Openbare Godsdienstoefeningen in de R.K. Kerken te Haarlem en omliggende plaatsen,
Naami. Venn. „Drukkerij de Spaarnestad."
mm Nov. ut?
DER
Dit nummer behoort bij de
„Nieuwe Haarl. Courant" van 28 November.
KINDERHUISVEST No. 29—31—33. HAARLEM.
Directeur: P. H. M. v. d. GRIENDT.
ADVERTENTIÊN:
Van 1 tot 8 regelsf L20.
Elke regel meer0.20.
Ingezonden mededeelingen tusschen don tekst ten
minste 8 regels fl.50; elk? meer 0.30.
Het Auteursrecht op den inhoud van dit blad wordt verzekerd overeenkomstig de wet van 29 Juni 1881 (Staatsblad No. 124,)
MAANDAG
DINSDAG
W0ERSDA6
3D
1 Dec.
indag van den
Van uctl dag.
H. Apostel Andreas, dag
van devotie.
Van den dag.
Geboden Vasten
dag. H. Bibiana, Maagd
en Martelares.
Franciscus Xaverius,
Belijder.
Geboden Vasten
dag. O. Barbara, Maagd
en Martelares.
ZATERDAG H. Fetrus Ghrysologus,
Bisschop, Belijder en
Kerkleeraar.
DONDERDAG
VRIJDAG
3 H.
EERSTE ZONDAG VAN DEN
ADVENT.
les uit den brief van den H apostel Paulus
aan de Romeinen; XIII, 11—14.
Broeders I "Wij weten, dat het uur
reeds daar is om uit den slaap te
ontwaken. Want nu is onze zalig
beid meer nabij dan toen wij bet
geloof aannamen. De nacht is voor
bijgegaan, en de dag is genaderd.
Laat ons dan afleggen de werken
der duisternis en aandoen de wa
penen des lichts! Laat ons, als bij
dag, eerbaar wandelen, niet in bras-
serijen en dronkenschap, niet in
twist en afgunstmaar doet aan den
Heer Jesus Christus.
Evangelie volgens den H. Lucas;
XXI, 25-33.
In dien tijd sprak Jesus tot zijne
leerlingen: Er zullen teekenen zijn
aan zon en maan en sterren, en op
de aarde onsteltenis der volken
door vervaardheid wegens bet brui
sen van zee en golven, als de men-
schen uitdroogen van angst en ver
wachting wat der geheele wereld
zal overkomen; want de krachten
der hemelen zullen geschokt worden.
En dan zullen zij den Zoon des
menschen zien komen in eene wolk,
met groote macht en majesteit.
Wanneer nu deze dingen beginnen
te gebeuren, ziet dan naar omhoog
en heft uwe hoofden op, want uwe
verlossing is nabij. En Hij zeide
hun eene gelijkenis: Ziet den vij
geboom en al de hoornen; als zij
reeds vrucht uit zich doen voort
komen, dan weet gij dat de zomer
nabij is. Zoo ook gij, als gij deze
dingen zult zien geschieden, weet
dan, dat het Rijk Gods nabij is.
Voorwaar, Ik zeg u: dit geslacht
zal niet voorbijgaan, totdat alles
geschiede. Hemel en aarde zullen
voorbijgaan, maar mijne woorden
zullen niet voorbijgaan.
Evangelieverklaring.
lste ZONDAG VAN DEN
ADVENT.
Met den Advent begint de H. Kerk
haar nieuw jaar, niet zooals de wereld
het har6 met luidruchtige en dikwijls
zondige vermaken, maar in gebed en
boete, met hoog-ernstige gedachten,
met overdenking van de gewichtigste
waarheden. Daarom stelt zij in het
Evangelie van dezen Zondag ons
wederom het einde der wereld voor
oogen, opdat wij, denkende aan de
komst van Christus op aarde bij
Zijne Geboorte, waartoe de Advent
tijd ons opwekt, terzelfder tijd ook
denken aan Zijn tweede komst in
groote macht en heerlijkheid om te
oordeelen over levenden en dooden,
en ons door berouw en boetvaar
digheid voor die tweede komst
mogen voorbereiden,
Nadat ons in het Evangelie fafl
den vorigen Zondag op de verschij
ning van den Anti-christ, die velen
verleiden zal, gewezen was, worden
ons nu meer bijzonder de groote
teekenendie in de natuur het oor
deel zullen voorafgaan, aangewezen.
Er zullen teekenen zijn aan de zon,
die verduisterd zal wordenaan de
maan, die haar licht niet meer
geven zal; en aan de sterren, die
hunnen glans zullen verliezen, alsof
zij van den hemel vallenteekenen
alzoo zichtbaar en niet te loochenen,
vreeselijk en niet te beletten door
eenige menschelijke kracht, en wel
aan die hemellichamen, die door
Godsbeschikjdng de aarde voort
durend moesten verlichten, dag en
nacht. Een volslagen, Egyptische
duitsternis zal daarvan het gevolg
zijn, en hangen over het geheele
aardrijk. Bovendien „de krachten
der hemelen zullen geschokt wor
den," en ontzaglijke beroeringen
in de natuur volgen; het gebruis
van zee en golven, schrikbarende
bewegingen als geen storm ooit
verwekt heeft, zullen alles met
ondergang bedreigeneen vuur zal
van den hemel nederdalen, waar
door de aarde en al de werken die
op haar zijn, al wat de ijver en de
kunst van 's menschen hand ooit
schiep, zullen verbrand worden. En
die omwenteling in het rijk der
natuur zal nog overtroffen worden
door de verschrikking, die de har
ten der menschen bevangen zal.
„Angst zal zijn onder de volkeren,
zoodat de menschen zullen verdor
ren van vrees en van verwachting
van hetgeen der geheele wereld gaat
overkomen."
De teekenen, voorspellingen van
Jezus aanstaande komst, zijn ge
schied, de geheele aarde is van aan
zien veranderd, de lichtende hemel
lichamen zijn verduisterd, een brand
van het eene einde der wereld tot
het andere woedende, heeft alles
verteerd, een akelige stilte en angst
wekkende duisternis heerschen over
de voor weinige dagen nog zoo
verrukkelijk schoone schepping
Gods, die nu gelouterd is en ver
nield zal worden.
Allen die ooit op aarde leefden,
die ontelbare millioenen van men
schen, zijn door Gods Almacht op
ééne plaats te samen gebracht, en
verwachten vol vrees het oordeel
dat over hen zal geveld worden.
Nu gaat de Rechter zelf verschij
nen. „Zij zullen den Zoon des men
schen zien komen in eene wolk,
met groote macht en heerlijkheid."
Allen zullen Hem met hunne oogen
in Zijne verheerlijkte Menschheid
zien nederdalen uit den hemel, op
de wolken als op een zegewagen
gezeteld, om te oordeelen over alle
geslachten der aarde, door Zijne
Engelen op ééne plaats verzameld
zijn.
En dan zal het vonnis, het on
herroepelijke vonnis, dat beslist,
over de gansche eeuwigheid worden
uitgesproken. Komt, gezegende Mijns
Vaders, zal het tot de gelukzaligen
klinken, neemt bezit van het Koning
rijk, dat voor u bereid is van de
grondvesting der wereld af. Maar
tot de rampzaligen, die aan de
linkerzijde geplaatst zijn, zal Hij
zeggenGaat weg van Mij ver
vloekten in het eeuwig vuur dat
bereid is voor den duivel en zijne
engelen. En aanstonds zal hel. von
nis voltrokken worden, en de ge
lukkige of rampzalige eeuwigheid
aanvangen.
Hoewel die vreeselijke dag aan
niemand nader bekend is, wil Jesus
toch ni»{; jUt fer iein&ud onver
wachts door zal overvallen Wórdeö,
en daarom wijst Hij er nogmaals
op dat de teekenen, die Hij zoo even
genoemd heeft, dien grooten dag
zullen voorafgaan, en dat als die
teekenen geschieden die dag niet
meer verre is Om hen dat goed
te doen begrijpen, stelt Hij hun
eene gelijkenis voor. „Aanschouwt
den vijgeboom en al de hoornen.
Wanneer zij alreeds vrucht uit zich
doen komen, dan weet gij dat de
zomer nabij is. Zoo ook als gij
deze dingen zult zien geschieden,
weet dan dat het rijk Gods nabij
is," dat - de dag waarop Hij Zijn
oordeel houden zal niet ver meer
af is.
Maar zij moeien zich niet al te
beangst daarvoor maken, want voor
Zijne getrouwe leerlingen zal die
dag niet zoo vreeselijk zijn, het zal
integendeel voor hen een dag van
overwinning en van blijdschap zijn.
„Als nu deze dingen beginnen te
geschieden, ziet dan opwaarts en
heft uwe oogen omhoog, (houdt ze
niet als van angst ter neder gebogen)
omdat uwe verlossing nabij is."
Dan zullen namelijk Zijne getrouwe
dienaren verlost worden van al de
ellende dezer wereld, dan zullen zij
ingaan iu de heerlijkheid die voor
hen bereid is, dan zullen zij met
Christus in all e eeuwigh eid heerschen
over al hunne vervolgers en
vijanden.
Nogmaals bevestigt Christus zoo
plechtig mogelijk de waarheid en
zekerheid Zijner voorspellingen.
„Voorwaar Ik zeg u: dit (mensche-
lijk) geslacht zal niet voorbijgaan,
totdat dit alles geschiede. Hemel
en aarde zullen voorbijgaan, maar
Mijne woorden zullen niet voorbij
gaan."
Het laatste oordeel is dus even
zeker als de waarachtigheid van het
woord van Christus onbetwistbaar is."
Daarom vermaant ons de kerk
om in deze dagen van den Advent
dikwijls aan dat oordeel te denken
en ons zóó voor te bereiden door
boetvaardigheid voor de komst van
Christus met Kerstfeest in onze
Zielen, dat wij voor Zijne komst
op het einde der wereld niet te
vreezen hebben.
Een St. Vincentius-Vereeniging
van onzen Tijd.
P. fr. Ildefonsus, de bekende Ca-
pucijn-drankbestrijder, schrijft in
„Sobriëtas" het volgende:
Eenigen tijd geleden ontving ik
van den President van den Bijzon
deren Raad der St. Vincentius-Ver
eeniging tehet volgende
schrij ven
„In de afdeeling der St. Vincen
tius-Vereeniging alhier kwam dezer
dagen de wenschelijkheid ter sprake
om op krachtiger wijze dan tot
heden (verspreiding van het tijd
schrift Sobriëtas) samenwerking tot
stand te brengen tusschen onze ver-
eeniging en de georganiseerde drank
bestrijding.
Daar vaste denkbeelden ontbra
ken, hoe daartoe te gerakeD, werd
mij opgedragen mij met UEw. in
verbinding te stellen, ten einde zoo
mogelijk nadere aanwijzing te ont
vangen, die ons zoude kunnen hel
pen bij het bereiken van ons doel."
Ik zond het volgende antwoord:
le. Zorg dat uwe leden zooveel mo
gelijk allen georganiseerd
drankbestrijder worden. Daar
komt hst vooral op aandit
is m. b een der voornaamste
middelen tot het te bereiken
doei.
2e» Stel u in verbinding met de
dféhkweer ter plaatse. Uit on-
deriiüge bespreking zal spoedig
blijken, hoe het Kruisverbond
en de Vincentiusverêêülging
naar plaatselijke omstandighe
den elkaar het best in de hand
kunnen werken en wat door
overleg en samenwerking be
reikt kan worden.
3e. Verspreid lectuur. Onwetend
heid is een der grootste oor
zaken van het hedendaagsch
drankgebruik. Wij moeten den
wolf zijn schapenvacht afruk
ken. Behalve het algemeen
propaganda-blad voor de Dio
cesen Utrecht, 's Bosch, Haar
lem en Roermond, noemde ik
„De Geesel der Eeuw", „Dr.
Ariëns aan het woord", het
vlugschrift der Kath. Son.
Actie „Drankbestrijding", „Wat
de Katholieke Drankbestrijding
eigenlijk in heeft" of „Wie is
de vijand?", de Lichtkogels
van Sobriëtas, den Sobriëtas-
almanak.
4e. Maak propaganda voor het
Dr. Ariënsfonds.
Wat dit laatste betreft gaf ik het
volgende idee. Zoudt ge in den loop
van den a. s. winter niet eens in
overleg met de Elisatjethsvereeni-
ging, Kruisverbond en Mariaveree-
niging een groote avond-vergade-
ring kunnen organiseeren, waarin
door een spreker van naam de
sociale beteekenis van het Dr.
Ariënsfonds wordt uiteengezet? Ik
voegde er de reden bij. Met het
Dr. Ariënsfonds, zooals men weet,
wordt bedoeld een fonds te stichten,
waarvan de rente geheel of ge
deeltelijk kan dienen tot finan-
cieele hulp bij de verpleging van
min- of onvermogende R. K. drank
zuchtigen in herstellingsoorden of
andere ziekenhuizen, en waaruit met
verloop van tijd een eigen R. K.
Nederlandsch Sanatorium tot gene
zing van drankzuchtigen kan wor
den gebouwd. Welnu, de drankzucht
is oorzaak van onnoemelijk veel
geestelijk en lichamelijk lijden.
De VincentiusvereenigiDg en der
gelijke hebben er dus alle belang
bij, dat de gelden voor het Dr.
Ariënsfonds rijkelijk blijven toe-
stroomen. Daarbij, wanneer deze
actie uitgaat van een Vincentius-
vereeniging, bestaat er meer kans
van slagen. Dan geeft het beter
den indruk van een liefdadig
doel. En dat heeft over het alge
meen de sympathiedaar heeft men
gauw iets voor over. Terwijl, wan
neer de drankbestrijders de zaak
op touw zetten, het gevaar volstrekt
niet denkbeeldig is, dat velen zullen
worden afgeschrikt, in de meening,
dat hun het offer van persoon
lijke onthouding, hetzij gedeelte
lijke of geheele, zal worden gevraagd
Eindelijk, indien de Vincentiusver-
eeniging het initiatief neemt, kan
zoo'n avond ongemerkt de heer
lijkste vruchten afwerpen voor de
drankbestrijding. Het ligt immers in
den aard der zaak, dat eene zakelijke
uiteenzetting der sociale beteekenis
van het Dr. Ariënsfonds er veel toe
zal bijdragen, dat het werk der
drankbestrijding meer wordt ge
waardeerd. Velen onder die stan
den, op wier hulp en medewerking
wij nu nog altijd tevergeefs wach
ten, gaan dan onwillekeurig wat
meer voor drankbestrijding voelen,
en zoo worden langzamerhand ook
uit de rijen der ontwikkelden en
meer gegoeden meer en meer blauwe
strijders gerecruteerdl
Sedert ik mijn antwoord inzond,
heeft de bedoelde Vincentiusveree-
niging nader over dit punt vêrga-
derd. Er was veel belangstelling
onder de leden, schrijft de Presi
dent mq. Er werd voorloopig be
sloten, dat eene Oommissie een sa-
menspreking zou vragen met het
Bestuur der plaatselijke afdeeling
van het Kruisverbond, ten einde
tot blijvende samenwerking te ge
raken. Ook werd besloten tot het
doen vervaardigen van aantrekke-
kelijke wandkaarten ter versiering
der woningen van onze gezinnen,
op welke kaarten waarschuwingen
tegen drankmisbruik en toepasse
lijke spreuken zullen prijken.
Nog werd bepaald, dat de eerste
algemeene vergadering van
Vincentianen zou worden gewijd aan
een uitvoerige bespreking van het
belang der drankbestrijding met
voorafgaand woord van een ter
zake wèlingelichten inleider. Alsdan
zouden de leden worden aangespoord
om „als Vincentianen" het drank
misbruik te bestrijden, geen sterken
drank meer te schenken voor be
wezen loon- en andere diensten en
dergelijke meer. Ten slotte werd
bepaald, dat de conferenties, voor
zooverre zij het nog niet deden,
maandelijks het algemeen propa
gandablad in de bezochte gezinnen
zullen verspreiden, en dat een
aantal exemplaren van het boekje
Pater Mathew" zullen worden aan
gekocht ter verspreiding.
Moge het voorbeeld dezer Vin-
centiusvereeniging te.... overal navol
ging vinden! Andere tijden, andere
gevarenmaar ook andere wijze
van werken. „Bestaat er verband
tusschen alcoholisme, crimaliteit en
armoede, dan moeten zij vooral
strijden tegen alcoholisme, die den
plicht hebben of zich geroepen ge
voelen te werken aan de oplossing
der sociale quaestie wat haar gods
dienstige en economische zijde be
treft, zooalsde Vineentiusver-
eenigingen en dergelijke." (Stelling
van de 2e Sociale Week).
Katholieke vakactie.
Dat de Katholieken zich uitslui
tend in Katholieke vakvereenigin-
gen hebben te vereenigen, en niet
in neutrale, zelfs óok niet in ge
mengd Christelijke, is zooals
ieder weet een meer uitdrukke
lijke wensch van het Doorluchtig
Episcaat.
Niet alleen hier te lande, maar
ook elders.
In ons land wordt aan dien
wensch vrijwel gehoor gegeven, op
een enkele betreurenswaardige uit
zondering na, die rebelleert.
Intusschen is men óok wel hier
te lande, echter meer nog in het
buitenland, onder de vakactie-be
vorderaars, nog maar al te veel ge
neigd, aan de geestelijke overheid
de bevoegdheid in het recht, en
dezen een plicht op te leggen, te
betwisten.
Daarvan nu heeft de bekende
Duitsche socioloog, pater Heinrich
Pesch S. J., een artikel geschreven
in „Köln. Volkszeitung", waarvan
hier een overzicht moge volgen.
De geleerde schrijver richt zich
in dat artikel tot den Rijksdagaf
gevaardigde Giesberts, die zooals
men weet, op h9t Congres te Zürich
een zeer ODgepasten toon aansloeg
tegenover het Hoogwaardig Episco
paat.
DE OFFICIEELE KERKLIJST
UITGAVE VAN DE
2