der Openbare Godsdienstoefeningen in de R. K. Kerken te Haarlem en omliggende plaatsen.
Na&ffil. lm. „Drukkerij de Spaarnestad."
De Sociale Kwestie en
De Derde-Orde.
Soldaat-Monnik,
Dit nummer behoort bij de
.Nieuwe Haarl. Courant" van 7 Mei.
KINDERHU1SVEST No. 29—31—33. HAARLEM.
Het Auteursrecht op den inhoud van dit blad wordt verzekerd overeenkomstig de wet van 29 Juni 1881 (Staatsblad No. 124,)
ZONDAG 8 Mei.
MAANDAG 9
DINSDAG 10
WOENSDAG 11
DONDERDAG 12
VRIJDAG 13
ZATERDAG 14
Zondag onder
het Octaaf v.
0. H. Hemel-
vrt. H. Aarts
engel Michaël.
H. Gangulphus,
Martelaar.
Overbrenging
van hetgebeen
te van den H.
Bavo.
H. Gregorius v.
Nazianze, Bis
schop Belijder,
Kerkieeraar.
Octaaf van 0.
H. Hemelvaart.
H. Antonius,
Bisschop en
Belijder.
Vigelie v. Pink
steren. Ge-
bodenVas
tendag.
ZESDE ZONDAG NA PASCHEN.
Evangelieverklaring.
KERKBERICHTEN.
Kathedrale Kerk St. Bavo
Parochiekerk van den H. Joseph.
Parochiekerk van den H. Antonius
van Padua.
Kerk van het Allerheiligste Hart.
Kleverparkweg.
Parochiekerk van de H. H. Elisabeth
en Barbara.
Schoterkwartier.
-
I
DE OFFICIEELE KERKLIJST
UITGAVE VAN DE
Directeur: F. H. JU. v. d. GBIENDT.
ADVBBTENTIÊN:
Van I tot 6 regelst LSO.
Elke regel meer
0.20,
Ingezonden mededeelingen tussohen den tekst ten
minste 6 regels fl.50; elke regel meer 0.80,
Les uit den eersten brief van den
H. aposte! Petras; IV, 7—11.
Zeer geliefdenWeest bedacht
zaam en waakt in de gebeden.
Maar vóór alles: hebt wederzijds
bestendige liefde voor elkander,
want de liefde bedekt éene menigte
van zonden. Weest jegens elkander
gastvrij zonder morren. Staat elkan
der ten dienste, een ieder naar de
gave, die hij ontving, als goede
uitdeelers van Gods menigerlei ge
nade. Spreekt iemand, als woorden
Gods; oefent iemand eene bediening
uit, ais uit eene kracht, welke God
verleent; opdat in alles God ver-
-heerlijkt worde door Jesus Christus
onzen Heer.
Evangelie volgens den H. Joannes;
XV, 26—XV), 4.
In dien tijd sprak Jesus tot zijne
leerlingen: Als de Trooster, dien
Ik u van den Vader zenden zal,
den Geest der waarheid, die van
den Vader voortkomt, zal gekomen
zijn, zal Hij getuigenis van Mij
geven. En gij zult getuigenis geven,
omdat gij van den beginne met
Mij zijt.
Deze dingen heb Ik u gezegd,
opdat gij niet geërgerd wordt. Zij
zullen u uit de Synagogen bannen
ja, het uur komt, dat al wie u
doodt, meenen zal Gode dienst te
doen. En dit zullen zij u aandoen,
omdat zij moch den Vader noch
Mij kennen. Doch Ik heb u dit
gezegd, opdat, als het uur er van
gekomen is, gij gedenken moogt,
dat.Ik het u gezegd heb.
ZONDAG NA HEMELVAART.
Jesus Christus spreekt in het
Evangelie van dezen Zondag tot
Zijne apostelen over den Heiligen
Geest, dien Hij hun weldra zal
zenden, en Hij geeft dien Heiligen
Geest twee namen, die Zijne wer
kingen aanduidenHij noemt Hem
den Trooster en den Geest der waar
heid „Wanneer de Trooster zal ge
komen zijn, dien Ik u van den
Vader zenden zal, den Geest der
waarheid, die van den Vader uit
gaat, die zal van Mij getuigenis
geven." De H. Geest moest de
apostelen troosten over het gemis
van Jesus, die hun tot dan toe ge
holpen had, hen troosten ook in de
beproevingen en vernederingen die
hen wachtten. Maar Hij moest hun
ook alle waarheid leeren, hen her
inneren aan wat Jesus hun steeds
gezegd had, ben vervullen met Zijn
wijsheid om diedeer zonder dwaling
aan de wereld bekend te maken,
met Zijn kracht om alle vervolging
en den dood zelfs voor die leer te
verduren. Die H Geest zeu door
Zijne wondermacht, die Hij aan de
apostelen mededeelde, getuigenis
van Jesus' Godheid afleggen, maar
met Hem zouden ook de apostelen
zulks doen. „Ook gij zult getuigenis
geven, omdat gij van den beginne
met Mij zijt." Jesus vereenigde die
twee getuigenissen, omdat zij nooit
gescheiden moeten zijn, en inder
daad slechts één getuigenis uitma
ken. De H. Geest inwendig en de
Apostelen uitwendig verkondigen
dezelfde waarheden. De Apostelen
spreken door ingeving van den H.
Geest, de H. Geest openbaart zich
door de stem der Apostelen. Zij
waren de afgezanten door wie de
H. Geest sprak tot de wereld.
Vooral daarom sprak Jesus Zijne
apostelen over den Heiligen Geest,
den Helper en Trooster, omdat Hij
hun ging openbaren wat zij in de
toekomst om Zijnent wille zonder
te lijden hebben. Een dringende
rede bewoog den Zaligmaker om
die geheimen van een nabij zijnde
toekomst voor Zijue apostelen te
oütsluiëren. Waren zij van die aan
staande vervolgingen niet onderricht
en geheel onvoorbereid in die vei-
drukking geraakt, zij zouden zich
wellicht aan Jesus geërgerd hebben,
aan het wankelen gebracht zijn in
hun geloof. Maar nu Hij hun Zijne
voorspellingen had doen hooren, nu
Hij bewezen bad dat Hij alles wist,
dal de geheele toekomst voor Zijue
oogen open lag, dat Hij derhalve
God was, kon bij hen geen twijfel
opkomen, en was de overtuiging bij
hen gevestigd dat Hij die alles wist
ook alles vermocht, dat Hij die hen
het lijden had voorspeld, ook de
macht bezat om hen in den felsten
strijd overwinnaars te doen zijn, „dat
heb Ik tot u gesprokeu opdat gij
niet geërgerd wordt."
In dubbel opzicht zouden die ver
volgingen hen treffenin hun goe
den naam en in hun lichaam. Zij
zouden als boosdoeners en vijanden
der wet uit de synagogen geban
nen worden, en nun leven zelfs
voor den Naam van Jesus moeten
offeren. „Zij zullen u buiten de
synagoge werpen, ja de ure komt
dat al wie u doodt, meenen zal Gode
een dienst te bewijzen." Ook de
reden waarom zij zouden vervolgd
worden, wilde Jesus hun openba
ren, „dat zullen zij u doen, omdat
zij noch den Vader noch Mij ken
nen." De Joden en later de heide
nen, die Jesus leerlingen vervolg
den, zij zouden dit niet doen, als
zij Hem en den Vader die Hem
gezonden had konden. Doch dit
was geenszins eene verontschuldi
ging voor hen, daar Jesus zelfver
klaard. hadals Ik niet gekomen
was en tot hen niet gesproken had,
zouden zij geene zonde hebben,
maar nu hebben zij geene veront
schuldiging voor hunne zonde. Nog
maals herhaalde Jesus het doel van
Zijne voorspellingDit heb Ik tot
u gesproken opdat wanneer de ure
daarvaü gekomen is, gij gedachtig
zijt dat Ik het u gezegd heb." Ook
tot ons zijn die woorden gesproken.
„Allen die godvruchtig willen leven
in Christus Jesus zullen vervolging
lijden," zegt de H. Paulus tot Ti-
motheus. Als ook wij dus om wille
van onze deugd of onzen godsdienst
vervolging en versmading, bespot
ting en achterstelling van de we
reld te verduren hebben, herinne
ren wij ons dan dat Jesus het ons
voorzegd heeft, dat de dienaar niet
beter is dan de Meester, en troos
ten wij ons met de gedachte dat
de H. Geest ook voor ons een Hel
per en Trooster zijn zal, dat Hij
ons zal versterken en bijstaan om
standvastig te blijven, en gaarne
smaad en vernedering te verduren
om Jesus' Naam, dan zullen wij
ook door Hem met de apostelen
eenmaal voor eeuwig verheerlijkt
worden in den hemel.
Moralisten en denkers roepen het
uit en om het te gelooven, be
hoeft men slechts zijn oogen te
openen het zinnelijke, de weelde,
de hoogmoed regcerende dorst
naar goud verteert meer en meer
de opkomende geslachten; en op
dat onze tegenwoordige maatschapij
niet ten gronde ga in het lage van
het paganisme of heidendom, is het
meer dan tijd haar opnieuw de ver
sterving, de nederigheid, de zuiver
heid, en de voortdurende beoefe
ning van alle uitwendige deugden
te leeren, ontloken in de schaduw
van het Kruis.
Welnu, aldus merken Paus Leo
XIII en Pius X op, een ieder die
verstandig in het wezen der zaak
doordringt, die zich de moeite ge
troost de natuur, de wetgeving, de
uitwerkselen van „de orde vau
boetvaardigheid", te bestudeeren,
zal de Derde-Orde de verrijzenis
van het christelijk leven toeschij
nen zij is hoofdzakelijk het kort
begrip, de dagelijksche toepassing
van het Evangelie zelf, de toepas
sing van den hechten geest des
geloofs, der deugden van zelfver
loochening en liefde voor een ieder
in het bijzonder, voor het huisgezin
en voor de maatschappij.
Een eerste plicht, welken zij haren
leden oplegtde eerste belofte,
welke zij van hen vordert, is, om
als levensregel ernstig en krachtig
de geboden van God en der-H.
Kerk op te volgen; dat is om
Christus te laten regeeren zoowel
in hun hart als in hun gedrag.
Ja, de Tertiaris moet vóór alles,
bij alles en in alles christen zijn;
christen in zijn denken en oordeelen;
christen in zijn doen, in zijn be-
geeren en willen; christen zoowel
in- als uitwendig. De regel beschermt
hem tegen ongeoorloofde vermaken,
gevaarlijke gelegenheden, bals en
losbandige tooneeivoorstellingen. Hij
verbiedt hem zich te buiten te gaan
aan spijs of drank; ook staat bij
niet toe de grillen der weelde en
der ijdelheid in te willigen.
Wie ziet dan de heerlijke resul
taten niet in van deze voorschriften,
indien ze getrouw worden opgevolgd?
Een jeugdig persoon, Tertiaris, zal
rein leven; hij zal zijn verstand
en hart niet in slemppartijen bezoe
delen.
De vader de huisgezins zal als
Tertiaris, de heilige wetten des
huwelijks 'en de echtelijke zuiver
heid eerbiedigende werkman zal
zijn werkloon, bet brood zijner
kindereu, niet in café's en herber
gen verbrassen. De man in de we
reld, Tertiaris, zal zijn stand in de
maatschappij eerbiedigenhij zal
den glans van zijn fortuin, zijn eer
zijn naam niet onteeren in geneime
minnarijen bij balgelegenheden, bij
slechte schouwtooneeleu, in schan
dalen van ongebondenheid De
jonge dochter en de moeder, Ter
tiaris, zullen haar plicht en haar
eer niet in bedwelming van genot
en de aanlokselen der mode ten
offer brengen. De koopman als
Tertiaris zal gedenken, dat de zucht
naar winst niet de overhand mag
hebben bij de wetten der rechtvaar
digheid.
De bloei der Derde-Orde zal
zonder twijfel, geheel in het bijzon
der het herstel zijn van het huis
gezin; want haar regel, aangevuld
door Paus Leo XIII z.g., stelt alles
in het werk om dit te verkrijgen;
zij schrijft, den Tertiaris uitdrukke
lijk voor zich te beijveren een goed
voorbeeld te geven te midden van
den huiselijken haard en alles daar
uit verwijderd te houden wat af
breuk aan de deugd zou kunnen
doen. Wie zal ons het huiselijk ge
luk weergeven van eertijds, zoo
niet de% Derde Orde, vreedzaam als
het kloosterleven, rein als een hei
ligdom, waar de wereldsche harts
tocht de vrooüjkheid en den vrede
niet verstoren?
De Derde-Orde gebiedt redelijke
en getrouwe gehoorzaamheid jegens
alle wettige overheid, zoowel op
maatschappelijk als godsdienstig-
gebied: Laat de Derde-Orde aan
groeien in getal, en weldra, in plaats
van ontevredenen, die gereedstaan
om wanorde en oproer te verwek
ken, zullen er in de maatschappij
onderdanige burgers opstaaD, kloeke
verdedigers van gezag en recht.
De eeuw, welke wij zijn ingetre
den is ontegenzeggelijk de eeuw
van Sociale kwestie's, vap demo
cratisch streven. De rol, de zending
der Katholieken, priesters en leeken,
herders en getrouwen, is niet; terug
uit te zien, om ontmoedigd te zuch
ten op de puinhopen eu lij ken
neen, wij moeten den geest des
Evangelie's doen schitteren in het
midden der democratie, dat heet:
het streven verchristelijken; dat
heet, volgens de uitdrukking van
een welsprekend bisschop, „de Kerk
aan de eeuw geven, en de eeuw
aan de Kerk." Welnu een der beste
middelen om tot dit doel te geraken,
is, de verbreiding der Derde-Orde
van Franciscus.
Waarom? Omdat in de moderne
wereld, die dorst naar vrijheid, ge
lijkheid en broederschap, de Derde-
Orde volgens de uitdrukkelijke ver
klaring van Leo XIII z.g., die ware
vrijheid, gelijkheid en broederschap
kan aanbrengen, En met het oog
op deze oeconomisehe vraagstukken,
vraagstukken vol beteekenis, met
betrekking tot kapitaal en arbeid,
die aanzetten om tot in de geheim
ste diepten af te dalen, hoe zeer kan
de Derde Orde hier op onzen tijd
niet inwerken?
En hoe Door bij verschillende
vraagstukken een keurbende van
uitgelezen mannen te groepeeren,
die terzelfder tijd de liefde tot God
en hun evenmensch in het hart
omdragen naast nederige, onderwer
ping aan het gezag der Kerk en
krachtdadig werken tot vooruitgang
en wettige hervormingen. Door èn
in de hoogere kringen èn onder
het volk den socialen geest van
den arme van Assisië te doen bin
nentreden, een geest van rechtvaar
digheid en zachtmoedigheid jegens
de kleineren en zwakkeD, een geest
van eendracht en onderlinge liefde,
waarvan de Derde-Ordeiing als
doortrokken moet zijn, en dien hij
onvermoeid ook aan anderen moet
trachten mede te deelen.
Eindelijk en in een vereeni-
ging, die de vertegenwoordigers Ier
voornaamste werken aan een sluit,
ia dit punt. bijzonder belangrijk
de Derde-Orde heeft ook een voor
name rol te vervuilen in hetgeen
ik noem: ,,de christelijke bevrach
ting" en het „geestelijk bondgenoot
schap" de katholieke vereenigingen.
Wat wil dat zeggen?.
Dat beteekentde Derde-Orde
behoeft andere werken niet te onder
kruipen, behoeft ook een ander
nïet te vervangen, Haar zending is
door alien „aao te wakkeren", er
„de band" van te worden.
Deze conclusies wijzen, er duide
lijk op, hoe-nuttig het zou zijn, dat
katholieke vereenigingen, industri
eelen en voormannen zich aan den
bloei en verspreiding der Derde
Orde wijdden.
P. C.
in dieze dpgen, nu de wio;ada dofl
sector Lss en. zich richt tegen de kloos
terlingen, die verjaagd worden uil een
Land, dat het hunne is. en dad zij lief-I
hebben, is het volgende verhaat van
generaal baron Ambert zeer actoeieik
Met haastigen tred stapje generaal.
Ainbert door de rue du Bod, toen hij
een armen oapucij u ontmoette, wiens
pijnlijke gang zware vermoeidheid ver
ried.
Toen ik hem zag naderen in zijn
lange bruine pij, met hloole voeten ear
ruwe sandalen, maakte zich een gevoel
van medelijden van mij meester, en
ik vond, dat deze man aan de armoede
een stempel van adeldom gaf; zijn
houding: was fier en waardig:, en loen
hij toevallig zijn oogen opsloeg, zag ik
ze schitteren als heldere lichten, wuer
-glansen door nevelen boren.
Zijn gelaat droeg een diep 1 idtee-j
ken en ik gevoelde voel voor dezen
man, toen een net gekleed jongmonsch
in 't voorbijgaan den monnik toesnauw
de: „Lafaard, luilak."
V eronitwaardigd keerde ik mij om
en wijde den kloosterling wreken'.
Doch hij, legde de hand op mijn arm'
en zei niet zachte stem: „O neen,
mijjhjieer, laat datj"
Ik nam den jongeling terdege op,
prentte zijne gelaatstrekken diep in
mijn geest, en keerde lot den Gapucijn
terug, ten einde hem' tegen verdere
onkiaschheden te vrijwaren.
Hij bekeek de roset in mijn knoops
gat en vroeg: „U is militair, mijn
heer
Ik knikte bevestigend.
„Welnu", hernam hij, „zoo gij fe
Versailles mocht komen, breng dan
een bezoek aan 't Capucijnenklooster
en vraagt aan den overste of ik een
lafaard en luierik ben."
Later was ik te Versailles en bracht
den overste een bezoek.
„Ik weet", sprak hij, „wat u hier
heen voert."
Vervolgens liet hij mij een koffertje
zien dat verschillende papieren en een
ridderkruis van het Legioen van Eer
bevatte, benevens' een geweerkogel.
Deze kogel zoo verhaalde mij uit
voerig de oversite was bestemd voor
een commandant, loen een jeugdige on
der-officier nog juist den lijd had zich'
heldhaftig tusscben hem en het geweer
v,an den Arabier te werpen.
„Welnu", zei de overste, „deze ser
geant-majoor was de Gapucijn, die door
den jongen man werd gescholden voor
en luierik''
De overste voegde er bij, dat de
man, toen hij den commandant zal
vallen, de belofte aflegde, dat hij zich
commandant hel leven mocht redden,
zou toewijden aan God zoo hij den
God verhoorde zijne bede en terwijl
de commandant bevorderd werd tot
generaal, zei de sergeant-majoor de
wereld, de fortuin en dit zoo roemvol
verdiende ridderkruis vaarwel. Deze
dappere soldaat verborg zijn lilteeken
onder de ruw e kloosterpij om brood te
bedelen voor zijn broeders, terwijl hij
zijn naakte voelen stuk loopt over de
scherpe straalsteenen.
Ambert was over dit verhaal ten
zeerste ontroerd en onophoudelijk
speelde het later nog door zijn geest.
„Een avond." zoo vervolgde hij zijn
verhaal, „ontmoette ik op een schitte
rend feest, dal een der meest gevierde
dames van Parijs voor haar vrienden
gaf in haar woning op de Avenue de
Hoche, een zeer druk jongmensch in
wien ik onmiddellijk denzelfde, her
kende, die den kloosterling had ba-
leedigd.
Ik vervoegde nlij bij de barones de
S. M. en vroeg haar den naam en het
adres van den jongen man.
Bereidwillig deelde ze mij mee, dat
hij de zoon was van generaal Cr., wo
nende in de rue Tail bo ut.
Den volgenden morgen belde ik aan.
De jonge G-ustaaf bevond zich in ee.n
salon, dat overladen was met allerlei
nutitelooze w eelderige pruil en en rookte
een fijne Havana. kTe midden van dit
paneelwerk prijkte het portret van zijn
vader, in generaalsuniform, de borst
bedekt met ridderkruisen en eeretee-
kenen, maar met 'n gelaat van lijden
en kommer doorploegd.
Toen beschouwde ik het portret en
sprak tot den jongen man:
„Uw vader was een zeer intiem
vriend van mij".
Het gelaat van den jongeling hel
derde op, want hij droeg zijn vader
een diepe vc.raori.ng toe.
Hij vertelde mij, dat zijn vader maar
een arme officier was, wien de fortuin
en de roem pas In de hoogerfc rangen
waren ten deel gevallen.
„Zoodat gij, indien uw vader als ba-
teljons-commandant was gesneuveld1,
maar een arme drommel zoudt zijn
geweest."
„Helaas, ja. antwoordde Gustaaf
blozend.
Vervolgens begon hij met groole. Kab
belzucht uit te pakken over schouw
burg, academie, Sorbonne. en meer
dergelijke, terwijl hij de namen der
actrices, letterkundigen, artisten, enz.
door elkaar mengelde.
„Het leven," philosopheerde liij
verder, „is een vlugge reis, en men
moet de bloemen en vruchten maar
plukken zooals men kan."
Verstoord stond ik van mijn zetel
op en sprak: terwijl ik hem vlak in
de oogen keek:
,,Ln arme Capucijnen beleedigen."
Gustaaf sidderde, ik deed hem op
staan van den stoel, waarop hij ge
zeten was en verhaalde ham, voor
het portret zijns vaders, het edele en
roemrijke leven van den generaal,
gered door den sergeant-majoor.
Gustaaf's oogen werden vochtig en
ik voelde-zijn hand in de mijne beven.
Op mijn vraag, wat hij gedaan had'
voor dien sergeant-majoor, aan wien
zijn vader het Teven te danken had,
antwoordde hij„Ik lieb hem tever
geefs overal gezocht".
„Welnu", zei ik, „de Gapucijn, dien
gij op straal beleedigdle, is de dappere.
Gij leeft in overdaad! en gepot, terwijl
hij: slechts een armoedige oei bewoont:
hij is bedelaar geworden, opdat God
het leven uws vaders zou sparen. Ter
wijl gij in uw rijtuig gezeten, de bos-
schen doorkruist, heeft hij zelfs geen
slok om zijn iichaam le steunen, dat
altijd nog lijdlt aan de wonden, in
i den slag opgedaan; onlangs ontmoet-
tet gij hem en gij had' de wreedheid
hem te belcedigpn. Gij scholdt hem
voor lafaard, ellendeling di,e gij zijt...
„Vergeving", snikte de jonge man
vol schaamte.
Ik ging heen en liet hem met zijn
berouw alleen. Eenige dagen Later
kwam hij naar me toe, bleek en gel-
heel ontdaan. Hij verzocht mij hem te
begeleiden naar het klooster der Ca
pucijnen te Versailles.
Daar aangekomen vroeg hij den over
ste toestemming den kloosterling te
mogen sprekep, die gediend had bij de
zouaven.
De overste willigde het verzoek in
en liet ze beiden alleen.
Na verloop van een uur verschenen
de jonge man en de pater in dakloos- i
toegang. j
De Gapucijn w ee,s hem de kapel en
Gustaaf vertoefde lang voor het altaar.
De vinger Gods had hem hierheen
geleid.
j Weken en maanden verliepen, voor
dat de bekeerinjg geheel en al was j
voltooid. Maar de trots "was "ten slotte
gebroken door de liefde eai een arme i
monnik had een jong en rijk wereldL
ling op den goedien weg teruggebracht.
Later kwam ik op het Kan?oor van,
den jongen man. Ojp zijn lessenaar
stond het beeld van, een Gapuicijn, knie
lend met hét kruisbeeld in de hand.
Ik beschouwde het met aandacht.
„Ik geef het u ten genschenke. neem
het mee," ?ei Gustaaf.
En thans, nu ik deze regelen schrijf,
staat daar 't bronzen beeld, en schijnt
mii toe te luisteren: bid. voortdurend'I
Auteursrecht vom behouden.
ZONDAG, de H. Missen te half
7, 8 uur en 9 uur en te half 11 d«
Hoogmis. Geen Catechismus. Om 1
uur zal het H. Vormsel aan de jon
gens en om, 3 uur aan de meisjes woor
den toegediend Geen Lof
Maandag, .Woensdag eu Vrijdag
avond i uur oefeningen van de Mei
maand
ZATERDAG. astendag 's Av. te
7 uur Rozenhoedje in de Mariakapel.
A.s Zondag hoogfeest, van Pink
steren. half 11 plechtige Pontificale
Mis.
Dinsdag en Donderdagavond- om
kwart- vóór S cursus in de Katholie
ke Geloofs en ZedcTeer (over de God
heid van Chr.)
ZONDAG, heden te 7 uur- en half
9 de stille H.H. Missen, te Ëalf 11
de Hoogmis. Geen Catechismus, te
7 uur Lof met preek
Gedurende de Meimaand iedere*
alvond te 7 uur Lof met Rozenhoedje.
DINSDAG, te half 7 Congregatie.
DONDERDAG, half 11 Veni Creator
cn gezongen H. Mis, waaronder huwe
lijksvoltrekking.
VRIJDAG, 8 uur II. Mis voor den
heer M. A. de Ridder, als Lid Broe
derschap van het H. Hart.
ZAIERDAG, te half 9 de H. Mis voor
de Bekeeripg der Zondaren in de ka
pel van het miraculeuse Mariabeeld.
Na den middag van. 5—10 uur ge
legenheid om te biechten en te 7 uur
Lof met Rozenhoedje.
Deze week de H.H. Missen en tea
ring als gewoonlijk.
ZONDAG, te 5 uur, 7 uur en kalf 9
de gdezen H.II. Missen, te half 11 de
Hoogmis. Na de Hoogmis te 12 uur
zullen in deze kerk eenige mannen- en
vromvenplaaJsen verpacht worden,
's Namiddags te half 4 Vespers en Ro
zenhoedje.
MAANDAG, te half 8 en 8 uur de
H.H. Missen als uitvaart van den heer
Petrus Raassen.
Gedurende deze week dagelijks, uitge
zonderd Zaterdag, "s avonds te 7 uur
Maa-iaiof en Rozenhoedje.
DINSDAG, 5e Dinsdag der Novene
ter eere van den H. Antonius, te S
uur gez. H. Mis. 's Avonds te 7 uur Lof
en Vergadering der Broederschap.
WOENSDAG, 7 uur, half 8 en 8 u.
de H.H. Missen voor Mej. Joanna Ma
ria Molenkamp, als Lid der Broeder
schap „Haarl. Processie naai' Kevelaer".
's Avonds te 7 uur Lof en Vergadering
voor de Leden der 3e Orde van den
-H Franciscus.
DONDERDAG, te 7 uur, half 8 en
8 uur de H.H. Missen voor Malthaeus
de Ridder, als Lid der Broederschap
„Haarl. Proc, naar Kevelaer'
VRIJDAG, 's av. le 7 uur Lof en Oe
fening van den H. Kruisweg.
ZATERDAG, 's morg. het Rozenhoed
je na de H. Mis van half 10.
Dien dag, Vigilie van Pinksteren, ge
boden Vastendag.
ZOlNDAG, de H.H. Missen le 9 uur
en half 11. Te 4 uur Lof en Rozen
hoedje.
DINSDAG, te half 8 gezongen H.
Mis ter eere van den H. Antonius
's Avonds te 7 uur Lof.
VRIJDAG, le half 8 gezongen H. Mis
lei' eere van het H. Hart, 's avonds
le 7 uur Lof.
ZONDAG, de H. Missen om 5. 7,
9 en half 11 uur de Hoogmis, half 7
Lof met, predikatie en gebeden der
Meimaand
DINSDAG, 'sav. half 8, Lof ter
•ere van den H. Antonius
DONDERDAG, om 9 uur H Mis
voor de leden der Rroelerschap van
O. L Vr. van Altijdd. Bijstand. Om
half 8 Lof ter eere v. h. Allorh. Sa-
cramcnt
VRIJDAG, half 8, Oefening van
den H. Kruisweg.
ZATERDAG, geboden Vasten en
On thoudingsda