H. Franken Jr.
TL
Henri Coebergh,
Religieuse Platen,
HOFLEVERANCIER
levert alle soorten
brood van de beste
hoedanigheid. - -
BOEK- en KUNSTHANDEL
HAARUM.
f£©il, U sa el €5a*«as?!Bf 74,
GROOTE KEUZE
:üOEOE LeCTilUR.s
KEROERÏCHTEN.
Kathedrale Kerk St. Bavo.
Parochiekerk van den H. Joseph.
Parochiekerk van den H. Anionics
van Padua.
Kerk van het Allerheiligste Hart.
Kleverparkweg.
Parochiekerk
van Onze Lieve Vrouw.
Parochiekerk van de H.H. Elisabeth
en Barbara.
Schoterkwartier.
Parochiekerk van St. Jan,
Amsterdamstraat.
HAARLEMMERL1EDE.
HALFWEG.
SCHGTE.fi
OVERVEEN.
VELSEN (Wijkeroog),
BEVERWIJK.
AAN ZEE.
UITGEEST.
HEEMSTEDE.
BENNESRGEK.
OF FiCIEELE KERK Lij ST.
Drie groote rivieren, de Maas, de Rijn
en de Schelde alsmede eenige kleinere
hebben door hunne aanslibbingen het
land gevormd.
Voeg daarbij de kleinere rivieren,
de vijvers en de talrijke moerassen.
Het land is een vergaarbak van water,
hetwelk er bij gemis aan aan verval
stilstaat.
Graaf, onverschillig, waar een kuil
en er zal water te voorschijn komen.
Een reeks eilanden langs de geheele
kust is een bewijs voor de verzanding
der rivieren, en den aanval van het
zeewater n.l. Wachertn, Noord- en
Zuid-Beveland, Tholen, Schouwen.
Voorne, Beierland, Texel, Vlieland,
en andere. Somtijds valt de zee bin
nen, en vormt meeren zooals de Haar
lemmermeer of diepe zeeboezems als
de Zuiderzee. Indien België een door
vloeden bijgeslipt land is, Hol
land is slechts een hoop slijk in het
midden van de wateren. 2)
Die toestand bestond zoo vóór de
Christelijke tijdrekening toen de Cel-
tische volkstammen hier en daar
woonden op de heuvelen hoven de
moerassen. Zij werden ontruimd tegen
het jaar 100 voor Jesus Christus door
de Germanen, van wie eenige volk
stammen zich in hunne plaats vestig
den. De voornaamste waren de Bata-
viere en de Friezen. Hun godsdien
stige gevoelens hechten zich vast aan
de Germaanscbe afgoderij, waarvan
Edda ons de sporen heeft bewaard.
In hunne bosschen offerde zij aan
Wodan en Thor. Hun hemel was
Walhalla waar zij, na hun dood bier
hoopten te drinken uit de schedels
van hun vijanden.
De ligging van het land aan de uit
monding van de dri» groote rivieren
van het Noorden moest de begeerlijk
heid van de Romeinen opwekken. Zij
oordeelden het beter met de bewoners
een vredesverdrag te sluiten dan hun
door wapenen een onzekere onderwer
ping op te dringen. Het door César
ontworpen plan werd door Drusus in
het jaar 12 voor Christus ten uitvoer
gebracht. De monden van den Rijn
werden weldra het winterkwartier van
de legioenen uit het Noorden. Het
.kanaal van Drusus, het dorp Voor
burg (Forum Hadriani) bij Beiden,
de steden Nijmegen, Utrecht, Tiel,
Wijk bij Duurstede en eenige andere,
danken hun oorsprong aan de krijgs
kundige werken van de Romeinen.
Dezen veranderden onmerkbaar het
vredesverdrag in een werkelijke heer
schappij.
Dè dappere volkstammen namen
die slechts met weerzin aan. De over
winning van Arminius over de legi
oenen van Varus stelde hun trouw op
eene groote proef. Aan Germanicus
die zijn voorganger kwam wreken en
de begoocheling van den Romeinschen
adelaar, ten eenenmaal ophief, konden
zij de hulp van hun krijgslieden niet
weigeren. Maar zij verheugden zich
heimelijk in het weinig gunstige ge
volg van de weerwraak.
De Friezen stonden het eerst op. Zij
werden overwonnen.DeBatavieren volg
den hunne Noordelijke buren. Ofschoon
door een krachtig hoofd, Claudius
Civilis, aangevoerd, gelukte het ook
aan hen niet hei juk af te schudden
en de Romeinsche heerschappij, hand
haafde zich zoo goed en kwaad als
zij kon, tot aan het eide van de vijfde
eeuw toen de laatste legerscharen voor
goed de boorden van den Rijn verlie
ten, om Italië te gaan verdedigen tegen
den inval der Gothen.
De heroverde onafhankelijkheid was
niet van langen duur, In het Oosten
deden de Saxsere, in het Zuiden de
Franken van Mérovée meer en meer
herhaalde vijandelijke invallen. Het
geheele land dat de Batavieren bezet
hadden werd veroverd. Slechts Fries
land behield zijn onafhankelijkheid
tot het oogenblik waarop de machtige
hand van Karei den Grooten het bij
zijn keizerrijk inlijfde (785).
Onder de Romeinsche legioenen,
die in het land hun kamp hadden
opgeslagen, moeten zich eenige chris
tenen hebben bevonden sinds het be
gin van de nieuwe tijdrekening.
Kleine voorwerpen in den grond, ge
vonden ter plaatse van de oudste
-} Taine. Philosophie de l'Art, 3e partie
Hachette 1881, pag. 278.
kampen en waarop men Christelijke
voorstellingen heeft herkend, veroor
loven ons zulks met waarschijnlijk
heid te veronderstellen. Maar vermoe
delijk hoorden de eerste Batavieren
nooit een preek over het Christelijk
geloof.
Men onderscheidt in de Evangelie
verspreiding der Nederlanden twee
stroomingen: de Frankisch» zending
en de Engelsch-Saksische. De eerste
had haar arbeidsveld in het Zuidelijk
deel van het land. Ongeveer het jaar
377 bracht de H. Sevatius, bisschop
van Tongeren zijn zetel over naar
Maastricht. Hij ontsliep daar in het
jaar 384 en wordt als de eerste apos
tel van deze landstreek beschouwd.
Onder zijn opvolgers of mededingers,
zullen wij slechts noemen de H. Aman-
dus, apostel van Vlaanderen, de H.
Remaclus, de stichter van de beroemde
abdij van Staveloo en de twee bis
schoppen die thans nog in het land
populair zijn, de H. Lambertus, apos
tel van Limburg en Brabant en de
H. Hubertus apostel der Ardennen.
Lambertus werd gedood op de plaats
waar spoedig de stad Luik zou ver
rijzen. Hubertus, zijn leerling en op
volger bracht naar Luik, welke stad
hem als haar stichter beschouwt, den
zetel van Maastricht en Tongeren over.
Toen hij in het jaar 727 overleed
kon bijna het geheele land beschouwd
worden bekeerd te zijn.
Dit is niet het geval in het Noorden
en het Westen waar de Friezen door
graven van hun ras geregeerd, onaf
hankelijk en heidenen zijn gebleven.
Het is mogelijk, dat eenige zendelingen
zooals de H. Eloi de Noyon ter
loops eenigszins in aanraking kwamen
met de bewoners. Maar dezen wan
trouwden de predikers uit het Zuiden
als voorloopers van de Frankische
krijgslieden. In het jaar 631 maakten
koning Dagobert zich meester van
Utrecht enbouwdeereen kapel aan den
H. Thomas toegewijd.
De Friezen wachtten slechts een
gunstig oogenblik af om hun hoofd
stad te hernemen en het eerste hei
ligdom, dat in die streken was opge
richt te verwoesten,
Eerst in het jaar 678, drie eeuwen
later dan hun Zuidelijke broeders, be
gonnen ook zij' het evangelie aan te
nemen, hetv e k hun door Britsche
zendelingen werd geleeraard.
De Anglo-Saksers reeds tot het
Christendom bekeerd, konden hun
broeders aan de andere zijde van de
Noordzee, van waar hun voorouders
kwamen, niet vergeten. Een bisschop
de H. Wilfridus van York, twee mon
niken, Engbertus en Wigbertus, poog
den, doch zonder goed gevolg, dit
apostolisch werk te beginnen. Eeü
beter slagen was hun landgenoot,
den Benedictijner monnik Willebror-
dus weggelegd.
Geboren in Northumberland in het
jaar 657, en in het beroemde klooster
van Ripon opgevoed, ging Willebror-
dus in Ierland zijn opleiding voltooien,
dat klassieke land van godsdienstig
leven en apostelschap. Op dertigjari
gen leeftijd tot priester gewijd, draalde
hij niet zich met elf metgezellen in
te schepen. Tusschen 's Gravenhage
en Katwijk betrad hij den vasten wal.
Wij kunnen niet met juistheid den
weg aangeven, die de evangeliepredi
ker verder is gevolgd. Begaf Wille-
brordus zich terstond naar Utrecht?
of begon hij zijn arbeid in het land
pas door Pepijn van Herstal veroverd
nu aan deze zijde van den Rijn ge
legen? Wijl de geschiedenis ons on
nauwkeurig en vaak tegenstrijdige
gegevens biedt, achten wij ons niet
bevoegd in deze uitspraak te doen.
Met meer zekerheid ieert zij dat
Willebrordus, sedert het begin
van zijn apostelambt twee ma
len naar Rome reisde. Het tijdstip
van zijn zijne eerste reis is onbekend.
Gedurende zijne tweede verblijf te
Rome hetwelk in 695 plaats had,
wijdde Paus Paus Sergius I hem tot
Bisschop, (22 Nov.) en richtte den
zetel van Utrecht op, dien hij Wille
brordus toevertrouwde. De oude hoofd
stad van de Friezen was drie jaren
te voren door Pepijn veroverd. Zij was
voortaan een middelpunt vanwaar
langzamerhand de Evangelie verkon
diging in nog niet onderworpen land
streken in het Westen en Noorden
gelegen kon worden voortgezet.
Sinds dat oogenblik bood tusschen
de boorden van den Rijn en de Elbe,
het Werk Gods hetzelfde schouwspel
aan. waarvan verschillende volkeren
van de Christelijke wereld achtereen
volgens getuige waren geweest. De
heilige bisschop predikt en doopt Hij
sticht overal christelijke kerken waar
over zijn metgezellen en leerlingen
als pastoors worden aangesteld. Vol
gens Alcuis, raadsman van Karei den
Grooten, ging hij tot in Denemarken.
Op zijn terugreis zou bij verschillende
eilanden der kust, als: Helgoland,
Walcheren, Schouwen en Voorne3)
waarvan Biielie later de hoofdstad
zou worden, hebben bezocht. Wij zou
den gaarne den Apostel van Holland
door zijn tegenwoordigheid, de plaats
zelve zien heiligen, waar acht eeuwen
later een stoet van negentien marte
laren hun leven zouden geven
voor de onwrikbare gehechtheid aan
het geloof der voorvaderen. Doch het
is onze plicht om wille der waarheid te
melden dat omtrentde persoon vanWil-
lebrordüs talrijke legenden zijnontstaan
Wij kunnen niet als zeker gewag ma
ken van den tocht des Heiligen op
het eiland, door den dood der marte
laren van Gorkum vermaard geworden.
Met meer zekerheid weten wij, dat
in het jaar 714 Pepijn van Herstalen
zijn echtgenoote hem de abdij en de
kerk van Sustéren ten geschenke
gaven, waarin de heilige zich placht
terug te trekken en waarin zijne twee
onmiddellijke opvolgers op den zetel
van Utrecht, Gregorius en Alberik
wilden worden begraven. Maar de dodr
Willebrordus meest geliefde inrichting
is Echternach in Luxemburg. Daar
vestigt hij zijn verblijf na den dood
van Pepijn (714) toen hertog
Radboud hem van zijn grondgebied
verbande. Na den dood van den her
tog (720) kwam hij in het midden
van zijne kudde terug.
Gedurende negentien jaren gaat
hij voort zijne overwinningen te be
vestigen en nieuwe te behalen, tot hij
eindelijk, na een evangelieverkondiging
van vijftig jaren in het klooster te
Echternach op 7 November 739, den
geest gaf.
3) Cf. Plokker. Geschied- en aardrijks
kundige beschrijving van het eiland
Voorne en Putten. Zwijndreeht 1851.
Pag. 42.
Bij de Botermarkt.
Auteum-echt voorbehovden.
Zondag, de h.h. Missen te half 7, 8,
9 uur en half 11 de Hoogmis. De Cate
chismus naar gewoonte. Van avond half
7 Lof met Rozenhoedje.
Maandag-, Woensdag- en Vrijdagavond
7 uur Lof ter eere van Maria.
Woensdag, half 11 Pontificale Hoogmis
bij gelegenheid van de Katholieken-dag.
Zaterdag, 's av. 7 uur Rozenhoedje in
de Mariakapel.
Zondag, de gelezen h.h. Missen met
onderrichting te 7 uur en half 9. Te half
11 de Hoogmis met predicatie. Te 2 uur
Catechismus. Te half 7 Lof ter eere van
het Heilig en Onbevlekt Hart tot bekee
ring der zondaars met Maria-preek.
Maandag en vo'gende dagen to 7 uur
Maria-Lof met Rozenhoedje.
Zaterdag, te 8 uur de h. Mis] voor de
bekeering d«r zondaars, 's Avonds te 6
uur het Lof ter eere van O. L. Vrouw
met Rozenhoedje en van 5 tot 10 uur
gelegenheid om te biechten.
In deze week de h.h. Missen en Cate
chismussen op de gewone uren.
Maandag worden in de Catechismus
kamer de meisjes en Donderdag de jon
ge»» verwacht, die 7 jaar oud zijn of
binnenkort zullen vyorden.
Zondag, te 5, 7 uur en half 9 de gelezen
h.h. Missen, te half 11 de Hoogmis, 's
Namiddags half 4 de Vespers, Rozen
hoedje en Processie met het Allerh,
Gedurende deze week op de werkdagen,
uitgezonderd Zaterdag, 's avonds te 7 uur
Marialof en Rozenhoedje.
Maandag, te half 8 en 8 uur da h.h.
Missen voor .Tacobus Arkshoelc, als Lid
der Broederschap van den H. Kruisweg.
Dinsdag, 6e Dinsdag der Novene, te
half 8 de h. Mis voor Joanna Boumau,
als Lid der Broederschap van den H.
Antonius, te 8 uur gezongen h. Mis ter
eere van den H. Antonius van Padua.
Eene h. Mis voor de levende en over].
Leden der Broederschap, 's Avonds te 7
uur Lof, predikatie en Vergadering der
Broederschap.
Vrijdag, te 8 uur gezongen h. Mis voor
de Leden der Broederschap „Haarl. Pro
cessie naar Kevelaer." 's Avonds te 7 uur
Lof en oefening van den H. Kruisweg.
Zaterdag, eene b. Mis voor de overi.
Leden der Broederschap van den H.
Kruisweg. Te half 8 de h. Mis voor Mej.
Petronella Corel als Lid der Broederschap
van den H. Antonius.
Zondag 24 Mei, de Hoogmis voor de
Leden der Broederschap van den H.
Kruisweg.
Zondag, de h.h. Missen te 9 ure en
half 11 de Hoogmis. Te 12 ure Cate
chismus. Te 4 ure Lof en Rozenhoedje.
Dinsdag worden de kinderen tot de
Eerste H. Communie toegelaten. Te 8 ure
plechtige h. Mis. 's Nam, te half 4 plech
tig Lof.
Vrijdag, half 8 gezongen h. Mis ter
eere van het II. Hart. 's Avonds 7 uur
Lof.
Zondag, de h.h. Missen te half 6, 7 uur
en half 9 en om half 11 de Hoogmis.
Tc 1 uur Catechismus. lederen avond, be
halve Zaterdag, om 7 uur Lof met Mei
maand-oefening.
Woensdag, te 8 uur gezongen h, Mis
voor de overledenen die op St. Barbara
en St. Bavo begraven zijn.
Donderdag, te 8 uur gezongen h. Mis
voor de leden der Broederschap van Ge
durige Aanbidding. Te 12 uur Huwelijks
voltrekking met „Veni Creator" van Cor
nelia Stroet en Theodoras v. d. Eijkhoff.
Door de week zijn de h.h. Missen te
7, 8, half 9 en 9 uur, behalve Woensdag
waarop de h. Mis van 7 uur vervalt en
Zaterdag, waarop de eerste h. Mis te half
8 wordt gelezen.
De Catechismus der aannemelingen is
deze week Maandagmorgen kwart voor 8
voor de meisjes, Afdeeling A, Donderdag
morgen kwart voor 8, voor de meisjes,
Afdeeling B; Dinsdagmorgen kwart voor
8 voor al de jongens. Ingang in de Zus
terschool aan de Anthoniestraat.
Aartsbroederschap der H. Familie.
Zondag te 7 uur, 1 Mis voer Wilhel
mus Bouman. Alleen voor de leden der
20e Sectie zijn gereserveerde plaatsen. Te
half 9 h. Mis uit dankbaarheid voor een
40-jarig lidmaatschap van de Aartsbroe
derschap der H. Familie.
Des namiddags te half 5 wekelijksche
vergadering.
lederen Zondag van 4—41/j uur bestaat
er gelegenheid om opgenomen te worden
in de Aartsbroederschap der H. Familie.
Mannen en jongelingen hebben altijd
vrijen toegang tot de vergaderingen.
Zondag, de h.h. Missen om 5, 7, 9 en
half 11 de Hoogmis, 's Avonds om half 7
Lof met maandelijksehe oefeningen ter
eere van de II. Barbara, patrones van
een zaligen dood.
Dinsdag, 's avonds om half 8 Lof ter
eere van den 11. Antonius.
Donderdag, om 9 uur li. Mis voor de
Leden der' Broederschap van O. L. Vr.
van Altijdd. Bijstand, 's Avonds om half
8 Lof ter e«re van het Allerh. Sacrament.
Zondag, te 7 uur en half 9 de stille
h.h. Missen en te half 11 de Hoogmis.
Te 2 uur Catechismus, 's Avonds 7 uur
Lof met predicatie en Rozenhoedje.
Maandagavond half 8 Rozenhoedje.
Dinsdagavond half 8 Lof ter eere van
den H. Antonius.
Woensdagavond half 8 Rozenhoedje.
Donderdagavond half 8 Lof ter eere van
het H. Sacrament.
Vrijdagavond half 8 Rozenhoedje.
Zaterdag, 's nam. van 4—9 uur gele
genheid om te biechten, 's Avonds bah
8 het Rozenhoedje.
Gedurende deze week dagelijks de Ca
techismus. De h.h. Missen te half 8 en
9 uur.
Zondag, 7 uur de Vroegmis, 10 uur de
Hoogmis, 's Avonds ten 7 uur Lof en
Rozenhoedje.
Dinsdag, 9 uur, gezongen Maandstond
Voor Francis ca Olivier wed, van Joannes
Jurgens de Vries.
Woensdag, 10 uur, gezongen h. Mis met
trouwplechtigheid.
Vrijdag, 9 uur, gezongen h. Mis.
Zaterdag, 's middags van 3 uur af ge
legenheid om te biechten.
Öp de dagen door de week gedurende
de Meimaand 's morgens na de h. Mis
eene korte oefening ter eere van de H.
Maria.
Zondag, de h.h. Missen te half thalf
9 en half 11 de Hoogmis. Te kwart voor
10 Bijb. Gesch. Te 5 uur Catechismus.
Te 6 uur Lof.
Dinsdag, Donderdag en Zaterdag, 's av.
te half 8 Meimaand-oefening.
De gebeden worden verzocht voor
Joannes Wezenbeek,
die met de laatste H. Sacramenten der
Stervenden is voorzien en voor
Joanna Faas, geb. van der Vossen en
Mgr. B. Dankelman, Prot, Ap., Kan.,
"Deken en Pastoor te Haarlem,
die in den Heer zijn overleden.
Zondag, om half 8 de Vroegmis, om
10 uur cle Hoogmis, om 6 uur Lof.
Vrijdag, om 9 uur gezongen jaardienst
voor Joes Ger. Feije. 's Avonds 7 unr Lof.
Door de week de h. Mis om kwart over
8 (Sehoólmis). Dagelijks voor en na de
h. Mis en Zaterdag van 4 uur af gele
genheid om te biechten.
De gebeden worclen verzocht voor
Willem de Winter eu
Cornelis Boeren,
die met de laatste H. Sacramenten der
Stervenden zijn voorzien.
Zondag, de h.h. Missen te 7 uur, half
9 en de Hoogmis ten 10 uur. Ten 3 uur
de Vespers.
Zaterdag, 's avonds ten 7 uur Lof.
Gedurende de week zijn de h.h. Missen
ten 7 uur en half 9.
ZANBVOGRT-bad.
Zondag, half 8, overl. fam. Eoliling,.
10 uur Geestelijk en tijd welzijn der par.
Na den middag kwart over 2 Catechis
mus. 3 uur de Vespers.
Catechismus volgens gewoonte.
Maandag, zekere intentie.
Dinsdag, HoogFerw. Heer Mgr. Ber-
nardus Dankelman.
Woensdag, Mej. Maria Haogenbosch.
Donderdag, ZeerFerw. Pastoor l'Ami err
zijn zuster Mej. Adriana l'Ami, ten 8 uur
gezongen n. Mig. 's Avonds 7 uur Lof
met Rozenhoedje.
Vrijdag, Joannes Gerardus Rijk van
den Berg.
Zaterdag, ter eere van de Allerh. Maagd
Maria, 's Avonds ten 7 uur Lof. Van 5-
tot 8 uur gelegenheid om te biechten.
In ondertrouw zijn opgenomen:
Arnoldus van Hiel, uit Terheijden en
Anna van Opzeeland van deze parochie.
Zondag, 7 uur Vroegmis, 10 uur ITeog-
mis, half 1 Catechismus, half 3 Lof.
Maandag, half 9 de h. Mie.
Dinsdag, Woensdag, Donderdag en Vrij
dag, geen H. Dienst.
Zaterdag, half 9 de h. Mis. 's Avond»
van 58 uur biechtliooren. 7 uur Mei
maandlof.
Zondag 17 en 24 Mei de h. Mis voor
de leden van den R. K. Volksbond
Zondag 17 en Maandag 18 Mei, 's av,
te 7 uur wordt het Fncycliekfeest ge
vierd. Als spiekers treden op de WelEerw.
Heer A. F. C. van Noort, kapelaan van
Amsterdam en de WelEerw. Heer Ch„
Meijning van Assendelft.
Zondag, de h.h. Missen om half 7, 8
en 10 uur, om 3 uur Lof met Rozen
hoedje, om 6 uur Congregatie.
Dinsdagavond om 7 uur Lof met Rozen
hoedje.
Donderdagavond om 7 uur Lof met Ro
zenhoedje.
Zaterdagavond om 7 uur Lof met Ro
zenhoedje.
Zondag, 7 Vroegmis, half 10 Hoogmis.
Des namiddags om half 3 de Vespers,
's Avonds half 7 Congregatie der Aarte
broederschap van de H. Familie.
Woensdagavond te 7 uur Lof ter ee.e
van de H. Maagd.
In de week de h. Mis om 8 uur.
De gebeden worden verzocht voor
Elizabeth van Duin,
die in den Heer is overleden.
In ondertrouw zijn opgenomen:
Adolf Schelvis en
Maria Magdalena Dekker.
Zondag, half 8 tot zekere intentie, hall
10, Gemeente, 1 uur Catechismus, 2 uur
de Vespers eu Rozenhoedje.
Maandag, 9 uur Maartje Schee en Nico-
laas Meijne.
Dinsdag 9 uur, voor Bruidegom en Bruid
Theodoras Adrichem van Heemskerken
Maria Mooi van hier.
Woensdag, 9 uur, Florentius Tij burg en
Catharina Boots.
Donderdag, 9 uur, gezongen h. Mis voor
Bruidegom en Bruid, Coruelis Groot van
IJmuiden en Barbara Smits van hier.
's Avonds 7 uur Lof niet Rozenhoedje.
Vrijdag, 9 uur, gezongen h. Mis voor
een 25-jarige ëchtvereeniging van Gerar
dus Schermer en Veronica Fraaijman.
Zaterdag, 9 uur, Jaarl. dienst voor Pe
tronella livr. van Gerrit v. d. Eng. Van
af 4 uur biechtgelegenheid, 's Avonds te
7 uur Lof met Rozenhoedje.
De gebeden worden verzocht voor
den Z.Eerw. Heer Pastoor
die met de laatste H. Sacramenten der
Stervenden is voorzien en voor
Jacoba Bergwever wed. van Jan Rijs,
en Willem Duindam,
die in den Heer zijn overleden.
In ondertrouw zijn opgenomen:
Theodoras v. Adriehem, van Heemskerk,
en Maria Mooi, van hier.
Cornells Groot, van IJmuiden, en
Barbara Smits, van hier.
Derde afkondiging).
.Tacobus Heijne van hier en
Agatha Verduin van Akersloot.
(Tweede afkondiging).
Zondag, 7 uur en half 9 de stille h.h
Missen, 10 uur de Hoogmis, 'sNam. 2
uur de Catechismus, 3 uur de Vespers",
s Avonds ta 6 uur Lof.
Dinsdag, Donderdag en Zaterdag, 's av.
half 8 Lof, ter eere van Maria.
Donderdag, half 9 gezongen h. Mis ter
eere van het H. Sacrament.
Zondag, half 8 Vroegmis, 10 uur Hoog
mis, 's Namiddags 2 uur Catechismus, te