DAGBLAD voor NOORD- en ZUID-HOLLAND.
•"Sskt 4UH z^' .tilll -- Inil lilll Siil
pi mm si ipipsii
m
De gemeente en een
„neutrale" Openbare
Leeszaal.
STADSNIEUWS.
&indei*huisvest 29-3I-3S, Haarlem
EERSTE BLAD.
AGENDA.
Zaterdagavond praatjes.
Z&TfeRDAG 1@ FEBRUARI B9I2.
BH H i ■ESS kSRBS -
36ste Jaargang No. /753
Bureaux van Redactie en Administratie
SntercommunaaB Telefoonnummer 1416.
Alle betalende sbonnés op dit blad, die In bet bezit eener verzekeringspoli! zijn, zijn volgens de bepalingen op de polissen vermeld, tegen ongelukken verzekerd voor:
SULDBU bit H f|H Q GULDEK k| 1 Eli GWi>Ml Ml I flfi GULDEN bg 011 ^etheflaï
De nltkeerlng dezer bedragen wordt gegarandeerd door de Maatschappij „Ocean" Bijkantoor voor Haarlem de NsdcrLaadscha Credletbank Nieuwe dracht li
Dit nummer beslaat uit uier bla
den, iu. o. de Officiëele Kerk-
Iijst en het Geïllustreerd Zon
dagsblad in 8 bladzijden.
Haarlemsche Alledagjes No 488.
In den Schouwburg.
UHr
ill
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 8 maanden tooi Haarlem
Voor de plaatsen, waar een agent is gevestigd (kom der gemeente)
Voor de overige plaatse® in NedeeUnd franoo per poet
Afzonderlijke nummers
I,»
U80
„tv»
PRIJS DER ADVERTENTIE!*:
Van 16 regels 60 oent (contant 60 eent) Iedere regel meer 10 oent
Buiten Haarlem en de Agentschappen 15 oent per regel. (Buitenland SO oent
Reclames dubbel tarief
Dienstaanbiedingen 25 oent (6 regels), driemaal voor 50 oent (4 oontant.)
band ot voev R kbP 080 e®" awun. w %e wijsvinger.
IS
GULDEN bQ
verlies van
één anderen
vinger.
Zondag 11 Februari.
St. Jozefsgezellenvereeniging Zoetestr.
19 8/2 uur Cursus in de Apologie.
Sociëteit „Vcreeaiging" 8 uur
Haarl. Muziekkorps. Populair Concert.
Bioscope-theater Groote Markt 1
van 2 uur af eii 8—10 uur Bioscoopvoorstel
ling.
Br on gebouw 7 'A uur Liedertafel
„Haarlem's Zanggenot" Gezellige Bijeen
komst.
BLOEMENDAAL.
Ga f Rust hoek VA—Ï'A uur Mati
nee Amsterdamscb Trio.
Maaudag 12 Februari.
Gebouw „S t. B a v o" U.K. Volksbond
SA uur Ondersteuningsfonds. 8 uur
PI. Comié der K. S. A. Spr. de lieer Wesse-
ling uit den Haag, over de Arbeidswet-1911.
Bioscope-theater Groote Markt
8—10 uur Bioscoopvoorstelling.
Teyler's Stichting op de gewone
Museumtijden Buitengewone tentoonstel
ling van kunstwerken, berustende in de ver
zameling van Teyler's Museum: de gravures
van Lucas van Leyden, geb. 1494 te Leiden,
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat
79). Geopend eiken dag van 10—5 uur, tegen
betaling van 25 cents. Uitgezonderd Zaterda
gen en R. K. feestdagen.
Museum „Van Stolk" (Jansstraat 48—
50)_Geopend 's Maandags en Dinsdags van
9K—4K uur tegen betaling van 1.—. Ove-
rige dagen kosteloos op aanvrage.
Het bestuur der It. K. Polit. Propaganda-
club houdt iedereu avond van 8—10 uur zit
ting in St. Bavo (Smedestraat) tot het geven
van inlichtingen voor plaatsing op de kiezers
lijst.
In de eerstvolgende gemeenteraadszitting zal
ter sprake komen het voorstel van Burg. en
Wethouders, om den Raad uitspraak te laten
doen over de vraag, of de gemeente zelve
een Openbare Leeszaal moet oprichten, dan wel
een inrichting door particulieren opgericht,
moet steunen.
Het-standpunt, door de Katholieken in deze
■kwestie ingenomen, is bekend: aan een zooge
naamd „neutrale" leeszaal, voor iedereen geo
pend en waar men „van alles" zal kunnen vin
den, waar de verderfelijke socialistische lectuur
o. m. zal to vinden zijn, waar men socialistische
kranten en boeken zal zien uitgestald naast libe
ra al-economische werken, en dat alles voor een
ieder die er maar wil komen lezen, aan
zulk een instelling kan en mag een Katholiek
zijn steun niet geven.
Derhalve- heeft liet denkbeeld van een ge
meentelijke „Openbare. Leeszaal" voor een Ka
tholiek niet de minste aantrekkelijkheid, want
helaas kan in een zoodanige inrichting voor het
weren van revolutionaire, desorganiseerende en
voor het geloof of do zeden gevaarlijke lectuur
niet voldoende worden gewaakt.
En wat het ondersteunen van een particu
liere „Openbare Leeszaal" aangaat: zoo zulk
een inrichting (gelijk hier ter stede het geval
schijnt te wezen) wordt tot stand gebracht door
een allegaartje van radicale en socialistische
voormannen, zal wel geen Katholiek met ge
rustheid en overtuiging hieraan officiëelen
steun willen verleend zien.
Laat de verschillende partijen, groepen en
economische fracties voor eigen geestverwanten
zorgen: de gemeente behoeft, dunkt ons, noch
direct noch middellijk mede te werken tot de
verbreiding van zeker veel goede, maar zeker
óók daarnevens veel kwade lectuur!
En hier willen we dadelijk een verwijt refu-
teeren, clat ons Katholieken zoo vaak gedaan
wordt, wanneer wij ons verklaren voor deug
delijk toezicht op de lectuur, voor een soort
dwang om datgene wat wij als kwaad beschou
wen, af te houden van onze Katholieke geloofs
genoot en.
Het heet dan geregeld en overal, dat wij te
genstanders zijn van de „volksopvoeding", dat
wij 't volk dom willen houden, dat wij toch blijk
baar niet veel vertrouwen zouden hebben ia ons
eigen beginsel, wanneer wij de leer van den
tegenstander zoo zorgvuldig van onze geestver
wanten pogen verwijderd te houden....
Dat praatje en dat verwijt wordt vaak gs-
hoord, én menigeen onder ons zelfs weet op het
eerste gezicht niet, wat hij daar dadelijk tegen
zal Inbrengen
En toch is het praatje zoo dwaas mogelijk,
en het verwijt hoogst-onbillijk, zooals wij met
een paar woorden kunnen aantoouen.
Waar wij Katholieken op de eerste en voor
naamste plaats voor hebben te zorgen, dat is:
voor onze ziel, voor ons geestelijk heil.
Hebben wij voor ons lichaam voorzorgsmaat
regelen te nemen, voor onze onsterfelijke ziel,
wier behoud of verlies beslist voor de eeuwig
heid naar ons heilig geloof bet leert, zullen we
nog veel strenger voorzorgen hebben in acht
te nemen.
In deze stelling, welke zelfs door geen enkel
ongelooyige, die zich plaatst op ons standpunt
wat de waarde onzer ziel aangaat, kan worden
bestreden, in deze stelling zit heel de ge
dragslijn der Katholieken opgesloten.
Wie, hoc krachtig ook, zal zich nutteloos be
geven in gevaar voor besmettelijke ziekten?
Wie, hoe gezond van gestel hij ook zij, zal
ga as oh onnoodig, alleen om 't maar eens te
probeeren, zich laten infecteeren met bacillen
Hoe groot vertrouwen hij ook hebbe in eigen
gezondheid, aan zulle een krachtproef die
voor de gezondheid toch altijd groot gev'aar
oplevert, zal niemand zich wagen.
Pas dit toe op onze ziel, en de besmetting die
voor de ziel gevreesd wordt van de schadelijke
lectuur op allerlei gebied, en ge hebt een
logische verdediging van het lioomsche stand
punt, dat een Katholiek zich uit eigen bewe
ging verre houdt van de z.g. „neutrale" pers,
van niet-katholieke boeken en geschriften en
ontspanningen en gezelschappen.
Maar niet alleen uit eigen beweging keert de
Katholiek zich van dat alles af: de geestelijke
overheid, en de Roomsche pers, en al wie in
eenig opzicht met overheidsmacht kan optreden
(als ouders, patroons, enz.) hebben den
plicht en vervullen dien ook, om het Katho
lieke volk met alle macht af te houden van de
slechte lectuur, van de „neutrale" couranten,
van ongodsdienstige boeken en wufte tooueel-
s tukken.
Eu zelfs bedreigt de Kerk met zware straffen
het lezen van sommige bladen en boeken, en legt
in andere gevallen den meestén nadruk op baar
uitdrukkelijk voorschrift, de „neutrale" en niet-
Iloomsclie boeken en couranten, zoo geen nood
zakelijkheid daartoe bestaat, niet te lezen.
Een „aanslag op de vrijheid" noemt men dat
soms, een „niachtsaanmatiging", die der
geestelijke overheid niet passen zou, en haar
niet geoorloofd zou zijn
We willen dat eens even nader bekijken.
En alweer dient ons de vergelijking met de ge
zondheid van het lichaam, boven al gebruikt.
Als er iemand rondloopt, die „bacillendrager"
is, hoe gezond zulk een persoon overigens ook
zij, dan sluit men hem of haar op, dan iso
leert men zoo iemand, Jan treedt het genees
kundig toezicht met groote macht op, verbreekt
zelfs de persoonlijke vrijheid in huis, en ze
neemt alle maatregelen, om besmetting tegen
te gaan.
Is er ergens een ha at J van epidemische
ziekte, dan worden de strengste maatregelen
getroffen om de besmetting niet op anderep te
doen overgaan, en wéér is het overheid die
hier krachtig ingrijpt.
De overheid dus, die voor de gezondheid van
het lichaam waakt, en zelfs volstrekt niet altijd
met zachte, fluweelen hand
Zou het dan de geestelijke overheid, die voor
de gezondheid der ziel moet zorgen krachtens
haren plicht en hare roeping, verboden zijn met
sterke hand in te grijpen, wanneer ze besmet
ting vreest, wanneer ze weet dat er „bacillen
dragers' zijn, die de katholieke zielen kunnen
infecteeren?
Laat anderen doen wat ze willen, maar katho
lieken behooren geïmmuniseerd te zijn tegen
geestelijk gif, en dat kunnen zeker vele wei-
onderlegden door goede lectuur, door voortdu-
renden geestelijken raad, doch voor de meesten
is geen voorzorg tegen geestelijke infectie deug
delijker en beter dan zich met zorg van alle
gevaarlijke „.bacillendragers" en infectiebron
nen verwijderd te houden
Dat is 't good recht en de plicht der geestelijke
overheid verdedigd tegen de aanvallen van ver
schillende antielericale vrijheidsroepers, die niet
begrijpen dat het kostelijk goed der ziel, dat de
kostbare schat des geloofs nog veel meer en
voortdurender en zorgvuldiger toezicht en ver-
zorn-ine eischen clan de gezondheid des lichaams.
Waarom de houding der Katholieken tegen
over „Openbare Leeszalen die zijzelf niet vol
doende kunnen controleeren, zijn moet die van
volkomen, principiëelen tegenstand, zal uit het
bovenstaande wel duidelijk zijn.
Wij hopen, dat wij dan ook met deze korte
uiteenzetting zulleh voorkomen hebben, dat bij
de raadsdebatten over deze zaak datgene wat
voor ons, Katholieken, de beginselvraag is,
door onze tegenstanders met hooghartige ont
kenning van onze ernstige plichten en rechten
worde voorbijgegaan!
PRIESTERFEEST.
Zooals onze lezers gisteren in ons blad heb
ben gemeld gezien, viert Z. D. H. Mgr. Cal-
lier op 15 Augustus van dit jaar zijn 40-jarig
Priesterfeest-
Het is niet aan ons, om het initiatief te
nemen, op dien groaoteu feestdag aan Haar
lem's beminden Bisschop een grootsehe hul
de te brengen van Haarlem's Katholieken:
daarvoor zullen ongetwijfeld anderen zor
gen, en dan werken- we gaarne in de eerste
rij mede.
Maar toch kunnen we do vermelding van
het heugelijk feit niet zonder meer laten
passeeren, en reeds nu willen wij er de aan
dacht op vestigen, dat heel de katholieke be
volking van onze stad, uit welker naam wij
hier gerust mogen spreken, gaarne zal me
dewerken om het jubileum van 15 Augustus
te maken tot een jubeldag voor het Room
sche" volk in Haarlem!
Op dien dag zal aan Monseigneur op zeer
bijzondere wijz#getoond worden, dat de Bis
schopsstad den Bisschop eert en liefheeft en
er trotsch op is monseigneur Gallier binnen
zijn muren te hebben. Hoe cïat zal gebeuren,
dat zal wel blijken, wij zullen te gelegener
tijd hierop terugkomen.
Doch onze Roomsche vereenigingen, die
zooveel aan Monseigneur danken, zullen
vóórgaan in eerbiedige huldiging, dat zij
nu reeds gezegd, en daartoe zijn nu reeds de
voorbereidende maatergelen getroffen. Als
de oproep wordt gedaan, dan moge ieder ka
tholiek georganiseerde met volle toewijding
medewerken!
HOLT; AND—BELGIë—WEDSTRIJ D.
Naar wij vernemen zal de Hollandsche
Spoor bij gelegenheid van bovengenoemden
wedstrijd op 10 Maart a.s. te Antwerpen een
extra-trein doen rijden van Amsterdam,
Haarlem, Leiden,'Den Haag. Delft en Schie
dam naar Antwerpen en terug tegen zeer ge
reduceerde prijzen. Deze bedragen voor been
en terug: van de stations Amsterdam. Haar
lem en Leiden 2e ld. 3.20, 3e ld. 2.05; van
Den Haag, Delft en Schiedam 2e ld. 2.45,
3e kl. 1.55.
FEESTAVOND „HERCULES".
De voetbal-vereeniging „Hercules" zal ter
gelegenheid van haar vijfjarig bestaan een
gezellige bijeenkomst houden in de Concert
zaal van „de Kroon" op Zaterdag 17 Febr.
a.s., des avonds ten 8 ure.
Muziek, een revue en voordrachten vormen
een zeer afwisselend programma.
MUSEUM VAN KUNSTNIJVERHEID.
In bet Museum van Kunstnijverheid, al
hier, zal gedurende de maand Maart eene
tentoonstelling worden gehouden van vor-
keri, lepels, messen en dergelijk tafelgerei uit
vroegere tijden, tot en met de eerste helft van
de vorige eeuw.
De directie roept de welwillende mede
werking in van de gelukkige bezitters dezer
voorwerpen, om ze gedurende eenigen tijd
in bruikleen af te staan, de inzendingen wor
den franco ingewacht.
De reproductiën naar verschillende stof
fen uit vroeger tijden, welke in de Rotonde
van het Museum tentoongesteld zijn, zullen
Zondag a.s. nog te bezichtigen zijn.
Zondag is de toegang kosteloos.
POPULAIR CONCERT DOOR
HET HAARL. MUZIEKKORPS.
Zondag 11 Februari a.s. geeft het strijk
orkest van Haarlemsch Muziekkorps een Po
pulair Concert in de Sociëteit Vereeftiigine
alhier, met medewerking van het Gemengd
Dubbel Kwartet ,,IL. P.", liet orkest voert
coder meer uit, de ouverture Raymond, Bal
let. Faust, Abend Lied en Traiimerei van
Schumann e.n een vicol solo door den heer
H. Ferwerda.
„DE VIOLIERS."
Inderdaad, Willem Royaards is loch een groot
uitbeeldend kunstenaarI Hij is niet zoo geweldig,
niet zoo hartstochtelijk meeslepend als Louis
Bouwmeester, den koning van het „grand jeu
maar wat een plastiek, wat een smijdigheid in
zijn karakteriseering, wat een opgaan in de per
soonlijkheid!
Nu is het waar, dat Willem Schiirmanu's slok
(waarvan wij bij deze reprise, die een haast
nooit-geëvenaard succes bad, geen analyse of
beoördeeling meer hebben te schrijven) aan Roy
aards een uitnemende gelegenheid geeft tot een
plastische.uitbeelding vau de hoofdrol!
Wat maakt rjüj daar ecu gewcldig-juiste ty
peering van r
En zooals bijna immer, kan ook nu gezegd
worden, dat liet gezelschap van Royaards den
leider op voortreffelijke wijze secondeerde.
De zaal was eivol, uit verkochtEn heden
avond gaat hetzelfde stuk, alweer voor een uit
verkochte zaalis dat geen zeldzaamheid in
Haarlem
VAN ONZE GROENTENMARKT.
Gisteren is alhier door A. Roozen, tuin
der, wonende te Zuid-Schalkwijk, de eersin
jonge spinazie aau de groentenmarkt ge
bracht; zij is door de commissionairs Govers
en Baggerman verkocht aan F. Beele, Kruis
straat, en G. W. Cramer, Parkstraat, alhier.
BADEN.
In het Douche badhuis aan den Koudenuorn
zijn in den afgeioopen week 331 en in dal aan
het Lcidscheplein 689 baden genomen.
PROGRAMMA
van liet Matinee, op Zondag 11 Febr. a,s.
door het Amstendamsche Trio. in d Nieuwe
Zaal va.n „Rusthoek", te Bloem end aal.
1. Joyeuse Entree, Marcbe. H. v. Gael;
2. „Die Weisse Dame". Ouverture, A.
Boieltdicu; 3. „Der tapfere. Soldat,". AValzer.
O. Strauss4. Les fleurs que nou- aimons,
O. Crcmicux; 5. „Paljas", 'Fantaisie, Leon
cavallo6. „Die geschiedene Frau", Leo
Fall; 7. Souvenir. (Solo voor Viool) F.
Didia; 8. „Die G ros.se Kanode", Potpourri.
P. Lineke; (Op verzoek). 9. Die Parade der
Zirinsoldaten, L. Jessei.
(Zie Stadsnieuws verder on in dit Blad.)
CC Vil.
De brandende kwestie, en wat
er het slot van weien zal.
Iels over adressen, en waarom
ze indruk maken. Een be
langrijke vergadering, en een
goed besluit. Nog een ver
gadering, en een sociaal praatje
tot slot.
De vlocue vaderen van liet Prinsenhof zijn
het nog niet met mekaar eens, of ze den winke-
lieis en e mrger(j in de hoofdstraten een plei
ster zullen doen, cn Haarlem 'n beetje tol den
rang van groote stad z„uen brengen, of niet. Er
zijn er onder, die naar ik hoor voor hun eigen
pleizier wel zouden neigen lot asfalteering, maar
die nu een beetje (aarzelen, en achteruit krabben
wol, u raadt nooit waarom: omdat de burgerij
en de kranten ja, die akelige kranten voorat
zoo hard om asfalt roepen! Want het is eigenlijk
toch wel beneden de waardigheid van een raads
lid, om je te storen aan wal die gewone men-
schen willen, of wat die kraaien schrijven, zoo
denken die heeren wellicht: gelukkig dal liet er
maar weinigen zijn, en dat de rest verstandiger
is in dit opzicht. Inmiddels zijn mijn collega's
uit de Groote Houtstraat, de Barleljomstraajl
en de Zijlstraat maar weer aan het aclrosseeren
geslagen. En nu ben ik voor mij over de nuttige
of niet-nuttige uitwerking van zulke adressen aan
den Raad vrij sceptisch, maar de heeren van
het Prinsenhof kunnen toch ditmaal' niet meer
voorbijgaan het sprekende feit, dat van de Bar-
teljorisstraal al e bewoners het adres teekenden,
van de Groote Houtstraat op een stuk of zeven,
,na' oc>k ailc aanwonenden, cn van ide Zijl
straat eveneens zoo goed als allen! Want dat
bewijst, dat er hier geen kwestie meer is van
voor- cn tegenstanders, maar dat er onder de
belanghebbenden één vaste, algemeen® opinie is,
is, die zonder tegenspraak door allen gedeeld
wordt. Zoo'n feit moet wel een beetje indruk
maken, dunkt me, op de raadsleden die weife
len, C11 daarom is bel goed gezien van de betrok
ken buurivereenigiiig.cn, om deze airessen zoo
spoedig mógelijk bij den Baad in te zenden. Dé
burgerij leeft mei deze zaak geheel mede, dat
blijkt intusschcn uit dit alles overduidelijk. Even
goed als de Christelijke burgerij van Haarlem
zich vol belangstelling spitst op de hoogst-iute-
ressahte vergadering, die we Woensdag a.s. zul
len hebben, wanneer het Ifaarlemsehe Kamerlid
Jhr. Mr. Frank van Lennep in St. Bavo zal
komen spreken! 'I Is wel typisch, dal onze ron
de socialisten in Haarlem zoo graag op deze
vergadering roet in het et-en zouden wi'len wer
pen. Ze hebben alle mogelijke moeite gedaan om
op deze vergadering, die voor de menschen van
Reclils belegd wordt, een beetje propaganda Ie
mogen maken voor him drijven. Over die dwaas
heid om niet een .socialist Ie debaUccreii, dien je
R"»'1 natuurlijk noeil overtuigt, en vvieu het alleen
maar te dóen is our onder/het monj, van een po
litiek debat z n eigen standje la komen aan
bevelen, heb ik vroeger in mijn praaljes al
herhaaldelijk gesproken, en het doet mij dan
ook buitengewoon vee! genoegen, dat de besturen
der drie Christelijke Kies vereenigingen heel ver
standig op een vergadering die door óns belegd
wordt, geen gelegenheid hebben gegeven om so
cia'istische propagandapraat te verkoopen. Trou
wens, al dat „debatteeren'waar dient hel voor?
In een wetenschappelijke kwestie, op economisch
gebied zooals deze week over de wenschelijkheid
van een verhooging der Tarieven, is een debat
mogelijk en dikwijls ook zeer nuttig. Maar de
hattëcren over politieke partijkwesties is onzin
nig, heeft dikwijls niets anders om 't lijf dan het
debiieercn van hatelijkheden tegen een andere
parlij cn is heelèmaa! gegrond op handigheidjes
cn speculatie op den lachlust van eeu vergade
ring. Vanzelf spreekt het dus ook, dat de socia
listen die de gemakkelijkste partij hebben: die
van liet afbreken en afkeuren en bedillen - bij
een politiek debat gemeenlijk den hoogsteïi toon
voeren, terwijl ze bovendien nooit bij de zaak
zeil blijven, maar van de gelegenheid gebruik
maken om zichzelf in de hoogte te steken en
anderen uit Ie schelden. Is het daarom wonder,
dat geen verstandig man meer op socialistische
vergaderingen gaat debatteeren, pf den heeren
gelegenheid geeft, om op onze vergaderingen hun
geschreeuw te laten hooren? Nu ik het toch over
vergaderingen heb, mag ik wel even, net als de
redactie gisteren deed, de aandacht wcsligen op
die zeer belangrijke bijeenkomst, die voor a.s.
Maandag is uilgeschreven over de Arbeidswet.
Ik gA er vast naartoe, want alis er één wet is,
waar ik maar niet in de finesses van op
dé hoogte kan komen, dan is liet. we! de Arbeids
wet! Telkens ontdek je er weer wat nieuws in,
en wat meer is, ik wit wel eens hooren uiteenge
zet, waarom die Arbeidswet zoo'n goed voorbeeld
is van een gezonde sociale regeling. Er zijn er
onder mijn kennissen dat wit ik wel zeggen
die daar anders over denken 1 Toch is het een
goed idéé geweest van het bestuur der K. S. A.
om een bevoegd en prettig spreker als mem»er
Wesseling is, uit te noodigen deze kwestie hier
eens te komen belichten: Ik hoop maar, dal niet
alleen uit Haarlem, maar ook uit de buitenge
meenten, Overveen, Scholen en Heemstede voor
al', velen zullen tegenwoordig zijn a.s. Maandag
avond I Misschien komen er ook nog andere din
gen ter sprake, als b.v. het relletje dat tegen den
Heemsteedschen gemeenteraad is opgezet dat deze
het „recht van vereeniging" zou willen aantasten.
De radicalen hebben hun sociaal-democratische
vriendjes, naar ik hoor, gesteund, en den Raad
van Heemstede een adres thuisgestuurd, waarin
zij vertellen (het is de Vrijzinnig-democratische
Bond die hier aan het woord is) dat zij het
gedrag van dien Raad afkeuren. Ik denk, dat dc
Heemsleedsche vroede vaderen die afkeuring aan
hun laars zullen lappen, om het maar eens popu
lair te zeggen: waar bemoeien die lui zich 'mee?
Alsof een werkgever, gemeente of niet, kalmpjes
moet dulden dat z'n onderhoorigen door een
paar volksmisleiders stelselmatig tegen hem wor
den opgezet en opgestookt, en dan waarschijn
lijk nog met een heel beleefd gezicht die volks
opruiers moet te woord slaan I Jawel, vereeni
gen is goed, maar niet in een vereeniging, die het
gezag bestrijdt en aanrandt, erf die alles doet
om de werklieden legen den werkgever op Ie
zeilen en ontevreden Ie maken! Wanneer néf
als de raad van Heemstede doel, ook andere
groote werkgevers eens. wal krachtiger tegen die
opruiers en aanslokcrs van ontevredenheid kou
den optreden het gaat helaas niet overal even
gemakkelijk! dan zouden de werklieden he
tere lijden hebben, dan zou er meer vertrouwen
en Overeenstemming en samenwerking wezen lus-
schen patroons en Ondergeschikten, dan zou die
ellendige strijd cn vijandschap die nu met voor
bedachten rade wordt gekweeld en aangestookt,
heel wat verminderen, in het belaijg van da
samenlevingen van den niaalschappelijken vrelev
Maar... dit zijn idealen, zegt mijn oudsle knecht
altijd, met wien ik deze dingen w el eens b'epraat#
Je inoet niet gelooven dat de roode volksmenners
zoo gemakkelijk in een hoek ge.zel kunnen v,or<
den: ze leven er immers van en het is een
makkelijke manier om zich vooruit te helpen
in de wereld.en wie doet daar nu afstand
van? Brrr, 't is een nare tijd met dit al. en oeiy
oud man als -ik wordt wel eens w ee van al dat
gekonkel en geïnlrigeer en gestook, waarmee on
ervaren werklui worden opgezet en vaak in hel
ongeluk gebracht door onverantwoordelijk»
„volksleiders die met eeu gemakkelijke specu-j
latic op altijd te wekken ontevredenheid het
•volk meesleepcn op den weg naar revolutie crii
gezagsondermijning I
FFBKUAat