DAGBLAD voor NOORD- en ZUID-HOLLAND.
Professor Nolens'
Intréerede.
BUITENLAND.
Zaterdagavondpraatjes.
mtepNuiomt 29-31-33, Haarlem
ZATERDAG 16 OCT. 1909
34ste Jaargang No. 7018
Bureaux van Redactie en Administratie:
isifercommugvaai TeiefooniEummer 1426.
Voor advertentiën en reclames buiten Haarlem en de agentschappen wende men zich uitsluitend tot RICARDO's Advertentie-Bureau, N. Z. Voorburgwal 242, Amsterdam, Int. Telefoon 1020.
Dit nummer bestaat uit
uijf bladen, iu. o. de Of
ficieel e Kerk lijst en het
GeïllustreerdZondags-
blad in 16 bladzijden.
EERSTE BLAD.
MEUK HMULEMSCUE COORMT
AB&KMEMENTSPÜIJ81
Per 8 maasden voor Haarlemf 1,85
Voor de plaatsen, waar oen agent is gevestigd (kom der gemeente) 1.85
Voor de overige plaatsen in Nederland franco per post 1.80
Afaondfiriijka nummer: 0,03
PRIJS DER ADVERTEM. EN.
Van 16 regels60 cent (contant 50 cent).
Iedere regel meer10 cent.
Buiten Haarlem en de Agentschappen 20 cent per regel. Reclames dubbel tarief.
Dienstaanbiedingen 25 cent (6 regels), driemaal voor 50 cents (a contant).
Alle betalende abottnét op dit blad, die in bet bezit eener verzekeringspolls zijn, s|)n volgens de bepalingen op de polissen vermeld, tegen ongelukken verzekerd voor:
<SI HULDEN bij
GULDEN bij f li GULDEN bij 1 gl II GULDEN bij verlies, van
verlies van éen |j gj ffj |j verlies "an g lila V0rhes van één
éen oog.
GULDEN bij
levenslange onge
schiktheid tot
werken.
400
GULDEN bij
overlijden.
hand of voet.
éen duim.
wijsvinger.
15
GULDEN Mj
verlies van
éen anderen
vinger.
De uitkeering dezer bedragen wordt gegarandeerd door de Maatschappij Ocean", Bijkantoor voor Haarlem de Nederlandsche Credietbank Nieuwe Gracht II.
Oen Belangrijke gebeurtenis op so»
«L&al-economiecih gebied is zieker te
moemein de magistrale rede, wiaajriniee
dr o feasor jUgr. Nolens Miaajitiag
longstledem Kijn buitengewoon hoog^
leeraarseliap aanvaardde aajn de Hpo- j
aescbool van Amsterdam.
Niet, o in i at in dezje relde gielieel1,
aieirwe, etn met name voor den Ka-
ifcholieken socioloog' gejbcel onbekende
«tellingen vr.orden ontwikkeld of ge-
paiohtspunten. geopend, maar omdat
in zjoo kloeke taal, met zoo vast aan
eengesloten, logi6Cihe argumenten,
poo beider en zoo bevattelijk, zoo
schijnbaar-eenvoudig' en toe,b hoog-
wetensehapipelijk wordt uiteengezet
ie foeteekenis der bescherming van
den arbeid van overheidswege in on-
fce dagen, de redelijkheid en' nood-
Rakel ij ldioid daarvan, de draagwijdte
dezer- bescherming, die booigeire
•iechen di© de verhouding tusschien
arbeiders en werkgevers beheerseheja
«n tevens zijdelings geconstateerd
■aaar onafwijsbaar bewazle|n - bet
luiste inzicht, dat 'de Eoomscbe Kerk
dteeds beeft gehad in de verhouding
♦usschen kapitaal e|n arbeid.
Prof. Nolens sprak over de betee
ken is en den omvang van de arbeids-
wetgeving in. onzen tijd. [Wlat hij
Reide over hare bfcteekenis is natuur
lijk het belangrijkst hiervan.
Vooral omdat zoo duidelijk aan het
Mcjit wordt gebracht de stedelijke,
«thische beteekenis v,a|n. de sociale
kwestie, en omdat daarin openlijk
«ai duidelijk wordt aangetoond dat
de Katholieke: Kerk die zedelijke
hoogheid in de verhoudingen tus-
«qhen werkgever en arbeider altijd
heeft gexevindioeerd, en dat de oude
beginselen van het Christendom nu
in dit opzicht wieer geheel blijken
«vereen te stemmen met de nieuwste
door de ondervinding' juist-geble-
ken leer: dat zoo-als prof. Treub,
•en ongeloovige, het uitdrukt de
■werking van het egoïsme op maat-
«thappelijk gebied gesteld moet wor-
«len „onder de lei-ding en de bewa
king der Zedeleer."
Stap voor stap komt prof. Nolens
tot deze waarheid, stap voor stap
dringt hij zijn hoorders tot het aan
vaarden zijner conclusie.
In ee|n historisch overzicht, dat
uitgaat van den ontzaglijken voor
uitgang van het men schel ijk kennen
en kunnen in .onze dagen, en dat
de geleerde spreker kenschetst als
het voortdurend toajderkomen tot het
ideaal dat Sint Thomas schetste van
's mensejhen medewerking tot de vol
trekking van het Goddelijk wereld
plan, voert prof. Nolens zijn hoor
ders van de enne logische conclusie
tot de andere. i
Een breede schildering van den
arbeid in den ruimsten en meest aj.-
gemee-nen, zin gaat vooraf, een over
zicht der factoren die gezamenlijk
m-oeten medewerken tot den algemee-
nen vooruitgang, do cultuur^ volgt
dan.
En de aa|nwijizing van zijn plaats
onder deze factoren, aan den econo-
mischen arbeid, den bedrijfsacbeild,
die niet de eerste in de orde |der
waardigheid, maar wel de eerste in
de orde der noodzakelijkheid is, be
sluit dit gedeelte van de rale.
De hoogl-eeraar gaat dan over tot
de verhouding van den arbeid (ver
richt in dielnst van anderen) tot die
andere fa-ctoren die bij (de productie
een hol spielende verhouding van
den 'arbeid tot 't kapihaal, jde|n werk
gever. Uitvoerig schildert prof 'No-
lens de feitelijke en juridische ver
andering' in on zen modernen tijd van
di© verhouding; en komt 'zóó tot wat
hij noemt den steunpilaar van het-
economische leven in onzen tijd: de
arbeidsovereenkomst.
Klaar en duidelijk wordt ld'a|a be
wezen dat de arbeidsovereenkomst
zelve evenwel niet toereikend is voor
een rechtvaardigen toestand, maar
dat de overheid hier beschermend
©enerzijds (de arbeid) ien beteugelend
anderzijds (d© [werkgever) moet op
treden.
Hoe tno-et klei dit doen
Naar rechtsregelen, die beheersoht
worden door hoogere, ethische wet
ten. En terecht haalt prof Nolens
nu de Encycliek „Kierum Novarum"
aan, om te doen zien, hoe de iRoom-
sche Kerk die zedelijke regelen en
zedelijke wetten voortdurend heeft
erkend als den norm voor de maat
schappelijke verhoudingen.
Prof. Nolens wijst vervolgens aan
hoe in dezen gedachtengang de ar
beid, ook in dienst van anderen, ze
delijk noodzakelijk is tot levenson
derhoud, zoodat wie werken wil eia
kan, tot den arbeid de gelegenheid
moet vinden'. Uit die noodzakelijk
heid van arbeidsgelegenheid en de
omstandigheid |dat jdle arbeider zijn
menschelijke waarde behoudt, vloiei-
en wederom voort de behoeften aan
ontwikkeling, aan begrenzing .van
den arbeid in verband met de gewond
heid, met de familie enz; Aan deze
rechten correspioindeeren wederom
plichten, van werkgevers en, van den
staat, van de- overheid.
En Ziehier dan bet ruime veld idler
arbeidswetgeving, wa-arvah de hoog-
leeraar dan den omvang' begrenst
i
Heel terloops en in vage trekken
hebben we de groo-te lijnen van prof.
Nolen's rede pogen weer te geven.
IVfogen deze enkele- regelen een op
wekking' zijln voor v-e-len, zélf het
magistral^ betoog van den Katho-
i lieten Amstea-damschen hoogleer-aar
in de arbeidswetgeving te lezen en
te bestudeienen Als medewerking
onzerzijds aan de verspreiding van
de-ze zeer belangrijke en belangwek
kende rede is dit artik-el bedoeld,,
en tevens als een eerbiedige buide
aan de|n Ejoomschen socioloog en ge
leerde, die op zoo voortreffelijke
wij-ze de eenheid tussohen geloof en
wetenschap .in zijn optreden in het
openbaar deed uitkomejn!
De rede is uitgegeven bij de
firma O. Li, v Langer hui zen te
Amsterdam.
VOLKSMISLEIDING
„Omdat Ferrer vrij voor zijn meening
uitkwam, is hij afgemaakt 1" Aldus
vertelde gisteren de voorzitter van
den (zoogenaamd „neutralen", doch
in waarheid socialistische#) Ned. Bond
van gemeentewerklieden teAmsterdam.
En de- werklieden hoe kan het
anders? opgestookt door de socia
listische niet alleen, doch 66k door
de liberale, ja zelfs door sommige
„neutrale" bladen, gelooven dit
Dit eene feit staat niet alleen.
Er zijn in deze dagen overal en
voortdurend dergelijke uitspraken aan
te wijzen.
De werklieden, misleid door de een
stemmigheid der anticlericale pers,
weten niet beter. Doch wie hen in
lichten over de gebeurteniseen in
Spanje, kennen wèl beter. De taal
die met name de liberale pers ten
onzent uitbraakt, is werkelijk buiten
alle maat.
Vooreerst weet ieder ernstig journa
list, dat, Ferrer niet is ter dood ver
oordeeld '.„omdat hij vrij voor zijn
meening uitkwam," maar omdat bij
de intellectueels aanvoerder en de
feitelijke aanstichter is geweest van
de gruwelijke moordpartijen in
Barcecelona.
Ieder ernstig journalist weet, dat
het lawaai om Ferrer gemaakt in de
radicale, socialistische en anarchis
tische pers van Spanje, Frankrijk en
Italië, niet anders is dan een uiting
van bitteren spijt, dat de Spiansche
regeering den beschermeling der Loge,
ondanks het taboe dat de Loge
geroepen had, doch aan-durfde
En ondanks dit alles men moge
dan over den vorm van het proces,
dat naar Spaansche wetten onberis
pelijk is genoemd (zooals de „Times"-
correspondent, die toch óók een niet-
Katholiek is, uitdrukkelijk zegtniet
goed te spreken zijn ondanks dit
alles gaat onbegrijpelijkerwijs de libe
rale, anticlericale, ja zelfs hier en daar
de „neutrale" pers lustig voort, te
spreken van „Ferrer's marteldood"
van „priesterwraak" en wat al dwaze
vertelsels meer
Men gaat voort, door overneming
met instemming van de aan waanzin
grenzende woedetaai der buitenland-
sche Logebladen, het volk te prikkelen
en op te zetten 1
Dat is volksmisleiding, kort en goed
gezegd.
Als de conservatieve „Nieuwe Cou
rant" met vette letters boven z'n be
schouwingen zet „de inquisitie aan
het werk"als de zich „neutraal"
voordoende, maar in werkelijkheid
cynisch-radicale „Telegraaf" het spel
letje van „het domme Spanje en den
verlichten Ferrer" meespeelt, om van
de andere liberale bladen nu niet eens
te spreken, dan is dat eenvoudig
een misleiding van de massa, bewust
of onbewust, en het meedoen aan een
veldtocht, die in naam voor recht
vaardigheid. doch in werkelijkheid
tegen de Katholieke Kerk wordt
gevoerd 1
®EN ONPARTIJDIG OORDEEL.
Ziehier wat de (óók liberale, doch
bedaarde en waarschijnlijk niet door
de Loge beinvloede) correspondent van
bet Eagelsche hoofdblad de „Times"
te Barcelona seinde:
„Het proces tegen Ferrer duurde van
's ochtends 7 uur tot 's middags 1 uur.
Algemeen geeft men toe, dat het
requisitoir van den fiskaal helder,
zaakrijk, op juridische argumenten
welgegrond, schoon meest op het mili
taire strafrecht berustende, en goed
uitgesproken was. Ook bet pleidooi
"van den verdediger een kapitein
van de genie, het keurkorps van het
Spaansche leger maakte een goeden
indruk. Ferrer's eigen rede wekte
daarentegen algemeene teleurstelling."
Een bezadigd en de zaak tot de
juiste verhoudingen terugbrengend
woord sprak ook gisteren de Spaan
sche minister van buitenlandsche
zaken tegenover den correspondent
van Beuter:
Zij die, voor de ontdekking der
schuilplaats van Ferrer, reeds protes
teerden tegen zijne aanhouding en
trachtten de politie op een dwaalspoor
te breDgen door allerlei verkeerde
tijdingenzij die, voor het proces,
voor bet onderzoek der bewijsstukken
tegen Ferrer, staande hielden dat bij
onschuldig was, zij zullen natuurlijk,
na de veroordeeling en de strafuit
voering, deze wel voorstellen als een
aanslag tegen de vrijheid en het recht.
In de wereld en in de pers, die
zich met de binnenlandsche toestanden
van Spanje bezig houden, bestaan er
nu twee stroomingen, die men moet
onderscheiden
De eene, die de revolutie van Bar
celona in Juli laatstleden goedkeurt
en waarmee wij geen rekening te
houden hebben; de andere die over
tuigd is dat Ferrer, een intellectueel,
geen werkzaam deel nam aan die
bloedige gebeurtenissen. Dit punt, de
medewerking van Ferrer aan de revo
lutie, moest worden in het licht ge
steld. En dat punt is bewezen, name
lijk, dat hij als aanvoerder deelgeno
men heeft aan feiten en oproerige
daden, die met den dood worden
gestraft.
De beter ingelichte openbare denk
wijze in SpaDje heeft de straf aan
vaard.
De minister kan het enkel zeer
betreurenswaardig noemen, dat er in
't buitenland personen zijn, die zich
aan betoogingen overleveren naar
aanleiding eener kwestie die zij niet
kennen, die hun vreemd is en die in
Spanje is geregeld door de bevoegde
overheid en volgens de bestaande
wetten.
OPRUIING TOT KONINSÏtOORD!
De waanzinnige taal van de Ferrer-
pers is nu tot zóóver al gekomen, dat
de bladen openlijk instemmen met
wat Furnemont, de Brusselsche socia
list, deze week te Brussel al zeide:
Ferrer's dood moet gewroken worden 1
Ziehier een uitknipsel uit een artikel
in Jaurès' blad de Humanité, dat
b.v. de Nieuwe Rott. Courant zonder
één woord van afkeuring voor deze
schandelijke taal maar overneemt:
„Ferrer's dood is een uittarting aan
alle vrije denkers, aan de Europeesche
beschaving. Deze uittarting zal aan
vaard worden en stellig zal de wreken
de bom op de misdadige fusillade
antwoorden. Het leven van Alfonso
voor dat van Ferrer 1 Bloed roept om
bloed 1 Deze wet van wedervergelding,
die den priesters zoo dierbaar is, zal
op hen toegepast worden 1 Op den
wettelijken moord zal de logische
koningsmoord antwoorden. Het zal
niet voor het eerst zijn, dat de dood
van een man over dien van een ko
ning beslist zal hebben. Door den dood
van Ferrer is de kring vau heldhaf
tige wrekers zeer veel grooter gewor
den Hoe zal zijn wreker heeten?
Laten wij afwachten. Wij zullen bet
spoedig weten. Misschien de Spaansche
republiek."
Bij dit veelzeggende stuk be hoe f4
geen woord geschreven te worden..u.
Het spreekt voor zichzelf.
Zullen de liberale en anti-cleri-
cale bladen (om van de „neutrale"
naschrijvertjes nu niet te spreken)
de verantwoordelijkheid durven aan
vaarden, waïmeer hun volksmislei
ding' voert tot den hier aangeprezen
koningsmoord
Ozieker niet!
Let maar op hoe ze doen met 'id#
oproteren te Parijs e[n te Brussel
Di© heeten na niet door Ferrer'»
bewonderaars te zijn georganiseerd,
maar. idoor de straataparhen
Brutaal durven ook onze liberal#
bladen dat volhouden.
Terwijl Jaurès en nog meer van
die iheeren in een auto voorop gingen,
terwijl hun kranten op de boven be
schreven manier het volk opruiden,
werpen ze dra de verantwoorde
lijkheid van zich af voor wat er (i#
diezelfde „manifestatie" gebeurde
Dat deden de apachen!
[Wij geven otnder onze „gemengd#
berichten" het verhaal van het Fer-
reroproe;r te Parijs zooals een libe
raal correspondent da,t uit Parij#
zendt. Aan den onpartijdiger! beoor
deelaars de vraag, of hier sprak#
was van ee|n straatrelletje door apa-
chen, of wel een woeieiiitbarstina
van (misleide) arbeiders I
Neen de liberale heeren ontkomen
aan de verantwoordelijkheid niet: ejt
als er wat vreeselijks mocht gebeu
ren ito' Spanje wij houden he#
vast, en op hen de schuld
KORTE BERICHTEN.
Het door alle liberale bladen gre
tig verspreide bericht dat Ferrer'»
verdediger gearresteeri of dat tegen
hem een gerechtelijke vervolging in
gesteld zou zijn, wordt door d#
Spaansche Begeeritag met beslistheid
tegengesproken. Doch d -Ka tegen
spraak leest men In i e t in de anti-ele-
ricale pers!
De jooldsche burgemeester van Rio-
me, de heer Nathan, heeft zoowaar
een manifest doen aanplakken, meé
rouwranden omgeven, waarin ver
klaard wordt, dat „Rome" deelt i*
den rouw, welke „geheel de beschaaf
de wereld" getroffen beeft door lie#
dood van Ferrer, terwijl protest
wordt aangeteekehd tegen deze daad
van „barbaarschheid."
CIX.
De her f si. De muziek hui
ten opgehouden, en de mu
ziek binnen begonnen. Een
hl te klein publiek en hoe
dat grooter ie te maken.
Een voorbeeld van elders,
dat navolping verdient.
Over een mooien cursus, en
waarom hei goed is den
mond open te doen. Een
voorbeeld uit de stad, en
klachten die niet ongegrond
zijn. De Eoomsche koet
siers, en wat hun ontbreekt
N.u, de h«rfst is er, zou men kunnen
zeggen, wanneer we konden denken
dat we ten minste zomer hadden ge
had! Guur gieren de geniepige stof
regenvlagen u glipperend in 't gezicht,
muziek in den Hout is opgehouden, de
tent en het heele stuk van den Hout dat
aan die zijde nog open was, zullen
worden toegewezen aan do tentoonstel
ling van Bloembollencultuur, en de vol
gende week zal ook dit gedeelte van
onzen Hout door het kilometerlange
hek worden afgescheiden. We berusten
erin, 't is nu tóch haast winter, en
«ls 't weer voorjaar wordt dan hopen
we in de tentoonstelling een vergoeding
te vinden voor alles wat we opofferen.
En, ik heb goede hoop dat het wer
kelijk een mooie vergoeding zal wor
den: wat ik zoo hoorde en las over
de plannen die nu al voor een groot
gedeelte in den grond zitten, dat be
looft heel wat! Het eenige bezwaar
dat er misschien tegen deze expositie
kan worden ingebracht, zou kunnen
wezen dat ze zoo'n afgerazend eind
van het station ligt, maar daar zorgen
•ïize trpjaos w#9T TOOty »n «u wil ik
er op wijzen dat men er, als het zoo
ver komt, bij de definitieve verleening
van concessie voor een stads-electri-
sche, er op rekenen moet om van den
zomer het tramverkeer toch maar lie
ver niet in de war te sturen door het
leggen van rails, het opbreken van stra
ten, en dergelijke. Nu, zoo wijs zullen
natuurlijk onze edelachtbaren óók wel
zijn, maar het is enkel een kleine her
innering op z'n pas, dat ik dit hier op
merk. Is intusschen de muziek in den
Hout en over het algemeen buiten afge-
loopen, de muziek binnen begint uit
den treure. Het seizoen is nog niet
goed en wel aan den gang, of reeds js
het avond aan avond bijna concert.
Nu, ik voor mij heb er niets tegen:
muziek veredelt den mensch, zooals
onze werkster zegt, die bij het trappen
schuren altijd hardop fluit, waaraan
mijn vrouw zoo razend het land heeft,
doch over al die concerten gesproken,
mij zijn ze veel te duur om ze allemaal
na te loopen. Ik begrijp wel dat het
niet goed mogelijk is om de entree
prijzen geregeld lager te stelten, daar
de artiesten óók moeten leven, maar
toch ben ik er nog niet erg van over
tuigd dat het nu altijd zóózeer noodig
is, om zulke hooge prijzen te rekenen.
Vlooral, omdat daardoor het publiek
voor 51 die concerten, die bijna avond
aan avond terugkomen in het seizoen,
beperkt wordt tot dezelfde rijke lui, en
al ben je nu nóg zoo'n groote muziek
liefhebber, en al heb je er nóg zooveel
geld voor over, op den duur is het toch!
wel een beetje erg, om zoo eiken avond
die God geeft, alweer naar een con
cert te gaan! Zou dat ook de reden
niet wezen, waarom de meeste van
die concerten ondanks allo reclame die
er voor gemaakt wordt, en ondanks
het feit, dat de executanten tot de al
lerbest# kunstenaars behooren, zoo
slecht bezocht worden? „De" reden
misschien niet, maar één van de vele
redenen dan toch wel! Met heel veel
pleizier heb ik dan ook het mooie
plan toegejuicht dat de heer Kriens
van dezen winter gaat uitvoeren, om
namelijk volksconcerten te geven met
wezenlijk klassieke muziek,, geen mop
pen of marschen, en die concerten te
gen betaling van 121/2 cent toegankelijk
stellen. Wat weer niet deugt in dit
plan, is dat men verplicht is vooraf in
te teekenen voor alle Vier de concer
ten, en dat zoodoende die concerten
niet in den ruimen zin des woords
publiek zijn. Waarom dan niet liever
den royalen weg gevolgd, en gedaan
net als de heer Hutschenruijter en 't
beroemde Utrechtsche Stedelijk Orkest
daar ter plaatse doen! Die geven
's winters elke maand een „volkscon
cert", waar zelfs dikwijls solisten van
naam optreden, die dan voor een schijn
tje willen spelen. Die concerten kos
ten 10 cent entrée en zijn toeganke
lijk voor een ieder. Doch om te maken
dat vooral de werkman er van profi
teert, reserveert de heer Hutschenruij
ter een groot aantal kaarten uit den
openharen verkoop (die in allerlei win
kels plaats heeft) en geeft die aan Ide
werkliedenvereenigingen' ten verkoop
onder hunne leden. Die volksconcerten
zijn in Utrecht, naar ik uit goede bron
weet, eiken, avond dat /e gegeven wor-
d.en, totaal uitverkocht, en ik geloof,
dat de groote zaal van Tivoli daar
nog .een paar honderd man méér kan
bergen dan de zaal van de „Vereeni-
ging" hier! Enfin, als het nu dit sei
zoen met den heer Kriens goed gaat,
dan is misschien een volgend jaar het
voorbeeld van den heer Hutschenruijter
eens te probeeren: ik voorspel, wan
neer dat goed wordt aangepakt, een
prachtig succesVan succes kan óók
spraken de cursus voor sociale ont
wikkeling in den R.-K. Volkslfond, die
de vorige week met een inleiding van
Mr. Thijssen is begonnen. Zoo'n afge
ronde cursus, met telkens te varen aan
gegeven en te bestudeeren stof, is wer
kelijk een prachtig iets en zal onze
werkliedenbeweging niet weinig ten
goede komen. Zeker, het is noodig dat
men werken blijft: heb ik nog gis
teren niet vernomen, dat er aan de
Centrale Werkplaats zoowaar een „neu
trale" vereeniging van werklieden is
opgericht, die als mijn neus me
niet bedriegt erg aan den vrijzinnig-
democratisehen kant moet wezen? Als
je zulke dingen ziet, hou je dan gedekt,
mannen! 't „Neutrale" aasje om Chris
telijke ,en Katholieke kabeljauwen te
vangen! En ben je gevangen, dan zit
je aan den haak, en pas je dan niet
op, dan heeft die tegenpartij je al héél
gauw te pakken! Ja, dat „neutraal"
is toch maar een mooi ding: wij Room-
schen komen er echter altijd mee ach
terop, zoowel wat het godsdienstige be
treft, als wat aangaat het respecteeren
van onze sociale en economische grond
beginselen. En daarom is het zoo goed,
dat 'ndegelijke sociaal-economische cur
sus als die vanwege „Sint Thomas" in
den Volksbond wordt gegeven, door ve
len wordt bijgewoond. We moeten ons
toch niet achteraf laten zetten, niet
waar, en. we moeten opkomen voor
ons recht, daq worden we gerespec
teerd. Dat zie je nu, in andere ver
houding, weer aan die bewoners van
het eind Parklaan bij de Phoenix, die
ik weet niet hoelang stilzwijgend heb
ben gezeten, of liever stilletjes-mop
perend, bij den viezen, smerigen, on-
ooglijken rommel die de gemeente daar
voor hun deur neergooide. Nauwelijks
hebben ze in een krachtig cn good-
gesteld adresje aan den Raad hun stem
verheven, of nu hebben Burg. en Wet
houders er dadelijk wat op gevonden
en zal aan hun wenschen zooveel mo
gelijk worden te gemoet gekomen. Nu
beteekent dat natuurlijk, zooals ieder
een begrijpt, nog wel niet dat de boel
dadelijk zal worden opgeruimd., maar
het is toch een groote stap naar zoo
als het wezen moet! Zoo zie je: op
komen voor je recht en als het noo
dig is laten toon en dat je er bent,
dat is het eenige middel om beter
schap te brengen in verkeerde toestan
den. Zoo zou ik nu ook wel eens jven-
schen, dat de telefoonabonné's eens een
gezamenlijke en krachtige aotie begon
nen, om aan de Belltelefoonmaatsohap-
pij duidelijk te maken,, dat ook die toe
stand ongepermitteerd en onhoudbaar
is. Wie veel telefoneeren moet, zal
het mij graag toegeven. Het gèheurt
vooral in den ochtend, maar ook net
zoo goed des middags of des avonds,
zoowat geregeld dat men twee maal
moet bellen vooi'dat men van het cen-
traalbureau antwoord krijgt. Men heeft
me verteld dat het ligt aan te weinig
personeel: ik wil het gelooven, want
Tk kan natuurlijk niet denken dat de
dames-telefonisten de abonné's voor de
aardigheid telkens een paar minuten
laten wachten. Maar intusschen, lastig
is het, en vervelend. En daarenboven:
ook de toestellen zijn hier slecht. Ver
gelijk ze maar eens bij die nieuwer-
wetseh, duidelijk, fijngevoelige toestel
len die ge in den Haag, Rotterdam,
Amsterdam en elders aantreft, en voor
al: verglelijk eens het geluid dat hier
vooral bij intercommunaal Verkeer,
maar ook bij het gewone spreken in
de stad veel te wensclhen overlaat!
Neen, dan is hier reden te over, om
gezamenlijk en luidop eens te klagen
tegen do Telefoonmaatschappij, en het
zou *1» hard verwpittlcm), jvann»er
zoo'nalgemeene actie niet doel zou
treffen, als die eens begonnen werd!
Nu hoop ik niet dat de telefoonjuf
frouwen er boos over zullen zijn dat ik
eens eindelijk mijn nood klaag over
de telefoon, want ik weet w&, dat zïj
ten slotte niet de schuldigen zijn oa*
den toestand die verholpen moet wor
den. Maar toch kunnen zij ar óók wel
eens wat aan doen, al ware 't allee*
maar dat ze .de Maatschappij ervan
lieten weten hoe druk het op sommig#
uren van den dag kan wezen: té druk
voor een behdorlijke bediening. Met
samenwerking en goeden wil kan v©el
iot stand komen dat anders blijft lig
gen, en dat zeg ik óók al meng ik
me volstrekt niet in de kwestie, di«
in onze krant al zoo druk wordt be
sproken tot de stalhouders en de
koetsiers. Allo, 'n beetje goeden wil
van allebei de kanten, want er wordt
aan. beide zijden wel gezondigd, e*
(tan komt die zaak wel in orde. Het
verwondert me alleen, dat de ordelijke,-
Katholieke koetsiers al in lange niet
een vereeniging hebben opgericht, zoo
als ik ook de vorige week al zeide. Ik
hoop nog altijd, dat ze daartoe komen
zullen en ik denk, dat die vereeniging,
als ze er isj heel wat goeds zal kunnen
doen en klachten als ik tot mijn schrik
in deze courant heb gelezen, overbodig
kan maken! Vooruit, Roomsche koet
siers, steekt nu eens de handen uit
de mouwen! Toont, dat ge van uw
tijd zijt en dat ge toch op den bok
de idealen van het leven, van het
Roomsche leven vooral, niet verloren
hebt! Vooruit!
1* OCTOBER.