DAGBLAD voor NOORD- en ZUID-HOLLAND, Nieuwjaars-Advertentiën. STADSNIEUWS. fiCïnderhuisvesf 29-31»33, Haarief 2 EERSTE BLED. AGENDA. WOEKSDAG 27 DECEHfiBEÜ 1919. SBsteJaaryany Mo. 7796 Bureaus wsbi üedaetie es? Hdmiaistratie leaterc^msnunaal TeSefoowisssmmer 1416. iUie betalende aboncés op dit blad, die in bet bezit eener verzekeringspolis zijn GULDEN bü Jg' ga II zijn volgens de bepalingen op de poüseen vermeid, tegen ongelukken verzekerd voor; GULDEN hö I fgjjt GULDEN bü ®S' fel? wys7ing«r. De oitbeering dezer bedragen wordt gegarandeerd door de Maatschappij „Oeean" Bijkantoor voor Haarlem de Nnd.^<»:Bschs Credietbank Nieuwe dracht ll GUIxDEN bg verlies van één anderen vinger. Dit nummer twee bladen. bestaat uit Kerst-leugens, Haariemsche Aüedagjes No. 452. Veertigjarig bestaan van de Vereeniging van Hoofden van R K. Scholen in het Bisdom Haarlem. ABONNEMENTSPRIJS: Per 8 maanden voor Haarlem Voot de plaatsen, waar een agent is gevestigd (kom der gemeente) Voor de overige plaatse* in Nederland franco per poet Afzonderlijke nummers PRIJS DER ADVERTENTIE^: Van 16 regels 60 cent (oontant 50 oent) Iedere regel meer 10 oent Buiten Haarlem en de Agentschappen 15 cent per regol. (Buitenland 20 oent Reclames dubbel tarief Dienstaanbiedingen 25 cent (0 regels), driemaal voor 50 oent (4 oontant.) 1000 levenslange «ug». |I 1111 GUIxDKN b| sohiktheid tet overlijden, werken. 300 GULDEN 18 verlies van eea hand .ai voet. verlies van 1 j jË j| verlies van gul .d g *én éea oog. 1 éJ§ éen duim. »;J3 150 Evenals vorige jaren bestaat gelegenheid in het nummer onzer courant dat 30 Decem ber a.s. verschijnt, een NIEUW JA ARS-AD VERTENTIE te plaatsen ter grootte van 5 regels a 0.25 (a contant) of veelvouden vau 10, 15, of 20 regels. Deze advertentiën worden gaarne zoo spoe dig mogelijk ingewacht; de courantenloopers zullen zich desverlangd met de bezorging aan ons bureau belasten. DE ADMINISTRATIE. Donderdag 28 December. G e b 0 u w „S t. B a v 0" R. K. Volksbond Rederijkers. Groote Kerk 2—3 uur Orgelbespe ling door den heer W. Ezerman. Tey 1 er's Stichting op de gewone Museumtijden Buitengewone tentoonstel ling van kunstwerken, berustende in de ver zameling van Teyler's Museum: de gravures van Lucas van Leyden, geb. 1494 te Leiden, aldaar overleden 1533. Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79). Geopend eiken dag van 10—5 uur, tegen betaling van 25 cents. Uitgezonderd Zaterda gen en R. K. feestdagen. Museum „Van S101 k" (Jansstraat, 48— 50). Geopend 's Maandags en Dinsdags van 9A—4'A uur tegen betaling van 1.—. Ove rige dagen kosteloos op aanvrage. HEEMSTEDE. R. K. V er e en igings gebouw Hee- renweg Kerstmis—Driekoningen Orato rium met levende lichtbeelden. De socialistische partij heeft sinds eenige jaren de gewoonte op den Eersten Kerstdag 't heer lijk feest van de komst des Verlossers, van de geboorte des Heilands in een armen stal, om de wereld te bevrijden van de zonde en te voeren tot het hoogste gelukde glorie van den hemel, een soort „materialistische Wereldverlos- sing" te verkondigen door z.g. Kerstredevoerin- gen van de kopstukken der partij. Dan wordt, 't hoogste enheiligeprofaneerend, het arme volk dat het doel des levens niet kent of niet meer kennen wil, als hoogste heil „geluk hier op aarde" gepredikt, door de socialisten te brengen. Ook dit jaar heeft die treurige dwaasheid weer plaats gehad, en Troelstra en Schaper, misschien ook anderen, hebben als apostelen van haat hun evangelie van haat en leugen gepre dikt. En 't was weer droevig! Troelstra heeft als vredesboodschap? aangekondigd dat de socialisten bij de behan deling der Tarief wet in de Kamer hun obstruc tie (die hij „een frissche geschiedenis" noem de weer zullen beginnen. Van Hare Majesteit de Koningin heette het: jammer dat „deze figurante" op den „Rooden Dinsdag" moest „vervallen".... Schaper haalde het oude leugentje weer op, dat de Tariefwet „het volksvoedsel" duurder zal maken: hij bracht „hulde aan de socialisten, diezijn opgestaan tegen hun werkgevers"; en voorts ging het in dezen trant: de Kegeering doet niets, de Arbeidswet is een .brutale misleiding", de Ziektewet en de Verzekerings wet zijn „schade voor het volk", het Ministerie „tart het volk" (1) enzoovoorts. Dat de socialisten (door hun obstructie) de hervormingen tegenhouden noemde Schaper brutaalweg.een leugen!.- Zoo ging het voort: we deden maar enkele grepen uit deze twee van haat en leugen bars- tende redevoeringen. Op Kerstmis, het feest van Vrede en hemel bed, wordt door deze volksvergiftigers op zulke wijze de dwaze massa, die God niet meer erken nen wil, tot haat gebracht en ontevredenheid en opstand. Is het niet droevig? En toonen deze „Kerstleugens" niet wéér eens ten duidelijkste aan, dat het socialisme Principieel staat tegenover allen godsdienst, te genover al het hoogere, maar ook tegenover alle 'bi,vaardigheid, eerlijkheid ea menschelijke orde KERSTMIS VOOR BAKKERSKNECHTS. De vereenigingen van bakkersknechts hebben ook ditmaal aan het publiek het verzoek ge richt, om mede te werken, dat zij ook op feest dagen als die achter ons liggen, behoorlijke rust zullen genieten. Een hoogst sympathiek verzoek, maar.... d.at weinig zal uitwerken, als de patroons niet meewerken. Immers, het publiek-zelf hoort ook maar zelden, hoe de toestanden zijn. En als het versche brood wordt aangeboden, ja, dan zegt menigeen: 't is er nu tóch, ik zal 't maar nemen; Tntusschen is het goed om sommige toestan den toch eens publiek te maken. Zoo weten wij van bakkersknechts, die in den nacht van Zaterdag op Zondag gewerkt hebben, èn dien van Zondag op Maandag (le Kerstdag!), die op den Eersten Kerstdag dan tot 12 uur brood moes- rondbrengen, 's avonds weer aan 't werk moes ten tot Dinsdagochtend (2e Kerstdag), dan brood rondbrengen, van Dinsdagavond tot hedenmorgen toe weer gewerkt hebben. Geen nacht zelfs vrij. En daarenboven halve dagen achter de kar Is dat geen toestand, die om verbetering schreit En wordt het dan geen tijd, dat Minister Tal ma's voortreffelijk wetsvoorstel spoedig de on willige patroons, die hun werkvolk op deze wijze behandelen, dwingt? Heden werd alhier de 82ste Algemeene Ver gadering gehouden van Hoofden van R. K. Scholen in het Bisdom Haarlem, een feestverga- dering, ter herdenking van het veertigjarig be staan der Vereeniging. 'L. D. H. Mgr. .Gallier, bisschop van Haarlem, beschermheer der Vereeniging, droeg in de kerk van den H. Jozef aan de Jansstraat ten 10 uur voor de leden het H. Misoffer op. Monseigneur werd geassisteerd door de Hoogw. Heeren kanunniken Stoffels en Möll- mann. Z. D. H. werd bij den ingang der Kerk ont vangen met het „Sacerdos et Pontifex", terwijl het zankoor onder de.H. Mis een Veni creator, Adoro Te, en een Danklied, compositie van Phi lip Loots, uitvoerde. Vele goloovigen woonden, behalve de leden der feestvierende vereeniging, deze H. Mis bij. Zegenend verliet Z. D. H., na afloop der H. Mis, de Kerk. Te half twaalf verzamelden zich de leden in het lokaal van den heer Brinkmaan aan de Groote Markt en nam de eigenlijke vergadering een aanvang. De heer M. L. van Gemert, de voorzitter der vereeniging, opende de vergadering met eene welsprekende rede. Is 't me altijd een aangename taak aldus de spr. ongeveer de vergaderingen onzer ver eeniging met een hartelijke begroeting in te lei den, een bijzonder voorrecht acht ik het, dat het mij vergund is, ook namens u, geachte collega's, het welkom toe te roepen tot de uitgelezen schaar van vrienden, belangstellenden en auto riteiten, die ons de onderscheiding waardig keuren deze feestvergadering met hun tegen woordigheid te vereeren en te deelen in de blijd schap, die ons bezielt, bij de herdenking van het 40-jarig bestaan der vereeniging. Veertig jaren 1 Een merkwaardig jubileum voor em vereeniging in den tijd, dien wij beleven, een tlJ<7 waarin de ideeën niet meer gaan, maar V..^e?6n' waarin de meeningen onophoude lijk wisselen, de plannen zich voortdurend wij zigen. Menige zaak wordt met groote instem ming tot stand gebracht, menige vereeniging wordt bij haar geboorte met toejuiching be groet en toch, we zien het, ze mist spoedig de noodige levenskracht en kwijnt of gaat weldra te niet. Spr. gaat dan de wording na der vereeni ging. Hoe zij op bescheiden wijze, zonder eenige reclame werd geboren, uit den drang der om standigheden zelf, als het ware. Het Kath. bijz. onderwijs was nog maar in wording en spora disch trof men in enkele groote gemeenten Kath. scholen aan, uitingen van heilige over tuiging en voorbeelden van ijver. Wegens finan- ciëele moeilijkheden dreigden deze scholen ech ter ten onder te gaan en konden zij de concur- ïentie met het openbaar onderwijs niet volhou den. Toen namen een achttal R. K. hoofden van scholen het initiatief tot het oprichten van eene yerceniaino*. waarin de hoofden van R. K. scho len elkander zouden leeren kennen, moreel cn stoffelijk steunen, en elkander voorlichten om hun arbeid vruchtbaar te maken en belangstel ling te wekken voor hét Katb. bijz. onderwijs. Het getal leden nam gestadig toe en thans telt de vereeniging 100 leden. De jonge vereeniging kreeg allereerst de goedkeuring en den zegen over haar arbeid van den toenmaligen bisschop, Mgr. Wilmer; z. g., terwijl Mgr. Van Beek, toen maals Vicaris-generaal van het Bisdom, het eere-voorzitterscbap der vereeniging aanvaard den en tal van eminente priesters en voorstan ders van het Kath. bijz. onderwijs het eere lidmaatschap der-vereeniging. De vereeniging bloeide steeds, dank zij den steun en de voor lichting van hoogst invloedrijke weldoeners en vrienden. De stoffelijke belangen der leden wer den niet vergeten, evenmin als die van alle Kath. onderwijzers, en wat de vereeniging voor hen en hunne nagelaten betrekkingen deed, wordt getuigd door de fondsen en andere in stellingen door de vereeniging in het leven ge- roêpen. Toen bü de uitbreiding van het onder wijs een uitbreiding van het vereenigingsleven noodzakelijk bleek, was het deze vereeniging, welke, daartoe aangezocht, haar hulp gaarne verleende. Met haar Kath. zusterverenigingen leeft ze steeds op den besten voet en ook de samenwerking met de openbare wordt niet ge schuwd, als zulks nuttig blykt. In de eerste plaats echter werkt ze in volle overeenstem ming met de inzichten van den Hoogw. Kerk voogd: de wenken van die zijde gegeven, blijven de richtsnoer harer daden. Spr. herdenkt dan dankbaar den steun, ondervonden van het door luchtig Episcopaat, niet alleen op geestelijk, maar ook op stoffelijk gebied, vooral van Mgr. Snickers, waarvan men nooit zal vergeten, dat hij, door een vorstelijke gift, den grondslag l&grde voor een pensioenfond®. Spr. wijdt dan woorden van hulde en dankbaarheid aan Z. D. H. Mgr. Callier, die hedenmorgen, als blijk van liefde voor de vereeniging, bet H. Msoffer op droeg voor de leden, Mgr. Callier, aan wiens bemoeiingen het te danken is dat eern salaris regeling tot stand kwam, die zelfs in kringen van het Openbaar Onderwijs, als eene model regeling wordt aanbevolen. Ook van de zijde der Hoogw. Vicarissen-generaal ondervond de vereeniging veel belangstelling. Spr. herdenkt met weemoed Mgr. Brouwer, die de vereeniging door den dood werd ontnomen. Gelukkig, zegt spr., is de eereplaats niet ledig, en kunnen we den nieuwen Vicaris-Generaal, onzen eere-voorzitter, begroeten. Wij zijn over tuigd dat onder de medewerking van Mgr. Möllmann, wiens liefde voor het Kath .onderwijs bekend is, de vereeniging een nieuw tydperk vau bloei intreedt. Blijve Z. HoogEerw. een reeks van lange jaren aan de vereeniging ver bonden en dat deze zich haar eere-voorzitter moge waardig toone. Dan zal de vereeniging nog menig feestjaar mogen beleven. Hiermede open ik deze vergadering. Na de rede van den Voorzitter nam Mgr. Möllmann het woord en dankte den voorzitter voor de hartelijke woorden, waarmee hij hem op deze vergadering bad ingeleid. Het is een eerezaak voor spr., een groote eer om in nadere relatie te treden met Katholieke mannen, die getoond hebben den waren Kath. geest te bezit ten. Velen onder hen toch bobben, in vroogeren tijd, vooral niet geschroomd elfs tijdelijke offers te brengen voor de bevordering van het Kath. Onderwü's. Steeds heeft de vereeniging het voor beeld goegeven van onderworpenheid aan het Kerkelijk Gezag. Het is trouwens niet bekend dat zij in de 40 jaar van haar bestaan ooit is af geweken van het gevoelen of het uitgesproken oordeel der Bisschoppen. Toch zal spr. van de hem aangeboden en door hem met blijdschap aangenomen eerepost, geen eerezaak maken. Spr. zal geen eere-voorzitter zijn alleen, maar wil tevens zijn eea adviseur voor de vereeniging, ec zab naar krachten, me dewerken tot den bloei van de vereeniging. Gaarne zal Hoogeerw. steeds zjjn steun en raad geven. (Langdurig applaus). Thans heeft Mgr. nog een rnededeeling te doen. Z. D. H. de Bisschop van Haarlem heeft M.gr. hedenmorgen opgedragen de feestvierende vereeniging zyne geluk- en beste wenschen voor de toekomst aan te bieden. Z. D. H. schenkt de leden, hunne families, hun onderwy'zers, onder wijzeressen en hunne leerlingen den Bisschop- pelijken zegen. (Applaus). De secretaris meende de notulen over de vo rige vergadering achterwege te mogen laten, om een historisch overzicht te geven van de werkzaamheden der vereeniging in haar veer tigjarig bestaan- De vereeniging werd gesticht in de maand December 1871 in een lokaal van de R. Kath. school te Haarlem, nadat het idee was opgekomen bij eene prijsuitdeeling aan de R. K. School van den heer van Gemert te Alk maar. Vele leden en vrienden der vereeniging wai-den dankbaar herdacht en in herinnering werd gebracht het vele goede dat dc vereeniging tot stand heeft gebracht. De heer S terek, schoolopziener.in hot dis trict Haarlem, sprak een woord van hulde en waardeering, namens het Ryks-schooltoezieht, tot de feestvierende vereeniging. De arrondisse- ments-schoolopziener moest tot zijn spijt afwe zig zijn. Daarna besteeg onder daverend applaus de ZeerEerw. Zeer Geleerde Pater Mag. J. V. de Groot, O. P., hoogleeraar te Amsterdam, den katheder tot het houden der feestrede. Z.Hooggeleerde sprak ongeveer als volgt; Hooggeachte Vergadering, Deze gedenkdag, heeren Hoofden van R. K. Scholen in het Bisdom Haarlem, ontleent zijn glans aan een hooge gedachte, waarvoor onze Nederlandsche Katholieken, gelijk hun moedige geloofsgenooten elders, zullen strijden en leven, zoolang zy niet verbasteren van geloofskracht en rechtsgevoel. Die gedachte staat geschreven in uw Regle ment en in uwe geschiedenis. Zij heet„Bevor dering van het Roomsch-Katholiek bijzonder Onderwys". Onder deze leuze was Uwe Vereeni ging de eerste. Gy zijt voorgegaan. En tot heden hebt gij het eenmaal gestelde doel nagestreefd, eerlyk, ernstig, trouw. Het wakkere drieman schap, dat den oersten stoot gaf, overleefde an dere verdienstelyke mannen, die tot de mede werkers van de eerste ure behoorden. Het is vroom hen te herdenken, die zijn heengegaan; rechtvaardig is het de levenden te huldigen, die nu talrijk zijn geschaard om den waardigen Pre sident, wiens vriendschappelijk woord, in 1571 te Alkmaar gesproken, geworden is tot een vic torie. Moge het mij gegeven zijn M. H., IJ thans be- moedigende wóórden toe te spreken tot verc-ere nastreving van uw schoone doel. De gedachte, die ik wenschte te ontvouwen is deze: ge loofskracht in het R. K, Onder- w ij s. Geloofskracht in katholiek-godsdiensti- gen zin is iets anders dan vertrouwen in een ideaal, welk dan ook! Het is een gehechtheid met geest en wil aan God en goddelyk Woord, bewaard in H. Schrift en goddelyke Openbaring onderwezen en verklaard door de naar godde lijke verordening gestelde en door goddelyk licht bygestane Kerk. Gelijk de eerste bekeerlin gen tot den christelijken godsdienst de geloofs waarheden hoorden van de Apostelen, die ze hun voorstelden, en inwendig onder Christus' gena dewerking, hunne ziel geheel tot God neigden, als tot den Beheerscher van hun denken en wil len en van geheel hun leven, zoo luistert nog immer ons geloof naar het Apostolisch leerge zag, dat in de Kerk voortbestaat, en wordt door de bovennatuurlijke genade inwendig bewogen om met alle zekerheid en een diep gevoel van veiligheid te steunen op God, uit Wien het ge loof is, dat door de liefde werkt. Aldus blijven wij, kinderen der twintigste C§uw, verbonden met de opperste Waarheid. Evenals onze vaderen, negentien eeuwen gele den, onwankelbaar bleven tegenover stelsels, die ons geloof stervend noemden en intusschen, ter wijl wij voortleven, zyn vergaan, zoo zullen wij, met Gods hulp, geworteld en opgebouwd staan in Christus en bevestigd door het geloof, tegen over de nieuwste dwalingen, die gedeeltelijk reeds het merk van vergevorderde tering dragen en die allen vergaan zullen, met, al hare men schelijke beloften van vrede en waarheid en lou ter menschelijkheid. Hier is uw sterkte! Indien er onder u zwak ken zyn, flauwen of verflauwden in den goeden geest, ware geloofskracht zal niet alleenuzel- ven dagelijks uw ambt, uw arbeid, geheel de schoone zaak van ons onderwijs naar de hoogste beginselen doen beoordeelen en gevoelen, maar de kracht, die in u is, zal vaak een stut zyn voor anderen. Zegt het mij, adelt niet, volgens aller meemng, het ideale ieder levenswerk? Voor waar, de onderwijzer, hierin gelyk aan alle men- schen, kan niet enkel met het ideale toe. Te recht hebt gy, M. H., „het behartigen der belan gen van de onderwyzers" mede in uw Regle ment geplaatst. Dit neemt echter niet weg, dat het nederhalen van het leven tot materiëel stre- ven-alleen de groote zonde zijn zou: Qui l'écoute parmi les routes, Entend battre le coeur du diable Dans sa carcasse insatiable. Wanneer dian het ideale in eere blijft, zelfs als het maar denkbeeldig en onwerkelyk is hoe groote waarde moeten wij dan hechten aan het krachtig leven, in ons gansche bestaan, van die hoogheilige beginselen, waarvoor God borg blijft I Bedenkt eens wat het kind voor u is, en byzonder ook het arme schoolkind, zoodra gij het ziet in geloofslicht. Geen Rembrandt kon aldus het menschelyke met licht dooradelen! Richt dan d«n blik op den Opperleidsman des gcloofs en Voleindiger Jezus. Gaat tot Hem; niet enkel op Zon- en Eeestdagen, maar iederen dag. Leeft met Hem in alle plichten van uw ambt. Dit geeft aan onderwijs en opvoeding wyding. Geloofskracht schenkt aan de R. K. Onder- wijzersaetic tevens waar besef van zelfstandig heid en vryheid. Klein zal aanvankelyk een katholiek onder- w ijzer en het hoofd eener katholieke school zicb nu en dan gevoeld hebben, wanneer hij mach tiger onderwysbeweging zag en haar welgewa pende drommen, voetvolk en ruiters. Hij mocht, allicht denken, hoeveel roomsch geld in die prachtige uitrusting stak! Thans ziet hij beie rende tyden. Het bisdom Haarlem, om ons daartoe te beperken, toont u zijn onderwijsgele- deren, groeiend in tal, naar vele zijden ver sterkt. Bewaart by dien vooruitgang uwfl zelf standigheid. Beschermd kan zij wel worden vtu buiten; doch zij moet worden gekweekt van bin nen! Geloofskracht is haar levensbeginsel. Zelfstaudighëid in roomsch-katholieke onder wijskringen. is besef en dieper inzicht van de hooge zonding die 't katholieke onderwys te ver vullen heeft, bepaaldelijk voor onzen tijdzelf standigheid is het, diep, zeer diep overtuigd te zijn van ons eigen roomsch wezen, van den nau- wen samenhang tusschen onze geloovige levens beschouwing en de opvoeding van het kind. De kracht des geloofs zal u leeren zien met uw eigen roomsche oogen en de valsche schaam te wegvegen van uw gelaat. Dat iemand voor naam op u, verouderden, nederziet; dat gij niet rueetrompet over o! zoo schoone, ongeloovige cultuurboeken en cultuurbladen; dat men in uw kringen geen enkele der duizend-en-één „eigen" levensbeschouwingen kan ontdekken, maar bij allen de écne gemeenschappelijke roomsche, het-1 gewoon als bij niet-gediplomeerdenwat deerl bet u,- mannen van krachtig gelooven? Dank baar jegens God, gevoelt gij u zelf. Trouwer sluit gij u bij Hem aan, die nimmer veroudert. In Christus, W iens Woord voortleeft in de Kerk, bezit gij met onwankelbaar vertrouwen een norm bij den eeuwigen wederkeer zooveler verwarrende problemen. Geheel uw leven en werken staat, onder eene levensbeschouwing, Ji; èn de uwe is, èn die der katholieke gemeen schap, waarin en waarmede gy den goeden stryó strijdt, overgenomen van de voórbygesnelde eeuwen en over te nemen door uwe medegeloo- vigen, tot de voleinding der tijden. Zulk een gevoel van zelfstandigheid zal in een waarlijk R. K. Onderwijzersvereeniging eer vruchtbaren bodem vinden» Daar kan het Roomsch zelfbewustzijn, indien het by enkelen mocht sluimeren, ontwaken. Daar is een schutse onzer geestelyke vryheid. De vrije man, door levendig geloof bezield, stelt zieh niet fier tegen het wettig gezag en rechtvaardige wetten, maar - >igert met ge- kromden rug te staan voor het dictatorschap van wat zich noemt: het moderne denken, mo dern bewustzijn-gevoel. Vult ze aan, de titels van onafhaukelijken, en des te overvloediger zrl 't u blijken, dat geloofskracht by onze onderwij zers en ons onderwys de overwinning zijn zal, die de wereld overwint. Onder richt en opvoeding moeten volgens een overal veld winnend en onder ons niet te schenden beginsel, samengaan. Inder daad men heeft het wijselijk gezegd: niets te we ten is een onheil, maar grooter ramp is her niets te beminnen en niets te bewonderen. Welnu, on ze gezegende godsdienst, al misdoen wij meu- seben duizendmaal tegen onze roeping, ontsluit ons de heerlijke wereld van het bovennatuu-- lyke, dat tevens schooner glans werpt op al h?t schoone en goede der natuurlyke orde. Die we reld kan liefde en bewondering wekken in uw: ziel. Uit den overvloed des harten zult gij meile- deelen aan het ontvankelijk gemoed der kindc ren. Boven alles geldt dit van liefde en bewon dering in de godsdienstig-zedelyke orde, waar- mode overigens de huiselijke en maatschappe lijke liefde en eerbied zoo nauw verbonden zijn Maar wie iri dien geest het onderwijs leiden wil, moet zyn eigen ziel in christelijke vrijheid be waren. Hy mag niet afhankelijk worden en wordt men het somtijds niet onbewust? van vage geloofsstemmingen, die lauwheid voeden Krachtig geloof drijft tot de daad. Op veler hande wijzen. Want daar zijn zielen met be schouwenden en zielen met naar buiten wer kenden aanleg. En tallooze schakeeringen dezei twee soorten. Op onderwysgebied echter leven mannen van het actieve leven. Gelijk nu ge loofskracht, over het algemeen, mannen van dien aanleg bezielt om de wereld in te gaan; om er hooger leven, licht, geluk, troost te brengen zoo zal zij, zonder onrust door onverstand en verwarring door onstuimige vernieuwzucht te brengen, warme waardeering koesteren voor wat er in het nieuwe waarlijk bruikbaar en uit voerbaar schijnt. Spreker zou hier, naar aanleiding van wat het Reglement, over het bespreken in cU

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1911 | | pagina 1