!|I
DAGBLAD voor NOORD- en ZUID-HOLLAND.
-sr* tm dUÜlöy liiU OU
De Katholieke Midden
stands-organisatie.
STADSNIEUWS.
Kinderhuisvest 29-31-33, Haarlem
/Hill GULDEN b Qf|H T>™M IJtll 8ül,DÏHbli filfl GULDEN bj, Oil
EERSTE BLiiS,
He verloren Zoon.
AGENDA.
WOENSDAG 22 FEBR, 1911.
SSsti Jaargang Ho. 7472
Per 8 maanden voor Haarlem
Voor de plaatsen, waar een agent is gevestigd (kom der gemeente)
Voor ae ovenge plaatsen in Nederland franco per post
Afzonderlijke nnmmers
Bureaux van Bedactie en Administratie
Intercommunaal Telefoonnummer 1426.
Van 16 regels 60 oent (contant 50 cent) Iedere regel meer
Buiten Haarlem en de Agentschappen 15 oent per regel. (Buitenland
Reclames dubbel tarief
Dienstaanbiedingen 25 cent (6 regels), driemaal voor 50 cent (ft contant.)
10 oent
20 cent
Voor advertentiën en reclames buiten Haarlem en de agentschappen wende men zich tot RICARQO's Advertentie-Bureau, N. Z. Voorburgwal 242, Amsterdam, Int. Telefoon 1020.
Alle betalende abonnés op dit blad, die la bet bezit eener vei zekeringspolis zijn, zijn volgens de bepalingen op de pcilssen vermeld, tegen ongelukken verzekerd voor:
GULDEN b(J
verlies van
één anderen
vinger.
De uitbeering dezer bedragen wordt gegarandeerd door de Maatschappij „Ceean" Bijkantoor voor Haarlem de Nederlandscha Credietbank Nieuwe Oracht 81
Bit nummer itesfnai uit
twee isl&desi.
Donderdag, 23 Februari.
Gebouw „S t. Ba vo" K. K. Volksbond
half 9 uur, gecombineerde vakbest,uren met
het hoofdbestuur. Half 8 uur Rederijkers, 9 u.
repetitie Zangvereeuiging.
Kathedrale kerk van 8 u. tot kwart
vóór 9 uur precies Cursus in de Katholieke
Geloofs- en Zedeleer. (Zie Stadsnieuws.)
Gr o o te kerk n.m. 2—3 uur Orgel
bespeling door den heer W. Ezerman.
Stadhuis n.m. 4 uur Gezondheids-
oommissie Openbare Vergadering.
Soe. Vereenig ing 8 uur Feest
avond „Voor allen der H. IJ. S. M.".
T e y i e r's Stichting op de gewone
Museumtijden Buitengewone tentoonstel
ling van teekeningen en schetsen: Holland-
sche school !6de eeuw. Goltzius en anderen;
Franscho school 17e en 18e eeuw, Watteau,
Boucher, enz.
B i S S C h o p P e 1 ij k Museum (Jansstraat
79). Geopend eiken dag van 10—5 uur, tegen
betaling van 25 cents. Uitgezonderd Zaterda
gen, Zondagen en R.-K. Feestdagen.
HAARLEMMERMEER.
Gemeenteraadsvergadering v.m. 11 uur.
II.
Uit de volgorde, waarin wij ons voorstellen
ons betoog over den vorm der Katholieke Mid
denstandsorganisatie te klceden, blijkt al vol
doende dat wij voorop willen stellen onze
vaste meening, dat het Hoogwaardig Episco
paat van Nederland óók voor den Roomschen
Middenstand een z e 1 f s t a lid i g e organisa
tie wensebt, welke in die gevallen, waarin het
noodig en gewenscht is, samenwerkt met an-
dersgezinden.
Een Roomsclie Middenstandsorganisatie
dus, die staat naast de neutrale, en niet
ene, die daaronder staat, zooals Dr Van
Beurden die verdedigt, en zooals de tegen
woordige vorm van „federatie" dan toch ei
genlijk is.
En hebben wij aangetoond, dat onze Bis
schoppen dien vorm van organisatie óók voor
den Middenstand als den eenig-geoorloofden
hebben voorgeschreven, dan zullen wij tevens
bewijzen dat èn voor de Katholieke Midden
standers in het bijzonder, èn voor de gansche
Middenstandsbeweging in het algemeen die
vorm ook de beste is.
Den tekst van dc Bisschoppelijke regelen
van Juni 1909 over de organisatie der Katho
lieken mogen wij als bekend veronderstellen.
Wie aan Roomsche organisatie iets doet of
er over spreken wil, kent die gewichtige
voorschriften, die algemeen zijn, d. w. z.
voor allen gelden, zoowel voor patroons als
werklieden, zoowel voor arbeiders als mid
denstanders.
De Diosesane vorm van organisatie bleef
voor de Katholieken de normale. Echter ver
gunden de Bisschoppen aan de diocesan or
ganisaties zich, voor zoover dit noodig of
wensohelijk is,aaneen te sluiten tot bonden. Eu
tevens vergunden de Bisschoppen „eene sa
menwerking met andere vereenigingeu voor
bepaalde, wenscheljjk geachte d o e 1 e i u-
d,e,n."
Over deze laatste zinsnede nu blijkt ver,
schil van meening te zijn.
Dr. Van Beurden meent, dat ze volkomen
dekt de federatieve aansluiting der R.-K.
Middenstandsorganisaties aan den (neutra
len) Middenstandsbond. Hij verdedigt dit
standpunt aldus:
„De n a t u u r 1 ij k e en m. i. ook eeulg
ware en juiste zin van de meergenoemde
bisschoppelijke woorden is, dat federative
samenwerking tusschen een Katholieke en
een niet-Katholielce vereeniging geoorloofd
is, indien en voor zoover beide streven naar
rle verwerkelijking van bepaalde, gel ij
le e doeleinden.
„Tracht dus een neutrale vereeniging
b.v. wettelijke regeling te verkrijgen van
Zondagsrust en van vervroegde winkel
sluiting, dan mogen de Katholieken voor
die doeleinden wel met zulk een vereeni
ging samenwerken omdat Zondagsrust en
vervroegde winkelsluiting niet alleen niet
indruisckeu tegen, maar zelfs volmaakt
strooken met de Katholieke beginselen.
„Eu omdat de Bisschoppen spreken van
„doeleinde n", volgt daaruit ook nood
zakelijk anders hadden de gebezigde
woorden geen zin dat deze samenwer
king dier doeleinden geoorloofd is. t o t z o o
lang deze ook metterdaad en fc1-
t e 1 ij k zijn verwezenlijkt.
„Bovendien zeggen de Bisschoppen niet
dat samenwerking slechts geoorloofd is,
telkens voor „één enkel punt, b.v. actie te
gen vliegende winkels"; neen, zij spreken
voor wat betreft het aantal zoo onbe
paald mogelijk van „doeleinde n". Kort
om voor zoovele doeleinden als beide
partijen gemeen hebben en voor zoolang
tot deze metterdaad is bereikt, is samen
werking toegestaan.
„Maar is dan federatieve samenwerking
ook toegestaan zonder dat te voren be
paald is, welke die doeleinden zijn?
„Neen, want vooreerst zijn uitgesloten
die, welke in strijd zijn met de Katholieke
beginselen. Maar vervolgens ook moeten,
krachtens de woorden „bepaalde" doel
einden, deze te voren zijn aangeduid en
omschreven."
Wij kunnen met deze redenccring van Dr.
Van Beurden geheel en volmaakt instemmen.
Wij gaan inderdaad met zijn argumenten au-
coord, maar komen op de gronden die hij aan
geeft: samenwerken alléén voor be
paal d e doeleinden, welk in elk b ij z o n-
der geval vooraf moeten zijn vastgesteld,
dan ook tot de conclusiedatde tegen
woordige vorm van „samenwerking" die door
Dr. Van Beurden wordt verdedigd, absoluut
n i et de hier voorgoschrevene is, lo. daar de
Roomsche^Middenstandsorganisatie niet „sa
menwerkt" met den neutralen Middenstands
bond, maar er in is opgenomen, - 2o. daar niet
voor „bepaalde" doeleinden, doch voor alles
en nog wat, dat maar voorkomt, wordt ge
werkt door den neutralen bond, 3o. daar bo
vendien niet voor elk bijzonder geval de sa
menwerking wordt gesloten, maar door de
intreding der Katholieke organisaties in den
algemeenen Bond bij alle mogelijke kwesties
(subsidies, actie, voorlichting, connecties met
de regeer ing, adviezen, enz.) de Katholieken
vooraf al zijn gehouden.
Dr. Van Beurden poogt in zijn reeds aan
gehaald artikel de duidelijke beteckenis der
bewoordingen van het Bisschoppelijk „Com
muniqué" aan te passen aan den bestaanden
toestand, hierboven afgekeurd, door te zeg
gen, dat „de naaste doeleinden" waardoor
de neutrale Middenstandsbond tracht te ko
men tot„meer algemeene doeleinden"
(die uitgedrukt en vastgesteld zijn in de
woorden: „behartiging van de zedelijke en
stoffelijke belangen") dan toch zeer zeker
bepaald zijn.
Wij willen het graag gelooven.
Als die „doeleinden" in c as u eigenlijk
middelen om tot het doel te komen, niet „be
paald" waren in dit artikel der statuten, dan
zou zelfs de koninklijke bewilliging niet op
de statuten zijn verleend.
Doch het is hier een spelen met woorden.
Vooreerst verwart Dr. Van Beurden „mid
delen" met „doeleinden".
Ten tweede speelt Dr. van Beurden met het
woord „bepaald".
Dat woord beteekent toch in het Bisschop
pelijk communiqué zonder eenigen twijfel
niet: „duidelijk omschreven, met name ge
noemd", zooals Dr. Van Beurden wil doen
voorkomen, maar het beteekent: „met uitslui
ting van andere uitdrukkelijk aangewezen",
d. w. z.: voor deze gelegenheid dit doel, en
géén ander, en bij een volgende gelegenheid
misschien dat doel en later wellicht een der
de, doch die alle, als er noodzakelijkheid be
staat van samenwerking, ieder precies aan
gewezen.
In dezen zin is hier het woord „bepaalde
doeleinden" te lezen, en kapelaan Hoosemans,
leest het dan ook in dien zin en trekt er, zoo
als wij. de conclusie uit, dat daarom de tegen
woordige samenwerking met de neutralen,
zooals Dr. Van Beurden die in den geest van
Dr. Nouwens nog blijft verdedigen, niet Is
naar het voorschrift der Hoogw. Bisschop
pen.
Nu poogt Dr. Van Beurden kapelaan Hoo
semans wel in de schoenen te schuiven, dat
deze alléén samenwerking zou geoorloofd
achten bij bepaalde f cite n, doch dit is vol
komen in strijd met den opzet van kap. Hoo-
semans' betoog.
Het voorbeeld, door kap. Hoosemaus ln
zijn rede te Leiden aangehaald („b.v. actie te
gen vliegende winkels") kan inderdaad een
feit zijn, als zoo'n vliegende winkel er is,
en de Roomsclie organisatie werkt dan met
de neutrale samen, doch een gezamenlijke
actie b.v. tot 't voorkomen van een vestiging
van vliegende winkels, tot het verkrijgen van
-een wettelijk verbod ervan, of ict6 van dezen
aard, wordt niet beheerscht door een feit,
en is volgens onze opvatting (en zeker ook die
van den WelEerw. heer Hoosemans) tóch ge
oorloofd, daar het een „uitdrukkelijk aange
wezen (bepaald) doeleinde" geldt.
e m
Dr. Van Beurden heeft behalve het hoven-
staande, nog twee argumenten tegen onze op
vatting van den door de Bisschoppen ge-
weuschten vorm der Roomsche Middenstands
organisatie.
Voor zoover mij bekend zegt hij heeft
toch géén der Bisschoppen zich uitgesproken
tegen de huidige samenwerking der Katho
lieken met den neutralen bond.
Inderdaad.
Het zal echter Dr. Van Beurden óók wel
bekend zijn, dat het tot dusverre geen ge
woonte was, dat hét Hoogw. Episcopaat voor
bepaalde gevallen nog eens interpretaties
gaat geven van algemeene voorschriften, die
zonder restrictie zijn gepubliceerd!
En in het algemeen gespr.o,ken
hebben onze Bisschoppen toch herhaaldelijk
en bü verschillende gelegenheden den nadruk
er op gelegd, dat ze 1 fstandige orga
nisatie der Katholieken door hen gewenscht
wordfb
Wij herinneren hierbij aan de herhaalde
wenken, die H.H. D.D. H.H. hebben gegeven
aan de arbeidersorganisaties: zelfstandige
organisatie, en samenwerking met anderen
alléén in bepaald-aangegeven gevallen....
Wij herinneren aan zoo menig Bisschoppe
lijk woord, waarin allen geloovigen werd
toegeroepen: sluit u aaneen in eigen Katho
lieke vereenigingen 1
Wij herinneren aan den vorm van organi
satie en federatie met anderen, die het Hoogw
Episcopaat aan de werkliedenbeweging als
het ware uitdrukkelijk heelt aangewezen: en
meent Dr. Van Beurden dan, dat de Mid
denstanders vrij zijn om anders te handelen,
om een anderen weg te volgen, dan de werk
lieden?.
Maar daar komt Dr. Van Beurden dan
toch met één bewijs! Hij maakt melding van
de circulaire, die in het bisdom 's Bosch is
verzonden aan verschillende R.-K. patroons
ten einde deze aan te sporen toe te treden tot
een te stichten R.-K. Patroonsbond. In deze
circulaire nu staat het volgende:
„Wij hebben de eer, onder hooge goedkeu
ring van Z. D. H. den Bisschop van 's Herto
genbosch, u voor to stellen mede te werken
tot de oprichting van een R.-K. Patroons
bondHet toetreden tot dezen Bond sluit
geenszins uit het lidmaatschap uwer firma
bij eenige neutrale vereeniging, die uwe eco
nomische belangen pleegt voor te staan".
Dit is inderdaad nog heel wat anders dan
de collectieve aansluiting bij den neutralen
Middenstandsbond.
Maar nu merken wij het navolgende op:
Vooreerst blijkt uit deze aanhaling alléén
dit: dat Mgr. de Bisschop van 's Hertogen
bosch goedkeurt de oprichting van den R.-K.
Patroonsbond, maar liet blijkt niet dat Mgr
de zinsnede betreffende de toelaatbaarheid
van t lidmaatschap van neutrale vereenigin
gen goedkeurt, vel minder nog dat
Z. D. H. dat als den norm van Roomsche or
ganisatie zou achten!
Gesteld echter 't geval dat Z.D.H. de Bisschop
van Den Bosch van deze zinsnede weet en ze
goedkeurde, dan is het voor iedereen duide
lijk, dat hier een, door Z. D. H. dan noodig-
geaehte uitzondering op den regel <ler
Roomsche organisatie is!
In ieder geval geeft de aangehaalde zin
snede niet het allerminste bewijs dat de dui
delijke woorden van het Communiqué der
Bisschoppen in dien zin zouden moeten wor
den opgevat.
Neen, wij herhalen hot uitdrukkelijk: naar
onze meening hebben de Bisschoppen voor
de Middenstanders dezelfde regelen ge
steld als voor alle andere Katholieken:
zelfstandige, eigen organisaties in elk dio
cees, welke zoo noodig in een bond zich kun
nen aaneensluiten, terwijl voor bepaalde (d.L
steeds weer uitdrukkelijk-aangegevcn geval
len) samenwerking met andere gelijksoortige
vereenigingen op federatieven (d. i. gelijk-
waardigen) grondslag geoorloofd is.
m
In een volgend artikel hopen wij aan te
toouen, dat èn vor de Katholieken èn voor de
geheele Middenstaudsbeweging deze vorm
van organisatie de meest gewenschte is.
(Wordt vervolgd.)
Haarlemsche Alledagjes No. 204.
i. jj KOKEN. OP, CAS,
Vanmiddag houdt juffrouw Oppenlieimer haar
Laatste voordracht in 't befaamde „huis in de
Kruisstraat" over hei koken op gas.
Of er velen door de practische, ietwat Ameri
kaansdie wijze van reclame voor gasverbruik in
do keuken, zullen bekeerd zijn?...
Een ambtenaar van de lichtfabrieken verze
kerde ons dezer dagen, dat men 't inderdaad
meende te bemerken in het meerdere gasver
bruik op den dag.
Üe man werd zoo bieek als 'n doek, toen
hij onwillekeurig dit „staatsgeheim" verried, en
we zutien dan ook wel duchtig oppassen, niet
te verleken wie ons deze gansch onschuldige
inlichting gaf.
We hebben nog nader geprobeerd cenige cij
fers te verkrijgen van de toeneming vmi aanslui
tingen, maai' deze. zijn ons vlakaf ge ,-igerd. De
circulaire, weet
Treurspel in S bedrijven van
WILLEM SMULDERS, R. K. Pr.
(Wio in do Cantica Graduuni, da zang (der
opgangen, de echo hoorde van het lied, dat
eenmaal ook weerklonk in eigen ziel, dat dis
gevoelens, door het drukkend dagelijksch le
ven zoo zwaar verankerd, weer losmaakte
en Ideed gaan hun eigen breeds vaart, wie
denpriesterMichter hoorde spreken in krin
gen van Roomsche kunst en Rooms oh leven,
wist al dat de naam van kapelaan SSimildors
ons borg blijft voor Roomsche innigheid en
groot kunnen, leerde al reeds „een meditee-
reiide ziel kennen, die de woorden welke
zich voordoen, weegt en toetst opdat hun
innerlijk gehalte beantwoorde aan den aard
dar gewaarwording,"
,,Dc Verloren Zoon is ©on groeien tot
rijper vrucht, is een .warme, zomer na een
bloesemvolle lente..
Dit treurspel, zoo Vertelt ons de auteur tin
ziju voorwoord, werd onder minzame aan
moediging van den HoogEerwaarden Heer
Regent, Mgr. Phi. v. d Heuvel, vervaardigd
voor de Seminaristen van hot bisdom 's-Her-
i, ogen bos ch. Hun muziekleeraar Prof. Ant
(lansen, bezorgde, als integreerende aanvul
ling der daartoe bestemde toonaaien, de vo
cale en instrumentale oompositie. In Januari
1910 hielden zij van het eerste bedrijf teen
welgeslaagde proefuifcvoering, welke don au
teur en den componist besluiten deed, het
spel in denzelfden geest en dezelfde Innige
samenwerking te voltooien. Op de prijsuit-
deeling 17 Aug. 1910 werd het voor 't eerst
in' zijn geheel te St., Mich iels Gestel opge
voerd, In overleg met dan heer 'Jan iSLuyt
heeft do hoer P,, Rookhol ts de toonvel Re
coratiën ontworpen en verzorgd.
Met den bijbelschen parabel ais inslag is
oen tafereel gewevjaaï zoo diep ontroerend,
zoo echt zielkundig ejrt diep menschelijk dat
wel geen lezer van dit treurspel zich ióVjer
den grooten opgang zal verwonderen,
Hclon de herdersvorst, hoog van dagen,
heeft zijn edele gade Sophora door den Idool
verloren, doch nieuwe rouw bezwaart den
deugdzamen vader om Hamul, den jongstep
zijner twee zonen, die tuk op avontuur
reisvaardig staat om t' avond te verlaten,
zijn land, z ijn broeder en zijn ouden vader
Het vertrek van Hamul vormt het eerste
Bedrijf. Aser een vriend van den huize, 'zoo
pas terug van zijn karavaantocht, verneemt
dit droevig bericht. Hij kan aan dit vertrek
ma ar niet gelooven, al verzekert hem de trou
we Naharson, de hofmeester, dat Hamul zelf
de koopers rond leidt en met hen |de Weiden
en de kooien afgaat. Als Enan, do oudste
broeder het hom nadrukkelijk yerzekert, Zal
het. wel zoo zijn, ma ar toch.;.- Hamul iis
lichtzinnig, maar niet slecht; was hij het
niet die zijn lieve moeder troostte, „zoo nie
mand hoeft vertroost" in de lango maanden
dat zij op haar ziekbed lag. t
En'Aser waagt een laatste poging om
Hamul te weerhouden, en doet hem deuken
aan zijn ouden vader eu aan zijn vroincja
broeder Enan, Idoch tevergeefs, wel is het
als of de toespeling op ziju lieve moeder
het goede in hem wakker roept, doch V is
liefdevuur, dat straks weer slapen gaatiin'
liefdevuur, dat straks weer slapen gaat in
de assche der lichtzinnigheid. Zijn vader
heeft zelf do slaven uitgezocht, die hom
zullen vergezellen, beproefde, trouwe knech
ten en Saved heeft den andeu vader jb.elo.ofl
voor zijn kind te waken, i
En zonder groet of laatst vaarwel trekt
Hamul voort te midden van zijn vrienden,
terwijl Musi, do hei den scha slaaf, die zijn
ongeluk straks voltooien zal, tegen don wil
zijns vaders, djoor hom wordt meegenomen,
10, hoort den ouden vader klagenj
0eh,-Aser, ben ik niet te hard.-j f
En stroef geweest voor m ijnen jongeil
P.ntyeinsde ik niet te z-eer mijn smart ?^j
j 'Och, 'k heb te weinig aangedrongen",
Bij Hamul, Rat hij blijven mocht!
Hadde ik', zooals gij weet te spreken,
Met zachte klachten hem bezocht,
Zijn hart-, dat goed is, waar bezweken i.
Komt me,ei hij mocht eens denken, dat
Zijji vgidgr tot het lest blijft wrokken 1
Het tweede bedrijf doet ons Hampl In den
vreemde zien, i,.,1 I
[Pot diepe smart van Saved,den ouden
Joodschen slaaf heeft Hamul Gods wet ver
kracht, doior weelde en lust, is hij afgoden
dienaar geworden en brengt, door zijn vrien
den verleid, zijn rijke offergaven aan den
god Dussura; Musi roept de slaven van hun
weemoed naar de oude dagen in Heions-
woning .weg, om het feestmaal te bereiden
dat Hamul y.oor zijn vrienden geven gal
in 'da schoon© stad Petra,';
Het zal bet laatste feest van Hamul Zijn,
want zijn goud is verteerd en Natarel ide
woekeraar wacht slechts zijn tijdMaar liet
feest zal schitterend zijn en Hamul heeft
zich zelf beloofd dat:
het zoiet zal zijn, mét lach cU ischerts
den romer op te heffen .of te luisteren
naar harp en citherslag of ajan te 'leiden
denldans der gasten, op het verlicht'terras,
'En. S.ared zal een psalm zingen v,oor Hie-
cuba, de .veile vrouwe, zoo luidt liet hoog
bevel. Maar Sared weigert; hoe zou hij pok
zijn heilig lied aanheffen in ©en vreemd
en hcidenseh land en dat voor Heeraba,,;
Dat doet in hem de herinnering ontwaken
aan Hamuls moeder; straks wees Sarei hem
op zijn ouden vader, maar het woord Vond
teen weerklank in zijn ziel, hij deed hem
enken .aan het geluk zijner Zonnige jeugd
en Hamul telde het niet. Nu zou hij hem
herinneren aan Sephora, zijn vrome, moeder,
die in den kring der slavinnen op het bin
nenhof het lijnwaad weefde voor haar bei
de zonen, en telkenmaal met harpgezang Bpn
dagtaak wficr besloot; i j
Zie d,a|n rijst weer da,t heerlijk' taferejel van
huiselijk geluk voor hem op en Sared bchijnt
ov.erwonnen to hebben, D:ie zoete herinne
ring 'is als het ©enig lichtplek-je a,an [den
somber bewolkten hemel en liet is als fcf
het licht zich gaat .verwijden en in breed e
vlagen zich breken zal door het zwarte Vol
ken lieir als wij Hamul hoor en zeggen:
'J ak ik herinner mij 'die plechtige avonden
dat moeder zong, den. lof van ?s Hoeren
•tel naam
Hog schoon wais zij, als, midden in haar
i psalm
zij 't h'obfd .omhoog .hief cn jde doek haar
i langs
do vlechten gleed e,n schouders en haar
I stem;
eh lippen van des harten jubel trilden.
M,aar noen, zijn vrienden komen en vleien
'hem om zijn weeldio en pracht en fliatiis igiv
daan met het goede, na den. lichtcnmor-
gen komt een droeve dag;
Hamul zelf voert den reidaUs aan ien He
cuba's komst zal het glanspunt zijn,
'Bezweken voor den drang .gelast Hamul
aan zijn slaaf ta zingen liet Hebreeuwsche
lied en het laat een roke van zachte, wee
moed in 't hart als wij den ouden idiep ver
guisden' S.ared zijn wonderschoone lied ver
tolken hooren!
Het dcr.de: bedrijf geeft pns Hamnls. thuis
komst; 1
Droevig cn langzaam gaan voor den ou
den Hlelon da dagen voorbij, hij hoort inoch
ziet iets v,an zijn zoon, dien liij [ondanks
alles blijft liefhebbende dagen Moor de
j.aarlijksche bedetocht naar Jeruzalem zijn
aanstaande en hij zal zijn offergaven yer-
dnbbelc; 'Aser, de zijdehandelaar heeft den
ouden vlader beloofd, op zijn tochten naar
den zoon tö onderzoeken; Als Heions huis
de hoop .op goede uitslag reyds hegevion'hoeft,
keert Aser weder. Hij weet waar Hamul
toeft., .Hamul viel in handen yah den woe
keraar Natarel, die hem naar zijn kudden
zwijnen' had gevoerd om zo.o de
wra,ak te koelen oLvier den smaad hem (door
Hamul aangedaan, Lloskoopen kon hij hem
niet, ra aar hij had duizend zilverlingen ach
tergelaten ien: liad gegronde hoop dat de
begeerlijkheid het winnen zou op ,Na,tarel's
Wralte. Die bnrte vader ként geen. rust, hij
houdt do karavanen aan, zijn verlangen haai
zijn kind groeit met den dag, diepe, smart
spreekt uit ieder van zijn woorden, cn wij
voelen het zoo diep met hem mede als |hij
verhaalt van zijn bedetocht naar Jerusalem,
weleer zijn glorie, als Samuel, de grijze Rab
bi, liem kwam omhelzen en gelukkig .prees
cn nu
ffioen ik op 't Paasclute;., met beschm.l
I 1 gelaat
iie trappen opging stond hij mij op te
Iwachten
en fluisterde, den naam van Ilamul niet
vernoemendHelon, rnoog -de Heer u
sterken.
Maar zie op 't onverwacht keert Hamul
weer en op zijn knieën vallend roept ihij
uit: .Vader ik heh gezondigd tegen den He
mel en tegen u. Een koor van slaven
zingt het vriendelijk welkomstwoord,.
JEen schat van voorwetenschap vroeg jde
bewerking van dezen parabel en het is ld
glorie van kapelaan Smulders zóó voortref
lelijk werk te hebben geleverd.
Het trof ons telkens met welk een sober
heid en eenvoud hij de schoonste latere eten
ons voor oogen toovert, wij vinden in zijn
werk zooveel paneeltjes, sober van lijn. hot
penseel heeft maar even de kleuren aange
tipt, maai' tocb wat een diepte van 'tint, wal
een leven ten machtig kleurenspel. fWjie zal
het Vondeliaansclie in zijn reien euvel dui
den, wie heeft niet opgetogen genoten yan
da waarlijk meesterlijke techniek, waarvan
hfi ons in den reidans hij Harnuls feest (een
zo,o sprekend staaltje gaf...; Naar liet woord
van Schiller, DuitseMaud's grootste drama
ticus moet het tooneeJ „die Erzie licrin mud
Bildnex-in der Mensdiheit"; ziju, moet het
da menschen opvoeden en beschaven. D© he-
dcndaagsche tooneelkunst kent, dit. woord
niet: mogen dan stukken als „Die Verloren
Zoon" eien kentering brengen en medewerken
tot do ontwaking der ware kunst pok Pp het
toonecl,
HEBNARD y VXWi,
I
ABOHKEfetENTS^RMS:
5,35
1,85
1,80
0,08
»®RIJS OER ADVERTENTIE>4;
1000
is