il 'WffimëlÊÊi éuaMÊÈMÊê 'IJ IF. Wiepnt's Mandei,] KERKBERICHTEN. Kathedrale Kerk St. Bavo. Parochiekerk van den H. Joseph. Parochiekerk van den H. Antonius van Padua. Kerk van het Allerheiligste Hart. Kleverparkweg. Parochiekerk van Onze Lieve Vrouw. KLEINE HOUTSTRAAT 11. NIEUWE PIANO'S in ztoart, eiken en notenhout uanaf f 350.en hooger, 2e HANDS PIANO'S uanaf f 100.en hooger ALLEN MET GARANTIE. HUURPIANO'S uanaf f 10.— per 3 maanden. STEMABONNEMENT f 4. f 6. of f 10. per jaar. Parochiekerk van de H.H. Elisabeth en Barbara. Schoterkwartier. Parochiekerk van St. Jan, Amsterdamstraat. HAARLEKSMERLIEDE. HALFWEG. SCHOTEN. 0VERVEEN. ZANDV00RT-bad. O ITF.I C1E1DLE KER KL] JST. pen en prelaten en ©en ontelbaar ge tal gelcovigen - het getal va n de in Eqrno aanwezige vreemdelingen, w^rd op honderiinizend geschat woorden 'leze onvergetelijke plech tigheid bij, waaraan de dankbaar heid van den plaatsbekleeder van Christns zulk een grooten luister had weten te geven. Want Pius X hier een van de verhevenste voor rechten uitoefenend van zijn opper gezag, voldeed op dat oogenblik een schuld van erkentelijkheid. De heldhaftige voorouders uit de zes tiende eeuw, verho dijkend, beloon de hij de priesters, kloosterlingen ©n de Katholieken van Holland voor hun gehechtheid in het geloof van Willebrordus en Bonifacius en van trouw aan den H. Stoel De gehechtheid en lief de voor dan H. Stoel was dan ook inderdaad be wonderenswaardig. De aalmoezen van den St Pieters penning stroomden toe Maar vooral zag men talrijke krachtige jongelie den als Pieter de Jong, uit Lutje broek, Heijkamp, de vier gebroeders Rob mts uit Amsterdam, de drie broeders Zwarthoed van Volendam, meetrekken in het leger der Pau selijke Zouaven. Zij waren goede soldatenzij kenden de taal van Lamoricière, van Pimodau en Cha- rette niet, maar allen streden onder de bevelen van dappere officieren als helden. In het jaar 1867, den ben November behaalden zij een over winning. Zij waren ten getale van' zevenhonderd in eene bijeenkomst, welke eenig© dagen vóór de heilig verklaring ,van hunne heldhaftige landslieden werd voorgezeten door Mgr. Wilmer, bisschop van Haar lem, tot wiens bestuur Brielle be hoort. Aan een staatsman die zich tegenover Ironing Willem III ver wonderde over de aanwerving van zijne onderdanen hun getal be droeg ongeveer drie duizend gaf de Protestantscbe vorst dit edele en kloeke antwoord„Zij gaan de zaak van den rechtvaardig© en van den verdrukte verdedigen, ik stel ©y een eer in hun vorst te zijn Gelijk men begrijpen kan, had niet iedereen in Holland de breede opvatting van den Koning. De hei ligverklaring van onze martelaren verwekte bij vele Protestanten hun ergernis. Door den geweliigden toon wolken hun voornaamste, organen plotseling aansloegen, geloofde men drie eeuwen te zijn teruggekeerd. Naar hun oordeel poogde de daad Van Rome slechts den ouden haat weder op te wekken, de dienaren, van de onafhankelijkheid opnieuw t© brandmerken en zelfs een blaam te willen werpen op het regeerend vorstenhuis en zijn hoofd Willem v. Oranje, den Vader des Vaderlands. De Katholieken hadden geen moei te om zich tegen deze beschuldigin gen te rechtvaardigen. Indien hier of daar een hatelijk schrijver voort ging om de hartstochten op te wek ken, de groote meerderheid van de Protestanten in Nederland kwam weldra tot de erkenning dat Rome gelijk had door rechtschapen man nen te vereeren, die aan de Katholie ke Kerk eer hadden bewezen, en dat het nog roemrijker was de herin nering van den nationale onafhan kelijkheid terug te schenken, dan zekere daden te veroordeelen die ha re vestiging hadden vergezeld, maar die de Prins van Oranje het eerst was geweest om te schandvlekken en te straffen De feesten te Rome konden dan in het klein© vaderland luisterrijke dagen ten gevolge hebben. In de geaardheid van de bevolking was sedert de heiligverklaring eene ver andering gekomen en de vreugde der Katholieken kon den vrijen loop heb ben. De eeredienst van de martela ren groeide steels aan. Eén man was daarvan de onvermoeide werker, namelijk professor Johannes Smit, van het groot Seminarie te War mond Door geleerde medewerkers bijgestaan, onder wie wij met dank baarheid een bescheiden kloosterling noemen en wel Pater Nieuwenhuij- zen, archivaris van het Francisca nerklooster te Weert, gelukte het aan professor Smit om nauwkeurig de plaats aan te duiden waar de mar teling van de geloofsbelijders hal plaats gevonden Toen ten gevolge van groote onderhandelingen, de grond van het oude klooster van Ter Rugge het eigendom was geworden van het bisdom Haarlem (20 Mei 1867), werd ter plaatse van de te rechtstelling, een toepasselijk monu ment opgericht. In de stad Brielle thans nog evenals eertijds de heilig© stad van het protestantism)©,! biet vier van den toren van de H. Catharinakerk, welke van zooveel feiten door ons verhaald, getuige was, op de plaats zelve, waar de akte van het akelig drama werd afgespedld; het „Mar- telaarsveld", deze naam wordt zoo wel door protestanten als door ka: tholieken aan het geAenkteekea ge- geven, is' de meest beminde en I drukst bezochte bedevaartplaats van I Holland opgekom m. En dank zij i het geldelijk voordeel dat daarvoor in de maanden der bedevaarten en processieën wordt betaald, zijn de Briellenaars het eens, dat het bloed van de martelaren niet tegen hun stad om wraak roept. Maar vooral in andere! belangrij ke zaken hebben de protestanten zoo wel als dei katholieken goaie vruch ten van den gebeurtenissen mogen plukken. De eer, aan de martelaren bewezen, komt de geheel© bevolking ten goede. Nederland heeft door het „ostra cisme" en het geweld ondervinding! opgedaan. Het is en wil blijven een land van vrijheid. In zijne herziene grondwet zijn do vqlgendei artikelen geschr-> ven„Ieder belijdt in volle vrijheid zijn eigen godsdienst. Aan alle gods dienstige belijdenissen van het Ko- mnlvnik wordt gelijke bescherming verleend. De leden van alle gods diensten trekken allen dezelfde bur gerlijke en staatkundige rechten en kunnen naar de ze 11de waardigheden ambten en bedieningen mededingen.. De overheid verzekert hana welwil lende medewerking aan alle instel lingen van hulpbetoon en onderwijs onafhankelijk de onzijdige of kerke lijke gezindheid van de bestuurde- ren. Het onderwijs is verplichtend, maar het kan in al zijn© vertakkin gen worden gegeven door dengen© die de nootiige bewijzen van be kwaamheid overlegt en die zich aan door da Staat bepaalde examens on derwerpt." Het land gelooft niet noch aan zijne onafhankelijkheid noch zijn be langen te kort te doan door bet geven van bijdragen voor het bijzonder on derwijs, zoowel als aan dat van het Rijk. De wetgeving begunstigt met al hare krachten, het vereehigingsle ven. De geest hiertoe ontluikt in 't volle daglicht, gelijk wellicht ner gens in de wereld. In de bloeiend© vereenigingen van sociale actie, van matigheid, van zedelijke verheffing in de syniikaten van kooplieden, winkeliers, tuinbouwkundigen, werklieden in alle vakken, in de meer bescheiden vereenigingen van kunst en sport, vocht iedereen in Nederland de noodzakelijkheid om zich te vereenigengen en samen te werken met hen die gelijk© belan gen hebben, om tot verwezelijking van hetzelfde doel te geraken. Som tijds telt men in gemeenten van twee- of drieduizend zielen vijftien of twintig bonden, waarvan de Statu ten de Koninklijk© goedkeuring be zitten. De Katholieken blijven niet in de achterst© gelederenOnder de werken van liefdadigheid in al har© vormen, hebben zij hunne giemina- riën en inrichtingen van hooger on derwijs hunne kweekscholen voor onderwijzers en onderwijzeressen,, hunne kieesvereenigingen in alle dis tricten werkzaam en door hun tucht machtig; hun gewestelijke en natio nale congressen, hun schoon© veree nigingen „Geloof em iWetenschap", ten eind© voor meer ontwikkelden in ide steden' samenkomsten te hou den, en „Eer en Deugd", om door de jongelingen persoonlijk de gevaren van onzedelijke geschriften en derge lijke te doien bestrijden. De Katholieke pers eert zich zelve en er zijn God zij dank landstreken waar een slecht dagblad geen kans heeft om te worden gelezen. De aartsbisschop van Utrecht en de bisschoppen van Haarlem, 's-Her- togenbosch, Breda en Roermond ko men twee maal in het jaar bijeen, om zich omtrent van de kerkelijke belangen te verstaan en om zooveel mogelijk een algemeenen gedrags lijn vast te stollen in de zielzorg. Het episcopaat staat aan het hoofd van eene waardige-, ijverige, goed on derlegde geestelijkheid: een voor beeld van gehoorzaamheid aan hare hoofden en op haar beurt vereerd met een lofwaardig vertrouwen van de bevolking. De geestelijke broederschappen en kloosters zijn talrijk. D© zonen van den H. Benedict us ©n van den H. Ignatius, van den H. Vinoentius a Paulo en van den H. Alphonsus di Liguori met de leerlingen van vele andere orden dienen. God en de Hei ligen in groote gerustheid. De Car- melieten, de Urselinen, verschillende orden welke den <H. Vincentius a „Ostracisme" d.i Schervenge- richt. Als in het oude Athene eene volksvergadering hal te beslissen over het al of niet tijdelijk verbanen van een burger, die gevaarlijk scheen te worden voor de Republiek, schreef ieder, die voor de verbanning was, 'sman naam op een scherf. Paulo tot patroon hebben gekozen en vlo Liefdezusters die hem als stichter erkennen, zonder te spreken van een ander groot aantal onder wijs- en ziekencomgregatiën, wij-icn zich in vrede aan het beschouwend leven, aan bet onderwijs of aan de ondersteuning van armen en zieken. De bevolking doet hara onver draagzaamheid vergeten door de liefdadigheid waarmede zij da ver volgden van meer beschaafde lan den overlaadt en door de krachtda dige bescherming waarvan in dit waarlijk vrije land alle menscbemj van goeden wil genieten. In verha.nl met d© min of meer onmiddellijk© aanraking .met de Pro testanten, schijnen He Katholieken in -de .noordelijke provinciën krachtiger en meer degelijk dan die der Zui delijk© provinciën, maar behoudens enkele uitzonderingenKatholiek en metterdaad Roomsch, zijn twee .ge lijkluidend© woorden in geheel het land. Als overal zijn ook hier schadu wen o-p> |d© schilderij. Het verbor gen werken der andersdenkende sec- ten, d© slechte pers, de geest van oproer en wanorde di© sommig© ver eenigingen aanhitsen, kunnen het het gevolg hebben dat zij over het land ©e,n storm doan losbarsten, die-, al is hij nu niet dreigend, toch te vreezen is. In afwachting waakt en bereidt bet volk zijn toekomst voor. Op staatkundig terrein heeft de vooruitziend© blik van Dr. iSchaep- man tusscben Katholieken en geloo- vigs Protestanten een bondgenoot schap doen sluiten, ten einde de po gingen van de vijanden des Chris tendoms weerstand te bieden. De geestelijkheid, door hare bisschop pen geleid, stelt met volmaakten takt groot belang in de stichting en de werkzaamheid van het maat schappelijk werk. Har© tusscben^ komst, overal aangenomen en ge vraagd door de Katholieken, ver hindert hun vrijheid van optreden nietzij verwijdert vele dwalingen, e;n handhaaft da ondergeschiktheid van de tijdelijk© belangen aan Ide hoogcrq, der ziel en der eeuwigheid. Indien ondanks dez© waakzaam heid d© toeko-mst in bet land een tijd van beroeringen ien vervolging mocht terugbrengen, de Katholieken zuilen niet worden ontmoedig!. Zij zullen zich bet verladen herinneren en de taktiek van hun voorvaders volgen. Van nature- vijanden van ijdele betoogingen en, ïyap inbeelding, waardoor de mensch zich zelf soms wil verblinden, erkenden de voor ouders zonder moeite dat zij een* overwonnen partij waren, ofschoon in dienst van ©en© zaak die later noodwendig opnieuw zou overwin nen Zij wisten dus te zwijgen, zich te vereenigen en in hun voorbijgaan de nederlaag die edele waardigheid te behouden, welk© aan gewonden toebehoort, die ben vereert en die hen veroorlooft in kalmte en rust de toekomstige overwinning voor te bereiden. Zij wisten te bidden en te lijden, zich geloovig en aan tucht onderworpen te tooneh, in het gezin de deugden te beoefenen, welke men hun niet meer toestond in het openbar© leven te doen blijken. Zij slaagden -erin, hoewel langzaam, eerst om de rechten van hun bestaan te heroveren, en vervolgens de ont luiking te bevorderen van het chris telijk leven in o;ns land, waarom trent in dit verhaal ©enige bijzon derheden zijn geschetst. D© Noderlandsche katholieken zou den ge-wis denzelfden weg betreden indien de vervolging opstak en hen voor een oogenblik zouden jieder- vellen, en wanneer eens het offer van ander© martelaren Poodig was om ©en nieuw© zegepraal te beha len, veroorlooft alles ons te geloo- Wen dat andere namen zich zou den gaan plaatsen bij di© van dan pastoor Leonard Vecbel en Nicolaas Pieck, Jacques Laoops, den boelvaar digen martelaar, of Godefridus van Duynen, den beminnelijke grijsaard Er zijn nog blanke bladzijden in liet martelaarsboek van elk volk, dat in God gelooft, op Hem hoopt en zijn vertrouwen stelt. En thans aan het einde genaderd van dit door onzen geleerden land genoot pater Meuffels oorspronke lijk in het Fransch geschreven ver haal, zij het den vertaler vergund aan de geachte Redactie van de „Nieuwe Haarlemscbe Courant" zijn oprechten dank te betuigen, voor de opneming in hare „Officieel© Kerklijst" van de geschied kundig© vaak droevige en betreurenswaardige gebeurtenis sen te Gorkum en t© Brielle in ie zestiende eeuw voorgevallen, waar door het mogelijk is geworden om die in breed© kringen bekend te ma ken. De vertaler spreekt tevens met groote bescheidenheid den hoop uit, dat vele lezers en lezeressen, na ken nisneming van de geschiedenis der H. Martelaren van Gorkum, zich ge drongen zullen gevoelen tot ban ©en bede t© richten, opdat zij Gods geelheid en barmhartigheid mogen afsmeeken, en rijken zegen zullen ontvange-n op het Roomsch Katholiek geloof in ons vaderland, dat door di© heiligen zoo krachtdadig is beleden, benevens de voortdunSod© bescherming van Christus' plaa-tsbekleeder, Z. H. den Paus, wiens gezag de H. martelaren vol moed hebben verdedigd en waar voor zij mede hun leven bebbep. ten offer gebracht. Het zij zoo Haarlem 1908. LaÏcus. Auteursrecht voorbehouden. Zondag, de h.h. Missen ten half 7, 8, 9 uur en half 11 de Hoogmis. De Cate chismus naar gewoonte, 's Avonds half 7 Lof met Rozenhoedje. Maandagavond 7 uur Lof met Rozen hoedje voor de geloovige zielen. Onder bet Lof gelegenheid om te biechten. Dinsdag, feestdag van Mar a geboorte. De h.h. Missen als op Zondag, 's Avonds 7 uur Lof met Rozenhoedje. Zaterdagavond 7 uur Rozenhoedje in de Mariakapel. Zondag, Heden onder de h.h. Missen collecte voor de Parochiale Scholen, welke collecte dringend wordt aanbevolente 2 n. Catechismus, 's av. te 7 uur Lof van het Heilig en Onbevlekt Hart van Maria voor de bekeering der zondaars met Rozen hoedje. Maandagavond van 68 uur gelegen heid om te biechten. Dinsdagfeestdag van Maria geboorte, verplichting om de h. Mis te hooren, de h.h. Missen als op Zondag; volle aflaat voor de leden der Broederschap van het H Hart van Maria en van de Congre gatie, des avonds 7 uur Lof ter eere van de H. Maagd. Donderdagavond te 7 uur Lof ter eere van het Allerh. Sacrament. Zaterdag, te half 9 de h. Mis voor de bekeering der zondaars in de kapel van het Miraculeuse Mariabeeld, des avonds te 7 uur Lof van O. L. Vrouw met Ro zenhoedje en van 510 uur gelegenheid om te biechten. A s. Zondag, de feestdag van den naam van de Allerh. Maagd Maria. In deze week de h.h. Missen en Cate chismussen op de gewone uren. Zondag, de h.h. Missen te 5, 7 en half 9. Te half 11 de Hoogmis, 's Namiddags te half 4 de Vespers. Maandagavond van 6 tot 8 uur gelegen heid om te biechten. Dinsdag, Feestdag der Geboorte van de Allerh. Maagd Maria, verplichting vair Mishooren. De kerkelijke Diensten als op de Zondagen. Te half 11 de Hoogmis ter eere der Allerh. Maagd voor de Leden der Broederschap „Haarlemsche Processie naar Kevelaer." 's Avonds te 7 uur Lof en Vergadering der Broederschap van den H. Antonius. Woensdagavond, 7 uur vergadering Le den der derde Orde. Donderdag, te 7, half 8 en 8 uur de h.h. Missen voor Mevr. de Wed. Everdina Joanna de JoDg, geb. Alferink, als Lid der Broederschap „Haarlemsche Processie naar Kevelaer." Vrijdag, te 8 uur gezongen Requiem- Mis voor de overl. Leden der Broeder schap „Haarlemsche Processie naar Ke velaer." 's Avonds te 7 uur Lof en oefe ning van den H. Kruisweg. Zondag, de h.h. Missen te 7, 9 ure en half 11de Hoogmis. Te 12 ure de Cate chismus. Te 4 ure Lof en predicatie voor de Leden der Eerherstellende Communie. Dinsdag, half 8 gez. h. Mis ter eere van den H. Antonius, 's avonds ten 7 ure Lof. Vrijdag, te half 8 gezongen h. Mis ter eere van het H. Hart. 's Avonds 7 ure Lof. Zondag, de h.h. Missen te half 6, 7 uur en half 9 en om half 11 de Hoogmis. Te 1 uur Catechismus. Te 7 uur Lof. Maandag-, Dinsdag- en Woensdagavond te 7 uur Lof. Dinsdag, Feest van O. L. Vr. Geboorte m t verplichting van Mishooren. De h.h Missen als op de Zondagen. Aartsbroederschap der H. Familie. Zondag, des namiddags te half 5 weke lijk-che vergadering. Woensdag 9 Sept. beginnen des avonds te half 9 de geestelijke oefeningen tot voorbereiding voor de plechtige opdracht der nieuwe leden, welke opdracht zal ge schieden op Zondag 13 September des avonds te half 7. Wegens deze oefeningen zal het Lof voor de Leden der Broederschap van den Levenden Rozenkrans een week later ge houden worden. lederen Zondag van 441/? uur bestaat er gelegenheid om opgenomen te worden in de Aartsbroederschap der H. Familie Mannen en jongelingen hebben altijd vrijen toegang tot de vergaderingen. Zondag, de h.h. Missen om 5, 7, 9 uur en half 11 de Hoogmis. Om 3 uur Lof. Dinsdag, Eeestdag van Maria Geboorte, verplichting van Mishooren, de h.h. Mis sen om 5 uur, half 8, half 9 en 10 uur de Hoogmis voor de leden der Broeder schap van O. L. Vrouw van Altijdd. Bij stand. Des avonds om half 8 Lof. Donderdag, om 9 uur b. Mis voor de leden der Broederschap van O. L. Vrouw van Altijdd. Bijstand, 's Avonds om half 8 Lof ter eere van het Allerh. Sacrament. Vrijdagavond om half 8 oefening van den H. Kruisweg. Zondag, 7 uur en half 9 de stille h.h. Missen, half 11 de Hoogmis Te 2 uur Catechismus, te 7 uur Lof met Rozen hoedje. Maandagavond van 67 uur gelegen heid om te biechten. Dinsdag, de feestdag van O. L. Vrouw- Geboorte, de eerste h. Mis om half 6, de tweede te 7 uur en om 9 uur de gezongen h. Mis, 's avonds om half 8 Lof met korte toespraak en Rozenhoedje. Donderdagavond half 8 Lof ter eere van het Allerh. Sacrament. Zaterdagmiddag van 49 uur gelegen heid om te biechten. Gedurende deze week dagelijks de Ca techismus. De h.h. Missen te half 8 en 9 uur. Zondag, Heden en twee volgende dagen het Hoogfeest van 40-Urengebe i, ten 7 uur de Vroegmis, daarna de 2e h. Mis,, ten 10 uur de Hoogmis, ook ten 9 uur uitreiking der H. Communie, 's Middags van 3 unr af gelegenheid om te biechten, te 7 uur Lof en predikatie. Maandag, 7 uur de 1ste h. Mis en uit reiking van het Allerb. Sacrament 2e h. Mis en ten 9 uur gezongen h. Mis. Na de h.h. Missen biechtgelegenheid tot 12 uur en 's middags van 3 uur af. Te 7 uur Lof en predikatie. Dinsdag, de feestdag van Maria Geboor te, verplichting van Mishooren, 7 uur de lste h. Mis en uitstelling van het Allerh., daarna de 2é h. Mis en ten 10 uur gez,. h. Mis, 's avonds plechtig Lof tot sluiting. Donderdag, 9 uur gezongen h. Mis. Zaterdag, gelegenheid om te biechten als gewoonlijk. Donderdag, Vrijdag en Zaterdag, ten half 12 Catechismus. Zondag, de h.h. Missen te 7, half 9 en half 11 de Hoogmis, waarna „TeDeum". Te kwart voor 10 Bijbelsche geschiede nisles, 3 en 5 uur Catechismus, 6 uw Lof met Rozenhoedje en Litani-. Dinsdag, Maria Geboorte, heden is het verplichting van Mishooren, de h.h. Mis sen evenals op Zondag, 7, half 9 en half 11 de plechtige Hoogmis, 's avonds om 7 uur plechtig Lof met feestpreek door den Eerw. Heer W. Borsboom. Vrijdagavond 7 uur oefeniDg van den. H. Kruisweg. Zaterdagavond 7 uur Maria-Lof met Ro zenhoedje en Litanie. Zondag, half 8 Vroegmis, 10 uur, Hoog mis. 's Avonds om 6 uur Lof. Dinsdag, feestdag van Maria Geboorte,, om 5 uur de eerste h. Mis, om half 9 de Hoogmis. Om half 11 plechtige prijsuit- deeÜDg aan de R. K. Parochiale School van St. Bavo, aan den Kerklaan. Wel doeners hebben vrijen toegang. Vrijdagavond om 7 uur Lof. Zaterdag, te 4 uur gelegenheid om te- biechten. Door de week voor en na de- h. Mis om kwart over 8 (schoolmis.) In het begin van September zal aan de huizen der parochianen het offertje voor de St. Pieterspenning worden opgehaald. De gebeden worden verzocht voor Margaretha Twisk echtg. van P. Vader,, die in den Heer is overlede». Zondag, de h.h. Missen te 7 nur, half 9 en de Hoogmis ten 10 uur. Des nam., ten 3 uur de Vespers. Dinsdag, de h.h. Missen ten 6, 7 en 9 unr. Des avonds ten 7 uur Lof. Zaterdagavond ten 7 uur Lof. Gedurende de week zijn de h.h. Missen ten 7 uur en half 9. De gebeden worden verzocht voor Ludovicus Joannes van Ervea Dorens, die in den Heer is overleden. Zondag, Heden de Collecte voor het Seminarie Hageveld en lste Zondag der

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1908 | | pagina 6