F. Wiegant's FianoliaodeL I. ÏHEGLCCiECHE en - - - - ALGENiEEKE BOEKHAÜDEl 0FF1CIÏÏELE KERKLIJST. HENRI CÖEBERGH, GEO. OUDE GRACHT 74 HAARLEM - Tel. 1041. Boeken en Religieuse Platen. KERKBERICHTEN. Kathedrale Kerk St. ESavo. Parochiekerk van den H. Joseph. Parochiekerk van den H. Antonius van Padua. Kerk van het Allerheiligste Hart. Kleverparkweg. Parochiekerk van Onze Lieve Vrouw. Parochiekerk van de H.H. Elisabeth en Barbara. Schoterkwartier. Parochiekerk van St. Jan, Amsterdamstraat. HAARLEMMERLIEDE. HALFWEG. SCHOTEN. KLEINE HOUTSTRAAT 11. 0VERVEEN. ZANDV00RT-bad. DRIEHUIZEN. VELSEN (Wijkeroog). IJMUIDEN. BEVERWIJK. UITGEEST. ders gekweekt te hebben, die pal staan voor hun H. Geloof onder de banier van Jesus Christus, T_ GODS BESTAAN. Eerste bewijs. Oorzakelijkheidsbewijs Alvorens te beginnen met het be staan van God te bewijzen, is het noodig, dat ik u enkele zaken en woorden uitleg, die u goed moet be grijpen, als u eenig nut van cc ij i verder onderricht wilt hebben en gij moet die goed in uw geheugen pren ten. Wij allen hebben als kind reeds op den Catechismus geleerd, dat er ééu God is, Schepper van hemel en aarde, dat de mensch een onsterfelijke ziel heeft, dat God ons een openbaring gegeven heeft en dat de Katholieke Kerk de ware Kerk is. Dat geloofden we op het woord van onze geestelijken en priesters. Dat namen we niet aan uit onze eigen overtuiging of inzicht, maar omdat brave en bestudeerde priesters het ons zoo voorzegden. Is dit onredelijk? Volstrekt niet. Een kind kan onmogelijk door eigen onderzoek nog de waarheid leeren kennen en dit geldt ook voor zeer vele menschen, die, hetzij door hun arbeid, hetzij door andere omstandig heden, evenmin gelegenheid gehad hebben, om de zaken nu eens grondig te bestudeeren en te onderzoeken. En toch moeten ze allen zalig worden, dus is het volstrekt niet onredelijk, dat zij dit aannemen en gelooven op het gezag der Katholieke Kerk, die Bpreekt door den mond harer ontwik kelde en onder haar gezag staande priesters. Het is dus een groote dwaling, de leer van vele andersdenkenden, dat men de kinderen zonder godsdienst moet opvoeden en dat ze zelf later moeten uitzoeken. Groote dwaasheid; want ik weet zeker, dat een kind, zonder godsdienst opgevoed, later vol strekt niet, of ten minste hoogst zeld zaam, den godsdienst zal zoeken, welke hem zooveel verbiedt of gebiedt, maar dat zoo'n heidenkind liever zijn ge- makkelijken weg blijft voortzetten om precies te doen wat hem het gemak kelijkst en het prettigst toeschijnt. Zoo zijn wij dus allen reeds als kind in het bezit der waarheid geko men en daarvoor danken wij den goeden God nog dagelijks, dat Bij ons zoo bevoorrecht heeft boven zoovelen onzer medemenschen, die dat geluk niet hadden, die nu nog tengevolge van [dat gemis in de dwaling zijn en onder wie wij soms nu nog de een of andere trouwe ziel, die naar de waarheid dorst, zien worstelen, om tot die waarheid te komen. Om in den Hemel te komen en dit is waarlijk wel het allervoor naamste is het genoeg, dat we de waarheid kennen, door die aan te nemen uit een vertrouwbare bron, zonder zelf inzicht te hebben verkre gen in de onafwijsbaarheid dier waar heid; maar om soldaten van Christus' Kerk te zijn is het niet genoeg. Dan moet men wapenen hebben, waar de vijanden der Kerk ook eerbied voor hebben; want om het gezagvol woord der Kerk en harer priesters geven ze al een bedroefd klein beetje. We behoeven echter volstrekt niet bang te zijn voor den strijd, want we hebben krachtige wapens; we behoe ven alléén maar een beroep te doen op hun eerlijkheid en op het gezond verstand. Gelooven immers is iets aanne men ophetgezagvaneenander; de geheimen nu van onzen godsdienst, b.v. de menschwording van Gods Zoon, de H. Drievuldigheid, de tegenwoor digheid van Christus in het H. Sacra ment des Altaars zijn diepe geheimen, die we moeten aannemen alléén om dat God ze ons geopenbaard of ge leerd heeft, zonder er zelf ooit iets van te kunnen begrijpen. Maar deze vier volgende waarheden: lo. er is een God; 2o. wij hebben een onsterfelijke ziel; 3o. God heeft werkelijk tot de men schen gesproken en 4o. de Katholieke Kerk is de ware Kerk van God, zijn geen geheimen, die voor ons verstand verborgen zijn, maar die wij met ons gezond verstand juist kunnen bewijzen, óók buiten alle ge loof, om daarom worden deze vier waarheden óók „redewaarheden" ge noemd, in tegenstelling met louter „geloofswaarheden" Maar moet een Katholiek, als het op zaken van godsdienst aankomt, dan niet alle verstand op zij zetten en blindelings gelooven? Het lijkt er niet naar. Deze vier waarheden mogen we doorvorschen, mogen we trachten te bewijzen, en dat kunnen we goed en afdoende ook maar als we dan met klare oogen inzien, dat er een God is, dat we een onsterfelijke ziel hebben en als we weten, dat de Ka tholieke Kerk de ware Kerk is, die ons de geopenbaarde waarheid alleen zuiver meedeelt, ja, dan moeten we ook, al begrijpen we de geheimen, die ze leert, niet, toch gelooven; dat is toch zoo duidelijk als de dag; dit is zuiver redelijk en het te weigeren, zou geheel in strijd zijn met het ge zonde verstand. We zullen dus beginnen met het bewijs voor het bestaan van God; daar hangt toch alles van af. Die be wijzen ïijn er vele; het eene is echter begrijpelijker dan het andere; nu willen wij er juist met één beginnen, dat voor menschen, die niet gewoon zijn om veel te denken, niet zoo heel gemakkelijk is, maar, goed begrepen, alléén al afdoende is, om ons verstand te dwingen het bestaan van een Op perwezen aan te nemen. Ik vraag dus al uw aandacht; een anderen keer dan weer eens wat gemakkelijker. Vooreerst moet U eens goed na denken, hoe wij aan onze natuurlijke kennis komen. U moet niet denken dat wij ooit in dit leven God zelf zullen zien of waarnemen, net zoo min als wij ook hier in ons leven een ziel zullen aanschouwen, maar om te weten, dat er een God is, is dit niet alleen onmogelijk, maar ook onnoodig. Als ik in de versch gevallen sneeuw duidelijk een reeks van indrukken zie, die door menschen voeten zijn ge maakt, dan kan het best gebeuren, dat er in heinde en verre geen men- schelijk wezen te zien is, maar me zelf wijsmaken, dat er ook geen mensch geweest is, die daar zijn voet sporen achterliet, daar zie ik geen kans toe, daar protesteert mijn ver stand tegen. Zóó is het precies met God. Zien kunnen we Hem niet, want Hij staat als Geestelijk Wezen even ver van de stoffelijke wezens af, als de oneindigheid afstaat van eindigheid en beperktheid. Alles wat we in dit leven kennen, kennen we slechts door middel van onze vijf zintuigen. Wij kennen (den godsdienst laten we er nu geheel buiten) op directe wijze niets, dan wat we met die vijf zintuigen waarnemen en verder de gevolgtrekkingen, die ons verstand met onafwijsbare noodzake lijkheid uit die zinnelijke waarnemin gen trekt. We zien de dingen met de oogen, we hooren met onze ooren, wij ruiken met de neus, proeven met de tong, wij voelen met onsgevoelszintuig, dat vooral huist in onze huid en bovenal in de vingertoppen. En met die vijf zintuigen kunnen we nog maar de oppervlakte der stoffelijke dingen beschouwen, wat het wezen is der dingen blijft ook voor den knapsten mensch verborgen, en toch is het ge noeg om Gods bestaan daarmee te bewijzen, want door die kennis, al is ze dan ook zeer onvolmaakt, leeren wij het bestaan der dingen en hunne eigenschappen genoegzaam kennen, om de sporen van Zijn Goddelijken arbeid, die God als het ware met vlammend schrift in ieder schepsel heeft ingegrift, met zekerheid te verstaan. We kunnen dus uit de ons omrin gende schepselen wel besluiten, dat er een God is en moet zijn, maar zijn wezen zelf is voor onze verbeel ding totaal verborgen, omdat onze verbeelding ons slechts de zinnelijk waargenomen dingen voorstelt en Gods wezen met stof niets te maken heeft. Sommige menschen willen zich God wel eens voorstellen als een eerbied waardige oude man met langen, grijzen baard en den Hemel als een soort van circus mei allerlei rangen in het rond, waar de brave zielen dan maar stok stijf in alle eeuwigheid naar God in het midden zitten te kijken. Zulk een voorstelling is natuurlijk erg kinder lijk en kinderachtig. Afbeeldingen of platen, die God voorstellen, geven daartoe soms wel eens aanleiding bij erg eenvoudige menschen, maar in werkelijkheid is God natuurlijk niet zóo, maar zuiver geest; en daarom zijn die af beeldingen slechts hulpmid delen voor den zwakken menschen- geest en hebben, als men ze maar goed begrijpt, wel degelijk reden van bestaan. Hoe God du3 is, kunnen we ons niet voorstellen, maar d&t Hij er is, en dat Hij onbegrijpelijk groot in al les moet zijn, dat zal bij nader bezien heel duidelijk voor ons worden. Nog een paar kleine woordverkla ringen mogen voorafgaan. Hebt U uzelven wel eens afgevraagd, wat het „niets" is? Voorstellen kunt ge het niet en be hoeft ge niet te probeeren, want als men zich iets voorstelt, al is het nog zoo vaag, is het altijd toch iets, wat men zich voor den geest stelt. Het niets is doodeenvoudig niet iets; geen ding, geen lichaam, geen kracht, geen vermogen, maar juist alle afwezigheid van een of ander ding. Het niets is dus geen enkel ding; het niets heeft dus geen enkele kracht of vermogen, want ge begrijpt, dat om bijv. sterk te zijn, of heet, of koud, of een andere kracht of vermogen te hebben, er eerst iets zijn moet, hetwelk die eigenschap bezit; zoo kan er wel een man zijn, die sterk is. of een leeuw, maar dat vermogen van sterk of krach tig zijn, kan er toch niet zijn, als er niet een ding is, dat krachtig of sterk is; in ieder geval zou die kracht zelf toch iets zijn. Da^zult U dus ont houden het niets i» dus de volslagen onmacht, het afwezig zijn van ieder ding of kracht. (Wordt vervolgd.) VOORHANDEN: n'euwe Zangboeken Graduale etc. etc. van DEXLEE—SCHWANN. Auteursrecht voorbehouden. Zondag, de h.h. Missen ten half 7, 8, 9 uur en half 11 de Hoogmis. De Cate chismus naar gewoonte, 's Avonds half 7 Lof met Kozenhoedje. Maandagavond 7 uur Lof met Rozen hoedje voor de geloovige zielen. Woensdag, Vrijdag en Zatci dag, Quater temperdagen, dus geboden Vastendagen. Zaterdagavond 7 uur Rozenhoedj e in de Mariakapel. A.s. Zondag half 11 plechtige Pontifi cale Mis bij gelegenheid van het gouden Priesterfeest van O. H. Vader. Zondag, Heden te 2 uur Catechismus, 's avonds te 7 uur Lof van het Heilig en Onbevlekt Hart van Maria voorde bekee ring der zondaars met Rozenhoedje. Donderdagavond te 7 uur Lof ter eere van het Alierh. Sacrament. Zaterdag, te half 9 de h. Mis voor de bekeering der zondaars in de kapel van bet Miraculeuse Mariabeeld, des avonds te 7 uur Lof van O. L. Vrouw met Ro zenhoedje en van 5—10 uur gelegenheid om te biechten. A.s. Zondag te half 11 plechtige h. Mis ter gelegenheid van het 50-jarig Priester feest van Z. H. den Paus Pius X; na de h. Mis de lofzang „Te Deum". In deze week de h.h. Missen en Cate chismussen op de gewone uren. Woensdag, Vrijdag en Zaterdag. Quater temperdagen, geboden vastendagen. A.s Zondag colleete voor het Semina rie Hageveld. Zondag, de h.h. Missen te 5, 7 en half 9. Te half 11 de Hoogmis, 's Namiddags te half 4 de Vespers. Dinsdag, te half 8 de h. Mis voorMej. de Wed.Diele, als Lid der Broedersehap van den H. Antonius. Te 8 uur gezongen h. Mis ter eere van den H. Antonius voor de levende en overl. Leden der Broeder schap. 's Avonds te. 7 uur Lof, predikatie an Vergadering der Broederschap. Woensdag, Vrijdag en Zaterdag, Quater temperdagen, geboden te vasten. Donderdag, te 8 uur en hslf 9 de h.h. Missen voor Mej. de Wed. Hendriks geb. Duin, als Lid der 3e Orde van den H. Franciscus. Dien dag, feestdag der Indrukking der vijf wonden in het Lichaam van den H. Franciscus, is in deze kerk te verdienen volle aflaat onder de gewone voorwaar den. Na de h. Mis van 8 uur generale Absolutie voor de Leden der 3e Orde. Vrijdag, te 8 uur gez. h. Mis. 's At. te 7 uur Lof, predikatie en Vergadering der Broederschap van den H. Kruisweg. Zondag 20 Sept. Na de h. Mis vao 7 uur algemeene Communie voor de Leden de.i Bioederschap van den H. Kruisweg. Dien dag eene h. Mis voor de Leden der Broederschap. Te half 11 plechtige h. Mis waarna de Lofzang „Te Deum'' ter gele genheid van het gouden Priesterfeest van H. Vader Paus Piuz X. 's Namiddags te half 4 de Vespers, waarna Proecssie met het Allerh. Zondag, de h.h. Missen te 9 ure en half 11de Hoogmis. Te 12 ure de Cate chismus. Te 4 ure Lof. Dinsdag, half 8 gez. h. Mis ter eere van den H. Antonius, 's avonds ten 7 ure Lof. Woensdag, Vrijdag en Zaterdag, Quater temperdagen, geboden vastendagen. Vrijdag, te half 8 gezongen h. Mis ter eere van het H. Hart. 's Avonds 7 ure Lof. Zondag, de h.h. Missen te half 6, 7 uur en hajf 9 en om half 11 de Hoogmis. Te 1 uur Catechismus. Te 7 uur Lof. Maandag- en Woensdagavond te 7 uur Lof. Donderdagavond te half 8 Lof met preek 1 voor de Leden van den Levenden Ro zenkrans. Aartsbroederschap der R. Familie. Zondag, Plechtige opdracht der nieuwe leden, te 5 uur voorbereiding tot de alge meene H. Communie. Te half 6 h. Mis voor de leden der II. Familie 1. Bij het begin der h. Mis Lofzang „Veni Creator", blz. 33. 2. Onder de uitdeeling der H. Communie „Magnificat", blz. 88. 3. Na de h. Mis „Tantum ergo" blz 308 en Benedictie. 4. Na de Benedictie: Lied „Toewijding aan den Heer" na de H. Communie blz. 185. N.B. De leden van het Zangkoor wor den verzocht het eerst van allen Hoogtijd te houden. Alleen, de leden der H. Familie zullen naderen tot de twee middelste Commu niebanken. Alle overige familie en belang stellenden worden tot handhaving der goede orde vriendelijk en dringend ver zocht te naderen tot de twee zij-Com muniebanken. Des avonds te half 7 plechtige opdracht. 1. „Veni Creator". 2. Gebeden ter eere van de H. Eamilie. 3. O Godsgezin, blz. 105. 4. Predikatie. 5. Opdracht waaronder gezongen wordt: U Jozef, wijd ik mijnen zang, blz. 103 en Lied blz. 1Ó6. Geluk wen sch. 6. Uitstelling van het Allerheiligste en „Magnificat", blz. 86. 7. „Tantum ergo", Benedictie. 8. Vaandellied, blz. 162. De plechtigheid is toegankelijk voor iedereen Maandag 14 Sept., feest van Kruisver heffing, te verdienen volle aflaat. lederen Zondag van 44Q2 uur bestaat er gelegenheid om opgenomen te worden in de Aartsbroederschap der H. Familie Mannen en jongelingen hebben altijd vrijen toegang tot de vergaderingen. Zondag, de h.h. Missen om 5, 7, 9 uur en half 11 de Hoogmis. Om 3 uur Lof. Dinsdag, om 9 uur h. Mis voor den heer Joannes Josephus Ignatius Kosters, als Lid der Broederschap van O. L. Vrouw van Altijdd. Bijstand, 's Avonds om half 8 Lof. Donderdag, om 9 uur h. Mis voor de leden der Broederschap van O. L. Vrouw van Altijdd. Bijstand, 's Avonds om half 8 Lof ter eere van het Allerh. Sacrament met predikatie. Zondag 20 September, Hoogfeest van Aanbidding, 's Avonds Pontificaal Lof door Z. D. H. Mgr. A. J. Callier, Bisschop van Haarlem, feestpredikatie door den WelEerw. Z.Gel. Heer E. Rengs, profes sor te Warmond. Zondag, 7 uur en half 9 de stille h.h. Missen, half 11 de Hoogmis Te 2 uur Catechismu$, te 7 uur Lof met Rozen hoedje. Dinsdagavond half 8 Lof ter eere van den H. Antonius. Donderdagavond half. 8 Lof ter eere van het Allerh. Sacrament. Zaterdagmiddag van 49 uur gelegen heid om te biechten. Gedurende deze week dagelijks de Ca techismus. De h.h. Missen te half 8 en 9 uur. Deze week komen te biechten: Maandag, kwart over 4 de jongens van de Vrijdagsche leering. Dinsdagkwart over 4 de jongens van de Maandagsche leering. Woensdagmorgen 10 uur de meisjes van' de aannemingsleering, 's middags 4 uur de joDgens van de aannemingsleering. Vrijdagmorgen 10 uur de meisjes van de Zaterdagsche leering, 's middags kwart over 4 de meisjes van de Woensdagsche leering. Zondag, 7 uur Vroegmis, voor de Hoog mis Cateohismus, 10 uur Hoogmis, des middags half 4 de Vespers en Rozenhoedje. Donderdag, 9 uur gezongen h. Mis. Zaterdag, gelegenheid om te biechten als gewoonljjk. Donderdag, Vrijdag en Zaterdag, ten half 12 Catechismus. Zondag, de h.h. Missen te 7, half 9 en half 11 (de Hoogmis, Te kwart voor 10 Bijbelsche geschiedenisles, 3 en 5 uur Catechismus, 6 uur Lof met Rozenhoedje en Litanie. Woensdag Vrijdag en Zaterdag, Quater temperdagen, geboden vastendagen. Vrijdagavond 7 uur oefening van den H. Kruisweg. Zaterdagavond 7 uur Maria-Lof met Ro zenhoedje en Litanie. De gebeden worden verzocht voor de Wed. Stolwijk geb. den Blanken, die met de laatste H. Sacramenten der Stervenden is voorzien en voor Nicolaas Sjerp, die in den Heer is overleden. Zondag, half 8 Vroegmis, 10 uur, Hoog mis. 's Avonds om 6 uur Lof. Maandag, Kruisverheffing. Woensdag, Vrijdag en Zaterdag, Quater temperdagen, geboden vastendagen. Vrijdagavond om 7 uur Lof. NIEUWE PIANO'S in zwart, eiken- en notenhout vanaf f 350.en hooger, 2e HANDS PIANO'S uanaf f 100.en hooger ALLEN MET GARANTIE. HUURPIANO'S uanaf f 10.— per 3 maanden. STEMABONNEMENT f 4. f 6. of f 10. per jaar. 38FZ aterdag, te 4 uur gelegenheid om t# biechten. Door de week voor en na de h. Mis om kwart over 8 (schoolmïs.) De gebeden worden verzocht voor Margaretha Twisk echtg. van P. Vader, die in den Heer is overleden. Zondag, de h.h. Missen te 7 uur, half 9 en de Hoogmis ten 10 uur. Des nam. ten 3 uur de Vespers. Zaterdagavond ten 7 uur Lof. Gedurende de week zijn de h.h. Missen ten 7 uur en half 9. De gebeden worden verzocht voor Ludovicus Joannes van Erven Dorens, die in den Heer is overleden. Zondag, Heden het Naamfeest der Al lerheiligste Maagd en Moeder Gods Maria. Na den middag te kwart over 2 de Cate chismus, 3 uur de Vespers. Catechismus volgens gewoonte. Woensdag Vrijdag en Zaterdag, Quater temperdagen, geboden vastendagen. Donderdag, 8 uur, gezongen h. Mis ter eere van het Allerh. Sacrament, 's avonds 7 uur Lof. Zaterdag, gelegenheid om te biechten van 58 uur. De gebeden worden verzooht voor Joannes van Winschoten, die in den Heer is overleden. In ondertrouw zijn opgenomen Henricus Bluijs van deze parochie, en Alida Koremans, van Amsterdam. Petrus v. d. Berg, uit Vogelenzang, en Catharina Meiland, van deze parochie. Zondag, 7 uur de Vroegmis, 10 uur de Hoogmis. 'sNam. half 3 de Vespers. Zaterdagavond van 58 uur gelegen heid tot biechten. In de week de h. Mis om 9 uur. Zondag, 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoog mis voor hetjj geestelijk en tijdelijk wel zijn der Parochie, 's Avonds half 7 Lof met Rozenhoedje. Maandag, half 9 de h. Mis. Dinsdag, half 9 de h. Mis en 's avonds 7 uur het Lof ter eere van den H. An tonius. Woensdag, Donderdag, Vrijdag en Zater dag, halt 9 de h. Mis. Zaterdagmiddag van 59 uur biecht- hooren. Zondag, Jubileum van Z H. den Paus. Na de Hoogmis „Te Deum." Zondag, half 8, Simon v. d. Kolk, 10 uur, voor het geestelijk en tijdelijk welzijn der parochie. Te 1 uur Catechismus, 's Av. 7 uur, Bioederschapslof en Rozenhoedje. Maandag, 7 uur, ZeerEerw. Heer Corn. Lud. Adr. Delfgauw, 8 uur, overledenen. Dinsdag, 8 uur, overledenen. Woensdag, 8 uur, overledenen, 's Av. te 7 uur Lof ter eere van den H. Jozef. Woensdag, Vrijdag en Zaterdag, Quater temperdagen, geboden vastendagen. Donderdag, 8 uur, overledenen. Vrijdag, 7 uur, overledenen, 's Avonds 7 uur Lof voor de geloovige zielen. Zaterdag, 7 uur, bekeering der zonda ren, 8 uur voor de geloovige zielen. Van 48 uur gelegenheid om te biechten. De gebeden worden verzocht voor Catharina Maas, Maria Dingstee en Gerrit Jansen, die met de laatste H, Sacramenten der Stervenden zijn voorzien. Zondag, de h.h. Missen om half 7 met onderrichting, 8 en 10 uur met predikatie, 's middags Catechismus in de kerk van 1 uur tot half 3 voor de jongens en in de school voor de meisjes. 3 uur Lof en 's avonds 6 uur Congregatie voor de mannen. Maandag, Dinsdag, Woensdag, Donder dag Vrijdag en Zaterdag, de h.h. Missen te 7, 8 en 9 uur. Donderdagavond te 7 uur Lof ter eere van het Allerh. Sacrament. Zaterdagmiddag van 49 uur gelegen heid om te biechten. In ondertrouw zijn opgenomen Bernaidus Schoo en Jacoba Brakenhof. Zondag, 7 uur, Gemeente, half 10, Jo anna V) ijling wed. Klaas Vonk, 2 uur, Catechismus, 's Avonds 7 uur Lof. Maandag, half 8, Maar tja Schee en Ni colaas Meijne, half 9, Joanna Cornelisse. 'e Avonds 7 uur Lof. 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1908 | | pagina 6