Openbare Godsdienstoefeningen in de R.K. Kerken te Haarlem en omliggende plaatsen. Yenn. „Drnkierij de De H. Franciscus uan flssisië. OER Dit nummer behoort bij de „Nieuwe Haar!. Courant" van 13 Februari. TJITOAVB YAH DB KINDERHUISVEST No. 29-31—33. HAARLEM. Directeur: F. H. M. v. d. QEEENDT. n ADYKBTEXTIËH: Van 1 tot regelst LSO. Elke regel meer<X20. Ingezonden mededeelingen tusschen den tekst ten minste 5 regels f 1.50; elke regel meer (VSO. Het Auteursrecht op den inhoud van dit blad wordt verzekerd overeenkomstig de wet van 29 Juni 1881 (Staatsblad No. 124,) ZBHBftG 14 Frir. Sexagesima. Van den dag. RAfttMG 15 H. Titus, Bisschop en Belgder. DMSBRS IE flerdenkicg van bet lijden ■mes Heeren. WQEfiS&AS 17 Van den Dag. BfiSBCRBfiS 18 6edacliteiis van het V. Sacrament des Altaars. VfUMG IA H. Cgnradus, Belijder. 2ATEBBA6 EB Gedachtenis der Onbe vlekte Ontvangenis van 8. L. Vrouw. ZONDAG GENOEMD SEXAGESIMA. Les oh des brief van den M. apostel Paulas aas de Korinthiërs; XI, 19—XII, 9. Broeders 1 Gaarne verdraagt gij enwgzen, daar gij zelf wijs zijt! Immers verdraagt gij het, als ie mand in slavernij brengt, als iemand u verslindt, als iemand u aantast, als iemand zich verheft, als iemand u in het aangezicht slaat, Als oneer zeg ik het, als wa ren wij zwak geweest onder dit opzicht 1 Waarop iemand durft roe men, (in onwijsheid spreek ik) daar op durf ik het ook. Zijn zij Hebreen, ik ookaijn zij Israëlieten, ik ook zijn zij Abraham's geslacht, ik ook aijn zij dienaars van Christus, (als een onwijze spreek ik) ik ben het meer; door zeer veel arbeid, door gevangenissen overvloediger, door slagen boven mate, door doodsge varen menigmaal! Van de Joden heb ik vijfmaal de veertig min één ontvangen; driemaal ben ik met roeden gegeeseld; ééDs ben ik ge- steenigd; driemaal heb ik schip breuk geleden; een nacht en een dag heb ik in de diepte der zee doorgebracht. Door menigvuldige reizen, door gevaren op rivieren, gevaren van roovers, gevaren van mijn eigen volk, gevaren van de heidenen, gevaren in de stad, ge varen in de woestijn, gevaren op zee, gevaren onder valsche broeders; door arbeid en kommer, door veel nachtwaken, door honger en dorst, door menigvuldig vasten, door koude en naaktheid. Behalve het geen van buiten komt, mijne da> gelijksche bekommernis, de bezorgd heid voor alle gemeenten. Wie wordt zwak, zonder dat ik zwak worde? Wie wordt geërgerd, zonder dat ik brande Indien er geroemd moet worden, dan zal ik op mijne zwakheden roemen. God en de Vader onzes Heeren Jesus Christus, die gezegend is in eeuwigheid, weet dat ik niet lieg. Te Damaskus bewaakte de stadhouder van den koning Aretas de stad der Damasceners om mij gevangen te nemen; en door een venster werd ik in eene mand over den muur nedergelaten en ont snapte aldus uit zijne handen. Indien er geroemd moet warden (het heeft wel geen nut), dan zal ik komen op gezichten en openba ringen des Heeren. Ik ken eenen mensch in Christus, die, veertien jaren geleden, óf in het lichaam, ik weet het niet; óf buiten het li chaam, ik weet het nietGod weet het; weggevoerd is geworden tot in den derden hemelen ik weet dat die mensch óf in het lichaam óf buiten het lichaam, lk weet het nietGod weet het weggevoerd is geworden in het Pa radijs en geheimvolle woorden ge hoord heeft, die het geen mensch geoorloofd is te spreken. Wegens den zoodanige zal ik roemenmaar wegens mij zeiven zal ik niet roe men, tenzij op mijne zwakheden. Want ook indien ik zoude willen roemen, ik Lzou geen dwaas zgn, daar ik de waarheid zou zeggen; maar ik laat het opdat niemand mij schatte boven hetgeen hij in mij ziet of van mij hoort. En opdat de verhevenheid der openbaringen mg niet frotsch make, is mg een prikkel mijns vleesches gegeven, een engel van Satan om mij in het aangezicht te slaan. Weshalve ik den Heer driemaal heb gebeden, dat die van mij wijken mocht; maar Hij zeide tot mij; Mijne genade is u voldoende, want de kracht wordt in zwakheid volkomen. Gaarne zal ik dus op mgne zwakheden loemen, opdat de kracht van Christus in mij wone. Evangelie volgens den H. Lucas ;VIII, 415. In dien tijd, toen eene groote menigte samenkwam en uit de ste den tot Jesus toesnelde, sprak Hij m eene gelijkenis; Een zaaier ging uit om zijn zaad te zaaien. En ter wijl hij zaaide, viel een gedeelte langs den weg: en het werd ver treden, en de vogelen des hemels aten het op. En een ander gedeelte viel op de rots; en opgeschoten zjjnde, verdorde het, omdat het geene vochtigheid had. En een ander gedeelte viel tusschen de doornen; en de doornen, die tege lijk opkwamen, verstikten het. En een ander gedeelte viel in de goede aarde, en het schoot op en bracht honderdvoudige vrucht voort. Dit zeggende, riep HijDie ooren heeft om te hooren, dat hij hoore! Zijne leerlingen nu vroegen Hem, wat dit voor eene gelijkenis was. En Hij zeide hunAan u is het gegeven de verborgenheid van het Rijk tGods te kennen, aam de ove rigen'echter in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en hoorende niet verstaan. Dit nu is de gelijke nis: Het zaad is het woord Gods. En die langs den weg: het zijn degenen, die hooren; daarna komt de duivel en neemt het woord weg uit hun hart, opdat zij niet, ge- loovend, zalig worden. En die op de rotszij, die, na gehoord te hebben, het woord ;met vreugde aannemen; maar zij hebben geene wortels: zij gelooven voor een tijd, en ten tijde van beproeving vallen zij af. En wat tusschen de doornen viel: het zijn degenen, die gehoord hebben, maa* door bekommeringen en rijkdom en vermaken des levens worden zij gaande weg verstikt, en brengen geene vrucht voort. En wat in de goede aarde: khet zijn degenen die, het woord gehoord hebbende, het in een goed en best hart bewaren en vrucht voortbren gen in lijdzaamheid. Evangelieverklaring. OP ZONDAG GENAAMD SEXAGESIMA. De goddelijke Zaligmaker wil zelf aan Zijne Apostelen, en door hen aan ons, de verklaring geven van de gelijkenis, die ons in het Evangelie van dezen Zondag wordt voorgesteld. De zaaiër die uitging om zijn zaad uit te zaaien is de Zoon Gods, op de wereld gekomen om de wereld zalig te maken door zijn lijden en sterven en door het preeken Zijner leer. Het zaad dat Hij uitzaaide is het woord Gods door Hem verkondigd. Onder het beeld van dat zaad, dat in verschil lende soorten van grond vallend, ook verschillende uitwerkselen heelt, doet Jesus ons verschillende soorten van hoorders naar Zijn woord den ken en de verschillende uitwerk selen die het in hen voortbrengt. Zij worden tot vier soort** terug gebracht. „Terwijl Hg zaaide viel een deel langs den weg, en het werd ver treden en de vogelen des hemels aten het op. Die langs den weg zgn zij die het hooren, daarop komt de duivel eu neemt het woord uit hun hart weg, opdat (zoodat) zij niet gelooven en zalig worden." Zij gelgken op een veel begane* en vast ingetrapten weg, waar het zaad op de oppervlakte bljjft liggen en niet doordringt in den bodem, en waar het de buit wordt van zoekende vogelszoo zgn ook hunne harten verhard en ongevoelig voer het woord Gods; zg hooren het slechts uitwendig, maar het dringt niet door in hunne harten, die door vele zonden en driften ongevoelig zijn geworden, en de duivel is er aanstonds bij om den geringe* indruk dien het somwijlen took nog op hen maakt, aanstonds door nieuwe zonden en hartstochten weg te nemen. „En een ander deel viel *p de rots en opgekomen zijnde verdorde het, dewijl het geene vochtigheid had. Die op de rots zgn zij die als zij gehoord hebben met vreugde het woord aannemen, doch nj hebben geenen wortel, zij gelooveu voor een tijd, en in den tijd van beproeving vallen zg af. Dio tweede soort van hoorders is in betere gesteltenis dan de eerste; het kost bare zaad blijft bij hen niet aan de opperv akte liggen, maar dringt dooi in hun hart, het ontkiemt er zelfs. Waarom brengt het dan geen vruchten voort? Het is omdat zg geen diepte genoeg hebben waarin het zaad zijne wortelen kan hechten het zijn rechtschapen zielen maar zwak, gevoelig maar lichtzinnig voor een oogenblik zijn zij bewogen, maar weldra is de goede indruk uitgewischtzij hooren wel de lee Een studie van den Hoog Eerwaarden Heer L. M. CASABIANCA, Tkaris te Parijs. VU htl Franach vertaald, door P. J. SMIT. ft) i Gcïuel vrij zijnde!, schreef Fran- «sou» eon nieuwen regeleefn proeve van helderheid en zachte toe gevendheid hij ia in het geheel geeaa overste meer, die zijn wil voor opzet en die straffen voorschrijft, hij is voeleer een vader, die vol toe- derheid in het hart, raad geeft en vermaningen welke hij aan zijne ge hoorzame, eerbiedige en onderwor pen kinderen richt. Dit w»s het tweede Heel van zijn apostolaat. De roemrijke orde van den H. Franciscus zal blijven Ide meest geschikte en volksgezinde, de vruchtbaarste, de meest maatschap pelijke, de oorspronkelijkste en 'de meest heiligende schepping in, ide midi lenoeuwen Uit dezen krachtigen en Vruchtba ren stronk zou de vindingrijke geest v,an dan H. Franciscus een nieuwie sprmt doen te voorschijn komen, welke in het binnenste van de Chris tenheid diepe wortelen zou doen schieten en het gebied van de Kerk met e«n weldadigen schaduw zou om hullen; wij bedoelen hier ide Derde jOrde. Het getal personen, Idat tot de der de arde toetrad, vermeer-derde van. dag tot dag. Met reuen geioovende, dat een zoo godsdienstig leven niet idoor iedereen koin worden geleid, be- d«i«É fltfp&sgug ia 1221 ggjn, p®$e te. stichten, half wereldlijk, half gees telijk, waarin mannen en vrouwen, onder elkaar vereenigd, en zich in verbinding stellende met de Eerste Orde, een deel van de sterkte en vre de, welke het geestelijk leven mode brengt, zonder de wereld te verla ten, zouden vinden. De vorderingen van de nieuwe ver- eemiging, grensden aan het wonder bare; men zou .kunnen zeggen dat iedereen met gretig ongeduld idie ge lukkige instelling afwachtte. I)e menigte sloot zich hij haar aan. Franciscus had ide eerste Tertiaris sen in het midden van het jaar 1221 bijeengebracht. Den 16en December van hetzelfde jaar vindt men de broederschappen in Toscane, in Um- brië en in Ancona, maar wat nog buitengewoner was, die broeder schappen waren sedert 2oo talrijk en zij leidden een zoo ontwikkeld le ven om reeds in oorlog te zijn met de leenheeren- Twee redenen van de snelle uit breiding dezer nieuwe instelling kon men aanduideneen godsdienstige en maatschappelijke oorzaak, dewijl zii aan een dubbele behoefte beant woordde, een geestelijke en een staatkundige. De Derde Orde was inderdaad een school van godsvrucht en inwendige vernieuwing. De Tertiarissen ver bonden zichlo. een einde te maken aan alle vijandschap en om! alle door onrecht ver kregen goederen terug te ge ven 2 0. den Katholieken godsdienst te belijden en de geboden van God en de Kerk na te leven; 3o. om drie malen in het jaar te biechten en te communiceeren 4a. een eenvoudige kleeding te .dragen en zich de we reldlijke vermaken te ontzeggen en eindelijk 5a. zooveel mogelijk, alle dagen de getijden te bidden, en be houdens yeriundieging, gedurende den geheelen Advent en iden Vasten, te vasten. De heerschziuchtige inrichting van het leenwezen had de bevolking tot de hardste dienstbaarheid gevoerd en had haar aan de hatelijkste afper singen onderworpen; de leenheeren hadden zich het recht aangematigd om aan zich te onderwerpen en aan hun oorlogen te doen deelnemen al len, die in hun kasteolen een schuil plaats zochten en in hun onderhoo- rigbeden woonden. Bovendien leg den zij hen zoowel drukkende als verarmende schattingen en belastin gen op. Dien staat van zaken kwam de Derde Orde vernietigen. Het was zooals men ziet een vreedzame en weldadige opstand. Het volk ging zijn vrijheid zonder bloedvergieten heroveren, en de leenheeren vonden zich verplicht rechtvaardigheid en eerlijkheid toe te passen na eenigen tegenstand, welke zeer spoedig was bedwongen. Zoodna .de bevolking begreep dat het voldoende was onder de Tertia rissen te zijn opgenomen, om aan de leenheerlijke verplichtingen te ontsnappen, gingen zij in massa naar de tot vrijheid voerende instelling over. Door 'dezen toestand opgeschrikt, verzuimden de leenheeren niets om hetgeen zij als hun miskende rech ten beschouwden, te verdedigen. Van hun kant brachten de Tertiaris sen het vraagstuk voor het hof van Rome. De vriend en beschermer van Franciscus, kardinaal Hugolin, nam de heilige zaak ter hand, welke hij met het dubbele gewicht van Zijn ge zag en de buitengewone kracht van zijn woord verdedigde, en hij verze kerde hun .de overwinning. Dit was slechts een deel van het apostolaat van Franciscus. Na lan gen tijd te hebben gehuiverd over de keus van een werkdadig °4 be schouwend leven, en na den raad van zijn medebroeders te hebben inge wonnen, verkoos hij het eerste. Hij schreef zich zeiven geen groote bekwaamheid in het prediken toe; want zeide hij„Ik ben een eenvou dig man zonder wetenschap. Ik heb meer de gave des gebeds dan die van het woord ontvangen." Zijn welsprekendheid bestond uit mede lijden en liefde. Hij wilde de broe ders uit een ellendigen toestand ont rukken en hij stelde zich aan hen voor als een apostel van een heilig leven. Ook deed hij alles om goed te worden ontvangen en hen te over tuigen. Met de eenvondigen was hij eenvoudig, Zijn lessen en voor beelden waren aan de zinnelijke we reld ontleend. Hij werd verhevener, wanneer zijn gehoor geleerder was en dan was zijn leer breedvoerig ein diep. Ziedaar dan Franciscus, die zich met Gods woord wapent, gelijk een hamer, welke een steen breekt; ge lijk aan een tweesnijdend zwaard en gelijk aan een flambouw!, die zijn schreden verlicht; zoo gewapend, wijdt hij zich aan de overwinning van de zielen door de verharde ge moederen te verbreken, de ingewor telde ondeugden uit te roeien, door het licht van de genade te doen schit teren op de verstandiger in de duis ternis des doods omdwalend. Nauwelijks beeft bij den beslis- senden vorm van zijne roeping gé- vonden, of hij gaat zich aan het apostolaat van het woord wijden. De provincie Assisië ontvangt de eerste ontboezeming van zijn aposto- lischen ijver. -Weldra zien wij hem in de steden en Ide kasteelen van aan grenzende provinciën prediken. Aan den Bisschop van Imola, die hem verbood in zijn diocees op te tre den, antwoordt hij„Wanneer een ▼ader zjjn zoon döte" dé eepe poort verjaagt, heeft de zoon slechte één* zaak te doen: door een andere der te keeren." Zijn ijver Ls greuae- loos; hij bezoekt alle steden Lu Ita lië te Bevagna bekeert hij meetn dere personen, hij geeft aan een blo*-, de het gezicht terug; te Alviane, op een balkon predikend, ontlokt hi aan de bewogen menigte dezen geeofc- driftigen kreet: „Hij is waarlijk eeu. heilige: hij is de vriend van den Al-, lerhoogste!" Ascoli, Arezzo, Bologc- na, Ancona hooren zijn overweldig gend woord en antwoorden door tab rijke bekeexingen. Hij ging zelfs prediken voor het pauselijk hof van Paus Honoriusy Na een oogenblik van huivering, vond bij zulke levendige en zoo weg slepende woorden, dat de oude kar dinalen, die hem hoorden, van leed wezen weenden,'gelijk bergen dave rend in bun grondvesten en dat du. Paus zelf hem den kardinaal Hugo lin als beschermer van de Orde aa**-< wees. Weten wij eindelijk piet, dat h$ de teedene bezorgdheid zoover dreef om zelfs te prediken tot visaoheu, vogels en de vleesoheten.de wolven f, Hij ontdekte, dat zijne tegenwoor digheid aangenaam was voor doUe dieren, die gewoonlijk zoo wild zijn hij geloofde te bespeuren, dat rijn» manieren en zijn woord ben deed ont waken en dat z ijeen indruk va* lo» ven en geluk ontvingen. Door zijn prediking en die vaJej zijne broeders door den machtige»* invloed zijner deugden en voorbeeld, bewerkte Franciscus i*x Italië de* grootsten en weldadigsten opeta*4c Hij was als dé 3°d der menigte ge- worde*» 1 r Werèt vtrvoigdd DE OFFICIEELE KERKLIJST

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1909 | | pagina 7