Onze Kinderen.
Mengelwerk.
De fiets van den Pastoor.
Het Leeuwenbruidje.
OFFTCTEFLE KERKLTJST.
HAARLEMMERMEER
R. K VR ËE NIGINGEN.
St. Isidorus".
De gebeden worden verzocht voor
Catharina Kroon, weduwe van Adrianus
Westerhoven,
die met de laatste H. Sacramenten der
Stervenden is voorzien.
(aan de Lijnden.)
Kerk v.d. H. Franciscus van Sales.
Zoncktg, 7 uur, de Vroegmis, te 9 uur,
Catechismus, 10 uur Hoogmis. 'sSam. 3
uur Lof met Rozenhoedje.
Woensdag, feestdag van den H. Fran-
oiscus van Sales, patroon der Kerk, de
Vroegmis 8 uur, de Hoogmis 10 uur,
waarcmder predicatie van den Z.Eerw.
H eer van Meeuwen.
Zaterdagmiiidag van 48 uur gelegen
heid om te biechten.
In de week de li. Mis ten half 9, ten
9 uur Catechismus.
De gebeden worden verzocht voor
Joannes van Renswou
Adrian a Huibers geb. Punt, en
Petronella v. d. Hulst,
die met de laatste II. Sacramenten der
«Stervenden zijn voorzien.
Dc Kerkberichten, die te iaat in
kwamen voor dit nummer, zijn op
genomen in de NIEUWE HAAR-
LEMSCHE COURANT van heden
De R. K. Vereenigingen van Haar
lem en Omstreken vinden in deze rubriek
gelegenheid om KORTE (ook huishoude
lijke) mededeelingen, agenda's enz. bekend
ie maken.
Nederlandscho R.K. Volksbond.
Afdeeling Haarlem.
Bondsgebouw, Smedestraat 23 (St.Bavo)
Zondag, 26 Jan., half 1 uur, Sigaren-
en ïabaksbeworkersgilde.
Maandag 27 Jan., half 9 uur ondersteu
ningsfonds, half 8 uur Cursusvergadering
Schoenmakersgilde „St. Crispinus", half
9 uur, Hoofdbestuur.
Dintdag, 28 Jan., half 9 uur, Metaal-
bewerkersgilde „St. Eloy", half 9 uur,
Meubel mak ersgil de „St. Paulus". 89 uur
Hulp in Nood.
Woensdag 22 Jan., repetitie Zangveree-
niging, half 9 „Eerbied in Gods Huis",
nalf 9 Ontwikkelingsclub „St. Thomas v
Aquino". Spreker de heer J. A. Lobel,
met het onderwerp: „De Iverk en de Be
schaving."
Donderdag, 30 Jan., half 9 uur, Rede
rijkerskamer, half 9 uur, Bestuursverga
dering Liefdeheurs.
Zaterdag 1 Fobr., halt 9 zitting Spaar
bank „St. Antonius van Padua."89 uur
zitting Hulpspaarbank (Schoterkwartier).
Half 9 tot half 10 opening Bilbliotheek.
Half 9 spaarkas „St. Nicolaas" (winter
provisie). Half 9 uitstalling en verkoop
van brochures en geschriften door de
Propagandaclub.
MEDEDEELINGEN.
In zake de in de afd Haarlem opge
richte Coöperatieve broodbakkerij, kun
nen de leden zich, te beginnen met
hedenavond, en zoo vervolgens iedere
Zaterdagavond van half negen tot half
tien, daarvoor opgeven in het Bondsge
bouw, waar ook gewenschte inlichtingen
worden verstrekt.
Namens het Bestuur,
T. H. BROEKHUIJZEN, le Secr.
Linschotenstraat 31.
Afdeeling OVERVEEN en 0.
Zaterdag 25 Jan. 's avonds van half 8
iot half 9 zitting spaarkas „St. Nicolaas",
(winterprovisie), catechismuskamer; zit
ting spaarbank „Thomas v. Villa-Nova",
lokaal zusterschool.
Zondag 26 Jan., na de Hoogmis (bene
denzaal Zusterschool), jaarvergadering
voor de leden-inleggers der Spaarbank,
waarbij allen verzocht worden tegenwoor
dig zijn.
Maandag 27 Jan., 's avonds half 8, ver
gadering voor de leden der onderafd. St.
Isedori« (land- en tuinbouw-werklieden),
lokaal Zusterschool.
Op deze vergadering zal de Eerw.
Adviseur een bespreking houden
over het Arb ids-Contract.
Aker opkomst dringend verzocht.
Dinsdag 4 Febr 's avonds half 8, alge-
meene vergadering, in hotel Roozendaal
bij den heer Van Schooten, Spreker den
Weleerw. heer F. Steiger
MEDEDEELINGEN.
Het bestuur ziet zich tot zijn spijt ge
noodzaakt de algemeene feestvergadering
te geven alleen op Zondagavond 16 Febr.,
te 7 uur, in de hroote zaal van „St. Bavo",
Smedestraat Haarlem
Namens het Bestuur,
W. J. JANSEN, le Secr.
Afdeeling VELSEN en O.
Zondag 26 Jan., des avonds te 6 uur,
vergadering der onderafdeeling „Johan-
nus de Deo". Als spreker zal optreden
de heer B J. Kuipers, van Amsterdam,
met het onderwerp „Wat is Organisatie."
Toegang voor alle katholieken, vooral
metaalbewerkers, machinisten en stokers.
(Bovenzaal G. Rensen).
Zondag 2 Febr., Bestuursvergadering
van St. Barbara.
Zondag 9 Febr.. 's avonds te 6 uur,
jaarvergadering; der onderafd. St. Barbara,
bovenzaal G Rensen. Punten der agenda;
Bestuursverkiezing en wat er verder ter
tafel zal gebracht worden. Candidaten-
lijsten worden ingewacht bij den secretaris
van het afdeelingsbesiuür.
Namens het Bestuur,
P. VERSTEEG. Secr.
Afdeeling BEVERWIJK.
Bondsgebouw: Peperstraat 15.
Vrijdag 24 Jan., 's avonds 7 uur, Ont
wikkelingscursus.
Zaterdag 25 Jan. 's avonds van 7 tot
8 uur zitting der Spaarbank St. Antonius,
van 7 tot 8 zitting der Spaarkas St
Nicolaas en Communiel'onds.
MEDEDEELING.
Houders van spaarbankboekjes worden
dringend verzocht, dezelve in te leveren
tot bijschrijving van rente, Zaterdag 25
Januari 's avonds tusschen 7 en 8 uur.
Namens het Bestuur,
J. DE GOEDE, Secr.
Afdeeling LISSE.
Bondsgebouw: Dorpstraat C 11R
Zaterdag 25 Jan., 's avonds van 7 tot
8 uur, zitting Spaarkas.
Zondag 26 Jan., 's avonds 6 uur, huis
houdelijke verg, voor de St. Barbara-ver
eeniging. Punten van behandeling: 1.
Verslag Penningm. 2. Jaarverslag secr.
3. Verkiezing van het Best. wegens perio
dieke aftreding van le voorz. A. II.
Schrama, penningm. J. v. d. Hulst, 2e
secr F. Kerkvliet, le comm. M. v. d. Eist,
4. Inning contributie. 5. Rondvraag. Als
spreker zal optreden de WelEerw. heer
kap B. M. J. van Rooij.
De leden worden beleefd doch drin
gend verzocht, deze verg. bij te wonen,
allen eens propagandist te zijn en zooveel
zij kunnen, niet-leden mee te brengen.
Dinsdagavond repetitie Zang vereeniging.
Woe/iSfta/mvond oefening Spiarla.
Vrijdag 31 Jan., 's avonds 7 uur ver
gadering der Bloemisten knechtsvereeni-
gi"g.
Punten van behandeling zijn: Verslag
der afgevaardigden ter Jaarvergadering
van 't Secretariaat. Verkiezing van 3 be
stuursleden, nl. le voorzitter, 2e Secre
taris en penningmeester en wat verder
ter tafel zal worden gebracht. Rondvraag.
Trouwe opkomst dringend verzocht.
Namens het Bestuur,
A. II. SCHRAMA, Secr.
Afdeelling SASSENHEIM en O.
Dinsdag 28 Jan,, 's avonds 6 uur,Teeken
cursus.
Vrijdag 31 Jan., 's avonds 7 uur, repe
titie Tooneel.
Zaterdag 1 Febr., zitting Spaarkas, van
7 tot 8 uur, bij den heer J. G. Bruiner
te Sassenheim, te Warmond bij den heer
M. 1 opjpe.
Zondag repetitie To®neel na de Hoog
mis.
Namens het Bestuur
M. v. n. BERK, Secr.
Afdeeling VOORHOUT.
Zondag 26 Jan., verplichte vergadering
te 7 uur in het het café de „Bonte Koe",
bij verzuim 10 et. boeie. Punten ter be
handeling: Jaarverslag secretaris en pen
ningmeester, verkiezing van twee leden
voor het comité „Hulp in Nood" en wat
verder tér tafel zal worden gebracht.
Trouwe opkomst dringend verzocht.
Namens het Bestuur,
W. van der LAAN le Secr.
HAARLEM.
Sint Jozefsgezellen-Vereeniglng.
Vereenigingsgebouw Zoetestraat No. 3
Geopend des Zondags van 12-3 en ran
5-10 uur. Op werkdagen van 6 tot 10 uur
's avonds.
R. K. Militaire Vereeniging.
Zoetestraat 13.
Het gebouw is dagelijks geopend, des
avonds van 610 uur en op Zon- en
Feestdagen den geheelen dag.
R. K. Tooneelvereeniging
„LIEFDE VOOR DE KUNST."
Zondagmiddag 1 uur, Repetitie Schouw
burg (Jansweg).
Maandag, 27 Januari, Vergadering 'e av.
half 9, bij den heer J. A. Fibbe, Kruis
straat 23.
Donderdagavond Bestuursvergadering.
H. W. van TURNHOUT, Pres.
(3e Zevental.)
I De bewaarschool.
Volgens alle christelijke schrijvers
over opvoeding behoort de zorg
van het kind in de eerste levens
jaren d. i. tot ODgeveer 7 jarigen
leefrijd tot de taak der moeder.
Niemand is beter dan de verstan
dige, brave, christelijke moeder in
staat de lichamelijke, verstandelijke
en godsdienstjg-zedelijke opvoeding
van het kind te behartigen. Natuur
lijk moeten de goede wil, de opof
ferende gezindheid als van zelf
daartoe noodig geacht worden.
Maar waar deze aanwezig zijn, daar
beletten de huiselijke eu maatschap
pelijke omstandigheden, ja ik mag
zeggen de sociale misstanden soms,
dat de moeder deze hare taak
tot uitvoering brengt.
Waun cr de moeder ter wille van
het dagelijksch brood voor haar ge
zin ofen vooralbuitenshuis moet
arbeiden, dan kan zij met den besten
wil der wereld de zorg voor hare
jonge kinderen niet op zich nemen,
ten minste niet gedurende een
groot deel vau den dag.
Aan dezen socialen misstand heeft
de bewaarschool reeds vóór twee
eeuwen haar ontstaan te danken.
De eerste inrichtingen van dien
aard toch werden gesticht ten be
hoeve van fabriekarbeidsters, die
hunne kinderen geheel of gedeel
telijk onverzorgd moesten thuis
laten.
Tegenwoordig zijn er heel wat
meer moeders, die door hun werk
zaamheden bui'.enshuis of door
arbeid binnenshuis geen voldoende
gelegenheid hebben de zorg voor
hunne jonge kinderen ter harte te
nemen. Voor dezulken is de be
waarschool een weikome toevlucht
en een zegen voor hunne kinderen.
Audere omstandigheden bijv. de
huisvesting in onze groote steden,
de moeiehjkheid om het jonge kind
van de buitenlucht tekuuuendoeu
geuieten en meer dergelijke toe
standen maken voor een nog
grooter aantal gezinnen de bewaar
school tot een waar toevluchtsoord
voor jonge kinderen.
Dat er nu ook moeders zijn, die
van deze gelegenheid profiteereu
om, hoewel ounoodig, zich voor
eenige uren van den dag den last
der jonge kinderen vau den hals
te schuiven, is zoo niet te vergoe
lijken, dan toch wel te begrijpen
Wellicht is bij de keuze om
jonge kinderen onder de hoede
van vaak onbetrouwbare kinder
meisjes die soms nog niet op
zich zelf kunnen passen of andere
dienstboden op de openbare wandel
plaatsen te zenden, o f ze aan eer
bewaarschool toe te vertrouwen, bet
laa ste nog het meest verkieslijk.
Lat ik hierbij natuurlijk de katho
lieke, de roouusche bewaarschool op
het oog heb, waar de Eerwaarde
Zusters de zorg voorde kinderen op
zich nemen, zal ik nauwelijks be
hoeven te zeggen.
Welke katholieke moeder zou
haar jonge kinderen willen toever
trouwen aan een niet-katholieke,
aan een „neutrale" bewaarschool,
als zij de liefdevolle zorg der eer
waarde zusters voor hen kan ver
krijgen een zorg, waarbij zoowel
de lichamelijke als de geestelijke
belaDgen vau hare kinderen ge
waarborgd zijn?
Vooropgesteld, dat de opvoeding
van het jonge kind in het christelijk
gezin door de moeder de voorkeur
verdient, ken ik buiten die geen
betere gelegenheid dan de katholieke
bewaarschool door religieuzen be
diend.
Alleen het moest geen school
heeten, want een school, dat is
een instituut, waar wat geleerd
wordt, mag het met ziju. i) Een
weinig bidden; wat zingen, wat
vertellen, maar verder spel, be
wegingsspel en bezigheidsspel, dat
is m i. het programma der bewaar
school. Men late kinderen vóór
hun 6e jaar toch geen lezen of
schrijven leeren, geen lange verzen
opzeggen op opdreunen (een goed
ding om ijdelheid aan te kweeken)
maar verschafle hun in de eerste
plaats voldoende beweging, steeds
zooveel mogelijk in de open lucht.
Uit is voor veel kinderen de eerste
reden, waarom zij de bewaarschool
bezoeken.
Het zij hier ten slotte nogmaals
herhaald, dat de bewaarschool, ook
de beste, slechts daar mag te hulp
geroepen worden, waar de huiselijke
opvoeding niet mogelijk of niet
voldoende is in eenig opzicht. Is
zij dit wel, is zij in elk opzicht
voldoende, dan verdient zij de voor
keur. De moeder heeft slechts de
zorg voor één of enkele kiuderen
terwijl in de bewaarschool soms
een vrij groogetal aan de zorg
van een religieuze is toevertrouwd.
De moeder kan haar twee of drietal
i) Er moesten dan ook geen gewo.se
schoolbanken in aanwezig zyn.
beter opvoeden omdat zij ze beter
kent, omdat zij haar zorg niet zoo
veelvuldig behoeft te verdeelen en
niet het minst, omdat zij de volle
moederliefde voor haar kinderen
bezit.
Stelt men echter de bewaarschool
tegenover de huiselijke opvoeding
door andere personen dan de
moeder zelf gouvernantes, dienst
boden, kindermeisjes vooral, dau
mag de huiselijke opvoeding lang
niet altijd den voorrang hebben.
Le Z E. Heer bidders was pastoor
van twee par chies, Lp- en Neerhei.
Hij voelde heel goed aan zijn beenen,
wanneer hij die vijf kwart er van d
eene tot de andere kerk had afgelegd,
dat hij i e jonge itiau van voor iw alf
jaren niet meer was toen hp tot
pastoor benoemd weid 't vareheeren
werd hem hoe langer hoe lastiger.
Op een morgen, zat hij na de
H. Misgelezen en ontbeten te hebben,
in het prieeltje van zijn tuin ziju
brevi r te bidden, toen de fiets, die
bij daags te voren in de stad gekocht
had, aankwam. Hij nam ze heel
geheimzinnig en beschroomd in ont-
vaug-t, alsof hij iets gedaan had. wat
met goed was.
i e brenger had ze in den tuin
afgeleverd, terwijl onder zijn rossigen
nevel eeu spo'lachje speelde, het een
den pastoor met ontgaan was teu
w arvan hij de oorzaak niet begreep
Nauwelijks was de bode vertrokken
of ae waardige priester bad even ziju
kleine uurtje^ af eu begon toen het
rijwiel vau de houten laden en ver
dere verpakking te ontdoeu en spoedig
blonk het nikkelen lichte voertuig in
het vrieudek, k schitterend ochtend
zonnetje. Met welbehagen besc ou de
de priester het laugen tijd, daar,
tegen den dikken appelboom leuueud
Hij bewonJerde de lichte, nette
raderen, den glinsterenden ketting,
schel en lamp, de keurige constructie
van het nieuwe rijwiel.
Hem schoten de prettige ritten te
binnen, die hjj vroeger, vóór zijn
ïutrede in het klein seminarie op
zoo'n fiets zoo dikWpls gemaakt had
en de afstanden, die hij meermalen
met bliksemsnelheid had afgelegd.
Lie aangename herinnering had
hem op de gedachte gebracht. Mou
seigneur te gaan spreken of hij zich
voortaan niet van een fiets zou mogen
nedienen bij de uitoefening zyuer
hem meer en meer lustig wordende
ambtsbezigheden.
l e bisschop had hem geantwoord
„l)e fiets, mij waarde pastoor, is
dan slechts eeu prolaan vervoermiddel
voor den priester, als hij ze zou ge
bruiken voor verzet en plezier, i an
zou een geestelijke er zeker aan de
eenvoudige eloovigen aanstoot me le
geven. Maar de geest der herk
leert ons, dat de he.iendaagscbe uit
vindingen d«r eeuw kuunen gebrui t
worden, als zjj met baar geest eu leer
niet sLjjdg Zijn en dat /ij, omdat ze
nieuw ziju, nu juist daar om toch
niet een manifestatie zijn van geest
der duisternis
„Zoo in uwe parochie, waar de
noodzakelijkheid u dwingt een bijkerk
te bedienen, d.w z. te bineeren op
Zon- en feestdagen, zie ik geen be-,
zwaar er in, dat gij u van dit nieuw
ven oermiddtl zult bediei en, op zoon
manier, dat gjj het alleen ten voor-
deels van het H. Ministerie zult ge
bruiken en tij de heiligheid vau uw
kleed en uw waardigheid zult welen
overeen te brengen met de sport,
zooals men het noemt."
Nadat de pastoor ziju meuwe fiets
eenige oogenblikken bewonderd bad,
bekroop hem de lust op te stijgen en
een ri je door zijn tuin te wagen
Al spoedig ondervond bij. dat hij bet
fie sen nog niet vergeten was, na
eenige malen de paden te hebben
rond gereden, sprong bij bezwtet er
af juist voor de oude Brigitta, zijn
huishoudster, die, uit haar keuken
gekomen, het vreemde schouwspel
had gadegeslagen.
t e handen eenige malen van ver
wondering in elkaar slaande, scheen
ze maar niet genoeg te kunnen krijgen
van hetgeen ze zagl
„Maar meneer, wat gaat ga nu
beginnen I at is nou to h niks voor
een gee>telijken teer, dunkt me!"
„Monseigneur heeft ze toch."
„Dat komt omdat Monseigneur
niet anders kon."
enk eens Brigitta; dat zal me
op /cm- en fee-tdagen tien kilometer
schelen, die ik anders te voet moet
maken en met mijn fiets doe ik het
in vijftien minuten.»
l'e oude ging hoofdschuddend naar
haar keuken terug, ze vertrouwde
het zaakje maar half.
Slim en geslepen als ze was, sprak
ze de heele week niet over die «god-
delooze ni uwigheden 1" zooals ze zich
uitdrukt, en toch won za het pleidooi
bij haar meester.
Zondagsmorgens toch, na de stiile
Mis in Ophei gelezen te hebben, «en
men den goede pastoor den grooten
wi-g naar Neerhei te voet zien afleg
gen, waarhij dien Zondag de Hoog
mis te zingen had. 't Weer was zwoel
eu de >on brandde nu reeds aan de i
onbewolkten hemel; daarbij was de
herder der beide parochies natuurlijk
nuchter, hetgeen hem nog meer af
matte. Als om hem t9 tergen, snor
den er verschillende rijwielen langs
hem heen en deden het stof in dikke
wolken langs hem opstuiven.
Lat alles deed den waardigen pries
ter zijn ongelijk nog beier inzien,
dat hjj zich van Brigitta had laten
overtuigen, dat ding toch niet te ge
bruiken. Maar 't was nu eenmaal
anders en terwijl bij zich het parelend
zweet van het voornoofl wegveegde
uad hij stil: Alles U ter eere, mijn
God."
Dien Zondagavond zat hij, na twee
missen gelezen, twee preeken gehou
den de vespers en het lof gezongen
eu tweemaal catechi.-mus gegeven te
hebben, doodaf in zijn zetel en was
een bee jeiugedut toande deurbel haas
tig overging.
Brigitta slofte naar voren.
«spoedig spoedig mijnheer pastoor»
riep een mansstem haar tegen. «Geert
Pluizen is van den hooizolder geval
len, de dokt r zegt dat hjj geeu half
uur- meer te leven heeft.»
«Hebt ge het bedieningskarretje
bij je?» vroeg de huishoudster.
„Ik was bljj maar gauw op mijn
fiets te kunnen springen en hierheen
te ijlen, iedere mmuu kan....,"
„Maar hoe kan dan de pastoor,
die doodaf' is, door zoo'n du.siernis
naar
i e pastoor had bet gesprek geboerd
en daar stond hy reeds met zijn fiets
bij de twee.
„Ik ga mee vriend, vooruit maar 1"
„Maar mijnheer pastoor", kreet de
oude mid angstig; „ga toch niet
uit; men legt u hinderlagen; ik ben
er zeker van 1 foei 1 foei 1 laat toch
liever aanspannen!"
iv aar de pastoor sprak gerust;
„Jesus, nze Heer, is met me!"
En hjj legde zjjn haud eerbiedig op
het zieken beursje, dat hij aan een
koord om den hals gehangen had
en dat (de H. Teerspijze inhield, d;e
hij in de terk gehaald had.
tn weg waren ze, verdwenen iu
de duisternis; Brigitta rillend en
bevend achterlatend, die half weenend
haar rozenkrans ging bi iden om alle
ongelukken te voorkomen.
Mijnheer pastoor had juist den tijd
om de bediening nog te doen, als
ueeit reeds eeu lijk was.
Pen volgenden morgen ste<g mijn
heer pastoor tegen een uur of negen
weer op zijn fiets, om zyn zieken te
gaan bezoeken
„Maar, heer, nu ook op klaarlichten
dag; wees zeker, de jongens zullen
u naroepen als..."
„krigtta," hernam de priester
zachtjes, „ik ga mijn plichten van
herder vervullen. Mijn fiets is thans,
evenals de ezelin van Pahnzondag
gewijdZn heeft Ons Heer gedragen."
G. v. N. (L- K)
Een veertig jaar geleden was ik
een jong handelsreiziger en matkte
dikwijls, tochten door het geheele
land. i e verkeersmiddelen waren toen
nog alles behalve dat wat ze tegen-