der Openbare Godsdienstoefeningen in de R. K. Kerken te Haarlem en omliggende plaatsen. Haail, Yenn. „Drukkerij de Spaarnestad." Een episode uit den oorlog van 1870, Dit nummer behoort bij de „Nieuwe Haarl. Courant" van 3 DEC, A V M V a O KINDëRHUISVESÏ No. 29—31—33. HAARLEM. ÏJirecteur, F. H. M. v. d. GBIEKDT. ADVBETEST^Ni Van 1 tot 8 rogela 1 Lao. Elk. regel mj-r 0.20. Ingezond. n med-d telingen tussohen den tekst ten minste 6 regels 11.50; elke regel meat 0.30. Het Auteursrecht op tien inhoud van dit blad wordt verzekerd overeenkomstig de wet van 29 Juni 1881 (Staahblal No. 124,) ZONDAG 4 Dec. MAANDAG 5 DINSDAG 6 WOENSDAG 7 DONDERDAG 8 VRIJDAG 9 ZATERDAG 10 2de Zondag van den Advent. H Barbara. Maagd en Martelares. H. Petrus Chryso- logus, Bisschop, Belijder en Kerk leeraar. H. Nicolaus, Bis schop en Belijder. Geboden Vastendag. Vigilie van U. L Vr. Onb. Ontv. H. Ambrosius Bis schop, Belijder en en Kerkleeraar. Feest der Onbev. Ontv. van 0. L. Vrouw. Ver plichting om de H. Mis bij te wonen. Gebitden Vas tendag. Van hei Octaaf van 0. L. Vr Onb. OntY. Van het Octaaf van 0. L. Vr. Onb. Ontv, 4de ZONDAG VAN DEN ADVENT Les uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Romeinen; XV, 4—13. Broeders! Alles wat geschreven werd is tot onze onderrichting ge schreven, opdat wij door de lijdzaam heid cn de vertroosting der Schrif ten de hoop mogen hebbeu. De God nu der lijdzaamheid en der vertroos ting geve n, één van gevoelen te zijn onder elkander volgens Jezus Chris tus; opdat gij, één van ziel, met éénen mond God en den Vader onzes Hee- ren Jezus Christus moogt verheer lijken. Daarom, neemt elkander aan, gelijk ook Christus u heeft aangeno men ter eere Gods. Want ik zeg, dat Christus Jezus dienaar der besnij denis geworden is om wille van Gods waarachtigheid, om de beloften aan do Vaderen gestand te doen; en, dat de heidenen God wegens barmhartig heid verheerlijken, gelijk er geschre ven staat: Daarom zal ik U loven onder de heidenen, o Beer! cn uwen naam lof zingen. En wederom zegt zij: Verheugt u, gij heidenen, met zijn volk! En wederom: Looft den Heer, alle gij heidenen, en maakt Hem groot, alle gij volken! En we der spreekt Isaias: Daar zal zijn de wortel van Jesse, en een die zal op staan om over de heidenen te heer- scben; op Hem zullen de heidenen hopen. De God mi der hoop vervnlle tl met alle blijdschap en vrede in liet gelooven, opdat gij overvloedig raoogt zijn in de hoop en de kracht des Heiligen Geeste». Evangelie volgens den H. Mat- thens; XI, 2—10. In dien tijd, toen Joannes, ill do boeien de werken van Christus ver nomen had, zond hij twee zij n u; leer lingen en zeide tot Hem: Zijl Gij degene die komen moet, of verwach ten wij ee ten anderen? En Jezus antwoordend, zeide lnm: Gaat en boodschap aan Joannes wat gij gehoord en gezien hebt: blinden zien, kreupelen wan delen, roelaatschen worden ge reinigd, dooven hooren, dooden ver rijzen, aan armen wordt liet Evan gelie verkondigd; en zalig is hij. die zich aan Mij niet zal geërgerd heb ben. Toen zij nu heengingen, begon Je zus tot de scharen aangaande Joan nes te Zeggen: Wat zijt gij in de woestijn gaan zien? Een riet, dooi den wind heen en weder bewogen? Maar wat zijt gij gaan zien? Eeueri mensch, gedokt in zachte kleederen? Zie, die de zachte kleederen dragen, zijn in de huizen der koningen. Mam- wat zijt gij gaan,zien? Henen profeet? Ja, zeg Ik u, en meer dan een pi of eet. Want deze is. het, A an wien geschre ven staat: Zie, Ik zend mijnen er gel A-oor uw aangezicht, die uwen weg A-oor IJ bereiden zal. Evangeïieverklaring. 2de ZONDAG VAN DEN ADVENT. „Joannes in dc gevangenis (waar in hij door Herodes geworpen was), tie Avonderwerken van den Christus vernomen hebbende, zendt twee van zijne leerlingen en zegt tot hen: „Zijt Gij degene, die komen zou, of ver wachten AA-ij een anderen?" Het ware een dwaasheid te veronderstellen dat Joannes die lastgeving aan zijne leerlingen opdroeg om véor zich zel- A'en meerdere zekerheid te verkrij gen omtrent de Persoonlijkheid v«u Jezus Arau Nazareth. Zoo iemand diep overtuigd was dat Jezus de beloofde Messias was, dan Aoorzeker Joannes, die op Jezus den Heiligen Geest m de gedaante van een duif had zien nederdalen, en Hem door eene stem uit den hemel liad liooren Aerklaren als des Vaders welbeminden Zoon. Andere, eer dringende redenen, dron gen hem om zijn gezantschap naar Jezus af te A-aardigen. Was het voor zijn geloof niet noodzakelijk meerde re bewijzen te ont\-angen dat de groo- te Wonderdoener Aan Galilea Gods Zoon was, zijne leerlingen moesten in hun geloof aan den Messias versterkt worden. Niet A-oor zich zeiven, wel voor lien zond hij die gezanten af. Een geschikter oogenblik kon bij niet uit gekozen Lebben. Een groote menigte is rondom Jezus A-erzameld, maar ook zeer A-elen die naar de ziel of bet lichaam ziek zijn .Van verre zijn zij saamgekomen om de woorden des levens Aan Jezus' lippen op te A-an- gen, en genezing af te bidden. De leerlingen van Joannes naderen en A'olbrengen de hun opgedragen zen ding, zeggende Aolgens den H. Lu cas: „Joannes de Dooper heeft ons gezonden, zeggende: „Zijt Gij degene die komen zou, of A erwachten wij een anderen?" Niet rechtstreeks ant woordt Jezus op de Hem A-oorgestel- de vraag, maar wees hen op de won deren, waarvan zij reeds gehoord had den, en waarvan zij zeiven op dat oogenblik de getuigen waren. „Gaat heen en boodschapt aan Joannes wat gij gehoord en gezien hebt: blinden zien, kreupelen gaan, melaatschen worden gereinigd, dooven booren, dooden A-errijzen, aan armen wordt liet E\-angelie Aerkondigd." Jezus zegt niet dat Hij de Messias is, maar Hij bewijst het door een beroep uy Zijne wonderwerken, en door aan te toonen dat de profetie Aan Isaias aangaande den Mesias in Hem A-er- vuld is. De Zaligmaker besloot Zijn belangrijk antwoord met deze waar schuwende woorden: „Zalig is hij, die zieli niet aan Mij zal geërgerd liebbenKon dan iemand een aan leiding- tot ergernis vinden in het goddelijk Toonbeeld van allé vol maaktheden? Helaas, ja. Jezus was een ergernis A-oor de trotsche lee raars der wet, wier schuldige onwe tendheid werd aan de kaak gesteld; A-oor de huichelachtige Pharizeëen, Avier schijnheiligheid ontmaskerd werd door Zijne heiligheid, voor het ijdel volk, dat in zijn hoogmoed Aer- nederd werd door de geringheid van den Messias. Hij is nog een erger nis A'oor zoovelen, die niet in Zijne leer willen gelooven en Zijne geboden niet willen opvolgen. De leerlingen, overtuigd A-au Jezus' waardigheid, keerden tot hun meester terug,, om zic-li weldra op zijn raad, bij den Mes sias aan te sluiten. „Toen de leerlingen heen gingen, begon Jezus tot de scharen over Joanhes te spreken". De Voorlooper had meermalen de verhevensle ge tuigenissen over den Messias afge legd. Deze wilde nu op Jezus' beurt den lof verkondigen van hem die Zijn weg bereid had. „Om Avat te zien, A-roeg Jezus aan de verzamel de -menigte, zijt gij uitgegaan naai de woestijn? (Om te zien) een riet dat door den wind bewogen wordt." Die beeldspraak was den A-elen Joden, die uitgegaan waren naar de oevers van den Jordaan, waar oveiwloedig riet groeide, om daar Joannes te hooren, niet onbekend. Neen Avil Jezus zeg gen, zulk eon wispelturig mensch, aan een riet gelijk, zijt gij niet gaau zien en liooren; integendeel, gij hebt daar een man bewonderd, die als een rots onwrikbaar A-ast stond in zijn overtuiging, die door geen tegen spraak of vervolging, van zijn weg Avas af te brengen. Hierdoor wordt dus de standvastigheid van Jezus geprezen, en te gelijk het A-ermoetleu weerlegd wat soms hij hen kon opko men, alsof Joannes zelf in twijfel was geraakt over zijn zending en voor zijn eigen overtuiging dat ge zantschap tot Jezus gezónden had. Een tweede reden tot lofprijzing vond. Jezus in de. strenge boetvaar digheid van Zijn Voorlooper.. .Maar om wat te zien zijt gij uitgegaan? Een mensch mét zachte blcedèren gekleed? Wie die zachte kleederen dragen, zijn in de huizen des ko- nings," die zoekt men niet in de woestijn, maar in de paleizen .Wel moest liet Acrstorven leven van den Boetgezant hoog staan aangeschre- A-en in ue waardeering A-an Zijn god- delijken Meester, dat het zoo lioog geprezen werd door Hem, die zelf een stal tot woning en armoede tot zijn erfdeel gekozen had. Om den H. Joannes te beloonen A-oor den ijver waarmede hij zijne getuigenis over den Messias had af gelegd, wilde Jezus hem prijzen A-oor al het vergaderde volk, om zijne ge loofsbelijdenis aangaande de zending van den Messias te bekrachtigen, ging Jezus vervolgens de om-ergelij- kolijke grootheid A-an de bediening, des Vooi'loopers in liet helderste licht stellen. „Wat zijt gij in de Avoestijn gaan zien?" A-roeg Jezus ten derde male. „Een profeet? Ja, zeg lk u, cn meer nog dan een profeet. Want de ze is het van wien geschreven staat: Zie, ik zend mijnen Engel voor uw aangezicht, die uwen weg zal be reiden A-oor u henen' .'Vooreerst du», Joannes was een profeet, en Avel een profeet bij uitnemendheid met een zending heiast, die aan geen der an dere profeten was opgedragen. Jo annes werd geboren als Aoorbestem- de heraut des Verlossers, zelf a-ouj.- speld door den laatsten der profeten A'oor Hem, door Malachias. Wat zij ne zending betreft, Joannes moest èn de komst van den Verlosser voorspel len èn den weg voor den gekomen Verlosser bereiden. Profeet, maar tevens Voorlooper en apostel van J e- zus, was Joannes A-orheven boven al le zieners des Ouden Verbonds, wier lange reeks hij afsloot, om te wijzen op den Verwachte der volkeren, Die in hun midden stond zonder dat zij Hem kenden. Hij was de laatste dei- profeten en de eerste der Apostelen, hij behoorde tot oude ju tot net nieuwe Verbond, en vei..lef zieli in zijn ongeëvenaarde grootheid als een machtige zuil tusschen de tvree tijd perken die de wereldgeschiedenis vt deelen. Niet te verwonderen zijn dan ook de woorden die de Zaligma ker er in het v-ervolg Aran Hit Evan gelie op A-olgen laat: „Voorwaar lk zeg u: er is onder de geborenen van A-u uwen geen grooter opgestaan dan Joannes de Dooper". Hij en geen ander had den Verlosser met den A'incer "ewezen en in die incpi Avas Hij eenig. Hij Avas derhalve groo ter profeet dan een ander des Ouden Verbonds, Jezus sm-ak bier Aan de bediening ide Joannes uitoefende, niet A-au zijne deugd of ver lie v enheid boven andere heiligen. Doch hoe zi' zoo kunnen vrij hier A-ragen, met dien aan Joannes toegekenden voorrang- de laatste .voorden A an e over Joannes overeen te brengen: „doch do kleinste in liet rijk der hemelen is "rooter clan li ij". Als wij on Lor bet rijk der hemelen A-erstaan de Kerk van Christus, dan verdwijnt elke moeilijkheid. Hier wordt bediening tegenover bediening gesteld. Hoog verheven Avas de zending die Joan nes te vervullen had, liij muntte daar door boven alle Patri are, Lr. .v- len en Koningen A-an het oude Ver bond uit, maar in waardigheid en m.dit OA-e.' -eft hem elke priester A-an het nieuwe Verbond, a au de kerk A-an Chrigt-s. A-an het rijk der heme len op aarde. Het Evangelie van dezen Zo- dr.g leert ons duidelijk vooreerst de hoo- gc waarde van de uougd A-an boet- A-aardigbeid en versterving, maar A-ei-A-olgens ook de troostvolle 'waar beid door Jezus zelf meer -n A-er kondigd: die Mij beleden zal hebben a de mensehen, Ik zal hem 0( k be lijden A-oor J "en Vader, die Mij Aerlieerlijkt, Ik zal ook liem verheer- 1 ijken. In den morgen A-ah den 18den Augustus 1870 woei de vlag van het Hoode Kruis A-an den kerkto ren \-an Grav-elotte, het dorp, dat het Franse,he leger van liet Duitscbe scheidde, cn dat weldra een Avereli- A'ermaardheid zou krijgen door den bloedigen veldslag, die er geleverd werd. Niet minder dan 800 gewonden werden er verpleegd in het dorp, dat aldus een groot lazaret- mocht worden genoemd. D;ie gewonden wa ren Fransch© .officieren en minde ren [Weldra verscheen yen af deeling Buitsche ruiterij, die, na den slaat A-an zaken te hebben op, genomen, een A-oldoend aantal .ven'ocmidds- len liet- aanrukken om de gewonden uit liet gevaarlijk dorp te verwijde ren Begeleid door het Pruisische es corte bereikte de droevige stoet, door het A-ij and-dijk leger heen, weldra- een neutraal terrein, cn daar ver lieten de Duits-obers hen, nadat hun commandant den gewonden officie ren in het Franseh gezegd had„Mij ne heeren, hier is mijne taak ten einde; het is nu nacht-. Als ik u een goeden raad mag geven, dan is het deze: trekt nu niet A-erder op de Fransohe voorposten aa,n, men zou u met vuur ontvangen; doch zendt iemand onder u, die er den moed toe heeft- vooruit, om uwe wa penbroeders van iiAVe komst te yeiv Avittigen." ,A rienden," riep aanstonds een welbekende stem, „die taak cisch ik A-oor mij als een plicht en als oen recht. Gij allen zijt min of meer gewond of ziekgij hebt- te denken aan uw dierbaren en aan u zelf. Geef mij pen lantaarn en ik ga Ilij, die dé gevaarlijke onderna ming waagde, was de eerwaarde heer Barou, aalmoezenier in het Fran- sche leger .Men wild© hem een hos pitaalsoldaat- meegeven; hij weiger de en begaf zich op Aveg. [Welk een .weg! Hij, die weet op welke wijze een A-ijand zijn tegen stander tracht te hinderen door hem Aveg e-n terrein schier onbegaanbaar te maken, kan beseffen met wat moeilijkheden de priester in dien nacht te kampen had. Omgehakte hoornen, A-erraderlijke kuilen en sloo- ten, steenblokken en allerlei hinder nissen versperden, hem aanhoudend het voortgaan. Nochtans liet jiij zich niet Af schrikken. Zijn moed verflauAvie niet; integendeel; hij Avist, dat hij onge-lukkigen te redden ha.d, en ver trouwde op Gods hulp. Toen hij liet- dorp Moulins eeni- gen tijd achter den rug had en iu do richting van Met-z A'oortschreed, klonk hem plotseling een Fransch „werda! halt!" tegen, en toen hij desniettemin voort wild© gaan, sprong ©en tiental soldaten met ge veld bajonet op hein toe en riepen eenstemming „werda!" „Franschman cn A-rie.nd!"- ant woordde de geestelijke Tot vérder bescheid nam men hem mede naar de hoofdwacht; men dacht met een spion te doen te lieb ben, Hoe heet gij |Wat zijt gij Wat A-oert gij hier midden in den nacht uit?" vroeg plé luitenant hem „Ik hen Barou. en ben aalmoe-ze nier bij lmt tweede legerkorps aan den Rijn, Ik kom u de komst aan kondigen A-an geAvonde Fransohe sol daten, die naar Metz trekken/- „(Waar zijn uwe papieren ?"- „Ik heb geen tijd gehad .om ze mee te jiemen/-'- „[IVij hebben al eenjge spionnen neergeschoten, die zich ook als pries ters vermomd hadden Sergeant, on derzoek dien heer ©ens nauwkeurig De sergeant vond niets anders dan het aalmoezenlerskruis op dé borst, den rozenkrans in de hand en cenige a anteekoningen omtrent zieken in den zak, „Houd dien man in 't oog tot ik terugkom", bei-al de luitenant; cn hij ging .hée-n om weldra Ave-er te keeren in gezelschap van zijn ko lonel en twee kapiteins. Nauwelijks waren dezen met liuu onderzoek begonnen, of uit de verte gonsde een dof geluid, Avaarbij men bij nader luisteren geroep A-an men sch en cn zweepslagen onderscheidde „Zou het de A-ijand zijn die voort- dringt en batterijen opstelt?" vroe gen de officieren elkander Plotseling hoorde men uit bijna dezelfde richting een Pruisisch trom petsignaal. „Verraad? ;Te .wapen[Weg met den spion!" klonk het nu A-er- \s-ard doorheen „[Wat hoeft dat alles te betteke nen A-roeg de kolonel op dreigen den toon en met strengen blik „[Wat beteekent dat rumoer? [Wat yo-or signaal is dat?" „Dat leven, kolonel, komt A-an het transport gewonden, dat nadert-dat signaal is van het Pruisische escorte, dat naar het kamp' terugkeert „[Wie zegt mij. dat gij de Avaa.rlieid spreekt? Kan het geen nachtelijke overval wezen In allen gevalle- „In 'shemels naam, 'kolonel, laat niet schieten op uwe broeders, die gewond of stervende zijn", riep do eerw- heer Barou, en plotseling, als bij ingeving, voegde hij erbij„tlo-ep een hoornblazer cn laat hem „hall blazen Lukt het 'niet, doe dan met mij wat gij Avilt „Goed," antAvoordde 'de kolonel en liet de trompetters komen Met volle kracht schalt nu het halt-signaal dooi- den stillen nacht; daarna wordt geluisterd; men hoort niets meer; het koiiA-ooi had halt gehou den „God zij 'dank! Kolonel, zij heb ben het gehoord en zijn geredju belde de aalmoezenier „Gij hebt gelijk" antwoordde de kolonel, en nu dan, mijnheer, Avat hebt gij mij te vragen „Dat- n mij een officier en ccnigie manschappen medegoeft- om het kon- A"ooi tegemoet ie gaan Zoo geschiedde. Met den priester in liet midden bereikte de patrouille binnen een klein uur het naderend konA-ooi. En nu veranderde do toe stand. Al de gewonden, officieren en soldaten, juichten den onA-ersa.ag- den aalmez enier toe en betuigde hern hunne eeuwige dankbaarheid Zij Avaren gered en Avonden binnen de muren \-an [Metz een goed onthaal en A-erple-ging. He oerwaarde heer Barou werd gedecoreerd met het ridderkruis van het Legioen yan Eer.- Hit is een voorbeeld van de vele in het rampzalige Frankrijk, welks regeering .thans de zelfopofferende geestelijken en kloosterlingen ver- A-olgt en .verjaagd met gatauischen haat. KERKBERICHTEN. AuleursreoM mot behouden. Kathedrale Kerk St. Bavo. "ZONDAG, de H.H. Missen te hall 7, 8 cn 9 uur. Om half elf dc Hoogmis. Catechismus naar gewoonte. Half 7 liet Lof met conferentie over de qpwerpiug: ,Er zijn lal van misbruiken in de Ka tholieke kerk." Vóór liet Lof hel Ro zenhoedje. i MAANDAG, 's av. gee n Lof. WOENSDAG, 'sav. van 6—7 uur ge legenheid om le biechten. DONDERDAG, feest Aan de Onhevl. Ontvangenis van Maria. Verplichting om mis te hooren. De Missen als op Zondag 's Avonds 7 uur Lof met Rozenhoedje. ZATERDAG, 'sav. .7. uur Rozenhoed je in de Mariakapel. Woensdag en Vrijdag geb. Vasten dagen. Dinsdagavond S uur cursus in dc Kalk. geloofs- en zedeleer. Donderdagavond geen cursus, Parochiekerk van den H. Joseph. ZONDAG, de If. Missen te 7 uur, half 9 cn te half 11 de Hoogmis, Na den middag te 2 uur leering, te half 4 Congregatie voor jonge lieden, te 7. uur Lof' met conferen tie DINSDAG, 's av, 7 uur .Congre gatie. WOENSDAG, van G—8 uur gelegen lieid om te biechten. Te h-allf 9 beginnen de oefeningen voor de leden van den R.K. Volksbond. DONDERDAG, feestag der Onbevl. Ontv. der Allcrh. Maagd, verplichting om Mis le hooren. De stille ft. Missen te 7 uur en lialf 9, te half II'Hoogmis; 'savonds 7 uur Lof met Rozenhoedje. ZATERDAG, te half 9 Mis voor de bekeering der zondaren in de kapel van het Miva-c. Mariabeeld. Na den middag van 5—10 gelegenheid om 1e biechten en te 7 uur Lof met Rozenhoedje. Parochiekerk van den H. Antonius van Padua. ZONDAG, te half G, 7'uur en half 9 de gelezen H. Missen; te half 11 de Hoogmis, 's Namiddags te half 4 de Ves pers MAANDAG, te 8 uur en half 9 de H H Missen voor^ Mej. Adriana Utendaal geb v d. Vossen, als Lid der Broederschap van den H. Kruis weg DINSDAG, te 8 uur gezongen H. Mis ter eere van den H. Antonius van Padua. 's Av to 7 uur Lof en Vergadering ,der Broederschap [WOENSDAG, 's avonds gelegen beid om te biechten van 6 tot 8 uur DONDERDAG, .Feestdag der On bevl .Ontvangenis van de Allerh Maagd Ma-ria, A-erpliohting A-art Mis- hooren De H 11. Missen als op de Zondagen De Hoogmis zal dien dag worden opgedragen f-er eere der Al lerh, Maagd voor de leden der Bros-, derschap „Haarl Processie naar Ke- A'elan.r" 'e Avonds ten 7 uur Lof ten ©ere der Allerh Maagd, Rozen hoedje en Predikatie, Generale Ab solutie A-oor de Leden der 3e Orde, 'e morgens na de H H Missen A-an 7, half 9 cn half 11, en 's avonds A'óór het Lof VRIJDAG te half 8 de H Mis A-oor de levende, en te 8 uur gezon gen H Mis A-oo,r de overl Leden der 3e orde A-an den H Franciscus 'e AA'on-ds te 7 uur Lof cn Oefening van den H. Kruisweg ZATERDAG, 's avonds te 7 uur M&rialof en Rozenhoedje, ZONDAG .11 Deo. 's namiddags te half 4 geen Vespers, maar 's avonds te ,7 uur plechtig Marialof Rozenhoedje en Processie met het Allerheiligste door do Broederschap „Haarl. Processie naar Kevelaer". Kerk van itet Allerheiligste Hart Kleverparkweg. ZONDAG, ,2e Zondag yan den Advent, dag yan Eerherstel, te A*er- dienen vollen aflaat vo-or de leden der Eerherstellende commissie, te 7 en 9 ure de stille H.H Missen, te half 11 de Hoogmis, Avelke zal Avorden opgedragen A-oor het Gees telijk en tijdelijk Avelzijn der leden, onder allo H H klissen Predikatie, te half ,1 Catechismus, te 4 ure Lof Predikatie en akt-e yan Eer herstel DINSDAG, half 8 gez H Mis ter eere A-an den H Antonius, 'sav 7 uur Lofj .WOENSDAG en Vrijdag geboden Vastendagen. 's Avonds éan 6S tuy gelegen"- béid om te l '-chtea D ON DEP vG, Fees t Öcr On bevlekte .ontvangenis yan Maria, «vn- dex dit gehete;, Patrones vai.' de Orde der Minderbroeders te_ verdij nen vollen aflaat, verplichting A-at Mishoóren, te 7 en 9 ure de H H Missen 's avonds .te 7 ure Lof e< Rozenhoedje VRIJDAG, te half 8 gezonge# II klis ter eere A-an het H Hart» 's av 7 uur Lof, waaronder, .oefa- nig van den H Kruisweg Parochiekerk van Onze Lieve Vrouw. ZONDAG, de H.H. Missen te half G4 7 uur, hailf 9 cn om half 11 de Hoogmis, Te 7 uur Lof. MAANDAG, 's av. te 7 uur Maria-lof. WOENSDAG, te kwart over 8 gez. Requiem voor de overledenen die op St. Barbara en St. Bavo begraven zijn. 's Av. 7 uur Lof ter eere van den II. Joseph. DONDERDAG, feestdag der Onbevl. Ontvangenis van de Allerh. Maagd, met verplichting van Mishooren. De H..II. Missen als op Zondag. Te 7 uur Lof. Aartsbroederschap dér Ek Familie- De opdracht der nieuwe leden,,Voor Eer en Deugd" zal dit jaar plaats heb ben, niét op Zondag 11 Dec., maar opi op Zondag 18 December. Degenen, die op dien dag hunne opdracht wenschen te doen, worden verzocht heden na de Congregatie der II. Familie zich aan te melden. De vergaderingen der H. Familie Avorden gehouden Zondagsmiddags te half 5 in de kerk aan lief Spaarne. Eiken Zondag is gelegenheid voor mannen en jongelingen zich op te geven als lid der H. Familie en der Vcreeniging „Voor Eer cn Deugd." Parochiekerk van de H.H. Elisabeth en Barbara. Schoterkwartier. ZONDAG, de li. Missen om half 6, ItAvarl over 7, 9 en half 11 Hoog mis, om half 7 Lof met predikatie. DINSDAG, 'sav. half 8 Lof Ier eere van den II. Antonius. WOENSDAG, Geboden Vasten- en Onlhoudingsdag. DONDERDAG, verplichting van Mis hooren, feestdag Aan de Onbevl. Ontv. der II. Maagd. De H.H. Missen ore, half G, half 8, half 9 en 10 uur voorde leden der Broederschap van O. L. Vr. van Altijdd. Bijstand, as Av. half 8 ver gadering dier Broederschap cn predi katie. VRIJDAG, geboden Vasten- cn Ont houd,ingsdag om half 8 oefening van den H. KruisAveg. j Parochiekerk van St. Jan, - Amsterdam8traat. ZONDAG, heden te 7 uur en te half 9 stille H. Missen, half 11 de Hoogmis, 2 uur de Catechismus, '7. uur Lof met predikatie en Rozen hoedje. DINSDAG, 's av. half S Lof ler eere A'an den II. Antonius. WOENSDAG, 's av. van 6—8 uur ge legenheid om te biechten. DONDERDAG, de feestdag van O. L. Vr. OnbcA-lekte Onl\-angenis, dc II.II. Missen te half 6, 7 uur, 9 uur gez. II. Mis. ZATERDAG, van half 5—half 10 ge legenheid om le biechten. Gedurende deze week dagelijks de Catecbismu.;, KAARLEttMERLIEDE. ZONDAG, half 8 de Vroegmis, kwart OA'er .10 de Hoogmis cn des middags te half 3 Vespers Maandag, Donderdag, Vrijdag en" Zaterdag te half 12 Catechismus [Woensdag en .Vrijdag .geboden Vastendag DONDERDAG, feestdag yan Mu- ria .Onbevl Ontvangen, verplichting om Mis te hooren, de H.H Missen als op Zondag. ZATERDAG, gelegenheid tot biechten als geAvoonlijk. 1 ÜVERVEEN. ZONDAG; dcH.H Missen ten7u; gn half 9, ten 10 uur de Hoogmis, ten 3 uur de Vespers. (Woensdag en Vrijdag geb o der Vastendagen. DONDERDAG, Feestdag van O L, V'r Onbevl Ontv De H. Mi ten 7 uur De Hoogmis ten 9 uur, 'g av ten 7 uur plechtig Lof met feestpredicatie van den [W elE-erw Heer fr. I' J; Huf, Kapelaan Voorburg. ZATERDAG, 'sav. ten 7 uur Lof Gedurende de week de H.H klis sen ten half 8 en half 9. ZAHDVOÖRT-bad. ZONDAG, heden na den middag kwart over 2 uur Catechismus. 3 uur do Vespers, Catechismus volgens geAvooi. te [Woensdag en Vrijdag .geboden V m c f,o Ti f] n rrp n [WOENSDAG, gelegenheid om te biechten van 57 uur DONDERDAG, Maria Onbevl jQntv. Verplichting van Mislroorer» de officieele kerklijst u i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1910 | | pagina 11