DAGBLAD voor NOORD- en ZUID-HOLLAND.
BUITENLAND.
Gemengde Buitenlandsche berichten
§®®§®piiBiiaw@si 23>>3l-33f ifs&aiff1!®!»
De ICiezersiijsi.
AllGUSTINllS JQSEPHUS CAHIER
MAAND&O 7 FfEBR. 1910,
34ste Jaargang; No, 7111
Su'resux van Redactie en Administraties
tet®paj®«iiisas!®S Tei«faentssumiSBOP 142©.
Voor sflyertentiëH ©n radamss busten Haarlem ®n de agsRtssfeappsn wends men zich tot RIGARDÖ's Advertentie-Bureau, N. Z. Voorburgwal 242, Amsterdam, Int. Telefoon 1020.
Aïie testalende cbftneéB op dJS blad, die So bet basis sera©? ver&Bberiagspolfa sjja, volgens de bepalingen op d© polissen vermeld, tegen ongelukken verzekerd voor
GULDEN bfc i HH HTTT.nRW km I GULDEN bi) GULDEN bij
lifi nitkeerlng dezer bedragen wordt gegarandeerd door de Maatschappij „Ocean". SHkantoor voor Haarlem de Nederlandsche Credietbank Nieuwe Qrecht II.
Aangifte kan slechts gedaan wor
den van 1—15 Februari.
BISSCHOP VAN HAARLEM,
aan de geestelijkheid en de
Geioovigen van ons Bisdom
ZALIGHEID IN DEN HEER.
DUITSCHLAND.
FRANKRIJK.
ENGELAND.
RUSLAND.
SPANJE.
DE BALKAN.
NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT
ABONKIMIRTSPRIJSi
Per 8 xc&aaden voor KaaMs®
Tooi de plaatsen, waar een agens is gevestigd {kom der gemeente}
Voor de overige plaatsen in Nederland franco per post
Aftottrierljp» Dommer-
f 1,85
1,85
1.80
n 0,08
WIJ* DER ADVERTEMTIËN:
Van 16 regels 60 eent (contant 50 cent). Iedere regel meer 10 cent.
Bniten Haarlem en de Agentschappen 15 cent per regel. (Buitenland 2© cent.)
Reclames dubbel tarief.
Dienstaanbiedingen 25 cent (6 regels), driemaal voor 50 cents (i contant}.
verlies ^an
'svanslauge onge-
«ohiktheic! tot
werken
411
GULDEN bi,
overlijden.
310
GULDEN bij
verlies van éen
band of voei.
key
SO
GULDEN bij
verlies van
éen duim
verlies van
één
wijsvinger
GULDEN bi'.
verlies van
éen anders»
vinger.
Mannen van Christelijken huize,
zorgt, dat ge op de Kiezerslijst
komt!
Voor inlichtingen, enz, wende
men zich tot een der bestuursleden
van de K.-Kath. Kiesvereeniging
of daaraan verbonden Propaganda-
«iub.
Ook onze redactie zal desgevraagd
gaarne inlichtingen verstrekken.
DOOK BE GENADE GODS EX DE GUNST
VAN DEN APOSTODISCHEN STOEL
assistent-bisschop bij den
PAUSELIJKEX TROON,
In onze vorige vastenbrieven heb
ben .wij IJ, Bi. Gh. gewezen op liet'
treurig! feit, dat ihet ware katho
lieke leven bij velen onzer zoozeer
verflauwd is, en noemden wij als
voornaamste oorzaken 'daarvan Voor
eerst de nooit genoeg te veroordeel en
zorgeloosheid in het. kiezen van lec
tuur. die nuutr ai te .dikwijls ont
aardt in een ware voorkeur Voor
■schadelijke en verboden boeken en
dagbladen, en vervolgens het be
treurenswaardig gebrek aan kennis
van het. gelooi', een gebrek dat on
der onnoemlijk veel Katholieken,
zelfs! onder overigens meer ontwik
kelden wordt aangetroffen. Thans
willen wij u onderhouden over een
derde oorzaak dier verflauwing", eene
oorzaak die ten nauwste met die
twee andere .samenhangt, ja; zelfs
voor een groot: gedeelte het gevolg
er van is, nl- het gebrek aan hel
der. inzicht van hetgeen wij tegen
over God Verplicht [zijn.
AVat dan is onze plicht tegenover
God? Om op deze vraag met een
enkel woord een alles afdoend ant
woord te vinden, behoeven wij
slechts eerst te vragen: wat is God
voor ons? Op die vraag geven wij
zeiven zoo dikwijls antwoord in hei
gebed dat ;wij zeker dagelijks, bid
den, en dat Christus .zelf ons heeft,
geleerd: Onze Vader, klaar als
God onze vader is dan volgt daaruit
dat wij God moeten beminnen ge-.
Hik een goed kind zijnen vader lief-,
beeft; jat onze plichten tegenover.
God kunnen wij dus, samenvatten inj
één .woord: liefde. Welnu, .terwijl
ieder goedgeaard kind helder inziet,,
ju. zelfs reeds voordat het gekomen,'
is tot. de jaren van verstand, ;aJ.s
het ware door natuurlijke neiging
gevoelt, wat. die plicht van liefde
inhoudt, ontbreekt het menig o'aris-
ten aan een helder inzicht z'jodr-a
het, de vervulling van dien plicht
geldt, tegenover God. En "het af
doende bewijs hier Voor Niets is
Zoo gewoon a-ls; de verontschuldi
ging; die men hij verman'in„. „ogen
blikkelijk laat hoorei;,.ls "lal "lan
*oo „groote zonde?" of nblfs hij men
schen van meer nauwgezet geweten:
..dat is toch geen zo„ndeLigt in
die verontsohuldigir niét opgeslo
ten de meening dat men zijn plich
ten tegenover God al zeer goed on
derhoudt, warmee men slechts op-
husf dat het nie' f tot zonde, althans
W. groote 'zon-je komt? Dat, kan
G. niet 'de g0.ede opvatting zijn
van onzen p jfljcht tegenover God,
onzen hemel .-eben Vader. Wal toch
j" de. (zondr s v j)e ^onde is een be-
'"Cdigring- mn God; en zal het nu
°oit een g ,0(,c| bind in de gedacht
.en
komen om bij een vermaning dat
het zijn vader meer moet beminnen,
zich ,te verontschuldigen met de.
vraag;„heb ik hem dan beleedigd?"
of wa,t van nog' veel gebrekkiger
plichtsbesef getuigen zou met de
vraag: „heb ik hem dan mishan
deld?" En een kind Gods zou zich
tegenover: God zijnen Vader met een
zoo onzinnig verontschuldiging wèl
tevreden mogen stellen? Neen, de
vraag va,n een kind Gods, van een
goed Christen in'oet niet zoozeer zijn
wat moet ik laten, om God niet
te beleedigen, als wel: wat kan ik
doen om te toonen, hoezeer ik God
lief heb.
En men .zegige. nu niet: In den
catechismus werd ons toch geleerd,
dat de liefde Gods in ons alleen door
de doodzonde verloren gaat, en
Christus zelf heeft verklaard: „Die
mijne (geboden heeft en ze onder
houdt, hij is het die Mij liefheeft."
iWant ofschoon het niet te bestrij
den is. dat hij die niet verkeert ih
staat van doodzonde, nog blijft in
de liefde Gods, evenmin is het te be
strijden, dat; die liefde, wanneer zij
niet verder gaat dan tot 'den wil,
om God niet te beleedigen door de
zonde, al te veel gaat gelijken niet
op de liefde van een kind, dat zijn
behagen schept'in te doen wat zij
nen vader lief is. maar op de liefde
van een handelaar' voor een goed
kooper;, dien hij niet verliezen wil,
en die daarom uitrekent en zijne
koopwaren .afweegt' dm toch vooral
niet .meer te leveren dan hij geven
moet, ten einde zichzetven voor ver
lies te bewaren. Welnu, die koop
mansgeest stelt, zich bij al te veel
Christenen in de plaats van de kin
derlijke liefde, en dat noemen wij
met volle recht -een gebrek aan hel
der- inzicht van hetgeen wij aan
onzen hemelsehen Vader verschul
digd zijn, en daarin zien wij een
voorname oorzaak, waardoor het
godvruchtig, bet waarlijk katholieke
leven bij zooveien op onrustbarende
wijze verflauwt, ja. zelfs e.eiï groot
gevaar, waarin menigeen onder ons
ten slotte vergaat; want, het is de
gewone weg waarlangs men op den
duur komt daar waar men oorspron
kelijk niet komen wilde, waarlangs
men komt tot het verlies van Gods
liefde door de zonde.
I) i v e r t e a m a 1 o e t 1' a e b o-
n u in, vermaant ons de H. Schrift,
w!end u, al' van bet kwaad en doe het
goede. Aan die vermaning voldoen
wij niet wanneer wij het go e d doen
vergeten, en ons slechts voor het
kwaad doen willen hoeden; wan
neer wip ons alles veroorloven tot
zoolang, wij zouden moeten zeggen:
„neen. dat- niet, want dat zou zonde
zijn." Immers van 'hem, die aldus
handelt zouden wij .veeleer moeten
zeggen, dat hij Zich afwendt van
'het goed en de .zonde tot aam den
uitersten 'rand nadert. Die verma
ning der H. Schrift moeten wij al
dus, verstaan: wend u af van hei.
kwaad door h e t g o e d t e 'd o e n,
vlucht de zonde door u toe te leg
gen. op de tegenovergestelde deugd.
Dit is, trouwens, B. G. de eenige
veilige, weg, dit is het eenig afdoend
middel om op. den duur de zonde
werkelijk te ontgaan. Wij behoeven
waarlijk niet zelf' de zonde te gemoet
ie gaan. de zonde komt 'in zoo me
nige bekoring" tot, ons, en willen wij
haar zeker ontgaan, dan moeien wij;
den togenovergcsielden kant uit, en
wel liefst zohder naar haar om te'
zien. .Wanneer wij dien veiligheids
maatregel verwaarloozen. zijn wij
zeiven de schuld van vele bekorin
gen'en loopen wij het allergrootste
gevaar van in die bekoringen te val
len. Immers de bekoorlijkheid van
het kwaad is groot, en onze zwak
heid, ja onze neiging' ten kwade is
misschien (nog grooter. zooilat wij'
alleen door 'Gods overvloedige ge
nade voor het Vallen in de zonde
kunnen bewaard blijven.
Wij zeggen tuet opzet, dat wij voor
het vermijden der zoude, in de wer
kelijkheid va,n het. leven, behoefte
hebben aan Gods- o v e r v 1 o e d i g e
genade. JWie toch is zoo getrouw' aan
de genade, dat hij nooit, een gedeelte
daarvan laat verloren gaan? Zeker
Wel het allerminst hij, <1 ie den lief
deplicht. tegenover God zóó weinig-
telt, dat hij1 alleen het hoogstnood
zakelijke wil doen, of nog beter ge
zegd, dat hij zich alleen onthouden
wtei van hetgeen hij niet doen kan
zonder God te beleedigen. Wij kun
nen dus wel met zekerheid verkla
ren, dal als God ons zijne genade
afmeten zou tot geen hoogere maat,
dan volstrekt noodig; en voldoende
isk een ieder onzer door de voortdu
rende verwaaid oozing van een ge
deelte der hem verleende genade, té
kort schieten en in zonde vallen
zalzullen wij dus op den duur voor
de zonde bewaard blijven, dan is
ons, daartoe - - hoe tegenstrijdig,
deze woorden mogen schijnen
Li ods o v e r v 1 o e d i g, e genade in
derdaad noodig. Kunnen wij nu,
waarlijk nieenen, dat w ij wel zou
den mogen uitrekenen met h o e w. e i-
nig wij tegenover God kunnen vol
staan. maar dat God maar altijd
bereid moet zijn, om ons met zijn
overvloedige genade bij te staan, zoo
dikwijls wij de ons .verleende ge
nade, die wij noodig hadden maar-
die toch in zich voldoende was1,' al
thans voor een gedeelte laten ver
loren giaan Denken wij dan, dat
hier niet geldt de algemeene regel,
door Christus zei ven ons geleerd:
m e t d e m .a, a t w a a, r m ede gij S
melen he bit, met diezelfde
m a a t z a l u w o r (1 e n ter u g g e-
m e. ten?
Neen, B. G., zoowel de ondervin
ding van iederen dag als het gezond
verstand loeren ons, dat alleen het
streven naar de deugd ons voor
zoncle. behoedt, gelijk het alleen door
licht aan te (steken mogelijk ïs de
duisternis te verdrijven; en des on
danks zijn er zooveien onder ons,
die het onzinnige willen beproeven
geen duisternis maar ook geen,licht,
geen kwa,ad maar ook geen goed,
geen zonde doen maar ook geen
deugd beoefenen, geen beleedigiug
van God maar ook geen kinderlijke
liefde tegenover Goden omdat dit
gebrekkig plichtsbesef en liet leven
daarnaar zóó algemeen wordt, zijn
langzamerhand zelfs de preeken der
priesters en de vermaningen der
biechtvaders jhpe langer zoo meer
geworden in plaats van opwekking
tot. deugd alleen bestrijding van
Zonde. De christelijke zedenleer
dreigt hoe langer zoo meer -
althans in de praktijk een ant
woord te worden op de vraagwat
kan er nog dooi' zonder zonde, ter
wijl zij ons eigenlijk antwoord moest
geven op de vraag hoe kunnen wip'
het best aan God behagen; dit, toch:
behagen .aan God. doen wat God
lief is, dat is werkelijk plicht van
de kinderen Gods tegenover hun he-
ïnelschen ..Vader, „Waar die plicht
van liefde, van kinderlijke liefde
wordt verwaarloosd, daar zal in toe
nemende mate alleen de vrees over
blijven, de vrees voor de zonde; en
die vrees .voor de zonde zal in toe
nemende mate worden eene vrees,
niet zoozeer voor de zónde zelve als
wel .voor de jstral die God op de
zonde, heeft gesteld, pene ,sl:a<afsche
vreeze dus. der kinderen Gods on
waardig", die gelet op de gedach
teloosheid en zorgeloosheid v.a,n de
groote menigte der menschen en de
lankmoedigheid van God, die Zijne
straffen steeds uitstelt de zoo
bekoorlijke en aantrekkelijke zonde
zeker niet immer .zal tegenhouden.
't l,s waar, er staat geschreven
d e -v i' c. e ze G o d s tl r ij i t d e z o n-
d o uit, maar dat is de heilige vreeze
Gods, dat is de gave des H. Gees-
t e«', die 'het begin genoemd wordt
van de iwij.sheid d. iw. z. van le
heiligheid: die vreeze Gods die de
zonde uitdrijft en een gave is van
«den H. Geest, in AVien wij. tot God
roepen: .Va,der, die H. vreeze is.
niets anders dan de liefde van Gods
kinderen die bidden en verlangen:
Uw' wil geschiede .op aarde als in
den hemel, d.i in ons gelijk in de
engelen en heiligen; is niets anders
dan de liefde van Gods kinderen,
die omdat zij hem innen niets zoo-
'zeer vreezen of beter gezegd
jverfoeien als. wat strijdt met
Gods aanbiddelijken wil. Dat en al
leen dat is, een vreeze, die ons voegt,
die zelfs aan .1. ;C., Gods ééngebo-
ren Zoon door de H. Schrift wordt
toegeschreven. Moge die vreeze
Gods, steeds fneer toenemen in uwe
harten, dan zult, gij voortdurend
meer toenemen in gelijkvormigheid
a.an onzen Heer, die de zonden ver
foei! «piet een oneindige ha,at, om
dat Ilij Zijnen Vader bemint met
een oneindige liefde.
In den loop van dit jaar hopen
wij1 een huis in te 'wijden, waarin
Voor een ieder, 'voor jong en oud,
voor arm en rijk gelegenheid zal
wórden gegeven om een zoogenaam
de retraite te houden; en .in elke
parochie zial voor de middelen wor
den gezorgd om het houden van zulk
een retraite voor ieder mogelijk te
maken. „Wij vertrouwen dat door
onze geioovigen een ruim gebruik
daarvan z,a,l worden gemaakt, want
niets ,is zoozeer als dergelijke re
traites geschikt om den goeden geest
in ons t,e .vernieuwen en ons op te
wekken uil de verslapping en de ver
flauwing; waarin wij door onze men-
se'helijke zwakheid telkens weer vei';
vallen; daarom verlangen wij niets
liever dan dat fweldra, de behoefte
blijken zal, om nog meer dergelijke
huizen te openen; inuners zoolang
niet algemeen onder ons worden
èn het heldere inzicht van hetgeen
tv.ij als kinderen Gods a,an onzen
hemelschen Vader verplicht zijn èn
de vurige begeerte met hel ernstig
streven .om die plichten (te vervul
len, zoolang ook kunnen wij niet,
verwachten, dal de ware katholieke
geest onder ons voldoende zal op
leven. Geve de goede God, dat deze
nieuwe poging om alles in Christus
te herstellen, volkomen moge sla
gen, ons allen ten eeuwig heil en
Onzen dwalenden broeders ten lich
tend voorbeeld.
AVi.j kunnen dit .herderlijk schrij
ven niet eindigen, (zonder in Uwe
godvruchtige gebeden aan te beve
len alle geestelijke en stoffelijke be
hoeften en riüoden; bidt God vurig
en aanhoudend - - vooral in den 11.
Vastentijd ;voor de H. Kerk en
ons Vaderland, voo Z., H. den Paus,
en voor |H. AL onze geëerbiedigde
Koningin met heel ha,ar Koninklijk
huis, in het bijzonder voor de jeug
dige Prinses, Waarop de hoop van
Nederland, is gevestigd, opdat God
hen en al onze geestelijke en we
reldlijke. overheden moge bewaren en
leiden, Hem ter1 eer en ons; ten zegen.
En 'zal dit; óns herderlijk schrij
ven op den Zondag Quinquage-
s i m a, in alle tot ons Bisdom be-
hoorende kerken, alsmede in de ka
pellen waarover een .Rector is aan
gesteld, op de igebirujikelijke wijze
worden voorgelezen.
Gegeven te Haarlem, den 28steri
Januari 1910.
t AUGUSTINUS JOSEPH US.
Bisschop van Haarlem.
Op last- van Z. D. Hoogwaardig
heid,
At. P. J. Möl/1.At ANN.
Secretaris.
S H E E P V A A RT TOLLEN.
De Duitsche Bondsraad heeft in een
officieuze (nog niet officieele) vóór-
stemming zich met 46 tegen 1'2 stem
men verklaard vóór de heffing van
scheepvaarttollen.J
Saksen, Baden en Hessen waren
ertegen.
PruiBen wil dan zijn zin doordrijven,
en meo verwacht een wetsontwerp in
den Rijkedag.
't Merkwaardigste is, dat Nederland
echter de eindbeslissing heeftzonder
Nederland's toestemming kan op den
Rijn geen scheepvaarttol worden
geheven...» En Pruisen zal dus eer
lang op Nederland druk gaan uitoefe
nen, dèt kan men verwachten
Daar zijn zware tijden voor onze
nation ale onafhankelijkheid te vreezen!
tE (IV EEST ROOM TNO EN
Briand beeft Zaterdag in den mi
nisterraad medegedeeld, dat degevol
gen der overstroooiingen minder
ernstig zijn dan men verwacht had.
De vrees voor een epidemie is ver
dwenen.
Financieele maatregelen, om den
slachtoffers vergoeding van geleden
schade te verzekeren, zijn in studie
genomen.
In het verkeer en in den toestand
der electriscbe verlichting komt ver
betering, althans te Parijs.
Onze lezers weten, dat het Seine
water ook een deel van de Parijsche
diergaarde overstroomd heeft. Men
heeft er heel wat moeite gehad de
dieren uit hun ondergeloopen hokken
in veiligheid te brengen.
Esn der giraften is er bij omgeko
men. Het dier weigerde zich naar een
droge verblijfplaats over te laten
Orengen en stond tot aan den buik
in het water. Toen is het gaan liggen
en stierf; bet geraamte komt in het
museum
HET NIEUWE RAG ERHU1S.
We zijn nu aan de laatste verkie
zingen voor het nieuwe Lagerhuis.
Zaterdag had die plaats aan de uni
versiteiten van Glasgow en Aberdeen
de officieele unionistische! candidaat
Sir H. Craik werd met 4449 stemmen
gekozende liberaal viel.
Heden nog de verkiezing aan de
universiteiten van EdinburgJ enj St.
Andrews. De verkiezing van den unio
nist is daar ook nagenoeg zeker.
Vervolgens komt nog de verkiezing
op de Orkney- en Shetland-eilanden,
waar zeer waarschijnlijk de liberaal
wordt herkozen, en dan is het Lager
huis compleet.
(MET DEN KNOET!
De leden der tweede Doema, die
veroordeeld zijn wegens samenzwering,
zijn Zaterdag te St. Petersburg zwaar
geboeid naar het station gebracht om
naar de Siberische mijnen te worden
vervoerd. De socialistische leden der
huidige Doema trachtten te vergeefs
den vertrekkenden een ovatie te
brengen.
In den laatsten tijd zijn weer velen
in hechetnis genomen. l)e couranten
mogen er geen melding van maken
en mogen ook geen berichten openbaar
maken over de revolutionaire bewe
ging.
D E F E R R E li -(SC HOI. E N
Het (liberale) kabinet-Moret heeft
besloten, na ampel onderzoek, dat de
beruchte scholen vaD den anarchist
Ferrer voorgoed moeten gesloten
blijven, omdat daarin dingen onder
wezen zijn, die van een vijandige
gezindheid jegens vaderland en huis
gezin blijk gaven, wat volgens de straf-
wetniet toegelaten kan worden.
OF EN NEER.
Zooals al eene meer het geval is
geweest met Balkan-kwesties, gaat de
balans van vrede en oorlog weer op
en neer. Op het oogenblik winnen de
kansen voor vrede het weerde
Grieksche gezant te Turkije heeft
verteld dat de gevreesde „nationale
vergadering" tot bet eind van het
jaar (ad kalendas Graec&s?) is uitge
steld, en dat heeft van Turksche zijde
wat ontspanning gebracht.
Intusschen: de toestand blijft ge
spannen genoeg! Wat de officieren in
Griekenland zullen doen, is nu de
vraag, want met het uitstellen der
Nationale vergadering is de militaire
liga niet bijster tevreden.
Het heeft er dan ook allen schijn
van, dat het uitstel tot December
slechts force majeure aanvaard is.
Pressie der mogendheden is in dit.
geval geenszins uitgesloten.
Over het algemeen is men echter
in de laatste dagen in 't Hellenenland
een toontje lager gaan zingen. Men
schijnt ingezien te hebben, dat zonder
welwillende toelating der mogendhe
den niets te bereiken is. De mogend
heden nu blijken alles behalve geneigd
óm de aspiraties der militaire liga
tegemoet te komen; hun houding is
zelfs eenigszins vijandig tegen de
Hellenen.
Intusschen blijft de atmospheer ge
laden met electrieiteit. En afleiding
is nog steeds niet gevonden. Aan de
voorzichtigheid der Ottomaansche re
geering is het voorzeker te danken,
dat niet reeds lang een oorlog is
uitgebroken.
Het „Journal des Debate" merkt
dan ook terecht op„Indien de
Fransche regeering over Elzas Lotha
ringen gesproken had als de Grieksche
ministers over Kreta, en als de
Franechen betoogingen hadden ge
houden zcoals de Grieken, dan zou
een oorlog met Duitschland onver
mijdelijk zijn geweest".
Aan alle geduld en lankmoedigheid
echter komt een einde.
Volgens laatste berichten zou de
Porte nog besloten hebben aan de
Helle msche regeering een nota te
richtin, waarin een categorisch ant
woord geëischt wordt op de vraag:
„Zullen Kretenzer afgevaardigden in
de Nationale Vergadering worden
toegelaten?" Van dit antwoord hangt
het dan af of Turkije Thessalië bin
nentreedt.
Een beantwoording met „ja" is
voor Turkije, zooals fiet reeds aan de
mogendheden heeft medegedeeld, caeus
belli.
Reu zeer goede opmerking wordt
door ic „Köin. Volksz." in een arti
keltje over Ie godsdienstvrijheid in
Spanje gemaakt, liet blad ha i onlangs
bewezen lal het met de door Liberale
correspondenten, veel gesmade gods
dienstvrijheid ten zuiden der Pyren.eëen
vrij wal beter gesteld is Ian die in
.Vle.cklen,bn.j-g en Saksen,
Vooral .merkwaardig in dat opzicht
is zeker Ie toestand in laatstgenoemd
land, waar een katholiek koning regeert,
en waar de onderdanen die "(zelfde ge
loof belijden als hun souverein op aller
lei wijze worden gehinderd en geplaagd.
Het gei II bier echter katholieken en
daarom mocht over dien dwau« niet
worden geklaagd, zoo lat het katholieke
Centrums,'orgaan dat ook een berisping
opliep van -le „Deutsche Kvangelische
Correspond.mz", orgaan, van den Kvan-
geiistischen Hond. zonder dat dit blad
echter in staal w as. de 'feïtNT "e'H eer-
leggen.
De conclusie, waarloë de „Köln.
Yoiksz," dan ook zeer terecht kornt. is,
dat in katholieke landen, van Europa,
heel wat meer godsdienstvrijheid
heerscht dan in t Proteslanischo
Duitschland tegenover lp katholieken is
toegestaan. En het blad vraagt: waar
in eenig katholiek Ian I legen protesland-
sche god,sdienstle,eraren een dergelijke
maatregel bestaat, als In Duitschland
tegen de Jezuïeten"??
Het zal ons inderdaad benieuwen of
hierop door eenig „Evangelisch" of „li
beraal" journalist een antwoord wordt
gegeven. Vermoedelijk zullen ze wet
een paar oogen,blikken doof zijn en dan
doorgaan met verhalen over Spanje op
te disschen. Het eigenaardigst is de
hoven vermeide polemiek en hoe laar-
uit blijkt, dat wanneer het e pas komt,
de verhalen weear worden verloochend.
In Zendings-Iijdschriitea is jaar in jaar
uil geroemd op Ie prachtige resultaten
niet rle Evangelisatie in Spanje verkre
gen, doordat men katholieke kinderen
in protestantsehc schoten opvoedt. En
nu ten bewijze van de godsdienstvrij
heid in Spanje Ie „köin. Volksz." op
die berich ten wijst, word en ze ont
kend
Proclitisch onderzoekTe itham
in Essex heeft op oen vergadering ten
bate van de erwtenpkikkers in. Essex
een'geestelijke verteld, hoe Joh. Burns,
de minister van plaatselijk bestuur, ver
leden jaar zomer, toen hem klachten
bereikten over bet leven van de arme
Londenaars. .lie. jaarlijks hij duizenden
in Essex erwten gaan plukken, zich als
arbeider vermomde en eenige dagen
lang met -lat volk mee erwten plukte.
Na dien is er een rapport van zijn (de
partement over dé zaak verschenen.
Burns is van ni-leol. lal eerst do.open
bare mcelling wakker geschud moet
worden vóór men de wet te huip kan
roeipen*, teneinde, de hoeren, en le erv-
tenkoopers te dwingen, heter voor de
plukkers le zorgen. I)e menschen moe
ten tegenwoordig 's nachts op het veld
doorbrengen en worden minder behan
deld dan, vee!
Een ongeluk. 1 dezer in den mid
dag had de brandersknecht .1. Egg er,
werkzaam in Ie Bran te rij van Yrele.n-
bregt aan ten Buitenhavenweg Ie Schie
dam, liet ongeluk zijn hei le boenen
met heet water te verbranden. Na een
eerste verband werd hij door zijn
patroon per rijtuig naar zijn woning
aan de (bolbaan 1 gebracht.
Ken vermist postpakket. Een paar
weken, gciclen werd uil Slie lrecht een
postpakket, inhoudend® een waarde van
ongeveer f 200, naar Den Haag ver
zonden. Dit pakket is niet terecht ge
komen.
(Hertellen. De werkman .1. v. 1.
Y., van Etrcchl, lie Dim lag hij het
smeren cener machine met den linker
arm lus.sehen Ie kamraderen kwam op
de Stichlsehe olie- en lijntoekenfabriek
waardoor zijn arm verbrijzeld werd, is
Vrijdag >v orieden. De ongelukkige laat
een vrouw met kinderen achter.
Een broeder van den ongelukkige,
die hij het ongciuk legenw >or lig was.
i.s tengevolge van den schrik, krank
zinnig geworden.
Verdronken. Te Ui scm \".-M.), is
Vrijdag het 8-jarig zoontje van ten heer
P. E. verdronken.
Rem oubekende logé. Toen rij-