DAGBLAD voor NOORD- en ZUID-HOLLAND.
De cursus
in de Kathedraal.
BUITENLAND.
SCiiidarhuittwmf .2f$»3§-33, Haarlem
MAAND 7 M AART WO,
34ste Jaargang No, 7185.
Bureaux van Redactie en Adminiatratie j
imfsreonamfBuaiaal T«stof «M»imusninmr 9485.
Voor advertentie en reclames buiten Haarlem en de agentsetaaopen wende men zlcb tot RIGARDQ'a Advertentie-Bureau, N. Z. Voorburgwal 242, Amsterdam, lot. Telefoon 1020.
Dit nummer bestaat
uit twee bladen.
EERSTE BLAD.
BELGIË.
FRANKRIJK
RUSLAND.
SPANJE.
GRIEKENLAND.
Ilffi HMRLEMSCHE COMMIT
ABONÜIMIIiTSrRUS
Far 8 maanden voor Haarlem f i,8ö
Voor de plaatse®, waar een agent la gevestigd (kom der gemeente) 1.36
Voor de overige plaatsen in Nederland franco per post 1.30
Afzonderlijke nummers *0,08
10 cent.
RRU« OER AOVERTERTItM:
Van 16 regels 60 cent (contant 60 oe&t). Iedere regel meer
Buiten Haarlem en de Agentschappen 15 oent per regel. (Buitenland 20 cent4
Reclames dubbel tarief.
Dienstaanbiedingen 26 cent (6 regels), driemaal voor 60 cents (A contant).
Alle betalende sbcanés op dit blad, die in bet beslt eener vsmetoriogspolh sfjn, a^jja volger» de bepalingen op de polissen vermeld, tegen ongelukken versekerd voor
w 400 300 s?i i5o~- 100'HF 601:
GULDEN bil
werken
GULDEN bij
300
band of voet.
15
GULDEN bf
verlies vac
éen andere*
vingei
De ultkeeriag uvim bedrage" wo'-dt gegarandeerd door de Maatschappij Oceao". Hijkantoor voor Haarlem de Nederlandscbe Credletbank Nieuwe dracht II
(Ingelanden
Met komt ons voor, de aandacht van
velen uwer lezers te moeten vestigen
<ap hei verloop van het werk, dat ver
leden jaar in de maand Februari be-
jonnen is in de Kathedraal, en, behou
dens de zomermaanden (Juni, Juli en
Augustus) tot nu loe geregeld tweema-
len inde week, Dinsdag- en Donderdag
avond van kwart vóór 8 tot half 9) is
voortgezet, n.1. de openbare cursus in
de Katfi. Geloofs- en Zedeleer, voor
allen boven 16 jaren.
Hoewel natuurlijk niemand het nut
van dit openbare onderricht in twijfel
trok, waren er aanvankelijk verschil
lenden van meaning, dat dit werk, hoe
achoon ook op zich zelf, geen levens
vatbaarheid zou hebben. „In den be-
„ginne zal het nieuwe aanlokken, zoo
„dacht men, maar op den duur houden
„do menschen het niet vol. Guur na-
jaarsweer en de barre winter zullen
,yde eerste vurigheid wel afkoelen. De
„ernst van de menschen ook al we
kten velen bij ervaring tot hun schande,
„dat ze, hoe ontwikkeld overigens ook,
„van de godsdienstwaarheden weinig,
„zeer weinig, sommigen zelfs niets we-
„ten of begrijpen de ernst zelfs
„van aanvankelijk goed willenden is niet
„groot genoeg, om op den duur twee
„uren in de week aan de overdenking
„van die waarheden te wijden."
Het verloop van den cursus heeft
bewezen ,dat dit vermoeden ongegrond
is geweest. Honderden mannen en
vrouwen, oud en jong, van eiken stand,
«n van de meest uiteenloopende levens
beschouwing, blijven geregeld den cur
sus volgen. Weer of geen weer, zo
komen, en zetten door met prijzens
waardig volhardingsvermogen; zij vol-
jen de uiteenzetting, verklaring, en be
wijsvoering der verschillende geloofs
waarheden met een aandacht en eon
eerbied, inderdaad boven allen lof ver
heven.. Bijzonder den andersdenkenden
strekt dit tot groote eer.
N,aar o-ns bekend is, wordt bij de
behandeling der geloofswaarheden, zoo
veel mogelijk de orde gevolgd, welke
B>ater J. F. de Groot S. J., in zijn:
„Handleiding bij het Katholiek Gods-
«édenistonderwijs" 1) heeft aangegeven.
En nu ós het verrassend te zienj, wat
«en rijkdom v,a® waarheden en tal van
van hoogstbelangrijke vraagstukken in
het verloop vgn den cursus gedurende
één jaar aan de belangstelling van zoo-
velen konden worden voorgesteld:
Ziehier de volledige lijst:
Hel bestaan van God. Begrip en nood
zakelijkheid van den godsdienst. Begrip
van de Openbaring. Mogelijkheid van
de Openharing. Het Mirakel. De Profe
tie. De Christelijke godsdienst is een
geopenbaarde godsdienst. Echtheid en
«nvervalschthold der Evangeliën.' De
schrijvers van de Evangeliën zijn be
trouwbare getuigen van hetgeen zij ver
halen. Chris lus heeft een godsdi east ge
predikt en wel als geopenbaard en zijne
prediking bevestigd door wonderen en
profetieën. De waarheid der prediking
bewezen door zijne verrijz ms. De
waarhe'd van het Christendom bewezen
uit zijn snelle verbreiding. De waarheid
van het Christendom bewezen uit de
standvastigheid der martelaren. Noodza
kelijkheid der Openharing.
Bestaan en kenteekenen der Kerk
van Christus.
Begrip van de Kerk. Christus heeft
•en Kerk op aarde gesticht. De Kerk
van Christus is een zichtbare Kerk.
Do keniteekenen van Christus' Kerk.
Eenheid, een kenteeken, van de Kerk
van Christus. De Katholieke Kerk al
leen bezit die eenheid. Heiligheid, een
«ent eek en der Kerk van Christus. De
Katholieke Kerk alleen bezit die heilig
heid. Algemeenheid, een kenteeken der
Kerk van Christus. De Katholieke Kerk
alleen bezet die algemeenheid Aposto-
Kciteit, een kenteeken dier Kerk van
1) Amsterdam; C. L. van L»n#«n-
huijsen. prijs f0.90.
Christus. De Katholieke Kerk alleen is
apostolisch. Doel van de Kerk.
Bestuur van de Kerk.
Instelling van het bestuur der Kerk.
De H. Petrus, hoofd van de geheele
Kerk. De macht van den Hl Petrus gaat
over op zijn opvolgers. De wettige op
volgers van den H. Petrus zijn de Pau
sen van Rome. De Bisschoppen. Kar
dinalen. Romeinsche congregaties.
Leergezag van de Kerk.
Het leergezag van de Kerk is onfeil
baar. De Paus als opperste leeraar der
Kerk bezit de onfeilbaarheid. De bis
schoppen gezamenlijk en in vereeniging
niet hun opperhoofd den Paus zijn 'even
eens onfeilbaar. Algemeene Kerkverga-
aenngen. jffaar onfeilbaarheid en nut.
Het Lidmaatschap der Kerk.
Versteuren tot het lidmaatschap der
Kerk. Noodzakelijkheid van het lid
maatschap der Kerk.
Verhouding van Kerk en Staat.
De Kerk onafhankelijk van den Staat.
De Kerk en de moderne Staat.
De B. Schrift.
'Wat men verstaat door de 1^. Schrift.
Canon der H. Schrift. Oorspronkelijke
taal en overzettingen der ff. Schrift.
Het lezen der H. Schrift.
De Overlevering.
Begrip en ontstaan der Overlevering.
Getuigen der overlevering. Gezag van de
Overlevering.
Wezen en eigenschappen
van God.
Gods Wezen. Eigenschappen aanzijn
Wezen. Eigenschappen van Gods ken
nis. Eigenschappen van Gods wil. Een
heid van God. VaLschheid van het Pan
theïsme. De allerheiligste Drievuldig
heid. De schepping in het algemeen-
Oorsprong en vorming van de leven-
looze natuur. Oorsprong en vorming
van plan en en dieren. Oorsprong van
den men&ch. Darwinisme. De mensche-
lijke ziel. Afstamming der menschen.
Ouderdom van het menschel ijk geölacht.
Het bijbelsch scheppingsverhaal. De en
gelen. De booze geesten. Doel van de
schepping. Gods Voorzienigheid.
Mogelijk zfl\ een of ander de opmer
king xnpken: Prachtig, prachtig mooi.
maar wat zullen de menschen van dat
ailes onthouden?
't Spreekt van zel^ alles zeker niet!
Zelfs de kapelaan^ die den cursus houdt,
zal niet durven beweren, dat hij alles
onthoudt, wat hij zelf bestudeerd en
voor zijn hoorders behandeld heeft.
En d,at is ook niet noodig! Wie de
Uiteenzetting, de verklaring en de be
wijsvoering der geopenbaarde waarhe
den heeft gehoord met eerbiedige aan-
c^acht; heeft deze door het levend woord
als 't ware doorleefd. Wat men door
leefd heeftj is ervaring; en op die er
varing grondt zich een geloofsovertui
ging zóó hecht, dat zij in staat is de
sterkste .aanvallen van ongeloof en dwa
ling te trolseeren. Dan moge de herin
nering aan tal van bijzonderheden;, en
verschillende bewijsvoeringen voorbij-
gaarn, de waarheid blijft voor den geest
staan als een huis; al ziek men de
heipalen niet meen, waarop het huis
gebouwd staat, al herinnert men zich
later niet meer precies hoeveel ver
trekken er zijn of hoe alles er uit
ziet. En laten er nu honderden komen,
die zeggen: Die Katholieke waarheid,
dat huis, waarvan ge spreekt, is niet
anders dan 'n luchtkasteel,de trouwe
hoorder of hoorderes zal weten te ant
woorden: „Menschen, ge weet niet wat
gie zegtl Ik zelf heb de heipalen zien
slaan, het huis zien bouwen; ik ben
er dn. geweest en heb het van 'boven
tot beneden bezichtigd."
Naast dit direct persoonlijk
nut van den cursus, staat een misschien
voor het algemeen nog grootei
in direct voordeel, door HET FEIT,
dat de Katholieke godsdienstleer in
openbaar ten aanhoore van
iedereen uiteengezet, verklaard, be
wezen en verdedigd wordt. Wie zal
zeggen, hoeveel wankelenden in hunne
geloofszekerheid alleen reeds door dit
openbare feit zijn bevestigd in het vaste
geloof hunner kinderjaren? De redenee
ring ligt toch voor de hand: als de
Katholieke geloofs- en zedeleer niet
steunde op degelijke bewijzen, zou men
niet in 't openbaar voor iedereen do
behandeling ervan aandurven!
Wie zal zeggen, als dit feit telkens
en telkens gepubliceerd wordt, voort
durend de aandacht op de te behande
len onderwerpen en hunne belangrijk
heid gevestigd wordt, ja, als dit be
langrijk feit door de couranten' om zoo1
te zeggen, naar het woord van Chris
tus van de daken verkondigd wordt
wie zal zeggen, hoevelen, die nu ver
stoken zijn van het licht en de vreug-
de der Goddelijke openbaring, opgewekt
worden om de Katholieke waarheid te
aanhooren, en zoo door de Waarheid
vinden den weg en op den Weg ko
men tot het Leven? Het woord van St.
Plaulus„Fddes ex auditu", uit het!
aanhooren komt het geloof,
bljft ook voor onzen tijd van kracht.
Nu zegge men niet: Zoo iets kan
alleen inde Kathedraal gebeuren; hoe
veel kerken zijn er niet zooveel gun-
sliger gelegen, dan de St. Bavo! Of:
in Haarlem kan dat, daar zijn de (men
schen anders, dan overal elders; of:
die kapelaan kan dat. Ieder priester
kan het; als hij het niet kon, zou de
Bisschop hem niet aanstellen tot zijn
medehelper vooral in het verkondigen
van Gods Woord! Juist de benoeming,
de aanstelling van den Bisschop is
voor den .priester en de geloovigen de
verklaring van het kerkelijk gezag, om-|
trent zijne bevoegdheid om de Katho
lieke waarheid voor te stellen, te ver
klaren, te bewijzen en te verdedigen.
„Maar zou op andere plaatsen de be
langstelling wel zoo groot zijn? Voor
„eënige honderden is het volop de
„moeite waard! Maar wat, als er maar
„eens een stuk of tien menschen kwa-j
„men? Men kant och niet van een
„pastoor of kapelaan vergen, dat hij1
„voor een stuk of tien menschen, die
„moeite doet!"
Wie dat zegt ,kent het hart vandén
(priester niet! Noem mij een plaats op
met eeno Katholieke parochie, hoe klein
ook, en ik zal u aantoonen, wat een
priester ervan denkt!
Gaan we naar dat kleine dorpje X.
't Is avond. In het dorp is het stil.
Daar staat de pastorie. Er brandt
licht op de studeerkamer van den pas-
door. Kijk, daar zit hij aan zijn werk
tafel, verdiept in de beschouwing der
Goddelijke Openbaringen, de studie der
theologie.
Tingeling-ling-ling-Iing, klinkt het op
eens door de heelo pastorie!
Pastoor ziet op. Het licht der ge
openbaarde waarheid tintelt in zijn
oogen .en gloeit op zijn gelaat!
„Zeker een bediening", en werktuige
lijk staat hij op.
„Tik, tik, tik", klinkt het gejaagd le
gen de deur van Pastoor's kamer.
„Bünnen," roept de herder, jas en
hoed grijpend, om aanstonds naar den
zieke te gaan.
„O, neen, mijnheer pastoor," hijgt
Mina, de huishoudster, zenuwachtig, ,,'t
is geen bediening, maar daar staan wel
tien mannen in den gang, en vragen
of U thuis is?"
„O, laat ze allen maar in de groote
spreekkamer."
Pastoor werpt jas en hoed op een
stoel, en met een kistje sigaren onder
den arm, gaat hij naar beneden.
„Wel, heeren, neemt plaats, welkom,
welkom, gaat zitten. Rookonde heeren?
Daar staan de sigaren! En komt, zegt
me nu eens het doel van uw komst."
X. staat op; de anderen blijven zit
ten, met die eigenaardige rustige zeker
heid, dat ze hun zaakje aan een goeden
advocaat hebben toevertrouwd.
X. grijpt 'in zijn binnenzak! Een
courant!
Met allen ernst vouwt hij voor de
nieuwsgierige oogen van den pastoor,
het R.-K. dagblad de „Nieuwe II aar-
lemsche Courant" open.
Mijnheer Pastoor. De aanleiding
voor ons onverwacht bezoek bij U is
een artikel in deze U welbekende krant.
Tot onze groot e .verbazing, maar ook
tot onze grootsle vreugde lezen wij hier
in, wat er in Haarlem in dm St. Bavo
nu al een jaar lang gebeurt. Daar wordt
voor de ouderen boven de 16 jaren, de
heelo Katholieke geloofs- en zedeleer
van het begin tot het eind achter el
kaar openlijk voor iedereen, die het
hooren wil, behandeld! Kijk, mijnheer
pastoor, daar staan al de onderwerpen
opgesomd, die dit jaar behandeld zijn."
Pastoor zei zijn bril op, leest en ziet
al dadelijk, dat hier Pater De Groot's
degelijke handleiding bij het Katholiek
Godsdienstonderwijs gevolgd is.
„Zie, mijnheer pastoor. We zaten bij
elkander druk te redenoeren over dat
artikel en van praten komt praten, en
ai heel gauw hadden wij het stuk voor
Men zie onze agenda, na het
„Stadsnieuws" geplaatst. (Red. „Nieuwe
Haarl Courant").
stuk over al die onderwerpen, die daar
aangegeven staan.
„Weet jij er wat van?" zei er een.
„Geen bal," zeide gevraagde. „Ja, ik
ben vroeger op den Catechismus ge
weest, maar dat is al zooveel jaren
geleden, mijn kleine jongen moest laatst
examen doen voor het aannemen, bij
pastoor, maar wil je wel gelooven, dat
ik niet graag voor pastoor nog eens
zoo'n examen zou willen maken!"
„Wat is dót allemaal," zei een derde:
de geopenbaarde godsdienst, bestaan en
kenteekenen der Kerk van Christus,
bestuur van de kerk, leergezag van de
Kerk, lidmaatschap der kerk, verhou
ding van Kerk en Staat.... Ik moet eer
lijk bekennen, dat ik niet graag zou
willen, dat een andersdenkende mij
vroeg, of ik hean er eens wat van
vertellen wilde. Ik zou warempel met
den mond vol tanden staan."
„Jongen, jongen, wat een geleorde
boel: Bronnen der geloofsleer, Canon
van de H. Schrift, begrip en. bestaan
van de overlevering
„En zoo, mijnheer pastoor, ging het
door! De een had dit, de ander had
dat te vertellen, maar wij allen kwa-
mne tot de slotsom: wat weten wij
todi weinig van onzen godsdienst af!
En daarom, pastoor, zijn wij zoo vrij
geweest zoo maar ongevraagd dodelijk
bij U aan te bellen om U te vragen of
U ons dat ook eens zou willen leeren.1
Want 't is toch te gek, dat wij, men
sdien op jaren, niet eens goed weten,
wat we gelooven en waarom we dat
alles gelooven. We zijn nu toch geen
kinderen meer, die Roomsch zijn, om
dat vader en moeder het waren."
Plastoor's oogen fonkelden van vreug
de!
„En ziet U, mijnheer pastoor, wij zel
den onder mekaar, die kapelaan die
dat doet is net een gewone kapelaan
als ieder ander, die heeft dat ooJk niet
allemaal van zijn eigen, en als die het
kan, kan onze pastoor het zeker even
goed!"
„Juist zoo, (mijn vrienden, dat is juist
onze roem, dat wij niet onze eigen leer
verkondigen, maar aan de geloovigen
trouw overleveren, wat wij zelf ont
vangen hebben. Zoo sprak ook Christus,
onze meester zelf: mijne leer is niet
de mijne, maar van Hem, die mij ge
zonden heeft."
„Welnu dan, mijnheer pastoor, nu
zouden wij U vriendelijk willen vragen,
wilt u ons tienen dat alles ook eens
een paar uurtjes in de week uitleg
gen? U kunt natuurlijk in die korte
onderrichting van Zondagsochtends lang
niet alles zoo leeren als in een paar
aparte uurtjes in de week, alleen voor
groote menschen. En wij staan er voor
in, daar zijn wij mannen voor, weer
of geen weer, wij komen mot z'n tie
nen, bij U prompt op tijd, dóór waar
ons leeren wilt. Eén ding nog zou
iik er bij willen verzoeken: als er soms
een andersdenkende U ook wil hooren,
mag die dan ook komen?"
„Mannen," zegt Pastoor, met tranen
in de oogen, „ik kan U niet zeggen, wat
uw bezoek en de reilen ervan mij goed
doet. Ge steelt mijn hart. Niets liever
wil ik doen dan dat; als wij toch fcoo-
veei uren wijden aan het onderricht van
uwe kinderen, zouden wij dan gaan
twee uurtjes in de week voor U over
hebben!"
„Maar, mijnheer pastoor, wij zijn nog
niet met honderden, als in Haarlem,
maar met ons tienen!"
„Wat? Al was er maar één, die het
mij vroeg, tik zou onmiddellijk bereid
zijn hem te doen. deelen in mijne
vreugde. Want in de beschouwing van
de Waarheid en de Schoonheid der
Goddelijke Openbaring, ligt een genot,
zoo groot, dat er ri.ets ter wereld bij
haalt. Dat is dikwijls het groolsle ver
driet van den priester, dat bij er zoo-
vei en kent, die nu van de waarheid
en de deugd zijn afgeweken, door hun
onkunde, terwijl zij anders wellicht de
gelijke Katholieken zouden zijn. Daar
om kunt ge er zeker van zijn, dat ik
mijn best zal doen om u alles omtrent
den Katholieken godsdienst mee te
deelen, wat een man van uw jaren
weten moet."
„En wat de andersdenkenden betreft,
ik houd veel van hen, en bid dagelijks
voor hen, dat God hun verstand ver
lichten, cu hun hart bewegen, zal, door
middel van dat sclioone schietgebed van
Rus X: „O mijn God, doe eenheid
der geesten heorschen in de waarheid,
„Daar zijn we mannen voor!"....
Bij ons in Haarlem behoeven de vrou
wen waarlijk voor de mannen niet on
der te doen!
(Red. N. Haart. C t.)
eenheid der harten in de liefde." Doet
u dat met mij; en laten er dan gerust
zoovelen komen luisteren als er willen.
Zegt hun, dat ze niet bevreesd behoe
ven te zijn om een hard woord van
verwijt te hooren; zij kunnen het toch
meestal niet helpen, dat ze andersden
kend zijn dan de Katholieken. De waar
heid kan niet genoeg gehoord worden.
De waarheid zal hen vrij maken van
ongeloof en dwaling, juist als in de da
gen van St. Paulus. Maar geen debat.
Debat is zoo niet uit den booze, dan
toch altijd zonder vrucht. Wel mogen
er vragen schriftelijk gesteld worden,
en dio zal ik naar mijn best vermogen
beantwoorden.
„Tot ziens dan, mannen; ook wij
gaan een cursus beginnen. Bidt God
veel tot het welslagen ervan!" „Vaart
wel!"
De heeren verlaten de pastorie, over
gelukkig!
nn ae Pastoor? Zie, aaar ugt hij
geknield op zijn bidstoel! „Groote God,
ik dank U dat ik priester ben en Gij
mij geroepen hebt om de waarheid en
de schoonheid uwer openbaring aan de
wereld te verkondigen."
X.
„Geen debat." Ook in onze Ka
thedraal wordt er natuurlijk niet gede
batteerd.... en de vruchten zijn er te
grooter om dan oodt met allerlei twist
gesprek ware te bereiken.
(Red. N. Haarl. Ct.)
WEERWRAAK. BELASTING OP
PRANSCHE KRANTEN EN
GESCHRIFTEN.
De Belgen zijn en terecht
zeer verontwaardigd over het heffen
van een bijzondere belasting van iD
Frankrijk werkende Belgen, en over
zware douanerechten van vele produc
ten van Belgische nijverheid.
Van verschillende zijden is al op
het nemen van represaillemaatregelen
aangedrongen.
Belast de producten der Franscbe
pers, zeiden toen sommige Flamin
ganten: gij bereikt daarmede ook nog
het voordeel, dat gij het gebiuikvan
de Vlaamsche taal bevordert, en gij
kunt geen beter middel vinden om de
Fransche pers te noodzaken, uit zelf
behoud tegen de maatregelen van
Frankrijk, waardoor onze industrie
zoo zwaar getroffen wordt, op te komen.
Een voorstel in dezen zin is nu bij
de Belgische Kamer ingediend.
Het voorstel strekt om een belasting
van vijf centimes te heffen van ieder
exemplaar van een buitenlandsch tijd
-chrift, hetwelk handelsreclames vaD
ouitenlandsche producten behelst, en
een belastiDg van 10 centimes voor
elke bladzijde druks van elk exemplaar
van een catalogus, prospectus of prijs
courant van in 't buitenland gevestigde
handelsondernemingen.
Wie weet. hoe België met Fransch
drukwerk overstroomd wordt, zal be
grijpen hoezeereen dergelijke maatregel
den Franschen handel en de Fransche
nijverheid in het algemeen en de
Fransche pers in het bijzonder zou
treffen
Volgens hetzelfde voorstel zal ook
een zegelrecht van 1 pCt. geheven
worden van de nominale waarde van
in België aan de markt gebrachte
aandeelen, obligatiën en andere waar
den van in het buitenland gevestigde
maatschappijen, en een belasting van
2 pCt. van alle bestellingen van open
bare lichamen aan buitenlandsche
lirma's.
De opbrengst van deze belastingen
zal, volgens dit voorstel, in een afzon-
derlijk fonds worden gestort, waaruit
de tijdelijk in het buitenland vertoe
vende Belgische werklieden en geëm
ployeerden ondersteund, en de door
oen in het buitenland betaalde belas
iingen vergoed zullen worden.
HET VERVAL VAN FRANKRIJK.
Evenals de afgevaardigde Lasies
heeft ook de afgevaardigde Gautliier
besloten de parlementaire loopbaan
vaarwel te zeggen.
Uit zijn brief, waarbij hij dit be
sluit aan zijn kiezers kenbaar maakt,
spreekt dezelfde soort moedeloosheid
en ergernis die Lasies vervulde.
Maar waar Lasies zich voornamelijk
teruggetrokken heeft omdat de re
geering der „vrije" republiek op alle
j wijzen de kiezers negerde en kwelde,
die op Lasies gestemd, hadden gel
den voor Gautliier bovendien nog
andere redenen die uit de volgende
passages blijken mag:
„ÏWaaxom zou ik het niet eerlijk
bekennen Ik ben ontstemd en ter
neergeslagen om in de rijen eener op
positie te moeten vechten, die geen
leider heeft geen programma en geen
gemeenschappelijk doel, die uit tal
rijke kleine groepjes bestaat die soms
elkander weer bestrijden, zoodat de
groote individueele persoonlijkheden
waarover zij beschikken kan, in het
I tumult van een kkpazieligen strijd
ten onder gaan.
En misschien was de eenheid ouder
de oppositie nooit meer noodzakelijk
dan thans. Niet alleen wa,t de strijd
voor de vrijheid van kerk en gods
dienst ï>etreft, maar ook in het waar
achtig belang van ons dierbaar laud
zelve.
De meeste afgevaardigden worden
uitsluitend beheerscht door de ge
dachte aan hun herkiezing en dn
15.000 francs die daarmee gemoeid
zijn. Een 200-tal afgevaardigden en
senatoren doen niets dan intriguee-
ren om minister te worden en min
stens een vijftigtal droomt van niets
anders dan het presidentschap der
Republiek, alles wordt ondergeschikt
gemaakt aan de voldoening hunner
privé-wenschen.
Er zijn in Frankrijk geen partijen,
geen principes meer, er heerschtniet
anders dan jaloerschheid, rivalite.t
en zucht naar macht..
Ons parlementarisme begint over
al en ook in het buitenland zelfs in
discrediet te geraken. De groote
massa der arbeiders verwacht niets
meer, de ontwikkelden zien met vrees
en beven het verval der dingen tege
moet en slechts enkele hopen nog op
de stichting van een waarlijk vrije
en democratische republiek in over
eenstemming met het genie van ons
ras.
EEN PROCESSIE VAN BALKAN
VORSTEN.
Koning Ferdinand van Bulgarije is
pas van zijn bezoek aan St. Peters-
borg toruggekeerd, en... daar doemt
de heele rij van verdere Balkanvorsten
op!
De „Wiener Allgemeine Zeitung"
ontvangt een telegram uit St. Peters
burg, waarin het heet, dat de kroon
prins van Roemenië binnenkort een
bezoek zal brengen aan de Russische
hoofdstad.
De „Times" maakt ook meldiDg
van dit bezoek en die van den koning
van Servië en vorst Nicolaas van
Montenegroen dan vraagt het
blad ietwat ironisch of Rusland
hoopt op deze wijze alle verdere
gebeurtenissen in den Balkan af te
wenden, in afwachting van den uitslag
der onderhandelingen met Oostenrijk-
Hongarije 1
De voogdij over den Balkan wordt
met dit al stevig gevestigd.
VERKIEZINGEN.
Canalejas zal de nieuwe verkie
zingen (men k'xest in SpaDje soms
driemaal per jaar een nieuwe kamer!)
liten houden begin Mei.
Hij heeft verklaard lach niet 1
dat de regeering zich er nu eens
heelemanl buiten zal houdenen
hij hoopt natuurlijk 1 dat, het
land een meerderheid voor zija kabi
net naar Madrid zal zenden.
Daar 't nog nooit gebeurd ie in
Spanje dat een verkiezing voor het
zittend kabinet ongunstig afliep ze
tiebben daar middeltjes voor I zal
dei hoop wel vervulü worden I
DE MILITAIRE BOND.
Generaal Konetantinides, vroeger
minister van oorlog, heeft aan een
Atheensch blad mededeelingen gedaan,
die opzien wekken.
De eeneraal verklaarde openlijk, dat
het militaire verbond na de thans
besloten bijeenroeping van de Natio
nale Vergaderii g niet ontbonden zou
worden, maar zou blijven bestaan.
Alluen zou het op streng discipli-
nairen grondslag hervormd worden
ombeter toezicht op de partijen
in de Kamer te kunnen oefenen I
Prachtig. Dat wordt daar een
ideaal-toestand!