katholieke Lev, Mij. te Haarlem, I Eerste KERKBERICHTEN. J. J. DB I ESSEN. Diamanten, Gouden- en Zilueren werken, Horloges enz, f i.500 008 f60.000. AKE6ANG 9. HAARLEM. ÜFGEFICHT 1874. - TELEFOöW 366, Ziloeren scapulier-medailles. •Jweling hebben, en die, "\velke verband houden nog met de vroegere matuur-feesten, met andere woorden dus gebruiken, die slaan op de Op standing van Christus, de geestelijke opstan ding en die welke betrekking hebben op de op standing der natuur. Deze laatsten stammen uit den tijd der Hei denen en zijn in den loop der tijden in verschil lende volkeTen overgegaan en door sommigen nog heden ten dage bewaard gebleven, hoewel de Heidensche bedoelingen ervan door de be schaving zijn verdwenen en hunne beteekenis thans ook in verband kan gebracht worden met het Christelijk Paaschfeest. Zelfs in den naam van Paaschfeest is in som mige landen nog iets Heidensch overgebleven. Terwijl wij het feest der Opstanding noemen Pasehen en de Franschen Paquez, is in Duitsch- land dit Christelijke feest bekend als Ostern, in Engeland als Easter aldus in vroeger eeuwen voornoemd naar de licht- en lentegodin OstaTa of Easter. De maand ApTil waarin dit feest gevierd werd, heette vroeger dan ook wel Eos- turof Ostermonath. Thans is er echter niemand meer, die bij het hooren van den naam Ostern of Easter aan die afgodin zal denken, doch ieder weet, dat daarmede het christelijke Paaschfeest is bedoeld. Met den Paasch-Zondag is in de Katholieke streken bet einde gekomen aan den langen vas tentijd. Het feest der verrijzenis is aangebroken, de opstanding van Christus levert grond voor groo- te blijdschap, die zich uit in allerlei wijzen. Wij zullen hier niet spreken over den chris- telijken groet, dien de menschem elkander den Paaschmorgen brengen, noch over de heerlijke Kerkelijke ceremoniën en lofzangen, doch zooals wij hierboven reeds zeiden, slechts behandelen eenige oude gewoonten, die aan de dagen van Pasehen zijn verbonden gebleven. Op de eerste plaats moeten wij dan noemen de Paaseheieren. Welke is de beteekenis van het ei. Het ei ls het symbool van het graf en de opstandinghet ei breekt en er ontstaat een nieuw leven. An deren willen in bet ei zien eene betuiging van vreugde daarover, dat men zich weer aan het genot van vleesch kan overgeven, dat men ge durende den vastentijd moest nalaten. Het ge bruik der Paaseheieren is zeer oud en stamt uit den tijd, toen de groote Vasten vóór Pa- eehen veel strenger gehouden werd dan tegen woordig en na Aschwoensdag eieren zoowel als vleeseh voor de geloovigen tot de verboden spij zen behoorden. Wanneer nn van dezen tijd het einde was aangebroken, bracht men eieren naar de kerk, om ze daar te laten zegenen, waarop men ze plechtig mee naaT huis nam en ze ten geschenke zond aan vrienden, familie en buren. Dit gebruik gaf aanleiding tot verschillende huiselijke en openbare feesten. Hieronder be hoorde o.a. de eierprocessie. In de 13de eeuw kwamen te Parijs de stu denten en de jongelieden uit de verschillende stadsdeelen op Paaschmorgen op de openbare pleinen tezamen en begaven zich in langen op tocht onder trompetgeschal en paukenslag naar de hoofdkerken, waar zjj een deel der „Laudes", lofgezangen zongen. Dan keerden zjj op straat terug en organiseerden een vroolijk zoeken naar Paaseheieren; reeds toen kleurde men deze rood en blauw of geheel bont. Dit gebruik bestaat nog in enkele gemeen ten rondom Parijs. En ook in ons land gaan in verschillende kléinere plaatsen langs de hui zen de kinderen en vragen goedgunstige huis moeders een eitje ten geschenke. Bewoners van Zwolle en Deventer zullen u ook nog kunnen verhalen van de „Paaschwei- de", waarheen hun kleine kleuters uit „eiertik- ken" gaan. Zij stooten gekleurde eieren tegen elkander, en het Paasehei, dat al de anderen overleeft, en het langst ongekneusd blijft, maakt zijn eigenaar tot bezitter van al de ge schonden eitjes. Ook de Duitschers hebben hun „Ostereier". Daarenboven speelt daar de haas nog een be langrijke rol en wordt hij er op platen als eier- leggemd voorgesteld. Heeft men daardoor den dood en het nieuwe leven willen symboliseeven Het ei is, zooals wij boven zeiden, het symbool van het nieuwe leven en volgens Paulus Cassel is de haas het zinnebeeld van den dood, omdat hij zoo snel loopt. ..Der schnellste Reiter ist der TodI" De Duitsche kinderen zingen het rijmpje: O, Osterbaas, o, Osterhaas, Leg dyne eier bald ins Gras! Voor de kinderen is in Duitscliland de eigen lijke vreugdedag, de dag der vroolijkheid, tot uitgelatenheid toe, de Paaschmaandag, een dag van spelen op de Paaschwei, evenals in ons land nog in sommige plaatsen eieren zoeken, eieren pikken en eieTenwedstrijden. Dan is het feest en dartelheid, die zich o. a. in Zuid-Duitschland daarin openbaart, dat dé jongelingen de meisjes of de meisjes de jongens met versierde zweepen door het dorp jagen. Ta de rustpoozen Wordt er gegeten en gedron ken en de hier en daar gebruikelijke paasc"'.- brooden herinneren aan het bijzondere gebak, dat met Pascben genuttigd werd. In Griekenland, in Italië, in Spanje en Pro- venee voert de jeugd eicrendansen uit, Het schenken van Paaseheieren was ook aan het Fransche hof gebruikelijk. Op Paaschdag werden er manden vol ver gulde en beschilderde eieren door den koning te Versailles aan zijn hofhouding uitgereikt. Het was Eodewijk XIV, een zeer vrijgevig vorst, die voor het eerst de eïeTen liet open maken om er geschenken in te verborgen. Ook Lodewijk XV en Mame Antoinette be giftigden hun omgeving koninklijk, en om de waarde der geschenken te verlioogen, riepen zij de hulp van bekende kunstenaars in. In Frankrijk is het op heden nog gebruike lijk, dat de dorpskinderen van huis tot huis gaan en dan onder het zingen.van een of ande ren volkszang eieren verzamelen. Dat is een feestdag, waarop zij zich reeds goruimen tijd te voren verheugen. In Rusland heerseht het geven van Paasch- tieren als mode Vooral aan het hof wordt daarin veel luxe gedreven en die eieren zijn zeer kostbaar. Over merkwaardige Paaseheieren hebben we 't vorig jaar al 't een en ander geschreven. Er zijn er van émail, die dienen als étui voor een of ander sieraad, of wel andere, die gemaakt zijn uit kostbare edelgesteenten of paarlen. Ook worden er gemaakt van porcelein, glas en hout, en zij, die deze als geschenk ontvan gen, dragen een en ander aan een halsketting. Het is de „porte bonheur" voor een geheel jaar, zoo'dat vaak een schitterend diamanten eitje naast het eenvoudige houten eitje aan denzelfden betting bengelt. Een tweede overoud gebruik is dat van het ontsteken van Paasohvnren. dat men ook nog op verschillende plaatsen van ons land, bijv. in de provincie Friesland kent. Ook voor dit gebruik moeten we teruggaan tot de Germanen, die dit vuurfeest op hunne beurt waarschijnlijk weer hadden overgenomen van de Perzen. In Duitschland noemt men die vuren nog- steeds de Ostaravuren. De gewoonte bestaat daar een beeld van Judas in den vorm van een stroopop er in te verbranden. Nieuwe kleeren op het Paaschfeest. Ieder weet, dat 't een oud gebruik is. om op Pascben nieuwe kleeren aan te hebben. „Paascbpronk" en „op z'n Paaschbest" zijn de woorden die burgerrecht hebben. En 't Engelsche rijmpje zegt: „At Easter let your clothes be new, Or else be sure you will it rue." De oorsprong hiervan is niet moeilijk op te sporenhet feest der opstanding van Christus werd van oude als het beeld der opstanding uit de zonde als het beeld van de begrafenis van den ouden en der opstanding van den nieu wen menscb aangemerkt, die naar God ge schapen is in ware gerechtigheid en heilig heid. Vandaar dat het Paaschfeest vooral in de Westersche kerk en na de kerkvergadering te Maeon in Gallië (B85) ook bestemd werd tot de toediening van den H. doop aan de catechu menen, wat door vele plechtigheden werd voor afgegaan en gevolgd, die alle symbolen waren, dat de gedoopte bet rijk der ongerechtigheid vaarwel zeggen, en zich geheel aan Christus verbinden moest. Onder deze behoorde ook dat de doopelingcn een wit gewaad van linnen, het mystische kleed of het kleed van Christus genoemd, ontvingen, en zij, die 't droegen, heetten de in het wit gekleeden, de sneeuwwitte kudde of het blanke leger. „Vanwaar het gebruik zijn oorsprong nam, is onzeker," zegt prof. W. Moll. „Waarschijnlijk werd het ontleend aan de, bij de oude volken zoo algemeene gewoonte, om bij bijzondere gelegenheden witte kleederen te dragen als een teeken van vreugde. Bij de over gave van dit kleed deed men deze of soortgelijke toespraak„Ontvang dit witte en onbesmette gewaad en draag het zonder bezoedeling voor den rechterstoel van onzen Heer Jezus Chris tus, opdat gij het eeuwige leven hebt, Amen." Het was een welgekozen symbool van de ver plichting der gedoopten om altijd in reinheid te wandelen en werd in de Westersche kerk gedurende acht dagen door hen gedragen. Hoogstwaarschijnlijk is het gebruik om zich met Pascben witte kleederen aan te schaffen ook doorgegaan tot de oudere gemeenteleden, daar toch ook voor hen het feest der Opstan ding het beeld der reiniging des harten was, en heeft het zich eindelijk alleen bepaald tot nieuwe kleederen. De netto productie nadert de De jaarlijksche premie In Parochiën waar nog niet vertegenwoordigd, R. K., propagatdis isch aangelegde vertegen woordigers gevraagd, Auteursrecht voorbehonden. Kathedrale kerk St, Bavo. ZONDAG, Hoogfeest van Paschen of ide Verrijzenis van O, II. De Ii.H. Missen te h,alf 7, 8 en 9 uur en te half 11 de plech tige Hoogmis. Geen Catechismus. Half 7 het Lof met Rozenhoedje. Van middag van 4 uur tot half 8 gelegenheid om te biechten. MAANDAG, 2de Paaschdag. Geen ver plichting van Mjisliooren. De H.H. Missen als op Zondag. Niet om 7 uur, ma,ar om half 7 Lof met Rozenhoedje. Onder het Lof ge legenheid om te biechten. DINSDAG-, [Woensdag1-, Djonderdag- en Vrijdagavond gelegenheid om te "biechten Van half 6 tot 7 Uur. ZATERDAG, 's avonds gelegenheid om te biechten van 4lia;lf 10. 7 uur Rozenhoedje in de Mar ia-kapel. Parochiekerk van den H. Joseph. ZONDAG, Hieden Hoogfeest van Paschen of de Verrijzenis O. H. De stille H.H. Mis sen te 7 u!u:r en half 9te half 11 plechtige Hoogmis. Na. den middag' te 4 uur plechtige Vespers met feestpredikatie, daarna gelegen heid om te biechten tot 8 uur. MAANDAG, Tweede Paaischdag, 'geen' Zon dag ook geen verplichting vain Mishooren. De stille H.H. Missen te 6, 7 en half 9, te half 11 Hoogmis. Na den middag1 te 3 U'ux Vespers. DINSDAG en volgende dagen 'savonds van 68 uur gelegenheid om te biechten. Dinsdag te 7 uur Congr- der H. Maagd. DONDERDAG, half 8 Lof ter eeire van; het H. Sacrament. VRIJDAG, 8 uur den heer Schroder als lid der Br.scha,p H;. Hart. ZATERDAG, half 9 II. Mis voor de be keering der Zondaren in dei Kapel Van het mira.oukmse Mariabeeld. Na ;den middag Van 5,10 uur gelegenheid om te bi echt en ep to half 8 Lol' met Rnzmhoedje. Congregatie v. <1. II. Maagd Maria Onbevl. Ontv. en den H. Joseph. Afd. Dames van af 16 jaar Dinsdagavond 1, uur; afd. Jongens van 1318 jaar Zondag half 5 uur. Behalve Dinsdag en Zaterdag ietléren och tend een II. Mis te 6 uur. De Heilige Mis om 6 uur zal voortaan ge lezen worden in de Kapel v. h. Miraculeuze Mariabeeld, ingang door de Klopperspoort Parochiekerk van den H. Antonlna van Padna. ZONDAG, Hoogfeest van Paschen, te half 6, 7 uur en hall 9 de gelezen H.H. Missen, te half 11 de Solemneele Hoogmis, 's Namiddags gelegenheid pm te biechten van 4—7 uur. Te 7 uur plechtige Vespers en Feestpredikatie. Na de H.H. Missen van 7 uur, "half 9 en half 11 en 'savonds na de Vespers generale Absolutie voor de Leden der 3e Orde van dien H. Fran- ciscus. t MAANDAG, 2de. Paaschdag, de H.H. Missen als op de Zondagen, 's Namiddags te half 4 die Vespers.. DINSDAG, en overige dagen dezer week do le H. Mis te 7 uur, waaronder na de Conse cratie de H. Communie zal worden uitgereikt, 's Avonds gelegenheid om te biechten van 6—8 uur. Dinsdagochtend te 8 uur gez. H. Mis ter eere van den H. Anionics van Padua. 's Avonds te hall 8 Lof en Vergadering dei' Broederschap!. WOENSDAG, te half 8, "8 uur en half 9 de gelezen H.H. Missen en te half 10 gezongen Requiem-Mis als Uitvaart van Mej. Wed. Anna Maria van Scheijndel geb'. v. d. Veldt. VRIJDAG, te 8 uur gez. H. Mis. 's Avonds te half 8 het Lof. ZATERDAG. 7 uur de H. Mis voor de overl. Armen van de Parochie. i ZONDAG, 14 April de Hoogmis te half 11 voor de Leden der Broederschap van dien H. Kruisweg, De vergaderingen der H. Familie worden gehouden lederen Zondag des' middags te half 5 nur in de kerk aan het Spaarne. lederen Zondag te kwart over vier uur bestaat er gelegenheid zich aan te geven als lid der H. Familie en der Vereeniging „Voor Eer en Deugd." Parochiekerk van de H.H. Elisabeth' ea Barbara. (Schoterkwartier.) ZONDAG. Hoogfeest van Paschen of Ver rijzenis des Heer en, ide H.H. Missen om half 6, kwart over 7, 9 en half! 11 plechtige Hoogmis, 'sav. half 7 plechtig Dof en' feest predikatie. MAANDAG, Tweede Paaschdag, ofschoon geert Verplichting .Vain mishooren hopen >vij ieder parochiaan in de H. Mis te zien op uren gelijk Eersten Paaschdag. Ojn 3 uur Lof en gelegenheid tot laten wijden, van beelden enz. DINSDAG, 's aV. half 8 Lof ter eere Van den H. Antonius. DONDERDAG, om 9 uur H. Mis voor de leden der Br.scliap van O. L'. Vr. /Van Altijdd. Bijstand, om half 10 H. Mis met predikatie op het Kerkhof St. Barbara, vloor d'e over ledenen, aldaar begraven, 'saV. half 8 Lof ter eere Van het "Allerh. Sacrament.. Parochiekerk Sint Jam (Amsterdamstraai) ZONDAG, 7 uur en half 9 de stille II. Hl Missen', half 11 de Hooghals!. Geen Gat-er chisinus. 7 uur plechtig' Lof en predikatie, 's namiddags van 4 uur tot het Lof en na, het Lof tot half 10 gelegenheid om te biechten. MAANDAG, 2de Paaschdag1 om 7 uur en half 9 de stille H.H. Missen, half 11 de Hoogmis Voor de leVehda en overledene ledein van het Genootschap van den Stillen Omgang, 's Avonds 7 uur Lof en Rozen hoedje. DINSDAG, 's avonds te half .8 Lof ter eere Van den Hl Antonius'. DONDERDAG, 'savonds half 8 Lof ter eere van het H. Saierament. ZATERDAG, van 4half 10 gelegenheid om te biechten. Gedurende d&zfe week, da gelijks van 68 uur gelegenheid om te biech ten, Geen Catechismus, da HlH. Missen be halve Maandag om 7, half 8 en 9 Uur. H A A RLEM MERLIEDE. ZONDAG, Hoogfeest van Paschen; 7 uur de Vroegmis, 10 uur Hoogmis-; 's middags half 3 Vespers en Rozenhoedje en daarna biechtgele genheid tot 7 uur. MAANDAG, 2de Paaschdag, 7 uur de le H. Kerk van het Allerheiligste Hart. (Kleverparkweg.) ZONDAG, Hoogfeest van Paschen, le Zou-; dag der maand, te verdienen volle aflaat voor d)e{ leden der Eerherstellende Communis, te 7 en 9; uur de stille H.H. Missen, te half 11 de plechtige! Hoogmis, waaronder feestpredikatie; 's namid dags te 4 uur plechjig Lof, Rozenhoedje en Acte( van Eerherstel en tot 7 uur gelegenheid om.' te biechten. MAANDAG, 2de Paaschdag, dag van devotie,; geen verplichting van Mishooren, le 7 en 9 uur| de stille H.H. Missen, te half 11 de Hoogmis^' 's middags te 4 uur Lof en Rozenhoedje. DINSDAG, te half 8 gez. II. Mis ter eere van den H. Antonius; 7 uur Lof. VRIJDAG, te half 8 gez. H. Mis ter eere van' het H. Hart, 7 uur Lof. Deze week 's avonds van 7—8 uur gelegenheid om te biechten. Parochiekerk van Onze Lieve Vronw. ZONDAG, le Paaschdag, de H.H. Missen te, half 6, 7 uur, half 9 en te half 11 ,de plechtige! Hoogmis met predikatie. Te 3 uur plechtige Ves-t per, waarna gelegenheid |om te biechten tot 8 uurj MAANDAG, 2de Paaschdag, dag van devotie.! Te half 6 de eerste H. Mis. Te 7 uur gen zongen H. Mis waaronder de plechtige H. Communie met Geloofsbelijdenis der kinde ren, die naar de Zondagsche Leering overgaan.; De daarna volgende H. Mis is te 9 uur. in plaats van half 9. Oin half 11 Hoogmis. Om 3 uur plechtig Lof met Hernieuwing van Doopbek loften, Toewijding der kinderen aan de Allerh.- Moeder Gods en Lofzang „Te Deum". 's Avonds; geen Lof. DINSDAG en volgende dagen des avonds van; 7—9 uur gelegenheid om te biechten. WOENSDAG, 'savonds te half 8 Lof ter eere, van den II. Joseph. DONDERDAG, te 8 uur gez. H. Mis voort de Leden der Broederschap van Gedurige Aan-t bidding. i VRIJDAG, te 8 uur gez. H. Mis van Eerher-; stel aan het Goddelijk Hart van Jezus tot be-j keering der zondaren. t ZATERDAG, des middags van 3 uur af ge-l legenheid om te biechten, echter niet voor del schoolgaande kinderen. Aartsbroederschap der II. Familie. ZONDAG, 7 April. Hoogfeest van Pasehen, te* verdienen een volle aflaat voor alle leden; tevens gedenkdag der kerkelijke oprichting der Broc-; derschap; geen Congregatie. i MAANDAG, 8 April te half 5 plechtige feest-; vergadering, toegankelijk voor iedereen. Volgorde: 1. Veni Creator. 2. Lied blz. 231.' 3. Toespraak. 4. Lied blz. 233. 5. Magnificat, om beurten met het koor. 6. Tantum ergo. 7. Lied blz. 101. Mis en te 10 uur de Hoogmis; 'snamiddags half 3 Vespers en daarna biechtgelegenheid voor de genen, die dan aanwezig zijn. DINSDAG, en volgende dagen des avonds van half 7 tot 8 uur biechtgelegenheid en 's morgens te half 9 Catechismus. ZATERDAG, 's middags gelegenheid tot biech ten als gewoonlijk.. In den ondertrouw zijn opgenomen: Petrus van der Hulst van Vogelenzang en Anna With. Jacoba v Loon, v. deze parochie. OVEKVEEN. ZONDAG, de H.H. Missen te 7 uur en te half 9. Te 10 uur de Hoogmis. Ten 3 uur de Vespers. MAANDAG, de H.H. Missen te 7 uur de gez. H. Mis te 9 uur, te 3 uur 1de Vespers. DONDERDAG, te 9 uur de gez. H;. Mis mefc plechtige H;. Communie idler kinderen. Te 4 u,Ur Lof meit predikatie en de Lofzang „Te Deum". ZATERDAG, 's avonds te 7 uur Lof. Gedurende de week de H.H. Missen; te .7 uur en half 9. ZANDVOORT-bad. ZiONDAG, 1ste Paaschdag, de H|.H. Mis sen om Kalf 8 en 10 nur, 3 uur de Vespers en daarna gelegenheid om te .biechten. MAANDAG, 2de Paaschdag, de H.H. Mis sen om liiaif 8 en 10 uur, 3 UUr de Vespers met Rozenhoedje en daarna gelegenheid om te biechten,- DINSDAG, Catechismus. (WpENSDAG, Catechismus. DONDERDAG, 8 uur Gez. Hl Mis en 's av. 7 uur liet Lof ter eere van liet H. Sacrament. Catechismus. ZATERDAG, 5.8 uur gelegenheid om te biechten'. SCHOTEN, (St. Bavo.) ZONDAG, Hoogfeest van Paschen; geen Cate chismus; van 4—6 en 7—9 uur gelegenheid om te biechten; te 6 uur Lof met feestpredikatie. MAANDAG, 2e Paaschdag, dag van devotie; de H.II. Mis,sen evenals op Zondag; na de Hoog mis onderrichting voor de kinderen, die Don derdag de plechtige 1ste H. Communie zullen doen; te 6 uur Lof met Rozenkrans; daarna gelegenheid om te biechten. DONDERDAG, de plechtige 1ste H. Commu nie der kinderen; te 8 uur gezongen H. Mis met Geloofsbelijdenis; te 6 uur Lof niet hernieuwing der (Doopbeloften. ZATERDAG, tot 10 uur en 's middags van 4—half 10 gelegenheid om te biechten. ZONDAG, sluit de Paaschtijd. Deze week ie- dcren dag van 6—8 uur gelegenheid om te biech ten. I DRIEHUIZEN. ZONDAG, 7 uur Vroegmis, 10 uur de Hoogmis, 's nam. half 3 de Vespers ZATERDAG, 's av. .van 5—8 uur gelegenheid om te biechten. In de week de II. Missen om 2 uur. VELSEN (Velseroord.) Hulpkerk der Eerw. Paters Capucifnen. ZONDAG, Hoogfeest van Paischen. dë Hi H. Missen om 7 en 10 uur, do laatste voor onze weldoeners,wa&ronider predikatie. N|a| den middag' om 3 uur Lof en ahnbiddinA tot 4 uur. MAANDAG, 2de Paaschdag, niet ver plichtend. dag' van Devotie, de H.H. MHaseft als op Zondag1, en na, den middag om 3 uur Lof met Rozenhoedje. De gebeden worden verzocht v'oor Corrie Koehx, die in den Heer is overleden. Eiken Dinsdag volle aflaat te verdiener. v;oor alle Geloovigen, die na gebiecht en gecommuniceerd te hebben, deze kerk be zoeken gedurende de uitstelling van het Al" lerh. Sacrament. VELSEN (Wijkeroog.) ZjONDAG, Hoogfeest van Paschen of Ven. rijzenis des Heer en. Om 7 uur Vroegmis, om 10 uur Hoogmis, geen Catechismus, 58 uur gelegenheid om te biechten in beide biechtstoelen. Om 6 uur Lof met Rozenhoedje MAANDAG, 2de Paaschdag. Geen ver plichting van Zondag vieren of mishooren,; ;Om 7 Uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis, om 6 UUr Lof. Vóór en na het Lof gelegenheid om tc biechten. DINSDAG, Plechtige Hl Communie der kinderen, 8 uur gezongen H. Mis en ge loofsbelijdenis, om 6 Uur Lof, waaronder ver nieuwing der doopbeloften, opdracht aan da H. Maria en toewijding aian den II. Jozef,. Na het Lof gelegenheid om te biechten tot 8 uur. [WjOENSDAG 's avonds van 68 uur ge-; legenheid pm te biechten. DONDERDAG, 8 uur H. Mis, waaronder de 1ste H, Communie der kleine kinderen vajn 7 jaar; 'smiddags om half 3 Lof; 'sav.; vpn 68 uur gelegenheid .om te biechten, VRIJDAG. 8 uur H. Mis, waaronder Al gemeene H. Communie voor de overige kin deren, die nog' niet hun plechtige H. Com munie hebben gedaan, 's Middags om half 8 Lof's avonds van 68 uur gelegenheid om' te biechten. ZATERDAG, 59 uur gelegenheid om te biechten in beide biechtstoelen. Morgen Zondag 14 April sluiting' van dep paaschtijd. IJMUIDEN. ZiONDAG, half 8 Dirk Vitte; 10 uur Geestelijk en tijdelijk welzijn der parochie. Van 4—9 uur gelegenheid om te biechten 7 uur plechtig1 Lof. MAANDAG, half 8 Joanna Smit hvr. van Corn. Hins; 10 nur overledene familie Bak ker en Bra,am: 3 uur Vespers waarna, gele genheid om te biechten. DINSDAG^ 7 u(ur overledenen8 uur Joan nes Hoogwerf Lz. 78 uur gelegenheid om te biechten. [WOENSDAG, 7 uur ter- eere van den H, Antonius8 uur Aafje Sehomg-Gerret. Onder de IT. Mis Van 8 uur de plechtige eerste H. Oommunie der kinderen, die reeds zijn aangenomen, waaronder geioof sbelijdenis 'Om 4 uur Lof waaronder doopbelofte er opdracht aan de Allerheiligste. Na, 'het- Lof in de school uitreiking van Oommuniekaajs en diploma.. DONDERDAG, 7 uur overledene familie, 8 uur Gerarda v. d. Heisteeg-Deudekom. On der de H. Mis van 8 uur le H. Commu nie en plechtige Paaschoommunie der owe* rige kindoren, om 4 uur Lof. VRIJDAG; 7 uur overledenen8 uur over ledene ouders7 uur Lof ter eere van het Goddelijk Hart ZATERDAG, 7 uur Bekeering der Zonda ren; 8 uur geloovige zielen. Van 49 uur gelegenheid om te biechten. De gebeden worden verzocht voor Jakob Snijders Blok die met de laatste H.H. Sacramenten der Stervenden is Voorzien. BEVERWIJK. ZIONDAG, Hoogfeest van Pasohen, H.H. Missen half 7, 8 uur en 10 uur plechtige Hoogmis met predikatie,, 6 uur Lof. Van 3 9 uur gelegenheid om te bieohten. MAANDAG, 2de Paaschdag, H.H. Missen half 7, 8 uur en 10 uur Hoogmis. Alle dagen van 712 uur biechthooren en van 68 uur. DINSDAG, de 0.H. Missen 7, 8 en 9 Uur. [WOENSDAG, de H.H. Missen te 7, 8 dn' 9 uw- DONDERDAG, de H.H. Missen te 7, 8 en 9 uur, 7 uur Lof. VRIJDAG, de H.II. Missen 7, 8 en 9 uur. ZATERDAG, de H.H. Missen te 7, 8 eu 9 uur. Morg'en Zondag, sluit de Paaschtijd. WIJK AAN ZEE. ZONDAG, Hoogfeest van Paschen of ide Verrijzenis des Heer en, half 7 uitreiking der H. Communie, 7 nur Vroegmis, half 10 Hoog mis, 12 uur voorbereiding voor de kinderen der plechtige IL Communie, geen Catechis mus, half 3 Vespers, daarna gelegenheid om te biechten tot het Lof, half 7 Lof en Ro zenhoedje. MAANDAG, Tweede Paaschdag. dag van devotie, half 7 uitreiking der H. Communie, 7 nur Vroegmis, waaronder de plechtige H. Communie der kinderen en Geloofbelijdenis, 10 uur Hoogmis, half 3 Vespers met Doop beloften en gebeid tol de H._ Maagd, half 7 vergadering' v|an de H. Familie. [WOENSDAG, 7 uur Lof ter eere van dein H. Jozef. VRIJDAG, viering van den eersten Vrij dag', 8 utur gezongen Hl "Mis, 7 uur Lof tea' eere van het H. Hart. Zaterdag' van 48 uur- gelegenheid om t« biechten- Bieehtdag1 voor jongens. In de week kwart- over 7 uur uireiking der H;, Communie, 8 uur H. Mis. HEEMSKERK. ZiONDAG, Hoogfeest van Paschen, 7 uui Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half 3 Veepers met feestpredikatie! waar-mn gelegenheid om te biechten- Geen H- Familie. In Ide week [Kaitechismus »lö n,a,ar gewoonte, MAANDAG, 2de Paaschdag', dag van dér

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1912 | | pagina 14