De Latijnsche taal in de Kerkelijke Liturgie. Mengelwerk. De kunstmatige diamanten. 9FFICIEELE KERK LIJST. VOGELENZANG. HILLEGOM. N00RDW2JKERH0UT. VOORHOUT. HOOFDDORP. R. K. VEREENIGINGEN. Woensdag, 5 uur Nachtmis, uur tweede h. Mis, 10 uur Hoogmis, 3 uur Vespers, waarna gelegenheid om te bichten, zoo lang er achtereenvolgens bichtelingen sullen zijn. Donderdag, half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis, 3 uur de Vespers. Vrijdag en Zaterdag, kwart over 8 h. Mis. Zaterdagmiddag van 48 uur gelegen heid om te bichten. He gebeden worden verzocht voor Alida PrinsPrins, Mattheus Geutskens, Elisabeth v. StratenZoet en Maria de Vries—Geeve. «lio met de laatste H. Sacramenten der Stervenden zijn voorzien. Zondag. De vroegmis ten half 8, do Hoogmis ten 10 uur. Des namiddags ten kalf 2 Catechismus, ten half 3 Vespers. Maandag en Dinsdag, de h.h. Missen ten 8 uur en half 9. Dintdag, Vastendag, des 's morgens tot 12 uur en des namiddags van 3 uur af gelegenheid om te bichten. Woensdag, Kerstmis Ten 6 uur de ge- zengen h. Mis, waarna twee gelezen li.b. Missen. Ten 9 uur achtereenvolgens twee gelezen h.h. Missen. Ten 10 uur de Hoogmis. Des namiddags ten half 8 Ves pers en preek. Gelegenheid om te bich ten van half 24 uur en des avonds van f. uur af tot zoolang achtereenvolgens bichtelingen zullen zijn. Donderdag, 2e Kerstdag te vieren als Zondag. De vroegmis ten half 8, de Hoog mis ten 10 uur, des 's middags ten half 3 Vespers. Vrijdag en Zaterdag, de h.h. Missen ten 8 uur en half 9. Aanstaande Zaterdag ten half 12 de •Catechismus. Zondag, de h.h. Missen ten 7 uur en half 9 en ten 10 uur de Hoogmis. Ten 2 uur Catechismus voor de jongens. Ten 3 uur de Vespers. Dinsdagmorgen van 912 uur en 's middag van 4 uur af gelegenheid om te bichten. Woensdag, Kerstmis de h.h. Missen ten 5, 6 en half 7. Ten half 8, 8 en half 9. Ten 9, half 10 en ten 10 uur de Hoogmis. Ten half 8 Vespers met feestpredicatie. Donderdag, de h.h, Missen ten 7 uur half 9 en 10 uur de Hoogmis, ten 3 uur de Vespers. 'Zaterdagavond, van 4 uur af gelegen heid om te bichten. Ten 7 uur Lof. De gebeden worden verzocht voor J'etronella v.d. Meer wed. v. Jac. Berkhout Mej. Joanna v. Dril, Petronella Topper en Maria Verbrugge, Hermanns Schoonderwoert en mej. Pauline van der Schoot, diamet de laatste H. H. Sacramenten der Stervenden zijn voorzien en voor Maria v. d. Meer hvr. v. Petrus Huijgsloot Lena Hageman en Petrus Zuiderduin, die in den Heer zijn overleden. 'Zondag, 7 uur stille h. Mis met onder richting, 10 uur Hoogmis met predikatie, 's Namiddags 1 uur Catechismus, 2 uur Lof. Woensdag, 5 uur gezongen h. Mis met predikatie, daarna twee stille h.h. Missen, 9 uur en half 10 stille h.h. Missen, 1U uur gezongen h. Mis met predikatie. Na den middag 2 uur de Vespers. Donderdag, 7 uur stille h. Mis, 10 uur gezongen h Mis. Na den middag 2 uur Lof en Rozenhoedje. Zondag, h.h. Missen ten half 8 en te 10 uurhalf 2 Catechismus en te half 3 uur Lof. Dinsdag en Donderdag te 12 uur Cate chismus. Dinsdag, geboden Vasten- en onthou dingsdag. Donderdag, Tweede Kerstdag, na de Vespers vergadering in de Zusterschool van de kinderen die zich voorgenomen hebben voor hun l(!e levensjaar geen sterken drank te drinken. Trouwe op komst wordt vriendelijk verzocht. 'Zondag, 7 uur voor Petronella Joppen Petrus v. d. Bemden,10 uur parochie. Maandag, S uur, Joannes Nijs, half 9 overl. fam. van Es, I>insdag, 8 uur, Maria Loose, half 9 Adriana Hack hvr Joannes Bus. Woensdag, 5 uur, Wilhelmus Hassel- bach en overl. eebtgenoote, (i uur overl. fam. Goossen, half 7 Joannes Henricus Jansen, 9 uur Parochie, half 10 Joannes Stoop, 10 uur. Cornelis Vijverberg. Donderdag, 7 uur, Joannes Schrama, 10 uur, Jaardienst Nieolaas Meiman. Vrijdag, S uur overl. ouders, half 9 Joannes en Henricus van Schooten. Zaterdag, 8 uur, Z.Eerw Heer Joannes Steenvoorden, half 9 Joanna Lommerse hvr. v. Petrus Heemskerk. De Kerkberichten, die te laatin- kwamen voor dit nummer, zijn op genomen in de NIEUWE HAAR- LEMSCHE COURANT van heden. De R. K. Vereenigingen van Haar lem, en Omstreken vinden in deze rubriek gelegenheid om KORTE (ook huishoude lijke) mededeelingen, agenda's enz. bekend te maken. Nederlandsche R.K. Volksbond. Afdeeling Haarlem. Bondsgebouw, Smedestraat 23 (St.Bavo). Zondag 22 Dec., 12 uur, R. Kath. On derwijzersvereniging. Maandag 23 Dec., half 9, Ontwikkeling club „St. Thomas van Aquino", spreker de heer J. A. de Lobel, onderwerp„Col lectief Contract." Half 9 jaarvergadering van het Ondersteuningsfonds „St. Joan nes de Deo"; de leden worden driDgend verzocht deze vergadering bij te wonen. Half 8 Schoenmakersgilde „St. Crispinus." Dinsdag 24 Dec., half 9, Metaalbewer- kersgilde „St. Eloy". Vrijdag 27 Dec., half 9 Hoofdbestuur, half 9 Propagandaclub. Zaterdag 28 Dec., half 9 zitting Spaar bank „St. Antonius vanPadua.„89 uur zitting Hulpspaarbank (Schoterkwartier). Half 9 tot half 10 opening Bilbliotheek. Half 9 spaarkas „St. Nieolaas" (winter provisie). Half 9 uitstalling en verkoop van brochures en geschriften door de Propagandaclub. MEDEDEELINGEN. Door het Houtbewerkersgikle „St. Jo zef" is in de Koffiekamer een kastje ge plaatst, waarop staat „Vraag en Aanbod". Leden van „St. Jozef" die zonder werk raken schrijven hier hun naam en adres in, en de Patroons of andere personen, die een timmerman noodig hebben, kun nen ze hierin vinden. Zondag, 22 Dec., a.s. zal door de zang- vereeniging „Onder Ons" in de groote zaal van St. Bavo een uitvoering worden gegeven ten voordeele van het Lighal- fonds. Namens het Bestuur, T. H. BROEKHUIJZEN, le Secr. Linschotenstraat 31. Afdeeling OVERVEEN en 0. Zaterdag 21 Dec. 's avonds van half 8 tot half 9, zitting Spaarkas „St. Nieolaas" (Winterprovisie), Catechismuskamer. Zit ting Spaarbank Thomas v. Villa Nova, lokaal Zusterschool. Gelegenheid tot inschrijving van nieuwe leden. Ook de vrouwen en kinderen der leden kunnen in de spaarbank inleggen. MEDEDEELING. Z Ter algemeene kennis der leden wordt gebracht, dat de retraite voor onze af deeling zal gehouden worden op 5 en 6 Januari a. s. Nadere bizonderheden hier omtrent zullen ter gelegener tijd worden bekend gemaakt. Namens het Bestuur, W. J. JANSEN, le Secr. Afdeeling SCHOTEN en 0. BondsgebouwKerklaan. Afd. Land- en Tuinbouw onder Patronaat van den H. Gerardus Majella. Maandag 23 Dec., 's avonds 8 uur, ver gadering voor de leden. Spreker de heer Huishoudelijke zaken enz. Ook stelde de Propagandaclub St. Bonifacius weder een boek beschikbaar, wat gratis ouder de aanwezigen zal worden verloot. Verzoeke groote opkomst. Spaarkas St. Antonius van Padua. Gelegenheid zich op te geven voor deel nemers, bij de heeren R. Burger te Scho ten, C. Nieste, Jan Gijsenvaart en G. Schoorl, Santpoort. Namens hetBestuur, B. BURGER, le Secr. Afdeeling BEVERWIJK. Bondsgebouw: Peperstraat 15. Vrijdag 2d Dec., 's avonds 7 uur, leden vergadering in het bondsgebouw. Op deze vergadering zal plaats hebben eene perio dieke bestuursverkiezing, aftredend zijn de volgende heerenE. H, Duiker, J. de Goede, J. v. d. Hoorn, C. KolsteegenN. Tromp. De heeren E. H. Duiker en J. de Goede stellen zich niet herkiesbaar. Namen van candidaten worden inge wacht op de bekende voorwaarden tot en met 24 December a.s., bij den secretaris. Namens het Bestuur, J. DE GOEDE, Secr. Afdeeling BENNEBR0EK en 0. Zondag 22 Dec., zal er in de parochie kerk 's morgens half 8 een H. Mis wor den opgedragen voor de levende leden en donateurs der „St. Barbara-vereeniging", onderafd. van den N. R. K. V. afd. Ben- nebroek en O. Alle leden worden beleefd verzocht tot de H. Tatel te naderen, het insigne zicht baar dragend. Namens het Bestuur, J. P. de GOJSDE, Secr. Afdeeling LISSE. Bondsgebouw: Dorpstraat C 115. Zondag 22 Dec., 's middags half 4, huis houdelijke verg. voor de afdeeling. Hun- ten van behandeling: Verslag penningm. Idem van Hulp in Nood. Verkiezing lste penningm. en 2de voorzitter. Installatie nieuwe ledeu. Ingekomen stukken. Be kendmaking van het bestuur omtrent gasverlichting en londvraag. De leden worden beleefd doch dringend verzocht deze verg. bij te wonen en in het bijzon der de nieuwe leden. Maandag 23 Dec., 's avonds 7 uur, verg. van „St. Isadorus". Punten van behan deling zullen op de verg. bekendgemaakt worden. De leden worden verzocht in grooten getale op te komen. Namens het Bestuur, A. H. SCHRAMA Secr. Afdeelling SASSENHEIM en O. Zondag 22 Dec., 's avonds 6 uur, ver plichte vergadering. De leden worden dringend verzocht deze vergadering bij te wonen, daar er een bespreking zal ge houden worden die voor een ieder van belang zal zijn. De leden worden er aan herinnerd, dat Zondag 22 Dec. de H. Mis zal worden opgedragen voor onzen overleden bonds- broeder C. Hartveld; de leden worden beleefd verzocht ter H. Tafel te naderen en ook het insigne zichtbaar te dragen. Namens het Bestuur M. v. d. BERK, Secr. Afdeeling VOORHOUT. Zondag 22 Dec., 's avonds 7 uur, verga dering der afdeeling in 't Stationskoflie- huis. Baar in deze vergadering de be- stuurverskiezing plaats heeft, ook van een lste voorzitter, wordt aller opkomst drin gend verzocht. Candidatenlijsten kunnen worden in geleverd bij ondergeteekende op 22 Dec., 's namiddags te 5 uur. Namens het Bestuur, A. HEERINGS, Secr. HAARLEM. Sint J osefsgezellen-Vereeniging. Vereenigingsgebouw Zoetestraat No. 3 Geopend des Zondags van 12-3 en fan 5-10 uur. Op werkdagen van G tot 10 uur 's avonds. R. K. Militaire Vereeniging. Zoetestraat 13. Het gebouw is dagelijks geopend, des avonds van 610 uur en op Zon- en Feestdagen den geheelen dag. R. K. Tooneelvereeniging „LIEFDE VOOR DE KUNST." Vergadering op Maandag 23 December a.s., des avonds half 9 uur hij den Heer J. A. Fibbe, Kruisstraat 23 repetitie. H. W. van TURNHOUT, Pres. ii Bet eerste artikel over dit onder werp beschouwde de Latijnsche taal in de Kerk als eene door haren ouderdom geheiligde. Thans zullen wjj zien dat deze taal veel geschikter is dan welke landstaal ook, om ia de«e taal de godsdienstige geheimenissen te vieren. Waarom? Omdat zij eene doode taal is. De H. Kerk, die in haar ruim 1900-jarig leven in doen en laten Diet gelijkt op den veranderlijken en bewegelijken mensch, heeft om som mige gewaande voordeelen zich er niet toe kunnen laten brengen, om in hare gebruiken, door de eeuwen geheiligd, eenige verandering te laten brengen. Door invoering van de lands taal zouden bij het vieren der gods dienstige geheimenissen en plechtig heden inderdaad groote nadeelen ont staan. Een levende taal (die nog ge sproken wordt) is om vele redenen voor onze Katholieke Kerkelijke Li turgie minder geschikt dan eene zoogenaamde doode taal (die als vol I's- taal niet meer gesproken wordt) zooals de Latijnsche taal er eene is, en ook daarom heeft de Kath. Kerk zich voortdurend verzet tegen de invoering der landstaal. Iedere levende taal is voortdurend aan verschillende veranderingen onder hevig; immers de taal is niet iets volmaakts, iets dat geheel afgewerkt is, maar zjj is veeleer het voortdurend streven van den menschelijken geest om zijne gedachten, overeenkomstig den graad zijner verbeelding, in pas sende woorden uit te drukken. De levende talen zijn daarom aan eene voortdurende verandering onderworpen Zie -eens in ons klein vaderland, hoe- vele malen het Nederlandsch een ander pakje heeft aangetrokken in deD loop der eeuwen, zoo erg dat het oud Hollandsch voor een gewoen menschenverstand bijna niet eens meer verstaanbaar is en men wel degelijk een flinke dosis letterkunde moet bedtten om hetzelve te kunnen genieten Nu leven er nog velen in Nederland, die op verschillende wijze volgens verschillende stijlen, hun Nederlandsch schrijven. Ouden van dagen schrijven nog, als ik mij niet vergis, stijlSiegenbeek /ooals zij dat op de schoolbanken leerden. De jon geren schrijven stijle Vries en ten Winkel, en wie weet hoe spoedig deze methode weer verdrongen wordt 1 door bijv. stijl-Kollewijn of een ande ren. Beschouw eens een boek dat voor 100 of 200 jaren terug gedrukt werdvergelijk de woorden, de wijzen van uitdrukking en den zinbouw van toen met die van den tegenwoordigen tijd, welk groot onderscheid zult gij dan niet vinden! Wat toen schoon heette schijnt ons thans smakeloos, verouderd, ja zelfs belachelijk. Het zou ons zwaar vallen om in zulke woorden onze gedachten weer te geven en neer te schrijven. Evenzoo zullen onze wijzen van uitdrukking smake loos en verouderd toeschijnen aan latere tijden; want nooit zal eeD levende taal zóó worden dat zij eenen vasten en niet te veranderen vorm beeft aangenomen, om de gedachten van den menschelijken geest uit te drukken. Zjj zal deelen in het lot van het aardsche: vergankelijkheid en verandering. Verbeeld u eens dat de uitoefening der Liturgische handeling zou gehou den worden in de landstaal, moeten daaruit dan niet de meest onheilvolle nadeelen voortspruiten? Zouden wij dan niet onze heilige boeken, naar dewelke onze heilige geheimenissen gevierd worden van eeuw tot eeuw moeten veranderen, naar den geest des tijijs moeten inrichteD, op deze wijze moeten verbeteren of vermin deren Zou niet een voortdurende strijd ontstaan om de juiste uitdrukkingen en begripsbepalingen te vinden? Zou den wij dan niet om dezelfde redenen, niet alleen het gebruik der landstaal maar ook de verschillende spreekwijzen en dialecten moeten invoeren opdat aan het verlangen van ieder zal kunnen orden voldaan Zouden niet, even als bij de van ons gescheidene broeders, de strijd over dit of dat formulier ook bij ons ontstaan Zouden, door het gebruik van de landstaal bij de Liturgie niet velen van de godsdien- j-tige vieriDg der geheimeni-sen zich ontnouden omdat deze of gene wijze niet in hun smaak valt? Zou de eenheid van het Katholiek geloof daaronder niet schrikbarend moeten lijden Zouden onze ooren geen pijn doen en ons religieus gevoel niet gekwetst worden, als wij die heilig woorden, die wij bjj de viering der heiligste geheimenissen gebruiken ook in het dagelijksche 'even aanwenden, om geheel andere, dikwijls de meest gewone en geringe zaken of gebeur tenissen aan te duiden? Zou dan niet een ieder op zulk eene wijze kunneo bespotten en belachelgk maken die heilige handelingen, die ons het meest dierbaar zijn? De diepe bedorvenheid van onzen tijd en van vroegere tijden heeft zich altijd al meester gemaakt van sommige woorden om daarmede den spot te drijven. Zoude Kerk onze landstaal spreken, dan zou het slechts van de meest dommen en onbeschaam- den pamfletschrijver kunnen afhangen om de heiligste woorden onzer Liturgie belachelgk en oneerbaar te maken. Doch laten wij deze nadeelen eens niet tellen. Om veel gewichtiger redenen zal de Kerk zich dan altijd nog big ven verzetten tegen eenige verandering. In de Liturgie en in hare gebeden en formulieren zijn de waar heden van ons H. Geloof met zijn diepste geheimenissen neergelegd, Wanneer wij bewijsstukken noodig hebben voor een of ander dogma leerstelling) dan zijn het juist de Liturgische boeken der vervlogene eeuwen die wij navorschen en op de welke wij ons beroepen Zou nu bij eene voortdurende verandering der Liturgische woorden het geheele geloof niet in gevaar komen? Zou het Geloof dan ook niet worden blootgesteld aan een of andere verandering? Niet alleen zou dan de Kerk voortdurend te worstelen hebben met verschillende geschilpunten, maar het gevaar is volstrekt niet denkbeeldig, dat >an woorden en uitdrukkingen in een anderen tijd geheele andere beteekenis gegeven wordt! uoor het gebruik eener doode taal bij onze Liturgie/ijn al deze nadeelen niet te vreezenen worden alle gevaren vermeden. In een doode taal blijven de woorden onveranderd, als in erts gegoten of in steen gehouwen. De onveranderlijke geloofsinhoud heeft in zulk een taal zijn vasten vorm en is door dezelve onder een veilig zegel bewaard. Daardoor is onze godsdienst méér ons onaantastbaar en onverlet eigendom, dat ons niet zoo licht ontroofd of beschadigd zal IwordeD. Alle volkeren der aarde hebben dan ook eenparig bekend, dat eene doode taal bij het vieren der godsdienstige plechtigheden g e s c h i k- ter is dan eene levende. Atijd en in den mond van alle volkeren heeft eene heilige taal zich gevormd als Kerktaal en leefde zij nog voort in het heiligdom van den tempel, ook toen zjj lang reeds in het gewone leven niet meer gebruikt werd. De Sankritische taal is voor duizenden jaren reeds als levende taal van het tooneel verdwenen, maar wordt heden nog door de Indische priesters als Kerktaal vastgehouden. De zend-taai der Persen leeft nog voort als gods diensttaai ofschoon zjj in 't leven der «olkeren al reeds lang gestorven is. Ook de Israëlieten spraken sedert de Babylonische gevangenschap (583— 536 voor Christus) geen Hebreeuwsch meer maar Chaldeeuwschechter behielden zij toch de Hebreeuwsche taal als hun Kerktaal. Ofzie rond bij de volkeren van latere eeuwen en van onze tjjden, dan zult gij be- vii den, dat ook zij met groote voorliefde bij hun Godsdienst zich van een doode taal bedienen. De nieuw-Grieken (het tegenwoordig Grieksche volk) hebben het oud-Grieksch (dat niet meer ge sproken wordt) voor hun Kerktaal. De bewoners van Syrië en Afrika hebben het oud-Syrisch behouden ofschoon dit lang niet meer gesproken wordt. Zelfs de in de IXde eeuw als Kerktaal goedgekeurde Slavische taal, wordt als Kerktaal door de bewoners dor Slavi-ehe landen vastgehouden ofschoon deze taal heeft opgehouden eene levende te zgn. Zoeken niet onze afgescheidene en dwalende chiistelijke broeders bij de verkondiging van het Evangelie, zich vast te> houden aan de wijze van uitdrukking zooals de stichter van hun nieuwen leer ge bruikte om althans iets onbewegeljjks, iets onveranderlijks en eerwaardigs in hunnen godsdienst te hebben en niet geheel en al door de woelige golven van den tijdgeest mede gesleurd te worden Zoeken zij niet aan deze verouderde uitdrukkingen vast te houden om in hnnne Liturgie toch nog maar iets blijvends te bezitten? Het natuurlijk gevole van den mensch wil in de Kerk en in bet Heiligdom des Hteren een andere taal, eene van hoogere kracht en wjjding, hooren, dan in het gewone leven, en wij loven het als eene wonderbare daad van Gods Voorzienig heid, dat zij de Latijnsche, die heerlik schoone taal, aan het publieke leven onttrok nadat dezelve geworden vras de draagster van de christelijke ge dachte en de hoogverheven waarheden van het Christelijk Geloof. Van at dien tijd dat het Latijn de Kerktaal was geworden, begon deze taal te sterven voor het gemeene leven om in het gewaad harer onveranderlijk heid de onveranderljjke Christelijke gedachte te openbaren. W. H. de Groot, priester. Humoreske door K. flHIERGEN. De handelsraad Cohn bewoog zijn handen als vleugels van de schroef e-ner stoomboot, wat een teeken was van groote epgewondenheid. Mijn waarde, zei bij op den toon van zedelijke verontwaardiging, hoewel ge de zoon van den vriend mijner jeugd zijt, zal ik u zonder mededoogen en zi nder mij aan iets te storen mijn huis verbieden, als ge 't nog eenmaal waagt mijn doeh- ter het hof te maken. Dr. Brill glimlachte heel vriende lijk en scheen voor 't oogenblik alleen zijn aandacht te bepalen bij de linker- punt van zgn knevel, welke hij een beteren vorm trachtte te geven. Na een poosje zei hij: En hoe denkt Magda erover? Mijnheer! stoof Cohn op, waag het niet nog eenmaal mijn dochter anders te noemen dan juffrouw Cohn. Wat mijn dochter denkt, kan u bo vendien ook volkomen onverschillig zijn. 't Zou wat moois worden, als ik bij elke gelegenhe d eerst de meening van een vrouw móest vragen 1 Ik wil u niet als vrijer voor mijn doch ter en daarmee basta! En ik wil niet met uw trouwen, maar met uwe dochter, daarmee basta.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1907 | | pagina 9