der Openbare Godsdienstoefeningen in de R. K. Kerken te Haarlem en omliggende plaatsen. Naaml. Venn. „Drukken] de Spaarnestad." De Godsdienststrijd in Spanje. Een derde cognac! Dit nummer behoort bij de „Nieuwe Haart. Courant" van 27 Aug. ZONDAG 28 Aug. 15de Zondag na Pinksteren. H. Augustinus, Bisschop, Be lijder en Kerk leeraar. MAANDAG 29 Onthoofding v. d. H. Joannes den Dooper. DINSDAG 30 H. Rosa van Lima, Maagd. WOENSDAG 31 H. Raymundus Nonnatus, Be lijder. SEPTEMBER. DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG Evangdieverklanng. KERKBERICHTEN. Kathedrale Kerk St. Bavo. DE OFFICIEELE KERKLIJST UITGAVE VAN DE KINDERHUISVEST No. 29—31—33. HAARLEM. Directeurs F. H. M. v. d. GBIENDT. AD VEBTSNTIÉÏ: Van 1 tot 6 regels t L20. Elke regel ineei 0.20. Ingezonden medsdeelingen tussohen den tekst ten minste 5 regexs f L50; elke regel meer 0.80. Het Auteursrecht op den inbond van dit blad wordt verzekerd overeenkomstig de wet van 29 Juni 1881 (Staatsblad No. 124,} 1 Sept. H. Werenfri- du«, Belijder. 2 H. Stephanus, Belijder. 3 Gedaehteris der Onb. Ontv van 0. L. Vr. 15de ZONDAG NA PINKSTEREN Les uit den brief van den li. Apostel Paulus aan de Galaten V, 26—VI, 10. Biro-eidersZoo wij door den Geeöt leven, laat ons ook naar den Geest •wandelen! Laat ons geen tejagers worden van ijdel© eer, elkander uit- tagdend, elkander benijdend, Ilroe- idetrs-Mocht ook iemand door etenig misdrijf overvalen zijngij, die gees telijk zijk onderricht den zoodanige in den geest van zachtmoedi gheid, terwijl gij aelit- geeft op- u zelVen, qpda,t ook gij niet in bekoring komt Draagt elkanders lastenen zóó zult gij -de wet Van 'Christus vervullen ÏVjant als iemand meient iets te zijn, ofschoon hij niets is, bedriegt hij zich zelvcn. .Een ieder nu, heproeve zijn eige|n werken zóó zal lnj roem hebben in zich zei ven alleen, en niet in eenen andere; want een ieder zal zijn eigen last dragen. Hij nu, die onderwezen wordt in het woiord, deel© aan degene, die hem onderwijst, van alle goederen mede Bedriegt u nietGod laat zich niet btepoittenWamt wat de mensch ge kaaid beeft, dat zal 'bij ook maaien hij' toch diein zijn Vleesch zaait, zal ook van bet vleesch verderf maaiendie echter in den geest zaait, zal van den gelest het eeuwig leven maaien, En laat oprs, het goeds doende, niet moede wordenwant, indien wij' moede worden, zullen wij te zijnen tijde maaien Laat ons derhalve, zoolang wij tijd hebben, weldoen aan allen, doch voorname lijk aan de buisgenooten des geloofs. Evangelie volgens den H. Lucas; VI, 11-20 In dien tijd begaf Jesus Zich naar eenre stad, die .Nairn geno-eml wordt, en niet Hem1 gingen zijne leerlingen en eenre talrijke schare Als Hij nu de poorten, der stad naderde, zie, werd er eien overledene uitgedragen, een éénige zoon zijner moeder, en deze was weduwe-.en een® gropte scha re uit de stad was met haar. Tioen de Heer haar gezien had, werd Hij door medelijden mlet baar bewogen en zeide tot baar(Wieen nietEn Hij .trad nader en raakte de lijkbaar aan (en de dragers stonden stil) En Hij sprak: Jongeling! Ik zeg u, sta opEn hij' die gestorven was, zette zich overeind en begon te spre ken En Jesus gaf hem1 aan, zijne moeder .En vrees groep allen aan, en zijl vterheierlijhtCn God, zeggende Een groioh Profeet is onder ons op gestaan enGod heeft zijn volk bezocht 15de ZONDAG NA PINKSTEREN Het wonder dat wij in het Evan gelie. van dezen Zondag onder de muren van Naam zien gebeuren, ver schilt onder meer dan één op-zicht vian ander© wonderen des 1 Leren Vóórdat Jesus b.v bet dochtertje vian J aiirus ten leven opwekte, of den blinden bij Jericho het licht de oiogen teruggaf, waren er1 invloe den werkzaam waardoor Bij naar 'den schijln ten minste overgehaald wterd om Zijn© Almacht te noemen, HU daarentegen hponen wij .geen© enkele stem opgaan die Zijn lief devolle tus&cbenkomst inriep; nu treedt- ook niemand op om Hem van Zijn doen en laten rekepnsohap te Vragen, maar allen die van het won der getuigen waren, gaven tieeke- ïiem vian grootte verwondering en hartelijke dankbaarheid. Giok geen enkel woord kwam Hem nu over de lippen, waarméde pBg| aan die aam Wiezigen het stilzwijgen oplegdeHij scheen te verlangen dat de mare hiervan' uitging over Judea en de geheel© omstreek. Hij wilde dat ve len uit db eiad dein lijkstoet zouden Volgen, opdat eiem groots menigte Hem1 zonde toejuichen en als den wiaren. .Messias erkennen. „Een dood© w|erd uitgedragen, een eenige zoio|n zijner mo-eder, en deze was een© weduwe." Wél een hart roerend tafereel, dat ons hier wordt voor oogen! gesteld. .Heme nog jeug dige- mlojeder, in rouw gekleed om het verlies van haren echtgenoot, Vergezelt het stoffelijk overschot van haren eenigen zolotn, waarsichijin- lijk ook haiar eenig kind, grafwaarts Geen wohder dat zij onder het stor ten. Vain vel© tranen de lijkbaar volgt, die het dierbaarst© bevat wat haar nog op aarde restte Haar le vensloop is gebroken, en y-oorfaan zal rouw en smart haar- deel zijn Die zoon was nog haar troost en steun, van nu af zal zij alleen staan op de wereld De onverbiddelijke d-oiod heeft haar in ©en oogenblik alle vreugd©, alle hoop ontnomen, aan al har© verwachtingen den bo dem ingeslagen Droevig beeld der vergankelijkheid Van al hét omder- maansche Niets- op aard© is. besten dig, alles bedriegelijk. Het grootste geluk, dat onverstoorbaar scheen,. wOtdt in e©n enkel oogenblik vernie tigd. Een groote schare- uit de stad was mfeit de treurend© weduwe, om d© laatst© eer,aan den dierbaren af gestorvene te- bewijzen, en der moe der een bewijs te gevrn van hunne deelneming in hare smart. Doch wat haatte bet der moe-der? Die deel neming bleek vruchteloos, en gaf haar het gestorven kind niet wei-er Zóó machteloos staat elk mernsch tegem-ovter de rampen van dezen tijd Schier nimmier kan hij' eenige leni ging aanbrengen Tevergeefs wordt derhalve op den mensch vertrouwd, of bij' hem hulp gezocht, -en. wie ze hij' hem zoekt, wordt bijna altijd teleurgesteld Eén alleen is er wiens hulp nimmer z'onder vrucht, wordt ingeroepen, die alvermogend is, en niet, zelden van Zijne Alm,acht en Liefde de- treffendste bewijzen geeft, al is geen© bede tot Hem gericht „Dei Keer, haar ziende, werd van medelijden over haar bewogen De Evangelisten verhalen ons meerdere feiten waarbij de te-ederste gevoelens van Jesus' minnend Hart zich open haarden- .Heit- zien Van een ongeluk kig© maakt© altijd op Ham1 een die pen indruk. Nu Ook drong Zijn© liefde Hem, om al was geen-a 'bede uitgesproken wel te doen. Naar de moeder door de- menigte volks heen toetredende, zeide hij to-t haar „ween niet." Wie. anders kon beve len, dat zij den vl-oed barer" tranen zoude inhouden dan Hij die de bron er van vermocht op te drogen. Laat een mensch tot een lijder zeggen, dat hij' zich, aan geen© droefheid moe-t overgeven, het hiaat hem wei nig. Maar hier sprak de Meester van do-od en leven, ©n de weduwe, die waarschijnlijk roed-s van Jesus wondermacht gehooid, had, zal met e-en smeekenden blik naar den Za ligmaker hebben opgezien Zijn woord klonk a-ls ©en blijde voor spelling v'aln wat zij. zoo gaarnes hoop te, maiar nauwelijks verwachten durfde-, Tloich wiordt, diei hoop- niet beschaamd Nadat de dragers, zon der het bevel daartoe ontvangen te hebben, maar door Jesus gezag en maejsteit, die Hij niet wilde afleg gen, onthutst stil stonden, raakte Hij de lijkbaar aan en zeide-: „Jon geling, ik zeg usta opEn de dood© zait, overeind en begon te spro ken Het woord der Almacht was nauwelijks gespro,ken of de reeds ge scheiden© ziel keerde in het lichaam terug, gehoorzamend aan haren Schepper Die .dooide verrees tot ©en nieuw leven, en opdat geen twijfel aan de wonderbare- herleving moge lijk ware-, de verrezen© sprak met de omstanders Ho© blijde de mo-eder was toen .zij haar gestorven kind overeind zag rijzen, iaat zich beter gevoelen dan beschrijven In de over maat harer Vreugde zal zij nu ook geschreid hebben, maar tranen van blijdschap^ en uit, dankbaarheid zich a.an Jesus vo-eten hebben neerge worpen Maar zoude Jesus den ver rezen© niet; tot Zijne dienst op- eisciben, en haar -een d-eel der vreug de ontnemen door den jongeling aan Zijn persoon voor altijd te- verbin den De Zaligmaker dacht bet eerst aan de moeder die zooveel geleden bad, ©n die Hij niet van baar zo.on wilde bero-oVen, en Hij maakte hare vfeugde volkomen door hem aan li-aar terug te gevfen De H Lucas, altijd zoo ©envtoudig -en kort in zijne verhalen, meldt verder niets omtrent he-t volgend leven van den jonge ling Echter v!erzw5j|gi hij niet wel ken indruk het wonder op de scha ren maakte .„.Vreeze beving allen, en zij' verheerlijkten God, zeggende een 'groot profeet is onder ons op gestaan, en God heeft zijn volk be- ziojdht." Heit bovennatuurlijke dat zich in ©lk .wonder openbaart, deed hen in heiligen eerbied vqor de aanwezig heid dergoddelijk© Majesteit hui veren. en om aan hunne zielsaan doening1 op ©enigszins waardig© wijze uithing te geven, loofden zij God die zulk een almachtigen Pro feet gezonden had. Het doel door Jesus met dit won der bereikt was dat Zijn Messiaan- soha waardigheid en zending do-or een groote menigte erkend werden. Met die lofzangen en dankbetui gingen moeten wij ook de onzen ver eenigen, als wij Redenken dat ook wij' zoo dikwijls getuigen mogen zijn van d© geestelijke opwekking ten le ven yain ©en.zondaar die, door de zond© gestorven, door de vergifenis zijner zonden wederom ten leven, tot het leven 'dier genade, wordt op gewekt, ©en wonder dat veel gpooter is dan hat opwekken vian een licha melijk gestorvene. Aan een particulier schrijven, uit San Sebastian wordt het volgende ontleend: Eene correspondentie te schrijven over het conflict tusschen de Spaan sche Regeering en het Vatikaan is, in zeker opzicht, eene lastige taak, want wat den eenen dag als juist wordt me degedeeld, wordt den volgenden dag weder beslist tegengesproken. Ik wil dan ook in dezen brief meer in heb bijzonder de houding uiteenzetten, die door minister-president Canalejas is aangenomen, het aan u-zelf overlatende er een oordeel omtrent te vormen. Eenige Madrileensche dagbladen heb ben gezegd, dat de houding van Cana lejas ten opzichte van het Vatikaan alleronbehoorlijkst is, omdat hij de be trekkingen tot het Vatikaan onmiddel lijk wenscht te regelen, zónder wat toch door het gewicht dier betrek kingen vereiseht wiordt het Vati kaan een Voldoenden tijd toe te staan, om den toestand tête reposée te be- studeeren. Daanom eischten deze bla den van den heer Canalejas, dat hij alle documenten zou publiceeren, wel ke hij aan het Vatikaan heeft geziónden, alsmede alle documenten, welke het Vatikaan aan de Spaansche Regeering deed toekomen, opdat het Spaansche publiek zelf Zou kunnen oordeelen, wie in deze eene correcte houding had aangenomen, óf de Spaansche Regee ring öf het Vatikaan. Maar Canalejas wilde die stukken niet publiceeren; daarentegen vervalschle Canalejas de nota's van het Vatikaan. Dus, in plaats van mede te deelen juist datgene wat in de documenten van het Vatikaan werd verklaard, veranderde Canalejas soms eenige woorden en bedroog ons. Het Vatikaan wensohte om die reden de onderhandelingen met het Spaan sche Ministerie niet voort te zetten. Volgens Canalejas zijn in den tijd van weinige maanden meer dan bui zend manifestaties of demonstraties ge houden, hetzij door radikalen, hetzij door katholieken. Een van de groot ste demonstraties was georganiseerd in de Noordelijke Baskische provinciën, genaamd: Biscaye, Gipuzkoa, Alava en Navarra. de hoofdsteden dezer provin ciën zijn respectievelijk; Bilbao, San Sebastiaan, Vitoria en Pamplona. De provincie Biscaye, wenschte in Bilbao alle Katholieken der provincie bijeen te doen komen, doch vóór dit geschied de zond het Katholieke Comitc aan Ca nalejas een telegram, dat hem mede deelde: „Honderd duizend Katholieken der provincie Biscaye protesteeren met alle kracht tegen uwe anti godsdienstige en andere politiek en verzoeken vergun ning om den 31 en Juli deze 100.000 Katholieken te Bilbao te doen bijeen komen." Canalejas. antwoordde echter, dat hij het verzoek niet inwilligde, om een conflict met de reeds vele dagen in staking zijnde arbeiders der ijzermij nen te vermijden. Vóór en na het ant woord van Canalejas werden echter nieuwe Katholieke comité's (junta's) in de andere drie provinciën gevormd om eveneens te protesteeren en de reeds voor Bilbao gevormde commissie te versterken. Zoodoende bestonden er 4 Katholieke comité's, een in elke pro vincie. Toen de weigering van Canalejas be kend werd, verzjocht Jiet comité aan den heer Canalejas verlof om alle Katholie ken der vier provincies in de stad San Sebastiaan te mogen doen bijeenkomen (en dus niet die van ééne provincie, (zooaLs eerst was verlangd.) Canalejas zond, sluw en geslepen, om het te doen voorkomen aan de zomergasten in San .Sebastiaan, dat de Katholieken aanleiding gaven, tot groote ongerust heid,—uit Madrid en andere steden bij na 2000 soldaten, cavalerie, infanterie 'en artillerie enz. Toen de voornaamste vereeniging-en van San Sebastiaan deze komst van militairen zagen, sloeg hun schrik om het hart en, een zéér ern stig conflict vreezende, seinden deze vereenigingen en clubs aan Canalejas dat hij ontkennend op het verzoek rnoest antwoorden enCanalejas antwoordde ontkennend, want, zoo ver klaarde hij, aangezien, volgens de me- dedeelingen der vereenigingen, het zo merseizoen voor San Sebastiaan, zéér voordeelig is, kon hij de demonstratie niet toestaan, omdat zij nadeelig kon zijn voor de altijd zoo vreedzame stad San Sebastiaan. De vier Katholieke comité's protes teerden, bij het vernemen van dit ant woord, met kracht tegen de inconse quente houding van Canalejas en zij verklaarden, dat zij tóch naar San Se bastiaan zouden gaan. Canalejas gaf daarop aan alle spoorwegmaatschap pijen bevel, geen speciale treinen be schikbaar te stellen voor de Katho lieken, die naar San Sebastiaan weaseh- ten te gaan. Voorts gaf hij deizelfde or ders aan de reeders. Zoodoende waren de Katholieke comité's genoopt de de monstratie uit te setllen. De heer Canalejas is in vele geval len, en ook wederom in dit, zeer in consequent. Ziehier het bewijs, men lette eens goed op: Het zomerseizoen begint in San Sebastiaan dön len Juli en eindigt dien 30en September. Den derden Juli (dus in het zomerseizoen) staat Canalejas een groote hetooging van radikalen te San Sebastiaan toe, en den zevenden Augustus (dus eveneens gedu rende het zomerseizoen) weigert hij ze aan de Katholieken! Begrijpt u dat? Ik niet en niemand. De radicale orga nen El Radioal (Barcelona) en Heral- do de Madrid verklaarden zelf, dat de Katholieken wetteljjk het volste redht hadden, om te betooging te houden. Nu organiseeren de katholieken be toogingen voor den 8en September in de stad Pamplona en den 4en in Vi toria. Deze zullen niet zóó grootsch zijn, als die va(n San Sebatiaan zou zijn weest, maar toch zullen aan elke be tooging nog 30.000 personen deelnemen. Reusachtiger echter zal dg demonstratie zijn, die men te San Sebastiaan voorbe reidt voor de maand October (na den zomer, omdat dan het motief voor Ca nalejas' weigering is vervallen), waar aan vermoedelijk 160.000 Katholieken zullen deelnemen. Naar mijne meening zou, indien Ca nalejas het verzoek der Katholieken om in Bilbao eene betooging te houden, had ingewilligd, het getal deelnemers niet zoo groot zijn geweest; later, om- Canalejas het eerste verzoek had afge wezen, organiseerde men er een groo- tere voor San Sebastiaan en, nu ook deze is geweigerd, bereidt men er drie voorte Pamplona, Vittoria en een reus achtige te .San Sebastiaan, om Canalejas te toonan, dat de Katholieken niet met zich laten spotten, want de Katholieke comité's hebben gezegd: als Canalejas onze eerste en onze tweede hetooging weigert toe te staan, zullen we er drie honden, zoo grootsch mogelijk, groot- scher nog dan de eerste! Honderd-acht-en-dertig Katholieken van eene vereeniging te Sebastiaan Wer den gevangen genomen, omdat ze vol gens het publiek een tegen Spanje ge richt lied hadden gezongen, maar na één dag in de „Carcero" te hebben gezeten, waren bijna allen weder thuis. Hoe is nui uw oordeel over het verlof, 'door Canalejas aan de radikalen gege ven om te betoogen en de weigering aan de Katholieken? Bovenstaande correspondentie is van een Spanjaard, die daarin zijn gemoed eens uit over de houding, die de Spaan sche minister-president tegenover de Katholieken in het land heeft aangeno men. Hoewel veel van hetgeen door hem geschreven wordt, onzen lezers reeds bekend is, geeft zijn brief tóch zoo'n uitstekend overzicht van het ver loop der kwestie en bevat hij nog ver schillende nog onbekende mededeelin- gen, dat wij het wel waard vonden hem te vertalen en hier af te drukken. Hij bevestigt tevens al -hetgeen haast alle bladen, over de hoogst onbillijke hou ding van Canalejas hebben gezegd, wel ke onbillijkheid vooral in het oog springt door zijne weigering aan de Katholieken, wat hij den radicalen wel toestond. Dit schrijven bewijst tevens, dat de Spaansche Katholieken met alle kracht opkomen voor de verdediging van wat hun het heiligst moet zijn; hun gods dienst, en dat zij vast besloten zijn, zoo Canalejas niet voor hun aandrang- en protesten zwicht, als één man aaneen- gegord de onrechtvaardige politiek van Canalejas te bestrijden. Het einde van van den strijd is dus nog niet te zien. Bovenstaande correspondentie ging vergezeld van eenige Spaansche cou ranten. Onnoodig te zeggen, dat het meerendeel hunner kolommen worden in beslag genomen door mededeelingen en beschouwingen over den toestand. Merkwaardig vooral is het nummer van La Gaceta del Norte, dat 12, zegge twaalf, kolommen protesttelegrammen aan den „Presidente Consejo Ministros" Canalejas, ear telegrammen van gelaik- wenschen aan de Junta uit alle deelen des lands bevat. Een typisch staaltje, hóe algemeen de houding der regeering veroordeeld wordt. El Plueblo Vasco geeft een teekenend plaatje. Het stelt voor een stukje ker- misspeelgoed, waarbij twee poppen om beurten met een hamer op een blók blok slaan. De drijfkracht, die 't speel goed in en uit elkander schuift, is de democratie, de poppen het socia lisme len het republikanisme, 't blok de godsdienst. Het onderschrift luidt: Machacar en hierro frio tiempo perdidoOp ko-ud ijzer slaan... verloren tijd! Al het gehamer van de radicalen en republikeinen zal den godsdienst der Spaansche Katholieken niet schaden! Naar Pierre l'Ermite. Tegen den muur, groote sabels van de cavallerie, een helm, sporen, kwasten, pistolen, twee degens etc. etcde heele uitrusting van een braven, dapperen vuurvreter. Op den vloer een massa kleine Al- gerij nsche sigaretten, hier en daar neergegooid, na twee, drie trekjes. Een kolonel, die woedend zijn dol man dichtknoopt voor hem, kaarsrecht, een majoor-dokter, on verschillig. Nog al één? Ja, kolonel. Wie? Maulvan de tweede batte rij! Zijn hersens? Ja, en alles behalve smakelijk... Hij heeft twee kogels in zijn geweer gestopt; hij is op de rand van z'n krib gaan zitten en heeft met z'n voet den trekker overgehaald; aan het plafond ziet men overal de stukken van z'n hersens hangen, net een landkaart, zou je zeggen Dronk hij absinth? Acht glaasjes, kolonel, vóór z'n midagetenen eiken dag! Razend gespte de kolonel z'n riem vast. Uu, hij heeft een mooi regiment! Ze zullen hem feliciteeren uit Pa rijs! Twaalf zelfmoorden in twee maan den tijd!... Die alcohol-furie! De kleine dokter op kouden, dro gen toon, zegt ook dat 't krankzinnig is Van mijn leven niet zoo gezien! Oh!kolonelHet zijn nooit heiligen geweest in het leven... Heiligen!Het gaat hier niet over heiligen!Maar in mijn tijd, liep je zoo maar niet van je post!... Die lafaards, die gekken!Je bent een beest, of je bent het niet!De dieren doen het zelfs nietLuister eens, majoor?Ik hen nu juist geen clericaal, denk ik? Natuurlijk niét!... En toch, ik zeg je, als de gods dienst verdwijnt, verdwijnt alles Geen aalmoezeniers meer, geen mili taire missen, geen zedelijke basis meer... Wat dan?... Ik weet niet waar ik dan op moet steunenAls het die lui bevalt om zich drie jaren lang, hun lichaam vol te gieten met alcohol, totdat het hun oogen uit loopt, en zieli dan voor den kop te schieten met patronen van het gou vernementWat zal ik ze zeggen, om het hun af te raden? Kolonel, ik heb nog een mid del! Geen lor waard, jouw midel! Een middel, chirurgisch! Niets waard, ik zeg het nog eens! Een brave aalmoezenier, zoo als die oude van ons in Saint-Cyr, die hun spreekt over God, over hun moeder, over de oude dorpskerk- Enkel zoo iets helptdat is ge noeg! Voor de rest niets. Enfin, kolonel, mag ik eens pro beeren? Nu, als je zoo graag wilt, ga je gang!Maar ik zeg je vooruit, 't is net een plleister op een houten been, je sociaal chirurgisch genees- midel, of hoe dan ook. Een lage, sombere lijkenkamer. Naakte muren, van beton, bedekt met salpeter. Een gootje, zacht hellend, voor het bloed. De heele batterij van Maul is daar bijeen: oude jongens bewerkt door de messen der Bedouienen en gebruind door de zon; sterke kerels, met nijdi ge koppen, vierkante schouders, drinkers eerste klasse, om toch maar niet door te gaan voor jonge mei den, hij de anderen vergeleken, blonde haren en mooie Fransehe bla uwe oogen. Zij zijn allen present, op drie ge lederen, verbaasd, zonder een woord te zeggen. Daar gaat een deur open. De majoor-dokter komt binnen; dan twee knechten met witte boeze laars, en zwart zijden mutsje; en daarachter drie helpers, die op hu* gekromde schouders, het kolossak lichaam van Maul dragen, in ee* bloedig laken gewikkeld. Op één, twee, drie, als van ee* houthakker, gooien ze hem op een marmeren tafel, zooals men 'n halvt koe op het slachtblok gooit, die soort jongelui bij zich uit te no- len staren onbeweeglijk op het witt# doek, dat schijnt te beven zoodra men het maar aanraakt. Met een bijna woesten ruk, trekt de majoor-dokter het laken weg; en op de ontleedtafel verschijnt Maul juist zooals hij zich zelf toegetakeld heeft. Zijn geheele hoofd lijkt een bloedig hoopje beenderen en vleesch, de onderkaak is in tweeën gesple ten, en hangt nog slechts te benge len aan het vleesch, de oogen puilen uit hun kassen en hangen op de wangen aan vezelige draden, zijn hersenpan is geheel uiteen gebar sten en heeft veel van een bloedig* trechter. Dan neemt de militaire dok ter het woord op en zijn stem, kort en bijtend wordt weerkaatst, bijna wild, door de steenen muren: De drank, jongens, heeft je ka meraad in dien toestand gebracht! Die heeft van hem een lafaard, een krankzinnige gemaakt! Welnn, ik weet dat er in de batterij nog meer zijn, die drinken zooals hij Laten die vooral goed opletten Vandaag Maul, morgen zij! Hebben zal ik ze den een of anderen dag op deze tafel, maar in afwach ting zal ik ze eens laten zien, wat voor ingewanden of ze voor zich klaar maken! Dan snijdt hij met een ontleedmes een kruis op de borstkas. Onder het vlijmscherpe staal verschijnen dik ke droppels zwart bloed op de huid. De snede wordt hoe langer hoe groo- ter, verschrikkelijk, de heele borstkas legt de dokter open. Zijne manden graaien in een schnimachti- ge massa en trekken er'n soort ver schrompelden zak uit, verbrand en afgrijselijk doorloopen met rood® draden. Met een korten, fiikschen slag, splijt hij haar in tweeën en in de zaal verspreidt zich een ondragelij ke stank van absinth. Ditzegt de dokter, terwijl hij het met de punt van zijn mes aanwijst, dit is de maag van Manl; en er zijn er hier verscheidene, wier maag net zoo afgeknaagd en verrot is als de zijne Allen staan op de punten van hun schoenen en zien het afgrijselijk# tooneel aan, doodstil, met uitgerekten nek De dokter, met zijn rug tegen den muur, de armen over zijn wit voor schoot gekruist, neemt voldaan de heele batterij op, en pruttelt tus schen de tanden: Zoo! Kolonel, is mijn middel geen cent waardNu, ik gebruik het liever dan je godsdienst en dan al je aalmoezeniers! Eensklaps brengt een oude kanon nier, eerste klasse, de hand aan zijn kepi: Is het gepermitteerd, majoor?... Wat....? Zou ik zoo niet eens wat mogen zeggen, dat de zaak wat duidelijker maakte Is het ernstig Zeer ernstig'. Allo, spreek op, maar kort en bondig! Ik moet ti eens zeggen, majoor, dat ik hem dikwijls genoeg gewaar schuwd hebAl langer dan een jaar 't Heeft hem niet veel gegeven! Omdat hij waarschijnlijk niet heeft willen luisteren! Maar ik zei altijd; „Oude rot, als jij een glaasje absintli omslaat, moet je er op zijn minst één derde cognac bij hebben, anders zul je zienVroeg of laat, hakt het je nog een poets!En nu ziet u!Ik vergiste mij niet! En direct knikken ze allen ten tee- ken dat zij het eens zijn met dien ouden „Precies!op zijn minst één derde cognac!Dan doet de ab sinth je geen kwaad De kleine majoor-dokter gooit we der het laken over het lichaam, dat hij zoo juist heeft geseceerd, en met zenuwachtige stem roept hij: „Rechtsomkeert... marsch!... Auteursrecht voorbehouden. ZONDAG, de H.H. Missen le hall 7, 8 en 9 uur. Om half elf de Hoog mis, na de Hoogmis de Lofzang Te Deum bij gelegenheid van den ver jaardag onzer Koningin, Catechismus naar gewoonte, half 7 Lof met Rp- zenhoedje.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1910 | | pagina 9