H. Franken Jr.
Henri Coebergh,
Religieuse Platen,
BOEK- en KUNSTHANDEL
HOFLEVERANCIER
levert alle soorten
brood van de beste
hoedanigheid. - -
HAARL£»1.
Ged. Oude Gracht 74,
GROOTE KEUZE
GO EDE LEGTÜUR.:
KERKBERICHTEN.
Kathedrale Kerk St. Bavo.
Parochiekerk van den H. Joseph.
Parochiekerk van den H. Antonius
van Padua.
Kerk van het Allerheiligste Hart.
Klevurparkweg.
Parochiekerk
van Onze Lieve Vrouw.
Zie Nieuwe Haarlemsclie Courant"
van heden.
Parochiekerk van de H.H. Elisabeth
en Barbara.
Schoterkwartier.
Parochiekerk van St. Jan,
Amsterdamstraat.
BEVERWIJK.
HAARLEMMERL1EDE.
HALFWEG.
SCHOTEN.
0VERVEEN.
ZANDV00RT-bad.
VELSEN (Wijkeroog).
iJMUIBEN.
WIJK AAN ZEE.
UITGEEST.
OFFICIEELS KERKLIJSf.
1.1
J
i-i
by den Koning van Spanje beklagen.
Zij verbood den Geuzen het binnen
vallen van hare havens. Van der Marck
verwijderde zich en koos opnieuw met
zijne vloot de open zee. Echter bevond
hij zich den eersten April, ten twee
uur 's namiddags, aan den mond van
de Maas in het gezicht van Brielle.
De nood op de vloot was groot, want
er waren geen levensmiddelen. Het
toeval, de dringende noodzakelijkheid,
deed bij hem het denkbeeld rijzende
plaats te overmeesteren. De kapiteins
Marinus Brant van Zeeland en Van
Haren de Fauquement uit Limburg
maakten de voorhoede uit en naderden
de stad het eerst. Hun vermetelheid
werd gunstig bekroond. Deels door
verraad, deels door zijn wilskracht
slaagde Willem van der Mark er in
de poorten te doen openen.
Des avonds te negen uur, zijn de
Geuzen meester van de stad. Indien
men van Groningen den protestant-
schen geschiedschrijver der Water
geuzen 2) moet gelooven, konden zij
den volgenden dag niet afwachten om
in de kerken en kloosters hun zucht
op roof en ontheiliging te verzadigen.
Reeds in den avond begon met plun
deren en breken. De houten beelden
gebruiken zij om hunne spijzen te
bereiden on om zich tegen de nachte
lijke kou te beschutten.
Daarna gingen zij rusten om den
volgenden dag op hun gewone wijze
hun werk van vernieling voort te
zetten.
Eerst dacht de graaf de plaats te
sloopen. Op raad van zijne officieren
echter besloot hij eindelijk haar te
sparen, te versterken en er op het
vasteland een verzamelingspunt van
te maken.
Van 'toen af, achtte hij het noodig
de bevolking niet bevreesd temaken.
Maar bij dergelijke overwinnaars zijn
geen overwegingen bij machte hunne
vernielzucht te beteugelen. De kerken
werden bij voortduring geplunderd,
de beelden overal verbroken, de heilige
vaten, en priesterlijke versierselen ont
heiligd. Al wat van eenige waarde
was mocht geplunderd worden en werd
naar de schepen gebracht.
Hun woede richtte zich vooral tegen
het schoone klooster van St. Eli
sabeth op tien minuten afstand van
de stad gelegen, in de streek Ten Rugge
genaamd.
In 1404 werd het door Huguesvan
Heen vliet gebouwd en werd sedert bijna
anderhalve eeuw bewoond door de
reguliere kanunniken van den H.
Augustinus.
Wanneer alles is gebroken en ge
plunderd, voltooid een groote brand
door de Geuzen aangestoken, het werk
der verwoesting en het prachtige klooB-
ter is in den asch gelegd.
Gedurende den tijd dat deze ruïnen
werden opgehoopt, spaarde men de
bevolking van Brielle, want wellicht
zou men haar noodig hebben.
Wee echter de priesters die op een
zelfde gematigdheid zouden hebben
durven hopen om op hun post te
mogen blijven. Hun lot was steeds te
voren vastgesteld, ten minste als zij
niet het treurig voorbeeld wilden na
volgen van den pastoor van Brielle
Andries Comelissen, die dadelijk na
de inneming der stad toestemde pro-
testantsch herder in zijn schoone kerk
van de H. Genoveva te worden. In
het klooster van Ten Rugge von
den de Geuzen een geestelijke, die
niet had kunnen vluchten. Wijl hij
weigerde „Leve de Geuzen" te roepen,
brachten zij hem ter dood. Maar al
vorens hem te dooden sneden zij hem
de ooren af, waarvan zij ver een aan de
stadspoort en een aan de kerk spij
kerden.
Eenige dagen later, den 7en April
1572, brachten zij Hendrik Boogaard,
pastoor te Hellevoetsluis naar de galg,
nadat zij hem eerst de uiteinden van
handen en voeten hadden afgesneden.
Nog een ander priester viel in handen
der overwinnaars. Hij heette Vincen-
tius, en was vijf en tachtig jaren oud.
Alvorens te vermoorden, moesten ze
hem folteren, om zoo zeiden zij te
zien wat een grijsaard kon lijden. Met
heiligschennende barbaarschheid sloe
gen zij hem een doornenkroon in het
hoofd en belaadden hem met een
kruis in der haast uit een paar balken
vervaardigd. Ze bonden hem vervol
gens op een wagen waarvan de schok
ken het lichaam van den bijna aegen-
tigjarigen grijsaard geheel uitputten.
Eindelijk maakten zij een einde
aan zijn martelingen door hem op te
hangen.
Wij halen hier nog onder de slacht
offers die te Brielle warden omgebracht,
alleen aan Cornelis Janssen, pastoor te
Finnaart bij Bergen op Zoom; Mat
thias Pacianus, pastoor van Eeclo
en een kanunnik van Brielle Bervous
Janszoon. Deze laatste weigerde zijn
woning af te staan aan den afvalligen
Jean D'Omal. De gewezen kanunnik
van Luik liet hem 's nachts oplichten
en zonder vorm van proces aan den
galg brengen met drie priesters en
een leek. Men sneed de koorden los
terwijl de slachtoffers nog leefden, en
wierp hen in een put, met modder
gevuld, waarin zij, alvorens den geest
te geven nog vele uren met den dood
worstelden.
De Geuzen waren wilden doch
wilden met rede begaafd. Niet alleen
zij hebben aangetoond waartoe de
mensch in staat is wanneer zijn geest
opgeruid en zijn wil bedorven is.
Noem hem Caligula, Van der Marck
of Marat; plaats hem in een verwijderd
verleden of in het midden van den
gouden eeuw, de mensch zal, volgens
een beroemd gezegde, steeds zich be
wegen tusschen den engel en het beest.
Hij kan krachtens wilskracht en deugd
den engel naderbij komen. Maar ten
spijt van bedriegelijke bespiegelingen
en van kinderachtige vergoding, waarin
zijne onnoozelheid en zijn hoogmoed
hem doen vervallen zal hij telkens, als
hij het zal willen er toekomen, het
beest te gelijken en het te overtreffen.
De geschiedenis welke wij verhalen,
zal er ons eenige nieuwe bewijzen van
kunnen verschaffen.
VIERDE HOOFDSTUK.
De Geloof» belijder».
Op bevel van den Hertog van Alva,
wak Bossu, de stadhouder van Hol
land sinds den 5 April te velde getrok
ken, om de stad Brielle te heroveren.
Dit mislukte volkomen...
Dit nieuwe voordeel voor de Geu
zen opent voor hen het tijdperk van
de overwinningen. Zij bemeesteren in
Zeeland, de steden Vlissingen Veere,
twee plaatsenj welke de monden der
Schelde beheerschen. In het Noorden
van Holland nemen zij Enkhuizen,
daarna achtereenvolgens, Hoorn, Alk
maar, Edam, Monnikendam, Purme-
rend, Leiden en Haarlem. Gedurende
dezen tijd, richtten andere kapiteins
zich naar de rivier de Maas.
In de tweede helft der maand Juni
1572 maakte Bartel Entens de Mon-
theda, door Marinus Brant bijgestaan,
zich meester van Dordrecht en weldra
zijn de Geuzen in het gezicht van
Gorkum.
Gorkum de stad, welke de roemrijke
marteldood van zijne wereldlijke en
ordesgeestelijken zoude verheerlijken,
telde in 1572 een bevolking van slechts
5000 zielen. Hare belangrijkheid on
der de steden van de Nederlanden
ontleende zij aan de schoone ligging
aan den mond van de Linge op den
rechteroever van de Maas.
De stad omstreeks 1230 gebouwd,
behoorde tot de vorstelijke goederen
der heeren van Arkel, die in deze
landstreken in de middeneeuwen een
grooten rol speelden. Op kerkelijk ge
bied was zij aan het diocees Utrecht
onderhoorig.
In 1572 telde de stad twee kerken,
elk door een pastoor bediend, een
kanunnikkenkapittel, een Francisca
nenklooster en twee vrouwenkloosters.
Het klooster van de Franciscanes
sen der derde Orde schijnt altijd met
grooten ijver bezield geweest te zijn, en
had een kloosterpater tot aalmoezenier.
Het andere klooster was bewoond door
Augustinessen, maar werd Begijnen
klooster genoemd naar de Begijnen
die daarin eertijds hadden verblijf ge
houden. De deugd en de tucht bloei
den er onder het bestuur van zijn
aalmoezenier, een ordesgeestelijke van
den Heiligen Augustinus pater J ohannes
genaamd.
Geboren te Oosterwijk in het tegen
woordig bisdom van 's Hertogenbosch
was hij te Brielle in den geestelijken
stand getreden in het klooster van
Ten Rugge, dat de Geuzen daags na
hunne aankomst in de stad verwoest
ten. Hij had daarin langen tijd het
ambt van procureur vervuld en in die
betrekking steeds gelegenheid gehad
zeer dikwerf den ontvanger, Jan Du-
venvordt te zien, een van de zeldzame
personen die later eenigszins gema
tigd met onze geloofsbelijders han
delde. Uit het vervolg van het ver
haal zal men ontwaren, hoe de hei
lige kloosterling met achttien metgezel
len den marteldood zal ondergaan op
de plaats zelve waar hij het klooster
leven had begonnen. In afwachting
werkte hij aan hervormingen in het
klooster der Augustinessen te Gorkum.
Meerderen van zijn voorgangers had
den zich niet gedragen met de waar
digheid voor zulk een heerlijk ambt
geëischt. De kloostergoederen waren
verdwenen en bekrompen omstandig
heden waren den overvloed van vroe
ger gevolgd. Onder het wijze bestuur
van den nieuwen rector kwam de
onvermijdelijke uitwerking van ar
moede ten goede aan een meer oprechte
godsvrucht.
De aalmoezenier steunde en bestuur
de deze hervorming door eenvoudige
en degelijke voorschriften waarvan
Estius langen tijd de handschriften
van den heilige in bezit heeft gehad.
Bij de kloosterlingen van de twee
kloosters zullen wij verder niet stil
staan. Bij de nadering van de Geuzen
ontvingen zij bevel elders hun leven
in veiligheid te brengen. De twee
aalmoezeniers bleven om zooveel mo
gelijk het plunderen te beletten in de
stad, die van de Franciscanessen in
het klooster zijner orde en Pater Jo
hannes van Oosterwijk bij een vriend.
U Cf. van Haren. De Geuzen uitgege
ven door Bilderdijk 's Gravenhage. Immer-
zeel 1826, 2e deel pag. 41 en vgd.
2) Tan Groningen. „De Watergeuzen",
Luchtmans, Leiden 1840, bl. 99.
(Wordt vervolgd
Bij de Botermarkt.
Auteursrecht voorbehouden.
Zondag, de h.h. Missen te half 7, 8,
9 uur en half llr 'a Avonds half 7 Lof
met Rozenhoedje. Catechismus naar ge
woonte.
Maandag, half 11 plechtige Conventu-
eele Mis van het Hoogw. Kapittel, half
12 h. Mis voor de levende leden van het
Kerstmisgilde. 's Avonds 7 uur Lof.
Woensdagavond van 6 tot half 8 gele
genheid om te biechten.
Donderdag, H. Sacramentsdag, te vieren
als Zondag. De h.h. Missen als op Zon
dag. 's Avonds 7 uur plechtig Lof met
Rozenhoedje.
Vrijdag- en Zaterdagavond 7 uur Lof
met preek door den Z.Eerw. Pater Berlo
S. J. en op beide dagen van 6 tot half
8 gelegenheid oaa te biechten.
Zondag, dag van Aanbidding. Het H.
Sacrament blijft den geheelen dag uitge
steld. 's Avonds 7 uur Pontificaal Lof met
preek door den Z.Eerw. Pater Berlo S. J.
en Processie en wijding van het nieuwe
beeld van het H. Hart.
Zondag, Feest van de Allerh. Drievul
digheid. De gelezen h.h. Missen met on
derrichting te 7 uur en half 9. Te half
11 de plechtige installatie van den nieuw-
benoemden Pastoor dezer kerk door den
HoogEerw. Heer Mgr. L. E. Jansen,De
ken van Amsterdam. Te 2 uur de Cate
chismus, te 3 uur het Lof ter eere van
het Heilig en Onbevlekt Hart van Maria
tot bekeering der zondaars met Rozen
hoedje.
Woensdag, 's morgens tot 10 uur en des
middags van 6 tot 9 uur gelegenheid om
te biechten.
Donderdag, Hoogfeest van het Allerh.
Sacrament, te vieren als Zondag. De h.h.
Missen als op Zendag. Te 8 uur de Ves
pers en 's avonds te 7 uur plechtig Lof
met feestpredieatie.
Vrijdagavond te 7 uur Lof ter eere van
het Allerh. Sacrament.
Zuterdag, te half 9 de h. Mis voor de
bekeering der zondaars in de kapel van
het Miraculeuse Maria-beeld. 's Avonds
te 6 uur het Lof ter eere van O. L. Vr.
en van 5 tot 10 uur gelegenheid om te
biechten.
In deze week de h.h. Missen en Cate
chismussen op de gewone uren.
Zondag, plechtige viering van het feest
van den H. Antonius van Padua. Te 5.
7 uur en half 9 de gelezen h.h. Missen,
te half 11 de plechtige Hoogmis, 's Av.
te 7 uur plechtig Lef ter eere van den
H. Antonius, Predikatie en Gebeden.
Maandag, Dinsdag en Woensdag, de 1ste
h. Mis te 7 uur, de gezongen h. Mis te
8 uur. 's Avonds te 7 uur Lof ter eere
van den H. Antonius eu Predikatie.
Maandagavond gelegenheid om te bieeh
tea van 67 uur.
Dinsdag, de h.h. Missen te 7 uur, half
8, de gezongen h. Mis ter eere van den
H. Antonius te 8 uur, te half 9, half 10,
en te half 11 gezoagen Huwelijksmis.
Woensdagavond gelegenheid om te biech
ten van 67 uur, en na de Predikatie
tot half 9.
Donderdag, Feestdag van het Allerh.
Sacrament des Altaars, te vieren als Zon-
dag. De h.h. Missen als op de Zondagen.
Te half 11 Hoogmis en predicatie. 's Nam.
te half 4 Vespers en Rozenhoedje.'s Av.
in deze kerk geen Lof. Dien avond zal
in de kerk van het H. Hart aan den
Kleverparkweg de viering van het 40-
uren gebed met plechtig Lof en Processie
met bet Allerh. besloten worden.
Vrijdag, de eerste h. Mis te 7 uur. Te
8 uur gezongen b. Mis ter eere van den
H. Antonius. 's Avonds te 7 uur Lof,
Predikatie en gebeden ter «ere van den
H. Antonius.
Zaterdag, de eerste h. Mis te 7 uur. Te
5 uur gezongen h. Mis ter eere van den
H. Antonius. 's Avonds geen Predikatie,
maar wel te 7 uur Lof en gebedem ter
eere van den H. Antonius.
Zondag, 21 Juni, te half 11 Hoogmis
en Predikatie, 's Avonds te 7 uur, plech
tig Lof, Predikatie met bet Allerh. en
de Lofzang „Te Deum" tot sluiting der
Novene ter eere van den H. Antonius.
Zondag, de h.h. Missen te 9 ure en
half 11 de Hoogmis. Te 12 ure de Cate
chismus. Te 4 ure Lof.
Dinsdag, Woensdag en Donderdag, 40-
uren gebed. Het Allerh. Sacrament blijft
ter aanbidding uitgesteld van 's morgens
half 7 tot 's avonds na het Lof, Dinsdag
en Woensdag te half 8 gelezen h. Mis,
to half 10 de Hoogmis. Te 4 ure plech
tige aanbidding van het Allerheiligste.
Woensdagavond van 58 uur gelegen
heid om te biechten. Te 7 ure Lof.
Donderdag, H. Sacramentsdag, te vieren
als Zondag. Do h.h. Mitsen te 9 ure en
half 11. 's Avonds te 7 ure plechtig Lof
en Processie waarna „Te Deum."
Vrijdag, te half 8 gezongen h. Mis ter
eere van het H. Hart. 'a Avonds te 7
ure Lof.
Zondag, Feest der H. Drievuldigheid, de
h.h. Missen om 5, 7, 9 en half 11 de
Hoogmis. Om 3 uur Lof.
Dinsdag, 's avonds om half 8 Lof ter
eere van den H. Antonius.
Donderdag, H. Sacramentsdag, te vieren
ah Zondag, de h h. Missen om 5 uur,
half 8, half 9 en 10 de Hoogm. 's Avonds
half 8 Lof ter eere van het Allerh. Sa
crament.
Zondag, 7 uur en half 9 de stille h.h.
Missen, half 11 de Hoogmis, 2 uur Cate
chismus. 3 uur de Vespers.
Dinsdagavond half 8 Lof ter eere van
den H. Antonius.
Woensdagavond van 59 uur gelegen
heid om te biechten.
Donderdag, H. Sacramentsdag, te vieren
als Zondag. Dag van Aanbidding voor
deze parochie. De h.b. Missen om 7 uur
en half 9, om half 11 de Hoogmi*. Voor
de h. Mis van 7 uur wordt het Allerh.
Sacrament ter aanbidding uitgesteld, dee
avonds half 8 Lof en feestpredieatie te
houden door den Eerw. Pater P. Sterk,
O. S. S. R.
Zaterdag, 's nam. van 49 uur gelegen
heid om te biechten.
Gedurende deze week dagelijks de Ca
techismus, uitgenomen Donderdag. De
h.h. Missen te half 8 en en 9 uur.
A. s. Zondag, Generale H. Communie
voor de kinderen.
Zondag, de h.h. Missen om half 7, 8
en 10 uur, om 3 uur Lof met Rozen
hoedje, om 6 uur de Congregatie.
Donderdag, de h.h. Missen als op Zon
dag, om 6 uur Lof met Preek.
Zondag Te 7 uur Vroegmis, 10 uur
Hoogmis, vóór de Hoogmis catechismus.
Woensdag, van 58 u. gelegenheid tot
biechten.
Donderdag, h. Sacramentsdag te vieren
als Zondag, de h.h. Missen als op Zon
dag. 's Avonds om 7 uur Lof.
Zaterdag gelegenheid tot biechten als
gewoonlijk.
Zondag, de h.h. Missen te 7, half 9 en
half 11 de Hoogmis, 's avonds 6 uur Lof.
Donderdag, H. Sacramentsdag, te vieren
als Zendag. jDe h.h. Missen te 7, half 9
en half 11 de Hoogmis. Ten 3 ure de
Feestvespers, 's avonds te 7 uur plechtig
Lof met processie en opening van het
Triduum.
Vrijdagavond half 8 Lof met predikatie.
Zaterdagavond h. 8 Lof met predikatie.
De gebeden worden verzocht voor
Martinus Dijt.
die in den Heer is overleden.
Zondag, half 8 Vroegmis, 10 uur Hoog
mis, daarna Catechismus, 's Avonds om
6 uur Lof.
Woensdag, half 11 „Veni Creator" en
huwelijksmis voor Joannes Berkelaar en
Henrica v. d. Berk. Nam. te 4 uur ge
legenheid om te biechten.
Donderdag, Sacramentsdag, te vieren
als Zondag. De h.h. Missen als op Zon
dag. 's Avonds om 6 uur Lof.
Vrijdagavond 7 uur Lof.
Door de week de h. Mis om kwart over
8 (Schoolmis). Dagelijks voor en na de
h. Mis en Zaterdag van 4 uur af gele
genheid om te biechteD.
In ondertrouw zijn opgenomen
Petrus Jos. Langeveld
en Joanna Maria Rengs.
Zondag, de h.h. Missen te 7 uur, half
9 en de Hoogmis ten 10 uur. Ten 3 uur
de Vespers.
Donderdag, de h.h. Missen als op Zon
dag. Ten 3 uur de Vespers.
Zaterdag, 's avonds ten 7 uur Lof.
Gedurende de week zijn de h.h. Missen
ten 7 uur en half 9.
Zondag, Heden het feest der Allerh.
Drievuldigheid, half 8 ter eere van den
H. Antonius, 10 uur, Geest, en tijdelijk
welzijn der parochie. Kwart over 2 Cate
chismus, 3 uur de Vespers.
Catechismus volgens gewoonte.
Maandag, Cornelius Schelvis en Maria
van Velzen.
Dinsdag, Joannes v. d. Velden.
Woensdag, WelEd.Gestr. Heer Hendrik
P. \an Cranenburgh. Nam. van 57
uur gelegenheid om te biechten.
Donderdag, te vieren als Zondag. De
h.h. Missen als op Zondag, half 8, fam.
Meijer zu Schlochteren, 10 u., Weldoeners
der Armen. Na den middag 3 uur Lof
met Rozenhoedje. Vervolgens eiken avond
8 dagen lang, 's avonds 7 uur Lof ter
eere van het Allerh. Sacrament.
Vrijdag, WelEd. Z.Gel. Heer Dr. Her
man Sterneberg.
Zaterdag, Wilhelmus Joannes vanDoo-
remaalen te Haarlem, 's Nam. van 5—8
uur gelegenheid tot biechten.
Zondag, 7 Vroegmis, 10 uur Hoogmis,
half 7 Lof en predikatie over de god
vruchtige Vereemiging van den li. Anto
nius in deze Parochie, door den Weleerw.
Pater Sulfricius van de orde der Francis
canen.
Dinsdag, half 9 de h. Mis en 's avonds
7 uur Lof ter eere van den H. Antonius.
Donderdag, H. Sacramentsdag te vieren
als Zondag. De h.h. Missen om 6 en
9 uur. 's middags half 3 Lof.
Zaterdag, 59 uur biechthooren.
Deze week de Catechismus naar ge
woonte.
Door da week de h. Mis om half 9.
Zondag, Heden het feest van de Allerh.
Drievuldigheid, de h. Mis te half 8 voor
het Geest, en tijd. welzijn de parochie,
IC uur voor den Z.Eerw. Heer C. L. A.
Delfgaauw, 1 uur Catechismus, 's avonds
7 uur Broederschapslof en Rozenhoedje.
Maandag, 7 en 8 uur, overledenen.
Dinsdag, 7 uur, overledenen, 8 uur,
overledene familie.
Woensdag, 7 en 8 uur, overledenen.
Avonds 7 uur Lof ter eere van den H.
Jozef. Vóór en na het Lof gelegenheid
om te biechten.
Donderdag, Sacramentsdag, te vieren als
Zondag, ©e h.h. Missen zijn te 5 uur, half
8 en 10 uur, voor overledene*, 's Avonds
te 7 uur Lof en Rozenhoedje.
Vrijdag, 7 en 8 uur, overledenen. Des
avonds te 7 uur Lof voor de gel. zielen.
Zaterdag, 7 uur, bekeering der zondaren,
8 uur geloovige zielen. Des namiddags
van 48 uur gelegenheid om te biechten.
De gebeden worden verzocht voor
Joannes Huijer
Cunera Gorter en
Joannes Demmers
die met de laatste H. Sacramenten der
Stervenden zijn voorzien en voor
Dirk Stroet en
de Wed. M. QuaadmanHerben,
die in den Heer zijn overleden.
Zondag, 7 uur Vroegmis, half 10 Hoog
mis, half 2 cateckismis half 3 de Vespers,
's Avonds te half 7 Congregatie van de
Aartsbroederschap der H. Familie.
Donderdag, h. Sacramentsdag te vieren
als Zondag 7 uur Vroegmis half 10 Hoog
mis, 's middags half 3 Vespers, 's avonds
7 uur lof met processie.
In de week de h. Mis om 8 uur.
Zondag, 7 uur Gemeente, half 10 ter
eere v. d. h. Antonius, 2 Vespers 7 uur
Lof.
Maandag, 8 uur Maartje Schee en Ni-
colaas Meiine, half 9 Elisabeth Groot.
Dinsdag8 en half 9 voor pastoor Wij
nand us van Rijn en familie.
Woensdag, 8 uur Jaarl. dienst Jan Adri-
chem, 9 uur voor Bruid en Bruidegom.
4 uur biechtgelegenheid.
Donderdag, 7 uur Antje Duinmaijer,
half 10 Bernard Zurlohe en Maria Mohr-
man 2 uur Vespers, 7 uur Lof.
Vrijdag, 8 uur Joannes Groen, half 9
Mijntje Kuijs hv. v. Herm. Terra. 7 u. Lof.
Zaterdag, 8 uur Guurtje Meijne en Dirk
Groen, half 9 Margaretha Kraakman 7
uur Lof, 4 uur biechtgelegenheid.
De gebeden worden verzocht voor
Catharina Druiven, hvr. van Gerrit
Kimman,
die tnet de laatste h. Sacramenten der
Stervenden zijn voorzien.
In ondertrouw zijn opgenomen:
Jocobus Teeling van hier en
Catha. de Roode van Heemskerk.
Antonius van der Eng en
Maria Rijs.
Petrus Vredenburg van Krommenie e*
Geertruda Visbeen van hier.
Alle 3de huwl. afk.