DAGBLAD voor NOORD- en ZUID-HOLLAND.
De cursus
in de Kathedraal.
Kintêas^fttyiatw&st 2&b3I-339 Ha»B*8«wf
1
BUITENLAND.
MAAND U* 7 MAART tSMO.
34ste Jaargang No. 7185.
föureaux van Redactie en Administratie i
8i»4®rees8sass«sii6«®®8 Toitsfiassssssttssmiraer §4S2fè»
Voor advart8otiê!r 8» reclames buiten Haarlem en de ag8Rt»cbappan wende men zich toi RICARDO's Advertentie-Bureau, N. Z. Voorburgwal 242, Amsterdam, Int. Telefoon 1020.
4
Dit murnjmer bestaat
uit twee bladen.
EERSTE BLAD.
BELGIË.
FRANKRIJK
RUSLAND.
SPANJE.
GRIEKENLAND.
KUH HURLEMSCHE COURANT
ABOKKIMINTSPRMSi
Per 3 maanden voor Haarlem t 1,36
Voor de plaatsen, waar een agent Is gevestigd (kor» der gemeente) 1.86
Voor de overige plaatsen in Nederland franco per jroat 1.80
Afzonderlijke nnsuser 0.08
p&ux oerf ADvsftrsfcTtëM:
Van 16 regels 68 cent (contant 50 cent). Iedere rege! meer 10 oenfc
Buiten Haarlem en de Agentschappen 15 oent per regel. (Buitenland 20 cent,)
Beelames dubbel tarief,
Dienstaanbiedingen 25 cent (6 regels), driemaal voor 60 cents (A contant).
A!le betalende »&©uaè« op si?t SM&d, die !n boeit een** verzekeringspolis
s|h «higeni
GULDEN ftij
levenslange oago-
«ohiktheid tot
■verkea
GULDEN bij
overlijden
GULDEN bt;
verlies van éer,
hand of voet
bepailA's^eEi op de poiUae» versneld, tegsa oogeiukken verxeirerd voor
HULDEN bc
m GULDEN ht 1ÏIK1 «ULDFN «v varlie* van
veriiea »at jg j| g '«r!)«s vat
i;f;p.
oen 4u»m
6én
wijsvinger
GULDEN bi
verlies vms.
éen andere'.
VtlUfC'
->i itHkeevlQi' iftrv.ï wtwdl -zeg■arendeed «4o«» de Maatschappij Oeeas" Bljkaotoot •'«or Haarlem de Nedertandsche Credietbanfc Nieuwe Orach* H
Ingezonden
Het komt ons voor, de aandacht van
velen uwer lezers te moeten vestigen
op het verloop van het werk, dat ver
leden jaar in de maand Februari be
gonnen is in de Kathedraal, en, behou
dens de zomermaanden (Juni, Juli en
Augustus) tot nu loe geregeld tweema
len inde week, Dinsdag- en Donderdag
avond van kwart vóór 8 tot half 9) is
voortgezet, n.l. de openbare cursus in
de Kalh. Geloofs- en. Zedeleer, voor
allen boven 16 jaren.
Hoewel natuurlijk niemand het nut
van dit openbare onderricht in twijfel
trok, waren er aanvankelijk verschil
lenden van meening, dat dit werk, hoe
schoon ooik op zich zelf, geen levens
vatbaarheid zou hebben. „In den be
ginne zal hel nieuwe aanlokken, zoo
„dacht men, maar op den duur houden
„de menschen het niet vol. Guur na
jaarsweer en de harre winter zullen
„de eerste vurigheid wel afkoelen. De
„ernst van de mensdien ook al we-
„ten velen bij ervaring tof hun schande,
„dat ze, boe ontwikkeld overigens ook,
„van de godsdienstwaarheden weinig,
„zeer weinig, sommigen zelfs niets we-
„ten of begrijpen de ernst zelfs
„van aanvankelijk goed willenden is niet
„groot genoeg, om op den duur twee
„uren in de week aan de overdenking
„van die waarheden, te wijden."
Het verloop van den cursus beeft
bewezen ,dat dit vermoeden ongegrond
is geweest. Honderden mannen en
vrouwen, oud en jong, van eiken stand,
en van de meest uiteen.loopende levens
beschouwing, blijven geregeld den cur
sus voTgen. Weer of geen weer, ze
komen,en zetten door met prijzens
waardig volhardingsvermogen; zij vol
gen de uiteenzetting, verklaring, en be
wijsvoering der verschillende geloofs
waarheden met een aandacht en een
eefrbiied, inderdaad boven allen lof ver
heven. Bijzonder den andersdenkenden
strekt dit lot groole eer.
Njaar ons bekend ós, wordt bij de
behandeling der geloofswaarheden, zoo
veel mogelijk de orde gevolgd, welke
Pater J. F. de Groot S I., in zijn:
„Handleiding bij .het Katholiek Gods
dienstonderwijs" 1) beeft aangegeven.
Ziehier de volledige lijst:
Hel bestaan van God. Begrip en nood
zakelijkheid van den godsdienst. Begrip
van de Openbaring. Mogelijkheid van
de Openbaring. Hot Mirakel. De Profe
tie. De Christelijke godsdienst is een
geopenbaarde godsdienst, lichtheid en
onver vals chth e; d der Evangeliën. De
schrijvers van. de Evangeliën zijn be
trouwbare getuigen, van hetgeen zij ver
halen. Christus heeft een godsdi ?nst ge
predikt en wel als geopenbaard en zijne
prediking bevestigd door wonderen en
profetieën. De waarheid, der prediking
belwezen door zijne verrijzenis. De
waarhe'd van het Christendom bewezen
uit zijn snelle verbreiding. De waarheid
van liet Christendom bewezen, uit de
standvastigheid der martelaren. Noodza
kelijkheid' der Openbaring.
Beslaan en kfcnlcekenen ier Kerk
van Christus.
Begrip van. de Kerk. Christus heelt
een Kerk op aarde gesticht. De Kerk
van Christus is een zichtbare Kerk.
De kemt eek enen van Christus' Kerk.
Eenheid, een. kent eek en van tie Kerk
van, Christus. De Katholieke Kerk al
leen. bezit die eenheid. Heiligheid, een
kenfeeken der Kerk van Christus. De
Katholieke Kerk alleen bezit die heilig
heid. Algemeenheid, oen kentee'cen der
Kerk van Christus. De Katholieke Kerk
alleen bezit die algemeenheid. A pos to-
liciteit, een kenfeeken der Kerk van
Christus. De Katholieke Kerk alleen is
apostolisch. Doel van de Kerk.
Bestuur van de Kerk.
Instelling van hel bestuur der Kerk.
De H. Petrus, hoofd van «ie geheele
Kerk. De macht van den II. Petrus gaat
1) Amsterdam; C.
hu ijs en, prijs f 0.90.
L. van Langen-
over op zijn opvolgers'. De wettige op-1
volgers van den H. Petrus zijn de Pau-
sen van Rome. De Bisschoppen. Kar
dinalen. Romeinsche congregaties.
Leergezag van de Kerk.
Het leergezag van de Kerk is onfeil
baar. De Paus als opperste leeraur dei-
Kerk bezit de onfeilbaarheid. De bis
schoppen gezamenlijk en in vereeniging
met hun opperhoofd den Paus zijn'even
eens onfeilbaar. Algemeene Kerkverga
deringen. füaar onfeilbaarheid en nut.
Het Lidmaatschap tier Kerk.
Verersc.ifen tot het lidmaatschap der
Kerk. Noodzakelijkheid van het lid
maatschap der Kerk.
Verhouding van Kerk en Staat.
De Kerk onafhankelijk van den Staat.
De Kerk en de moderne Staat.
De H. Schrift.
'Wat men verstaat door de Schrift.
Canon der H. Schrift. Oorspronkelijke
taal en overzettingen der H. Schrift.
Het lezen der H. Schrift.
De Overlevering.
Begrip en ontstaan der Overlevering.
Getuigen der overlevering. Gezag van de
Overlevering.
Wezen en eigenschappen
van God.
Gods Wezen. Eigenschappen aanzijn
Wezen. Eigenschappen van Gods ken
nis. Eigenschappen van Gods wil. Een
heid van God. Valsclhheid van het Pan
theïsme. De allerheiligste Drievuldig
heid. De schepping in het algemeen.
Oorsprong en vorming van de leven-
looze natuur- Oorsprong en vorming
Van plan en en dieren. Oorsprong ven
den menseh. Darwinisme. De mensche-
lijke ziel. Afstamming der menschen.
Ouderdom van het menschel ijk geslacht.
Het bijbelseh scheppingsverhaal. De en
gelen. De booze geesten. Doel van «le
schepping. Gods Voorzienigheid.
En nu es liet vergassend te zieri|. wat
een rijkdom v,an waarheden en tal van
v<aii hoogsthe!angrijke vraagstukken in
het verloop vpn den cursus gedurende
één jaar aan de belangstelling van zoo-
velen, konden worden voorgesteld
Mogelijk za 1 een of ander de opmer
king maken: Prachtig, prachtig mooi
maar wat sullen de menschen van dat
alles onthouden?
!tSpreekt van zel^ alles zeker niet!
Zelfs de kapelaan* die den cursus houdt,
zal niet duiven beweren, dat hij alles
onthoudt, wat hij zelf bestudeerd en
voor zijn hoorders behandeld heeft.
En dat is ook niet noodig! Wie de
uiteenzetting, de verklaring en de be
wijsvoering der geopenbaarde waarhe
den heeft gehoord met eerbiedige aan-
d,aaht|, heeft deze door het levend woord
als 't ware doorleefd. Wat men door
leefd heeft, is ervaring; en op die er
varing grondt zich een geloofsovertui
ging zóó hecht, dat zij in staal is de
sterkste .aanvallen van ongeloof en dwa
ling te trotseeren. Dan moge de herin
nering aan tal van bijzonderheden, pn.
verschillende bewijsvoeringen voorbij
gaat:^ de waarheid blijft voor dengeesil
staan als een huis^ al ziet men de
heipalen niet meen waarop hot huis
gebouwd staat;, al herinnert men zich
later niet meer precies hoeveel ver
trekken er zijn, of hoe alles er uit
ziet. En laten er nu honderden komen,
diie zeggen: Die Katholieke waarheid,
dat huis, waarvan ge spreekt, is niet
anders dan 'n luchtkasteel,de trouwe
hoorder of hoorderes zal weten te ant
woorden: „Menschen, ge weet niet wat
'ge zegt! Ik zelf heb de heipalen, zien
slaan, het huis zien bouwen; ik hen
er in, geweest en heb het van boven
tot beneden bezichtigd.
Naast dit <1 i r e e l persioonl ij k
nut van den cursus, staat een misschien
v o o r het alge m e e n nog grooter
indirect voordeel, door HET EE IT,
dat de Katholieke godsdienstleer i n 't
openhaar ten aan li o o r e v a li
iedereen, uiteengezet, verklaard, be
wezen en verdedigd wordt. Wie zal
zeggen, hoeveel wankelenden in hunne
Tgeloofszekerheid alleen reeds door dit
openbare feit zijn bevestigd in het vaste
geloof hunner kinderjaren? De redenee-
rdng ligt toch voor de hand: als de
Katholieke geloofs- en zedeleer niet
steunde op degelijke bewijzen, zou men
niet in 't openhaar voor iedereen «io
behandeling ervan aandurven!
Wie zal zeggen, als dit l'cil telkens
en telkens gepubliceerd, wordt, voort
durend de aandacht op de te behande
len onderwerpen en hunne belangrijk
heid gevestigd wordt, ja, als dit be
langrijk feit door de couranten om zoo 1 stuk over al die onderwerpen, die daar
te zeggen, naar het woord van Ghris-
„Weel jij er wat van?" zei er een.
„Geen bal," zeide gevraagde. „Ja, ik
ben vroeger op den Catechismus ge
weest, maar dat is al zooveel jaren
geleden, mijn kleine jongen moes! laatst
examen doen voor het aannemen, bij
pastoor, maar wdil je wel gelooven, dat
ik niet graag voor pastoor nog eens
zoo'n examen zou willen maken!"
„Wat is dat allemaal," zei een derde:
de geopenbaarde godsdienst, bestaan en
ken.teekenen «Ier Kerk van Christus,
besltuur van de kerk, leergezag van de
Kerk, lidmaatschap der kerk, verhou
ding van Kerk en Staat.... ik moet eer
lijk bekennen, dat ik niet graag zou
willen, dat een andersdenkende mij
vroeg, of lik hem er eens wat van
vertellen wilde. Ik zou warempel met
den mond vol tanden staan."
„Jongen, jongen, wat een geleerde
boel: Bronnen der geloofsleer, Canon
van de H. Schrift, begrip en bestaan
van de overlevering
„En zoo, mijnheer pastoor, ging het
door! De een had dit, de ander had
dat te vertellen, maar wij allen kwa-
mne tot de slotsom: wat welen wij
toch weinig van onzen godsdienst af!
En daarom, pastoor, zijn wij zoo vrij
geweest zoo maar ongevraagd dadelijk
hij U aan te hellen om U te vragen of
U ons dat ook eens zou willen leeren.
Want 't is toch te gek, dal wij, men
schen op jaren, niet eens goed weten,
wat we gelooven en waarom we dat
alles gelooven. Wé zijn nu toch geen
kinderen meer, die Roomsch zijn, om
dat vader en moeder het waren."
Pastoor's oogen fonkelden van vreug
de!
„En ziet U, mijnheer pastoor, wij zei
den onder mekaar, die. kapelaan die
dat doet is net een gewone kapelaan
al's ieder ander, die heeft dat ook niet
allemaal van zijn eigen, en als die het
kan, kan, onze pastoor het zeker even
goed!"
„Juist zoo, mijn vrienden., dat is juist
onze roem, «lal wij niet onze eigen leer
verkondigen, maar aan de geloovigen
trouw overleveren, wat wij zelf ont
vangen hebben. Zoo sprak ook Christus,
onze meester zelf: mijno leer i,s niet
de mijne, maar van Hem, «lie mij ge
zonden heeft."
„Welnu dan, mijnheer pastoor, nu
zouden wij ,U vriendelijk willen vragen,
wilt u ons tienen dat alles ook eens
een paar uurtjes in de week uitleg
gen U kunt natuurlijk in die korte
onderrichting van Zondagsochtends lang
niet alles zoo leeren als in een paar
aparte uurtjes in de week, alleen voor
groote menschen. En wij staan, er voor
in, daar zijn wij mannen voor, weer
of geen, weer, wij komen met zn tie
nen, bij U prompt op tijd. daór waar
U ons leeren, wilt. Eén ding nog zou
iik er bij willen, verzoeken: als er soms
een andersdenkende iU ook wil hooi en,
mag die dan ook komen?"
„Mannen," zegt Pastoor, met tranen
in de oogen, ï.k kan U niet zeggen, Sval
uw bezoek en de reden ervan mij goed
doet. Ge steelt snijn hart. Niets liever
wil ik doen dan dat; als wij toch fcoo-
vieel uren wijdén aan het onderricht van
uwe kinderen, zouden wij dan gaan
twee uurtjes in de week voor 1 over
hebben!"
„Maar, mijnheer pastoor, wij zijn nog
niet met honderden, als in Haarlem,
maar met ons tienen!
„Wat? Al was er maar één, die het
mij vroeg, iik zou onmiddellijk bereid
zijn hem tc doen declen in mijne
vreugde. Want In «le beschouwing van
de Waarheid en de Schoonheid der
Goddelijke Openharing, ligt een genot,
zoo groot, «lat etr niets ter wereld bij
haalt. Dat is dikwijls het grootste ver
driet van den priester, dat hij er zoo-
velen kent. die nu van «ie waarheid
en. de deugd zijn afgeweken, door hun
onkunde, terwijl zij anders wellicht de
gelijke Katholieken zouden zijn. Daar
om kunt ge er zeker van zijn, dat iik
mijn best zal doen om u alles omtrent
den Katholieken godsdienst mee tc
deden, wat een man van uw jaren
weten moet."
„En wat de andersdenkenden betreft,
ik houd veel van hen, en bid dagelijks
voor hen. dat God hun versland ver
lichten en hun hart bewegen zal, doof
middel van dal seihoone schietgebed van
Plus X: „O mijn God. «loe eenheid
der geesten heerschen in «Ie waarheid,
„Daar zijn we mannen voor!"....
Bij ons in Haarlem behoeven de vrou
wen waarlijk voor de mannen niet on
der le doen!
(lied. X. H a a r I. C t.
tus van de daken verkondigd wordt
wie zal zeggen, hoeveien, die nu ver
stoken zijn van het licht en de vreug
de der Goddelijke openbaring, opgewekt
worden om de Katholieke waarheid te
aanhooren, en zoo door de Waarheid
vinden den weg en op den Weg ko
men tot hot Leven? Het woord van St.
Paulus„FAdes ex auditu", uit het.
aanhooren komt het geloo fj
bljft ook voor onzen tijd van kracht.
Nu zegge men niet: Zoo iets kan
alleen in do Kathedraal gebeuren; hoe
veel kerken zijn er niet zooveel gun
stiger gelegen, dan de St. Bavo! Of:
in Haarlem kan dat, d.aar zijn de (men
schen anders, dan «overal elders; of:
die kapelaan kan dat. Ieder priester
kan het; als hij het niet kon, zou de
Bisschop hem niet aanstellen tot zijn
medehelper vooral in het verkondigen
van Gods Woord! Juist de benoeming,
de aanstelling van den Bisschop is
voor den priester en de geloovigen de i
verklaring van het kerkelijk gezag, om-]
trent zijne bevoegdheid om de Katho
lieke waarheid voor te stellen, te ver
klaren, te bewijzen en te verdedigen.
„Maar zou op andere plaatsen de be
langstelling wel zoo groot zijn? Voor
„cenige honderden is het volop do
„moeite waard! Maar wat, als er maar
„eens een stuk of tien menschen kwa-
„men? Men kant och niet van een.
„pastoor of kapelaan vergen, dat hij
„voor een stuk of tien menschen, die
„moeite doet!"
Wie dat zegt ként het hart van den
priester niet! Noem mij een plaats op
met eene Katholieke parochie, hoe klein
ook, en ik zal u aantoonen, wat een
priester ervan denkt!
Gaan we naar «lat kleine dorpje X.
't Is avond. In hel dorp is het stil.
Daar staat de pastorie. Er brandt
licht op de studeerkamer van den pas-
door. Kijk, daar zit hij aan zijn werk
tafel, verdiept in de beschouwing der
Goddelijke Openbaringen, de studie der
theologie.
Tingeling-ling-ling-ling, klinkt het op
eens door de heele pastorie!
Pastoor ziet op. Het licht der ge
openbaarde waarheid tintelt in zijn
oogen en gloeit op zijn gelaat!
„Zeker een bediening", en werktuige
lijk istaat hij <>p.
„Tik, tik. tik", klinkt hel gejaagd le
gen de «leur vanPastoor's kamer.
„Binnen," roept de herder, jas en
hoed grijpend, om aanstonds naar den
zieke le gaan.
„O, neen, mijnheer pastoor," hijgt
Mina, de huishoudster, zenuwachtig, ,,'t
is geen bediening, maar daar staan wel
tien mannen in tien gang, en vragen
of U thuis is?"
„O,' laat ze allen maar in dei groote
spreekkamer."
Pastoor werpt jas en hoed op een
stoet, en met een kistje sigaren onder
den arm, gaat hij naar beneden.
„Wel, heeren, neemt plaats, welkom,
welkom, gaat zitten. Rook en de heeren?
Daar staan de sigaren! En komt, zegt
me nu eens hel «loei van uw komst."
X. Staat op; de anderen blijven zit
ten. mei die eigenaardige rustige zeker
heid, «lat ze hun zaakje aan een goeden
advocaat hebben toevertrouwd.
X. grijpt in zijn binnenzak!Een
courant
Met allen ernst vouwt hij voor de
nieuwsgierige oogen van den pastoor,
het R.-K. dagblad de „Ni eu w e H a a r-
lemschc Courant op en.
„Mijnheer Pastoor. De aanleiding
voor ons onverwacht bezoek hij U is
een artikel in deze U %v el bekende krant.
Tot onze groole .verbazing, maar ook
lot onze grootste vreugde lezen wij hier
in. wat er in Haarlem in den St. Bavo
nu al een jaar lang gebeurt. Daar wordt
voor de ouderen boven de 16 jaren, de
heele Katholieke geloofs- en. zedeleer
van het begin tot hei eind achter el
kaar openlijk voor iedereen, «(ie het
hooien wil, behandeld! Kijk, mijnheer
pastoor, daar staan al de onderwerpen
opgesomd, die dit jaar behandeld zijn.
Pastoor zet zijn bril op, leest en ziel
al dadelijk, «lat hier Pater Da Groot's
degelijke haiullleiding hij het Katholiek
Godsdienstonderwijs gevolgd is.
„Zee, mijnheer pastoor. We zaten bij
elkander druk tc redenaereu over dat
artikel en van praten komt pralen, en
al lieel gauw hadden wij liet stuk voor
Men zie onze agenda, na het
„Stadsnieuws" geplaatst. (Red. „Nieuwe
Haarl. Courant").
eenheid der harten in de liefde." Doet
u dat met mij; en laten er dan gerus!
zoovelen komen luisteren als er wdlen.
Zegt hun, dat ze niet bevreesd behoe
ven te zijn om een hard woord van
verwijt te hooren; zij kunnen het toch
meestal niet helpen, dat ze andersden
kend zijn dan de Katholieken. De waar
heid kan niet genoeg gehoord worden.
De waarheid zal hen vrij maken van
ongeloof en dwaling, juist als in de da
gen van Sl. Paulus. Maar geen debat.
Debat is zoo niet uit den booze, dan
toch altijd zonder vrucht. Wel mogen
er vragen schriftelijk gesteld worden,
en die zal ik naar mijn best vermogen
beantwoorden.
„Tot ziens dan, mannen;, ook wij
gaan ee.n cursus beginnen. Bidt God
veel tot liet welslagen ervan!" „Vaart
wel!"
De heeren verlaten de pastorie, over
gelukkig
en «ie Pastoor? Z.ie, naar ngt hij
gekniekl op zijn bidstoel! „Groote God,
ik dank U «laf ik priester ben en Gij
mij geroepen hebt om de waarheid en
de .schoonheid uwer openbaring aan de
wereld te verkondigen."
X.
„Geen debat." Ook in oiize Ka
thedraal wordt er natuurlijk niet gede
batteerd.... en de vruchten zijn er te
grooter om dan oo.it met allerlei twist
gesprek ware le bereiken.
(Red. N. Haarl. C t.)
WEERWRAAK. BELASTING OP
FRANSCHE KRANTEN EN
GESCHRIFTEN.
De BeigeD zijn en terecht. -
zeer verontwaardigd over het heffen
van een bijzondere belasting van in
FraDkiijk werkende Belgen, en over
zware douanerechten van veleproduc
ten van Belgische nijverheid
Van verschillende zijden is al op
het nemen van represaillemaatregelen
aangedrongen.
Belast de producten der Franscbe
pers, zeiden toen sommige Flamin
ganten gij bereikt daarmede ook nog
het vooideel, dat gij het gebiuik van
de Vlaamsche taal bevordert, en gij
kun> geen beter middel vinden om de
Fransche pers te noodzaken, uit zelf
behoud tegen de maatregelen van
Frankrijk, waardoor onze industrie
zoo zwaar getroffen wordt, op te komen.
Een voorstel in dezen zin is nu bij
de Belgische Kamer ingediend.
Het voorstel strekt om een belasting
van vijf centimes te heffen van ieder
exemplaar van een buitenlandsch tijd
►chrift, hetwelk handelsreclames van
buitenlandsche producten behelst, en
een belasting van 10 centimes voor
elke bladzijde druks van elk exemplaar
van een catalogus, prospectus of prijs
courant van in 't buitenland gevestigde
handelsondernemingen.
Wie weet. hoe België met FrBosch
drukwerk overstroomd wordt, zal be
grijpen hoezeereen dergelijke maatregel
den Fraoechen handel eD de Fransche
nijverheid in bet algemeen en de
Fransche pers in het bijzonder zou
treden I
Volgens hetzelfde voorstel zal ook
een zegelrecht van 1 pCt. geheveD
worden van de nominale waarde vaD
in België aan de markt gebrachte
aandeden, ohltgatiën eu andere waar
den van in het buitenland gevestigde
maatschappijen, en een belasting van
•2 pCt. van alle bestellingen van oren-
bare lichamen aan buitenlandsche
firma's.
De opbrengst van deve belastingen
zal, volgens dit voorstel, in een afzon
derlijk l'onds worden gestort, waaruit
de lijdelijk in het bunenland vertoe
vende Belgische werklieden en geëm
ployeerden ondersteund, en de door
ben in het buitenland betaalde belas
tingen vergoed zullen worden.
HET VERVAL VAN FRANKRIJK.
Evenals de afgevaardigde Lasies
heeft ook de afgevaardigde Gauthier
besloten de parlementaire loophaan
vaarwel fo zeggen.
Uit zijn brief, waarbij hij dit be
sluit aan zijn kiezers kenbiaar maakt,
spreekt dezelfde soort moedeloosheid
en ergernis die Lasies vervulde.
Maar waar Lasies zich voornamelijk
teruggetrokken heeft omdat de re
geering der „vrije" republiek op alle
wijizen de kiezers negerde en kwelde,
die ,op Lasies gestemd hadden gel
den voor tiauthier bovendien nog
andere redenen die uit de yolgtende
passages blijken mag
„(Waarom zou ik bet niet eerlijk
bekennen Ik ben ontstemd en ter
neergeslagen om in de rijen eener op
positie te moeten vechten, die geen
leider heeft geen programma en geen
gemeenschappelijk doel, die uit tal
rijke kleine groepjes bestaat die soms
elkander weer bestrijden, zoodat üe
groote individueele persoonlijkheden
waarover zij beschikken kan, in het
tumult van een kleinzieligen strijd
ten onder gaan.
En misschien was de eenheid onder
de oppositie nooit meer noodzakelijk
dan thans. Niet alleen wat de strijd
voor de vrijheid van kerk en gods
dienst betreft, maar ook in het waar
achtig belang van ons dierbaar land
zelve.
De meeste afgevaardigden worden
uitsluitend beheerscht door de ge
dachte aan hun herkiezing en de
15.000 francs die daarmee gemoeid
zijn. Een 200-tal afgevaardigden en
senatoren doen niets dan intriguee-
ren om, minister te worden en min
stens een vijftigtal droomt van nie.ts
anders dan het presidentschap der
Republiek, alles wordt ondergeschikt
gemaakt aan de voldoening hunner
privé-wensehen.
Er zijn in Frankrijk geen partijen,
geen principes meer, er heerschtniet
anders dan jaloerschiheid, rivalite.t
en zucht naar macht
Ons parlementarisme begint over
al en ook in het buitenland zelfs in
discrediet te geraken. De groote
massa, der arbeiders verwacht niets
meer1, de ontwikkelden zien met vrees
en beven het verval der dingen tege
moet en slechts enkele hopen nog op
de stichting van een waarlijk vrije
en democratische republiek in over
eenstemming met het genie van ons
ras.
EEN
PROCESSIE VAN BALKAN-
VORSTEN.
Koning Ferdinand van Balgarije is
pas van zijn bezoek aan St. Peters
burg torupgekeerd, en... daar doemt
de heele rij van verdere Balkanvorsten
op
De „Wiener Allpemeine Zeitung"
ontvangt een «elegram uit St. Peters
burg, waarin het beet, dat de kroon
prins van Roemenië binnenkort een
bezoek zal brengen aan de Russische
hoofdstad.
De „Times" maakt ook meldiDg
van dit bezoek en die van «Jen koDiDg
van Servië en vorst N' colaas van
Montenegroen dan vraagt het
blad ietwat ironisch of Rusland
hoopt op deze wijze alle verdere
gebeurtenissen in den Balkan af te
wenden, in afwachting van den uitslag
der onderhandelingen mei Oostenrijk-
Hongarije 1
De voogdij over den Balkan wordt
met dit al stevig gevestigd.
VERKIEZINGEN.
Canalejas zal de nieuwe verkie
zingen t'roen kiest in Spapje soms
driemaal per jaar een Dieuwe kamer 1)
liten houden begin Mei.
Hij heeft verklaard lach niet!
dat de regeeriDg zich er nu eens
beelemaal buiten zal houden en
hij hoopt natuurlijk 1 dat het
land een meerderheid voor zija kabi
net naar Madrid zal zenden.
Daar 't nog nooit gebeurd is in
Spanje dat een verkiezing voor het
zittend kabinet ongunstig afliep ze
hebben daar middeltjes voor! zal
dei hoop wel vervubi worden!
DE MILITAIRE BON».
Generaal Konstantinides, vroeger
minister van oorlog, heeft san een
Atheenscb blad mededeelicgen gedaan,
die opzien wekken.
De generaal verklaarde openlijk, dat
het militaire verbond na de thane
besloten bijeenroeping van de Natio
nale Vergatlerirg niet ontbonden zou
worden, maar zou blijven bestaan.
Alleen zou het op streng discipli-
nairen grondslag hervormd worden
ombeter toezicht op de partijen
in de Kamer te kunnen oefeneD I
Prachtig. Dat wordt daar een
idt aal-toestand 1