der Openbare Godsdienstoefeningen in de R. K. Kerken te Haarlem en omliggende plaatsen,
Naam!. Venn. „Drukkerij ie Spaarnesiad."
EENHEID.
Dit nnmmer behoort bij de
„Nieuwe Haarl. Courant" van 21 OCT.
XJITÖAVB VA N DB
K1NDERHUISVEST No. 29—31—33. HAARLEM. Mht
Directeur: F. H. M. v. d. GBIEBDT.
ADVEBTBBTIfiW:
Van 1 tot 6 regels t UK),
Blke regel moor 0.20,
Ingezonden mededcelingen tussohen den tekst ten
minste 5 regels f 1.50; elke regel meer 0.80.
Hel Auteursrecht op den inhoud van dit blad wordt verzekerd overeenkomstig de wet van 29 Juni 1881 (Staatsblad No. 124,)
ZONDAG 23 Oct.
MAANDAG 24
DINSDAG 25
WOENSDAG 26
DONDERDAG 27
VRIJDAG 28
ZATERDAG 29
23ste Zondag
na Pinksteren.
Van den dag.
H. Aartsengel
Rafaël.
H. H. Chrijsan-
thus en Daria,
Martelaren.
H. Evaristus,
Paus en Martel.
Vigilie van H.
Simon en Judas.
H. H. Apostelen
Simon en Judas,
dag van devotie
7do verjaardag
der Bisschops
wijding van Z.
D. H. Mgr. A. J.
Caliier, Bisschop
van Haarlem.
Gedachtenis der
Onb. Ontvange
nis van 0. L.
Vrouw.
23e ZONDAG NA PINKSTEREN,
Lc3 uit den brief van den H apostel
Paulus san de Philippensen; Ui, 17 IV, 3.
Broeders! (Weest navolgers van
mij en Let op diegenen, die zóó wan
delen als gij ons tot een voorbeeld
hebt i'vV ant daar wandelen cr velen,
van wie ik u dikwijls zei-de (en nu
ook weenend zeg), dat zij vijanden
zijn van Christus' kruis; wier ein
de verderf is, wier God hun buik
eu wier eer in hunne schande is,
die hunne zinnen stellen op het aard-
sche. klaar onze wandel is in den he
mel, van waar wij ook als Zaligma
ker verwachten onzen Heer Jesus
Onristus. die het lichaam onzer ge
ringheid hervormen zal, zoodat het
gelijkvormig worde aan het lichaam
zijner heerlijkheid, ingevolge de
werkkracht, waardoor Hij ook alles
aan Zien onderwerpen kan. Zoo dan,
niijue veel geliefde en zeer beminde
broeders, mijne vreugde en mijne
kroonwéest aldus standvastig in
den Heer. zeer geliefden!
Ik bid Evodia en smeek Syntyche
eensgezind te zijn in den Heer Eu
ook u bid ik, oprechte medewerker
sta haar bij, die met mij gearbeid
nebben in het Evangelie, met Cle
mens en inijne overige medearbei
ders, wier namen in het boek des
levens staan.
Evangelie volgens den H. Mattheüs;
In dien tijd, terwijl Jesus tot de
scharen sprak, zie, naderde er een
overste, die Hem aanbad, zeggen
de Heermijne dochter is zoo even
gestorven; doch kom, leg uwe hand
op haar, en zij zal leven. Jesus
nu stond op en volgde hem met
zijne leerlingen.
En-zie, eene vrouw, die gedurende
twaalf -jaren aan bloedvloeiing leed,
naderde iiem van achteren en raak
te net boordsel van zijn kleed aan.
i'vVant zij zeide bij zich zelve: In
dien ik slechts zijn kleed zal heb
ben aangeraakt, zal ik gezond zijn!
En Jesus, Zich omkeerend en haar
ziende, sprak.Vertrouw, dochter!
uw geloot' heeft u gezond gemaakt.
Eu de vrouw was gezond van dat
uur af.
Toen Jesus nu in het huis van
den overste gekomen was cn de
fluitspelers en de misbaar makende
menigte zag, zeide Hij: Gaat heen!
want de jonge dochter is niet dood
maar slaapt En zij belachten Hem.
En als nu do menigte uitgedreven
was, ging Hij binnen en vatte haar
bij do hand iEn de jonge dochter
stond op. Deze mare nu werd door
die gansch-e landstreek verbreid,.
EvaRgelieverklaring.
23e ZONDAG NA PINKSTEREN,
Twee wonderen worden ons in
het Evangelie van dezen Zondag
verhaald, beiden ter bevestiging van
de leer, ons zoo dikwijls door den
goddelijken Zaligmaker gepredikt,
dat al wie bidt verhooring zal vin
den. en niets geweigerd zal worden
aan hem, die er met vertrouwen om
vraagt Ond r de velen, d e zich ro :d-
om Jesus verzameld hadden, om een
beroep op Zijne Liefde en Macht te
doen ter genezing hunner zieken,
bevond zich ^ok Jairus, een over
ste der synagoge. Hij wilde van
Jesus de genezing zijner dochter,
Jie op sterven lag, afbidden, en
ten neder! Maar in datzelfde oogen-
Mex'p zich daartoe aan Diens voe-
blik kwam men hem bericht-en, dat
kijn dochter reeds gestorven was, en
dus zijn verzoek nuttelo-os was. Doch
zÜn geloof werd daardoor niet ge
schokt, en vol vertrouwen voegde
Jt]J er de bede bij: „Heer kom, leg
uwe hand op haar cn. zij zal leven,"
Ofschoon Jesus dadelijk bereid was
om aan die béde gehoor te geven,
werd Hij. zeker tót teleurstelling
van Jairus, opgehouden door de
vele scharen volks, en door de
vrouw, die van hare langdurige ziek
te hoopte genezen te worden, als
zij slechts den zoom van Jesus' kleed
in liet geheim kon aanraken. Eerst
na die ongelukkige van hare kwaal
genezen te hebben door de kracht
die van Hem uitging, en na een
geruststellend woord tot de vrouw
gericht te hebben, die vreezend en
bevend voor Hem nederviel, kon de
Zaligmaker hem volgen, om hem
voor zijn geloof en vertrouwen te
belooncn door zijn kind tot het le
ven. terug te roepen.
(Wij lezen van drie dooden, die
door den Zaligmaker tot het. leven
worden teruggeroepen, en in die drie
dooden zien de schriftverklaarders
het beeld van de verschillende gees
telijker wijze dooden. die door Gods
Goedheid tot het leven der genade
weder worden opgewekt. Het doch
tertje van Jairus, dat pas gestor
ven was, is het beeld van hen die
pas kort geleden in de zonde geval
len zijn, en er nog geen grooten
voortgang in gemaakt hebben. De
zoon van de weduwe van Nairn,
reeds langer dood en die reeds naar
het graf gedragen werd, is het beeld
van lien die reeds langer in de zon
de leven, en ieder oogenblik nader
komen tot de hel, waarin zij zul
len begraven worden. Eindelijk La
zarus, reeds vier dagen dood en be
graven. en die reeds tot bederf over
ging, is het beeld van die ongcluk-
kigen, die iu de zonde als begra
ven liggen, er geheel en al aan zijn
overgeleverd en het bederf van hun
ne zonden onder anderen versprei
den. Door deze drie dooden tot hot
leven terug te roepen, wil .Jesus
ons leeren, dat hoe diep wij ook
in de zonde begraven zijn cn hoe
lang die toestand ook moge geduurd
hebben, zijn genade altijd, bij mach
te is ons er uit te doen opstaan.
In het gebed van Jairus vinden
wij twee eigenschappen, die ook het
onze moet bezittennederigheid cn
vertrouwen. Hij begint met zich aan
de voeten van Jesus neder te wer
pen, en zegt vervolgens dat, zoo
Hij slechts komen Avil om haar de
hand .op te leggen, zij zeker zal
leven |Wij zijn aan de Grootheid
Gods de hulde van onze nederigheid,
en aan Zijne Goedheid die van ons
vertrouwen verschuldigd. [Wij ver
dienen niets, dus moeten wij nederig
zijn. alles is ons beloofd, dus moeten
wij vertrouwen hebben. God ver
klaart ons door den mond Zijner
propheten dat Hij een goedgunstigen
blik werpt op jhet gebed der nede-
rigen, Hij leert ons door Zijne apos
telen, dat wij met vertrouwen moe
ten bidden cn anders niets zullen
verkrijgen. Vertrouwen en nederig
heid in ons gebed sluiten elkander
niet uit, maar steunen elkander, De
nederigheid belet ons vertrouwen
tot vermetel vertrouwen over te
slaan, het vertrouAven maakt dat
onze nederigheid geen kleinmoedig
heid wordt.
In de woorden van 'den 'goddelijken
Zaligmaker„Het meisje is niet
dood, maai* slaapt", zien de schrift
verklaarders bovendien eene afbeel
ding van den dood des rechtvaar
digen. Haar dood avos boven allen
twijfel zéker, en toch zeide Jesus
dat haar dood niets anders Avas dan
een slaap? EAwnoens is de dood der
rechtvaardigen. Al mogen kortzich
tige of ongeloovige wereldlingen
Aveenen dat met hun dood alles voor
ben geëindigd is, Avanen dat hun
verscheiden eene vernietiging is, zij
leven bij God en leven vo-or eeuwig
Hun dood is als een zoete slaap,
waaruit zij Aveder ontwaken zullen
om een onvergankelijk, eeuwig le
ven te leven.
Ook de zieke vrouAv van ons Evan
gelie-verhaal geeft ons een AToorboeld
Amn een nederig, maar Arertrouwvol
gebed Nederig Avas zij zeker, want
zij durfde zelfs niet openlijk tot
Jesus gaan cn Zijne hulp afsme
ken, maar in het geheim naderde
zij tot- Hem cn dacht: als ik slechts
den zoom van Zijn kleed mag aan
raken, want meer ben ik zeker niet
Avaardig. En dait haar gebed een
gebed vol geloof en vertrouwen was,
openbaart cms Jesus, Wiens blik tot
in de zj^l, doordringt, als Hij tot
haajiyzégt: „wees welgemoed, doch
ter, uav geloof heeft u gezond ge
maakt,"
De ziekte Ava'ardöor de vrouw van
ons Evangelie was aangetast, Avordt
door vele schriftverklaarders be
schouwd als een beeld van die on
gelukkige ziekte der ziel, die den
menacli met schande overdekt, en
waarvoor hij zich gewoonlijk
schaamt ze te openbaren, van de
zonde van onkuischjheid. Evenals i
het lichaam van de vrouw van liet
Evangelie, zóo is ook de ziel van
dien zondaar dikwijls jaren lang
door die zonde aangetast. Zij ge
neest Zoo moe iel ijk en put alle krach
ten der ziel Uit. Goederen en for
tuin worden er dikwijls aan opge
offerd, maar-de ziekte blijft voort
bestaan en vraagt nieuwe offers.
Geen menschelijke middelen kunnen
genezing brengen, alleen Gods Al
macht kan van. die zonde genezen
Gelukkig- .dan ook hij, die met ne
derigheid en wert rouwen in ellende
zijn toevlucht neemt tot Jesus. Bij
Hem zal hij genezing .vinden, van
Iiem zal hij het vertroostend woord
hoorenvert.fouAV, uw geloof heeft-
u genezeu. [Wanneeralle mensehc
lijke middelen vruchteloos, blijken,
dan zal dat middel alleen krach
tig genoeg zijn en genezing „bren
gen.
„Leeren Avij dus uit de heide aatou
deren van het Evangelie van dezen
Zondag steeds met nederigheid on
A'ertrouwen te 'bidden, onze toevlucht
tot Jesus te nemen, dan zullen wij
in alle omstandigheden cn moeielijk-
heden, hoe hopeloos anders ook, vca>
hooring' en uitkomst vinden, dan zal
God zelfs 'het grootste wonder voor
ons doen, om namelijk onze ziel als
zij door de zonde gestorven is, we
derom tot het leven der genade op
dat als eenmaal de ure van
hopen, dat als eenmaal de ure van
ons sterven gekomen is, wij ook den
dood der rechtvaardigen zullen star-
A7en, dien dood die als een zoete
slaap is waaruit Avij tot het eeuwig
leven zullen ontAvaken,
Bij gelegenheid van het Katholiek
Esperantocongres, op 28 Augustus
te 's Gr.avenha.ge gehouden, werd
door den bekenden abbé Richardson
een enthousiaste preek gehouden
over de eenheid der Katholieke Kerk
en in verband daarmede het Espe
ranto, Het jongste nummer van
„Neerlando Katolika" drukt thans
den letterlijken tekst dier rede ai'
en men A'erzoekt ons de vertalin,
dier belangrijke rede, welke men ons
toezond, op te nemen, wat we gaar
ne doen
„Ik wil, dat zij écu zijn, .zooals
Gij, Vader, „zijt in mij, opdat de
wereld geloove, dat Gij mij gezon
den hebt." [Woorden uit het Evan
gelie A7,an den H Joannes NVIIe
hoofds 21ste vers.
Wanneer men beschouwt, Avan-
neer men oplettend 't- een of ander
mensdbclijk meesterstuk onderzoekt,
't zij 'n kunstvol gebouAv, 'n schoon
beeld, 'n bewonderenswaardig schil
derij, 'n letterkundig meesterwerk,
edele p-oezie of 'n roerende, 'n tref
fende toespraak, enzdan bewon
dert men instinctmatig niet slechts
do verschillende onderdeelen van dit
meesterstuk, maar A'oornajnclijk des-
zelfs éénheid Men kan zeggen, dat
de eenheid het werkelijke, teeken, de
zegel van het genie is
Ons is 't volstrekt niet verwon
derlijk, als het meesterwerk van den
Christus, den Godmenseh, name
lijk de H; Kerk, volmaakter dan
Avelk momsehelijk werk ook, die hoe
danigheid. dat zegel, dat merk der
eenheid, bezit Maar let wel, dat
in de H Kerk die eenheid niet
slechts een bewonderenswaardig!®
eigenschap is. die onze bewondering
opwekt Neen, zij is daarenboven het
bijzondere teeken, haar door dan
Godmenseh gegeven, opdat ieder ge
makkelijk en zeker den waren gods
dienst- kunne onderscheiden te mid
den der ontelbare, valsche secteu,
de A'alsche voortbrengselen A'an men-
schielijke uitvinders
Inderdaad, toen Jesus zou gaan
sterven, vroeg Hij gedurende het
heilig aVondmaal in het Cen'.akel,
aan Zijn Hemelschen Vader, om die
eenheid aan Zijne kerk te geven,
opdat, in den loop der ecuwen tot
aan het einde der wereld, een ieder
gemakkelijk de ware kerk zou ken
nen, opdat ieder zou weten cn ge-
looven, dat 't God zelf was, die
Hem zond:
En waarlijk, de .eenheid is dat
teéken. Zij is een teeken dat ieder
bemerken en bewijzen kan.O.ver de
andere teekenen, over de heiligheid,
de Apostoliciteit van 'n kerk kan
men redetwisten: Er is geleerdheid
noodig om aan te toonen, dait slechts
de Ka.th; Kerk heilig: en apostolisch
is Maar ieder, zelfs de onontwik
keldste werkmap kan dit feit bewij
zen dat slechts de. Kath Kerk .één
is, dezelfde is in de verschillende
doelen der wereld- Ziedaar 'n oen-
oudig teeken. waaraan ieder mensch
gemakkelijk de ware kérk herken
nen kan] Ziedaar 'n teeken', hétweik
de Hm kerk immer bezat en. steeds
bezitten zal, en hetwelk geen andere
godsdienst bezit of kan bezitten
[Weest aandachtigDit teeken i3
niet slechts voor iederen mensch
duidelijk en gemakkelijk zichtbaar,
het is ook volstrekt niet mensch lijk,
geheel bovennatuurlijk, kortom ge
heel wonderbaar'
[Waarlijk, de eenheid betreffende
godsdienstige, betreffende filosofi
sche vraagstukken is niet natuur
lijk bij de mensehen Ieder mensch
voelt in zichzelf' dat liij vrij is om
te deuken cn een meening te vor
men zooals hij dat wil Tot geen
prijs wil hij die vrijheid afstaan
aan welken mensch ook. En hij heeft
groot-gelijk. Geen mensch ter Ave
reld heeft het recht, zijne meeniu-
gen op te dringen aan zijn broeders
Ten duidelijkste bewijst dit bet be
kende spreekwoordGedachten zijn
tolvrij Neen, de menschelijke ziel,
het mensehelijk vernuft, het men
sehelijk verstand zijn 'n zelfstandig
heid zóó, edel. zóó groot, dat zij niet
behoeft toe tc geven aan 'n Aville-
keurige menschelijke meaning Zij
behoeft slechts tc zwichten voor
God zelf- Derhalve bemerken Avij
buiten de H Kerk niet de eenheid,
maar de grootste- verscheidenheid.
Zélfs de grootste genieën, Plato,
Aristoteles, Dese.a-rtes, Leibnitz enz
konden avcI filosofische sekten op
richten, volgelingen doen opstaan,
scholen stichten, maar nooit konden
zij A'erzekeren de eenheid die voort
zou duren na hun dood 't Zelfde
bemerkten wij bij de verschillende
christelijke sekten; Luther, Cal-
vijn, enz konden wel sekten stich
ten, die nog- heden hun namen dra
gen, maar zij slagen er in 't geheel
niet in te verhinderen, dat hunne
Volgelingen zich afscheiden en spoe
dig A'cle verschillende sekten A7orm-
deh, zonder eenige onderlinge oen
heid'.
In de geheele wereld blijft- slechts
de H Katholieke Kerk altijd en
overal één, krachtens de belofte va»
haar Goddelijken Stichter Ook is
-'n voortdurend levend mirakel, ge
makkelijk zichtbaar, gemakkelijk
Avaarneembaar door iedereen. Daar
om, vergelijkt Christus zijne Kerk
met 'n stad, die gebouwd op 'n berg,
onmogelijk verborgen kan blijven
O, beminde Broeders, boe groot
moet onze vreugde, onze dankbaar
heid zijn[Wij Katholieken, Avij zijn
de uitverkoren kinderen Gods .Ver
spreid over de geheele wereld, wo
nende in elk land, Hollanders, En-
gelschen, Eranschen, Japanners,
Amerikanen, enz Avij zijn allen kin
deren van het ééne AX7are gezin
GodsOveral hebben Avij één en het
zelfde geloof, .wij gehoorzamen aan
hetzelfde Gezag Wij erkennen allen
hetzelfde Opperhoofd, den Plaats
vervanger van Jezus Christus op
aaide, den Opvolger van den Heili
gen Petrus Ziedaar de steenrots op
welke-Christus Zijne Kerk stichtte.
De H Stoel te Rome is het inid-
denpunt van onze eenheid, en zóó
"wordt de Avil van Christus ten volle
vervuld [Wij zijn één, zooals de
Vader cn de Zoon één zijn. Door
onze eenheid kan de wereld en elk
mensch, die oprecht de Avaarheid
zoekt-, zien cn bewijzen dat 't God
is, die Zijn Zoon Jesus zond om de
wereld te reddeni._ i
i li,
Maar is dat voldoende? Kunnen
"wij gelukkig zijn, Avanneer wij, he-
laasJMo .geli'kertijd waarnemen, dat
hij, i0 T-t de Stad des vredes en
der L, .d, millioenen mensehen,
onze beminde broeders, wonen, die
nog niet- toestemden in te gaan in
de Stad Gods? Oh, neen, gelijk ik
zeide in Parijs, aanhalende de Avoor-
den yan den Profeet Isaias„Ik
„wil niet zwijgen, ik Avil niet rus
sen, .totdat al mijn beminde broe-
„ders Jerusalem in gegaan zullen
„zijn, totdat zij bewoners zijn ge-
„Avordcn van de H. Stad Sion,"
Velen onder h'en zijn zoo goed en
zoo beminnelijk, vele onder hen zijn
onze beminde geestverwanten, zij
Av-erkcn met ons, zij geven zich moei
te om overal in de Avereld onze dier
bare taal te verspreiden; E-n waar-
om Om de verbroedering onder do
mensehen meer en meer uit te brei
den] Dit doel is werkelijk goed,
Avaarlijk goddelijk; Voor dit doel,
kunnen en moeten wij, Katholieken,
met lien samen werken i Met hen
Avenschen yvij dat de geheele mensch-
heid met elkander in gemeenschap
kunne staan, en door Avcderkeerige
onderhandelingen vrienden worden;
Maar hiermede eindigt onze lief
de niet- [Wij Avillen den wil van
Christus vervullen: wij willen, dat
zij, die dezelfde gedacht-en voeden
als wij, met ons kinderen van het
Goddelijk Huisgezin gullen worden-,
[Wh weten .wel, dat .wij dit door pns-
ziedvjen piet kunnen doen. r W.ij zijn
er, van overtuigd dat jvSi door onzg
redeneeringen niets kunnen uitrich
ten. Toch verliezen wij deu moed
niet; wij kunnen bidden en'Avij kun
nen werken. Voor ons is Esperanto
'n krachtig middel, door onze dier
bare taal, door de vreedzame, Awiend-
schappelijke onderhandelingen, wel
ke, door haar ontstaan, door onzen
g-eineenschappelijken arbeid voor
liet welzijn der menschheid, kun
nen wij nuttig, zonder getAvist, door
ons voorbeeki aan hen toonen, dat
het zekerste, het krachtigste middel
om de menschheid te \rerocnigen is
de ware godsdienst \7an den goeden
Jezus
III;
Maar er is nog 'n middel om den
wil van onzen Goddelijken Meester
tc A'ervullen
[Wij, Katholieken, verblijden ons
over de eenheid in geloofsleer, in
geloof en in het goddelijk bestuur,
dat'Christus zelf aanstelde, met an
dere Avoorden, wij verheugen ons
oArnr de wezenlijke, de noodzakelijke
oenheid, maar toch zouden wij den
moed hebben te zeggen, dat onz-e
eenheid A-olmaa.kt is volgens den wil
van Christus [Wij Katholieken va,n
dc geheele Avereld zijn slechts één
gezin Heerscht er onder ons die
liefde, die heerschen moet ondci^ da
kinderen A7an 't zelfde gezin Een
dracht maakt macht, zegt geheel
juist het doA7ies van den .Belgisch-en
Standaard. Als Avij, Katholieken,
A'aster Arereenigd Avaren door inter
nationale betrekkingen, zeker wij
zouden sterker zijn, zeker Avij zou
den elkander deugdelijker kunnen
helpen De Kerk van God is strij
dende hier op aarde; zij moet kam
pen, zegt de Heilige Paulus, niet
tegen dc menschen, maar tegen het
kwaad dat de eenige oorzaak is van
den tegen de oncdeugd, tegen d-e on-
al onze rampen jWij moeten strij-
rechtvaardigheid, tegen den hoog
moed en tegen de eigenliefde, die
de oorzaak zijn van dien geesel van
het mensehelijk geslacht: den oor
log. De Avreede oorlog, die gedu
rende zijn ellendig verloop niet
slechts Av-eerstaat aan elk Goddelijk
gebod, maar die ook een geweldigen
overerfelijken haat doet ontstaan
tusschen verschillende natiën, 'n
haat, die geheel ongegrond, volstrekt-
dwaas is, en die rechtstreeks op-
st-aat) niet slechts tegen den Chris-
telijken godsdienst, maar zelfs te
gen alle menschelijke voorzichtig
heidl Ohg'ij zijt de vervloekte
oorlog- en strijdlust, gij helsche geest
die immer de natiën opwekt tot- on
derling verAvijt, die jaarlijks milli
oenen uitgeeft, niet om de mensche
lijke ellenden te doen ophouden, niet
om de armen te helpen, niet om
handel, kunst en Avetenschap te be
vorderen, in één woord, niet om
deze ongelukkige wereld een Av-ei-
nig gelukkiger tc maken, maar in
tegendeel, om op aarde 'n afbeel
ding van de hel te geven, want, vol
gens liet Avare Avoord van den ede
len Vredesstichter John Bright: is
oorlog de hel op aarde.
Ik heb de eer het AA'oord Gods te
prediken in uwe waardige stad Den
Haag, Ava,ar reeds tAveemaal een
sehoone poging AA7erd aangewend om
dien vrede te verzekeren door de
arbitrage, ik doel op .de Vredescon
ferentie. Dat God u zogene, edel
Nederland, want gij verdient den ze
gen van Christus. Zalig zijn de
vreedzamen, AA7ant zij zullen kinde
ren Gods genoemd Avorden,
Maar hoe te strijden tegen den
oorlog, hoe te werken voor het al
gemeen welzijn der menschheid, zon
der een gemeenschappelijk middel
voor internationale onderhandelin
gen? De vloek van Babyion staat
voor ons als 'n duistere schaduw,
'De kinderen van den Stam\7ader zijn
zoozeer verdeeld, wegens de afschei
ding „ontstaan door de verscheiden
heid der talen, dat zij zicli niet ge
makkelijk met elkander in betrek
king kunnen stellen Men zegt som
tijds, dat dit de wil van God is,
Oh, neen, volstrekt niet-, te Babyion
strafte God den hoogmoed onzer
voorvaderen Ja Maar duren Gods
straffen eeuwig? Als de hoogmoed
straf verdiende, 'zou dan de nede
righeid, zou dan de menschheid geen
vergiffenis kunnen krijgen Kwam
de milde Jezus niet om den Awcde
te brengén aan de zachtmoedigen,
aan d-e menschen van goeden Avil
't Is juist daarom dat ik, dat Avij
Katholieken, beminnen en goedkeu
ren de sehoone gedachte van onzen
beminden meester, dokter Zamenhof
[W;ij erkennen dat deze eenA7oudige
taal veel steun zal bieden aan han
del, letterkunde enzmaar Arolgens
ons, ihieeft Esperanto een edeler zen
ding; Door baar kunnen wij onder-
handelen met onze broeders uit elk
ander land, door haar kunnen wij
ons met liien verbroederen-, Door
deze gemeenschappelijke taal zal de
mensdhheid zeer spoedig bemerken.
dat- overal in de wereld, niettegen
staande bet verschil der ra-ssen, de
meeste menschen .dezelfde belangen
en dezelfde behoeften hebben; .Ja,,
de meerderheid zal den vrede ver-J
langen en zal spoedig .weigeren oor
log te voeren om aan de zelfzuch
tige verlangens Aran eenige mogend
heden te A'oldoen of om 'n ouden,
onzinnigen haat te laten A'oortleA'en
Katholieken, vergeet het niet, dat
de, Kerk het rijk van Christus is
op aarde [Wij moeten dus verce-
nigd zijn niet alleen door geloof
en gezag, maar ook door hart ep
daad Esperanto, de internationale
taal, zij ons 'n krachtige hulp om
ons doel te bereiken Door Espe
ranto zullen onze internationale con
gressen duizendmaal meer praktisch
nut hebben.
'n Groot- bewijs hiervan is ons
onvergetelijk congres te Parijs ge
durende den laatsten Paosehtijd Daar
kwamen, vuor 't eerst in de lieden-
daagscbe geschiedenis, Katholieken
uit veertien verschillende landstre
ken bij elkaar en bespraken punten
van groot belang voor onzen heili
gen Godsdienst cn voor het welzijn
der menschheid Gedurende deze avt-
gadering van de Nederlandsche Af-
deeling der Internationale Katho
lieke Vereeniging, zal men waar
schijnlijk Hollandsch spreken,- Maar
zelfs bij deze gelegenheid zullen
vermoedelijk eenige afgevaardigden,
eenige buitenlandsche vrienden te
genwoordig zijn Ik zelf reeds, hij
voorbeeld Ik heb: de eer te zijn pre
sident van dc Internationale Veree
niging, maar helaas-ik ken niet goed
uwe sehoone nationale taal Maar,
dank zij Esperanto kan ik uwe ver
gaderingen in den Haag bijwonen,
hooren en begrijpen de strijdvragen,
en deelnemen aan de vriendschappe
lijke redetwisten Daarom waag ik
het 'n beroep te doen aan ieder Ka
tholiek die hier tegenwoordig is én
hem te vragen, hem te bidden, als
hij nog geen esperantist is, esperan
tist te Avorden, opdat hij ons kunne
helpen cnmedeworke om liet doel
van dc Heilige, Roomsche, Katho
lieke Kerk, te bereiken
Maar uit ons zeteen kunnen wij
niets met \7ruclit doen Wenden Avij
ons dus tot onzen Goddelijken Mees
ter, tot dat Lam Gods, hetwelk Avel-
dra op dit altaar, gedurende de II
klis, zal geofferd worden, Vraagt
Hem dat Hij zijn mededoogen toonc
aan Zijn A'olk, aan Zijne kinderen,
vraagt Hém dat Hij ons liclpe door
Zijne genade, opdat wij mogen har
ken aan de vervulling van Zijn Wil,
de volmaakte eenheid van alle Ka
tholieken. de eenheid van de geheele
Christenheid, dc eenheid \7an de ge
heele menschheid, opdat weldra de
sc-hoone dag koine, waarop er slechts
één kudde onder één herder Avezeu
zal
Ten slotte Avenden wij ons tot do
Heiligen, die eens de glorie AA'aren
van uav Nederland, en voornamelijk
tot de Koningin van alle Heiligen,
de vlekkelooze Maagd Maria, da
Moeder van God OhMaria, dier
bare Moeder, bid voor oiïs, opdat
v/ij allen, die lieden yereenigd ziin
A'oor Gods Altaar, ook eenmaal ver
een igd mogen zijn voor den troon
van uwen Goddelijken Zoon en' met
U Hem lof zingen door alle eeuwig
heid
KERKBERICHTEN.
Auteursrecht vom behouden.
Kathedrale Kerk 8t. Bavo.
ZONDAG, de II.II. Missen te hall
7, 8 en 9 uur. Om half 11 de Hoog
mis. Catechismus naar gewoonte,
half 7 het Lof met conferentie ovei
de tegenwerping: „Ik geloof niet*
dan hetgeen ik begrijp'
Dinsdag- en Donderdagavond S uui
cursus in de Katholieke Geloofs- ei
Zedcleer.
Gedurende deze Aveek 's avonds
behalve Dinsdag en Donderdag
avond, oefeningen A7an de .October-
maand om half 8.
VRIJDAG, half 11 plechtige Con-
ventueele Mis van het- Hoogw Ka
pittel in tegenAVOordigheid van Z
D H,
Parochiökerk van den H. Joseph.
ZONDAG, de H. Missen le 7 uur,
half 9 en te half 11 de Hoogmis,
Na den middag ,te 2 uur le_ering,
te half 4 Congregatie A'oor jongo-
lieden, te 7 uur Lot' met conlcrca-
tie cn voorgeschreven gebeden,;
DINSDAG. 7 uur Congregate
der al Ier h Maagd.
DONDERDAG, 8 uur II. Mis voo»
de leden der broederschap van tie H
H. Martelaren v. Gorcuin. Te ha!! 1
voor den lieer Petrus Gieske. als lil
der broederschap, v. d. II.II. Martelarcjl
van Goxciun.
.VRIJDAG, feest van de HJI. Apost
IX, 18—26,