H. Franken Jr. 1 F. Wie g a n t s Pianohandel, Henri Coebergh, Religieuse Platen, 0FF1CIEELE KERKL1JST. 11 HOFLEVERANCIER levert alle soorten brood van de beste hoedanigheid. - - i-l BOEK- en KUNSTHANDEL HAARLEM. Ged. Oude Grashf 74, GROOTE KEUZE GOEDE LECTUUR.: KERKBE RICH TEN. Katherira'e Kerk St. Bavo. Parochiekerk van den H. Joseph. Parochiekerk van den H. Antonius van Padua. Kerk van het Allerheiligste Hart. KleVdi'parkweg. Parochiekerk van de H.H. Elisabeth en Barbara. Schoterkwartier. Parochiekerk van St. Jan, Amsterdamstraat. HAARLEMMERLIEDE. HALFWEG. 0VERVEEN. ZANDV00RT-bad. VELSEN (Wijkeroog). IJMUIDEN. KLEINE HOUTSTRAAT 11. NIEUWE PIANO'S in zwart, eiken en notenhout uanaf f 350.en hooger, 2e HANDS PIANO'S uanaf f 100.en hooger ALLEN MET GARANTIE. HUURPIANO'S uanaf f 10.— per 3 maanden. STEMABONNEMENT f 4. f 6. of f 10. per jaar. j UITGEEST. HEEMSTEDE. BENNEBRQEK. VOGELENZANG. HILLEG0M. LISSE. wm loopen. Na zich met de nieuwe mees ters der stad te hebben verstaan, ging hij naar den overste en kietch, alles vermijdende wat diens geweten kon verontrusten, drong hij er ernstig op aan, om zijne vrijlating aan te nemen. Nicolaas dankte hem har telijk doch toen hij begreep dat de gunst alleen op nem toepasselijk was, verklaarde hij haar niet te kun nen aanvaarden. Hij trachtte zijn lief derijken middelaar de redenen te doen begrijpen van het besluit dat hem zijne bezorgdheid voor zijne klooster lingen voorschreef. Antwoordde hij volgens zijn gewoonte als kloosterling met zachte stem op de met luide stem door den «bezoeker geuite dringende beden? Of wel, gelijk de geschiedschrijver onderstelt, bereid de hij zich reeds zekere louteringen voor, welke later zouden worden vol tooid? Twee kloosterlingen vroegen nem echter eensklaps of hij hen ging verlaten. Een van hen dorst daaraan zelfs toe te voegenWat nu, gij hebt ons hier gebracht en gij 'gaat heen De heilige overste liet niets blijken van de onuitsprekelijke smart welke dat treurige voorval hem veroorzaakte. Hij stelde zich tevreden om eenvoudig te antwoorden, dat hij nooit van zijne medebroeders zoude scheiden en inge val van nood, zoude de laatste en de jongste van hen, hem aan zijne zijde zien in het lijden ja tot in den dood. In het begin van de gevangenschap mocht pastoor Leonardus Yechel hoop op bevrijding koesteren. Ook hij had onder de overwinnaars van heden, iemand, die aan hem zijn leven ver schuldigd wa's. Maar deze deed niet de minste po ging voor zijn weldoener. Zijn ambt gen )ot Nicolaas Janssen en eenige kloosterlingen voornamelijk de jong- sten schenen zeer terneer geslagen, men zal overigens in den loop van an verhaal dezen natuurlijken drang bespeuren aan de zijde van een vasten en edelmoedigen wil, die door de Fe- nade Gods werd gesteund. Men be driegt zich als men zich de martelaren voorstelt als dorstend naar lijden en begeerig naar folteringen. Dat is hen in een daglicht stellen, dat zich zeer leent tot een welsprekende lofrede, maar dat met de werkelijkheid niet overeenstemt. Ongetwijfeld zijn er onder hen, die den dag des doods door hun verlangen hebben verhaast en die onder de fol teringen aan hunne ledematen hebben gejubeld. Maar velen onder hen, heb ben alvorens het offer gewillig aan te nemen alle geoorloofde middelen uit geput, ten einde hun leven te redden. De apostel Paulus kende alleen den gekruisigden Jesus Christus. Maar om eene stad te verlaten waar hij niet veilig was, wist hij zich in een mand lang3 de muren te laten nederdalen. ij gelegenheid wist hij de hinderla gen te verijdelen, welke de joden hem nadden gelegd en deed hij zijne be kendheid met aan deFariseërs en zijn titel van Romeinsch burger gelden om daarmede op Cesar een beroep te doen. Naar:tvoorb. van den Zaligm. zei ven, heeft het meerendeel van de martelaren den doodstrijd gevoeld alvorens het verheven woord uit te spreken: „Dat Uw wil geschiede." Eenigen van hen zullen eerst den tol aan den natuur betalen bij de voltrekking van hun offer. Dit ontneemt evenwel niets aan de waarde daarvan. De christelijke sterkte, zooals zij in den marteldood uitblinkt, sluit niet uit dat men zich voor den marteldood aanbiedt, maar zij vereischt dit ook niet. Zij bestaat in het koene besluit van den wil, welke met behulp der genade edelmoedig ondanks den natuur lijken weerzin het lijden en den dood aanvaardt 1 Deze edele moed zal in alle om standigheden van den marteldood van onze geloofsbelijders uitkomen. Na de vermoeienissen van het beleg en de gebeurtenissen van den dag, geven de gevangenen de ondubbelzinnigsto tee kenen van uitputting. De bewaarders bemerken zulks en haasten zich om hun voedsel te verschaffen. Maar met snoode berekening brengen zij vleesch, want het was Vrijdagavond. Alle be lijders weigeren eenstemmig. Onge twijfeld hadden zij meer dan eene voldoende reden om zich eene uitzon dering op de onthoudingen te veroorloven. Maar het kwam hun voor, dat er omstandigheden zijn waarin een weinig edelmoedigheid niet slechts raadzaam maar plicht is. Een onder hen was niet zoo kiesch en wilde zich nu eens aan den regel houden. Dit was de kanunnik Ponter de Huijter. Wellicht was hij het die tijdens de overgaaf van het kasteel getracht had zich van zijne metgezellen verwijderd te houden en, ofschoon te vergeefsch, zijne tegmwoordigheid te veinzen, hij die op het oogenblik van de kerke ring met handen en voeten met de soldaten worstelde, hen noodzakende hem mee te sleepen en met verdub belde slagen te stompen. Estius noemt den naam van dit wederstrevende slachtoffer niet dat niets gelijken wilde op het schaap, dat men naar de slacht bank leidt. Doch bij het verhaal van een dergelijk voorval wijst hij duidelijk onzen kanunnik aan door hem een rijk en week man te noemen, daaraan bijna onmiddellijk toevoegende: „Hij behoorde niet tot hen, wier dood God en Zijn Kerk ging verheerlijken." ZESDE HOOFDSTUK. De gevangenschap. In den avond van Vrijdag 27 Juni, begint het martelaarschap van de dienaren Gods. Alvorens dit te Brielle in den nacht van 8 op 9 Juli zal wor den volbracht, brengen zij te Gorkum eene lange en smartelijke week door, waarvan wij de voornaamste gebeur tenissen zullen aanstippen. Wij zagen reeds dat de gevangenen Vrijdagavond geen voedsel gebruikten. Dit was bij de bewaarders niet het geval. Dezen propten zich vol met spijs en drank en na eene ware slemp partij, gingen zij naar de gevangenis, schreeuwende: Laten wij hunne neu zen en ooren afsnijden; laten wij hen kruisigen. De koorden en ladders, welke zij hadden medegebracht, deden de gevangenen gelooven, dat zij dadelijk zouden worden opgehangen. Doch de Geuzen wilden hunne slachtoffers slechts schrik aanjagen en hen dezen avond met slagen en beleedigingen overladen. Men wilde daarmede beginnen, toen een schildwacht in de gevangenis bin nentrad, uitroepende dat de verster kingen uit Utrecht aankwamen en dat zij de stad reeds aanvielen. Op deze tijding snelden de Geuzen, koorden en ladders achterlatende en de deuren achter zich sluitende, naar de wallen. De geloofsbelijders van de afwezigheid der beulen gebruik makende, spraken hunne biecht en bemoedigden elkan der voor den marteldood, indien de nieuwe hoop, welke zich voor hen opende, zich niet zoude verwezenlijken. Een enkele Estius noemt hem hier nog „een zwak en tenger soldaat" kon zijn geest van den hem dreigenden dood maar niet wenden, en was doof voor de vermaningen van Leonardus Vechel, die hem moed, vertrouwen op God en verachting van het leven insprak. De heilige pastoor sprak te vergeefsch. Den kanunnik de handen zenuwachtig-te samengedrongen hield niet op gelijk een vrouw te weeklagen. Weldra waren de soldaten terug, want het bericht van de aankomst der versterkingen was slechts een loos alarm geweest. Zij hielden zich nu geheel en al met hun wreed vermaak bezig. De gevangenen huiverend van schrik, hadden zich in een hoek van het gevangenenhok bij elkander ge schaard. Zij ontvingen bevel om den een na den ander te voorschijn te komen. Niemand verroerde zich. Kom aan, haast je wat, eerst de „zwarten", schreeuwde de Geuzen. Hiermede wer den de wereldlijke geestelijke aange geduid; de grauwen of de ordesgees telijken, zouden naderhand hunne beurt krijgen. Leonardus Vechel treedt onverschrokken het eerst voorwaarts en geloovende dat hij sterven gaat ontbloot hij zelfs den hals. Maar men wil slechts zijn geld hebben. Hij geeft hetgeen hij bij het eerste onderzoek heeft kunnen verbergen maar hij kan over een schat, die volgens de Geuzen in de Citadel begraven zou zijn, geen inlichtingen geven. Zij grijpen dan Godefridus van Duij- nen en ondervragen hem over de schat. Het open en onschuldige gelaat van den grijsaard ontwapende hen. Neen, zeide een hunner, aan zulk eenen idioot vertrouwt men geen ge heim toe. Zij laten hem dus los en werpen zich op Jan van Oosterwijck. De rector der Augustijnen overhan digde ook het weinige geld, dat hij bij zich had, maar al houdt men een pistool tegen zijn borst hij kan geen schat aanwijzen, welke niet bestaat. Zij gaan dan op Nicolaas Janssen af; de pastoor van het Begijnenklooster kan hen evenmin bevredigen. Maar men laat hem niet los. Een afge dwaalde Gorkummer, die zich onder de Geuzen bevindt, heeft hen onge twijfeld ingelicht omtrent den moed waarmede deze priester zoo dikwerf de Calvijnsche ketterij heeft bestre den. Men maant hem aan zijne woorden te herroepen en zijn geloof af te zweren. Hij weigert. Zijne kloekheid en kalmte verbitteren de beulen. Zij hou den hem een geladen pistool voor oogen, hem vragende of hij de leer welke hij zonder ophouden heeft ge predikt met den dood wil bezegelen. Zonder huivering antwoordt de heilige priester dat hij bereid is voor het Katholieke geloof te sterven, maar bovenal voor het geloofsartikel dat voorschrift om in 't H. Sacrament des Altaars het lichaam en bloed van Jezus Christus te aanbidden. Dan meenende dat hij gaat sterven roept hij luide om zich in de geheele citadel te doen hooren. „Mijn God in Uwe handen vertrouw ik mijne ziel". De Geuzen voerden hunne bedreiging echter niet uit. Zij komen terug op den schat. Aan een van de aanwezige Francis canen ontrukken zij het koord van zijne pij. Zij slaan het om den hals van pastoor Nicolaas en de deur van de gevangenis als katrol gebruikende trekken zij het slachtoffer omhoog en laten hem dan met al zijne zwaarte weder neerploffen. Zij zullen met dit wreede spelniet eerderophoud en,zeggen zij, dan wanneer men hun den schat zal hebben aangewezen. Eindelijk, oververmoeid, maken zij den gedul- digen lijder los en werpen hem in een hoek van het cachot, waar hij nauwelijks ademend blijft liggen. (Wordt vervolgd.) Bij de Botermarkt. Auteursrecht voorbehouden. Zondag, de h.h. Missen ten half 7, 8, 9 uur en half 11 de Hoogmis. De Cate chismus naar gewoonte. 's Avonds half 7 Lof met Rozenhoedje. Maandag, half 11 plechtige Conventu- eele Mis van het Hoogw. Kapittel. Des avonds te 7 uur Lof met Rozenhoedje voor de geloovige zielen. Zaterdagavond 7 uur Rozenhoedje in de Maria-kapel. Zondag, Heden het feest van Kerkwij ding, te verdienen door het bezoeken van de kerk 40 dagen aflaat. Te 2 uur Cate chismus, 's av. te 7 uur Lof van het H. en Onbevl. Hart van Maria voor de be- keeriDg der zondaars met Rozenhoedje. In deze week, wegens het schoonma ken der kerk, alleen te 8 uur de h.Mis, geen Lof en geen Catechismus. Zaterdagavond te 7 uurLoftereere van O. L. Vrouw met Rozenhoedje en van gpo uur gelegenheid om te biechten. A.s. Zondag te 7 uur, half 9 en half 11 collecte met open schaal voorde Ver- eeniging ter bescherming van meisjes; de collecte zal worden gehouden door de dames bestuursleden en werkende leden; te half 9 en half 11 zal Monseigneur Ko- nings de liefdadigheidspredikatie houden voor dit doel. Zondag, te 5, 7 uur en half 9 de gele zen h.h. Missen, te half 11 de Hoogmis, 's Namiddags te half 4 de Vespers. Door den HoogEerw. Heer Mgr. G. W. Konings, zal, onder de h.h. Missen van half 9 en half 11, eene Liefdadigheids predikatie gehouden worden voor de Ver- eeniging tot bescherming van Katholieke Meisjes in deze stad. Onder de h.h. Mis sen zal door de Dames Zelatricen voor bovengenoemd doel gecollecteerd worden. Van Maandag tot en met Vrijdag geen h. Mis te half 8 en half 9. Dinsdag, te 8 uur gezongen h. Mis ter eere van den H. Antonius van Padua. 's Avonds te 7 uur Lof en Vergadering der Broederschap. Vrijdag, te 8 uur gezongen h. Mis voor de Leden der Broederschap „Haarl. Proc. naar Kevelaer." 's Avonds te 7 uur Lof en Vergadering der Broederschap van den H. Kruisweg. Zaterdag, te half 8 en 8 uur de h.h. Missen voor Mej. A. Liefting geb. Hoo- geduin, als Lid der Broederschap van den H. Kruisweg, te half 9 geen h. Mis. Zondag 19 Juli, de Hoogmis voor de Leden der Broederschap van den H. Kruis weg. 's Namiddags na de Vespers, Pro cessie met het Alleih. Zondag, de h.h. Missen te 9 ure en half 11 'de Hoogmis. Te 12 ure de Cate chismus. Te 4 ure Lof. Dinsdag, half 8 gez. h. Mis ter eere van den H. Antonius, 's avonds ten 7 ure Lof. Vrijdag, half 8 gez. h. Mis ter eere van het H. Hart, 's avonds ten 7 ure Lof. Zaterdagavond van 5 tot half 10 gele genheid om te biechten. Zndag, de h.h. Missen om 5, 7, 9 uur enhalf 11 de Hoogmis Om 3 uur Lof. Dinsdagavond half8 Lof ter eere van den H. Antonius. Donderdag, om 9 uur h. Mis voor de leden der Broederschap van O. L. Vrouw van Altijdd. Bijstand, 's avonds om half 8 Lof ter eere van het Allerb. Sacrament. Zondag, 7 uur en half 9 de stille h.h. Missen, half 11 de Hoogmis, 2 uur Cate chismus, 3 uur de Vespers. Gedurende deze week schoonmaak der kerk. 's Morgens tegen 7 uur de h.:Mis. Zaterdag, 's nam. van 49 uur gelegen heid om te biechten. Zondag, ten 7 uur de Vroegmis, ten 10 uur de Hoogmis. Vóór de Hoogmis Cate chismus. 's Avonds ten 7 uur Lof. Wegens werkzaamheden in de kerk, dezen week geen H. Diensten. Zaterdag, gelegenheid tot biechten van 6—9 uur. Zondag, de h.h. Missen te 7, half 9 en half 11 de Hoogmis. Kwart voor 10 Bij- belsche geschiedenis 's Nam. om 3 en 5 uur Catechismus; om 6 uur Lof met Rozenhoedje en Litanie. Donderdag, Feest van O. L. Vr. van den Berg Carmel, 8 uur gez. h. Mig, waarna gelegenheid tot inkleeding in het Sca pulier. Vrijdag, 's avonds ten 7 uur oefening van den H. Kruisweg. Zaterdagavond 7 uur Lof met Rozen hoedje en Litanie. De gebeden worden verzocht voor Martinus Dijt en Cathar. Jongeneelen, geb. Bouwer, die in den Heer zijn overleden. Zondag, de h.h. Missen te 7 uur, hall 9 en dè Hoogmis ten 10 uur. Den ge- heelen dag aanbidding, des avonds ten 7 uur plechtig Lof met Processie. Zaterdagavond ten 7 uur Lof. Gedurende de week zijn de h.h. Missen ten 7 uur en half 9 in de kapel der Zus ters, wegens het schoonmaken der kerk. De gebeden worden verzocht voor Ludovicus Joannes van Erven Dorens, die met de laatste H. Sacramenten der Stervenden is voorzien. Zondag, Heden het feest van Kerkwij ding. Ons Heer zal den geheelen dag ter aanbidding zijn uitgesteld. Collecte in beide h.h. Missen voor de sieraden van het Altaar. Des nam. te 3 uur de Ves pers en 's avonds om 7 uur plechtig Lof met assistentie, feestpredikatie, processie en „Te Deurn." Catechismus Maandag, Dinsdag en Don derdag op de gewone uien. Donderdag, 8 uur, gezongen h. Mis ter eere van het Allerh. Sacrament, 's Avonds te 7 uur Lof. Zaterdag, gelegenheid tot biechten des namiddags van 58 uur. Zondag, 7 u, Vroegmis, 10 u. Hoogmis, 2 uur Lof. Maandag, geen h. Mis. Dinsdag, half 8 de h. Mis en 's avonds ten 7 uur Lof ter eere van den H. An tonius. Woensdag en Donderdag, half 8 de h. Mis. Vrijdag en Zaterdag, half 9 de h. Mis. Zaterdag, 5f uur biechthooren. Deze week de Catechismus Zondag, Vrijdag en Zaterdag. De gebeden worden verzocht voor Petrus Bot, die met de laatste H. Sacramenten der Stervenden is voorzien. Zondag, half 8, voor het geestelijk en tijdelijk welzijn der parochie, 1 uur Cate chismus. 's Avonds 7 uur Bi oederschaps- lof en Rozenhoedje. Wegens de schoonmaak der kerk deze week geen Catechismus en geen Lof. Maandag, 8 uur, overledenen. Dinsdag, 8 uur, ZEerw. Heer Corn. Lud. Adr. Delfgaauw. Woensdag, 8 uur, Z.Eerw. Heer Corn. Lud. Adr. Delfgaauw. Donderdag, 8 uur, Maandstond voor Jo annes Demmers. Vrijdag, 8 uur overledenen. Zaterdag, 8 uur, bekeering der zondaren. Des namiddags van 4—8 uur gelegenheid tot biechten. De gebeden worden verzocht voor Joannes Huijer die met de laatste H. Sacramenten der Stervenden is voorzien en voor de Wed. M. QuaadmanHerben, Dirk Stroet en Joannes Demmers, die in den Heer zijn overleden. Zondag, 7 uur Gemeente, half 10, Arie- de Goede en Guurtje Rijkhof. Des nam. 2 uur de Vespers. Maandag, 8 uur, Antje Duijnmaijer, half 9, Arie Bakkum en Cornelia Groen. Dinsdag, 8 uur, Corneli3 en Dirk Leek, half 9, Joanns Groen. Woensdag, 8 uur, tot zekere intentie,, half 9, Cornelia Rijs hvr. van Engel Bak- ku ii. Donderdag, 8 uur, overledene ouders, half 9, gezongen h. Mis Antonius Ccrne- lisse Mathijsz. Vrijdag, 8 uur, ter eere van het H. Hart \an Jesus, half 9, Maartje^Scliee en Nico laas Meijne. Zaterdag, 8 uur Maartje Blankert hvr, van Herman Cornelisse. half 9, Mejuffr. Henrica Maria van Kersbergen. De gebeden worden verzocht voor Kees van der Gracht, die met de laatste H. Sacramenten der Stervenden is voorzien. Zondag, te 7 uur en haif 9 de stille h.h. Missen, 10 uur de Hoogmis, 's Nam. 2 ure Catechismus, 3 ure de Vespers, 6 u, Lof. Maandag, half 8 de h. Mis. Wegens het schoonmaken der kerk van Maandag tot Zaterdag geen h. Mis in de kerk. Dinsdag, Woensdag, Donderdag en Vrij dag, de h. Mis ten half 8 in het St. Bavo- Gesticht. Zaterdag, de h.h. Missen in de kerk op de gewone uren, 's nam. van 4 ure af gelegenheid om te biechten. De gebeden worden verzocht voor Maria Joanna van Tongeren. Franciscus Joannes Bos, Joanna v. Beek, huisvr. v. Hub. Drieman, Catharina Elisabeth Bleij, huisvr. van Ger. van Houten Joanna Arts, huisvr. van Dirk Leuven, die met de laatste H. Sacramenten der Stervenden zijn voorzien en voor Anna Broeders, wed. Dielens, Joannes Klooster en Wilhelmina Hoeks, die in den Heer zijn overleden. Zondag, half 8 Vroegmis, 10 uur de Hoogmis, 2 uur Catechismus, 3 uur de Vespers. Maandag, half 9, gezongen Maandstond voor Agatha Maria Witteman. Dinsdag, half 9, gezongen Maandstond voor Wilhelmina Wensveen, geb. Wil- lernse. Woensdag, Donderdag en Vrijdag, kwart over 8 h. Mis. Zaterdag, kwart over 8 h. Mis en 's nam. van 4—8 uur gelegenheid om te biechten. De gebeden worden verzocht voor Martinus van der Linden, die in den Heer is overleden. Zondag, ten half 8 de Vroegmis en ten 10 uur de Hoogmis. Des middags ten half 2 Catechismus, ten half 3 de Vespers. Maandag, de h.h. Missen ten half 8 en 8 uur. Dinsdag en volgende dagen slechts één h. Mis ten half 8. Deze week geen Catechismus. De gebeden worden verzocht voor Jacobus Smit, die met de laatste H. Sacramenten der Stervenden is voorzien. Zondag, de h.h. Missen ten 7 uur, half 9 en ten 10 uur de Hoogmis. Ten 3 uur de Vespers. Zaterdag 's middags van 5 uur af gelegenheid om te biechteD. 's Avonds ten 7 uur Lof. De gebeden worden verzocht voor Anna van Roode Mej. Joanna van Dril, Joanna Dubbeling Maria VerbruggeD, en Leonardus Schrama die van de laatste H.H. Sacramenten der Stervenden zijn voorzien en voor Laurentius Adolf Joseph StroombergeD,. die in den Heer is overleden. Zondag, 7 ure en half 9 de gelezen h.itt Missen met onderrichting, te 10 ure de

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1908 | | pagina 6