H. Franken Jr.
Henri Coebergh,
Religieuse Platen,
Beelden van Beur on.
HOFLEVERANCIER
levert alle soorten
brood van de beste
hoedanigheid. - -
II
BOEK- en KUNSTHANDEL
Ged. Oude Gracht 74,
TELÈFOON 1041.
GROOTE KEUZE
KERKBERICHTEN.
Kathedrale Kerk St. Bavo.
Parochiekerk van den H. Joseph.
Parochiekerk van den H. Antonius
van Padua.
Kerk van het Allerheiligste Hart.
Kleverparkweg.
Parochiekerk
van Onze Lieve Vrouw.
Parochiekerk van de H.H. Elisabeth
en Barbara.
Schoterkwartier.
Parochiekerk van St. Jan,
Amsterdamstraat.
HAARLEMMERLIEDE.
HALFWEG.
SCHOTEN.
ÖVERVEEN.
ZANDV00RT-bad.
VELSEN (Wijkeroog).
BEVERWIJ R.
WIJK AAN ZEE.
UITGEEST.
HEEMSTEDE
OFFICIEELS ICERKLIJST.
■-
gebikt maken aan den geest door de
boetvaardigheid onze heerschappij
over de natuur terug winnen door de
liefde tot de armoede, door de ont
hechting van ons hart van de ver
gankelijke goederen dezer aarde, zie
daar de bestemming van den mensch,
ziedaar de eenige weg die hem voeren
kan naar het rijk „dat voor hem be
reid is van af de grondvesting der
wereld."
Welke van deze drie antwoorden
verheft het meest den mensch, en is
hem het meest waardig? Wij zullen
het zien.
Is de mensch enkel stof?
Wij staan verbaasd, dat er ooit ge
leerden gevonden zijn, genoeg meester
over zich zei ven om in ernst en met
kalmte de dwaasheden van het mate
rialisme. bewerend dat alles slechts
stof is, te weerleggen. Mij dunkt dat
wanneer iemand ons op een toon van
geleerdheid komt zeggen dat de ge
dachte niets anders is dan een af
scheiding des lichaams, van alle an
dere atscheidingen slechts door hare
fijnheid onderscheiden, dat de mensch
dus in niets verschilt van het dier
dan alleen door eene fijnere bewerk
tuiging, mij dunkt dat zoo iemand
geen ander antwoord waardig is dan
het volgende, „mijnheer, of gij een
dier zijt is een persoonlijk ieit, en
daar gij het zelf beweert, ontsla ik u
van het bewijs, maar geloof u op uw
woord." Verwacht dus hier geen weer
legging van het materialisme, slechts
eenige opmerkingen kunnen volstaan.
Als er één feit onbetwistbaar is voor
het menschelijk bewustzijn, dan is het
dit: dat er in ons een beginsel van
eenheid, werkzaamheid en vrijheid
bestaat. En het is een5 niet minder
onbetwistbaar feit dat eenheid, werk
zaamheid en vrijheid onvereenigbaar
zijn met de stof.
De onverdeelbare eenheid van
onzen geest, en dus zijne onstoffelijk
heid toont zich vooral door het zelf
bewustzijn.
Ik gevoel dat ik besta, en dat ik
onderscheiden ben, niet alleen van de
wezens buiten mij, maar ook van mijn
eigen ledematen. Want
lo Het bewustzijn van mij zei ven
is onveranderlijk. Het groeit niet aan
met mijn kracffen, en vermindert er
niet mede; het vermindert zelfs niet
door net verlies van een gedeelte mij
ner ledematen, gelijk de ondervinding
van hen, die een of ander lidmaat
verliezen of doen afzetten, bewijst
2o. Dat gevoel is niet plaatselijk,
het is duidelijk dat ons bewust
zijn van ons zeiven geen be
trekking heeft op dg hersens, of op de
maag, of op eenig ander orgaan, maar
ep ons geheele wezen
•3o. Door mijn zelfbewustzijn heb
ik kennis, niet alleen van mijn bestaan,
maar ook van mijne werkingen, ik
gevoel dat ik denk, dat ik wil enz.
Niemand heeft mij geleerd dat ik
een verstand en een wil heb en dat
ik het ben die denken wil, en toch
w«et ik het; maar als men mij niet
onderricht had dat ik hersens, een
maag, een hart, aderen enz. heb, en
dat alles werkt tot instandhou
ding van mijn lichaam, dan zou ik
het nooit weten, het zelfbewustzijn
zegt mij er niets van.
I3 er meer noodig om aan te too-
»en dat het wezen door mijn zelfbe
wustzijn aangeduid, onderscheiden is
van mijn lichaam? want als het zelf
bewustzijn zijn oorsprong had in mijn
lichaam, dan zou:
lo. het zelfbewustzijn alle verande
ring van mijn stoffelijk lichaam onder
gaan en
2o. het zou mij kennis geven van
de werking der hersenen, der bloed
vaten enz. en mij leeren die werkingen
te verbeteren als zij gestoord zijn,
gelijk het mij leert mijne gedachten
te veranderen en mijn oordeel te wij-
sdgen als het verkeerd is.
Een tweede bewijs dat er iets on
stoffelijks in ons moet zijn is de w er k-
zaamheid van onzen geest. Ik heb
het vermogen te denken, te willen,
mijn lichaam te bewegen, en wel om
dat alles te doen uit mij zeiven, zon
der eenigen aandrang van buiten.
Welnu de stof is passief, niet in staat
om uit zich zelve in beweging te ko
men. Kan de bewerktuiging aan de
stof dat vermogen geven Het is dui
delijk van niet. De bewerktuiging is
niets dan een verbinding der deelen
onderling, en kan dus nooit aan het
geheel geven wat ieder deel afzonder
lijk volstrekt niet bezit. Ieder deeltje
van de stof staat tot de beweegkracht
als 0 tot 1, en dus zal de verbinding
van millioenen deeltjes aan de stof
evenmin de beweegkracht geven als
de vereeniging van een millioen nul
len de eenheid zal maken.
Als het beginsel dat opmerkt, denkt
en wil in mij, het gevolg was van
de bewerktuiging, dan zouden mijne
opmerkingen, gedachten en verlangens
noodzakelijk beperkt zijn binnen de
grenzen van mijn zintuigen. Het zou
mij dus onmogelijk zijn een voorstel
ling te vormen in mijn geest van de
uitgebreidheid des hemels en der aarde.
Hoe zou het kleine beeld, dat de licht
stralen op het netvlies van mijn oog
maken, zich zoo kunnen uitbreiden?
Laat de materialist ons eens een schil
derij toonen grooter dan het doek
waarop het geschilderd is.
Met zou mij eveneens onmogelijk
zijn gebeurtenissen mij voor te stellen,
die nooit mijn zintuigen getroffen heb
ben. b. v. een veldslag die 2000 jaren
geleden heeft plaats gehad. Hoe zou
den eenige regels schrift die ik lees,
of eenige woorden die ik hoor. op
mijne hersens denzelfden indruk kun
nen maken als het gezicht van een
veldslag
Het zou mij eveneens onmogelijk
zijn mijne gedachten te richten op
dingen die nog niet bestaan, in de
toekomst dooT te dringen, of mij bezig
te houden met afgetrokken algemeene
waarheden, zooals b.v. de gedachte
aan goed en kwaad, aan waarheid en
leugen, aan deugd enz., die geheel
buiten mijn zintuigen vallen.
Eindelijk de geest werkt terug op
zich zeiven; denkt, maar weet ook dat
hij denkt, denkt na over zijn gedach
ten. Welnu dat is onmogelijk bij esn
stoffelijk wezen. Een stofdeeltje in be
weging gebracht, zal werken op de
naburige deeltjes, maar nooit op zich
zeiven terugwerken.
Het derde bewijs over de onstoffe
lijkheid van onzen geest is de vrij-
fa ei d. De stof is noodzakelijk onder
worpen aan de macht van de uitwen
beweegkracht. Zij kan de uitwerking
daarvan niet vermijden, noch opschor
ten, noch verlengen. Wij zijn dus niet
geheel stof, want na het bewustzijn
van ons bestaan, is er geen levendiger
gevoel in ons dan dat van de Arijheid.
Het is vrijwillig dat ik denk, rede
neer of wil. Onder de verschillende
indrukken kan ik er een uitkiezen,
en mij daar zóó in verdiepen dat ik
ongevoelig word voor alle andere in
drukken, gelijk geschiedt .bij het zoo
bekende verschijnsel van de abstractie,
waar mijn geest uitsluitend bezig met
één onderwerp, niets hoort of ziet van
alles wat rondom mij plaats vindt.
Eaar een nog veel wonderbaarder
gevolg van mijne vrijheid is dat ik
in sommige gevallen zelfs de vernie
tiging van mijn lichaam kan willen.
Het helaas zoo menigvuldig voorko
mende feit van zelfmoord zal altijd
volgens de principeD van het mate
rialisme, een onopgelost raadsel blij
ven, en wel om (leze twee redenen
lo. De meest algemeene, de diepst
ingewortelde neiging vao alle levende
wezens is de liefde voor hun voort
bestaan. Vandaar bij de dieren die
uiterste krachtinspanning, waarmede
zij alles wat hun voortbestaan be
dreigt afweren; vandaar in ons eigen
lichaam die geweldige reactie van de
maag bijv. wanneer zij vergif in zich
heeft opgenomen, dan tracht zij on
willekeurig zich daarvan te ontdoen.
Hoe zou nu de mensch zich kunnen
onttrekken aan die natuurwet, als er
in hem geen afzonderlijk wezen be
stond, dat tot het lichaam kon zeg
gen gij zijt mijn vijand, een hinder
paal voor mijn geluk, sterf dus.
2o. De zelfmoord zou, volgens het
materialistisch systeem de terugwer
king zijn van de stof op zich zelve,
wat zooals wij reads gezegd hebben
een onmogelijkheid is.
Wat zeggen tegen al deze bewijzen
voor de onstoffelijkheid van onzen
geest de materialisten? Hooren wij
nogmaals Broussais: „Zoodra ik door
de studie der heelkunde geleerd had
dat etter aan de oppervlakte der her
senen opgehoopt ons denkvermogen
vernietigde, en dat het wegnemen
van die etter het weer deed verschij
nen (na vernietigd te zijn geweest!)
kon ik dat denkvermogen niet anders
meer begrijpen dan als de werking
van een levende hersenmaterie, hoe
wel ik niet weet wat de hersenen zijn,
noch wat bet leven is."
De juistheid(l) van zulk een redenee
ring kunnen wij niet beter doen be
grijpen dan door er de volgende naast
te stellen. In den slag van Waterloo
b.v. wilde een dappér officier, om des
te spoediger bij den vijand te zijn,
een moeras doortrekken, maar bleef
met zijne voeten steken in den mod
der, zoodat hij evenals de lafaards te
laat kwam. Zoodra ik nu wist dat slijk
rondom zijne voeten opgehoopt, zijn
moed vernietigde, en dat om hem
dien moed terug te geven, niets anders
noodig was dan zijne voeten van dat
slijk te bevrijdeD, kon ik zijn moed
en dapperheid niet anders meer voor
stellen dan als een paar vrije en door
niets tegengehouden voeten.
De mensch is dus niet enkel stof.
In een volgend artikel zullen wij
zien, of, gelijk de materialisten even
eens beweren, bij den dood alles ge*
eindigd is.
Auteursrecht voorbehouden.
Zondag, de h.h. Missen te half 7, 8,
9 uur en half 11 de Hoogmis. De Cate
chismus naar gewoonte, 's Avonds half 7
Lof met Rozenhoedje.
Maandagavond 7 uur Lof met Rozen
hoedje voor de geloovige zielen.
Maandag, Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Vrijdagavond van 6 tot 8 uur ge
legenheid om te biechten.
Vrijdag, 1ste Vrijdag' der maand, bij
zonder toegewijd aan de vereering van
het H. Hart eri tevens dag van Aanbid
ding voor de leden van de Vereeniging
der Eeuwigdurende Aanbidding. Ten 8
ure gezongen h. Mis in de Sacraments
kapel voor du levende leden dier Veree
niging. Na de Mis acte van Eereboete.
Het H. Sacrament blijft ter aanbidding
uitgesteld tot 's morgens 11 uur en 's
middags van 3 tot 4 uur. Kwart over 3
luide Aanbidding, 's Avonds 7 uur Lof
tot opening van de Meimaand.
Zaterdag, 's av. 7 uur Rozenhoedje in
de Maria-kapel en gelegenheid om te
biechten van 4 uur tot hall 10.
Deze week de h.h. Missen ten 7 uur,
half 8, 8 uur en half 10.
Zondag, de stille h.h. Missen te*7 uur
en half 9, te half 11 de Hoogmis met
predicatie. Te 2 uur Catechismus, 's Av.
te half 7 Lof ter eere van het Heilig en
Onbevlekt Hart van Maria tot bekeering
der zondaars met Rozenhoedje.
Maandag en volgende dagen dezer week
van 8 ure gelegenheid om te biechten.
Donderdag, 's avonds ten 7 ure Lof ter
eere van de H.H. Martelaren van Gorcum.
Vrijdag, feest van de H.H. Apostelen
Philippus en Jacobus, dag van devotie,
tevens eerste Vrijdag van de maand. Te
8 ure gezongen h. Mis met uitstelling
van het Allerheiligste ter eere van het
goddelijk Hart. 's Avonds te 7 uur plechtig
Lof tot opening van de Meimaand met
Rozenhoedje.
Zaterdag, te 8 ure de h. Mis voor de
bekeering der zondaars, 's Avonds te 6
uur Lof ter eere van O. L. Vrouw met
Rozenhoedje.
In deze week geen h. Mis te kwart
over 8. Verder de h.h. Missen en de Cate
chismussen op de gewone uren.
Zondag, te half 6. 7 ure en half 9 de
gelezen h.h. Missen, te half 11 de Hoog
mis. 's Namiddags te half 4 de Vespers.
Gedurende deze week de eerste h. Mis
te 7 uur. Gelegenheid om te biechten's
morgens tot 10 uur en 's avonds van 6
tot 8 uur.
Dinsdag, derde Dinsdag der Novene,
ten 8 ure gezongen h. Mis ter eere van
den H. Antonius van Padua. 's Avonds
ten 7 ure Lof, Vergadering der Broeder
schap en gebeden der Novene. Dien dag
's morgens ten 7 ure de h. Mis voor Mej.
Maria Ockbuijsen en te half 9 voor Ja
cobus Arkshoek, als Leden der Broeder-
set ap van den H. Antonius.
Donderdag, te 7 uur de h. Mis voor Mej.
wed. Maria Hendriks geb. Duin, als Lid
der Broederschap van den H. Antonius.
Vrijdag, eerste Vrijdag der maand, te
8 ure gezongen H. Mis ter eere van het
H. Hart. 's Avonds ten 7 ure Lof, Pre
dikatie en acte van eereboete aan het
H. Hart.
Te beginnen met Zondag 3 Mei zal de
eerste h. Mis op Zon- en feestdagen wor
den opgedragen ten 5 ure.
Zondag, na de h. Mis van 7 uur, alge
meene H. Communie voor de Leden der
Broederschap van den H. Kruisweg.
Zondag, de h.h. Missen te 9 uie en
half 11 de Hoogmis. Te 4 ure Lof.
Dinsdag, Uitvaartdienst voor Mevr. M.
v. Velsen geb. v. Velsen. Te 8 uur gele
zen h. Mis en te half 10 gezongen Uit
vaartdienst. 's Avonds te 7 uur Lof.
Donderdag, 's avonds van 6 tot 8 uren
gelegenheid om te biechten.
Vrijdag, 1ste Vrijdag der maand, te
half 8 gezongen h. Mis ter eere van het
H. Hart. 's Avonds 7 uur Lof en acte
van Eereboete.
Zaterdag, 's nam. van 5 uur tot half 10
gelegenheid om te biechten.
Zondag, de h.h. Missen te half 6, 7 uur
en half 9 en om half 11 de Hoogmis.
Te 1 uur Catechismus voor de kinderen
die dit jaar worden aangenomen, 's Av.
te 7 uur Lof.
Deze week van Maandag- tot en met
Vrijdagavond van 7 tot 9 uur en Zater
dag reeds van 3 uur af gelegenheid om
te biechten.
Maandag en Woensdag, 's avonds te 7
uur Lof.
Dinsdag, in plaats van de h. Mis te 9
uur een gezongen h. Mis met „Veni Cre
ator" te 10 uur ter voltrekking der Echt-
vereeniging van Antonius Adiianus Swolp
en Aafje Carolina Knoop.
Vrijdag, 1ste Vrijdag der maand, te 8
uur gez. h. Mis van Eerherstel tot be-
keering der zondaren, 's Avonds te 7 uur
Lof oet Akte van Eereboete ter eere
van het Goddelijk Hart.
Aartsbroederschap der R. Familie.
Zondag, te half 5 wekelijksche verga
dering.
Zondag 8 Mei, Beschermfeest van den
H. Joseph, Patroon der aspiranten-afdee-
ling. Te verdienen volle aflaat voor alle
leden.
Te 7 uur h. Mis voor Petrus v. Steen.
Alleen voor de leden der 17e afdeeling
zijn gereserveerde plaatsen.
lederen Zondag van 4—4i/j uur bestaat
er gelegenheid om opgenomen te worden
in de Aartsbroederschap der H. Familie.
Mannen en jongelingen hebben altijd
vrijen toegang tot de vergaderingen.
Zondag, de h.h. Missen om half 6, 7, 9
uur en 'te half 11 de Hoogmis. Om half
7 Lof met predikatie.
Dinsdag, 's avonds om half 8 Lof ter
eere van den H. Antonius.
Woensdag, 's avonds half 8 begin eener
driedaagsche oefening, te geven door den
Z.Eerw Pater Bonifacius, Capucijn. Deze
oefening wordt gegeven ter gelegenheid
van het 40 uren gebed, dat aanvangt Vrij
dag a. s. Woensdagavond eerste predi
katie.
Donderdag, 's avonds half 8 Lof met
predikatie.
Vrijdag, 7 uur uitstelling van het Allerh.
Sacrament, om 9 uur gezongen h. Mis en
savonds half 8 Lof met predikatie.
Zaterdag, om 9 uur gezongen h. Mis,
biechthooren 's morgens tot 12 uur en
's middags van 4 tot 10 uur, 's avonds
half 8 Lof zonder predikatie.
Zondag, de h.h. Missen 7 uur, half 9
en half 11 de Ploogmis. Geen Catechis
mus. 's Avonds ten 7 uur Lof met Rozen
hoedje voor de kinderen die liun Eerste
H. Communie zullen doen en tot bekee
ring der zondaren.
Dinsdagavond half 8 Lof ter eere van
den H. Antonius.
Donderdagavond half 8 Lof ter eere van
het H. Sacrament.
Vrijdag, 1ste Vrijdag van de maand,
's avonds om half 8 Lof ter eere van het
H. Hart en acte van Eereboete.
Zaterdag, 's Dam. gelegenheid om te
biechten van 4 uur tot half 10.
Gedurende deze week 's avonds van 7
tot 9 uur gelegenheid om te biechten.
Dagelijks, uitgenomen Zaterdag, Cate
chismus voor de aannemelingen.
Gedurende deze week de h.h. Missen
om half 8 en 9 uur. Zaterdag de h.h.
Missen om half 8 en half 9.
Zondag, 7 uur Vroegmis, 10 uur de
Hoogmis, des middags ten half 3 de Ves
pers.
Dinsdag en volgende dagen om half 12
Catechismus.
Dinsdag, 9 uur gezongen Maandstond
voor Anna Jeosteu huisvrouw van The
odoras *de Mol.
Donderdag, des avonds ten 7 uur Lof
ter opening van de Meimaand. Van 8
uur af gelegenheid om te biechten.
Vrijdag, 1ste Vrijdag der maand, om 9
uur gezongen h. Mis en 's avonds ten
uur Lof,
Zaterdag, 's middags van 3 uur af ge
legenheid om te biechten.
Zondag, de h.h. Missen 7 en half 9
uur, ten half 11 de Hoogmis, 's Nam. ten
6 ure Lof.
Vrijdag, 's Av. 7 uur oefening van den
H. Kruisweg.
Zaterdag, 'savonds 7 uur Maria-Loi met
Rozenhoedje en Litanie.
De gebeden worden veszocht voor
Joannes Wezen beek en
Joanna Faas, geb. van der Vossen,
die met de laatste H. Sacramenten dei-
Stervenden zijn voorzien.
Zondag, om half 8 de Vroegmis, om 10
uur de Hoogmis en „Te Deum". Na de
Hoogmis de Catechismus. Om 3 uur de
Vespers.
Woensdag, om half 11 Huwelijksmis e«
Huwelijksinzegening van Hermanus Stals
en Joanna Fris.
Vrijdag, 1ste Vrijdag der maand, gez.
h. Mis, 's avonds om 7 uur Lof.
A.s. Zondag de plechtige Eerste H.
Communie der kinderen, om 7 uur «le
Vroegmis, om 9 uur de Hoogmis, en»
half 8 de Vespers.
De gebeden worden verzoekt, voor
Catharina IJrnans weduwe van Jolis
van der Heijden en
Willem de Winter,
die met de laatste H. Sacramenten der
Stervenden zijn voorzien en voor
Jacobus Vink,
die in den Heer is overleden.
Zondag, de h.h. Missen te 7 uur, half
9 en de Hoogmis ten 10 uur. Ten 3 uur
de Vespers.
Vrijdag, 's avouds ten 7 uur Lof.
Zaterdag, 's avonds ten 7 uur Lof'.
Gedurende de week zijn de h.h. Missen
ten 7 uur en half 9.
Zondag, half 8, Joannes Gerardus Rijk
van den Berg, 10 uur Geest, en tijdelijk
welzijn der parochie. Na den middag kwart
over 2 Catechismus, 3 uur de Vespers.
Catecnismus volgens gewoonte.
Maandag. Mej. Theodora Maria Boret.
Dinsdag, Carolina Barendse.
Woensdag, Joanna v. d. Valk geb. Ca-
sander.
Donderdag, 8 uur gelezen h. Mis voor
overl. fam. v. d. Velden, 's Avonds 7 uur
Lof.
Vrijdag, 1ste dag der maand Mei, 8 uur
gezongen h. Mis overl. fam. Peters en
Hoogenboscb. 's Avonds 7 uur geen Kruis
weg maar Lof met Rozenhoedje en toe
spraak ter eere van de Allerh. Maagd
Maria.
Zaterdag, Maria van Boven, 's Avonds
7 uur Lof met Rozenhoedje. Geheel de
Meimaand door Zaterdagavond Lof. Van
5—8 uur biechtgelegenheid.
Zondag, 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoog
mis, half 3 Lof.
Dinsdag, half 9 de h. Mis ter eere van
den H. Antonius, 's avonds ten 7 uur Lot".
Vrijdag, half 8 de h. Mis ter eere van
het H. HartVóór de h. Mis gelegenheid
om te biechten.
Zaterdag, 's Av. van 5—9 uur biecht-
kooren.
Door de week de h. Mis om half 9.
De plechtigheid der Eerste H. Cona-
munie zal plaats hebben op 5 Mei a.
Den 6 Mei zal de bloembollenveilmg
plaats hebben ten voordeele der kerk.
De bloembollen staan in den tuin van
den heer J. Hoogland, te Rooswijk (Vel
sen).
Zondag, de h.h. Missen om half 7, 8
en 10 uur, om 3 uur Lof met Rozen
hoedje, om 6 uur Congregatie.
Woensdag, Eerste H. Communie der
kinderen, óm half 7 de eerste h. Mis, de
plechtige h. Mis om half 9, 's middags
om 4 uur plechtig Lof.
Donderdagavond om 7 uur Lof.
Vrijdagavond om 7 uur Lof.
Zondag, 7 Vroegmis, half 10 Hoogmis.
Des namiddags om half 3 de Vespers,
's Avonds holf 7 Congregatie der Aarts
broederschap van de H. Familie.
Vrijdagavond te 7 uur Lof ter ee. eva»
het H. Hart.
In de week de h. Mis om 8 uur.
De gebeden worden verzocht voor
Elizabeth van Duin,
die in den Heer is overleden.
Zondag, half 8 Gemeente, lialf 10, WI-
lem Cornelia Sir it
Maandag, half 9, Elisabeth Groot, 9
uur Maartje Schee en Nicolaa.s Meijne.
Dinsdag, half 9, Maartje Blankert hvr.
van Hermanus Oornelisse, 9 uur, Basilius
Zonjée en Clasina Melker.
Woensdag, half 9, Piet Kaptem, 9 uur,
Frederik Wijnker.
Donderdag, half 9, Antje Duinmaijer,
9 uur, gf?zoug6ii h. Mis voor Joanna Cor-
nelisseÓDes namiddags van 46 biecht
gelegenheid.
Vrijdag, half 9, Bernard .Zurlohe
Maria Mohrman, 9 uur, gezongen h. Mts
voor de leden van het Genootschap van
het H. Hart van Jesus. Van 4—7 uur
gelegenheid om te biechten, s Avonds
ten 7 uur Lof.
Zaterdag, half 9, Jan Wiebes en Maria
van Gelderen, 9 uur, Piet Buur.'s Avonds
7 uur Lof.
De gebeden worden verzocht voor
Jacoba Bergwever wed. van Jan Rijs,
die met de laatste H. Sacramenten dei-
Stervenden is voorzien.
Zondag, 7 uur en half 9 de stille h.h.
Missen, 10 uur de Hoogmis 2 uur Cate-
«hismus, 3 uur de Vespers, 6 uur Let.
Donderdag, half 9 gezongen h. Mis ter
eere van het H. Sacrament, s avonds
half 8 Lof.
Y. md'ag, half 9 gezongen h. Mis ter eer»
van Jesus' Goddelijk Hart, 's avonds balt
S Lof.