DAGBLAD voor NOORD- en ZUID-HOLLAND. Professor Nolens' Intréerede. Zaterdagavond praatjes. BUITENLAND. ICi8»ë@ir%sai«srat 29»SB~33» Haarlem ZATERDAG 16 OCT. 1909. 34ste Jaargang No. 7018 Bureaux van Redactie en Administratie SsftieiHZdmjinuiKiflsl Tiletoocsnnmmer 1426. Voor advertentiën en reclames buiten Haarlem de agentschappen wende men zich uitsluitend tot RICARDO's Advertentie-Bureau, N. Z. Voorburgwal 242, Amsterdam, Int. Telefoon 1020. Dit nummer bestaat uit uijf bladen, u>. o. de Of ficiéél e Kerklijst en het GeïllustreerdZondags- blad in 16 bladzijden. EERSTE BLAD. HOME HUWLEMSGflE «UIT ABORNEMEMTSPRUSi Per 8 maanden voor Haarlem Voor de plaatsen, waar ©en agent is gevestigd vfcöm der gemeente) Voor de overige plaatsen ia Nederland franco per post Afzonderlijke nummert f 1,36 1.S5 1.80 0,0'J PRIJS DER ADVERTEft. EN: Van 16 regels 00 cent (contant 50 cent). Iedere regel meer10 cent. Buiten Haarlem en de Agentschappen 20 cent per regel. Reclames dubbel tarief. Dienstaanbiedingen 25 cent (6 regels), driemaal voor 50 cents contant). 1080 Alle betalende abotunés op dit biad, die in het bezit eener verzekeringspoli* zijn, zijn volgens de bepalingen op de polissen vermeld, tegen ongelukken verzekerd voor: iftn™" 11H IRII r*: ino ~8 60 schiktbeid tot «f IIU overige». iJdlU baud of voet. U U U duin, (JIJ wijsvinger, werken. 15 GULDEN bij verlies van éen anderen vinger. De aitkeering dezer bedragen wordt gegarandeerd door de Maatschappij Ocean", Bijkantoor voor Haarlem de Nederlandsche Credietbank Nieuwe Gracht II. Een tïeLalngrijke gebeurtenis op so- «Laal-eeonomiscb gebied is zieker te noemeln de magistrale rede, waarmee itro lessor iMgr. Nolens Maandag' jongstleden zijn buitengewoon hoog- leeraarscihap a.anv aardde aa|n de Hoo- giescbool van Amsterdam. Niet, omdat in deals relde geheel nieuwe, en met name voor den Ka tholieken socioloog' gfijheel onbekende stellingen worden ontwikkeld ol ge- ptiflhtspunten geopend, maar omdat in zoo kloeke taal, met zoo vast aan- een gesloten, logiecihe argumenten, fcioo beider en zoo bevattelijk, zoo schijnbaar-eenvoudig1 en toch hoog- wetenschappelijk wordt uitee|ng»a|et de beteeken is der bescberming van den arbeid van overheidswege in ooi- Be dagen, de redelijkheid en, nood- Wakeüj'kbeid daarvan, de draagwijdte dezer bescherming, de hoogtere eisehen die de verhouding tusschien Arbeiders en werkgevers beheerschen «n teven 6 zijdelings geconstateerd maar onafwijsbaar bewezen het juiste inzich t, dat de Eoomsche Kerk steeds heeft gehad in dei verhouding tussehen kapitaal ön arbeid. Prof. Nolens sprak over de be lee kten is ien den omvang van de arbeids wetgeving ;Ln, onzen tijd. _[Wlat hij Beide over hare beteekenis is natuur lijk het belangrijkst hieryaln- Vooral omdat zOo duidelijk aian het licht wordt gebracht de zjeidelijke, de «thisdhe beteekenis vajn de. sociale kwestie^ en omdat daarin openlijk «n duidelijk wordt aangetoond dat de Katholiek» Kerk die zedelijke hoogheid :in da verhoudingen tus- •cthen werkgever en arbeider altijd heeft gerevindiceerd, en dat de oude .beginselen v;an het Christendom nu in dit opzicht weer geheel blijken overeen te stemmen met de nieuwste en door de ondervinding' juist-geble- keai leer: datrzooals prof. Treub, een ongeloovige, het uitdrukt de werking van het egoïsme op maat- scihappelijk gebied gesteld moet wor den „onder de leiding en de bewa king der Zedeleer." CIX. De herfst. De muziek hui len opgehouden, en de mu ziek binnen begonnen. Een al le klein publiek en hoe dat grooter ie te maken. Een voorbeeld van elders, dat navolging verdient. Over een mooien cursus, en waarom het goed is den mond open te doen. Een voorbeeld uit de stad. en klachten die niet ongegrond zijn De Roomsche koet siers, en wat hun ontbreekt Nu, de herfst is er, zou men kunnen zeggen» wanneer we konden denken dat we ten minste zomer hadden ge had! Guur gieren de geniepige stof regenvlagen u gü pp er end in t gezicht, muziek in den Hout is opgehouden de tent en het heele .stuk van den Hout dat aan die zijde nog open was, zullen worden toegewezen aan de tentoonstel ling van Bloembollencultuur, en de vol gende week zal ook dit gedeelte van onzen Hout door het kilometerlange hek worden afgescheiden. We berusten erin, 't is nu töch haast winter, en als ?t weer voorjaar wordt dan hopen we in de tentoonstelling een vergoeding te vinden voor alles wat we opofferen. En, ik heb goede hoop dat het wer kelijk een mooiie vergoeding zal wor den: wat ik zoo hoorde en las over de plannen die nu al voor een groot gedeelte in den grond zitten, dat be looft heel wat! Het eenige bezwaar dat er misschien tegen deze expositie kan worden ingebracht, zou kunnen wazen dat ze zoo'n afgerazend eind van het station ligt, maar daar zorgen ojoze trains weer voor, nu K Stap voor stap komt prof. Nolens tot deze waarheid, stap voor stap dringt hij zijn hoorders tot het aan vaarden zijner conclusie. In ee,n historisch overzicht, dat uitgaat van den ontzaglijken voor uitgang vain het menschebjk kennen en kunnen in .onze dagen, en da.t de geleerde spreker kenschetst als het voortdurend naiderkomen tot het ideaal dat Sint Thomas schetste van 's menschen, medewerking tot de vol trekking van het Goddelijk wereld plan, voert prof. Nolens zijn hoor ders van de eejne logische conclusie tot de andere. Een breede schildering van den arbeid in den ruimsten en meest al- gemeenen zjn gaat vooraf, een over zicht. der factoren die gezamenlijk moeten medewerken tot den algemee- nen, vooruitgang, de cultuur» volgt dan. En de aanwijzing van zijn plaats onder deze factoren, aan den eeono- mischen arbeid, dejn bedrijfsarbeiil, die niet de eerste in de orde jder waardigheid, maar- wel de- eerste in de orde dier noodzakelijkheid is, be sluit dit gedeelte van de rede. De hoogleeraar gaat dan over tot de verb ouding' v.ajn den arbeid (ver richt. in dietost van anderen) tot die andere factoren die bij de productie een tol spelen de verhouding1 van den arbeid tot 't kapihaad, |ieta Werk gever. Uitvoerig schildert prof 'No lens de feitelijke en juridische, ver andering1 ;in onzjen modernen tijd van die verhouding', en komt zóó tot wat hij noemt den steunpilaar va,n het economische leven in onzen tijdde arbeidsovereenkomst. Klaar en duidelijk Wordt Ii'aJA be wezen dat de arbeidsovereenkomst zelve evenwel niet toereikend is voor een rechtvaardigen toestand, maar dat de overheid hier beschermend eenerzijds (de arbeid) en beteugelend anderzijds (de iwerkgever) moet op treden. Ho» inoet zie dit doen Naar rechtsregelen, die beheersobt worden door hoog&re, ethisch» wet ten. En terecht ha-a.lt prof Nolens nu de Encycliek „Eierum Novarum" a.an, om te doen zien, hoe de (Rpom- sche Kerk die zedelijke regelen ein zedelijke Wletten voortdurend beeft erkend als den norm voor de maat schappelijke verhoudingen. Prof. 'Nolens Wijst vervolgens aan hoe .in dezela gedacjhtengang do ar beid, ook in dienst van anderen, Ze delijk noodzakelijk is tot levenson derhoud, zooda,t wie werken wil eia kan, tot den. arbeid de gelegenheid moet vinden'. ;Uit die noodzakelijk heid van arbeidsgelegenheid en de omstandigheid dat tie arbeider zijn I inenscihelijke waaide behoudt, vlolei en wederom v.oort de behoeften aa.n ontwikkeling, ,aan begrenzing van den arbeid in verband met de gezond heid, met de familie enz!. Aan deze rechten correspondeeren wederom plichten, van werkgevers en van den staat» v,an de overheid. En 'ziehier dan bet ruime veld dier arbeidswetgeving, waarvan, de hoog"- leeraar dan den omvang: begrenst Heel terloops en in vage trekken hebben we de groot© lijnen van prof. Nolen's rede.pogen weer te geven. Mogen deze enkele regelen een op wekking' jziijln voor velen, zélf het magistrale betoog van dön Katho lieken Amsterdam schen hoogleeraar in de arbeidswetgeving te lezen en te bestudeenen Als miadewerkihg onzerzijds a.an de verspreiding van dezfe zeer belangrijke en belangwek kende red© is dit artikel bedoeld,, en tevens als een eerbiedig» huid» aan den Eioomschen socioloog en ge leerde, die op zoo voortreffelijke wijze de eenheid tussohen geloof en Wetenschap in zijn optreden in het openbaar deed uitkomen-' i De rede is uitgegeven bij: 'de firma O. L v Lange,nhuizen te Amsterdam. VOLKSMISLEIDING! „Omdat Ferrer vrij voor zijn meening uitkwam, is hij afgemaakt I" Aldus vertelde gisteren de voorzitter van den (zoogenaamd „neutralen", docb in waarheid socialistischea) Ned. Bond van gemeentewerklieden teAmsterdam. En de werklieden hoe kan het anders? opgestookt door de socia listische niet alleen, doch óók door de liberale, ja zelfs door sommige „neutrale" bladen, gelooven dit... Dit eene feit staat niet alleen. Er zijn in deze dagen overal en voortdurend dergelijke uitspraken aan te wijzen. De werklieden, misleid door de een stemmigheid der anticlericale pers, weten niet beter. Doch wie hen in lichten over de gebeurtenissen in Spanje, kennen wèl beter. De taal die met name de liberale pers ten onzent uitbraakt, is werkelijk buiten alle maat. Vooreerst weet ieder ernstig journa list, dat Ferrer niet is ter dood ver oordeeld „omdat hij vrij voor zijn meening uitkwam," maar omdat hij de intellectueele aanvoerder en de feitelijke aanstichter is geweest van de gruwelijke moordpartijen in Barcecelona. Ieder ernstig journalist weet, dat het lawaai om Ferrer gemaakt in de radicale, socialistische en anarchis tische pers van Spanje, Frankrijk en Italië, niet anders is dan een uiting van bitteren spijt, dat de Spiansche regeering den beschermeling der Loge, ondanks het taboe dat de Loge geroepen had, doch aan-durfde 1 En ondanks dit alles men moge dan over den vorm van het proces, dat naar Spaansche wetten onberis pelijk is genoemd (zooals de „Times"- correspondent, die toch óók een niet- Katholiek is, uitdrukkelijk zegt I) niet goed te spreken zijn ondanks dit alles gaat onbegrijpelijkerwijs de libe rale, anticlericale, ja zelfs hier en daar de „neutrale" pers lustig voort, te spreken van „Ferrer's marteldood" van „priesterwraak" en wat al dwaze vertelsels meer Men gaat voort, door overneming met instemming van de aan waanzin grenzende woedetaai der buitenland- sche Logebladen, het volk te prikkelen en op te zetten Dat is volksmisleiding, kort en goed gezegd. Als de conservatieve „Nieuwe Cou rant" met vette letters boven z'n be schouwingen zet „de inquisitie aan bet werk"als de zich „neutraal" voordoende, maar in werkelijkheid cynisch-radicale „Telegraaf" het spel letje van „het domme Spanje en den verlichten Ferrer" meespeelt, om van Ue andere liberale bladen nu niet eens te spreken, dan is dat eenvoudig een misleiding van de massa, bewust of onbewust, en het meedoen aan een veldtocht, die in naam voor recht vaardigheid. doch in werkelijkheid legen de Katholieke Kerk wordt gevoerd EEN ONPARTIJDIG OORDEEL. Ziehier wat de (óók liberale, doch bedaarde en waarschijnlijk niet door de Loge beinvloede) correspondent van het Eagelsche hoofdblad de „Times" te Barcelona seinde: „Het proces tegen Ferrer duurde van 's ochtends 7 uur tot 's middags 1 uur. Algemeen geeft men toe, dat het requisitoir van den fiskaal helder, zaakrijk, op juridische argumenten welgegrond, schoon meest op het mili taire strafrecht berustende, en goed uitgesproken was. Ook het pleidooi van den verdediger een kapitein van de genie, het keurkorps van het Spaansche leger maakte een goeden indruk. Ferrer's eigen rede wekte daarentegen algemeene teleurstelling." Een bezadigd en de zaak tot de juiste verhoudingen terugbrengend woord sprak ook gisteren de Spaan sche minister van buitenlandsche zaken tegenover den correspondent van Reuter: Zij die, voor de ontdekking der schuilplaats van Ferrer, reeds protes teerden tegen zijne aanhouding en trachtten de politie op een dwaalspoor te brengen door allerlei verkeerde tijdingen; zij die, voor het proces, voor het onderzoek der bewijsstukken tegea Ferrer, staande hielden dat hij onschuldig was, zij zullen natuurlijk, na de veroordeeling en de strafuit voering, deze wel voorstellen als een aanslag tegen de vrijheid en het recht. In de wereld en in de pers, die zich met de binnenlandsche toestanden van Spanje bezig houden, bestaan er nu twee stroomingen, die men moet onderscheiden De eene, die de revolutie van Bar celona in Juli laatstleden goedkeurt en waarmee wij geen rekening te houden hebben; de andere die over tuigd is dat Ferrer, een intellectueel, geen werkzaam deel nam aan die bloedige gebeurtenissen. Dit punt, de medewerking van Ferrer aan de revo lutie, moest worden in het licht ge ste! d. En dat punt is bewezen, name lijk, dat hij als aanvoerder deelgeno men heeft aan feiten en oproerige daden, die met den dood worden gestraft. De beter ingelichte openbare denk wijze in Spanje heeft de straf aan vaard. De minister kan het enkel zeer betreurenswaardig noemen, dat er in 't buitenland persanen zijn, die zich aan betoogiDgen overleveren naar aanleiding eener kwestie die zij niet kennen, die hun vreemd is en die in Spanje is geregeld door de bevoegde overheid en volgens de bestaande wetten. OPRUIING ,TOT KONINSMOORD! De waanzinnige taal van de Ferrer- pers is nu tot zóóver al gekomen, dat de bladen openlijk instemmen met wat Furnemont, de Brusselsche socia list, deze week te Brussel al zeide: Ferrer's dood moet gewroken worden 1 Ziehier een uitknipsel uit een artikel in Jaurès' blad de Humanité, dat b.v. de Nieuwe Rott. Courant zonder één woord van afkeuring voor deze schandelijke taal maar overneemt: „Ferrer's dood is een uittarting aan alle vrije denkers, aan de Europeesche beschaving. Deze uittarting zal aan vaard worden en stellig zal de wreken de bom op de misdadige fusillade antwoorden. Het leven van Alfonso voor dat van Ferrer I Bloed roept om bloed I Deze wet van wedervergelding, die den priesters zoo dierbaar is, zal op hen toegepast worden 1 Op den wettelijken moord zal de logische koningsmoord antwoorden. Het zal niet voor het eerst zijn, dat de dood van een man over dien van een ko- niDg beslist zal hebben. Door den dood van Ferrer is de kring van heldhaf tige wrekers zeer veel grooter gewor den Hoe zal zijn wreker heeten? Laten wij afwachten. Wij zullen het spoedig weten. Misschien de Spaansche republiek." Bij dit veelzeggende stuk' behoef* geen woord geschreven te worden..tt. Het spreekt voor zichzelf.»». Zullen de liberale en anti-cleri-» cale bladen (om van de „neutrale" naschrijvertjes nu niet te spreken) de verantwoordelijkheid dui ven aan vaarden, Wanneer hun volksmislei ding' voert tot den hier aangeprezen koningsmoord O, zeker niet! Let maar op hoe ze doen met (dj» oproeren te Parijs en te Brussel Die heeten nu niet door Ferrer's bewonderaars te zijn georganiseerd* maar.door de .straat-apachen Brutaal durven ook onze liberals bladen dat volhouden- Terwijl Jaurès en nog meer van die he-eren in een auto voorop gingen» terwijl hun kranten op de boven be schreven manier het volk opruiden, werpen z© dra de verantwoorde lijkheid van zich af voor wat er iij» diezelfde „manifestatie" gebeurde» Dat deden de apachen ÏWlij geven onder onze „gemengds berichten" het verhaal van het Fer rer oproer te Parijs zooals een libe raal correspondent da,t uit Parijls zendt. Aan den onpartijdigen beoor deelaars de vraag, of hier sprak» was van e»n straa,trelletje door apa chen, of wel een woeteuitbarstinjï van (misleide) arbeiders! Neen de liberale heeren ontkomen aan de verantwoordelijkheid nieten als er wat vreeselijks mocht gebeu ren in Spanje wij houden he® vast, en op hen de schuld KORTE BERICHTEN. Het door alle liberale bladen gre tig verspreide bericht dat Ferrer's verdediger gearresteerd of da.t tegen hem een gerechtelijke vervolging in gesteld z,ou zijn, wordt door de Spaansche Regeering" met beslistheid tegengesproken. Doch d ida tegen spraak leest men h i e t in de anti-ele- ricale pere De joodsche bnrgeimeester van' Ro me, de heer Nathan, heeft zoowaar een manifest doen aanplakken, mei rouwranden omgeven, waarin ver klaard wordt, dat „Rome" deelt iil den rouw. welke „geheel de beschaaf de Wereld" getroffen heeft door den' dood van Ferrer, terwijl protest woridt aangeteekehd tegen dezie Idaaicl van „barbaarschheid." er op wijzen dat men 'er, als het zoo ver komt, bij de definitieve verleening van concessie voor een stads-electri- sohe, er op rekenen moet om van den zomer het tramverkeer toch maar lie ver niet in de war te sturen door het leggen van rails, het opbreken van stra ten, en dergelijke. Nu, zoo wijs zullen natuurlijk onze eddachtbaren óók wel zijn, maar het is enkel een kleine her innering op z'n pas, dat ik dit hi er op merk. Is intusschen de muziek in den Hout en over het algemeen buiten afge- loopen, do muziek binnen begint uit den treure. Het seizoen is nog niet goed en wel aan den gapg, of reeds is het avond aan avond bijna concert. Nu, ik voor mij heb er niets tegen: muziek veredelt den menseh, zooals onze werkster zegt, die bij het trappen schuren altijd hardop fluit, waaraan mijn vrouw zoo razend het land heeft, dioch over al die concerten gesproken, mij zijn ze veel te duur om ze allemaal na te loopen. Ik begrijp wel dat het niet goed mogelijk is om de entree prijzen geregeld lager te stellen, daal de artiesten óók moeten leven, maar toch ben ik er nog niet erg Van over tuigd dat het nu altijd zóózeer noodig is, om zulke hooge prijzen te rekenen. Vlooral, omdat daardoor het publiek voor èl die concerten, die bijna avond aan avond terugkomen in het seizoen, beperkt wordt tot dezelfde rijke lui, en al ben je nu nóg zoo'n groote muziek liefhebber, en al heb je er nóg zooveel geld voor over, op den duur is het toch! wel een beetje erg, om zoo eiken avond die Godi geeft, alweer naar een con cert te gaan! Zou dat ook de reden niet wezen, waarom de meeste van die concerten ondanks alle reclame die er voor gemaakt wordt, en ondanks het feit, dat de executanten tot de al lerbeste kunstenaars beboeren, zoo slecht bezocht worden? „De" reden misschien niet, maar één van de vele redenen dan toch wel! Met heel veel pleizier heb ik dan ook het mooie plan toegejuicht dat de heer Kriens van dezen winter gaat uitvoeren, om namelijk volksconcerten te geven met wezenlijk klassieke muziek,, geen mop pen of marschen, en die concerten te gen betaling van 12i/a cent toegankelijk stellen. .Wat weer niet deugt in dit plan, is dat men verplicht is vooraf in te teekenen voor alle Vier de concer ten, en dat zoodoende die concerten niet in den ruimen zin des woords publiek zijn. Waarom dan niet liever den royalèn weg gevolgd, en gedaan net als de heer Hutschenruijter en 't beroemde Utrechtsche Stedelijk Orkest daar ter plaatse doen! Die geven 's winters elke maand een „volkscon cert", waar zelfs dikwijls solisten van naam optreden, die dan voor een schijn tje willen spelen. Die concerten kos ten 10 cent entrée en zijn toeganke lijk voor een ieder. Doch om te maken dat vooral de werkman er van profi teert, reserveert de heer Hutschenruij ter een groot aantal kaarten uit den openbaren verkoop (die in allerlei win kels plaats heeft) en geeft die aan Ide werkliedenvereenigingen ten verkoop onder hunne leden. Die volksconcerten zijn in Utrecht, naar ik uit goede bron weet, eiken avond 'dat ze gegeven wor- d,en, totaal uitverkocht, en ik geloof, dat de groote zaal van Tivoii daar nog .een paar hondardl man méér kan bergen dan de zaal van de „Vereeni- ging" hier! Enfin, als het nu dit sei zoen met den heer Kriens goed gaat, dan is misschien een volgend jaar het voorbeeld van den heer Hutschenruijter eens te probeeren: .ik' voorspel, wan neer dat go.ed wordt aangepakt, een prachtig succes! Van succes kan óók spreken de cursus voor sociale ont wikkeling in "den R.-K. Volksbond, die do vorige week met een inleiding van Mr. Thijss.en is begonnen. Zoo'n afge ronde cursus, met telkens te voren aan gegeven en te bestudeeren stof, is wer kelijk een prachtig iets en zal onze werkliedenbeweging niet weinig ten goede komen. Zeker, het is noodiig dat men werken blijft: heb ik nog gis teren niet vernomen, dat er aan de Centrale Werkplaats zoowaar een „neu trale" yereeniging van werklieden is opgericht, die als mijn neus me niet bedriegt—erg aan den vrijzinnig- democratisch en kant moet wezen? Als je zulke dingen ziet, hou je dan gedekt, mannen?t „Neutrale" aasje om Chris telijke en» Katholieke kabeljauwen te vangen! En ben je gevangen, dan zit je aan den haak', en pas je dan niét op, dan heeft die tegenpartij je al héél gauw te pakken! Ja, dat „neutraal" is toch maar een mooi dingwij Room- schen komen er echter altijd mee ach terop, zoowel wat het godsdienstige be treft, als wat aangaat het respecteeren van onze sociale en economische grond beginselen. En daarom is het zoo goed, dat 'ndegelijke sociaal-economische cur sus als die vanwege „Sint Thomas" in den Volksbond wordt gegeven, door ve len wordt bijgewoond. We moeten ons toch niet achteraf laten zetten, niet waar, en we moeten opkomen voor ons recht, dan worden we gerespec teerd. Dat zie jo nu, in andere ver houding, weer aan die bewoners van het eind Parklaan bij do Phoenix, die ik weet niet hoelang stilzwijgend heb ben gezeten, of liever stilletjes-mop perend, bij den viezen, smerigen, on- ooglijken rommel die de gemeente daar voor hun deur neergooide. Nauwelijks hebben ze in een krachtig en goed- gesteld adresje aan deri Raad hun stem verheven, of nu hebben Burg. en Wet houders er dadelijk wat op gevonden en zal aan hun wenschen zooveel mo gelijk worden te gemoet gekomen. Nu beteekent dat natuurlijk, zooals ieder een begrijpt, nog wel niet dat de boel dadelijk zal worden opgeruimd, maar het is toch een groote stap naar zoo als het wezen moet! Zoo zie je: op komen voor je recht en als het noo dig is laten toonen dat je er bent, dat is het eenige middel om beter schap te brengen in verkeerde toestan den. Zoo zou ik nu ook wel eens wen schen, dat de telefoonabonné's eens een gezamenlijke en krachtige actie begon nen, om aan de Belltelefoonmaatsohap- pij duidelijk te maken, dat ook die toe stand ongepermitteerd en onhoudbaar is. Wie veel telefoneeren moet., zal het mij graag toegeven. Het gebeurt vooral in den ochtendi, maar ook net zoo goed des middags of des avonds, zoowat geregeld dat men twee maal moet bellen vooiMat men van het cen- traalbureau antwoord krijgt. Men heeft me verteld dat het ligt aan te weinig personeel: ik wil het gelooven, want <ik kan natuurlijk niet denken dat de dames-telefonisten de abonné's voor de aardigheid telkens een paar minuten laten wachten. Maar intusschen, lastig is het, en vervelend. En daarenboven ook de toestellen zijn hier slecht. Ver gelijk ze maar eens bij die nieuwer- wetsch, duidelijk, fijngevoelige toestel len die ge in den Haag, Rotterdam, Amsterdam en elders aantreft, en voor al: vergjelijk eens het geluid dat hier vooral bij intercommunaal verkeer, maar ook bij het gewone spreken in de stad veel te wenschen overlaat! Neen, dan is hier reden te over, om gezamenlijk en luidop eens te klagen tegen de Telefoonmaatschappij, en het zou me hard verwonderen, wanneer zoo'nalgemeene actie niet doel zo» treffen, als die eens begonnen wend! Nu hoop ik niet dial de telefoonjuf frouwen er boos over zullen zijn dat ik eens eindelijk mijn nood klaag over de telefoon, want ik weet wél, dat zij ten slotte niet de schuldigen zijn aan den toestand die verholpen moet wor den. Maar tooh kunnen zij er óók wel eens wat aan doen, al ware 't alleen maar dat ze .de Maatschappij ervan lieten weten hoe druk het op sommige uren van den dag kan wezenté druk voor een behoorlijke bediening. Met samenwerking en goeden wil kan veel lot stand komen dat anders blijft lig gen, en dat zeg ik óók al meng jik me volstrekt niet in de kwestie, die in onze krant al zoo druk wordt be sproken tot de stalhouders en de koetsiers. Allo, 'n beetje goeden wil van allebei de kanten, want er wordt aan beide zijden wel gezondigd, en «tan komt die zaak wel in orde. Het verwondert me alleen, dat de ordelijke, Katholieke koetsiers al in lange niet een vereeniging hebben opgericht, zoo als ik ook de vorige week al zeide. Ik hoop nog altijd, dat ze daartoe komen zullen en ik denk, dat die vereeniging, als ze er is, heel wat goeds za! kunnen doen en klachten als ik tot mijn schrik in deze courant heb gelezen, overbodig kan maken! Vooruit, Roomsche koet siers, steekt nu eens de handen uit de mouwen! Toont, dat ge van uw tijd zijt en dat ge toch op den bok1 de .idealen van het leven, van het Roomsche leven vooral, niet vertore* hebt! Vooruit! 16 OCTOBER.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1909 | | pagina 1