den fctoffelgken vooruitgang. 14 Dec. 1901 werd bg 't Hoogerhois een kerkelgk- politiek voorstel ingediend, waarin de g'- IgkstdliDg van den Christelijken gods dienst met de heer chende godsdiensten was vastgelegd. 9 der de ontwikkelde Japanners, die geregeld in verkeer met hst buitenland staan, is het lang geen geheim meer, dat de beide lacdsgodsdiensteD, het B >edd- hisme en het Shintoïsme, met het Chris tendom niet kannen concarreeren. Primo hebben ze niets grootsch tot stand ge bracht, en secundo be'alten ze te veel, wat een welopgevoed mensch gewoonweg hnmbug blijkt. Het Sbint«ï<me is een dichterlgke vereeriug van de natuur en de voorvaderen, stelt echter geen zedelijke eischeo. Het Breddhisme bevat leerstel lingen en gebodeD, die met het nieuw- ontwaakte, frisch vrooljjke leven en st even vaa Japan niet vereenigbaar zgn. Het is daarom overdreven vrees, zoo men ge- looit Het Boeddhisme zal een band vor men, dis Japan en Cnina met de overige landen in 'i Oosteo zal verbinden. Op zgn hoog t telt het Boeddhisme over de gsheele wereld 100 millioen werkelijke aanhangers. Doch dan moet men daar onder nog verschillende sektsn verstaan, die onder elkander meer verschillen dan het Katholicisme van het Protestantisme. Het Boeddhisme op Cey'oi wordt als het hoogste, het reinste, het zuiverste beschouwd. En nu is 't een feP: zelden t elt men daar een Boeddhistisch priester aan, die zjjn godsdienst kent of bepaalde antwoorden kan geven op vragen, die rechtstreeks zgn godsdienst aangaan. Het Boeddh'sme, zooals het op Ceylon zich voordoet, is een tak van het Bra- manisme, met zgn leeg pantheïsme, zgn zielsverhuizing, met zgn fatalistische invloed van goede of slechte weikea op de latere bestemming van deD rnenscb, JjELILLETON. 42 Vervolg.) Waarheen xoudt gij gaan. al» ik u de vrijheid schonk Ik zou Frankrijk rerliten en het nooit meer betreden, omdat het voor mjj niet wen- scheljjk zou zijn. Nu nog eene vraag, de 1-atste Kent gij dien mensch, dien uw patroon gisteren avond ontvangen heeft? Die met de juffrouw moet trouwen P Neen, Ik heb hem nooit gezien, maar ik ben ervan overtuigd, dat hg ook eenmaal in de gevange nis gezeten heeft, want Nalot kent slecht zulke lui. Nadat hg een weinig had nagedacht, zei Merindol tot PiganionMaak hem los, en werp bem b iten. Piganion begreep nief, wat er voorviel, maa' hg gehoorzaamde en Coraille maakte gauw, dat hij weg kwam. Tien minuten later stegen Merindol eu Pi ganion in het rjjtuig, dat hen op straat wachtte en reden naar Parijs. Den tweeden nacht na boven beschreven met zjjn bggeloovigec eirbied voor de dieren, met zgn theoretische verachting van den rgkdom en de gmoegens dezer wereld. Het kent geen .vareering van eanige godheid. Boeddha spreekt niet van G;d, hg ignoreert hem. Het Boed dhisme kent dus geen off r, geen pii-8- ters. Volgens _het Boeddiisme is bet bestaan van den mensch ean ongeluk. Bet leven is een kwaad, en de oorsprong van alle boosheid is de drang en de wenscb, die in den mensch woont, om te le ven. Het Boeddhisme verbiedt ook echt breuk, moord, drankzucht, diefstal, ge biedt naastenliefde eu gehoorzaamheid aan de overheden. Djch ia werken op geest, gemoed of had doet het nut het mist de beweeg gronden, die den mensch tot blgvende en duurzame plichtsvervulling aanzetten en bezielen. Bg de Breddhirtan staat.geen ster aan dei hemel, want zgi Nirwana kent geen vergrldeuds gerechtigheid Gren bloem bloeit laigs den weg van den ru wen, harden plicht, terwgl ieder genot, geluk en zaligheil moetsa veracht eu ver meden. «Onze godsdienst is zoo hoog,dat ds mensch hem niet naleven kan», zeide eens een Boeddhist tegen een Christen. Het Boeddhistische volk n dom, kent geea plichtsgevoel, le4t naarzjjns booze hartstochten. Bjjgel jovigheid eodiivels- dienst geen duivels weering be- heerschen het. Geheel de duivelsdienst bestaat nit balachelgke en kinderachtige praktgken, die demiette nin zee: ver derfelijk op 't volk inwerken en vavk de ondergang zgn van stofflgk be staan H>t vaag se onbeduidend Nirwana oefent zeer geringen invloed op het praotische leven uit. Het levetschel van 't volk is: alle sma ten zoo ver moge'gk verwyderd houden en zoo red mogelgk van deaarda genieten. Op Ceylnn evenwel, den voornaamstm zetel der Boeddhistisch) leer, beleef, het Boeddhisme zgn bes'e dagen nitt. In 't begin der voorafgaande eeuw had Ceylon 20,000 Katholieken, en nu meer dan 300,000. O k de Christe'gke scholen staan ver boven aan. De Europeesche ontwik kelingen met baa' het Caristën lom d ingen o sophoudeljjk meer rn meer cairvoreD. Zooals op C-yloD, gaat het ook in de overige landen van Indlë. Welke gevolgtrekking ligt hier na voor de band nacht toen Merindol Sjdnt-Queu verlaten had om er niet meer terug te keere», ontbeet Pi- g-.nion met zgn joegen heer in eea zijkamer van een café in de nabijheid der markt. Merindol had zich in deze twee d'gen veel meer met anderen dan met zich zelf bezigge houden en vooral met Cecilia en Mongeor6e. Hjj bad hen belden opgfzocht en zonder hun iets naders m-sde te deelen verzocht Z'cli gereed te houden, dadelijk te komen als hij hen liet roepen. Zij vermoidden slechts, dat er gewichtige gebeurtenissen voor de deur stonden. Caecilia gaf niets meer om hare betrekking in Nalots zaak en Mongeorge had gaarne be loofd. in zijn hotel de verrass'ng af te wach ten, die zgn redder vow hem bereidde. M-rindol had het hotel betrokken, waarin Piganion gedurende zijn verbljjf te Parjjs lo geerde en had do 'aatsto vierentwintig uren veel geleden. Hij was geheel terneergeslagen, door dat gene wat Coraille h?m verteld had. Zjjna dierbaarste verwachtingen waren ver nietigd en er bleef hem nog slechts over Gabrielle, de onschuldige doch'er van een mis- dadigen vader, te vergeten en om dit ingrij pend besluit gemakkelijker ten uitvoer te kunnen brengen, wilde hg voor altjjd Frank- rjjk verl -ten en in vreemde werelddeelen den vrede zoeken. Doch voor bg ging moest hij nog twee menschen gelukkig maken, Piganion, die de dingen slechts oppervlak. Daar in Japan bet Boeddhisme een nog v.el slapper leven 1-ilt dan op Ceylon, zal ook ia Japan zgn invloid minder, zgn aanhang geringer zgn en voortdurend minder worden. En zoo het Boeldhisme op Ccylon het tegen 't Katholicisme be droevend moet afl tggen, dan knonen wjj t zeilde met nog meer reden in Japan verwachten. E i al zgn op 't oogenblik de kansen voor een onmiddMljjkeo ommekeer nog zoo bgzmder bamosdigeod nist, - gezien den aard van 't B teddhisme en 't karakter van dan Japamar, gezien dsn ges'adigen achteruitging van 't B .óddhiam», en den gestadigen vooruitging van 't Katholicis me, gtzien tevens de hoop en goeie vooruitzicht tn, ons door de Japjnsche missionarissen gegeven, mogen wjj, rekenende op Gods genad-1, die ook na nog wonderen werkt, omtrent de toekomst van 't Japansche volk de beste verwach tingen koesteren. Het S'. Pelersburgsehe publiek hecht veel geloot en waarde aen eene mede deel log vau de Roess, luidens welke er eene uisuwe strooming giande is tegen alle streven dir reactionmi en. Dtzs verandering van zaken zou men ts danken hebbsu aan be. feit, dat ts- genwoordig de linkerzijde tan het Kabi net, met T i m i r i a g o f f, den mini iter van handel ea ng'srheid, to: leider, in iavlcel de rechterzg ie 0 7ertreft, waarvan D o u r a o vo, miaist r van binnenlaadsche zaken, de leider is. DRoess voegt nog erbg, dat graaf Witte zgne coll)ga'sheeftaangemand toch een program van act «eread te maken, welk program aan deRgksdoema moet orderworpen wordm. Waa'8chuwend liet Witte er op volgen «De maand April is reeds niet verse m er.» Deze verklaring wordt als esn door slaand bewgs erkend, dat d) Doema in April bgeen zal kemeD. Frankrijk. De beer F a 11 i r e s, gekozen presi dent der Rep ubliek, moet voornemens zgn, «oox 18 d zer zgne fonctie el'voorzit ter van den S naat neertslegger, opdat bg da wisselin; vaa de presiientiëele macht alle op nbare zaken zouden gere gel 1 zg s. Volg n8 de Gaulrii b stast er on- eenigheid iu bet Kabirnt ic zake de be handeling van oni rscheidm geschillen, als b.v. de beloo.i igen van Katholieke zijde, de zaak Cuignet enz. enz. ktg kende, had een veel eenvoudiger plan. Hg wilde Merindol overreden nsar zgn ge- boortepl'iaats terug te kesrea en was bereid zijn mo'en en al zgne bezitttingen zonder eeuige vergond ng aan zijn heer over te geven. Onder het cn'bijt had hg Merindol zgne mteaing blootgelegd, maar d-zs wilde daar niets van hooren. Wat raadt gg mij, tegen Ricoeur e doen vroeg Merindol, om het gesprek eeu andere wending te geven. Gg hebt mij dit reeds eenmaal gevraagd, antwoordde Piganion. Ik was van meeuiog, dat men him direct aan de politie moest overgeven, maar gg wildet dat om goede re denen niet doen. Deze wereld van boeven walgt mg, ik wil Diets meer met hen te doen hebben. Waarom ook zou ik mg moeite geven, hen te ontmaskeren? Ik zal hen niet meer zien, daar ik Frankrijk verlaat. Wat gee' ik er nu dus omdat deze Ricoeur zich mgu naam heeft toegeëigend? - Hg zal hem schmde aandoe riep Piganion levendig, hg zal nieuwe misiaden begaan en dan. Dan zullen allen, d e mg kennen, opstaan om mg te verdedigen. Ik twgfel e overigens aan, of hg van plan is zich nog lang van mgn naam te bedienen. Ik geloot, dat hij h :m slechts aangenomen heeft om Nalot een rad voor de oogen te draaien. Thans echter is m juffrouw Nalot onderricht, ik heb haar van morgen geschreven en hair alles opgehelderd Zg zal d't wel aan haar vader meedeel:-n «Het zou niet onmogelijk zgn», zegt het blad, «dat Rouvier bg zgn ont slagname volhardt, welke hjj volgens ge bruik president F a 11 i r e s moet aan bieden, daags na diens installatie in bet Elysé*.» De Semaine Religieuss van Lyon bevat een protest van Kardinaal C o u 1 1 i te gen de boed-dbeschrjjvingen in de kerken van zgn diocees. In bet prote.t wordt opgekomeD voor de eigendommen der Keik en wordt ver oordeeld alle schending daarvan. De invsn'arisatie's worden geregeld voortgezet, hier en daar onder gewapen- den tegers'and. Wjj zullen den lizer niet Vermoeien met eene dorre opsomming van plaitsea en na nen g«no >g zjj h t te weten, dat van Regeer iogswege de schandelijke aanranding vau de eigen lommen der K«rk voortdnurt. Spanj 3. Het huweljjk van koniag Alfonso met prinses Ena van Battenberg is nu officiëel bekend gemaakt. Den 20iten Fobr. ral te dezer zake eea ofüjiëele bekendmaking worden gericht tot de Eu-opeesche kanselarijen. Datrna zal aan hetP.rlemtnt dtekst vaa het hawdgkscontract worden voor gelegd en zal de Rsgeemg, onder goed keuring van don Koning, den dat im vast stellen van de huwelijksvoltrekking, die naar alle waarschjjnljjkhei 1 op 2 Juni zal pl «ats hebbea. Naar aanleiding van eeneo brief uit Tanger aan de Brusselsche Petit Bleu over den toestand der Joden in Marocco, ont vangt het blad nog de volgende mede- deelingen Ia Marocco zgn de Israëlietan talrjjk en zjj worden er hondsch behandeld. Niet uit kracht van wetten en van Overheids wege, maar omdat het centrals gezag zich niet genoegzaam kan doen gelden. Te Tanger, Tetuan en Mogador heerscht er voor hen eene betrekkelijke veiligheid, vooral sedert de Madridsche Conferentie in 18S0. Maar in de steden van bet binnenland zijn zg aan de verachting van de Muzel mannen overgeleverd. Roof en moord- aans'agen, tegen hen gepleegd, bljjven meestfcgfs ongewroken. Zoo zg hunne kwartieren overschrijden, mogen ze niet anders dan blootvoets zich voortbewegen. Men meldt uit Rome aau de Croix Er wordt ia miuisteiiësle kringen be proefd de Kstaolieken gerast te stellen. Minister S oni no, ztl, naar bet heet, de vrjjbeid van geweten en van eerediensc waarborgen. en dan zal Ricoeor zonder twgfel spoedig verdwjjnen. Piganion wilde juist enkele bemerkingen maken, toen de kellner de deur van de kamer openie en een man b'nsenliit, die niemand anders was dan Mongeorge. Men heeft mij uw bri ;f gebracht, zei hjj, terwgl hjj verwonderd den ouden molenaar aankeek, die van zjjn kant hem even oo op merkzaam bekeek. Toen ik hoorde, dat ge mjj hier verwachttet, dacht ik dadelijk, dat het over de catastrophe van de villa Nalot ging. —Welke Cita.trophe? vroeg Merindol. Hebt gij het Morgenblad dan nog niet gelezen? antwoordde Moageorge, die ia groote opgewondenheid scheen te zjjn. Neen, Mongeorge, sedert twee dagen hsb ik aan geen couranten gedacht. Mo rgeorge! Gjj heet Mongeorg riep Pi ganion vrooljjk uit en 'stond op. Ik moet u er aan heri meren, zei Mer'n- dol, dat gj elkander al voor drie j tien ge- zien hebt. Mjjn Godl riep Mongeorge' Mjjnheer Piga nion! Nu herken ik u. Ik had nooit verwacht nog eens zoo gelukkig te zjjn u weder te zien. Ik heb ook naaweljks meer om u ge ducht. Maar nu zjjt ge hier en naar het schijnt in geheel andere verhoudingen. Reik mjj de han Merindol aanschouwde hen bewog n en vergat bjjna al zija zorgen. Maar het was zeer o avers' andig, nsar Frankrijk terug te keeren; de heeren rechters hebben een goed Op deze voorwaarde zoudeo in het Ka binet getreden zgn de heeren Ros sell i, Camine, SalandraenLnzzatti. Bg de onderhandelingen met Sac hi is ar sprake geweest vau de laïseering der scholen noch van de echtscheiding. De minister zal zich vooral bezig hon den met admioisiratiere hervormingen en openbare diensten. Men merkt verder op, dat er van den sociaiistischen minister P« n t a no een poging te verwachten is om Italië nit de macht van den Cleras loste maken. (Eene denkbeeldige maoht, voorwaar De socialisten zullen zeer zeker, ia re eeaiging met de Lage-broeders, een hardnekkige campagne tegen het minis- J terie aanvangen, terwgl er van Katholieke zijde met zachteu drang op een economi sche politiek en op godsdienstvrijheid zal aangestuurd worden. Z. H. de Paus, dezer dagea Mgr. dé T'ö e r c 1 a e s, president van 'c Belgisch College te Rome ontvangend, zeide over de nieuwe parochiekerk van de Sf. Lau- reasparock a «Er zgn groote m >eieljjkheden aan deu bouw verbondtn. Men heeft groote uit gaven moeten doen, doch ik heb aange- spoo d tot voortgaan. Ik wil, dat de Bel gische jojrnalisteo, als zg hier tullen komen, den tempel uit d >n grond zi m verrezen.» Het bedrag, tot hiertoe voor deze kerk door de Belgische journalisten ingezameld, beloopt reeds 70.000 trauos. Reich, deWeenerportretschilder schillert het portret van Z. H. den Paus. Daar de pose soms laag duurde, on derbrak Z. H. deze wel eens, als andere bezigheden hem wachtten. Toe» de schilder hem aan 't eind van desen tjjd van beproevingen mee deelde, dat b» Z. H. niet langer meer marielen zou, zuchtte Z. H. big met dei uitroep «Te Deum Reich zal zg werk aaZ. H. dei Paus aanbieden en er kopie vau nemen. Uit Oost Indie. Celebes. Uit Makassar wordt geseind, dat do raddraaiers vaa Loewoe de be rol king tej zuiden vsa Koekoe tegen ons hebbea opgezet, zoodat deze ons thans vjjandig is gezind en de reeds geslechte benting weer heeft opge bouwd. De colonae-Voskail is met 50 man versterkt. De colonne, die in de Possoslreek ageert, is thans sterk 114 bajometen en 3 officieren. In Zuid-Celebes gaat de onderwerping geleidelijk voort. 17 Januari. De jregeering heeft haar i.stemming betuigd met het denkbeeld van het legerbeetiar om generaal Van geheugen en bovendiea kan men hier oude bekeaden cn'moeten zooals b.v. R coenr. Kicoour, riep Mongeorge! -Hjj is te Parjjs, m;rk'.e Merindjl aan, ik heb hem geiisn en Fig&aion ook. Hjj leeft bier zelfs onder mjjaen naam. Is het mogeljjk? Het is zelfs zeker, men heeft hem mg zelt als Markies de Merindol voorgesteld. Nu en gjj hebt hem natuur!jjk zgn verleden voorgehouden? O neen, om verschillende redenen heb ik dat niet gedaan. Eene hiervan is, wjjl gjj te Parjjs zjjt. Ik wilde toch geen aanleiding geven tot een onderzoek, hetwelk noodzakelijk ook uwe vlucht ter sprake gebracht zou heb ben en dat kon gevaarlgk worden. Welnu, dan weet ik, w»t ik te doen heb. —Wilt gij hem dan a&ngevenr Ja. Maar daarmede richt gjj u zelf ten gronde! Dat is niets, ik heb dan tenminste mjjn plicht gedaan. Mjjn beste Mongeo ge, zei Meriud.l, gjj moogt u niet opofferen, uit achting voor iemand die zie ten zeerste voer u interes seert. (tfor it vervolgt/11

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1906 | | pagina 1