KERKBERICHTEN. Kathedrale Kerk St. Bavo. Parochiekerk van den H. Joseph. Parochiekerk van den H. Antonius van Padua. Kerk van het Allerheiligste Hart. Kleverparkweg. Parochiekerk van Onze Lieve Vrouw. Parochiekerk van de H.H. Elisabeth en Barbara. Schoterkwartier. Parochiekerk van St. Jan, Amsterdamstraat. HAARLEMMERLIEDE. HALFWEG. SCHOTEN. OVERVEEN. ZANDVOORT-bad. BEVERWIJK. HEEMSKERK. UITGEEST. HEEMSTEDE. BENNEBROEK. VOGELENZANG. HILLEGOM. LISSE N00RDWIJKERH0UT. VOORHOUT. OFFTCIEELE KERKLIWT- wezenlijke rampen hebben. Het lij !en is in alle leef tijden en 'in alle standm. De kinderen weenenin de wieg. De volwassen man leidt een leven als een galeislaaf, en ik ontmoet hem dikwijls met het zweet op het voorhoofd, maar zijn hart vol tranen op den weg zijner zaken, zijner begeerten en zijner verantwoordelijkheid. De grijsaard zucht over de verrnindeing zijner gezond heid, over zijn bedrogen verwachtingen, ever zijn ver vlogen droomen. De arbeider verdient zijn brood in het zweet zijns aansehijns Hij schaaft, hamert, metselt, bearbeidt den grond, smeedt het ijzer. Hij verstikt in groote werkplaatsen, put zich uit in den regen en de zonnewarmte van uitgebreide velden. Den werkman hoor ik zachtjes mompelen en luide z°ggen: als ik toch rijk was. Begoocheling. Er zijn smarten onder de pij en onder het purper, er zijn er in de hutten en in de paleizen. De rijke lijdt evenzeer als de arme, en dikwijls nog wreeder, omdat zijne fijn gevoeligheid zijn lijden verzwaart. Zijn de rechtvaardigen ten minste bevrijd van het lijden? Neen, neen. Het kruis bereikt ons allen, en de deugd zelf, wel verre het van ons te verwijderen, is een uitnoodiging aan God om ons aan te raken met dien geheimzinnigen en g^heiligden schep- ter, dien zijn Zoon gedragen heeft. De inensoh is een lijdend wezen. Hoe dikwijls hebben wij in het diepst Van ons hart treurige kreten vernomen. En als ik op dit oogenblik de geheime stem uwer harten kon hoo- ren, dan zal ieder uwer mij zeggen: Het is waar, ik heb geleden, ik lijd nu nog, ik verwacht lijden. Da wereld zal eindigen met deu laatsten zucht van den laatsten menscb, en er zullen tranen gestort worden zoo lang er onder de zon een vertegenwoordiger van het menschelijk geslacht bestaat. Wat wilt gij dat de wetenschap daaraan doen zal? Niets, of bijna niets. Gij hoort ieder oogenblik spreken van sociale quaestie. Wat is de sociale quaestie? H-t is eenvoudig het raadsel van het lijden dat niet is opgelost. Ër zijn in de wereld massa's van menschen die lijden, die zich afvragen waarom, die het niet weten, en die brullen van woede en haat onder de zweep van de smart. Kan de wetenschap hun dat ge heim verklaren? Zij vermag het niet. Het christendom openbaart den oneindig diepen zin van de lichame lijke en zedelijke smart. De wetenschap heeft daarom trent niets te zeggen. In le Volume van 14 Februari 1903 vroeg een ouderwijzer aan rector Payot waarom brave menschen beproefd worden, waarom in het bij zonder zijn jeugdig kind tot een wreede ziekte ver oordeeld was, en de trotsche leeraar antwoordt hem: „Wij weten er niets van. Iedereen moet zich maar weten te troosten zoo goed hij kan, en de veronder stellingen aannemen waarmede hij zich zeiven k m bedriegen." De wetenschap verklaart het lijden niet. Kan zij het tenminste verzachten? In een boek, ge schreven in 1895 en getiteld, de opvoeding van het volk, zegt dezelfde Payot: „De wetenschap heeft den maatscliappelijken toestand volstrekt niet verbeterd, de ellende is vreeselijker en nijpender dan ooit. Het is niet bewezen dat de vorderingen der industrie den arbeid van een enkelea onder ons verlicht hebben Laten wij echter aannemen dat daarin een overdrijving schuilt. Laten wij aannemen dit de wetenschap het welzijn vermeerderd en het lichamelijk lijden verminderd heeft. Heeft zij ook het zedelijk lijden verminderd? In geen enkel opzicht. Kan zij onze inwendige pijnen onze zielesmarten verminderen? Zij kan het niet. De wetenschap verklaart het lijden niet, zij vermindert het lijden, tenminste het zedelijk lijden niet, zij ver troost niet in het lijden. Zij brengt manufacturen, booten, telegraphen, scholen en schouwburgen, dag bladen, gas, gezondheids en genotsmiddelen, rijkdommen en vermaken, philanthropic en verzekeringsgenoot schappen, zelfs staatkundige grondwetten en wijsgeerige systf emen voort, maar zij brengt niet voort liefde of blijdschap, zij brengt niet voort onderwerping en idealen, dat wil zeggen vrede en hoop. De wetenschap is voor het zedelijke op niets neer gekomen. Door ons fijner te maken, maakt zij ons veeleischender en onverzadelijker, door ons te verzadi gen van het eindige, doet zij ons denken en streven naar het oneindige. De wetenschap verfraait deze wereld, maar zij geeft aan niemand de zekerheid een betere te vinden wanneer hij deze verlaat. De mensch heeft zonder twijfel een lichaam, maar hij weent om dat hij een ziel heeft en om zijn God terug te vinden, en de wetenschap kan daar niets voor. De mensen is een lijdend wezen, dat honger en dorst naar vertroos ting heelt. De wetenscli ip verscherpt dien honger en dien dorst, maar zij kan er geen voldoeuing aan schenken. III. Het derde beletsel voor het geluk is de dood. Vreeselijke waarheid, de dood ontneemt ons onze ouders onze vrienden, o ze buren. Ziet ons daar op onzen levensweg en een voor een vallen onze reisgezellen langs den weg, als de steenen die de wandelaar met zijne voeten wegschopt en die met een schrikwekkend geluid in den afgrond vallen. Ziet ons daar op den levensweg, en nauwelijks zijn wij halverwege gekomen of wij bevinden ons alleen of bijna alleen. Mijne moeder waar zijt gij? mijn vader wat zijt gij geworden? be minde broeders, ik zocht u. Teedere zusters, ik zie u niet meer. Vrienden uit de kindschheid, hebt gij mij verlaten? Ja, de dood heeft dat alles weggemaaid. De dood ontneemt ons onze ouders, onze vrienden, de dierbaars'e wezens. Heeft tegenovtr e-n graf dat zoo even gesloten is, de wetenschap ons iets te zeggen Zij zwijgt, zij kan niet anders dan zwijgén. De godsdienst komt ons tegemoet, en zingt op het stof der graven het lied der on-terfelijkheid. Hij zegt ons dat onze overledenen leven, dat wij iets kunnen doen voor hun geluk, en dat wij hen weldra iu een betere wereld zullen weder vinden. Dit is goed. De godsdienst zege praalt over den dood. Maar de wetenschap? Wat wilt gij dat de wetenschap daaraan doen zal. Na zonder ge volg tegen de ziekte gestreden te hebben, stelt zij het overlijden vast, zij getuigt dat do laatste zucht geslaakt is, dat het hart niet meer klopt, dat het lijk koud gaat worden en tot ontbinding overgaat, en zij trekt zich terug om u rustig te laten weenen en bidden. Ik beschuldig de wetenschap niet, zij doet wat zij kan. Ik verwijt haar iet hare ongenoegzaamheid, ik wijs ze alleen aan. En nadat de dood ons degenen ontnomen heeft die wij beminnen Grijpt zij ons op onze b art aan. Er zijn trotsche men schen die onze leerstukken met verachting verwerpen en die aan niets willen gelooven. Zij zijn echter ver plicht aan den dood te gelooven. Dit overheerschende leerstuk onderwerpt de meest trotsche hoofden, de fierste en onafhankelijkste geesten mensch die slechts aan de wetenschap eu volstrekt niet aan den godsdienst gelooft, gij gaat morgen sterven, en wat zal morgen wanneer gij op uw doodsbed zult liggen, de weten schap voor u kunnen doen? Zij zal u kunnen zeggen alle elementen die uw lichaam samenstellen, volgens welke wetten het zich gaat ontbinden, tot welk rijk en familie de wormen behooren, die het weldra zullen verteren, maar zij zal u niet zeggen waarhee.i uwe ziel gaat, in welke nieuwe wereld gij intreedt, voor wien gij moet verschijnen. Wil ik u zeggen, o mensch waartoe de wetenschap zal dienen, die uw eenige afgod geweest is De wetenschap zal do >r hare bewonde renswaardigste uitvindingen, de telegraaf en de spoor wegen, slechts dienen om vlugger de genoodigden tot uwe begrafenis te roepen, en zij zal om uwen laatsten angst te verlichten niet zooveel waard zijn als de ge wijde kaars, die neven? u zal branden en die den god- delijken Gekruisigde voor uwe oogen zal doen schit teren. De godsdienst verklaart den dood en doet ze van gedaante veranderen, de wetenschap ontsluiert zich het aangezicht en begrijpt er niets van. De wetenschap kan niets tegen dood, tegen het lijden tegen de zonde. Wanneer gij ontrust zijt door de wroe ging, wanneer gij met een ledig en wanhopend hart den weg neemt naar het kerkhof, denkt gij er dan aan u aan de voeten van een geleerde te gaan werpen? Schijnt u dat niet bespottelijk? Onze eeuw heeft van de wetenschap een afgod gemaakt, waarvan zij het licht, de deugd en het geluk veracht, en van dien afgod moet men zeggen: „Hij heeft oogen en ziet niet, ooren en hoort niet, een mond en spreekt niet." On gevoelig en stom als de steenen spliynx, die het oude Egypte aan den drempel zijner tempels plaatste, heeft zij nooit tot de menschheid een woord van zekerheid en troost gericht. De wetenscoap is goed maar zij is niet voldoende.' Zij is niet voldoende noch voor den geest, noch voor den wil, noch voor het hart van den mensch. De mensch heeft behoefte aan een licht, aan een zedelijke kracht, aan een troost, die de weten schap hun niet geeft, die de godsdienst alleen hun kan geven. Auteursrecht voorbehouden. Zondagde h.h. Missen half 7, 8, 9 ure en half 11 de Hoogmis. Vandaag de Cate chismus naar gewoonte. Van avond half 7 Lof met preek. Maandagavond 7 uur Lof met Rozen hoedje voor do gt-loovige zielen. Zaterdagavond 7 uur Rozenhoedje in de Mariakapel. Zondag, de stille h.h. Missen te 7 uur en half 9, met onderrichting, to half 11 de Hoogmis met predikatie. Te 2 ure de Catechismus. Ten 3 uur het Rozen hoedje en des avonds te half 7 Lof ter eere van het Heilig en Onbevlekt Hart van Maria voor de bekeering der zondaars, met Conferentie. Donderdag, 's avonds 7 ure Lof ter eere yan het H. Sacrament. Zaterdagkwart over 8 de h. Mis voor de bekeering der zondaars in de kapel van het Miracuteuse Mariabeeld; ten 6 ure Lof van O. L Vrouw. Van 5 tot 10 ure gelegenheid om te biechten. In deze week de h.h. Missen en de Catechismus op de gewone uren. Aanst. WOENSDAG de 2e der No vene tor eere van onzen Patroon, den H. Joseph. De gezongen b. Mis ten 8 uur. 's Avonds ten 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph. Dinsdagochtend tot 10 ure en des avonds van 7 tot 8 uur gelegenheid om te biechten. Zondag, te half 6, 7 ure en half 9 de ge lezen h.h. Missen, ton half 11 de Huog- mis. 's Namiddags half 4 de Vespers. Dinsdag, ten 8 ure gezongen h. Mis ter eere van den H. Antonius van Padua. 's Avonds ton 7 ure Lof en Vergadering der Broederschap!. Woensdag ten 7 ure en half 8 de h.h. Missen voor Mej. Anna Dorothea Klei- nenbroich geb. Hopp, als Lid der Broe derschap van den H. Kruisweg. Donderdag, 7, half 8 en 8 ure de h.h. Missen voor Mej. Maria Elisabeth Ree kers, als Lid der Broederschap) „Haarl. Processie naar Kevelaer". Vrijdag, ten 8 ure gezongen li. Mis voor de Leden der Broederschap „Haarl. Processie naar Kevelaer". Te half 9 de h. Mis voor de overl. Leden, 's Avonds ten 7 ure Lof en oefening van den H. Kruisweg. Zaterdag, te half 8 de h. Mie voor Mej de Wed. Anna Dorothea Kleinenbroich geb. Hopp, als Lid der Broederschap van den H. Antonius. Zondag, 2 Febr., feestdag der H. Maagd, genaamd O. L. Vrouw Lichtmis. De Hoog mis te half 11 ter eere der Allerli. Maagd voor de Leden der Broederschap „ILiarl. Processie naar Kevelaer". Zondag, De h. Missen te 9 ure en half 11 uur de Hoogmis, 's Middags te 12 uur Catechismus. Te 4 ure Lof. Dinsdag, te 8 ure gez. h. Mis ter eere van den H- Antonius. 's Avonds te 7 ure Lof. Vrijdag, ten 8 ure gezongen h. Mis ter eere van het H. Hart. 'sAvon h ten 7 uur Lof. Zondag, de h.h. Missen te half G, 7 urn en half 9. Te half 11 de Hoogmis. Te 1 uur Catechismus, 's Avonds te 7 uur Maria-Lof met Rozenhoedje. Maandag- en Woimsilagavond 7 uur Lof. Alleen Donderdag geen h. Mis om half 9. Vrijdag, 9 uur, gezongen h, Mis met „Vem Creator" tot viering der 25-jarige Echtvereeniging van Hermanns Christi- nan Lucas en Catharina Margaretha van Zijl. N.B. Tot aan de Eerste H. Communie der kinderen is door de week alleen des Zaterdags een h. Mis om half 8. Op de overige dagen, uitgezonderd Woensdag, wordt in plaats daarvan een h. Mis reeds om 7 uur gelezen. De andere h.h. Mis sen door de week zijn te 8 uur, half 9 en 9 uur. Aartsbroederschap der H. Familie. Zondag, te 7 uur h Mis voor de ziel van zaliger Petrus Joannes de Swurt, Prefect voor de 4e Sectie. Alleen voor de leden der 4e Sectie zijn gereserveerde plaatsen. Des namiddags te half 5 de wekelijk- sche vergader ng. Na de vergadering zal de Psalm „De Profundis" worden gezongen voor de ziel van zaliger Henrious Elsenhorst, lid der 4e Sectie; waarna gemeenschappelijke gebi den. Zonaag, 2 Februari, te verdienen volle aflaat voor alle leden, plechtige opneming van de vereeniging „voor Eer en Drugd" in de Aartsbroederschap der H. F.imihe. Des morgens ten 5 uur h. Mis met ang, toespraak en algemeene H Com munie. Des namiddags te hall 5 plechtige feestvergadering, wijding van het vaandel „voor Èer en Deugd'akte van toewij ding aan de UiiOevlekte Maagd en Lol. Deze vergadering is toegankelijk voor iedereen. N.B. De leden worden er aan herinnerd dat de morgenplechtigheid te 5 uur niet begint met een toespraak maar met de h. Mis, zoodat allen le 5 uur in de Kerk aanwezig moeten zijn. lederen Zondag van 441/2 uur bestaat er gelegenheid 0111 opgenomen te worden in de Aartsbroederschap der H. Familie. Mannen en jongelingen hebben altijd vrijen toegang tot de vergaderingen. Zondag, de h.h. Missen om half 6, 7 en 9 uur, te half 11 de Hoogmis, 's Avonds om half 7 Vergadering der Broederschap van den Zaligen Dood met predikatie en gebeden. Op heden volle aflaat voor de leden der Broederschap. Dinsdag, 's avonds half 8 Lof ter eere va den H. Antonius. Donderdag, 0111 9 uur h. Mis voor de Leden der Broederschap van O. L. Vr. van Altijdd. Bijstand, 's Avonds half 8 Lof ter eere van het Allerh. Sacrament. Zondag. Heden de h.h. Missen 7 uur en half 9, de Hoogmis te half 11. Onder le h.h. Missen predikatie. Dezen namid dag 2 uur de Catechismus, 7 uur het Lof en predikatie. Dinsdagavond half 8 Lof ter eere van den H. A11 onius. Donderdagavond, half 8 Lof ter eere van het H. Sacrament. Zaterdagmiddag van 49 uur gelegen heid 0111 te bichten. Gedurende deze week dagelijks de Ca techismus. Zondag, Vóór de Hoogmis Catechismus, half 8 Vroegmis, kwart over 10 de Hoog mis, half 3 Lof en Rozenhoedje. Dinsdag, en volgende dagen ten half 12 Catechismus. Donderdag, 9 uur, gezongen h. Mis. Zaterdag, gelegenheid om te bichten als gewoonlijk. Zondag, de h.h. Missen 7 en half 9 uur, ten half 11 de Hoogmis. Ten 4 ure het Lof mei Ruzenhoedje en Litanie. Vrijdag, 's avonds 7 uur oefening van den H. Kruisweg. Zaterdag, avonds 7 uur Lof met Ro zenhoedje en Liianie. De gebeden worden verzocht voor Joannes Visser, Wed. Cornelia Dijksel, geb. Duijn en Wilhelmus Uitermark, die met de laatste H.H. Sacramenten dei- Stervenden zijn voorzien en voor Sebastianus van Aalst, die in den Heer is overleden. Zondag, 3e na Driekoningen, om half 8 Vroegmis, 0111 1U uur Hoogmis, 's Na middags om 3 uur Vespers. Vrijdag, gezongen h. Mis, 's avonds 7 uur Lof. Dagelijks voor en na de h. Mis, Zater dag van 4 uur af gelegenheid om te bichten. Door de week de li. Mis om kwart over 8. De gebeden worden verzocht voor Petrus Molenaar, Margaretha de Vries en Joannes van Veldhoven, die in den Heer zijn overleden. In ondertrouw zijn ipgenoinen: Joannes Immers en Cornelia Broekhuizen. Zondag, de h.h. Missen te 7 uur, half 9 en de Hoogmis ten 10 uur. Ten 2 uur de Catechismus, ten 3 uur de Vespers. Zaterdag, gelegenheid tot biechten, ten 7 uur Lof. Gedurende de week zijn de h.h. Missen ten half 8, half 9. Zondag, half 8, overl. fam. Everard, 10 uur. Geestelijk en tijdelijk welzijn der parocnie. Na den middag kwart over 2 Catechismus, 3 uur de Vespers. Maandag, Mej. Joanna Nieuwenhoven. Dinsdag, Overl. lam. Peters en Hoo- genbosch. Woensdag, Mej. Theodora Maria Bout. Do-nderdag, 8 uur, gez. Mis ZeerEerw. Pasloor l'Anii en zijn zuster Mej. Adriana I'Ami. 's Avonds 7 uur Lof. Vrijdag, Aiida Diependaal geb. v. d. Meij. Zaterdag. Maria van Boven. Na den middag van 5 tot 8 uur gele genheid om te biechten. Zondag, de h.h. Missen om half 7, 8 en 10 uur, om 3 uur Congregatie, om 6 uur Lof. Dondenlagavond om 7 uur Lof. Zondag, 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoog mis, half 3 de Vespers, half 7 Congre gatie der H. Familie. in ile week de h.h. Missen om half 8 en kwart over 8. Donderdag en Zaterdag, 's namiddags te half 4 Lof. Zondag, half 8, Gemeente, half 10 Jo annes Groen. Maandag, half 9, Arie Bakkum on Cor nelia, Groen, 9 uur, Maart je Blankert hvr. van Hermanus Cornelisse. Dinsdag, half 9, Cunera de Wit hvr. van Nicolaas Limmen, 9 uur, Maartje Schee en Nicolaas Meijne. Woensdag, half 9, Jaarl. dienst voor Arie Meijne, 9 ifur, Jaarl. dienst voor Maarlje van der Molen. Donderdag, half 9, Jaarl. dienst voor Gernt Kuijs, 9 uur, gezongen li. Mis voor Jacob Groenland. Vrijdag, half 9, Cornells Mooi en Antje Schermer, 9 uur, voor de overledenen. Zaterdag, half 9, Dirk Groen. 9 uur, Petronella Bakkum. De gebeden worden verzocht voor Veronica Frooijman hvr. v. G. Schermer, die met de laatste II. Sacramenten der stervenden is voorzien. Zondag, 7 uur en half 9 de stille h.h. Missen, 10 uur de Hoogmis 2 uur Cate chismus, 3 uur de Vespers, 6 uur Lof. Donderdag, half 9 gezongen h. Mis ter eere vau het H. Sacrament, 's avonds half 8 Lof. Zondag, half 8 Vroegmis, 10 uur Hoog mis, 2 uur Catechismus, 3 uur Vespers. Maandag, Dinsdag, Woensdag, Donder dag, Vrijdag en Zaterdag, kwart over 8 b. Mis. Zaterdagmiddag van 48 uur gelegen heid om te biechten. De gebeden worden verzocht voor Alida PrinsPrins, Mattheus Geutskens, Elisabeth van StratenZoet Maria de VriesGeeve en Helena de Groot, die met de laatste II. Sacramenten der Stervenden zijn voorzien en voor Catharina de Groot geb. Lek, die in den Heer is overleden. Zondag. De vroegmis ten half 8, de Hoogmis ten 10 uur. Des namiddags ten half 2 Catechismus, ten half 3 Vespers. Maandag en volgende dagen de h.h. Missen ten 8 uur en half 9. Woensdag en Zaterdag, ten half 12 de Catechismus. Iu ondertrouw zijn opgenomen Adrianus de Groot en Catuarina Venings. Joannes Nicolaas van der Voort en Alida Kroon. Zondag, de h.h. Missen ten 7 uur en half 9 er. ten 10 uur de Hoogmis. Ten 2 uur Catechismus voor de meisjes. Ten 3 uur de Vespers, Zaterdagmiddag van 5 uur af gelegen heid om te biechten. Ten 7 uur Lot. De gebeden worden verzocht voor Anna van Roode, Maria Prins hvr. van H. Kuipers, Joanna Dubbeling, Mej. Joanna v. Dril, Joannes Warmerdam, Gerardina Martha van Dam, Elisabeth Grinsven geb. Raaphorst, Maria Verbruggen, Mej. Pauline van der Schoot en Corn. Kaptein hvr. van Ant. Seijsener, die met de laatste H. H. Sacramenten der Stervenden zijn voorzien en voor Cornelia Termeer hvr. Corn, van Bentem, die in den Heer is overleden. In ondertrouw zijn opgenomen: Dionysius Hageman en Joanna de Jong. Zondag, ten 7 ure en half 9 de gelezen h.h. Missen met onderrichting, te 10 ure de Hoogmis met predikatie, te half 2 Catechismus, te half 3 de Vespers, waar onder de Rozenkrans zal gebeden worden. Maandag, slecbts twee h.h. Missen, te half 8 en half 9. Donderdag, 's avonds te 7 ure Lof, waar onder de Rozenkrans zal gebeden worden. Zaterdag, van 3 ure af gelegenheid om te biechten 's avonds te 7 ure Lof waar onder de Rozenkrans zal gebeden worden. Zondag, 7 uur stille h. Mis met onder richting, 10 uur Hoogmis met predikatie, 's Namiddags 1 uur Catechismus, 2 uur Lof. Donderdag, half 9, gezongen li. Mis. De gebeden worden verzocht voor Theodoras Jansen, die met de laatste H. .-acramenten der Stervenden is voorzien en voor Elisabeth Steenvoorden weduwe van Th. Dobbe, en Maria van Leeuwen, huisvrouw van P. van den Hoorn, die in den Heer zijn overleden. Zondag, om half 2 Catechismus, om half 3 Lof. Dinsdag em Donderdag te 12 uur Cate chismus.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1908 | | pagina 6