F. Wiegants Pianokifi
OFFICIEELS KERKLIJST.
^KERKBERICHTEN.
Kathedrale Kerk St. Bavo.
Parochiekerk van den H. Joseph.
Parochiekerk van den H. Antonius
van Padua.
Kerk van het Allerheiligste Hart.
Kleverparkweg.
Parochiekerk
van Onze Lieye Vrouw.
Parochiekerk van de H.H. Elisabeth
en Barbara.
Schoterkwartier.
KLEINE HOUTSTRAAT 11.
NIEUWE PIANO'S in ziuart, eiken
en notenhout uanaf f 350.en
hooger, 2e HANDS PIANO'S uanaf
f 100.en hooger
ALLEN MET GARANTIE.
HUURPIANO'S uanaf f 10.— per 3
maanden. STEMABONNEMÊNT f 4.
f 6. of f 10. per jaar.
VELSEN (Wijkeroog).
Parochiekerk van St. Jan,
Amsterdamstraat.
HAARLEMMERLiEBE.
HALFWEG.
SCHOTEN.
0VERVEEN.
ZANDVOQRT-bad.
DRIEHUIZEN.
IJMUIDEN.
WIJK AAN ZEE.
UITGEEST.
HEEMSTEDE
BENNEBR0EK.
Andreas pouters van Hemenoord,
taxi God hem. in den marteldood het
middel geboden, om zijn vroegere
tekortkomingen glansrijk te herstel
len. Maar hij was te kleinzielig om
met moed de gelegenheid aan te grij
pen welke de Voorzienigheid had
had gegeven. Op het oogenblik de
plechtige daad te vervullen, welke
voor altijd de schulden van zijn ver
leden zouden hebben uitgewischt,
deed hij, op verraderlijke wijze van
zijn geloof afstand.
Gedurende dezen tijd werd de te
rechtstelling van de andere geloofs
belijders voortgezet en openbaarde
zich bij hen een krachtigen moed en
een standvastigen wil. Pater Gode-
fridus van Meivaren herhaalde onop
houdelijk „Heer, vergeef hen, want
zij weten niet wat zij doen". Twee
.van de jongste martelaren smeekten
de beulen de touwen los te snijden
en hen te laten vluchten, maar zon
der in de gestelde voorwaarde van
afval toe te stemmen. Nicolaas
Janssens en Pater Nicasius van
Heezc, paarden aan hun offer meer
heldenmoed. Pastoor Leonardus Ve-
chel verklaarde dat hij ongevreesd
eenen dood tegemoet ging, welke met
al zijne wenschen overeenstemde.
Doch hij ondervond een groote smart
eene teeder beminde moeier te moe
ten achterlaten, die ernstig ziek was
en die ondanks haar krachtig geloof
den dood zo.u ingaan, wanneer zij
dien van haren zoon vernam.
Deze woorden brachten met zoo
veel levendigheid het dierbare beeld
,van haar over wie hij sprak, voor
den geest, dat zijn voet aarzelde om
de treden van tien ladder te bestij
gen. Dit duurde slechts een oogen
blik, want toen iemand lachend uit
riep „Wel, meester Leonardus, zijn
wij niet meer gehaast om ons naar
het ons toebereide gastmaal te be
geven". Lieve God, heden zullen wij
met den Heer en het Lam Gods bo
ven in den Hemel feest vieren". Wie
was het, die deze woorden sprak?
Het was Godefridus van
Duijnen, „de onnoozele". Te
midden van zijn metgezellen,
waar, bij de meesten op hun gelaat
de doodsangst zich toekende, die de
dood hen inboezemde, had zijn aan
gezicht niet opgehouden de uitdruk
king van geluk en heilige vreugde te
toonen. De Geuzen hadden hem voor
•'t laatst bewaard. En thans nu 't
zijn beurt was geworden, vloog hij
meer den ladder op dan dat hij daar
op klom. Het treffende schouwspel
van dezen zachtmoedigen grijsaard,
ontroerde ten tweeden male de beu
len zelve. „Heen," spraken zij tot
elkander, „die man zullen wij niet
ophangen, hij is een onnoozele; hij
ga heen." Maar een tweede maal
stond God toe, dat hij piet in zijne
hoop zou worden teleurgesteld. Het
was geenszins noodig als te Gorcum,
dat een booswicht meer verhard dan
de Geuzen haar ofp zijn hoofd zou
zetten. De heilige grijsaard had het
door de beulen uitgesproken woord
,van genade gehoord. „Neen, peen,"
antwoordde hij dadelijk, voortgaande
met den ladder op te klimmen, „geen
barmhartigheid, haast p ojn mij met
mijn broeders te vereenigan." Hij
werd gehoorzaamd. Toen het koord
om zijn hals werd toegetrokken, riep
hij„Ik zie de hemelen geopend". En
iets later hoorde men hem fluisteren
„Indien ik iemand heb te kort ge
daan. bid ik u, mij zulks uit liefde
tot God, te vergeven."
Men heeft het schouwspel duizend-
malen verrukkelijk gevonden, dat
jeugdige personen als Tancisius, jon
ge maagden als Agnes en Lucia, ga
ven, stervende in den bloei der jaren
als slachtoffers vap een onschend
baar geloof aan God. Men zal ons
echter veroorloven aan te nemen, dat
de witte haren van een Polycarpus,
een Willehald, een Godefridus van
Duijnen aan het of fer van hun leven
door deze roemrijke grijsaard ge
bracht gloriosi senes zooals
een onzer liturgische boeken hem
noemt een meer verheven ver
stand en een meer volmaakte schoon
heid ten toon spreidden.
Waren de soldaten tot wie de
.vraag om vergiffenis door Godefri
dus van Duijnen was gericht in staat
om de verheven schoonheid of zelfs
de beteekenis daarvan te begrijpen?
Wij gelooven het niet, want eepigen
zagen de laatste uitdrukking van
levensverdriet in dit woord dat zijn
groote nederigheid en onuitputte
lijke zielegoedheid hem ingaf.
Overigens waren de beulen geheel
.bij hun ambacht als beulen. Vijftien
martelaren hingen thans door elkan
der aan den grooten balkhet waren
de drie werelische priesters Leonar
dus Vechel, Nicolaas Janssens en
Andreas Wouters, pastoor van Hei-
nenoord; de Franciscanen Hierony-
mus en Antonius van Weert, ,Wiile-
hald van Denemarken, Tlieodorus
van der Eem, Nicasius van Heeze,
Godefridus .van Mei veren, Antopius
van Hoornaar, Franciscus van ILooij
en Petrus van Assche; de Domini
caan Johannes van Keulen, pastoor
van Hoornaar, de ordegeestelijke ka
nunnik van den H. Augustinus Jan
van Oostenrijk en de Premopstra-
tenser Adrianus van Hilvarepbeek
pastoor van Monster. Aan den klei
nen balk waren er drie, de twee
Franciscanen Nicolaas Pieck en Cor
nells van Wijk bij Duurstede, als
mede de wereldgeestelijke Godefri
dus van Duijnen, de „onnoozele".
Boven aan den ladder had men het
koord gebonden dat den hals van den
Premonstratenser Jacques Lacops in-
eendrong. De benden hadden den
afval van den schoonen jongeling
steeds gewantrouwd en hadden zijn
straf tot het laatst bewaardmaar de
verleiders hadden hun duiveische arg
list te vergeefs toegepast.
Het bedroevende werk duurde twee
uren maar werd door de dronken
geuzen al wildender verricht. Voor
de meesten van de martelaren bereikte
dit eene overmaat van folteringen.
Deze had het koord aan de kin, bij
een andere was het tot in den mond
getrokken; anderen eindelijk hadden
het koord wel om den hals maar was
het onvoldoende toegebonden. Toen
de soldaten 's morgens terug kwamen
vijf of zes uren na het nachtelijk
drama, ademde pater Nicolaas nog.
Zoo moesten zij de benauwdheden ge
durende de laatste uren doorstaan.
Maar God zal hun,'in 't ergste uur,
nieuwe kracht en hulp zenden, om
hen in hunne natuurlijke zwakheid
en onstandvastigheid, te steunen.
Zoo stierven te Brielle in den och
tend van Woensdag 9 Juli 1572, de
negentien geloofsbelijders, die in de
geschiedenis den naam dragen van
„Martelaren van Gorkum", ofschoon
drie van hen van die stad niet afkom
stig waren. Hun getal, de verschei
denheid van hun hoedanigheid, de
haat waarmede zij werden overladen,
de wreedheid welke hun terechtstel
ling kenmerkte, kortom hun geheele
smartelijken marteldood, stelt dezen
onder de roemrijkste welke ooit in
de geschiedenis van de nieuwe tijden
zijn opgeschreven.
Zonder van de rechtvaardigheid
hunner zaak te spreken, noch van de
talrijke andere slachtoffers van Van
der Marck te Brielle, hadden de twee
Premonstratensers van Monster en de
pastoors van Hoornaar en van Heinen-
oord niet het minste aandeel gehad
in de gebeurtenissen, welke bij de
overgaaf van Gorkum en de citadel
plaats vonden. Voor en boven alles
haatten de Calvinistische Geuzen in
de priesters en religieusen hunne
hoedanigheid van bedienaren van een
godsdienst, wiens hoofd de Paus is,
alsmede van het H. Sacrament des
Altaars als een van de voornaamste
leerstukken.
Van alle priesters die in handen
vielen van Van der Marck en zijne
officieren, ontsnapten slechts enkelen
door een wonder aan het onver
biddelijk vonnis dat over hen werd
uiigesproken. Na de overgaaf van de
citadel en met versmading van de
gezworen eed zijn de priesters en
kloosterlingen gevangen gehouden en
naar Brielle gezonden. De knevelarijen
waarmede zij werden overladen ken
merkten zich door goddeloosheid en
godslasteringen.
Er is niets nagelaten om hen tot
afval te brengen. Men herinnere zich
slechts de twee verhooren te Brielle,
de belangrijke voordeelen door den
afgevallen pastoor van de stad aan de
Geuzen gebracht en de persoonlijke
pogingen van Van der Marck bij den
jeugdigen Jacques Lacops aangewend.
Hier zelfs in dezen schuur waarin
hun offer werd voltrokken, heeft iedere
belijder den Calvinistischen predikant
voor zich zien verschijnen; aan ieder
hunner boodt hij het leven aan, in
ruil voor het Roomsch-Kathoiiek ge
loof. Een woord, dan volgt de vrijheid.
En dat woord is door eenige onge-
lukkigen uitgesproken en deze zijn
ondanks de gestrenge bevelen van den
graaf, onmiddellijk vrijgelaten. Ja
men heeft in hen persoon den priester,
den onderdanigen zoon des Pausen,
den bedienaar van het H. Sacrament
des Altaars vervolgd. De nakomeling
schap vindt een laatste bewijs in de
woede waarmede de beulen zich op
de lijken van hunne slachtoffers wier
pen slechts een sectarische haat kan
zulke laagheden verklaren.
Jean d'Omal en zijne bende waren,
nadat de treurige daden waren vol
bracht, van de vermoeienissen gaan
uitrusten van een nacht in dronken
schap begonnen en in bloed geëindigd.
Waarschijnlijk is het dat een strenge
bewaking om de schu uren was samen
gesteld om eenige liefdevolle personen
daarvan verwijderd te houden die nog
poogden de slachtoffers te redden.
In den vroegen morgen begon het
volk naar de plaats der terechtstelling
bijeen te komen. Het voorbijtrekken
duurde den geheelen morgen. De
bewaarders, als practische lieden,
trachtten den ongezonde nieuwsgierig
heid ten eigen bate aan te wenden.
Naar hun inzien was het bloedige
schouwspel in de schuur van het ver
nielde klooster wel eenige betaling
waard. Voortaan mocht men niet
binnengaan zonder een geldstuk te
geven.
De geschiedenis doet ons in de
menigte nieuwsgierigen die de schuur
bezochten, dezelfde houding onder
stellen als op den dag, waarop de
gevangenen de stad binnenkwamen.
Indien eenigen een gevoel van mede
lijden hadden met de martelaren
er was geen enkele, die zulks
durfde openbaren. De haat tegen den
priester was zoo sterk in de harten
vastgeroest dat de geuzenkinderen
zelfs met de priesters kwamen spotten,
met die gehangenen, die zooals zij
zeiden„boven op den schommel
speelden."
Tegen tien uur kwamen de Geuzen
na goed te hebben geslapen terug, en
toen vertoonden, zij een schouwspel,
dat tot eeuwige schande van hen, die
daaraan deelnamen, zal strekken. Zij
wierpen zich op de naakte lichamen
van de slachtoffers zij doorstoken die
met hunne sabels. De een moest den
neus of den tong van een priester
hebben, een ander wilde de hand of
het oor van een monnik bezitten
een ieder eischte zijn aandeel in deze
ijzige verdeeling. Zij waren zoo onbe
schaamd om de bloedige ledematen
vast te trekken, de eene aan zijn lans,
een ander aan zijn gordel of hoed, en
op die wijze liepen zij door de stad
de voorbijgangers aanhoudende om
hem de treurige overwinningsteekenen
voor oogen te stellen.
(Wordt vervolgd).
Auteursrecht voorbehouden.
Zondag, de h.h. Missen ten half 7, 8,
9 uur en half 11 de Hoogmis. De Cate
chismus naar gewoonte, 's Avonds half 7
Lof met Rozenhoedje.
Maandagavond 7 uur Lof met Rozen
hoedje voor de geloovige zielen.
Zaterdagavond 7 uur Rozenhoedje in de
Mariakapel.
Zondag, Heden te 2 uur Catechismus,
te 7 uur Lof van het Heilig en Onbe
vlekt Hart van Maria voor de bekeering
der zondaars met Rozenhoedje.
Maandag, feestdag van den H. Bartho
lomew, Apostel, dag van devotie, te 8
uur gezongen li. Mis.
Donderdagavond te 7 uur Lof ter eere
van de H.H. Martelaren van Gorcum met
gebed en vereering der relikwieën.
Zaterdag, te half 9 de h. Mis voor de
bekeering der zondaars in de kapel van
het Miraculeuse Mariabeeld, des avonds
te 7 uur Lof van O. L. Vrouw met Ro
zenhoedje en van 5—10 uur gelegenheid
om te biechtendan komen de kinderen
biechten, die verleden jaar hunne 1ste
H. Communie hebben gedaan.
A.s. Zondag, feest van de H.H Engel
bewaarders, collecte voor de St. Pieters
penning.
Zondag, de h.h. Missen te 5, 7 en half
9. Te half 11 de Hoogmis voor de Leden
der Broederschap v. d. H. Kruisweg, 's
Namiddags te half 4 de Vespers.
Maandag, te half 8 en 8 uur de h.h.
Missen voor mejAlida Maria v. Reijsen
geb. Vreem, als Lid der Broederschap van
den H. Kruisweg.
Dinsdag, Feest van den H. Ludovicus,
Koning van Frankrijk, Patroon der 3e
Orde van den H. Franciscus. Te 8 uur
gezongen h. Mis voor de Leden der Con
gregatie van de 3e Orde. Na de h. Mis
en 's avonds vóór het Lof Generale Ab
solutie, te half 9 de h. Mis voor Mevr.
mede Everdina JoanDa. de Jong geb. Al-
ferink, als Lid der Broed, van den H.
Antonius.
Vrijdag, te 8 uur gezongen h. Mis ter
eere der Allerh. Maagd, tot voorbereiding
voor de aanst. Bedevaart naar Kevelaer,
te half 9 en half 10 de h.h. Missen voor
Mej. Marie van Tongeren, als Lid der
3e Orde van den H. Franciscus.
Zaterdag, te half 8 en 8 uur de h.h.
Missen voor Mej. Marie van Tongeren,
als Lid van den H. Kruisweg.
Door de Broedermeesters en Zelatricen
der Broederschap „Haarl. Processie naar
Kevelaer", zal de jaarlijksche contributie
worden ingevorderd tegen afgifte van
kwitantie.
Zondag 30 Aug. 's namiddags geen Ves
pers, doch 's avonds te 7 uur plechtig
Lof en Predikatie tot voorbereiding der
Pelgrimsreis naar Kevelaer.
De Processie naar Kevelaer vertrekt
dit jaar op Dinsdag 1 September per
extra trein.
Zondag, de h.h. Missen te 9 ure en
half 11de Hoogmis. Te 12 ure de Cate
chismus. Te 4 ure Lof.
Dinsdag, half 8 gez. h. Mis ter eere van
den H. Antonius, 's avonds ten 7 ure Lof.
Vrijdag,half 8 gez. h. Mis ter eere van
het H. art 's avonds ten 7 ure Lof.
Zondag, de h.h. Missen te half 6, 7 uur
en half 9 en om half 11 de Hoogmis.
Te 1 uur Catechismus. Dezen avond te
7 uur Lof.
Maandag- en Woensdagavond te 7 uur
Lof.
Woensdag, te 12 uur Huwelijksvoltrek
king met Veni Creator, van Hermanus
Theodoras Snoek Polle en Maria Helena
Valk.
Deze week de h.h. Missen als gewoon
lijk, dagelijks ook een h. Mis om half 8.
Aartsbroederschap der Familie.
Zondag, te 7 uur h. Mis voor Wilhel
mus de Winter, des namiddags te half 5
wekelijksche vergadering.
lederen Zondag van 441/j uur bestaat
er gelegenheid om opgenomen te worden
in de Aartsbroederschap der H. Familie
Mannen en jongelingen hebben altijd
vrijen toegang tot de vergaderingen.
Zaterdagavond van 58 uur gelegen
heid tot biechten.
In de week de h. Mis om 9 uur.
Zondag, 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoog
mis, half 1 Catechismus, half 3 Lof.
Maandag, half 8 de h. Mis ter eere van
den H. Antonius. 's Avonds 7 uur Lof.
Woensdag, Donderdag, Vrijdag en Zater
dag, half 9 de h. Mis.
Zaterdagmiddag van 58 uur biecht-
hooren.
Deze week de Catechismussen naar ge
woonte.
Zondag, de h.h. Missen om 5, 7, 9 urn
en half 11 de Hoogmis. Om 3 uur Lof.
Dinsdagavond half 8 Lof ter eere van
den H. Antonius.
Donderdag, om 9 uur h. Mis voor de
leden der Broederschap van O. L. Vrouw
van Altijdd. Bijstand, 's Avonds om half
8 Lof ter eere van het Allerh. Sacrament.
Maandag 24 Augustus aanvang der
Leer-, Bewaar- en Naaischool met
knipcursus. Kinderen van beiderlei ge
slacht kunnen geplaatst worden tot
geheel de leercursus uit. Inlichtingen
by de Eerw. Overste der St. Lucia-
scholen, Haarlem, Kloosterstraat.
Zondag, 7 uur en half 9 de stille h.h.
Missen, half 11 de Hoogmis. Te 2 uur
Catechismus, te 3 uur de Vespers.
Dinsdagavond half 8 Lof ter eere van
den H. Antonius.
Donderdagavond half 8 Lof ter eere van
het Allerh. Sacrament.
Gedurende deze week, Dinsdag, Woens
dag, Donderdag en Vrijdag om 9 uur
geen h. Mis.
Zaterdagmiddag van 49 uur gelegen
heid om te biechten.
Gedurende deze week dagelijks de Ca
techismus.
Zondag, ten 7 uur de Vroegmis, ten 10
uur de Hoogmis, 's Avonds 7 uur Lof.
Vóór ,*le Hoogmis Catechismus.
Woensdag, 9 uur, gezongen Maandstond
voor Anna Geertruida v. d. Zijp, weduwe
van Petrus Dekker.
Donderdag, 9 uur, gezongen h. Mis.
Zaterdagmiddag gelegenheid tot biech
ten als gewoonlijk.
Donderdag, Vrijdag en Zaterdag, ten
half 12 Catechismus.
Zondag, de h.h. Missen te 7, half 9 en
half 11 de Hoogmis. Te kwart voor 10
Bijbelsche geschiedenisles, 3 en 5 uur
Catechismus, 6 uur Lof met Rozenhoedje
en Litanie.
Vrijdagavond 7 uur oefening van den
H. Kruisweg.
Zaterdagavond 7 uur Maria-Lof met Ro
zenhoedje en Litanie.
De gebeden worden verzocht voor
Maria van Klaarwater geb. v. d. Berg,
die in den Heer is overleden.
In ondertrouw zijn opgenomen
Adrianus Reekers en Anna Tijburg.
Zondag, half 8 Vroegmis, 10 uur, Hoog
mis. Na de Hoogmis Catechismus. 'sAv.
om 6 uur Lof.
Maandag, feestdag van den PI. Bartho
lomew, Apostel, dag van devotie, gezon
gen h. Mis.
Dinsdag, feestdag van den H. Gregorius,
Bisschop en belijder.
Vrijdagavond 7 uur Lof.
Zaterdag, St. Jans onthoofding, te 4 uur
gelegenheid om te biechten. Door de week
voor en na de h. Mis om kwart over 8.
(schoolmis.)
Zondag, de h.h. Missen te 7 uur, half
9 en de Hoogmis ten 10 uur. Des nam.
ten 3 uur de Vespers.
Zaterdagavond ten 7 uur Lof.
Gedurende de week zijn de h.h. Missen
ten 7 uur en half 9.
De gebeden worden verzocht voor
Ludovicus Joannes van Erven Dorens,
die in den Heer is overleden.
Zondag, Heden na den middag te kwart
over 2 Catechismus, 3 uur de Vespers.
Deze week geen Catechismus en geen
h. Mis van wege de schoonmaak der Kerk.
Zaterdag, gelegenheid om te biechten
van 58 uur.
Zondag, 7 uur de Vroegmis, 10 uur de
Hoogmis, 's Nam. half 3 de Vespers.
De gebeden worden verzocht voor
Petrus Bot,
die in den Heer is overleden.
Zondag, half 8, voor overledenen, 10
uur, voor het geestelijk en tijdelijk wel
zijn der parochie. Te 1 uur Catechismus,
's Avonds 7 uur, Bioederschapslof en
Rozenhoedje.
Maandag, 7 uur, overledenen, 's Avonds
van 68 uur gelegenheid om te biechten.
Dinsdag, half 8 overledenen, 10 uur, tot
zekere intentie. De feestdag van den H.
Gregorius, bisschop van Utrecht, patroon
dezer parochie. De Hoogmis zal gedaan
worden door den ZeerEerw. Heer G. F.
Schlüter, pastoor te Assendelft, de feest
predikatie door den WelEerw. Heer A.
W. Halsbosch, kapelaan te Beverwijk,
's Avonds ten 7 uur plechtig Lof en Ro
zenhoedje.
Woensdag, 8 uur, Cornelia Zwanenburg
huisvr. van W. Braam, 's Avonds te 7 uur
Lof ter eere van den H. Jozef.
Donderdag, 8 uur, uit dankbaarheid voor
een 40-jarig huwelijksfeest (J. Mulder en
M. Verduin).
Vrijdag, 8 uur, Wed. Emerentia Cor
nelia Novy—Jonker, 's Av. 7 uur oefening
van den H. Kruisweg.
Zaterdag, 7 uur, Bekeering der zonda
ren, 8 uur, geloovige zielen. Des middags
van 48 uur gelegenheid om te biechten.
De gebeden worden verzocht voor
Catharina Maas,
en Maria Dingstee
die met de laatste H. Sacramenten der
Stervenden zijn voorzien.
Zondag, 7 uur Vroegmis, half 10 Hoog
mis, 's nam. half 2 Catechismus, half 3
de Vespers, 's Avonds te half 7 Congre
gatie der Aartsbroederschap van de H.
Familie.
Door de week de h. Mis om 8 uur.
Zondag, 7 uur, Afie Stam weduwe Jan
Konijn, half 10, Gemeente, 's Nam. 1 uur
Catechismus, 2 uur de Vespers.
Maandag, 8 uur, Maartje Schee en Ni
colaas Meijne, half 9, Arie Bakkum en
Cornelia Groen.
Dinsdag, half 9, Hillegonda Schermer
hvr. vau Jan Teeling.
Woensdag, 9 uur, Bruidegom en Bruid.
(Trouwmis).
Donderdag, 9 uur, gezongen h. Mis met
Veni Creator voor Bruidegom en Bruid.
Vrijdag, half 9, Antonius Comelisse
Mathijsz.
Zaterdag, 8 uur, tot zekere intentie,
half 9, Guurtje Meijne en Dirk Groen.
De gebeden worden verzocht voor
Cornelis van der Gracht, en
Jacob Cornelisse,
die met de laatste H. Sacramenten der
Stervenden zijn voorzien.
In ondertrouw zijn opgenomen
Nicolaas de Jong van Wormerveer en
Maria Berkhout van hier, 3e afkondiging.
Willem Caetrioum van Castricum en
Maria Mors van hier, 3e afkondiging.
Zondag, te 7 uur en half 9 de stille h.h.
Missen, 10 uur de Hoogmis, 's Namiddags
3 uur de Vespers, 6 ure Lof.
Maandag, feestdag van den H. Bartho
lomew, Apostel, half 9 gez. h. Mis.
Donderdag, half 9 gezongen h. Mis ter
eere van het H. Sacrament, 's Avonds te
half 8 Lof.
De gebeden worden verzocht voor
Franciscw Joannes Bos,
Joanna Leuven geb. Arts,
Mej. Henrica van Velzen geb. Bos en
Christina Sluijters geb. Silkers,
die met de laatste H. Sacramenten der
Stervenden zijn voorzien en voor
Maria Joanna van Tongeren en
Geertruida van der Veldt, wed. van
Gerardus Silvester van Bakel,
die in den Heer zijn overleden.
Zondag, half 8 Vroegmis, 10 uur de
Hoogmis, 2 uur Catechismus, 3 uur de
Vespers.
i