DAGBLAD voor NOORD- en ZUID-HOLLAND. BUITENLAND. Telegrammen. BINNENLAND. KiffideHfouiswesi 29«3i-33f Haarlem AUCUSTINUS JOSEPHDS GALLIER, MAANDAG 22 FEBRUARI f909. 33"*® Jaargang No. 6822 Bureaux van Redactie en Administratie: Intercommunaal Telefoonnummer 1426. Alle betalende abonnét op dit blad, die in het bezit eener verzekeringspolis zijn, zijn volgens de bepalingen op de polissen vermeld, tegen ongelukken verzekerd voor: De uitkeerlng dezer bedragen wordt gegarandeerd door de Maatschappij „Ocean", Bijkantoor voor Haarlem, Nieuwe Gracht 11. BISSCHOP VAN HAARLEM, aan de Geestelijkheid en de Geloouigen uan ons Bisdom. ZALIGHEID IN DEN HEEB. i 1 ITAUE. Verspreide Berichten, ElfflE HMRLEMSCHE COURANT ABONNEMENTPRIJS: Per 8 maanden voor Haarlemf 1,35 Voor de plaatsen, waar een agent is gevestigd (kom der gemeente) 1.35 Voor de overige plaatsen in Nederland franco per post) 1.80 Afzonderlijke nummers 0,03 PRIJS OER ADVERTENTIÊN: Van 1—6 regelsf0,60 (eontant) f0,50 Elke regel meer„0,10 Groote letters naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 cent per advertentie contant. 1600 GULDEN by tf§l GULDEN by f ft GULDEN by P verlies van éen B *1 i E verlies van H u B H H verlies van Bg b één hand of voet. BLB fiB éen °°g* S kj| iüfj éen duim. bJ| SF GULDEN bg levenslange onge schiktheid tot werken. 400 GULDEN by overlijden. 11 wye vinger. 15 GULDEN by verlies van éen anderen vinger. BOOR DE GENADE GODS EN DE GUNST VAN DEN APOSTOLISCHEn STOEL Zoo aanstonds, B.G., aan het einde van dit schrijven zult gij uit de af kondiging der vastendispensatiën verne men, dat weer een aanzienlijke ver zachting wordt verleend in de onthou- dingswet. Dit geschiedt om te gemoet ie komen aan een reeds dikwijls her haald verzoek, dat in ons Bisdom dezelfde dispensatiën zouden gelden die in de aangrenzende Bisdommen reeds verleend werden; voor dit verzoek be stond inderdaad grondige reden, im mers langzamerhand werden verhuizin gen van het ééne Bisdom naar het andere veelvuldiger en dan ontstond niet alleen bij minder ontwikkelden verwarring aangaande de onthoudings- .wet, dus aangaande zware verplichtin gen, maar ook bij allen, zelfs meer ontwikkelden, bezwaar om strengere verplichtingen te onderhouden, dan waaraan zij tot dusverre gewoon wa ren; grootere eenheid was derhalve ge- twenscht, al bracht die eenheid dan ook voor alle aangrenzende Bisdommen rui mere dispensatiën mede. Intusschen zijn wij niet zonder be zorgdheid, dat door al dergelijke ver zachtingen de geest van versterving, die in onze dagen toch reeds niet al te levendig is, nog meer zal verzwak ken, en daarom hebben wij het noodig geoordeeld, u bij deze gelegenheid te spreken over de noodzakelijkheid dei- versterving. Wij zwijgen over de versterving als boete voor onze zonden; immers gij weet allen genoegzaam, hoe lang niet altijd bij de vergeving onzer zonden, ook alle straffen, die wij voor onze zonden verdiend hebben, door God worden kwijtgescholden, en hoe dus hij, die deze straffen niet vrijwillig op zich neemt door waardige vruchten van boetvaardigheid voort te brengen, de straffende hand van God niet zal ont- aan, maar die boete ofwel hier ofwel in het volgend leven en dan naar het woord des Heeren tot den Iaat- sten penning toe zal moeten beta len. .Wanneer dan ook de versterving alleen ale boete noodzakelijk was, dan zoude het nog wel wenschelijk en verstandig zijn, liever vrijwillig te betalen aan den barmhartigen God, dan de boete te laten opeischen door den rechtvaardigen God, maar wij zouden geruster de keuze aan een ieder kun nen overlaten, denkend aan de woor den van den Apostel: Schade zal hij lijden, maar hij zelf zal toch zalig wor- 'den. Doch zoo staat het niet hier mede B.G.ook buiten alle verplich ting tot boetvaardigheid is de verster ving niet slechts wenschelijk maar vol strekt noodzakelijk. Het is genoeg bekend, dat het god vruchtig leven met recht wordt ge noemd een strijd, met recht wordt ver geleken bij den toestand waarin de Jo den verkeerden bij hun terugkeer uit de ballingschap, toen zij om den tem pel te kunnen herbouwen niet slechts godsdienstijver en bouwgereedschap noodig hadden voor dit heilige werk, maar tevens strijdvaardig en gewapend moesten zijn om zich te verdedigen tegen hunne vijanden, die hun heili gen arbeid trachtten te verhinderen. iWelnu, een godvruchtig leven, die gees telijke strijd, vordert versterving, alleen de verstorven mensch heeft de daar toe noodige kracht. Om deze waar heid aan te dringen wijst de Apostel op het voorbeeld van de worstelaars zelfs in het kampspel; „alwie in het strijdperk worstelt onthoudt zich .van alles en" zoo gaat hij voort „dit doen zij om eene vergankelijke kroon te verwerven" zouden wij dit dan niet doen voor de onvergankelijke kroon der Zaligheid? Hij geeft dan ook aan de Christenen, die hij vermaant, zelf het voorbeeld: „Ik kastijd mijn lichaam en breng het in dienstbaarheid, opdat ik niet na anderen gepredikt te hebben, zelf verloren ga." En 'die versterving geeft niet alleen de noodige kracht, zij is ook evenzeer noodzakelijk als oefening, zoodat dan ook de oude vaders en op hun voorbeeld hog heden de schrijvers van het geestelijk leven de versterving noemen met een woord, dat oefe ning beteekent. Immers, wie in het oogenblik der bekoring op zijne v e r- keerde neigingen de overwinning wil behalen, moet zich reeds vooraf geoe fend hebben in het bestrijden van zijne zelfs geoorloofde lusten, gelijk de soldaat reeds in vredestijd zich oe fenen moet in de vermoeienissen, die hem in den oorlog te wachten staan; daarom vermaant dan ook de Wijze van het Oude Verbond: „wanneer gij aan uwe ziel hare begeerten toegeeft, dan zal u dat maken tot een vreugde voor uwe vijanden" (Eccli XVIII, 31) die u als zwakken en ongeoefenden ge makkelijk in den strijd overwinnen zul- lenl En hier B. G. is tegelijk de re den aangegeven, waarom het noodig is, reeds van jongs af de versterving te beoefenen, opdat namelijk het kind, als het jongeling wordt, reeds gewoon zij niet toe te geven aan al wat zijn hart mocht begeeren. De begeerten im mers die daar ontstaan, zijn, gij weet hetzelf, maar al te dikwijls kwade be geerten, waaraan men niet kan toege ven, zonder schade te lijden aan zijne ziel. Wie zijn kinderen wil zien op groeien tot ware Christenen, sterk en geoefend in de deugd, mag hen niet week opvoeden in het vrije genot van alles, wat zij, ook zonder zonde, moch ten begeeren: die al te groote toege vendheid der ouders, welke hoe langer zoo meer vrijheid laten aan hunne kin deren, draagt werkelijk de schuld, dat ons hedendaagsch geslacht niet alleen lichamelijk, maar ook en vooral geeste lijk zooveel zwakker is dan onze krach tige en ernstige voorvaderen waren, en als wij niet spoedig van dien verkeer den weg terugkeeren, staat het te vree zen idat de zoogenaamde eeuw van het kind geen mannen maar slechts kin deren zal voortbrengen: intusschen die terugkeer op den goeden weg der op voeding is niet mogelijk, als wij niet eerst zelf terugkeeren van onze zucht naar genot, van ons gebrek aan ver sterving. Het is waar, dat voor een deugd zaam leven allereerst en voornamelijk gevorderd wordt de innerlijke verster- sterving, welke bestaat in het bestrij den van onze verkeerde hartstochten, en dat anders onze uiterlijke verster vingen hare voornaamste waarde en alle verdiensten zouden missen; het is waar, wat de H. Hieronymus zegt; „wat baat het, zijn lichaam te ver sterven door onthouding, wanneer de „ziel opgeblazen is van hoovaardij We „ken lof verdient het te vasten, als ons „gelaat bleek wordt van nijd? En wel- „ke kracht winnen wij door de matig- „heid, als wij dronken zijn van toorn „en haat?" Maar ook is het waar, dat de uiterlijke versterving een der werk zaamste middelen is om die inwendige versterving te verkrijgen en te beoe fenen. Zoo leert ons de Apostel Pau- lus, wanneer hij spreekt van zijn hon ger en dorst en veel vasten en koude en naaktheid en in het algemeen van zijn zorg om in zijn v 1 e e s c h aan te vullen hetgeen aan het lijden van Christus ontbreekt. Zoo leert ons het voorbeeld der eerste Christenen, die wel innerlijk volkomen verstorven moesten zijn om straks in den groo- ten strijd, die hen misschien wachtte, in tie marteling tot den dood, niet te bezwijken, maar die dan ook door de strengste vasten zich die sterkte zoch ten te verwerven. Als overblijfsel van die strenge vasten vond de H. Augus- tinus nog lang na de vervolgingen in Rome de gewóonte, waaraan allen zich onderwierpen, om op vastendagen niets te gebruiken, vóór den avond, ja zelfs de gewoonte, onderhouden door velen: vrouwen zoowel als mannen, om drie dagen achtereen en soms langer zich van alle spijs en drank te onthouden. Van ouds en nog heden ten dage leert ons tie H. Kerk in de praefatie onder den vastentijd, dat door de lichamelijke vasten de ondeugden worden onder drukt, de ziel booger wordt opgevoerd en kracht wordt gegeven om het loon der deugd te verkrijgen; en de H. Joës Chrys. vergelijkt het goed gevoede lichaam bij zwaar geladen schepen, die in den stroom gemakkelijk zinken, ter wijl 'de vasten onze ziel lichter maakt, zoodat wij gemakkelijker en veiliger de zee van dit leven oversteken. Dat zelf de voorbeeld hebben ons dan ook alle heiligen gegeven; onthouding, vasten, ja zelfs lijfskastijding hebben zij aange wend om hunne verkeerde zielsneigin gen te overminnen; ja datzelfde voor beeld gaf ons Christus zelf. Die het natuurlijk niet voor zich" zeiven noodig had, maar het voor ons noodig oor deelde door zijn voorbeeld ons te lee- ren, dat een langdurige en strenge vas ten een niet hoog genoeg te schatten voorbereiding voor de bekoring is. Na dit alles is het wel duidelijk B. G. dat de H. Kerk met hare vasten dispensatiën de bedoeling niet kan heb ben ons te ontslaan van die licha melijke versterving, die wij zoozeer be hoeven om de innerlijke verstorvenheid te verkrijgen en te bewaren, en dat wij 'dus uit eigen belang gehouden zijn, de door haar verleende verzachtingen op andere wijze aan te vullen door ons zeiven vrijwillig ander genot te ontzeggen, wat wij zonder gevaar voor onze gezondheid of onzen arbeid kun nen missen: en het is wel te betreu ren, dat bij zoovelen juist het tegen deel plaats heeft. Wanneer wij eens nagaan, hoeveel de H. Kerk in de laat ste dertig, veertig jaren voor onze stre ken de vasten- en onthoudingswetten heeft verzacht, en daar tegenoverstel len, hoezeer in dienzelfden tijd onder ons genotzucht en wereldschgezindheid zijn ontstaan en aangegroeid, dan wor den Wij gedwongen de gevolgtrekking te maken van den eenen kant, dat wij zeiven het bewijs leveren van de hier boven bewezen waarheid: hoe n.l. de uitwendige verstervingen niet hoog ge noeg te schatten hulpmiddelen zijn, om die ernstige levensbeschouwing en le venswijze te bewaren, welke passen aan leerlingen van den Gekruisten Christus; en van den anderen kant, dat Wij alle reden hadden om bij deze nieuwe verzachting u met den meesten ernst de vermaning voor te houden van de H. Schrift dat „de wijsheid" d. i. de deugd en de heiligheid, „niet woont in het land dergenen, die lustig leven." Het is natuurlijk Onze bedoeling niet, dat gij u alle genoegen ontzeggen moet, evenmin als dit bedoeld werd door den Apostel Paulus, toen hij aan de chris tenen van zijn tijd voortdurend Chris tus en Dien gekruist predikte, en te ge lijk hun het voorbeeld gaf van de strengste zelfversterving: immers Hij wekte hen tevens tot blijdschap op: ^Verheugt u in den Heer, andermaals zeg ik: verheugt u." Maar gelijk hij opwekte tot een blijd schap in den Heer, zoo vermanen Wij u, dat gij u onthouden zult min stens van die genoegens, die gij be zwaarlijk in den Heer genieten kunt. Moeten Wij u nu nog zeggen, welke die genoegens zijn? Immers neen. Gij zelf vermijdt tot dusverre althans in den Vastentijd, die al te wereldsche vermaken, die wij bedoelen, omdat gij zelf gevoelt, hoe weinig zij passen in een tijd van boete en versterving; maar daardoor kenmerkt gij ze zeiven als bezwaarlijk te vereenigen met een ver storven leven, zooals toch het geheele leven van een waar Christen wezen moet. Welaan dan B. G. vullen wij in het vervolg ons minder vasten, onze gerin gere onthouding aan althans door meer dan tot dusverre, die al te Wereldsche vermaken te vermijden, welke zoo weinig strooken met een ernstige, christelijke opvatting van onze levensbestemming en nog bovendien menigmaal gevaar van zonde meebren gen: en laten wij overigens met geduld en blijde onderwerping dragen alle ram pen, ziekten en tegenspoeden, die de goede God ons oplegt en alle veronge lijking van den kant der menschen, die de barmhartige God toelaat, om aan te vullen wat wij zeiven aan verster ving te kort schieten; dan mogen wij vertrouwen, althans op die wijze naar het woord van Christus ons kruis te dragen en Hem na te volgen en aldus Zijner waardig te zijn. De aanstaande Vasten, waarin wij meer dan anders herinnerd worden aan het lijden, dat Christus ons ter liefde heeft verduurd, is een geschikte tijd, om dit alles nog eens goed te overwegen, om ons te doordringen van de noodzakelijkheid der versterving en tevens ons zeiven te onderzoeken, hoeveel .wij daarin zijn te kort geschoten, en om dan door het beschouwen van het gevaar, waaraan wij ons door gebrek aan versterving blootstellen maar ook van de opofferen de liefde, welke Jesus in Zijn lijden en sterven ons heeft betoond, ons op te wekken tot liefde voor het kruis en de navolging des Heeren, en om met aandrang en vurigheid Hem de genade te vragen, dat wij met kracht en moed door de zelfversterving Hem op zijn Kruisweg tot het einde van ons leven mogen volgen. Bidt ook vooral in 'den aangena- men tijd van boete bidt veel en vurig voor alle de behoeften en nooden van de H. Kerk en van ons Vader land, bidt voor al uwe geestelijke en wereldlijke overheden, en thans in het bijzonder voor H. M. onze geliefde Ko ningin, niet alleen op de Zon- en Feest dagen, waarop wij dit reeds hebben voorgeschreven, maar zoo dikwijls gij waardoor dan ook herinnerd wordt aan de blijde gebeurtenis, die Zij en wij met Haar verwachten, opdat God Haar beware en de vervulling schenke van Hare en ons aller vu rige wenschen. En zal dit ons herderlijk schrijven op den Zondag Quinquagesi ma in alle tot ons Bisdom behoorende kerken, alsmede in de kapellen waarover een Rector is aangesteld, op de gebruike lijke wijze worden voorgelezen. Gegeven te Haarlem, den 6den Februari 1909. jj- AUGUSTINUS JOSEPHUS, Bisschop van Haarlem. Op last van Z. D. Hoogwaardigheid, M. P, J. MöLLMA'NN, Secretaris. DDITSCHLAND. De nieuwe belastingwetten. De groote middenpartijen in den Duitschen Rijksdag, het katholieke Centrum voorop, hebben een middel bedacht dat in de financieele crisis van bet Duitsche Rijk voorziening brengen kan. Ze begrijpen, dat de belastingver- hoogingsvoorstellen geenzins zonder meer kannen worden afgewezen: er is een ontzaglijk bedrag aan geld méér noodig, en dat moet ergens uit gevonden worden. Het Centrum, de vrijzinnige partij en de conservatieven hebben nu een vergelijk getroffen, waarbij zij een wijziging voorstellen van deregeerings- ontwerpen, waardoor echter de op brengst niet vermindert. De voorgestelde nalatenschapbelas ting, de uitbreiding van het succes sierecht tot de kinderen en echtge- nooten en het erfrecht van den staat zullen, als dit vergelijk doorgaat, ver vallen. De bijdragen van de verschil lende bondsstaten voor het Rijk worden verhoogd tot 150 millioen mark en de bondsstaten zullen verplicht zijn die te beffen door directe belastingen op het bezit. Den len Februari 1912 moet de wet er zijn, die Sdit alles regelt. Wanneer dit vergelijk er door komt, beeft de regeering wel niet «geheel baar zin, maar zij krijgt dan toch de benoodigde millioenen, en dat is de hoofdzaak I Het katholieke Centrum, dat dit vergelijk voorstelde, heeft weer eens een keer te meer getoond, in moeie- lijke omstandigheden redding te kun nen brengen. ENGELAND. Geen Parlementsontbinding. De Engelscbe minister van oorlog, de heer Haldane, heeft verklaard, dat dat de regeering niet tot ontbinding van het Parlement zal overgaan, zoo lang zij het vertrouwen geniet van de groote meerderheid van het Lagerhuis, De geruchten van een aanstaande parlements-ontbinding, die steeds meer geloof vonden in deu laatsten tijd, zijn daarmee van de baan! De loge aan het werk. De vrijmetselarij in Italië is haar verkiezings- veldtocht begopinein! Heit behoeft geen betoog, cCat patuur- lijk: anti-cleraealisaue iep godöiüenst- baat daarbij een grootte rol spelen. iZfOp meldt het bopfhorgaan van de vrijmeteelaairaloge, dp „ftagipge," 'dat bet Groot-Oosten, nu li® tijd. van de aanstaande verkiezing nadert, aan alle logies, wjelke onder haar be scherming staan, een schrijven ver zonden', waarin ide reden en het doel van het bestaan dei- loges wtordt uit- etengetzfet^ „Het doel", zoo leest men daar, is het cleriöalisme te bestrijden in al zijn politieke verbindingen.: [Tegen over dte actie van het Vatieaun moet de vrijmetselarij' al haar krachten verzamelen om ze in dien strijd te brengen overal waar het er om gaat het denkbeeld „verwereldlijking van den Staat en van al zijn geledingen en instellingen" vooruit te brengen. In de circulaire worden de loges verzócht enquêtes te honden: in de verschillende thee-colleges en de rap porten daarover in te zenden bij het Groot-Posten en wel zoo spoedig mo gelijk, ojnjdat Ide algemeene vergade ring na korten; tijd moet bijeenko men. i Het orgaan zegt ten slotte, dat de vrijmetselarij niet alleen strijden Zal tegen de clericalen en de gematig den, maar ook tegen ide pseudorlibe- radfen, die tot nu do priesters en' de vrij® vereenigingen hebben gesteund. Aan dei candidate® zal de besliste voorwaarden worden gëbtelid, dat zij een duidelijke verklaring afleggen van hun anti-clericalisme en dat zij strijden in ide democratische partij of in dei uiterste linker groepen." Gommentaar o.verhoüig.j DE BALKAN. Oostenrijk en Servië. Zooals te voorzien was zijn de groote mogendheden, na het bekend worden van de criaisberichten en de drei gende tijdingen uit het Oosten, dade lijk met alle macht aan het werk gegaan om de vrede te bewaren. Tot dusverre met succes. Uit Weenen komen berichten, dat men daar aan een ultimatum tegen Servië niet denkt, zoolang dit land zich rustig wil houden. En het Russisohe Officieuze blad, de „Nowoje Wremia", zegt ronduit in een blijkbaar geinspireerd artikel, dat een oorlogsverklaring van Oostenrijk tegen Servië voor Rnsland de aanlei ding zijn zal, om Oostenrijk den oor log te verklaren. Onder dezen druk zal de monar chie zich nog wel eens tweemaal be denken I Wanneer men daarbij nagaat dat ook de Engelsche pers zich, hoewel Servië's uittarting ten volle erkennend op een manier uitlaat over Oostenrijk die duidelijk te kennen geeft: zoo'n groote buurman moet wat toegevender zijn, dan zal men begrijpen dat voor Oostenrijk althans het gunstige oogen blik voor een oorlog niet nü is! VENEZUELA. Castro geschorst. Het hoog gerechtshof te Caracas, dat op last van den minister van Binneniandsche Zaken een onderzoek ingesteld heeft naar de medeplichtig heid van Castro aan het complot tegen Gomez, besloot de zaak te ver wijzen naar het gerechtshof, daarbij verklarend, dat, als gevolg van de waarschijnlijke medeplichtigheid, Cas tro constitutioneel ala president ge schorst moet worden! Dames aan den kelting. Bij ge legenheid van een banket in het Gaie ty Restaurant te Londen, waarbij ook minister Birrell tegenwoordig was, on derbrak een zich op het balcon der restauratiezaal bevindende dame 'den staatssecretaris van Ierland, toen deze was opgestaan om een rede te hou den. „Birrell!'' riep de voor vrouwen kiesrecht strijdende dame, „gij hebt een toast uitgebracht...." maar verder kwam zij niet. Luide uitroepen der aanwe zigen verstemden haar, terwijl zaalbe dienden naar de galerij snelden om de rustverstoordster te verwijderen. Toen bleek het, dat de dame zich met nog een vriendin aan de kolommen der galerij had vastgeklonken. Verdere pogingen om te spreken werden den dames belet doordat men haar servet ten voor den mond bond. De muziek speelde, onderwijl werklieden gehaald werden om de kettingen door te vijlen. De beide dametjes werden toen nogal onzacht buiten de deur gezet, waarbij zij echter heitig te keer gingen, want menige kotel-employé vertoonde den verderen avond op zijn gezicht de merkbare sporen van de dapperheid der lieve 'dames I De eerste ballondienst. De Engel sche bladen publiceeren een bericht uit New-York, naar luid waarvan alle voor bereidende maatregelen voor een lucht vaartdienst tusschen New-York en Bos ton zijn getroffen. De dienst zal 1 Mei a.s. worden geopend. Reeds zijn de terreinen voor de eindstations in beide steden aangekocht. Langs de 200 Eng. mijl lange route BostonNew-York worden stopplaatsen aangelegd. Men rekent er op, in normale omstandig heden den afstand in zes uur te kun nen afleggen. Goede vrienden met iedereen. Uit Parijs wordt bericht, dat koning Ed ward den 5den Maart een bezoek zal brengen aan president Fallières, als hij Parijs passeert. KONSTANTINOPEL, 21 Febr. De Porte seinde aan haar buitenlandsche vertegenwoordigers, dat de ontvangst van Ferdinand van Bulgarije te St. Petersburg, met koninklijke eer, een schending is van de overeenkomst tusschen de Europeesche mogendheden dat de onafhankelijkheid van Bulgarije eerst door Turkse erkend moet wor den, hetwelk met die erkenning zou instemmen, zoodra zün eisch tot scha deloosstelling door Bulgarije toegestaan zou worden. Het bericht van Ferdi nand's ontvangst te St. Petersburg verwekte sensatie te Konstantinopel. De Turksche pers laakt Rusland's homding. De blijde verwachting. De „N. Ct." schrijft een zeer waar en behartigenswaardig woord naar aanleiding van de voornemens en plan nen in verband met de blijde ver wachting van H. M. de Koningin: „Zou het niet wenschelijk zijn het geestdriftig ongeduld, waarvan zulke plannen getuigen, een weinig in te toornen? Er ligt iets beangstigends in dat absolute rekenen op een toe komstige gebeurtenis, die toch altijd een niet onbeduidend element van onzekerheid bevat. Zou een weinig minder drukte niet ook gepaster en kiescher zijn? Het is een blijde verwachting, waarin de Koningin verkeertwachten geschiedt liefst in stilte en de blijde hoop, waarmede het gepaard gaat, is er niet een die bij voorkeur in luid gejuich zich uit. Wat minder geschrijf en plannen en comité's en publiciteit zouden wij wenschen. D44rna, als het Oranje kind geboren is, dan kieze de geest drift zich de verschillende wegen die haar openstaan om zich te uiten; er is daartoe waarlijk geen langdurige „voorbereiding" noodig. Dan kome men met betuigingen van hulde en verknochtheiddan zinge men (zij het niet in de buurt van het konink lijke paleis) luide het Wilhelmus.... Thans echter worde in de blijde verwachting, zooveel dit kan, in stilte deelgenomen. Het werk der volksreitraten. In het retraitenhuis te Venlo wer den van af 6 Juni tot 27 Dec. des vorigen jaars niet minder dan 29 retraiten gegeven aan 1413 retraitan- ten. In alfabetische volgorde hebben uit de volgende plaatsen de aangegeven aantallen retraitanten deelgenomen Acht 6, Ambij 2, Amsterdam 4, Beek 8, Blaathem 1, Bleijerheide 6, Boxmeer 19, Boxtel 10, Breugel 8, Echt l, Eind hoven 36, Geldrop 74, Gestel 30, Groes- beek 21, ©rubbenvoret 10, Gulpen 1, Haarlem 1, Heerlen 15, Helden 1, Helmond 101. Heugen 1, Heijthuizen 2, Hoensbroek 3, Horst 33, Kaatsheuvel 4, Katwijk 12, Kerkrade 34, Knegsel 3, Limmel 10, Maastricht 245, Maas- bracht 1, Maasniel 7, Meerssen 14, Meerveldhoven 6, Middelijk 1, Mon- tenaken 1, Nijmegen 71, Oosterhout 3, Oud-Vroenhoven 34, St. Pieter 8, Roermond 50, Rolduc 3, Sevenum 1, Schaesberg 31, Schiedam 1, Schijndel 2, Son 12, Sittard 3, Stevensweert 2, Stratum 31, Strijp 8, Tilburg 147, Tongelre 3, Wden 1, Vaals 49, Val kenburg 12, Velden 1, Veldhoven 8,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1909 | | pagina 1