NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT tweedeblad B KWARTJES ADVEP.TENTIËN Tegen Stroom op. B Week-kroniek. Markten. Het Katholiek onderwijs in België. Uit den Omtrek. He Administratie der Nieuwe Haarl. Courant, beueelt zich aan uoor de plaatsing uan dienstaan biedingen, aanuragen om dienstpersoneeladuer- tentiën, uan huur en uer- huur enz. in de rubriek Éénmaal uoor 25 Cent, driemaal uoor 50 cents, a contant. Hoogstens 6 regels Men wordt uerzocht uit- m drukkelijk op te geuen: - Kwartjes-Aduertentie. - Van 13—20 Februari. BUITENLAND. 12 FEBR. Koning Eduard weer uit Berlijn vertrokken. De oude grootvizier Kia- mil-pasja heeft een com plot ontdekt om den Sul tan van Turkije te onttro nen. 13 FEBR. De Sultan belastte Hoes sin Hilmi-pasja, benoemd grootvizier, met de forma tie van een nieuw Kabi net. 15 FEBR. Uit Lissabon komt 't be richt, dat koning Manuel zich zal verloven met een dochter van den hertog van Edinburg. Te Mexico is een groot theater, benevens een tele graafkantoor verbrand en 300 menschen omgekomen. 16 FEBR. Het Engelsche Parlement geopend. Uit Bulgarije en Portugal komen weer berichten van ernstige aardbevingen. Groote ontploffing in een kolenmijn nabij Durham. 17 FEBR. Hevige aardbeving in KI. Azië. Groote agrarische rede van den Rijkskanselier. BINNENLAND. 12 FEBR. De Limburgsche biercandi- daten worden toch in de Staten toegelaten. De Eerste Kamer behan delde de Staatsbegrooting haar geheel af. 13 en 14 FEBR. Congres der S. D. A.P. te Deventer. Goote herrie. Groote scheuring. 13 FEBR. Mgr. Leijten, Bisschop van Breda, viert zijn gouden Priesterfeest. De Koningin benoemde Z. D. H. tot Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau. OMTREK 1 FEBR. 't Kamerlid v. Wichen houdt een politieke rede in de R. K. Kiesvereeniging te Lisse. Bij 't Gemeentebestuur van Haarlemmerliede c.a. zijn eenige concessie-aan vragen ingekomen yoor een Gasfabriek. Bloemententoonstelling te Bennebroek geopend. 17 FEBR. De wethouder Groenland te Heemskerk neemt als wethouder en raadslid ont slag. 18 FEBR. B. en W. van Bloemen- daal doen in de Raadsver gadering mededeeling om trent de Woestduin-kwes- tie. STAD 14 FEBR. Groot feest in 't Patronaat van de O. L. Vr. Paro chie ter eere van de 15 FEBR. twaalf en een half-jari ge Priesterjubilea der Wel- Eerw. heeren L. H. J. Beij- sens en P. J. Raëskin, ka pelaans der genoemde pa rochie. Kapitein van Wagtendonk heden als reserve-majoor beëedigd. 16 FEBR. Dr. P. C. C. Hoek tol voorzitter der Gezond heidscommissie benoemd. In de week van 2227 Februari. Maandag. Alkmaar, Amsterdam, Beemster, Gouda, Haarlem, Hoorn, Medemblik, Velsen. Dinsdag. Beemster, Beverwijk,Purmerend. Woensdag,.Am sterdam, Beemster, Enkhuizen, Haar lem, Helder, Schagen, Uitgeest, Velsen, Donderdag. Beverwijk, Edam, Haar lemmermeer, Hoorn, Purmerend, Scha gen, Zaandam. Vrijdag. Alkmaar, Am sterdam, Assendelft, Hoorn, Leiden, Oostzaan, Purmerend, Schagen, Velsen. ZaterdagAlkmaar, Amsterdam, Edam, Hoorn, Leiden. Een bekend Katholiek Belgisch letterkundige, professor Kurth, schrijver van historische werken, heeft aan een medewerker van de Croix" belangwekkende mededee- lingen gedaan over het streven der katholieke Belgen voor de vrijheid hunner scholen. Professor Kurth is een der eerste voorvechters voor het katholiek on derwijs. Door zijn persoonlijke ta lenten heeft hg tot groote veront waardiging der tegenstanders de eerste bres geslagen in het bolwerk der liberale universiteiten, toen hij door zijn stijgende reputatie zijn benoeming tot professor als bet ware afdwong. Maar Kurth be greep spoedig, dat de groote, ge weldige veldslag voor het katholi cisme op het terrein van het lager onderwijs zou geleverd worden, en en daarom richtte hij de nationale vereeniging van katholieke onder wijzers op, die thans haar machtige phalana van 8000 leden de ver eeniging van ongeloovige onder wijzers tegenover stelt. De strijd voor het katholiek onderwijs is dan ook voor den wakkeren professor nog pas begonnen ondanks de ver schillende meeningen, die daarom trent in het buitenland heerschen. U zult velen der onzen ver bazen, zoo verklaarde hem de me dewerker van de Croix" wanneer zij u zullen hooren verkondigen, dat de schoolkwestie in België nog niet is opgelost. Zonder twijfelmaar het blijft niettemin waar, dat sinds de wet van 1870 de positie vau het bijzon der katholiek onderwijs slecht blijft. De sectariscbe wet is wel afgeschaft; het religieus onderwijs is ook ver plichtend gemaakt in alle door den staat gesubsidieerde lagere scholen en de gemeenten hebben zelfs het recht gekregen om vrije scholen over te nemen Zoodat in de gemeenten, waar het bestuur katholiek is, ook het bijzonder onderwijs op katholieke leest geschoeid is Ja, maar ook omgekeerd. Wanneer het gemeentebestuur „li beraal" is en u weet wat zulks in België beteekent of socialis tisch, dan is het lager onderwijs ongodsdienstig. En dat geval doet zich voor in bijna alle groote steden. Daarenboven weten de ongeloovige onderwijzers door allerlei listen de verplichting tot godsdienstig on derwijs van de hand te schuiven. Bij het begin van het schooljaar duwt de schoolmeester zijn leerlin gen een gedrukt formuliertje in de hand, met het tamelijk gebiedend bevel; „Breng dit morgen terug, onderteekend door je onders." Deze formulieren bevatten de wettelijke aanvraag der ouders om het kind van het bijwonen van 't godsdienstig onderwijs te ontslaan. Ouders en kinderen denken niet aan de mogelijkheid en hun recht om zoo iets te weigeren. Zij be schouwen de onderteek ening als verplichtend. Dat is eene zeer lage manier van handelen, maar deze huichel achtige methode heeft tenminste dit voordeel, dat zij de dieper-ge- legen huichelarij wegneemt en de antithese tusschen de atheïstische gemeentescholen en uwe vrije scho- duidelijker in het licht stelt. Zeker, wij hebben onze vrije scholen. Maar in de groote steden worden ontfe vrije scholen neerge drukt door de concurrentie der gemeentescholen. Beider onderwijs wordt koeteloos gegeven, doch het regent gunsten en voorrechten op de leerlingen der gemeentescholen. Op onze scholen wordt slechts gratis geleerd; op de andere worden ook kosteloos al de boeken geschonken, kostelooze schoolsoep, schoolkleeren, schoolbaden en schoolzomerverblij- ven, zoodat de kinderen der offi- cieele scholen sterk doen denken aan renteniertjes op kosten der gemeente. Dat is onrechtvaardig, dat strijd tegen de eerste beginselen van recht en billijkheid, zoo ging professor Kurth dan verder. De katholieken, die even goed belas ting betalen als de liberalen en socialisten en andere godsdienst- loozen, zouden zelf al de onkosten van hun vrije scholen uit eigen buidel moeten betalen, zouden van alle staatssubsidie verstoken blijven en dan ten laatste nog hun belas tingopbrengst moeten bijdragen om de leerlingen der openbare scholen allerlei voorrechten te bezorgen. En wat is derhalve uw streven Wij vragen op de eerste plaats van staatswege een volkomen gelijke behandeling van de gemeente- en de vrije school, en eene subsidiee- ring evenredig aan het getal der leerlingen. Best; maar in plaatsen waar geen vrije scholen bestaan Daar zullen wij eischen, dat twintig hoofden van gezinnen het reeht zullen hebben de oprichting te vragen en eene subsidie tot dit doel te verkrijgen. Zulk een wets ontwerp is geen utopie het bestaat reeds in het protestantsche Holland, waar het, tot stand gebracht door dr. Kuyper, een geldelijken steun aan de onderwijzers op de bijzon dere en openbare scholen verzekert. Natuurlijk is de geldelijke steun en het aantal leermeesters wettelijk geregeld naar het getal leerlingen, en wat de bijzondere school boven deze taks wil aanstellen, komt op haar eigen rekening. Zulk eene wet is een mees terstuk van wijsheid en politieke rechtvaardigheid, doch in België zou zy toch slechts een gedeelte van het probleem oplossen. De wet zal de vrye scholen vermeerderen, maar zij kan niet beletten dat de gemeente voortgaat de vrije scholen te onderdrukken door den over vloed van gunsten aan de leerlingen van haar scholen. Zeker, maar wij zullen de handen niet in den schoot leggen wij zullen ook aan de gemeenten den eisch stellen, dat zij op vol komen gelijke wijze haar bescher ming schenken aan de leerlingen van beide scholen. Dan zult u echter met ge weldige hartstochten te kampen krijgen Ja, maar wij zullen een machtige hulp hebben in den geest van billijkheid en rechtvaardigheid, waarmede het Belgische volk be zield is. En die geest zal nog krachtiger werken wanneer een maal de schoolplicht is ingevoerd Dan zullen onze huisvaders er niet alleen op staan in volle vrijheid hun eigen school te kiezen, maar dan zullen zij ook de gemeente aan het verstand brengen, dat zij recht hebben op dezelfde subsidie en gunsten voor hun eigen kinderen. En dit is geen pure redeneering, zonder grondslag in het werkelijke leven. De soepkwestie van Gent is daar om de gegrondheid dezer redeneering te bewijzen. De socia listen zelfs hebben te Gent de schreeuwende onbillijkheid der liberalen openlijk afgekeurd, niet natuurlijk om bij de katholieken in het gevlei te komen, maar om dat de publieke opinie anders ook over hen een veroordeelend vonnis zou uitspreken. Dat zyn vooruitzichten en het streven van professor Kurth en de katholieken, een streven dat bij eensgezindheid en degelijke orga nisatie des te meer kans van slagen heeft, wijl het niets als louter recht en billijkheid voor de bijzondere scholen opeischt. Een Anglicaansch priester over het Katholicisme in Engeland. Wij lezen in een brief uit Londen aan een van de Noordbrabantsche bladen de volgende opmerkelijke feiten Verleden Maandag was er te Marylebone, in het Westelijk ge deelt® tan Lonien, eene vergade ring van het Rozenkransinstituut. De Rev. Collisson, een Anglikaan- 8che Geestelijke, die alom zeer ge acht wordt, nam het woord en maakte zich, in eene schitterende redevoering tot den tolk zijner col lega's. „Ik hoop", zoo sprak de gevierde redenaar, dat de Geestelijkheid der Anglikaansche Kerk weldra een verzoekschrift tot den troon zal richten, ten einde de afschaffing te vragen van de bekende Eedsfor mule of Verklaring, die gemaakt werd in een tijdstip van hevigen godsdienststrijdmaar die slechts een overblijfsel te noemen is van een bai baarschheid, die in dit zoo genoemde christelijk land niet meer kan gehandhaafd blijven zonder rechtzinnige harten te grieven. „De Vorst, die door zija volk wil bemind, geëerd en geëerbiedigd wenscht te worden, mag niet ge dwongen worden, om, op den dag zjjner troonsbestijging, millioenen zijner toegenegene en eerbiedige onderdanen smadelijk te beleedigen Die Koninklijke Verklaring is eene beleediging voor de Kerk van Ier land; zij is eene beleediging voor de Katholieke Franschen in Canada; zij is eene beleediging voor den Eerbiedwaardigen Keizer van Oos tenrijk zjj is eene beleediging voor den Koning van Portugal en voor geheel diens {volk; zij is eene be leediging voor Zijne Katholieke Majesteit, den Koning Alphonsus van Spanje; zij is eene beleediging voor Zijne Heiligheid den Pauszy is eene beleediging voor de drie honderd millioen Katholieken, over den geheelen aardbol verspreid! „Die verklaring ia bovendien een schandelijke beleediging voor talrijke leden der Anglikaansche Geestelijkheid en voor hunne ge- loovigen, die gelooven de Wezen lijke Tegenwoordigheid in het Allerheiligste Sacrament des Altaars! Die Verklaring is eindelijk eene beleedigiDg, Gode zelve aangedaanü" De redenaar vraagt verder, wat er te recht komt van de godsdien stige vrijheid, waarop Engeland zieh zoo beroemt, als men die hate lijke verklaring blijft behouden Ook vraagt hij, hoe men, met die beginselen van godsdienstige en burgerlijke vrijheid, kon overeen brengen de maatregelen door het Landsbestuur genomen tegen de processie met het H. Sacrament, die het Eucharistisch Congres moest sluiten en bekronen De redenaar betreurt het, dat men die processie verboden heeft, en dat de katholieken, bij die ge legenheid, bedreigd werden met misdadige aanvallen. En zijne prachtige rede eindi gende, bracht de spreker hulde aan de Engelsche katholieken, die de sympathie genieten van hunne protestantsche landgenooten. Waarlijk, geen onzer eigen pries ters zou dit onderwerp beter en meer welsprekend hebben kunnen behandelen I Het is een kostbaar teeken des ty'ds Vooral, als men bedenkt, dat de groote meerderheid der toehoor ders Protestanten en predikanten waren, en dat die vergadering den redenaar lang en luid toejuichte en menigmaal met daverende bravo's onderbrak BINNENLAND. De Boomsche Kerk en de S. D. A. P. Naar aanleiding der royeering van de Marxisten uit de S. D. A. P. vond het liberale „Handelsblad" het goed, die royeering te vergelijken met het optreden der Katholieke kerk tegen de Modernisten. „Was het anathema zoo zeide het blad door Pius X uitgesproken tegen de modernisten in de Roomsch Katholieke Kerk, tegen Loisy en de zijnen inderdaad een andere maat regel, dan het uitroeien van afwijken de en lastige elementen, waarvan voor het gemeenschapsverband gevaar werd gevreesd? Toen is daartegen ook van socialistische zijde scherpe critiek ver nomen; thans heeft men het weinig beter gemaakt!" Terecht wordt door het „Centrum" opgemerkt, dat ook een vergelijking is, die in 't geheel niet opgaat. Zelfs doet het „Hbld." 't voorkomen, alsof de veroordeeling van het moder nisme door Pius X nog een graadje „erger" was, dan de uitzetting van Wijnkoop c.b. door de S. D. A. P. Bij zoo'n serieus orgaan mocht men toch wat meer onderscheidingsvermo gen verwachten, zegt het „Centrum", en legt dan uit: „Van een vergelijking tusschen de Kerk en de S. D. A. P. kan eenvoudig geen sprake zijn en van eenige over eenkomst tusschen de handelwijze van Pius X en die van Troelstra en de zijnen al evenmin. Laatstgenoemden hebben eenvoudig enkele elementen, die hun lastig voor het partijbelang en de propaganda toeschenen, uit de party geduwd. En zij deden dit met miskenning van de „vrijheid", waarop zij immer prat gaan, en welke zij krachtens hun be ginsel huldigen. Pius X daarentegen hield hoog de zuiverheid der katholieke leer, waar van bewezen was, dat zij geschonden werd. En Hij deed dit krachtens het ambt en ds macht, waarmede Hij is bekleed. Waar is bovendien de overeenkomst tusschen een Congres, als dat te Deventer, en de behandeling van dog matische quaesties in de katholieke Kerk? En wat is het gezag van zulk een rumoerige, opgewonden en hartstoch telijke bewogen vergadering, vergele ken bij de autoriteit, welke het Hoofd der Kerk uitoefent? Bovendien verkondigt deS. D.A. P. een geheel andere „vrijheid", dan de Kerk. Eo waar deze laatste uit den aard van haar beginsel en roeping het recht heeft, zekere grenzen te stellen, derft het socialisme, dat principieel de vrij heid tot in 't losbandige predikt, zulk een recht te eenenmale. Niet het beginsel geeft dan den doorslag, maar het belang en vooral het persoonlijke. „Dat de „Handelsblad"-redactie dit essentieele onderscheid niet gevoeld heeft en Kerk en S. D. A. P. op één lijn stelt, verbaast ons in hooge mate. IJMTTTDEN. De Pins-avond. Hebben wij in het nummer van Zaterdag den wensch ge uit, dat de Pius-avond van Woensdag voor onze Roomsche zangvereeniging „Utile Dulci" een succesvolle avond mocht worden, die wensch is geheel vervuld. Talrijke aanwezigen vulden de zaal van Hotel „Cycloop". Behalve de Eerw. heeren Pastoor en Kapelaan van IJmuiden, de feestredenaar Pater Ten- nell, vereerden ook de Eerw. heeren De Jonge, onze oud-Kapelaan en de kapelaan van Driehuis, het feest met hun tegenwoordigheid. Als inleider werd door de vereeni ging een fragment gezongen uit het Oratorium „Die Heilige Caecilia", waarna een woord van welkom werd gesproken door den Eerw. heer Pas toor, daarbij in het kort uiteenzet tend het doel dezer uitvoering. Het was voor hem eene groote voldoening op dit feest zoovelen zijner parochia nen aanwezig te zien. Na deze rede trad de soliste van dezen avond op, mejuffrouw A. Giezen, met eene „Hul de aan den gevangen Paus-Koning". Op verdienstelijke wijze werd dit lied voorgedragen, evenals de daarop vol gende Paus-Cantate voor solo en koor, van J. P. J. Wierts. Hierna volgde de feestrede. In welsprekende taal schetste de Eer waarde spreker ons, hoe geheel de wereld het oog gericht had op de ster venssponde van Pius' roemrijken voor ganger Leo XIII z.g., hoe de vijand der Kerk, diens dood als den val van het Pausdom wenschten en verwacht ten, maar ook hoe het Katholieke volk gedachtig aan het „Tu es Petrus" on wankelbaar zijn trouw aan en zijn ge loof in het Pausdom blijft bewaren. De personen mogen verschillen, de na men veranderen, allen belijden hun Credo in het Pausdom, omdat de Paus is de Man der Voorzienigheid. In Pius X heeft God het kleine, het geringe verheven. Met treffende bewoordingen schetste Pater Fennell den levensloop van onzen Paus. Het slot der feestrede was eene krachtige aansporing tot trouw en ge hoorzaamheid aan Christus' Plaatsbe- kleeder op aarde. Ook bracht spreker hulde aan onze FEUILLETON. 9) Neen, id© men ach leeft niet van brood alleenLize Daniël werd dagelijks mager,ter, sinds dokter Meunier vertrokken was. Haar eer ste gedachte, zioojdra zij ontwaakte, gold nog steels hem, dien o|nwaar- digie! Er wias een schok noodig om haar uit dien toestand va,n voort durend zielelijden te verlossen. Op een avond dat Liz© alleen op haar kamer zat, werd pr geklopt. Ze deed open en ontwaarde in het halfdonker van ide gang een vrou welijke gestalte. i „Wat wenscht u?" vroeg z©. „Ik kent ge mij niet mteer?" stamelde ide vreemde, maar met zoo ztwlakke steam, dat Lizte haar bijna niet verstaan kon. Ze deed de deur wtat verd.e|r open en noodigd© 'de jonge vrouw uit, bdmmeln te komen. Daar in het volle lamplicht keek Z|e de vreemde nogeems in het ge laat en deejd plotseling verbaasd en verschrikt een schrede achteruit. MarieBen jij het! Is het mo gelijk riep ze uit „SBat is er met je gebeurd Onderwijl had Lize de jonge vrouw naar een stoel gebracht, waar Idiezte zich uitgeput op liet heer zinken „Ach, ik ben zoo ongelukkig," zuchtte Marie Dimier want zij was het „mijn man is gestorven en mijn kind ook. Eerst hadden we het al slecht maar nu ik alleen op de wereld ben, gaat het heelemaad niet meer. Ik heb in een groote confectiezaak geiwerkt dertien uren daags voor een dagloon van vijf tig centen, maar toen mijn kleeren er minder uit begonnen te zien, over laadde mien mij met verwijten, en spoedig daarop weird ik ontslagen. Daarna kwamen die bittere, don kere dagten, waarin ik werkzoekend langs de straten zwierf. Overal wend ik afgewezen, omdat ik niet netjes genoeg gekleed' was. W at zou ik niet geda.au hebben om hulp te krijgen! En nu ben dk hier; ge Izu.lt mij toch zeker niet wegstu ren „Ik, weimeien! Maar ge moet terug- keeren naar hier beneden-" „Naar vader? Nooit! Die jaagt me immers toch Ween de deur uit!" „.We zullen zien. Voorloopig kun jë hier op de sofa slapen. Ik zal er een bed voor je spreiden." „Hoe goied van je! Maar vertel mij eerst van thuis. Hoe ie het met moeder, en met Eveline? Komt ge nog geregeld bij hen „Ja> ik bezoek ze van tijd tot tijd. Eveline is heel gelukkig en tevreden, maar Ze heeft den ramp spoed ook nooit gekend en ik beklaag: jou veel meer dan dat ik haar beWonidelr." Dien avond sliep Mario voor het eerst sinds langen tijd tevreden en gerust, en toen zij wakker weid, Was het haar alsof haar ellendig leven als een beangstigende droom achter haar lag. Jean Favre W-as uit zijn gevan genschap ontslagen- Met de handen in den zak slen terde hij de straten door, besluite loos wat hij mtet ziijn pas verworven vrijheid Zou beginnen. Als van zelf ging hij den. kajnt uit, waar bij Woonde, Zonder zich intussehen te haasten. Een pijnlijke twijfel kwelde hem. Hoe Zou hij thuis ontvangen worden En hoe kon hij eigenlijk bij vrouw en kinderen terugkomen, hij dien den armen Jean-Jacques zoo gruwelijk mishandeld had! „Werk zou hij wel weer vinden, want hij was geizond en sterk er verstond zijn vak goed. jdij kwam langs een herberg, maar huiverend ging .hij er voorbij' Het bloedend gelaat van Jean-Jacques, dat hij in den geest nog vóór z|ich zag, hield hemi terug. Overigens had hij in den laatsteh tijd jhet drinken wel mopten' laten, en jdie gedwongen ont houding was de eerste stap op den -weg naar de matigheid. Heel dikwijls had hij in dè sla- pelooze nachten zijner gevangen schap zich die laatste pcène weer te binnen gebrachthoe Franeine zich beschermend met haar lichaam voor den knaap geplaatst had, hoe medelijdend ze zich over het bloe dende kind .heen gebogen had en hoe zeldzaam zacht en droevig ze tot hem, haar man, gesproken had. Dat had. hem eigenlijk den moed ge geven, naar de politie te gaan, en zijn openhartige bekentenis had zijn vonnis aanmerkelijk verzacht. Onwillekeurig verhaastte hij nu zijn schreden. Niémand wist, dat hij alweer vrij was. Op het werk dacht iedereen dat hij den volgen den dag pas kwam. Zijn goed ge drag in de gevangenis en zijn op recht berouw hadden zijn patroon, den heer Maynard, gunstig voor hem gestemt, en de ©dele man had volstrekt geen bezwaar gemaakt hem weer aan te nemeln Vóor zijn woning gekomien, dren telde Jean Favre eerst nog eenige oogenblikken besluiteloos op en neer. Plotseling vermande Lij zich, alsof hij zich schaamde over zijn zWakheid. Hij opende de deur en ging de trap op. Aan het portaal gekomen, hield hij met kloppend hart op en wischte zich het zweet van het voorhoofd. Daar hoorde hij in de kamer vroabijk lachen en praten, zooals het bij zijn weten nog nooit in zijn woning geklon ken had. Zouden er andere men schen wonen Had men Prancme er misschien uitge'zlet, omdat ze ide huur niet kon betalen Eindelijk liraaide hij de knop om en trad binnen. De kamer was vol zonlicht en vroolijkheid, maar op eens verstomde ai idie opgewekt heid en een schuw zwijgen verving het druk gebabbel van zooeven. „Vadier! Jean!" had het even geklonken- Maar geen welkomstgroet was daarop gevolgd De kinderen kro pen verschrikt achter moeders rok. Zij zelf bleef onbeweeglijk staan, maar een gevoel van groote vreug de doortrilde haar, toen ze de diepe ontroering op het gelaat van haar man bemerkte.Hij had niet ge dronken.. Hij was 'direct uit de 'gevangenis! naar huis gekomen. Zou het gelukken, wat de priester haar had aanbevolen? Jean keek verbaasd door de kleine kamer, die er zoo helder en frisch nu uitzag. Hij omvatte de vrien delijke groep, door vrouw en kin deren gevormd, zag het stuk _wit linnen, dat afhing van de naaima chine en deze zelf, glanzend in den zonneschijn.En Jean Favre ried alles; dit tooneeltje sprak van moe derliefde en moederplicht, van hui- selijken vrede en eerlijken arbeid. IBqen hij een schrede vooruit deed» maakte Franeine zich van de kin deren los, boog zich over 'ie kleine hen en srak: „kom, zeg vader eens gauw goeden dag! Je weet toch wjel, hoe het moet!" „U hebt gezegd lat vader mor gen pas kwam, antwoordde een der meisjes, blijkbaar allerminst blij verrast. De kleinste echter wankelde op Zijn kleine voetjes naar Jean toe en liet .zich door dezen opvangen> „Waar bent u Zoo lang geweest? vroeg het kind naïf. De vader werd verlegen, maar Franeine haastte zich te antwoor- dlen: „Vader had heel geen tijd onj hier te komen Jean wierp zijn vrouw een dank baren blik toe. t „En blijft n nu altijd bij ons? vroeg eon der meisjes. „Maar natuurlijk, kind, blijft vader bij ons»" viel Franeine in. „Hoe kun je toch zoo dom vragen!" En ze ging naar hem toe, sloeg haar arm om zijn hals en zeide „Ik ben heel blij dat je er weer blent Jean. Heb je honger? Dan zal ik dadelijk een bord soep voeg je warm maken." Ze wilde naar het fornuis gaan, maar hij hield haar terug, en eer zie het aelf wist, lag ze aan zijn boiet> i WordU vervolgd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1909 | | pagina 5