DAGBLAD voor NOORD- en ZUID-HOLLAND. •rSSr lilMn—i 151 mis HAARLEMSCHE ALLEDAEJES BUITENLAND. Zaterdagavondpraatjes, Kinderhuisvest 29-31-33, Haarlem Bericht. Indrukken van de Sociale Week. ZATERDAG 20 AUG 1910. 35ste Jaargang Ho. 7271 Bureaus van Redactie en Administratie Intercommunaal Telefoonnummer 1426. Voor advertentïën en reclames buiten Haarlem en de agentschappen wende men zich tot RICARDO's Advertentie-Bureau, tl. Z. Voorburgwal 242, Amsterdam, Int. Telefoon 1020. Alle betalende abonnés op dit blad, die In het bezit eener verzekeringspolis ztfn, zijn volgens de bepalingen op de polissen vermeld, tegen ongelukken verzekerd voor De uitkeerlng dezer bedragen wordt gegarandeerd door de Maatschappij „Ocean" Bijkantoor voor Haarlem de Nederlandsche Credietbank Nieuwe Gracht 11 Dit nummer bestaat uit oier bladen, ui. o. de Of ficiéél e Kerk! ijst en het QeïliustreerdZondags- blad in 8 bladzijden. EERSTE BLAD. Een waarschuwing. V. Volks-kunstgevoel. Algemeen Overzicht. RENE HURLEMSCHE COVRHIT ABONNEMENTSPRIJS: Per 8 maanden voor Haarlem Voor de plaatsen, waar een agent is gevestigd (kom der gemeente) Voor de overige plaatsen in Nederland franco per post Afzonderlijke nummers f 1,35 1,36 1,80 0,03 PRIJS DER ADVERTENTÏËN: Van 16 regels 60 cent (contant 50 oent) Iedere regel meer 10 oent Buiten Haarlem en de Agentschappen 15 cent per regel. (Buitenland 20 oent Reclames dubbel tarief Dienstaanbiedingen 25 cent (6 regels), driemaal voor 50 cent (4 oontant). IDOD werken. overlijden. hand of voet. éen oog. éen duim. één wijsvinger. li GULDEN bij verlies van één anderen vinger. No. 51. In. hot duin tusschen Zandvoort IJmuidetn, zelfs tot dichtbij het Klopje, soms ook achter Oyerveen, «■werft oen „heer" rond, die eropi uit is met speelgoed en lekkernijen klei ne jongens mee te lokken. Aan de redactie van ,pns blad is al één geval bekend yan een jongen •uit het Leidsche kwartier, die met e'n broertjes en vriendjes aan bet wandelen was in 't duin, en dia werd 'meegetroond naar verlaten hoekjes doch te rechter tijd door een' toevalligen wandelaar .werd ont zet. De „heer" ging pp de vlucht. tWüj deelen1 dit mede als een ern stige waarschuwing.. Laat uw jongens en meisjes niet «onder geleide het duin ingaan Hier behoeft geen woord meer bij Aan onze abonne's die een abonne ment op het Kort Verslag bestelden, zonder het bedrag ad. f0,50 erbij te voegen verzoeken wij dit alsnog dirtcï in te zenden. Bestellingen waarbij dit bedrag niet is ingesloten kunnen NIET worden uitgevoerd. Gisterenavond eien les ovter de noodzaak Van kunst aan het volk Maar nu zou ik wiel eens willen) hoorein, zoo zei m© gisterenmiddag nog een, hoe dat bij Katholieke So cial© Acta© kan worden bijgebracht! Kapelaan Hoozemans van Feijen- ootrd hij zorgde ©r zeflï Voor, dat we dat JFeijenoord niet vergeten zou den. Waar 't hart van vol is zekerkapelaan Hoozemans tvam Feijenoord dan gaf er gister avond antwoord op, en afdoend! Dat- was ©en streng-loigisch, pak- kjernd betoogho© „kunst aan het volk" óók is ©en voornaam d©el der social© actie. Kapelaan Hoozemans gaf de groo- te lijnen'; d© mensch Voelt intuïtief iats voor schoonheid, yoor .wait hij als schoon beschouwt .althans. 'Dat hun keren naar „wat waar ©n goed en schoon' is, dat is als ©en heimwee des gemoeds naar h©t Paradijs, en oinze zintuigen, die de materieele helpers zijn v!an d© ziel ©n di© het verstand niet alleen Voorlichten maar zelfs Vaak dringen in de richting di© hun lief is, .dienen dan ook wil het goed© en ware en schoon© in geeste lijk en tijdelijk opzicht bereikt wor den te worden „gevoelig-ge- maakt" zooals d© fotografische plaats „gevoelig." moet 'zijn yoor het licht, wil h©t verstand de schoon heid kennen en waandeeren, die schoonheid, die d© afspiegeling is yan God den 'H©er Endi© ons ook beter maakt, naar lichaam en .ziel. Di© ook 't volk bewaart yoor het kwaad en opleidt ten goede; zoowel maatschappelijk als godsdienstig., Is dat g©en sociale actie ?i Is dit zelfs geen practisch so ciaal Werk .op ,dc allereerste plaats, deze kostelijke! uiteenzetting „van Je noodzakelijkheid om .ons Volk ,wat meer en béter 'kunstgevoel in te pren ten, en de wenschelijkheid dat we alle daaraan pieewerken Inderdaad, deze les oVer .de „kunst voor het volk" is zeker een der mooi ste geweest v'an de heele Sociale ÏWfeek. Over 't goedyolgehouden practisch© karakter van dezen iieergang.spraken we al in de Vorige „indrukken", hoe prachtig is dat karakter niet doorgevoerd en nu wleer schitterend .uitgekomen bij deze aVond les [Want zóó als kapelaan Hooze mans naar het hart v'an zjn gehoor sprak ovér het deelijke van die,, moo ie kamer" in menig werkmanshuis, zooals hij met rak© scherpte den wansmaak geeseld© Van .ons zingen, Van ons feestvieren, van de liefheb- blerijöomedies en d© tingeltangels', zóó begrepen ,we ten Volle het eciht- social© werk Van intellectueele mooi heid-brengen in 't vaak materiëel leelijke Van het Volksleven, en zóó ook zagen, ,w© b.V in, koe sooiaal- opVoedend de Kerk werkt met hare heerlijke liturgie, «die de geloofs waarheden schrijft op de muren voor hen die ze uit de boeken niet lezen kunnen..naar Paus Giego. ius woord. Kunstgevoel bij het volk aankwee- kien, wa,s dat nu nét niet wat goeds Voor hen,, die ,Van die andere „sooialerigheid", van studie over ar beidscontracten of werkstaking, ov'er Vakorganisatie of drankbestrijding toch niet Veel hebbenmoeten, zoo Vroeg kapelaan Hoozemans ondeu gend Dat was een sohalkschheid die wel insloeg, maar die toch eigenlijk viel buiten het streng© les-betoog. Want kunstgevoel voor het volk aankwee- ken is plicht aldus zei da les- gevfer later zeer terecht en al .blijft nu .altijd én pVeral d© strijd- i Vraag „wat is kunst", een vraag die wél een PilatusVraag lijkt maar zo toch niet is omdat de waarheid reëel en de kunst ideëel is, ,totcb is hét Zie ker dat ,wat secure wansmaak is en onsdioonhéid, moet worden Verwij derd en bestreden, en dat het onbe- twistba.ar-opv'aedend-schoone wel ,te kennen en te onderscheiden is, zooals het kan en moet worden bevorderd door al wi© het goed meent met het volk, ons CJliristelijk, "ons Katholieke volk bovenal. Trouwens,de Kerk gaat Voor. D© mooi© .liturgie bewijst het. En te recht mocht de lesgever zoggen da,t de school moet Volgen, al geloo- Ven. we dat hij wel al te pessimis tisch oordeelde ov'er hetgeen op onze Koomsche scholen door 'JRoomschc .on derwijzers nu al gedaan „wordt ju deze richting. D© yereenigingen moieten- m©© hél- pten aan bevordering van volks kunstgevoel wiaarom waren er niet méér en talrijker yereenigings- mannéjn ook uit ons Haarlem en om géving om -deze les zich in het oor t© knotopen Dat d© winkeliers ten slotte veel kunnen doen aan dezen practischeln socialen' arbeid, 'we gelooven het graag, we weten het. Maar wéér mag d© vraag.gesteld, of het geyoel voor ware schoonheid dan eerst niet noo- 1 dig mo©t, aangescherpt 'ook bij velen 1 onder onzen middenstand, of niet ie fotografische plaat yan 'zoo menig j middenstandshart mioet gevoelig worden gemaakt, yoor én aleer er iets Van opvoeden door de Midden- I standers in dezen geest komen kan j Kapéilaan Hoozemans heeft 'inder- i daad door djeze mooi© les dubbel j practisch sociaal Werk gedaan Hij heeft geleerd 'dat sehonmbeids- aankweeking e©ht Katholiek en so- i ciaal is, en dat Voor ons volk kunst gevoel noodzakelijk is. Maar hij heeft óók bewezen en duidelijk gemaakt 'zelfs al wilde hij dit misschien niet zoo uitdrukke lijk dat ©r nog v©el mankeert aan het volks-kunstgevoel ondef alle la gen des volks, en dat we nog maar staan aan hét begin van een langen weg! D|a,t moge ertoe leidén hopen We dat met deze eerste les in kunst in ©ene Sociale Week, dit deel van practisch sociaal leven ook in de organisaties yooral di© dan toch den ,toon aangeven ten slotte voortaan op den voorgrond mag komen 'Op den [BALKAN, herademt men weer wat. I ÏW© schreven onlangs over de ont ij wapeniug's-aCti© der Turksche regee ring in Macedonië, dia tot de vlucht van duizenden Macedonische Pulga- Iren naar Sofia en tot betreding van tTurksch grondgebied door talrijk© Bulgaaxsehe benden heeft geleid; die historie dreigde een tijdlang de Turksch-Bulgaarsche verstandhou ding in ongunstigen zin „te beïnvloe den. De onderhandelingen, onlangs hieromtrent tusschen Sofia en ,Con- siantinopel aangeknoopt, hebben echter thans tot ©en gunstig resul taat geleid ©n de yluchtelingenkwes- ti© schijnt thans definitief ujt den weg t© zijn geruimd. Turkije veroorlooft, d©n terugkeer d©r vluchtelingen naar Macedonië, onder voorwaarde, dat dezen eerst hun wapens aan de Turksoh© regea- ring uitleveren. Juist heeft nog een groep van Ma cedonische vluchtelingen uit naam van 1896 lotgenooten een nota ge zonden aan de gezanten der mogend heden, waarin zij een schildering ge ven van hun toestand, op de mug- genzifterijen der Turken bij de ont wapening wijzen en den mogendhe den verzoeken in Constantinopel stappen te doen, opdat een einde aan de vervolging worde gemaakt én den vluchtelingen veroorloofd wprde naar Macedonië terug te koe ten, onder waarborgen voor het vei lig bezit hunner eigendommen, f U '.We hebben gisteren reeds verteld van de campagne', die TEGEN, [ROOSEVELT wordt .gevoerd, en die er blijkbaar op berekend is, den oud-president te dringen uit het politieke leven. Maar Jtoosevelt is blijkbaar piet van plan, zich dat alles te laten aan nemen. Hij is èr op uit om hulptroepen te recruteeren van allen kant, en heeft zich al direct pa het ongun stig© votum der republikeinen tot denegers gewend D© negérkiezers in de .Ver. Staten hebben als hulptroepen van de een of andere partij een onbeduidende macht[Roosevelt begrijpt dat en zoo hield hij gisteren ©en krachtige speech voor den Amerikaanschen Handel sbond van negers en kreeg •toezegging, dat in héél de Ver. Sta ten de negers met kracht de partij van Roosevelt, zullen steunen Een schrijven van, keizer Wil helm aan Z. H. den Paus. De „Gil Bias" bevat het volgend opzienbarend bericht, dat wij slechts onder alle voor behoud weergeven. Het blad heeft n.l. uit gezaghebbende bron vernomen dat keizer Wilhelm op den dag, dat het congres voor vrijzinnig christendom te Berlijn geopend werd een congres, waarvan wij reeds genoeg meedeelden om de waarde der discussiën te lee- ren kennen een koerier naar' Rome gezonden om een eigenhandig schrij ven aan den Paus te overhandigen. Volgens bovengenoemd blad zou dit schrijven een protest bevatten tegen de discussies van bovengenoemd con gres, want noch hij (de keizer jnoeh de meerderheid van het Duitsche volk keuren de aanvallen van, het congres op de goddelijkheid van Jesus-Chris- tus goed. De keizer herinnert daarbij, aan de woorden van zijp grootvader, die eens op de algemeene Synode in Pruisen gezegd heeft, dat het protes tantisme zonder geloof aan Je godde lijkheid van Jesus Christus zonder vas ten grondslag is. Het keizerlijk schrij ven eindigt met den wenseh dat het roemrijke pontificaal van Pius X nog lange jaren moge voortduren. De spe ciale gezant werd eerst door kardinaal Merry del Val ontvangen, maar toen deze vernam welke opdracht de Duit sche koerier te vervullen had, werd deze dadelijk bij den H. Vader toege laten. Bij, deze audiëntie verklaarde de Paus dat hij zeer getroffen was door de welwillendheid van den Duitschen keizer, wien hij zoo spoedig mogelijk schriftelijk zou antwoorden. In diplo matieke kringen waar bovengenoemd bericht de ronde doet, gelooft men dat het antwoord van den H. Vader reeds door keizer Wilhelm is ontvangen. Een curieus huwelijk is geslo ten. De z.g. baronesse Vaughan, de morganatische weduwe van Leopold II, die, zooals men weet op zijn sterfbed met haar gehuwd is, is hertrouwd met een rentenier Durieux, haren huismees ter. Ze wonen nu op het kasteel Bal- lincourt. De Belgische bladen zeggen dat de twee zogntjes van Leopold II en de barones nu wel spoedig elders zullen worden opgevoed. Een Kathedraal voor doofstom men. De „Ivöln. Volksz." verneemt uit New-York, dat pater J. Mc. Carthy, die zijn geheele leven aan den dienst der doofstommen heeft gewijd, door eenige vermogende Amerikanen in staat ge steld is, een kerk te doen bouwen voor de ongeveer twaalfhonderd Ka tholieke doofstommen, die in New-York wonen. De kerk zal nog dit jaar ge reed zijn en gewijd worden. Geheimzinnige moord. De heer Morin, een makelaar, die te Orsay, in de nabijheid van Versailles teruggetrok ken leefde, werd Woensdagavond in de nabijheid van zijn villa aldaar ver moord. Zijn buurman, de heer Thau- venin, een scheikundige, was op het punt zijn laboratorium te sluiten, toen hij verscheidene schoten hoorde, ge volgd door luide kreten: „Help! Help! Moordenaar!" Op hetzelfde oogen- blik hoorde hij een hevig geklop op zijn deur. Toen hij de deur opende, kwam de heer Morin de kamer bin nenstormen, met bloed bedekt. Ter wijl de heer Thouvenin en Dr. Pauce zijn wonden verbonden, vertelde de heer Morin, dat een man van kleinen lichaamsbouw, in het zwart gekleed en een zwarten hoed op, op de boule vard Dnbreuil, op hem afkwam en rechtstreeks een schot op hem loste. Tegelijkertijd zeide hij: „Heeft u nu genoeg op en neer gewandeld?" De heer Morin zeide, dat hij eenige oogen- blikken te voren bemerkt had dat die persoon zich achter een plataanboom had verborgen. Zoodra hij deze verkla ring had afgelegd, verloor de heer Mo rin zijn bewustzijn. Een geneeskundig onderzoek deed zien, dat zijn .toestand hopeloos was. Zijn longen waren ge raakt en de kogel was in het rugge- merg gedrongen. Hij overleed dienzelf den avond omstreeks acht uur. De po litie weet niets bepaalds aangaande de zen geheimzinnigen moord, ofschoon het zoo goed als zeker is, dat de heer Mo rin door een staker is doodgeschoten, die hem voor een bewoner der boule vard Dubreuil hield, die onlangs men schen in zijn huis gebruikt had, die niet bij de stakers waren aangeslo ten. Valsch alarm op de BrnsseJscho tentoonstelling. Woensdag, rond half 10 's avonds, zoo lezen we in de Belgische bladen, werd de Brusselsche tentoon stelling opnieuw in rep en roer ge steld: men zag boven een restauratie vlammen en rook ten hemel stijgen, en reeds werd geroepen dat de gevrees de roode haan weer zijn vleugels over het gespaard gebleven gedeelte uit spreidde. Men begrijpt den schrik die iedereen overviel. Gelukkig was het maar een valsch alarm. Een kok, die eenigszins te veel zijn dorst had ge- Iescht, had een groot stuk vet in de stoof geworpen, denkelijk den geest ver vuld met het verhaal van die scheeps kapiteins, die soms eene lading var- kensvleesch opstoken om eerder inde haven binnen te loopen. Het was die zonderlinge stookstof, die aanleiding gaf tot ai de vrees en den schrik. De Spa&nsche schatgravers heb ben een nieuwen vorm van oplichting bedacht. De een of andere wildvreem de krijgt medédeeling, dat een Span jaard, die in de gevangenis op sterven ligt, de zorg voor zijn onmondig kind aan hem wil dragen. De belooning zal zijn een vierde gedeelte van zijn vermogen, de rest is voor het kind. De beschikkingen zijn vervat in een testament, dat geheel in den vorm vol gens de Spaansche wet is Opgemaakt. Dan sterft dé Spanjaard en zendt de executeur-testamentair, die zich kape laan noemt, het bericht van zijn over lijden aan den erfgenaam in het bui tenland. Er zijn natuurlijk voorschot ten noodig tot bestrijding van de kos ten een paar duizend mark, die men per aangeteekenden brief moet zenden. Enkele brave Duitschers op het platteland zijn bijna het slacht offer van de bedriegers geworden. Dat zijn de menschen, die in een gange tje wonen en geen kranten lezen. De Duitsche politie zegt er niets aan te kunnen doen, omdat poging tot op lichting volgens de Spaansche wet niet strafbaar is. Ontploffing. Bij den mijnarbeid in het fort Heiligkreuz bij Mainz, bega ven zich gisteren eenige soldaten na het ontbranden van een patroon in de mijngang om de uitwerking van de pa troon n ate gaan. Door de ontwikkeling van giftige gassen werden zij bewuste- CLI. Hoe ik op mijn ouden dag weer schooljongen ben gewor denen hoe het me bevallen is Klantendie ik gemist heb en deelneming die niet ■mag achter b dj vin Over een bezwaar van menschelijk opzichtwit de Zaterdag aoond.rnan ervan denkt, en wat mijn keuze is. Ik ben er ook eens een paar keer uitgebroken, om naar de Sociale Week te trekken. De krant had 't zóó aan bevolen, en 't programma zag er zoo aantrekkelijk uit, dat ik op m'n ouden dag maar weer eens schooljongen ge worden ben, en mee heb zitten leerea wat ons onderwezen werd in Amster dam. Jongen, jongen, wat is mé dat meegevallen! Ik kon natuurlijk niet voor en te na er biji wezen, dat laten de zaken niet toe en moeder de vrouw z»u brommen als manlief zoo eiken dag van den vroegen ochtend tot den. laten, avond in Amsterdam zat. Maar wat ik zoo tusschen vinger en duim nog heb kunnen meenemen, heelt me eerlijk er toe gébracht te zeggen dat onze krant toch gelijk had om de zaak aan te bevelen, want het was er echt- leerrijk, bevattelijk, prettig en gezel- Lig, en je kunt zoo'n verstokte zaken man niet wezen, of er blijft tóch wel wat van al dat geleerde in je hoofd hangen, dat dan biji gelegenheid wel weer eens te pas komen kan. Eén ding eehter is ma eerlijk gezegd, lee- lij.k tegengevallen! Ik had van mijn mede-Haarlemmers een beteren dunk, en vooral van hun leergierigheid en belangstelling heb ik werkelijk hooger gedacht dan de werkelijkheid was. U begrijpt natuurlijk wel wat ik bedoel: ik spreek over de Haarlemsche deelne ming aan die Amsterdamsohe Sociale Week. Zeker: er waren er uit Haar lem v/el, "en zelfs een paar trouwe klanten die geen enkele voordracht, geen enkele les naar ik hoorde, heb ben overgeslagen, maar ik ken er toch nog (heel wat, die o zoo'n groeten mond opzetten over allerlei sociale onder werpen hier in onze vereenigingen en onze besturen, maar die ook o zooveel nog te loeren hebben op dit gebied. En dóórvoor hadden ze nu in Amster dam juist de gelegenheid, zoo goed en zoo goedkoop als maar mogelijk is, maar ze waren er niet! Praat me er niet van, dat althans bij de bfelangrijk- ste lessen die gegeven zijn, onze Haar lemmers niet present konden zijn, och kom! Ik héb ook met verwondering gemerkt, dat er onder de werklieden niet veel animo was, al gaf de ijverige Volksbond zelfs een toelage. De Spoor- en Tramwegmannen zonden een. afzonderlijken vertegenwoordiger. Maar waarom1 de anderen niet? Daar was toch nog heel wat te leeren deze week, en onze Haarlemsche werklie den zijn natuurlijk toch niet zoo dwaas te veronderstellen dat zij wel buiten die kennis 't stellen kunnen of vrat nog dwazer zou wezen dat zij. er al les van weten! Natuurlijk niet! Maar dan zou toch een beetje méér belang stelling zeker geen kwaad hebben ge daan, en b.v. bij Mr. Aalberse's uiteen zetting over da Roomsche vakorgani satie, bij prof. Aengenent's rede over 't collectieve arbeidscontract, bij kape laan Hooseman's merkwaardige les over de „kunst voor het volk" zou ik voor mij' gewenscht hebben, dat de sprekers wat meer Haarlemsche ge zichten hadden gezien! En nu heb ik het niet alleen over de werklieden, maar óók over de Middenstanders, en zelfs over allo anderen in 't algemeen. Ik wil geen bijzondere nadruk leggen op 't wegblijven van dezen of gene, die ik er graag zou hébben ontmoet die enkele keeren diat ik uit de zaak eens weg kon snappen, maar nu de Amster dammers van hun kant aan het kla gen zijn dat er geen studenten van de Universiteit naar de Sociale Week ge komen zijn ik hoorde dat er ééns vier, en ééns één was onder 't ge hoor! im moeten we ons in Haar lem toch niet verbeelden dat wiji ons datzelfde verwijt niet hebben aan te trekken 1 Het gaat trouwens met die Sociale Week net eender als met de retraites in Noordwijkerhout. Het is voor velen een nieuwtje, iets heel aparts en bijzonders, en ze komen er niet toe om Jen eersten stap te doen! Toch weet ik zeker, dat wie eenmaal dien stap gedaan heeft, en zichzelf ier toe heeft kunnen dwingen, om eens een les van de Sociale Week bij te wonen, even zoo goed weer telkens terugkomt als degenen die een retraite hebben ge- houden, 't volgende jaar zullen weder- keeren. Want ook dót is door de on- dervinding ontwijfelbaar waar geble- ken! Het komt op den eersten keer juist aan: en al ben ik nu geen be- woiideraar ervan om alle nieuwe snuf jes na te doen loopen, toch mag ik j hier wel een uitzondering maken en mijn duit in 5t zakje gooien voor méér Haarlemsche deelneming aan de retrai- I te voor heeren en jonge mannen uit den middenstand, uit de winkel- en handelsbedienden, die van 1 tot 4 Sep tember in Noordwijkerhout gehouden wordt, en! waar, zooals de krant schreef, Haarlem nu juist geen al te schitterend figuur dreigt te maken! Komaan: daar zijn toch in onze goede stad en in de omgeving Roomsche jongelui van een beetje stand genoeg, om hetzij alleen, hetzij in een clubje, dat uitstapje naar Noordwijkerhout eens te doen! Ik noem het een uitstapje, want naar ik van iemand die al een retraite meege maakt heeft, hoorde, is het allesbe halve een saaie en een vervelende his torie: de Paters maken het zoo pret tig mogelijk, en de dagverdeeling is zóó, dat er van kwezelarij en saaiig- rieid geen sprake is. Ze zouên me uitlachen, als ik ineens zoo fijn werd, zei me van de week een heer, die waarachtig goed Roomsch is, maar die op m'n vraag of hij er niet eens aan dacht, naar 't St. Clemenshuis te gaan, ervan schrok alsof ik hem gevraagd had even een reis om de wereld te ma ken. Ja, dat is 'de gewone en meest- gebruikelijke verontschuldiging, zelfs voor menschen, die anders het nuttige en heilzame van zoo'n paar daagjes I voor geestelijke dingen alléén, toch wel j inzien .„Ze zullen me uitlachen" Och kom, gelooft u dat nu heusch i Lachen ze u soms uit, als ge een keer of wat meer dan alleen met Paschen en Kerstmis en Pinksteren ter Heilige Communie gaat? Of als ge op een Roomschen vastendag ook in een pu blieke gelegenheid vleeschspijzen wei gert? Of als ge, drankbestrijder mis schien zijnde, liever zegt een glaasje bier te willen hebben dan een borrel? Neen, lieve mensehen, die tijden van er om lachen dat ge Roomsch zijt en u Roomsch toont, zijn voorbijKomt er nu maar gerust mee voor den dag, en de eerste de beste die er spottend om lacht, bewijst daardoor voor de heele wereld dat hij een prul is, een man zond,er karakter en zonder eerbied voor beginjseij en er is geen onge- loovige, zelfs of Protestant of Israë liet ,als 't een ernstig man is, die een spotter met wat voor een ander heilig is, zal bijvallen. Integendeel: elk niet- Katholiek die een man van beginsel is en die zijn er genoeg, al gaf onze Lieve Heer hun niet de genade des ge- loofs zal eerbied hebben voor een Roomsche, die toont in daad en werk ook Roomsch te zijn. Nu is het waar, dat dergelijke spotternij en dat uitla chen meest komen van die zoogenaam de neutrale Katholieken, die liet wat je noemt „zoo zwaar niet opnemen". Ik zou zeggen: laat ze lachen! Ook voor die luidjes zijn de tijden voorbij en als je eens in bun hart kon kij ken dan zou je zien dat ze zich eigen lijk schamen over hun halfheid. En ze hebben heusch we'l eens een goed voor beeld noodig, dat is dus een prachtige gelegenheid om 't te geven: ondanks al hun lachen en spot voelen ze dat wel! Zoodat ik dus maar zeggen wil: wie nu met 1 September voor een dag of wat er uit kan breken, laat cbia even een briefkaartje schrijven naar pater Philippona in het St. Clemenshuis te Noordwijkerhout! Ik maak mesterk, dat de Zaterdagavondman van den een of ander, die naar dezen z'n goeden raad geluisterd heeft, naderhand nog een bedankje zal krijgen, en als ie mand het me wil laten -weten, dat het hem meegevallen is, dan moet hij 't maar aan de redactie van de krant schrijven, die weet m'n adres. Ik zou echter nog liever Aebben, dat zoo iemand in het St. CLemens-huis-zelf Jan maar even aan den Zaterdagavond- man dacht, zoo onder 't bidden door, weet je! Dat spaart nog de portkosten, en een Ave Marijtje is me nog wèl zoo goed, geloof ik, dan de mooiste prent briefkaart! 1 I 1 'I k 20 AUGUSTUS.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1910 | | pagina 1