der Openbare Godsdienstoefeningen in de R. K. Kerken te Haarlem en omliggende plaatsen. Naaml. Yenn. „Drukkerij de Spaarnestad." De katholieke kerkzang. Over bidprentjes. Dit nummer bekoort bij de „Nieuwe Haarl, Courant" van 27 Nov. UITGAVE VAN DB KINDERHUISVEST No. 29—31—33. HAARLEM. Directeur: F. H. M. v. d. GBIENDT. ADVEBTENTIËN: Van 1 tot 6 regels t L20. Elke regel meer 0.20, Ingezonden mededeelingen tussohen den tekst ten minste 6 regels fl.50; elke regel meer 0.80. Het Auteursrecht op den inhoud van dit blad wordt verzekerd overeenkomstig de wet van 29 Juni 1881 (Staatsblad No. 124,) zondag 28 Nov. iste Zondag van den Advent Van den Zondag. MAANDAG 29 Beschermfeest van O L. Vrouw. DINSDAG 30 H. Andreas, apos tel. Dag van de votie. WOENSDAG c. Geboden Vas tendag. Van den dag. DONDERDAG 2 H. Bibiana, Maagd en Mar telares. Vrijdag 3 Geboden Vas tendag. H. Franciscus Kaverius, Belijder. ZATERDAG 4 H.Barbara, Maagd en Martelares. EERSTE ZONDAG VAN DEN ADVENT. Les uit den brief van den H apostel Paulus aan de Romeinen; XIII, 11—14. Broeders I Wij weten, dat het uur reeds daar is om uit den 3laap te ontwaken. Want nu is onze za ligheid meer nabij dan toen wij het geloof aannamen. De nacht is voorbijgegaan, en de dag is gena derd. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis en aandoen de wapenen des lichts 1 Laat ons als bij dag, eerbaar wandelen, niet in brasserijen en dronkenschap, niet in slaapvertrekken en oneenbaar- heden, niet in twist en afgunst maar doet aan den Heer Jezus Christus. Evangelie volgens den H. Lncas; XXI, 25-33. In dien tijd sprak Jezus tot zijne leerlingen: Er zullen teekenen zijn zon en maan en sterren, en op de aarde ontsteltenis der volken door vervaardheid wegens het bruisen van de zee en golven, als de men- schen uitdroogen van angst en ver wachting wat de geheele wereld zal overkomen want de krachten der hemelen zullen geschokt wor den. En dan zullen zij den Zoon des menschen zien komen in eene wolk, met groote macht en majes- steit. Wanneer nu deze dingen beginnen te gebeuren, ziet dan naar omhoog en heft uwe hoofden op, want uwe verlossing is nabij. En Hij zeide du eene gelijkenis Ziet de vijgeboom en al de hoo rnen als zij reeds vrucht uit zich doen voortkomen, dan weet gij dat de zomer nabij is. Zoo ook gij, als gij deze dingen zult zien ge schieden, weet dan dat het Rijk Gods nabij is. Voorwaar, Ik zeg u dit geslacht zal niet voorbij gaan, totdat alles geschiedde. Hemel en aarde zullen voorbij gaan, maar mijne woorden zullen niet voorbij gaan. Evangelieverklaring. EERSTE ZONDAG VAN DEN ADVENT. Met den Advent begint de Kerk haar nieuw jaar, niet gelijk de wereld het hare, met luidruchtige vermaken, maar met hoogernstige gedachteD, met vermaning tot be rouw en boetvaardigheid. Zeer ge schikt stelt het Evangelie van dezen Zondag ods dan ook het laatste oordeel voor oogen, om door de vrees voor dien dag ons van de zonde af te houden. Maar de Ad vent is ook de tijd van voorberei ding voor het Kerstfeest, de herin nering aan Christus eerste komst op aarde in nederigheid en gering heid, en daarom wil de Kerk, door ons dienzelfden Christus in Zijne grootheid en heerlijkheid bij Zijn tweede komst voor te stellen, ons herinneren dat die nederige Jesus ons allen eenmaal zal oordeelen, en wij Hem dus in vreeze en eerbied moeten ontvangen. Reeds in het Evangelie van den Torigen Zondag was ons op de voor teekenen van den grooten oordeels dag gewezen, nu wordt ons geschil derd wat dat oordeel onmiddelijk zal voorafgaan. Na de verdrukking en vervolging, die de Anthichrist tegen de leerlingen van Jesus zal verwekt hebben, zullen de volgende teekenen gezien worden„Er zullen teekenen zijn aan zon, maan en sterren; zooals een andere Evange list ons zegt: de zon zal verduis terd worden, de maan zal haar licht niet meer geven, de sterren zullen hun glans verliezen alsof zij van den hemel gevallen zijn, aldus tee kenen zichtbaar en niet te looche nen, vreeselijk en niet te beletten door eenige menschelijke kracht. Een volslagen, Egyptische duister nis zal daarvan het gevolg zijn, en hangen over geheel het aardrijk. Bovendien „de krachten der heme len zullen geschokt worden" en ontzaggelijke beroeringen in de na tuur zullen daaruit volgen, „het gebruis van zee en golven"; schrik barende beroeringen als geen storm of cycloon ooit verwekt heeft, zul len alles met ondergang bedreigen, een vuur zal van den hemel neder dalen, waardoor de aarde en al de werken die op haar zijn, al wat de ijver en kunst van 's menschen hand ooit schiep, zullen verbrand wor den. En die omwenteling in het rijk der natuur zal nog overtroffen worden door de verschrikking die de harten der menschen zal bevan gen. Een hevig onweder, een aard beving. een plotseling invallende duisternis jagen ons een schrik door het lichaam, en doen ons van angst beven, maar dan „zal angst zijn onder de volken, zoodat de men schen zullen verdorren van vrees en verwachting van hetgeen dei geheele wereld gaat overkomen." Nadat al die teekenen, voorspellin gen en aanduidingen van Jesus laatste komst geschied zijn, de ge heele aarde van aanzien veranderd is, zal een akelige stite en angst wekkende dij is ternis heerschen over de vroeger zoo schoone aarde. Dan zullen door den Engel Gods, zooals ons op een andere plaats in de H. Schrift verhaald wordt, alle dooden uit hunne graven wórden opgeroe pen, de zielen zullen zich weer met hun gestorven lichamen vereenigen en ze opnieuw leven ea beweging mededeelen, en allen zullen op ééne plaats verzameld worden om het oordeel te ondergaan. Eensklaps zal het teeken van den Zoon der men schen verschijnen aan den hemel, het kruis, of wel iu werkelijkheid öf in glansrijke luchtverschijning zal aan den hemel zichtbaar ziju en „alsdan zullen zij den Zoon des menschen zien komen in eene wolk met groote macht en heerlijk heid." Ontzettend tooneel, wel in staat de verzamelde volkeren te verdorren van angst en vrees. De Rechter komt, en allen zullen met hunne oogen den Zoon des men schen in Zijne verheerlijkte mensch- heid zien nederdalen, op de wolken als op een zegenwagen gezeten. Eu dan zal dat vreeselijk vonnis ge veld worden, dat over de gansche eeuwigheid beslissen zal, dat vonnis dat tnherroepelijk en onafwendbaar wezen zal. En nogmaals bevestigt Jesus de onfeilbare zekerheid van die schil dering door een beroep op Zijne Waarachtigheid: „hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar Mijne woorden zullen niet voorbijgaan. Voorwaar, Ik zeg u: dit (mensche lijk) geslacht zal niet voorbijgaan, totdat alles geschiedt." Het alge meen oordeel is even ontwijfelbaar zeker als de waarachtigheid van het woord des Zaligmakers onbe twistbaar is. De Apostelen echter en hunne leerlingen behoefden zich niet al te beangst te maken over wat Jesus hun gezegd bad, want hoe schrik kelijk voor de boozen en de tegen standers van Christus die oordeels dag ook wezen moge, voor hen en voor allen die CbrLtus trouw ge volg hebben, zal het een cUg van vergelding en belooning zijn. „Als nu deze dingen beginnen te ge schieden, ziet dan opwaarts en heft uwe oogen omhoog, omdat uwe verlossing nabij is. Maar tegelijk vermaande Jesus hen en ook ons allen ons toch niet door dien vree- selij ken dag te laten verrassen met deze woorden: „Aanschouwt den vijgenboom en al de boomen. Wan neer z(j alreeds vrucht uit zich doen uitkomen, dan weet gij dat de zomer nabij is, zoo ook als gij deze diDgen zult zien geschieden, weet dan dat het Rijk Gods nabij is." Voor ieder van ons zal die oordeelsdag eens aanbreken, want het algemeen oor deel zal nieis ziju dan een plech tige, openbare bevestiging van het oordeel, dat over iederen mensch in het bijzonder aanstonds na zijn dood zal geveld worden, en wij weten niet wanneer die dag yoor ons zal komen. Laten wij dus zorgen niet onver wacht door dien vreeselijken dag overvallen te worden, maar ons door boetvaardigheid en goede wer ken, vooral in den Heiligen Advent tijd, daarop voorbereiden, dan zal Christus als Hij komt ons niet doen beven van angst, maar dan zullen wij onze hoofden kunnen omhoog heffen, omdat onze verlossing nabij is. Onder voorzitterschap van Kardinaal Maffi werd onlangs in Pisa een con gres gehouden over de gewijde muziek. Van zelf kwam daar ter sprake de uit voering van lithurgische gezangen door het volk. In Italië leeft het volk dich ter samen met den priester aan het auter. Men begrijpt er de taal beter, en ook wel als gevolg daarvan de han delingen. Het een en ander maakt het gemakkelijker het volk te doen deel nemen aan de liturgische gezangen. Het groote voordeel daarvan, werd uiteenge zet door Pater Dom Amelli. Wij moe ten, zoo zeide hij, terugkeeren naar de eerste christentijden en gebruiken en het volk een aandeel schenken in den zang der Kerk. Met groote vol doening maakte hij melding van de 40.000 Fransche pelgrims, die met hun Credo de St. Pi eter vulden, bij gele genheid der zaligverklaring van Jeanne d'Arc. Do H. Vader sprak daarover zijn vreugde uit tegenover de Fransche bisschoppen en voegde den wensch daarbij, dat overal, in alle kerken, het volk aldus gezamenlijk zingen zou. Ie der trouwens is overtuigd van het groo te nut, daarin gelegen. De geloovigen blijven dan niet langer lijdelijke toe schouwers, maar zij leven de litur gische plechtigheden mede. Doch hoe dat practisch uit te voeren Men achtte het wenschelijk, voor de geloovigen in gemakkelijk-uitvoerbare doch waardige muziek, gezangen saam te stellen; ver der de Katholieke scholen aan den kerkzang door het volk, dienstbaar te maken, door na de klas de kinderen eenige Gregoriaansche gezangen te lee- ren zingen, als b.v. het Credo e.a., ein- lijk den zang zelf, door het volk ge durende de diensten uitgevoerd, te stel len onder leiding van een deskundige geestelijke. Al heeft het congres van Pisa, zoo zeide bovengenoemde spre ker, geen ander gevolg, als dat het oogenb'lik wordt bespoedigd, waarop de geloovigen wederom gaan mede zingen de gezangen der kerk, dan zal het reeds zeer vruchtbaar zijn geweest. En Kardinaal Maffi kwam dit bevestigen met deze geestdriftige woodren: „Van duizend stemmen, van duizend gees ten,; van duizend harten kan de Kerk maken é6n stom, één geest, éen hart. Een volk dat één en hetzelfde lied zingt, is een machtig volk." Hoe is het hieromtrent gesteld in ons vaderland? vraagt hierbij de „N.-Br.". Ook bij ons heeft men be grepen de groote kracht, de bescha vende inVloed, die van den volkszang kan uitgaan op het volk. Dat geldt van den profanen, doch meer nog van den geestelijken volkszang. Ijverig is men in die richting werkzaam. We bezitten, zooals nog onlangs de heer Wierts betoogde, een schat van Hollandsche geestelijke liederen. Nu kan niet gezegd worden, dat het minderwaardige op dit gebied overal reeds door het betere is verdrongen, maar het streven is er, en groeit met den dag, en dat zegt zeer veel. Reeds op verschillende plaatsen hoort men spreken van kinder-missen, en het ge tal neemt toe. Daarvan is nu veel te verwachten. Het antwoord van den heer Wierts aan de pastoors, die de mogelijkheid, om het volk aan het zingen te krijgen, heel laag aanslaan, is dit: „De kinder- Mis biedt de schoonste gelegenheid voor de propaganda van het geestelijk volkslied." En dan wijst hij den zelf den weg aan, op het congres van Pisa voorgeslagen: „Op de school kan het lied worden ingestudeerd; en zoomen wil, ook zdhder al te veel moeite, zelfs de vaststaande Gregoriaanschege^ zangen." Hoe zal dan de kinder-Mis worden tot een volks-Mis? Na do kin deren „zijn do mannen- en de vrou wen-congregaties als aangewezen pm het eerst te volgen, en weldra zullen alle Kerkbezoekers, geprikkeld floor't goed* voorbeeld, in unisono-gezang hun Heer en God op waardüge wijze zin gend-biddend loven en prijzen." Zoo behoeven wij in ons kleine land de Italianen niet te benijden. Een R. K. Priester schrijft In een der zoo aanbevelens waardige brochuren der St. Wille- brordusvereeniging (1908, no. schreef kapelaan Boogmans, lid van de prentjes-commissie der Apo- log. VereemgiDg „Petrus Canisi us", eene verhandeling over bid prentjes, welke als eene verdiens telijke bijdrage tot verbetering der devotie-prentjes kan worden be schouwd. Doch wijl bet misbruik in onze streken meer uitgebreid is, dan de lezerskring dezer brochure, bet niet ondienstig in 't kort zijne ver handeling samen te vatten om in dit dagblad de algemeene mede werking te vragen. Zeer schoon is ons algemeen ge bruik om hij bet overlijden ozer dierbaren bidprentjes te geven, wijl het'een goed middel is, om in den breeden kring van vrienden de ge dachtenis der overledenen levendig te houden en een gebed te vragen voor hunne zielerust. Om dubbel doel te bereiken is het zaak, dat het prentje in elk opzicht zoo passend mogelijk zij en daarom zij te veroordeelen de ma»sa onzer prentjes, welke door voor stelling en uitvoering zooveel te wenschen overlaten. „Want waarlijk, zegt kap. Boogmans, de meeste bidprentjes die wij gebruiken, zijn afschuwelijk leelijk." 't Zijn prent jes met afbeeldingen van graven, treurwilgen, bloemen, geknakte ro zen, gebroken zuilen, alle zinne beelden van den dood, waarin de heidensche gedachte de Christelijke overheersebt. Dan zijn er ook bid prentjes met kruisen in allerlei vormen met en zonder bloemen; maar die kruisen zijn daar niet als herrinnering aan het kruis van Christus, die door bet kruis de we reld heeft verlost, maar het is en kel versiering van bet prentje: ook het kruis is hier een zinledig iets gewordeD, Dat de talrijke prent jes met kelken en hartjes en dui ven geen haar beter zijn en door godsdienstzin en goeden smaak om strijd veroordeeld worden, zal wel niet afzonderlijk bewezen moeten worden. Beter bedoeld, maar even slecht uitgevoerd zijn de bidprentjes met een afbeelding van Christus, de al lerheiligste Maagd of een anderen heiligeheel slecht geteekend, wor den de meeste prentjes met wat bruinen of blauwen inkt gedrukt en dan moet wat goedkoop zilver brons er nog wat schittering aan geven. Deze prentjes zijn een be spotting van bet heilige, onroomsch, wansmakelijk en de gedachtenis van onze overledenen onwaardig. De meeste van de wansmakelijke prentjes komen uit Parijs. Een uitzondering maak ik alleen voor de eenvoudige zwarte prentjes, met een afbeelding van Christus aan bet kruis en dikwijls daarnaast een gebed tot den gekruisigden Zaligmaker. Mooi zijn die prentjes ook niet, maar toch niet zoo leelijk als de blauwgrijze en zilverkleurige prullen. Wat moeten wij dan koopen? In afwachting, dat een Holland sche uitgave van goede bidprentjes komen zal, kunnen wij gelukkig onze keuze doen uit buitenlandsche, die op edelerwijte een godsdien stige voorstelling bevatten, keurig zijn uitgevoerd en meestal goedkoo- per, zeker niet duurder zijn dan de slechte. Vijf bekende soorten ziju aan te bevelen. lo. De prentjes der Kunstschool van Beuron, die altijd treffen door hun diep godsdienstig gevoel en dwingen tot ernstige gedachten en tot bidden (slechts ongeveer 1 gul den de 100.) 2o. De prentjes van deVereeni- ging tot verspreiding van prentjes in Düsseldorf, welke niet altijd kunst werk geven, maar zeker tot het hart spreken en met eerbied en godsdienstzin zijn uitgevoerd. 3o. De prentjes van het Genoot schap voor Christelijke kunst te München, uit welke prentjes, die afbeeldingen geven van kunstwerk ken, een goede keuze valt te doen. 4. de nieuwe prentjes der firma Kühlen, te Gladbach. 5. De Belgische prentjes van de firma Deschée te Doornik, welke welke bij het verwende publiek niet bevallen, maar toch het aan bevelenswaard zijn. De gedachte die aan het geven van bidprentjes ten grondslag ligt is te mooi, dan dat elke katholiek niet zou willen medewerken, om hetgeen zich de prentjes-commissie der Apologetische vereeniging voor stelt, te bereiken. En omdat bij het gewone volk de smaak dikwijls niet voldoende ontwikkeld is om het goede van minderwaardige te onderscheiden, daarom ware het zoo te wenschen, dat vele onzer boekhandelaren en uitgevers eens nazagen, of in hunne monsterboeken niet vooral de slech tere soorten te vinden ziju, om dan edelmoedig, in het belang van allen en niet tot schade van hun zelve, opruiming te houden en zich tot een beter adres te richten. Te wenschen ware het daarom ook, dat vooral op onze kleinere plaatsen de geestelijkheid eens toe zie, wat soort prentjes in de mon sterboeken der kosters te kiezen worden gegeven, en zorge dat ook daar verbetering kome. Zoo krijgt ons volk eenvoudige, mooie, Roomsche prentjes. Hoe moet men eten. Een Amerikaanach professor, Chittenden, van de Yale Univer siteit, heeft met bebnlp van een aantal studenten trachten vast te stellen, hoeveel een mensch eten moet om te blijven bestaan. Reeds meermalen was beweerd, ook door geleerden van naam, dat de mensch in het algemeen te veel eet en dat hij met minder voedings stoffen een veel beter en nuttiger effect zou kunnen bereiken, als hij de spijzen, die hij gebruikt, beter en langer kauwde. Het spqsverte ringsproces toch begint iu den mond of juister nog op het bord. Hoe grooter de stukken zijn, die men in den mond brengt, hoe minder men ze kauwt, hoe minder voedsel men er van heeft. Eerst als het voedsel goed gekauwd is en goed met speeksel is doortrokken, kan het volkomen verteerd worden. De haastige wijze, waarop velen eten, tengevolge van de haastige leefwijze, die geen tijd tot goed eten, dat is verstandig eten, overlaat, is de oorzaak, dat men gewoonlijk te veel eet en aan de maag te veel werk laat verrichten, een werk, waartoe deze bovendien niet in staat is: want wat de mond moet doen, kan door de maag niet verricht worden. Het gevolg is, dat de maag zich overwerkt en dus ziek wordt en dat een goed deel der spijzen 't lichaam onvoldoende verteerd verlaat. Professor Chittenden wilde de proef nemen op een grooter aanta' personen en 21 studenten boden zich voor de proef aau: zieken en ge zonden, zwakken en sterken. Langzamerhand werden de por ties verminderd, maar naarmate deze afnamen, werd er meer werk op gedaan, d. w. z. ze werden beter gekauwd. Alle deelnemers ondervonden de goede gevolgen. De lijders aan slechte spijsvertering knapten op, de maag lijders werden gezondhet gewicht nam niet af en de spierkracht werd grooter. Zelfs de sportmannen die onder de 21 waren, ondervonden geen kwade gevolgen van de proef en allen voelden zich opgewekter. Het einde van de proef was, dat gebleken was, dat de mensch met veel minder voedsel toe kan, dan hij gewoonlijk opneemt, en dat een ander professor, toen hij beweerde, dat wie geen uur er voor over heeft, om te eten, geen middagmaal waard is, volkomen gelijk had. Veel eten is „maar" een gewoonte en bovendien een verkwisting van maatschappelijk kapitaal iu tweeër lei vorm, eerst door de hoeveelheid en verder door het krachtverlies. MUZIKALE KOEIEN. In den laatsten tijd, zoo schrijft een der Amerikaansehe bladen, heeft men talrijke proeven genomen met fonografen, om te zien hoe de diereft op muzikale klanken reageeren. Eea jonge Amerikaansehe echter bleef zich voorbehouden deze wetenschap pelijke experimenten in eer practisch resultaat om te zetten. Miss Ada; Howie is eigenares eenar groote koei en farm in ,den staat iWiseodsia,: waar zij sinds jaren aam haar koeien; systematisch (muzikale genietingien, biedt met het zieer prozaïsch oog merk om het melkgevend vermogen der goede beesten te verhoogen. Dat schrik en angst, door bliksem b.v. en felle donderslagen opgewekt, op de kwaliteit der melk bij de koei en een schadelijken ijivloed hebben, is een bekend feit. Juffrouw Howie trok nu de volstrekt niet moeilijke conclusie: indien onaangename aan doeningen de hoedanigheid der melk beïnvloeden, (waarom zou ditzelfde niet, natuurlijk in omgekeerde ver houding, het geval zijn met prettige aandoeningen. Zoo peinsde Miss Ho- wie en aa n het einde van haar diep zinnig gefilosopheer greep zij haar mandoline en speelde sinds diein dag voor haar vierbeenige lievelingen allerlei wijsjes, Zong de oude volks liederen, de teerste liefdedeuntjes, de stemmigste avondgezangen, e|i ver gaarde, na verloopi van tijd. een schaf van interessantste bijzonderheden! over den aard en de wijze, waarop al haar bonte of zwarte, haar grijs- of witgevlekte koeien op de verschil lende muziekstukken reageerden. Het algemeen resultaat scheen, in aesthetisch opzicht althans, op een diep ingeworteld, onuitroeibaar con servatisme bij de muziekgrage troe telkinderen van Mass Howie te wij zen. Alleen de jongere koeien ver raadden bijwijlen revolutiomnaira neigingen ö:i luisterden vol belang stelling naar moderne coupletten en composities, maar al de andere toon den een sterke voorliefde voor be zadigde, gedingen melodieën en volkszangen. Een enkele, jonge koe slechts werd regelmatig door het openingslied, van den Torere uit „Carmen" tot vermeerdering van haar melkvoor- raad gebracht, maar dat was bepaald een treffende uitzondering. Al de an dere werden onrustig, gejaagd en le verden minder van den voedzameü, drank. Als een zeer eigenaardige liefheb berij bij bijna alle muzikale koeien constateerde juffrouw Howie de bij zondere voorliefde voor ouderwet- sche, langzame walzen. En zoo wel dadig moet dit vloeiend maatgeluid op de gevoelige constitutie der be zadigde viervoeters hebben inge werkt, dat de jonge dam© er in slaag de haar melkrijkdom met een derde te vermeerderen, ■Maai- over de moderne muziek scheen de ban uitgesproken. Op de nieuwerwetscbe dansen, op „cake walks" en dergel ij ken reageerden de muzikale zenuwen van miss Howie's kunst nurinaidc huisgen aotan met alle teekenen van sterken, levcjuii- gen afkeer. Een uitzondering werd er slechts gemaakt voor den bruids- marscli nit den „Lohengrin". Ook voer de harmonie van een orkest en andere veelstemmige klanken-combi naties toonden de koeien weiimjig sympathie; da'arbij werden ze on rustig, schudden met haar kop, ver loren haar goeden luim en de melk werd slechter. Groot was de invloed van miss Howie's muziek op haar koeien, die dan ook door een roerende aanhaa lt el ijkheid haar dankbaarheid jegens haar weldoenster a,an den dag legden voor zooveel muzikaal genoh KERKBER1CHTEN. Auteursrecht voorbehouden. Kathedrale Kerk St. Bavo. ZONDAG, De H.H. Missen te half 7, 8 en 9 uur en te half II de Hoog mis. De Catechismus naai gewoonte, 's Av. half 7 Lof met PreeJt. Vóór 't Lof 't Rozenhoedje. MAANDAG, 's avonds te 7 uur Lof mot Rozenhoedje voor de goloovige zie len. WOENSDAG, 8 uur gez. Requiem in de Saeraments-kapel voor Mevr. Wed. Sterck, geb. Volmer, als oud-Pre sidente en Eerelid van. de Vereeniging der Eeuwigd. Aanbidding. DONDERDAG, 'sav. van 6 uur tot half 8 gelegenheid om te biechten. VRIJDAG, le Vrijdag der maand, bij zonder toegewijd aan de vereering ran hat H. Hart en teven» dag van aan bidding voor de leden van do Teroooi- DE OFFICIEELE KERKLIJST

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1909 | | pagina 13