DAGBLAD voor NOORD- en ZUID-HOLLAND.
Vereeniginegn van pa
troons en van arbeiders.
STADSNIEUWS.
Kinderhuisvest 29-31-33, Haarlem
EERSTE BLAD.
Zaterdagavondpraatjes.
ZATERDAG 8 JUNI 1912
37ste
151
SSasreaeBx wan Reslaetie en Administratie
Intercommunaal Telefoonnummer 1426.
"S? MliiS v.riiesv.nA |Ü!I «rU- )jj||| HU
Dit nummer bestaat uit vijf bla
den ui. o. de Officiëele Kerk-
lijst en het Geil lust reerdZon-
b I a d, in 8 bladzijden.
Haarlemsche Aliedagjes No. 587.
HIRE HURLEMSGHE COORHT
ABONNEMENTSPRIJS:
Per 3 maanden voor Haarlem
Voor de plaatsen, waar een agent is gevestigd (kom der gem- 1.35
Voor de overige plaatsen in Nederland franco per post - 180
Afzonderlijke nummers
PRIJS DER ADVERTENTIëN:
Van 1—6 regels 60 cent (contant 50 cent). Iedere regel meer 10 ct.
Buiten Haarlem en de Agentschappen 15 ct. per regel. Buitenl. 20 ct.
Dienstaanbiedingen 25 ct. (6 regels), driemaal voor 50 ct. (k contant).
GULDEN bij
levenslange onge
schiktheid tot
werken.
Alle betalende abonné's op dit blad, die in het bezit eener verzekeringspolis zijn, zjjn volgens de bepalingen op de polissen vermeld, tegen ongelukken verzekerd voor:
GULDEN bij 9 f® fft GULDEN bjj 1 GULDEN bij
400
300
ISO
GULDEN bij
00
hand of voet. 4U één oog. één duim. WF 7S& wijsvinger.
De nitkeering dezer bedragen wordt gegarandeerd door de Maatschappij «Hollandsche Algemeene Verzekeringsbank'* te Schiedam.
15
GULDEN bi
verlies vau
één anderen
vinger.
AGENDA. 9 Juni.
Schouwburg Jansweg 254 en 854
aur Bioscoopvoorstelling.
Brongebouw 8 uur Muziekvereen.
Harmonie. Concert.
In den Hopt 2544 uur Concert
Haarl. Muziekkorps. Dir. de heer C. P. W.
Kriens.
Sociëteit „Vereeniging" 8 uur
Bioscope-voorstelling.
AGENDA. 10 Juni.
Gebouw „St. Bavo" E.K. Volksbond
Rep. Zangvereen. Ondersteuningsfonds.
Schouwburg Jansweg 8A uur
Bioscope-voorstelling.
B o n g e b o u w R. K. Dioc. Midden-
standsvereeniging iu het Bisdom Haarlem
Viering van het eerste lustrum.
Het Blauwe Kruis SA uur Co
mité voor vervroegde winkelsluiting. Verga
dering.
Museum Middeleeuwsche Kunst
St. Jansst*aat 48—50 Maandags en Dins
dags 954—45a uur toegang ƒ1.voor Stu
diefonds. Overige dagen op aanvrage kos
teloos.
Teyler's Museum Tentoonstelling
van moderne aquarellen.
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat
79). Geopend eiken dag van 105 uur, tegen
betaling van 25 cents. Uitgezonderd Zaterda
gen en R. K. feestdagen.
In den laatsten tijd bet schijnt inderdaad
een. besmettingsteekt 't interconfessiona-
lisme het hoofd steeds driester omhoog.
We waren ervan gespaard in onzen omtrek
totnogtoe, althans in de arbeiders-wereld, en
ziet: daar is pas in het bloemistarbeidersvaik
een nieuwe organisatie ontstaan, die uitdruk
kelijk verklaart „interconfessioneel" te zullen
zijn, en waaraan helaas Katholieke arbei
ders meedoen.
Wij zullen de redenen, die deze arbeiders er
toe brachten, hier niet gaan uitpluizen. Miaar
we willen nu het blijkt noodig te zijn nog
maar eens herinneren aan den plicht dien
ieder Katholiek, we zouden durven zeggen in
geweten zelfs, moet houden: in sociale, maat'
schappelijke en vak-belangen is do Katho
lieke vakvereeniging voor den Katholiek de
éénig-iaangewezene.
Deze regel aan welker verbindbaarheid de
uitdrukkeiyk-toegestane uitzonderingen niets
afdoen geldt voor middenstanders zoowel als
voor arbeiders, voor werklieden evengoed als
voor patroons.
En die regel is gesteld door Z. H. den Paus
pas nog zéér uitdrukkelijk door bet Pauselijk
woord, dat tusschen de „Keulsche" en „Ber-j
lijnsche" richting beslist de eerste af- en de
tweede goedkeurde en door onze Hoogwaar
dige Bisschoppen in hun bekend communiqué.
Kan het nog duidelijker en beslister gezegd
worden?.
Nu wordt er van werkliedenzijde, als men
aan dien regel en dat gebod wil pogen te ont
snappen, vaak deze uitvlucht op-gezet: de pa
troons gehoorzamen niet, blijven in hun ge
mengde vereenigingen, willen géén uitsluitend-
Katholieke organisatie, waarom moeten wij
dan Katholieke organisaties oprichten?
Het lijkt ons goed', dit „bezwaar" beter
gezegd deze misleidende uitvlucht eens onder
de oogcn te zien.
Want in vergaderingen en geschriften wordt
dat praatje in den laatsten tijd elk oogenblik
voor den dag gehaald, en er zijn werkelijk
sommige lieden, die zich erdoor laten beet
nemen.
Nu zeggen we eerst en vóóral: zelfs al zou
het waar zijn dat „de patroons" zoo alge
meen als sommige werklieden het zoo graag
voorstellen, aan het voorschrift van de Bis
schoppen en den wensch van den Paus niet
w'ilen gehoorzamen, dan zou dat nóg absoluut
geen geoorloofde reden wezen voor de arbeiders,
om hunnerzijds zich óók niet aan het voor
schrift te storen.
Dat begrijpt iedereen.
Maar het is bovendien onwaar, dat de werk
lieden-alléén zich' naar het Bisschoppelijk voor
schrift voegen. Het bestaan van de R. K. Mid-
denstandsvereenigingen reeds is een afdoend be
wijs dat de arbeiders die Katholieke organisatie,
en deze alléén voorstaan, volstrekt niet alleen
staan 1 En wat het Haarlemsche Diocees aan
gaat: de zéér uitdrukkelijke beginselvastheid
van de Diocesane Vereeniging van Middenstan
ders in ons Bisdom wat aangaat de samenwer
king met anderen, toont wel héél duidelijk dat
de Middenstanders in Haarlem het Bisschop
pelijk woord verstaan en ernaar handelen!
Naast de R. K. vereenigingen van Midden
standers zijn er echter dat moet erkend
algemeene patroonsvereenigingen waarin, vele
katholieke Middenstanders vereenigd zijn, en in
sommige vakken missen wij nog altijd katho
lieke patroonsorganisaties, die toch zoo héél
goed konden werken.
Wij zeggen Dóg eens: dit is volstrekt géén
excuus voor Katholieke arbeiders, om onge
hoorzaam te zijn aan het Bisschoppelijk woord!
Maar bovendienmen kan de patroonsorga
nisatie en de arbeidersvereniging niet, zoo-
al9 zoo vaak gedaan wordt in arbeiderskringen,
over één kam scheren! Dit laatste willen we
even aantoonen.
Het verschil tusschen „arbeidersbelangen" en
„patroonsbelangen" is in wezen héél groot.
De arbeidersbelangen, die in de arbeidersver-
een igingen worden behartigd, zijn persoon
lijke belangenbetere arbeidsvoorwaarden, be
hoorlijk loon, vakopleiding, vergemakkelijking
van vakuitoefening, woningtoestanden, enzoo-
voorts. Men kan die persoonlijke belangen na
tuurlijk heter behartigen in vereeniging dan
alleen, doch het blijven p e r s o o n 1 ij k e
zaken.
De vakbelangen van den patroon echter heb
ben eensdeels een persoonlijk, anderdeels een
zakelijk karakter. Persoonlijk zijn ze, in zoo
verre de patroon persoonlijk voordeel door veiree-
niging beoogt, maar daarenboven zijn er zaken,
die een heel ander karakter hebbendat zijn de
dingen, die den wereldhandel betreffen, die
met het handelsverkeer, vaak het internationaal
verkeer zelfs, te maken hebben, die volstrekt
niet op de eerste plaats het persoonlijk voordeel
dér vakgenooten aangaan noch beoogen.
Nu is het duidelijk, dat wegens dit essentieel
verschil van de belangen, die door die vereeni
gingen worden behartigd, er ook verschil in het
wezen van de vereenigingen respectievelijk voor
arbeiders en voor patroons, moet wezen.
Een arbeidersvereeniiging draagt veel meer
een individueel stempel dan 'n patroonsvereeni-
ging, kan veel spoediger in een andere arbei-
dersvereeniging omgezet worden of erin over
gaan, dan een patroonsorganisatie. Verbetering
v,an den toestand van het individu, diat is in
hoofdzaak het streven, en daarom kan dat in
verschillende samenwerkende vereenigingen
evengoed worden nagestreefd, als in ééne ver
eeniging.
Maar anders staat het met de patroons. Hun
handelsbetrekkingen, hun zuivere vakbelangen,
laten we liever zeggen vakkundige belan
gen, zullen zoo stellen wij eenmaal in
ééne, groote, allen omvattende vereeniging
worden verzorgd. Het is nu niet mogelijk (dat
zal bij eenig nadenken ieder toegeven) om die
groote vereeniging plotseling en zonder over
gang om te vormen in een aantal kleiner©, en
nóg miSder is- het mogelijk diat een gedeelte
der vakgenooten zich opeens gaat afscheiden,
een eigen vereeniging sticht en.... dan zich
zou komen presenteeren cm met de pas-verlaten'
vereeniging voor vakbelangen samen te wer- j
ken, wat toch niet kan worden ontbeerd!
Behalve nog de nuóeielij.kheid voor een geheel I
nieuwe organisatie, om in de zaken die den we-'
reldhandel betreffen, de niet-persoonlijke belan- j
gen van het vak, een oude organisatie op zij te
streven.
Het gaat daarom niet aan en het geeft
daarenboven blijk van groote onkunde en een
volstrekt-beparktonderscheidingsvermogen, als
men het tóch doetom te zeggen dat Katho
lieke patroons zich wel even gemakkelijk kun
nen losmaken van algemeene bonden en orga
nisaties, als Katholieke arbeiders dat kunnen
doen!
En nu boude men hierbij in het oog, dat het
Bisschoppelijk voorschrift betreffende katho
lieke organisatie natuurlijk niet vergt dat men
zijn zaken en handel plotseling ga benadeclen,
en dat nóch Z. H. den Paus, noch onze Bisschop
pen bij hun gebod de redelijke eischen van mo
gelijkheid uit het oog verliezen.
Op den duur moet het streven zijn, om
overal tot katholieke patroonsvereenigingen
te komen, maar onze Hoogwaardige Bisschop
pen weten zéér goed dat zeer voorname belan
gen van particulieren aard veroorzaken, dat
niet dadel ij k noch plotseling de door
hen gewenschte staat van zaken kan tot stand
komen.
In de werklieden-organisatie is het echter
anders, en de Bisschoppen weten, dat daar
de Katholieke vereeniging wél overal kan wor
den gesticht waar die nog niet is, of algemeen
gesteund waar ze bestaat. Die zeer voorname
belangen van materieëlen aard bestaan in de
werkliedenorganisatie niet.
En zoo verklaart het zich dan vianzelf, dat
de drang der geestelijke overheid sterker is op
de arbeiders dan op de patroons, en diat het
bindende van het gebod der Bisschoppen scher
per geldt voor de eersten dan voor de laatsten.
Hoewel b 1 ij f t vaststaan dat ook voor katho
lieke patroons de regel is: katholiek© organisa
tie. En waar het maar eenigzins kan, daar
wordt die regel gevolgd. Ziet de vele Katholieke
patroonsvakvereenigingen, de onderafdeelingen
van de R. K. Middenstandsvereenigingen en
zooveel andere, die in den laatsten tijd ontstaan
zijn.
De oonfessioneele beweging ook onder de pa
troons groeit voortdurend, groeit sterk, maar
men bouwt op degelijken grondslag en verstan
dig, zonder onnoodig de vakbelangen te scha
den.
Da drom is het zoo klein, zoo dom, zoo be
krompen, als arbeiders hun organisatie over
één kam scheren met die van patroons, en be
weren dat zij niet katholiek behoeven georga
niseerd te zijn, omdat niet alle patroonsvereenji-
gingen plotseling in katholieke en niet-katho-
lieke vereenigingen gesplitst zijn!....
We hebben dat nu, nu een klein aantal ka
tholieke werklieden zich schijnen te laten beet
nemen, eens met nadruk en duidelijk willen
zeggen
W.OOWAGEN-iWiEE.
t Lijkt wel een woord vloor Querido's ro
mans, en misschien heeft hij er ook wel
over geschreven, wa:nt werkelijk is 't een
„wicht Van wee", ld at de woooiwaglens brengen
over vele plaatsen, -ook in .o-nze omgeving.
'tls ongélc'ofelijk, wat een brutaliteit idat
volkje aan den dag legt, hoe de boeren
en ide winkeliers eïr last V.a|n hebben, wat
'n smeerboel ze maken. hoe er gevochten
soms en gevloekt wordt, als er zoo'n bezoe
king v|a|n woonwagens neerstrijkt.
Diait is !nu wel geen specifiek Ilaarlem:.^
omlerwerp, want onze stad die tusschen de
buitengemeenten is ingebouwd, beeft geen
plekje haast meer vrij wajar een woonwagen
sta jan kan.
Ma ar de laaggebouwde buitengemeenten we
ten ervan mee te praten, en daarenboven
de Vrouwen en kinderen die guldens karnen'
wisselen van [Willem II, of muizenvallen aan
de deuren venten, en s tr ij k ij ,ze r-com f oor t j es
en meer Van dat soort .„huisviijt"-voorwer-
pen, zoeken ide stald geregeld op.
Het klak ziijh nut hebben, hier eenS met na
druk erop te wijzien1, da|t het „wooinwageln-
woe" in Iden laatsten t.ijd weer merkba,ar
groober wordt.
Diat gdat' altijd zoo tegen' den zomen
zegt u
Precies, malalr hu jVele gemeenten hun terri
toir Voior wOohWajgens geheel 1 sluiten komen
ze als giereh af op die gemeenten waar
het verbod niet bestaat. t
[Wlat we willen Oók' in onzle buitengel-
meenteh ©eh Verbod Van' standplaats voor
woobwiagOnsHaarlem Za,l er wel bij vlal-
hen. en de omliggebde gemeenten-Zelf ook1.
En wiala,r moeten die ongelukkige menschen
dan naar toe, ais ze nergens geduld wenden,
vraagt een sentimenteel© juffrouw?
Wel, den woonwagen uit, en het nomaden
leven af I Daar moet het heen. Zedelijkheid,
opvoeding der kinderen, hygiëne en wat
niet al, eisohen dat .beslist!
HET EERSTE LUSTRUM VAN DEN R. K.
DIOCESANEN MIDDENSTANDSBOND
IN HET BISDOM HAARLEM.
De „Haarlemsche Hanze" schrijft in een pak
kend artikel „Haarlem" getiteld, over de ver
gadering die a.s. Maandag te dezer stede zal
plaats hebben. Het artikel besluit:
„Is Rome het hart van 't Katholiek organis
me, van waaruit naar alle windstreken der
aarde Katholiek leven en kracht voor Katholie
ke actie wordt uitgegoten, Haarlem is voor ons
de bronader, waaruit ons telkens nieuw Katho
liek leven en eveneens opwekkende kracht toe
vloeit om, in alle omstandigheden des levens,
ons te richten naar en te laten leiden door onze
heilige Katholieke beginselen, hoezeer de onna
denkende niet-Katholieke maatschappij dit ook
moge veroordeelen en daarin trachten te ont
waren een geest van oppositie ten opzichte van
een beginselloos streven.
„Moge derhalve den lOen Juni a.s. de R. K.
Middenstand uit deze gewesten talrijk vertegen
woordigd zijn te Haarlem. Moge de opdracht
aan het H Hart van den Bond en zijn leden,
worden bijgewoond door een groote schare Ka
tholieke middenstanders van de daad. Moge ten
slotte de Haarlemsche hondsdag een schouwspel
opleveren aan buitenstaanders, hoezeer d©
Roomsche middenstand nog immer aanspraak
wil maken te zijn de steun niet alleen vian de
maatschappij, doch allereerst van de Katholieke
Kerk in Nederland en mogen talrijke gevoelens
van verknochtheid, dankbaarheid en liefde, den
lOen Juni gebracht aan Haarlem's Kerkvorst,
diaarvoor het onbetwijfelbaar bewijs geven."
EXAMENS LAGER ONDERWIJS.
Gisteren zijn alhier geëxamineerd 7 vrouwe!,
candidaten. Geslaagd zijn de dames: H. L. Nier-
str.asz en A. A. M. van Piarreeren, te Leideuj
T. A. Oldenburg, BergenA. F. E. Oosten veld,
Haarlem; J. M. Philippo, Hi U-ego ra, en C. B.
M. Pie terse, Sloten.
AANBESTEDING.
Door den heer F. W. M. Poggenbeek, archi
tect, werd aan de Nederlandsche Betonijzer-
houw, directeur L. A. Sanders, opgedragen het
maken van een ondergrondsche kluis met aan
bouw te dezer stede, voor rekening van d©
Haarlemsche Bankvereeniging.
MUSEUM VAN KUNSTNIJVERHEID.
In het Museum van Kunstnijverheid zal
morgen eene meer uitgebreide verzameling
van emailwerken tentoongesteld zijn, die
door de leerlingen van de School voor Kunst
nijverheid vervaardigd werden.
Men zal onder deze verzameling verschil
lende werkstukken vinden, welke op eigen
aardige wijze bet decoratieve element der
emailleerkunst in het licht stellen, waar
door deze voortbrengselen dier goudsmids
kunst een bijzondere bekoring verkrijgen.
Morgen is de toegang kosteloos.
(Zie Stadsnieuws verder op in dit Blad.)
CCXXI1I.
Van een toren, een kern en
een orgelen van een benoeming
die in de lucht zit. Wat
Gijsbrecht van Amstel zei, en
een amusante vergadering.
n Curieuss mededeeling, en waar
we op hameren moeten Nog
een historie van een orgelt en
wat daarmee gebeurde.
Zoo Is dus, na,ar iik lees, de toren boven op
de kerk op de Groot© Markt het eigendom van
de gemeente, maar die kerk zelf hoort aan de
protestantsche gemeente, 'n Rare geschiedenis. ALs
die twee, de gemeente Haarlem en d© protestant-
sche kerkeraad, nu eens oneenigheid krijgen en
er komt ruzie, wie zal me dan vertellen waar
precies de toren begint, en waar de kerk uit
scheidt, wie zal dian uitmaken hoe het gaan moet
als er tusschen den toren en de kerk, of in
de grondvesten van den bouw, die wel in het
dak van de kerk verwerkt zullen zitten, eens een
gebrek komt? Om nog over allerlei andere din
gen, ais brand, herstelling enz. niet te spreken!
Gelukkig voor allebei intusschen, dat de ver
houding tusschen de burgerlijke gemeente en den
kerkeraad van de protestanten nogaL goed is,
zooals meneer Thiel met een beetje sarcasme
(van do week In 'den Raad opmerkt©: in dien
kerkeraad en in het college van B. en W. kom
je dezelfde hecran tegen, en onze burgemeestér
zoowaar is óók al bestuurder van de Groot©
|Kerk op de Markt. Die twee Lichamen kunnen
het dus op het moment heel best vinden met
elkaar, en dat meneer Bpreel de kerkmeester
vooreerst ongenoegen zou krijgen met meneer
Boreei den burgemeester, dat is niet aan te ne
men. Maarburgemeesters blijven óók niet
eeuwig! We hebben zelfs pa,ar ik hoorde, opliet
oogenblik groote kans, dat we den heer Boreél
van Hogelanden als burgemeester kwijt raken,
nu er sprake van is hem te kiezen aLs lid van
Gedeputeerde Staten onzer provincie. Dat zal
binnenkort beslist worden, als ten minste de
radicale hoeren in de Staten, die aan dien llnk-
schen kant het heft in handen hebben, weer
niet het onderste uit de kan willen hebben. Of
de heer Boreei zélf zal willen? Naar ik' van
doorgaans goed ingelichte zijde hoior, moet ónze
burgemeester onlangs nog gezegd hebben dat als
h(j op een fatsoenlijke en eervolle manier het
Stadhuis voor oen ander gebouw kon verwisselen,
hij dat graag doen zou. Als dat juist is, en. het
lijikt me heel aannemelijk, dan is nu hier pre
cies zoo'n gelegenheid om aan den heer Boreal
een eervollen post aan te bieden dien h(j ge
voegelijk voor het burgemeesterschap, klan aan
nemen, en dan verwacht Haarlem dra „een an
deren heer" zooals Gijsbrecht van Amstel het
zoo mooi kan zeggen. Intusschen: het is nog
allemaal schermen in de lucht. De vraag zal
wezen of de heeren Statenleden van burgemeester
Boreei als Gedeputeerde zullen gediend zijn, en
daarover moeten we de beslissing van de meer
derheid die wel In ©en onder-onsje te voren
zal worden vastgesteld, nog afwachten. Onze
burgemeester is intusschen een paar weekjes op
verlof geweest, en lreeft ook de laatste raaidis-
vergdaering niet gepresideerd, wat aan den toon
en de joligheid van de heeren vroede vaderen
best te merken was. Heit ging er inderdaad amu
sant toe op sommige oogenblikken, en sedert
dat ik een vrij trouw bezoeker geworden ben
van onze stedelijke vroedschap, heb ik zelden
zullke vroolijke oogenblikken op het Prinsenhof
gelrad als toen meneer Modoo de oud© vrouw
tjes die in de hofjes van de oud© gilden wonen,
wilde laten uitsterven, wat klonk alsof hij ze
wilde uitmoorden! Als burgemeester Boreei in
den voorzilterstoel gezeten had, zou de heer Thiel
zijn scherpe crittek over de leden van B. en W.
•die tevens kerkvoogd van de groote kerk zijn,
óók niet zóó hebben gehouden, of althans zou
hij wel even scherp door dien lieer Boreei zijn
beantwoord! En zoo was cr meer, o.a. toen óver
de bespeling van het orgel in diezelfde kerk
gereden erd werd: de heer Loosjes, die nogal
eens poogt dén lieer Thiel op z'n nummer te zetten,
maar dat nimmer zoo fijntjes kan doen aLs' do
burgemeester en dan vanzelf grof wordt, was al
heel ongelukkig toen hij poogde te vertellen dat
zijn tegenstander (want tegenstanders zijn ze, die
tw©e!) van kerkelijke zaken niet zooveel ver
stand scheen te hebben 1 Dat was grof, On boven
dien was het al héél curieus dat de heer Loos
jes, om to toonen dal hij er wél verstand van
had, de zonderling© toeedleelimg deed dat het
heel dikwijls voorkomt dat in de kerk bij gods
dienstoefeningen aan zang of orgelspel menschen
vaji andere belijdenis of gezindie medewerken
dan die waarvoor de godsdienstoefening gehou
den wordt! Onze kranl heeft met die rare be
wering terecht al een loopje genomen, en ik'
kan me dan ook heusch niet voorstellen, waar
dót het geval zon kunnen wezen! Verbeeld u:
een Roomsche organist die een protestants che
kerkdienst op het orgel begeleidt! Intusschen:
'een theoretische kwestie, en méér niet, is die
kwestie van dén godsdienst van den stads-orga-
nist toch. Want ook dé ér op its heel terecht de
aandacht gevestigd: een Roomsche kómt er bij
de tegenwoordige samenstelling van ons gemeen
tebestuur tóch niet in, noch in dét, nofeh in een
ander baantje! Daarvoor moeten we eerst eens
een anderen geest hebben „ter allerhoogster
plaatse," zooals het in de Duitsche kranten ge
regeld gezegd wordt en dan weet iedereen wel,
wie er bedoeLd as. En dén moeten we ook onzen
rechtsohen wethouder hebben, waarom we naar
recht en billijkheid al zoolang vragen. En als
clan d© geest in het ambtenarendom ook eens
wat minder steil-liberaal wordt, dén is er kans
op verbetering van die nog altijd maar stelsel
matig doorgevoerde achteruitzetting van katholie
ken in onze gemeentel Zouden de rechtsche kies
verenigingen en propagandisten daar niet eens
voortdurend hun aandacht aan willen wijden:
we gaan weer een raadsverkiezing te gemoet, en
het wordt heusch hard noodig, nu het geloof
en de Katholiciteit in het bijzondere [even zoo
heugelijk-merkbaar voortdurend opleven, dat ook
in het openbare loven daarvan getuigenis kome!
Die historie van het orgel in d© groote kerk,
daj zoo populair is, doet me denken aan een
andere historie, waar ook een orgel bij te pas
is gekomen, en. die ik, nu de kranten er over ge
zwegen hebben, hier als buitengewoon reporter
toch wel mag vertellen. Daar werd. lil een van
onze volkswijken dezer dagen een man begraven,
die na jaren lang als krankzinnige te zijn ver
pleegd, sinds eenigeai tijd weer thuis was weer
gekeerd maar die blijkbaar toch niet genezen
was. Althans, de ongelukkige was naar Zandvoort
geloopen en werd daar aan het strand verdron
ken gevonden, 't Was natuurlijk een roerende
begrafenisplechtigheid, en wat het meest pakkend©
was van al: de buren, die nogal begaan waren mei
dat treurige sterfgeval, hadden besloten om daar-
eens een typisch bewijs van te geven. De gebeur
tenissen van den dag met elkaar in verband
brengende, vonden die buurtjes waarschijnlijk
eenige overeenkomst tusschen het verdrinken van
de rampzalige slachtoffers van de „Titanic" en
den dood van d'ezen persoon, kortom: tóen
de lijkkoets voor de deur sto ud; stond er tege
lijk aan don kant van de straat het groote wilt©
orgel, daf we allemaal kennen, en het bege
leidde d© plechtigheid] op kósten van de buur
vrouwen met liet expresselij,k daarvoor gekozen,'
toepasselijk lied „Nader, mijn God, bij ui" dat
tegenwoordig ineens bekend is geworden! En d©
buurtjes, die tot tranon to© geroerd waren, neu
rieden zachtjes het lied mee, terwijl de koets
langzaam voortreed. Is dat niet een staaltje van
typisch volikssentiment, dat waard is ons bekend
te worden? De buurtjes die dat zoo aardig in
scène hebben gezet, verdienen in de krant
te komen, dunkt me. Wat u?
8 JUNI.