U, DRI ESSEN
pzmmsmmssmm
Diamanten, Gouden- en Zilveren
l werken. Horloges enz.
ANEGANG
a
A. VON DER MÖHLÈN Gr. Markt 25
Mengelwerk.
Eene onzinnige
onderneming.x)
OFFICIEELE KERKLIJST.
Ciiemisciie f asscherij
Yerverjj
Gr. Houtstraat
@0.
HAARLEM
Telef. 426-1046
Spreker de weleerw. heer L. van den
Berg, adviseur, ter gelegenheid van het
Willibrordusfeest, alle leden en hunne
huisgenooten worden uitgenoodigd dit
Lof bij te wonen.
Maandag 16 Nov,, half 9 uur, Onder
steuningsfonds.
Dinsdag 10 Nov., half 9 uur jaarverga
dering B. Kath. Gemeentewerklieden,
aller opkomst noodzakelijk, half 9 uur
Schoenmakersgilde St. Crispinus, half 9
Berstuursvergadering Metaalbewerkers
St. Eloy, 89 uur Hulp in Nood.
Woensdag 18 Nov., half 9, Ontwik
kelingsclub „St. Thomas v. Aquino",
Spreker de ZeerEerw. Hooggei. Heer
Dr. Th. M. Vlaming, Pastoor van O. L.
Vrouwekerk (Spaarne). Alle leden der
Afd. Haarlem worden verzocht dezen
cursus bij te' wonen. 9 uur repetitie
Zangvereeniging.
Donderdag 19 Nov., half 9 uur, Rede
rijkerskamer.
Vrijdag 20 Nov., half 9, Hoofdbestuur.
Zaterdag, 21 Nov., half 9 zitting Spaar
bank „St. Antonius van Padua", 89
uur zitting Hulpspaarbank (Schoterkwar
tier), half 9 tot half 10 uur opening Bi
bliotheek, Half 9 spaarkas „St. Nicolaas"
(winterprovisie), half 9 uur uitstalling en
verkoop van boeken, geschriften en bro
chures door de pi opagandaclub, half 9 u.
inschrijving van nieuwe leden in de
Coöperatieve Bakkerij „Arbeid Adelt".
Mededeblingen.
De heeren voorzitters en secretarissen
der onderafdeelingen worden beleefd ver
zocht hun leden aan te willen sporen tot
het bezoeken van den Socialen Cursus,
die geregeld om de veertien dagen, des
Woensdags gehouden wordt en waartoe
alle leden van den Bond gratis toegang
hebben.
Namens het Bestuur,
T. H. BROEKHUIJZEN, le Secr.
Afdeeling SCHOTEN en 0.
BondsgebouwKerklaan.
De jaarfeesten zullen in deze afd. plaats
hebben op Zondag 15 en 22 Nov. a.s.,
des avonds 7 uur. Zij, die in het bezit
zijn van een nieuwe diploma, hebben
recht van toegang. Kaarten zullen intijds
worden verstrekt, 15 Nov. de even num
mers (roode kaarten), 22 Nov. de oneven
nummers (blauwe kaarten). Dameskaar-
ten verkrijgbaar it 25 eert, bij de leden
van het bestuur en bij den pachter van
het Bondsgebouw. Heerenkaarten worden
niet verkocht.
Woensdag, 17 Nov., 's avonds 8 uur,
vergadering Spaarkas „St. Antonius van
Padua". Agenda: Rekening en verant
woording penningmeester, verkiezing be
stuur enz. Groot e opkomst gewenscht.
Namens het Bestuur,
Bi BURGER, le Secr.
Afdeeling VELSEN en O.
Zij, die nog lid wenschen te worden
van het Steenkolenfonds „St. Thomas van
Ville Nova", kunnen zich nog opgeven bij
J. van der Sluis, J. Rozenmeijer, YV. Groen
en bij den afdeelings-secretaris.
Daar de Bibliotheek weder geopend is,
kan men van Maandag- tot Viijdagavond
geregeld weder boeken komen halen tegen
1 cent per deel, voor 8 dagen, voor de
leden van de afdeeling.
Namens het Bestuur,
P. VERSTEEG Secr.
Afdeeling LISSE.
Bondsgebouw: Dorpstraat C 115.
Zaterdag 14 Nov., 's avonds van 7 tot
8 uur, zitting Spaarkas.
Dinsdagavond repetitie Zangvereeniging.
Namens het Bestuur,
A. H. Schrama, Secr.
Afdeeling SASSENHE1M en O.
Feestavonden ter herdenking van het
Patroonsfeest St. Willibrordus op Zondag
15 en Maandag 16 Novdes avonds te
7 uur; opening der zaal half 7 uur. De
leden met hunne dames hebben vrijen
toegang. Tevens worden zij herinnerd hun
contributiekaart ter aanzuivering mede te
brengen.
Des Zondags zal er een H. Mis wor
den opgedragen voor de leden der af
deeling. Allen worden verzocht tot de
H. Tafel te naderen en hun insigne zicht
baar te dragen.
Mede wordt bekend gemaakt dat tijdens
de groote repetities geen kinderen tot de
zaal worden toegelaten.
Namens het Bestuur,
J. ZANDVLIET, Secr.
Afdeeling VOORHOUT.
Bestuursvergadering op Vrijdag 13 Nov.
in het Stationskoffiehuis, 'savonds 7 uur.
De Feestvergadering
toegankelijk voor de leden en donateurs
met introductie voor één dame, zal ge
houden worden op Zondag 22 November
a.s. in het lokaal van den heer C. Paar-
dekooper. Aanvang des avonds 7 uur.
'8 Morgens zal in de Parochiekerk een
H. Mis worden opgedragen voor de leden
der afd. Voorhout.
Alle leden worden verzocht dien dag,
het insigne zichtbaar dragend, tot de H.
Tafel te naderen.
Namens het Bestuur.
W. v. d LAAN, Secr.
N.B. Door de Tooneelafd. Eensgezind
heid zal o.m. een prachtig stuk opgevoerd
worden, getiteld: De pauselijke Zouaaf.
HAARLEM.
Sintjozefsgezellen-Vereeniging.
VereenigingsgebouwZoetestraat No. 3
Geopend des Zondags van 12-3 en va
5-10 uur. Op werkdagen van 6 tot 10 uur
's avonds.
R. K. Militaire Vereeniging.
Zoetestraat 13.
Het gebouw is dagelijks geopend, des
avonds van 610 uur en op Zon- en
Feestdagen den geheelen dag.
R. K. Veraeniging tot bescherming
van meisjes, gen. „St. Martha."
Het Bemiddelingsbureau der Vereeni
ging is geopend eiken Dinsdagmiddag
van 12—2 uur, voor betrekkingen als
dienstboden enz., Donkere Spaarne 22,
alwaar voor R. K. dienstmeisjes wier
ouders buiten de stad woonachtig zijn
iederen Zondag- en Woensdagavond van
810 ure gelegenheid bestaat tegen de
geringe vergoeding van 5 ct. per week
haar vrijen tijd aangenaam en gezellig
door te brengen.
Aanmelding daartoe aan het „Te Huis"
op bovengenoemde avonden.
Liefdewerk: St. Josephs Ambachts-
leerüngen.
Zoetestraat (voor jongens van 1317 jaar).
Zondagavond van 56 uur Godsdienst
onderricht, van 6 tot half 8 gelegenheid
tot ontspanning.
R. K. Zangveroeniging
ABTI ET RELIGION!.
dir. de Heer JAC DE JONG.
De werkende leden zullen begrijpen,
dat, nu de uitvoering van het Kerstmis-
en Driekoningen-Oratorium meer en meer
nadert, hunne tegenwoordigheid op de
repetitiën noodzakelijk is.
De eerstvolgende repetitie wordt ge
houden, Dinsdag a.s. in de bovenachter-
zaal van het café Brinkmann, aanvan
gende voor Dames en Heeren ten 8 ure.
Den leden wordt verzocht vooral op
tijd aanwezig te zijn, opdat ten 8 ure pre-
met de repetitie kan aangevangen wor
den.
HET BESTUUR.
Iets over het Mis-brood.
Den meesten onzer lezers zal 't
wel onbekend zijn hoe het brood,
de hosties die in de H. Mis gecon
sacreerd worden, bereid wordt.
Dewijl deze hosties gebruikt wor
den voor het, heiligste wat ons Ka
tholiek geloof bezit, spreekt 't van
zelf, dat bij 't bereiden hiervan de
grootste reinheid en oplettendheid
moet worden betracht.
Reeds in de oudste tijden der
Kerk bestonden een aantal voor
schriften, waardoor 't bereiden van
het Misbrood werd geregeld. Oud
tijds geschiedde dit alleen door dia
kens en subdiakens!
In onzen tijd geschiedt 't bakken
der hosties doorgaans door kloos
terzusters, van wie men met recht
kan veronderstellen dat zij dit voor
name werk met de vereischte
nauwkeurigheid, reinheid en eerbied
zullen uitvoeren.
In ons land zijn verschillende
kloosters van zusters, waar het Mis
brood wordt gebakken. Een van de
grootste, zoo niet de grootste van
alle hostiebakkerijen' is die van de
Zusters van Liefde in 't Instituut
van Doofstommen te St Michiels-
Gestel. Dagelijks zijn daar van den
vroegen morgen tót den laten avond
6 zusters en 5 doofstomme meisjes
werkzaam aan dezen voornamen
arbeid en dikwijls moet men, vooral
tijdens den Paaschtijd, nog hard
werken om alle bestellingen naar
behooren uit te voeren.
Het Mis-brood wordt gebakken
van zuivere tarwe-bloem gemengd
met niets anders «dan zuiver water.
De tarwe, die van de beste soort
is, komt in zakken aan. Alvorens
echter gemalen te worden, wordt
al deze tarwe nauwkeurig uitgezocht.
Dat is een heele arbeid. Op een
linnen doek worden de korreltjes
uitgespreid en alle onreinheid als
ook de slechte korrels zelfs worden
nauwkeurig verwijderd.
Sommige klooster malen 't koren
zelf, andere laten het bij een ver
trouwden molenaar maleD. Er dient
natuurlijk voor gezorgd te worden,
dat die molenaar ook waarlijk een
vertrouwd persoon is.
Voor dat de tarwe wordt gema
len, die voor de hosties is bestemd,
maalt de molenaar eerst gedurende
korter of langer tijd gewone tarwe.
Dit geschiedt om te voorkomen,
dat de hostie-tarwe met een andere
soort graan zou worden vermengd.
Als tusschen de molensteenen reeds
een tijdje gewone tarwe is fijn ge
malen. dan begint 't malen der
fijne hostie-tarweHet gemalen
tarwe-meel wordt door de Zusters
tot 3 maal toe gebuild, zoodat alleen
de allerfijnste bloem voor 't bakken
der hosties gebruikt wordt.
De hosties worden gebakken tus
schen twee groote, ronde ijzer, die
op dezelfde manier worden gehan
teerd als de wafelijzers. Op 't onder
ste ijzer wordt de vloeibare deeg
gegoten met een lepel, dan knijpt
men de ijzers te samen. De deeg
wordt dan tusschen de twee ijzeren
platen overal gelijkelijk, dun uit
elkaar geperst. De hostieijzers wor
den verhit ofwel boven een vuur
van houtskolen of wel boven gas.
Het hostie-bakken zelf is nog een
heele kunst; mooie witte blinkende
hosties bakken kan men slechts door
gestadigenoefening leeren.Ook hangt
het veel af yan de hostie-ijzers zelf
't staal waar deze van gemaakt zijn
dient mooi glad gepolijst te zijn,
anders kan men er ook geen mooie
hosties mede bakken. Tevens moet
Anegang 9. Haarlem. Telefoon No. 366.
ST. üiC0L&&5"CADEAUXj
men zorgen, dat ijzers overal gelijk
matig worden verhit, niet te veel,
maar ook niet te weinig. De haar
den waarboven de hostie-ijzers wor
den verhit zijn zoo ingericht, dat
men de ijzers gemakkelijk kan
omwenden, zonder dat ze in aan
raking komen met 't vuur.
In de groote hosties, die de
priester onder de H. Mis gebruikt
en dikwijls ook in de kleine, is een
kruisbeeld ingebakken. Deze kruis
beelden zijn in een der hostie-ijzers
ingegraveerd. Omdat het deeg tus
schen de ijzers wordt geperst,"komt
die afbeelding daardoor op de hosties
zelf.
De hosties worden natuurlijk met
meerdere te gelijk in groote ronde
koeken gebakken. Nadat deze eenigs-
zins vochtig zijn gemaakt, worden
er de hosties met een scherp rond
mes, stuk voor stuk uitgestoken.
Handige steeksters kunnen dat zeer
vlug.
Ze hebben daarvoor een instru
mentje, dat uit een metalen kokertje
bestaat, en dat van onder een scher
pen ronde kant heeft. Van boven
is |het kokertje met een houten
stop gesloten. De uitgestoken hostie
blijft onder in 't kokertje zitten.
Door weer opnieuw er een uit te
steken gaat de eerste een weinig
omhoog enz. totdat 't, kokertje ge
heel vol is. Dan neemt men er den
houten stop af en schudt 't leeg.
In sommige kloosters heeft men
voor het uitsteken machientjes aan
geschaft, doch geoefende steeksters
steken even vlug en gemakkelijk
met de hand.
In de eerste tijden van ;t Chri
stendom was 't de gewoonte, dat de
geloovigen dagelijks of ten minste
zeer dikwijls tot de H. Tafel nader
den. De geloovigen brachten het
brood, dat voor het H. Sacrificie
noodig was, zelf mede en boden
het den priester ter consecratie aan.
Langzamerhand is het dagefijks
eommuniceeren in onbruik geraakt,
totdat Paus Pius X ia onzen tijd
de geloovigen weer aanspoort en
opwekt om tot het oude gebruik
der dagelijksche Communie terug te
keeren en Goddank velen hebben
reeds naar zijn vermaningen ge-
geluisterd.
Met 't vermeerderen der H. Com
munies is natuurlijk ook 't aantal
hosties, dat gebakken moet worden
zeer veel gestegen. In 'tjaar 1906
werden in 't Instituut van Doof
stommen te St. Mich.-Gestel verzon
den 5.574 547 hosties, waarvan onge
veer 5 millioen kleine een half
millioen groote. Dit getal is in
'tjaar 1907 reeds geslegen tot onge
veer 9.000.000 en klimt nog voort
durend.
De hosties worden in netto trom
mels verpakt verzonden ofwel recht
streeks naar de Z.E8rw. Heeren
Pastoors, ofwel naar depóthouders
die ze dan verder aan de Heeren
Geestelijken met een kleine ver
dienste afleveren. Ook de depót
houders moeten vertrouwde perso
nen zijn. Zij moeten er voor zorgen
de hosties nooit te oud te laten
worden, want alleen versche hosties
mogen in de H. Mis gebruikt worden.
H.
PISCAER's - - -
SCHOENENMAGAZIJN.
Het beste adres voor solied werk.
xjx^x f X xfxj x x xfxjx
De a,Vond begon te vallen. Een
man, nog in volle levenskracht, maar
vermoeid van een lange reis, zette
zich neder om te rusten op een ver
heven punt v,an ide hoogte Montmar-
tre te Parijs. De kleeding des
maps was nederig, zelfs grof, en
verried een vreemden oorsprong.
Ook beschouwde de reiziger lang
durig en nieuwsgierig de oneindige
stad, die voor zijne voeten lag uitge
strekt en waar duizenden straatlan
taarns ontstoken werden, naarmate
de nacht daalde.
Waaraan dacht hij Het gesprek
dat hij juist met een Parijzenaar
aanknoopt, zal die vraag beantwoor
den.
De Parijzenaar: Zeg eens, vriend,
zijt gij een Franschman
De vreemdeling: Neen, mijnheer.
P.: Mag ik weten van welk land
gij komt?
V.Ik kom van de omstreken van
Danzig.
P.: Hemel! Gij zijt een Pruis!
Zeg dat niet te hardop, want de
Pruisen staan hier niet goed aange
schreven.
V.Dat weet ik.
P.Gij komt misschien fortuin
zoeken
V.Neen, mijnheer.
P.Dan hebben u mogelijk de
scho-one kunsten of de vermaken
naar hier gelokt?
V.O neenIk ben geen kunste
naar en bezit ook niet de middelen
om de vermaken na te jagen. Ik
ben arm. Overigens, iets anders als
de zucht naar vermaken heeft mij
hierheen gevoerd.
P.[Wat dan, als ik vragen mag
V.Uw vraag is geenszins onbe
scheiden, daar ik vast besloten heb,
het doel mijner reis te verkondigen
aan allen, die mij vullen aanhooren.
Ik breng heil en zaligheid aan
alle mensehen.
P.: Ha,! Ik begrijp u, gij zijt een
dezer groote wonderdokters, die een
onfeilbaar geneesmiddel aanprijzen
tegen alle mogelijke en onmogelijke
ziekten. Gij geneest v,an tandpijn,
buikpijn, haarpijn, pojdxaga kort
om v,an alle kwalen, zelfs van den
dood.
V.Gij hebt het. mis, mijnheer.
Ik breng geen genezing voor het li
chaam, maar voor de ziel. Ik kom
een nieuwen godsdienst prediken.
P.: Wat gij zegt, mijnheer! een
U Getrokken uit de voorrede van
het heerlijk werk, getiteld: „De
Goddelijke belofte der H. Kerk in
den loop der eeuwen", door Mgr.
Rutten, President van het Seminarie
te Luik. Uitgave H. Dessain te
Lujk.
Telefoon No. 1471.
HAARLEM :-
Specialiteit in WITTE en TRICOT GOEDEREN, ROKKENen BLOUSES
nieuwen godsdienst. Mag ik we
ten
V.Jas mijnheer, ik kom eene
nieuwe geloofsleer verkondigen en al
de bestaande omverwerpen.
P.: Welke is die geloofsleer?,
V.: Die van mijn meester.
P.Uw meester was dat een groet
wijsgeer, een machtig en rijk man?
V.Mijn meester was nog armer
dan ik, uit. den nederigsten boeren
stand. Hij was noch een wijsgeer,
noch een groote der aarde volgens
uwe opvatting.
P.: Gij zegt: mijn meester was,
leeft hij dan niet meer?
V.Helaasneen. Nijdigaards
hebben hem beschuldigd vaji tegen
den Keizer samen te zweren, gelijk
Hödel en Nobeling. Alen heeft
hem opgehangen-
P.De man had geen ge.luk.
Slecht einde voor een wereldher
vormer
V.: Ja! maar wij nemen zijn
plaats in en zullen zijn werk voort
zetten.
P.: Zijt gij talrijk?
V.In 't geheel twaalf boeren.;
Terwijl de anderen Rusland, Zwe
den, Engeland, Duitsehland, Italië,
Turkije, Afrika, Amerika enz. gaan
bekeeren, kom ik naar Parijs om er
den zetel te vestigen van waar de
nieuwe godsdienst weldra de ge-
lieele wereld zal overheerschen.
P.Ik bewonder uw plan, het is
zoo verrukkend als eenvoudig.
Y.Lach niet' mijnheer, onze on
derneming is zeer ernstig en gij zult
ze zien welslagen.
P.Gij meent, dat de Parijzenaars
een Pruis zullen aanhooren en op
zijnen nieuwen godsdienst verzot
worden. Gij biedt hun 'dab wel
veel aantrekkelijke dingen aan.
V.IntegendeelIk zal hun ver
klaren, dat zij moeten verzaken aan
alles wat zjj nu liefhebben, aan de
vermaken, aan den rijkdom, aan. eer
en roem
P.WelWaarmede zal dan uw
godsdienst de harten tot zich trek
ken
V.Met niets van al wat de zin
nen streelt, de hartstochten voedt
of waarnaar de wereld streeft
P.Genoeg, vriend, men verwacht
mij in den schouwburg voor de op
voering van equ nieuw zangspel.
Ik snel er heen. Doch ik wil u eerst
eens een goeden raad geven. Ga te
rug naar uw land om aardappelen te
poten, want als gij hier blijft en nog
aan oen paar- personen vertelt, wat
gij mij verteld hebt, dan zit gij mor
gen te Charenton2) opgesloten.
De Parijzenaar trekt af, terwijl hij
een liedje neuriet en bij zich zei
ven zegt: Prettige historie om aan
de vrienden te vertellenDie vent is
zot, zot genoeg om op te sluiten-
De Parijzenaar had gelijk. Al wie
in de gegeven omstandigheden on
dernemen zou de stad Parijs te be
keeren, moest inderdaad stapelgek
zijn en men kon hem geen beter
dienst bewijzen dan hem achter de
grendels te zetten.
En toch. wat was de onderneming
Van den H .Petrus toen hij naar
Rome ging om de wereldstad voor
Christus te- winnen? Was zij men-
schelijkerwijze gesproken, niet dui
zendmaal uitzinniger dan de veron
derstelde onderneming van den Prui-
sisehen boer? Was het heidenseh
Rome niet grooter, niet
lichtzinniger, niet meer bedorven
dan het hedendaagsch Parijs Waren
er de Joden niet evenzoo verfoeid,
ja: meer gehaat dan de Pruisen in
Frankrijk Druischte de Christen
godsdienst niet rechtstreeks tegen de
denkbeelden, lusten en hartstochten
der Romeinen De onderneming van
den H. Petrus was dus uitzinnig in
den hoogsten graad. Ook ware onze
Pruis onvermijdelijk in een zotten-
huis aangeland. De H. Petrus werd
aan een schandelijk kruis genageld
en desniettegenstaande is zijne on
derneming met den besten uitslag be
kroond geworden en Rome heeft zich
bekeerd. Hoe is zulks geschied Hoe
werd het onmogelijke uitgevoerd
Door den bijstand vain Hem, die
zijne leerlingen, twaalf arme vis-
2) Krankzinnigengesticht bij Pa
rijs.
OPGERICHT 1874.
Uitgebreids sorteering
is