DuitschePiano's
Van Veen's Thee
de best©.
Kruisstraat 34
jansstraat 51, Haarlem.
HAARLEM.
Mengelwerk.
Een vergissing,
OFtldEELE KERKBIJ BT.
WIJK AAN ZEE.
HEEMSTEDE
BEMHEBROEK.
VOGELENZANG.
N00RDWIJKERH0UT.
HAARLEMMERMEER
(aan de Lijnden.)
HOOFDDORP.
te huur vanaf f 4.per maand.
GATTA'ö ©sa
Ui lil OpgeiliairisieS.
R. K. VEREENIöSNGEN.
Afdeeling Haarlem.
Afdeeling BEVERWIJK.
Afdeeling HSSE.
Afdeeling SASSENHElfA en O.
R. K. Militaire Vereeniging.
Hoe moeten wij den arme
helpen?
Het is heilzaam en in onze dagen
vooral noodzakelijk te spreken van
de milde en zegenende hand van den
engel der barmhartigheid. Maar is
het niet even noodzakelijk te spreken
van het oog, van den blik van dezen
engel, niet om hem te prijzen en
te verheffen, maar om ons zei ven
te behoeden voor misstappen op
den weg der naastenliefde? De hand
geeft, maar het oog ziet, de hand
is het werktuig der daad, het oog
echter het middel tot overleg en
wijsheid. „Geef gaarne, maar geef
met overleg", moest de wapenspreuk
van den engel der barmhartigheid
zijn.
Aan wie moeten wij geven? „Aan
den hulpbehoevende", zegt het me
delijdende hart en de hand is reeds
geopend tot geven. Maar de wijs
heid leert ons, eerst te doen onder
zoeken, wie werkelijk hulpbehoe
vend is. Is het iedereen, die ons
wat vraagt? Dat wij niet aanalleh
die met tranen in de oogen een
aalmoes vragen, iets moeten geven,
weten wij goeddaarvoor ontmoeten
wij dagelijks te veel bedriegers,
huichelaars en beroepsbedelaars.
Slechts de werkelijk arme, de wer
kelijk noodlijdende heeft hulp noo-
dig en is waard geholpen te worden.
Doch ook hier moeten wij eenig
onderscheid maken. Niet allen, die
wij als werkelijk armen kennen,
verdienen onze hulp. Misschien
hebben anderen reeds geholpeu en
nu komt de arme ook nog tot ons,
niet om bedrog te plegen, maar
omdat het ontvangen van aalmoezen
er zoo licht aan gewent te nemen
wat men krijgen kan. Daarom is
het uiteraard wenscheiijk, dat de
weldadigheidsvereenigingen, de St.
Vincenti us-vereenigingen- conferen
tie, de St. Elizabethsvereenigingen,
enz. elkaar mededeelen wie zij onder
steunen, om misbruik te voorkomen.
Volgens een artikel in het week
blad „Die Arbeiterfamilie", moest
in elke plaats met meerdere liefda-
digheidsvereenigingen een gemeen
schappelijk informatiekantoor be
staan, waar deze vereenigingen
elkaar kunnen voorlichten. Daar
kon b.v. worden uitgemaakt, welke
vereeniging de verpleging van
kraamvrouwen, van weezen, van
meisjes enz. overneemt, daar ook
kan men de opmerkzaamheid eener
bepaalde vereeniging op een hulp
behoevende richten. Door bemid
deling van zulk kantoor kan men
de giften aan de juiste adressen
doen toekomen.
Op deze wijze behoedt men zich
tegen het misbruik maken van de
liefdadigheid, en men kan de on
dersteuningen daar doen toekomen,
waar zy het meest noodzakelijk zijn.
Huilende kinderen moeten niets
krijgen", zegt een Duitsch spreek
woord. Dit is ook in de armenzorg
maar te dikwijls het geval; de ar
moede, die zich 't minst schaamt,
die het hardst om hulp roept, is
gewoonlijk niet de meest hulpbe
hoevende, zij krijgt helaas maar te
vaak den meesten steun.
De schoone taak der samenwer
king, der liefdadigheidsverenigin
gen bestaat in het opzoeken der
stille armen, in het helpen en
opbeuren van deze, zonder dat hunne
armoede openlijk bekend wordt.
Menig liefdadig hart zal met des
te meer vreugde zijne aalmoezen
aan de vereenigingen geven, als het
weet, dat de werkelijke armen er
door geholpen worden.
Men moet slechts helpen, waar
hulp noodig is; en er wordt vaak
aan toegevoegd: „wie hulp ver
dient". Dit is echter niet edel en
christelijk. „Wie door eigen schuld
in nood geraakt, moet ook maar
boeten," hoort men soms zeggen.
Zeker, elke schuld moet worden
uitgeboet. Maar dit is ook voor den
christen geen reden om zijn even-
mensch ten onder te laten gaan.
Het doel van de aalmoes is immers
juist, den evenmensch voor den
ondergang te bewaren. Wij moeten
gaarne helpet} en opbeuren, als de.
schuldige zijne fout inziet en berouw
toont. Niemand is zonder schuld, en
wie weet, of wij in dezelfde om
standigheden sterk waren gebleven.
Een echt christelijk gemoed laat de
gevallen onschuld niet in de ellende,
omdat zij gevallen is.
En zelfs waar het berouw ont
breekt, zal zich de naastenliefde
niet verloochenen. Want naast de
lichamelijke werken van barmhar
tigheid, staan de geestelijke. Dooi
den verdwaalde op te beuren uit
zijne stoffelijke ellende, wint men
zijn vertrouwen. En dan moeten wij
zijne ziel redden; dat is de be
kroning van ons liefdewerk.
Het is een wijze eisch der St.
Vincen tins vereeniging, dat hare le
den niet slechts de aalmoezen uit-
deelen, maar ook persoonlijk den
arme loeren kennen. Zij moeten
zijn toestand begrijpen, willen zij
zijne vraag verstaan, en willen zij
niet minachtend op Item neerzien
zij moeten zich in zijn toestand
kunnen verplaatsen, om hem moed
in te spreken, om hem zedelijk te
verheffen en weder een mensch-
waardig bestaan mogelijk te maken,
ziehier de ware Charitas.
Maar wat moeten wij geven Wat
den ongelukkige dient. Dat is niet
altijd wat bij vraagt. Aan een dronk
aard zullen wij geen geld geven,
maar voedsel en werk voor hem en
zijne familie. Men moet niet altijd
het kind gelooven, dat voor zijne
zieke moeder bedelt. Men zoeke de
moeder op, en zoo noodig, geve
mem voedsel voor hare kinderen en
goede verpleging voor haar zelve.
Men schrikke er niet voor terug
zelf de helpende hand uit te strek
ken, waar men het vermag.
Ook is het zoo verkeerd, aan on
bekende armen geld te geven. En
meu vervolgt er vaak'geen ander
doel mee, dan den arme kwijt te
worden. Daarom laat het mij nog
eens zeggen: Leert de armen ken
nen, weest hun een evennaaste in
de ware be'eekenis van het woord,
blijft niet op een afstand. Slechts
dan zal de helpende liefde door een
goed gevolg bekroond worden.
En eindelijk, wanneer moeten wij
geven? „Wie gauw geeft, geefc dub
bel." Dat is een waar woord. Maai
elke gave kome op den rechten tijd.
Als eeu vriend mij zij n nood klaagt,
bied ik hem niet dadelijk gesclien
ken aan. De wijze barmhartigheid
geeft gelegenheid, zich zeïven te
helpen om het zelfbewustzijn van
den arme te behouden. Want elke
aalmoes geeft het gevoel der afhan
kelijkheid, der machteloosheid.
Daarom ook eere aan hen, die
geen dank willen voor hunne gave,
die blij zijn, als hunne bescherme
lingen gauw vergeten, dat zij eeDS
van hen afhankelijk waren, en zich
weer zelf vooruit helpen. Daarom
behoeft de dankbaarheid nog niet
uit hunne harten te verdwijnen.
„Wie gauw geeft, geeft dubbel."
Dit woord heeft nog eene andere
beteekenis. Het leert ons om armoede
en ellende zooveel mogelijk te
voorkomen. Zeker, wij zullen
steeds armen hebben, want de el
lende is eenmaal in de wereld.
Maar wij kunnen hun getal ver
minderen, als wij strijden tegen de
oorzaken der armoede. Dat is de
ware liefde, de ware Charitas in
het sociale leven. Eu ook deze
Charitas kent de engel der barm
hartigheid, en hij vermaant ons:
„Bemint uwen evennaaste gelijk u
zeiven."
N. B.
(Vervolg.)
Zijn zuster hoorde hen de stoep
opkomen en als George de belknop
aanraakte, trok zij de deur open
Zij voerde haar gast in triumf
de spreekkamer binnen, maar Geor
ge hield zich op den achtergrond
in de gang. Hij begreep, dat ,de
zaak nu moest opgeheld, worden en
hij had groote neiging om naar
boven te vluchten. Intusschen be
hield zijn nieuwsgierigheid de over
hand.
Hij luisterde en hoorde een kreet
van zenuwachtig lachen, en zijn
eigen naam, weerklinkend te mid
den van da uitgeschaterde vroo-
lijkheid.
O George, George! riep mijn
zuster uit. „Hoe kom je daartoe?
Dat is mijn vriendin in het geheel
niet; en je hebt haar hier gebracht,
van het station.
„Maar ze zei, dat ze juffrouw
Jansen was! verklaarde George.
„Ik ben juffrouw Franssen. Ik
dacht dat u vroeg of ik juffrouw
Franssen was," antwoordde de
jonge dame, rood van ergernis en
verlegenheid.
„Hij verstond u verkeerd, de
machines maken zoo'n leven," ver-
klaardde mevrouw Stevens vrien
delijk.
„Maar hij beantwoordde mijn
vragen omtrent Mark en tante,*
hernam de vreemdelinge met ver
ontwaardiging.
„Mark is onze kat, en met tante
dacht ik, dat u moeder," antwoordde
George. „U zult u herinneren, dat
ik zei dat ik George was."
Het meisje begon te lachen met
de overigen.
„Welnu," hernam zij, ziet, dat
ik hier kwam om mijn tante te
bezoeken, mevrouw Keijstra; zij
woont ergens op een plein, op de
zelfde verdieping met een gezin,
waarin verscheidene jongens zijn
en een meisje, en de naam van
een dier kinderen is Mark; de na
men van de anderen ben ik ver
geten. Zij had gezegd, dat, mocht
ze soms zelf niet naar den trein
kunnen gaan dan öf de jongens öf
het meisje in haar plaats zouden
komen om mij af te halenen r.u
veronderstelde ik natuurlijk, dat
mijnheer George Mark's broer was.
En nu ben ik hierMaar in ernst,
wat zult ge met mij aanvangen?
Tan to zal doodelijk ongerust ziju."
„Herinnert ge u het adres uwer
tante niet?" vroeg mevrouw Stevens.
„Neen, ik vrees van niet", ant
woordde het meisje. „Maar ik ge
loof, dat het ergens aan de zuidzijde
is."
„Zou u het weten, als u het hoorde"?
vroeg George.
„O ja, ik ben zeker, dat ik
't herkennen zou. Tante's naam is
mevrouw Marie K. Keijstra, en zij
woont hier al meer dan een jaar."
„Ik zal in het adresboek kijken",
bood George aanen hetzelfde
oogenblik was hij weg. Na eenigen
tijd kwam hij terug.
„Jan van der Heij denstraat, is
dat het?" vroeg hij.
„Ja, inderdaad, nu herinner ik
mijDank u duizendmaal," sprak
zij verheugd. „Maar laat ons nu
gaan, als 't u blieft."
„In elk geval," hield George
stoutmoedig staande, „mijn zus
stuurt mij met aanwijzingen om een
meisje af te halen, tamelijk lang,
met bruin haar en oogen, en en
—welnu, ik handelde zoo goed als ik
son, niet waar
„Wij hebben u niets te verwijten,
George" antwoordde zijne moeder.
„Het spreekt van zelf, dat juffrouw
Frausen en George een half jaar
later een paar waren.
Gr. Houtstraat
30.
HAARLEM
Telef. 426-1046
familie Mul. Van na de h. Mis tot 12 en
van 3 uur biechtgelegenheid 7 uur lof.
Zaterdag, 7 uitstelling van Ons Heer
half 8 Willem Berkhout half 9 ter eere
v. d. Antonius. Biechtgelegenheid als bo
ven, 7 uur lof.
De gebeden worden verzocht voor
Catharina Druiven, hvr. van Gerrit
Kimman,
die in den Heer is overleden.
Zondag, Hoogfeest van Pinksteren, 7
uur Vroegmis, half 10 Hoogmis, half 3
de Vespers met Rozenhoedje en Aanbid
ding voor de leden der vereeniging der
Eeuwigdurende Aanbidding, 's Avonds te
half 7 Congregatie van de Aartsbroeder-
schap der H. Familie.
Maandag, Tweede Pinksterdag, 7 uur
Vroegmis, half 10 Hcogmis, half 3 de
Vespers, 's Avonds half 7 Lof ter eere
van de H. Maagd.
Donderdag, 9 uur. Veni Creator en gez.
Huwelijksmis Voor Willebrordus Punt en
Joanna Clasina Schotvanger.
In de week de li. Mis om 8 uur.
Zondag, 7 uur en half 9 de stille h.li-
Missen, 10 uur de Hoogmis, 's Nam. 3
ji uur dé Vesper3.
Maandag, Tweede Pinksterdag, te vieren
als Zondag. De h.h. Missen als op Zon-
da", 's Nam. 3 ure de Vespers.
Donderdag, half 9 gezongen h. Mis ter
eere van het H. Sacrament, 's Avonds
half 8 Lof.
Vrijdag, half 8 Lof.
Zondag, half 8 Vroegmis, 10 uur de
Hoogmis, 3 uur de Vespers en daarna
•K gelegenheid om te biechten tot half 6.
Maandag, half 8 Vroegmis, 10 uur de
Hoogmis, 3 uur Vespers.
Maandag, Vrijdag en Zaterdag Quater
temperdagen geboden te vasten.
Dinsdag, Woensdag, Donderdag, Vrijdag
en Zaterdag de h. Missen kwart over 8.
Zaterdag, van 48 gelegenheid om te
biechten.
De gebeden worden verzocht voor
Wilhelmina Wensveen, geb. Willemse,
Agatha Maria Witteman, en
die met de laatste H. Sacramenten dei-
Stervenden zijn voorzien.
In ondertrouw zijn opgenomen
Joannes van Bakel
Petronelia vaii den Berg.
Zondag, ten half 8 de Vroegmis en
I ten 10 uur de Hoogmis. Des middags
ten half 3 Vespers met preek, gelegen-
t heid tot biechten van half 2—4 uur. Des
avonds gelegenheid tot biechten van 6
I uur af lot zoolang en achtereenvolgens
I. biechtelingen zijn.
Maandag, 2e Pinksterdag te vieren al3
Zondag, ten half 8 de Vroegmis en ten
10 uur de Hoogmis. Des 's middags ten
half 3 Vespers, voor en na de Vespers
1 gelegenheid tot biechten.
Dinsdag en volgende dagen de h.h.
Missen ten half 8 en 3 uur.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag, Quater-
temperdagen geboden Vastendagen.
Woensdag en Zaterdag Catechismus,
i. doch Woensdag alleen voor de jongste
I afdeeling.
Zondag, 7 uur stille h. Mis 10 uur
I Hoogmis 's Namiddags 2 uur Lof en feest
predikatie.
Maandag, 7 uur stille h Mis 10 uur
Hoogmis, 's Namiddag 2 Lof en Itozen-
I hoedje.
Donderdag, half 10 gezongen trouwmis
f Aaviauus van Kesttren en Joanna van
I der Meer.
De gebeden worden verzocht voor
Joanna v. Dam, wed. Willem Broekhof,
v Cornelia Zuiderduin wed. v. d. Voort, en
Wilhelmina Adriana van Niekerk,
wed. van Henricus Kemmerswaal
die met de laatste H. Sacramenten der
f Stervenden zijn voorzien.
Kerkv.d. H. Franciscus van Sales,
f. Zondag, Hoogfeest van Pinksteren. Na
f het Lof gelegenheid om te biechten.
Maandag, 2de Pinksterdag te vieren
als Zondag. 7 uur Vroegmis 10 uur Hoog-
ïuis. Na den middag 3 uur lof.
Dinsdag, half 9, gez. h. Mis, ter eere
Van den H. Antonius.
Zaterdag, 's nam. van 48 uur gelegen-
heid om te biechten.
In de week alle dagen de li. Mis ten
half 9. Ten uur Catechismus.
De gebeden worden verzocht voor
Adriana Huibers geb. Punt,
die met de laatste H Sacramenten der
Stervenden is voorzien.
In ondertrouw zijn opgenomen.
Joannes Hametherman en Seraphine
v. d Vlugt
Joannes Theodorus Vink en
Joanna Elisabeth Smit.
1 Zondag, 7 uur Wed. Kan geb. Magarelha
kuiper. 10 uur Parochie.
Maandag, 7 uur Mgr. Bernardus Dan-
«elman. 10 .Joanr.es Hendrikus Jansen.
Dinsdag, 8 uur Zekere intentie, half 9
"Verl. familie De MeijStammijer.
Woensdag, 8 uur Elisabeth Persoon geb.
Scholten, half 9 Adriana Hack hvr. Jo
annes Bus.
Donderdag, 8 Jan Tol en Wilhelmus
Molenaar, half 9 Cornells Beers en Anna
Tol. v:
Vrijdag, 8 en half 9 beide voor Mgr.
B. Dankelman en overl. ouders.
Zaterdag. 8 uur, Z.Eerw. Heer Joannes
Steenvoorden, half 9, Nicolaas Dankel
man en overl. familie.
De R. K. Vereenigingen van Haar
lem en Omstreken vinden in deze rubriek
gelegenheid om KORTE (ook huishoude
lijke) mededeelingen, agenda's enz. bekend
te maken.
Pêederlandsche R. K. Volksbond
Maandag 8 Juni, half 9 Ondersteu
ningsfonds.
Dinsdag 9 Juni, half 9 uur, Houtbe-
werkersgilde „St. Joseph", 8—9 uur Hulp
in Nood, half 9 uur, Schildersgilde „St.
Lucas", balf 9 uur, bestuursvergadering
Propagandaelub.
Woensdag 10 Juni, 9 uur, repetitie Zang-
vereeniging, half 9 uur, bestuursvergade
ring Bouwvereeniging.
Donderdag, 11 Juni, half 9 uur, Rede
rijkerskamer.
Vrijdag 12 Juni, half 9 Hoofdbestuur.
Zaterdag 13 Juni, half 9 zitting Spaarbank
„St. Antonius van Padua." 89 uur
zitting Hulpspaarbank (Schoterkwartier).
Half 9 spaarkas „St. Nicolaas" (winter
provisie). Half 9 uitstalling en verkoop
van brochures en geschriften door de
Propagandaelub. Van half 9 tot half 10
inschrijving van nieuwe leden en zitting
Coöperatieve BakKorij.
MEDEDEELINGEN.
Personen, welke weuschsn deel te ne
men aan een taai-cursus, worden vrien
delijk verzocht zich zoo spoedig mogelijk
op te willen geven bij ondergeteekende
het bedrag daarvoor zal later naar om
standigheden worden geregeld.
Namens het Bestuur,
T. H. BROEKHUIJZEN, le Secr.
Linaebotenstraat 81.
Bondsgebouw: Peperstraat 15.
Zaterdag 6 Juni, 's avonds van 8 tot
9 uur zitting der Spaarbank St. Antonius
van 8 tot 9 zitting der Spaarkas St. Ni
colaas en Communiefonds.
Zon ia.,j 7 Juni, 's morgens half 12 uur,
vergadering der onderafdeeling Land- en
Tuinbouw „St. Jeroen". Trouwe opkomst
dringend erzocht.
Namens het Bestuur,
J. DE GOEDE, Secr.
Bondsgebouw: Dorpsstraat C 115.
Zaterdag 6 Juni, 's avonds van 8 tot
9 uur, zitting Spaarkas.
Zondag, van 12—1 uur, repetitie Zang.
MEDEDEELING.
Ingekomen candidaat voor 2e Penning
meester, den heer A. Wassenaar.
Namens het Bestuur.
A. H. SCHRAMA, Secr,
Zondag, 14 Juni,\3es avonds te 6 uur,
vergadering van de St. Barbara-Vereeni-
ging, te 7 uur algemeene vergadering der
Afdeeling, in welke vergadering verkie
zing is van het bestuur voor Hulp in
Nood. Candidaten worden ingewacht tot
en met de vergadering.
Vrijdag 19 Juni, des avonds te half 9
uur, repetitie Tooneel.
Namens het Bestuur,
J. ZANDVLIET, Secr.
HAARLEM-
Sint J.ozefsgezellen-Vereeniging.
Vereenigingsgebou\ Zoetestraat No. 3
Geopend des Zondags van 12-3 en van
5-10 uur. Op werkdagen van 6 tot 10 uur
's avonds.
Zoetestraat 13.
Het gebouw is dagelijks geopend, des
avonds van 610 uur en op Zon- en
Feestdagen den geheelen dag.
R. K Zang vereeniging
ARTI ET RELIGIONI.
dir. de Heer JAC DE JONG.
A. s, Dinsdag wordt als naar gewoonte
de repeiitie gehouden des avonds ten 8
uur (precies) voor de dames, ten 9 uur
voor de heeren.
Trouwe opkomst wordt dringend ver
zocht.
Gelegenheid bestaat zich aan te mel
den als candidaat voor deze vereeniging,