Bi GEURT'S REIZEN E Parijs 1 dagen f 75. Berlijn 7 dagen f 80- Londen 7 dagen f68. K E R K BERICHTEN! 2, 9. 16, 23 30 Nov. idem 3, 10, 17, 24 Nov, I Dec Programma's KOSTELOOS, OC egulïerstraat 32, Amsterdam VOORHOUT. vaardigd worden." „Een rechtvaardig mensch", zegt de H. Geest, „is eerst zijn eigen beschuldiger. Hoewel ik mij van niets bewust ben," roept Faulus, „daarom ben ik niet gerechtvaardigd, maar het is de Heer, die mij oordeelt." De grootste heiligen alzoo zien in zich omreken: wanneer zij deze aan gene zijde des grafs medevoeren, kunnen zij, wijl deze hun de heiligmakende genade niet ont nemen hebben, wel niet met eeuwige folte ringen gestraft worden, maar worden dan geene tijdelijke kwellingen gevorderd om der goddelijke rechtvaardigheid, welke nooit 1 re rechten verliest, zelfs niet in de be- ocicning van hare barmhartigheid, voldoe ning to geven? Geeft onze Verlosser ons zulks niet genoeg te kennen, wanneer Hij oir: vermaant om ons met onzen vijand te verzoenen, en dan over eene plaats van smarten spreekt, aan welke me zal wor den overgegeven tot dat de la penning betaald is? Deze gelijkenis w niet af geleid van hen, die de doodstrai waardig waren, maar van de schuldigen, die in den kerker geworpen worden, opdat zij na eeni- gen tijd daaruit bevrijd worden, zoodat het doel van deze gelijkenis is: ons te leeren, iat wij, zoo lang wij in dit leven zijn, zou den zorgen om onze schulden aan God te voldoen en dit niet tot het volgende leven uit te stellen, wijl dio betaling alsdan met de grootste gestrengheid gevorderd wordt. Jesus verzekert, dat wanneer iemand een woord tegen den Zoon des menschen spreekt, hij vergiffenis verwerven kan, doch die tegen den H. Geest spreekt, dat deze zonde hem noch in deze, noch in de toe komende wereld vergeven wordt; waaruit wij afleiden dat er zonden zijn, die in de andere wereld vergeven worden, anders zou do uitdrukking des Verlossers niets betee- kenen, zoo dan in de toekomende wereld de zonde, voor zooveel de schuld en de eeuwige straf betreft, niet kan vergeven worden, kan toch, voor zoo veel de tijde lijke straf betreft, voldoening in het andere leven geschonken worden. De H. Paulus zegt ons, dat een ieders werk openbaar zal worden; dat de dag des Heeren het te voorschijn zal brengen; dat het vuur het zal uitwijzen, dat zoo iemands werk gebrand wordt, hij schade zal lijden, dat hij nochthans behouden zal blijven, maar als door het vuur. Het is zoo, de tegenstre vers van het vagevuur matten zich af, om de woorden van den Apostel naar hunnen zin te verklaren; Daillé alleen heeft zestien bladzijden geschreven om deze uitspraak te verduidelijken, of zeggen wij liever, om de zelve nog meer te verwarren en te verduis teren. Hij zegt, dat hier de rede is van den arbeid en de onderwijzing der Evangeliedie naars; doch ook dit toegegeven, zoo belet dit evenwel niet, om over elk werk betref fende de zaligwording op dezelfde wijze te oordeelen; terwijl de eenvoudige lezing van eene beproeving handelt, welke het werk van eiken mensch in het bijzonder onder gaat en van een boetend vuur, waardoor hij behouden zal worden, wanneer hij voor den hemel op eenen vasten grondslag, hout, hooi, stoppelen zal gebouwd hebben. De ledematen, waaruit de Kerk van Jesus Christus samengesteld is, zijn of zegevie rend in den hemel, of strijdend op aarde, of lijdend in het vagevuur. Van daar de benaming van „zegevierende" Kerk, van „strijdende" Kerk en van „lijdende" Kerk. Zij zijn eigenlijk geene drie kerken, maar drie gedeelten van dezelfde Kerk, die on derling door gemeenschap van geestelijke goederen verbonden zijn, welke do gemeen schap der heiligen in den ultgestrcksten zin gelieeton wordt. Deze gemeenschap der strijdende Kerk met hen, die in de vrede des Heeren gestorven zijn, kan op tweeër lei wijze beschouwd worden, anders is de gemeenschap met de lijdende, anders met de zegevierende Kerk, maar de liefde ver- cenigt alle deelen van dit groote lichaam onderling met elkander. De zielen van de eene wereld zijn tot de andere in God ver- eeuigd, die al de standen en werelden in zijne onmeetbaarheid omvat; zij zijn voor al in Jesus Christus, die het hoofd van al deze ledematen is, vereenigd. Hoe! er zal tus.sc4.en de zielen, zoo lang zij niet dooi den geestelijken dood, welke de doodzonde alleen aanbrengt, getroffen zijn, dezelfde be trekking bestaan als tusschen een lichaam dat vol leven is met deszelfs ledematen, en zij zouden ouder zich geene gemeen schap hebben 1 Zij zouden elkander niet kunnen helpen, omdat hun het verbindings middel ontbreekt! Zou het hoofd, dat in al deszelfs ledematen lijdt, wanneer een lid maat lijdt en het andere hetzelve te hulp komt, die handelwijze afkeuren, niet begun stigen 1 Zijn in het natuurlijk lichaam de ledematen niet het eene voor het andere bezorgd, zoodat, gelijk de Apostel aanmerkt, als het eene lid lijdt, alle leden medelijdenl Het geloof dus aan de gemeenschap tus schen de levenden en afgestorvenen, i3 in het christendom zonder dagteekening, zon der begin; het klimt hooger op, want wij vinden in de Oude Wet zuiveringen voor dc dooden, goede werken voor de dooden, welke de overtuiging bewijzen, welke de Jo den hadden, dat de levenden eenige gees telijke hulp konden toebrengen aan dege nen, die niet meer in het tijdelijke omwan delen. Ten minste vijfhonderd jaren vóór de komst van Jesus Christus geloofden de Joden, dat de aalmoezen, welke zij voor de afgestorvenen uitreikten, aan deze voordee- lig waren; van daar, dat onder hen de ge woonte ontstaan is, om spijzen op de gra ven hunner ouders en verwanten te plaat een, om er de armen mede te voeden. To bias zeide aan zijnen zoon: „Eet uw brood met den hongerige en behoeftigeStel uw brood en uwen wijn op de graven der rechtvaardigen, maar eet en drink er niet van met de zondaars." De Ecclesiasticus geeft dezelfde les: „De mildheid," zegt hij, is aangenaam voor de oogen van allen, die in het leven zijn; onthoudt ze ook niet aan de dooden." Niets is meer bekend, dan de gedachte van den schrijver van het twee de boek der Machabecn: „Het is dan een heilig en zalig denkbeeld voor de dooden te bidden, opdat zij van hunne zonden ont slagen worden." De Joden geloofden dus, dat men den gestorven rechtvaardige met smetten beladen, kon te hulp komen. Toegegeven dat de bestrijders van deze waarheden met eenigen grond de echtheid van deze boeken konden loochenen, zuilen zij evenwel de geschiedkundige getuigenis .toe...temmen- en de daadzaken, welke daar- J in verhaald of ondersteld worden, moeten J bekennen. Doch van wien hebben de Joden dit gevoelen geleerd? De Protestanten zul len zonder twijfel zeggen, dat zij zulks van de Chaldeeërs ontleend hebben en dat dit eene van die droomerijen der Oostersclie wijsbegeerte is, doch om hunne stelling aan te nemen zal men moeten vergeten, voor eerst, den natuurlijken haat, die de Joden den Chaldeeërs, die hen gevangen hielden, toedroegen. Ten tweede, het volstrekte ge bod, hetwelk Jeremias hun gegeven had, om, op welke wijze ook, nooit de gewoon ten, gebruiken en meeningen der Chaldeërs toe te stemmen of aan te nemen. Ten derde, de zaak zelve van de naleving van dit verbod, hetwelk eene ontegensprekelijke ge schiedkundige waarheid is, wijl sedert de Joden in de gevangenis gezucht hebben, zij altijd meer op hunne hoede geweest zijn tegen al wat aan de heidenen voort kwam. Hebben zij in hunne godsvrucht je gens de afgestorvenen gedwaald, zooals de Protestanten voor even, dan is het zonder ling, dat de profeten, die sedert de gevan genschap, onder de Israëlieten verschenen zijn, hen niet onderricht en gewaarschuwd hebben. Jesus Christus zelf en zijne Apos telen hebben insgelijks niets gezegd, om de christenen tegen deze zoogenaamde dwa ling to behoeden, en voorwaar dit schijnt toch noodzakelijker, dan hen van de cere moniën der Joodsche wet af te brengen. Getroffen over deze bedenking, heeft een geleerd Protestant en hoogleeraar aan de universiteit van Oxford, Jeremias Taylor, in het jaar 1667 gestorven, in een zijner werken de volgende regels geschreven: „Wij vinden in de geschiedenis der Macha- beeën, dat de Joden voor hunne overle denen baden en offers opdroegen, hetwelk door meer dan eene plaats bewezen wordt, zoowel als uit het formulier van hunne ge beden, gedurende hunne gevangenschap in gebruik en welk formulier wij nog bezitten. Hetgeen onze aandacht verdient is, dat de Zaligmaker, die alle verkeerde leerstellin gen afkeurde, de overleveringen der schrift geleerden en Pharizecën veroordeelde, hun ne dwalingen betrekkelijk de gestorvenen en de verrijzenis bestreed, geen woord ge sproken heeft tegen de openbare handel wijze, waarvan wij spreken en deze gela ten heefd gelijk zij was. Hij, die gekomen is om ons den wil zijns Vaders te ver klaren, zou zoo niet gehandeld hebben, in dien die handelwijze niet onschuldig, gods dienstig en liefdevol geweest ware; zij is altijd algemeen geweest. Men bewijst zulks uit de duidelijkste getuigenissen van Tertul- lianus, Cyprianus en anderen." In alle oude liturgiën wordt van gebed en offers voor de dooden melding gemaakt: »,wij zijn degenen, die gestorven zijn, in dachtig," zegt de H. Cyprianus, „vooreerst de patriarchen, apostelen en martelaren, op dat God door hunne voorspraak en gebeden onze smeekingen aanneme; vervolgens rich ten wij onze gebeden in voor onze vaders en voor dc bisschoppen, en in het algemeen voor al degenen onder ons, die uit dit leven gescheiden zijn, in het vast vertrouwen, dat zij eene groote verkwikking van de gebeden ontvangen, welke men voor hen in de heilige en ontzaglijke offerande op draagt." Dc heilige verklaart zijn gezegde met de volgende' gelijkenis: „Indien eeni gen, tot straf van hunnen opstand in bal lingschap zuchtten, en dan hunne vrienden en verwanten den koning, die hen gebannen beeft, eenig geschenk van groote waarde, bij voorbeeld een gouden kroon aanboden, om zijne gramschap te stillen, zouden zij van den vorst goen genade, of ten minste eenige verzachting van straf voor de schul digen verkrijgen? Op die wijze dragen wij insgelijks aan God voor hen, die gestorven zijn, ofschoon zij zijne ongenade door de zonden beloopen hebben, onze gebeden op; niet met Hem eene kroon aan te bieden, maar met Hem Jesus Christus zeiven, die voor onze zonden geslachtofferd is, op te dragen." Tertullianus bewijst uit de woor den van Jesus Christus bij den H- Mattheus, in het 5e hoofdstuk, vers 26, dat in het andere leven eene gevangenis is, uit welke men niet ontslagen wordt voor men den laatsten penning betaald hebbe. Dezelfde Tertullianus zegt, wanneer hij beweert dat men de apostolische overleveringen houden moet, dat men jaarlijks offers voor de doo den opdroeg. Op eene andere plaats zegt hij Eene weduwe bidt voor haren overleden man, zij vraagt voor hem rust en de vreug de des Hemels. Zij draagt voor hem op zijnen jaarlijkschen sterfdag offerande en gebeden op. I)e heilige Cyprianus zegt: „Het is iets anders de vergiffenis af te wachten, iets anders in de heerlijkheid in te gaan; de een in den kerker geworpen, gaat daar niet uit voor dat de laatste penning be taald is; de andere ontvangt terstond de vergelding van zijn geloof en zijne kloek moedigheid. Men kan van Qe zonde gerei nigd worden door lijden, en met langen tijd de straf des vuurs te verduren, of deze alle zonden uitwisschen door den martel dood." De II. Clemens van Alexandrië, die in het jaar 200 leefde, zegt: „dat een chris ten, die na de zonden verlaten te hebben, sterft, nog door eene kastijding de mis slagen, welke hij na het doopsel bedreven heeft, boeten moet." Hij zegt later, dat een waarlijk verlicht christen aan degenen, die na hunnen dood gekastijd worden, een gods dienstig medelijden toedraagt. Volgens den H. Joannes Chrysostomus is elk priester verplicht om God voor de levenden en doo den te bidden. „Het is niet te vergeefs," zegt de heilige, „dat wij bij de viering der „H. Geheimen de afgestorvenen gedenken en voor h en het Lam, dat de zonden dei- wereld wegneemt, bidden. Hij, die voor het altaar staat, roept niet te vergeefs; „Bid den wij voor hen, die in den Heer ontsla pen zijn", Vergeten wij de overledenen niet. De offerande is voor de algemeene verzoe ning der wereld opgedragen... Het is niet te vergeefs, dat de Apostelen in de heilige en ontzaglijke geheimen, de gedachtenis der overledenen bevolen hebben... Wanneer de vergadering met den priester de handen in de tegenwoordigheid van het heilig slacht offer opheft, welke kracht zullen onze ge beden dan hebben om den Heer te bevre digen? Doch het is voor diegenen, die in vrede ontslapen zijn." Van daar dat een geleerd Protestant, M. Thorndiche, zegtI „Het gebruik der Kerk om bij de viering der H. Eucharistie voor de overledenen te bidden, is zoo algemeen en zoo oud, dat het j geene bedriegerij tot grondslag kan hebben. of deze bedriegerij zou denzelfden oorsprong als het christendom moeten hebben." En wie zal durven loochenen dat Jesus Christus de oorsprong is van het christendom I H. V, Anteursrecht voorbehouden. Kathedrale kerk St. Bavo. ZONDAG, de H.H. Missen te half 7, 8 en 9 uur en te half 11 de Hoogmis. Ca techismus naiair gewoonte. Half 7 Lof met preek. MAANDAG, 's avonds 7 uur Zielenlof met Rozenhoedje voor de geloovige zielen. DINSDAG en Donderdagavond 8 uur cur sus in de Kath. Geloofs- en Zedenleer. ZATERDAG, de H. H. Missen om half 8 en 8 uur voor Mej. Joanna Elisabeth Schackman, geb. Bleekendaal, als lid van het Broederschap der Geloovige zielen, 7 uur Rozenhoedje in de Mariakapel. Parochiekerk van den H. Joseph', ZONDAG, Heden 7 uur en half 9 He stille H.H. Missen, te half 11 Hoogmis. Na den middag- te 1 uur leering, te half 5 jongenxoongregatie dn te 7 uur Lof met conferentie en Voorgeschreven geboden. MAANDAG, en volgende dagen te half 8 Lof voor de geloovige zielen. DINSDAG, 7 uur Congregatie. DONDERDAG, kwart voor 8 voor mej. Roelofs, als lid der Broederschap van gedu rige Aanbidding. ZATERDAG, half 9 H. Mis voor de be keering der zondaren in de Kapel van 't Mi- rac. Mariabeeld', 's Namiddags van 5—10 uur gelegenheid om te biechten en te half 8 Lof met Rozenhoedje. Behalve Maandag en Zaterdag iejderen och tend een H. Mis te 6 uur. Congregate v. d. H. Maagd Maria Onbefvl. Ontv. en den H. Joseph. Afd. Dames van af 16 jaar Dinsdagavond 2 uur; afd. Jongens van 1318 jaar Zondag om half 5. Kerk van hef Allerheiligste Hart (Kleverparkweg.) ZONDAG, le der maand, te verdienen vol len aflaat voor de leden der Eerherstellende Communie, te half 8 en 9 ure de stille H.H. Missen, onder de H. Mis van half 8 Eerste H. Communie der kinderen, die den leeftijd van 7 jaren bereikt hebben en algemeene H. Communie van de kinderen der middel- en groote leering; te half 11 de Hoogmis, on der de H.H. Missen Predikatie, te half 1 Catechismus, te 4 uur Lof en oefening van den H. Kruisweg voor de Geloovige Zielen. DINSDAG, half 8 gez. H. Mis ter eere van de^H- Antonius, 'e avonds 7 uur Lof. DONDERDAG, Feest van den H. Willi- brordus, Apostel van Nederland. VRIJDAG, half 8 gezongen H. Mis ter eere van het H. Hart, 7 uur Lof. ZATERDAG, 's avonds van 5—half 10 ge legenheid om te biechten. In de week de H.H. Missen te half 8 en 9 uur. Parochiekerk ▼an Onze Lieve Vrouw, ZONDAG, de H,H. Missen te half zes, 7 uur, half 9 en te half 11 de Hoogmis. Te 7 uur Lof. Deze week tot en met Vrijdag iederen avond te half 8 Zielenlof. MAANDAG, te kwart over 8 uur gezon gen Requiem voor de overledenen van het Zielen boek. WOENSDAG, te kwart over 8 gezongen Requiem voor de overledenen die op St. Barbara en St. Bavo begraven zijn. DONDERDAG, te kwart over 8 uur ge zongen Requiem voor do overledene leden der Broederschap van Gedurige Aanbidding. Des avonds van 5—8 uur gelegenheid om te biechten. Aartsbroederschap der H. Familie. ZONDAG 3 November. „De profundis" voor J. F. Kottmann, lid der 22ste Sectie. DONDERDAG, 7 Nov. H. Willjbrordus, pa troon der 10de Sectie. De vergaderingen der H. Familie worden gehouden iederen Zondag des middags te half 5 uur in de kerk aan het Spaarne. Iederen Zondag te kwart over vier nnr bestaat er gelegenheid zich aan te geven als lid der H. Familie en der Vereeniging „Voor Eer en Deugd." Parochiekerk van de H.H. Elisabeth' ea Barbara. (Schoterkwartier.) ZONDAG, de H.H. Missen om half 6, kwart over 7, 9 uur en half 11 de Hoogmis, om half 7 Lof met predikatie. DINSDAG, te half 8 Lof Ier eere van den H. Antonius. DONDERDAG, om 9 uur H. Mis voor de leden der Broederschap v. O. L. Vr. v. Altijdd. Bij stand. 's Av. half 8 Lof ter eere v. h. Allerh.) Sacrament. VRIJDAG, half 8 oefening van den H. Kruisweg, Parochiekerk Sint Jan. A msterda matraat) ZONDAG, Heden generale Communie voor de kinderen van de groote leeringen. Om 7 uur en half 9 de stille H.H. Missen, half 11 de Hoogmis, 2 uur de Catechismus, 7 uur Lof met Predikatie en Rozenhoedje. DINSDAG, 's avonds half 8 Lof ter eere van den H. Antonius. DONDERDAG, 's avonds te half 8 Lof ter eere van het H. Sacrament. VRIJDAG, n.m. van half 5half 6 gele genheid om te biechten voor de kinderen. ZATERDAG, n.m. van 4—half 10 gelegen heid om te biechten. Gedurende deze week dagelijks de Cate chismus. De H.H. Missen van 7, half 8 en 9 uur. HA ARLEMMERLIEDE. ZONDAG, half 8 de Vroegmis; vóór de Hoogmis Catechismus. Kwart over 10 uur de Hoogmis, te half 3 Vespers en Rozenhoedje DONDERDAG, Feestdag van den H. Willj brordus; 8 uur gezongen H. Mis. Donderdag Vrijdag en Zaterdag te half 9 Catechismus. ZATERDAG, gelegenheid tot biechten als gewoonlijk OVERVEEN. ZONDAG, de H.H. Missen te 7 uur en te half 9. Te 10 uur de Hoogmis; des namid dags te 3 uur de Vespers. WOENSDAG, te 7 uur Lof met preek. DONDERDAG, te 7 uur Lof met preek. VRIJDAG, feest van Aanbidding, 40 uur gebed. De H. H. Missen te 7, 8 en 9 uur de Hoogmis. Te 7 uur Lof met preek. ZATERDAG, Aanbidding 40 uurgebed. De H. H. Missen te 7. 8 en 9 uur de Hoogmis. Te 7 uur Lof. ZANDVOORT-bad. ZONDAG, de H.H. Missen fe half 8 en 10 uur kwart over 2 uur Catechismus3 uur Ves pers met Rozenhoedje en gebeden. In de week de Catechismus volgens gewoonte. DONDERDAG, Feestdag van den H. Wil- librordus. Geen verplichting meer van Mis- hooren. 8 uur gezongen H. Mis. 's Avonds om 7 uur Lof. ZATERDAG, van 5—8 uur gelegenheid om te biechten. De gebeden worden verzocht voor Thcodorus van Op zee land, die met de laatste H.H, Sacramenten 3er Stervenden is voorzien. SCHOTEN. (St. Bavo.) ZONDAG, de II. H. Missen om half 8 en 10 uur. Om 2 uur Katechismus en 3 uur Ves pers. Gedurende de week Katechismus naar gewoonte en Donderdag geen Katechismus. WOENSDAG, 's avonds cursus om 8 uur in het Bondsgebouw. DONDERDAG, Feestdag van den H. Willi- brordus. De H.H. Missen om kwart over 7 en om half 9. 's Avonds om half 7 Lof met Rozenhoedje. VRIJDAG, 's avonds om half 7 Lof ter eere van het Allerheiligst Hart met Litanie. ZATERDAG, 's middags van 4—9 uur gele genheid om te biechten. ZONDAG, algemeene H. Communiedag voor de leden van den Ned. R. K. Volksbond. De Bondsleden zullen met insigne getooid tot de H. Tafel naderen om 7 uur, DRIEHUIZEN. ZONDAG, 7 uur Vroegmis, 10 uur de Hoogmis, 's nam. half 3 de Vesper». ZATERDAG, '«av. van 5—8 uur gelegenheid om te biechten. In de week de H. Missen om 9 uur VELSEN (Velseroord.) Hulpkerk der Eerw. Patera ZONDAG, de eerste H. Mis om 7 uur. De Hoogmis met Predikatie om 10 uur voor de Weldoeners van het Klooster. Om 2 uur Cate chismus; 3 uur Lof. Om half 6 verg. voor de St Fidelis en om 6 uur voor de leden der mis, (e half 2 Catechismus, half 3 Vespers, met aanbidding, half 7 vergadering van de H. Familie met Kruisweg voor de overledene leden. MAANDAG, 8 uur gezongen Requiem voor de overledene leden van de H. Familie. WOENSDAG, 7 uur Lof ter eere van het H. Sacrament. DONDERDAG, Feestdag van den H. Wil- librordus, dag van devotie, 8 uur gezongen H. Mis. ZATERDAG, 7 uur Lof ter eere van de Allerh. Maagd. Van 48 uur gelegenheid om te biechten. Biechtdag voor de jongens. In de week kwart o er 7 uitreïUng der H. Communie, 8 uur de H. Mis. Catechismus naar gewoonte. CASTRTCUW ZONDAG, 7 uur II. Mis, 10 nur Hn-.jgmis, 1 uur Cath. 2 uur Vespers, daarna Con gregatie. MAANDAG. 7 uur bü de Eerw. Zustere, 8 uur en half 9 H. Mis. DINSDAG, 7 uur H. Mis, 8 uur ter eere van den H. Antonius, voor de vruchten der aarde en behoud van 't voe, half 9 H. Mis. WOENSDAG, de H.H. Missen 7.8 en half 9 uur. DONDERDAG, 7 uur H. Mis, 8 uur voor de leden van 't Genootschap van het H. Hart, half 9 H. Mis. VRIJDAG, 7 uur H. Mis, 8 uur uit dank baarheid, half 9 H. Mis, half 1 huwelijks inzegening. ZATERDAG, 7 uur H. Mis, 8 uur uit dankbaarheid, half 9 H. Mis, half 1 huwe lijksinzegening. Vau 48 uur biecht' half 7 Lof ter eere van Maria. De gebeden worden ver/.oeht voor Theodoras Dijkman, die mei de laatste H.H. Sacr men.'en ven den is voorzien en voor Corneüs de Groot, An toon Dijkman die in den Heer z overleden In den ondertrouw zijn opgenomen Cornelis N ij man en Crist ina Lüte. St. Jozefsvereeniging. VELSEN (WUkeroor ZOND'AG, 7 uur Vroegmis10 uur Hoog mis. Om 1 uur en half 2 Oatechiamus. Om 6 uur Maria-Lof met Litanie en Rozen hoedje. MAANDAG, Om acht uur H. Mis bij de Eerw. Zusters. Van half 88 uur gele genheid om te biechten. Om half 8 en om uur uitreiken der H. Comminie. DINSDAG, 7 uur Lof ter eere van den H. Antonius. Van 67 uur gelegenheid om te biechten voor kinderen. WOENSDAG, 8 uur H. Mis, waaronder Algemeene H. Communie voor de kinderen der Aannemingsleering en van de tusschen- leering. 's Middags om 4 uur Lof. DONDERDAG, Feestdag van den H. Willi- brordus. Om 8 uur gezongen H. Mis. VRIJDAG, He Vrijdag der maand. 7 uur Zielenlof met Rozenhoedje tot lafenis der zielen in het vagevuur. Van 67 uur gele genheid om te biechten voor kinderen. ZATERDAG, van 45 uur gelegenheid om te biechten voor kinderen, van 59 uur voor de overige parochianen. Door de week biechthooren van 78 uur. H. Communie uitreiken om 7, half 8 en 8 uur. IJMUIDEN. ZONDAG, Geestelijk en tijdelijk welzijn der Parochie; 10 uur Gerrit Jostlen. Na de Hoogmis en 1 uur Catechismus. 4 uur oefe ning in de Kerk voor de Communiekinderen. 7 uur Broederschapslof en onderrichting. MAANDAG, 7 en 8 uur voor de geloovige zielen. DINSDAG 7 uur meest verlatene geloovige zielen; 8 uur Louisa Keus wed. Wilh. Knaa- pen. WOENSDAG, 7 uur overledene familie Snij- dersblok, 8 uur zekere intentie. Van 48 uur gelegenheid om te biechten. 7 uur Lof ter eere van den H. Jozef. DONDERDAG, half 8 plechtige eerste en algemeene Communie der kinderen. 10 uur de Hoogmis tot zekere intentie. 4 uur Lof voor de kinderen. VRIJDAG, 7 uur overledenen!. 8 uur overle dene familie v. d. Ven. 7 uur Lof ter eere van het H. Hart. ZATERDAG, 7 uur bekeering der zondaren 8 uur geloovige zielen. Van 4—8 uur gelegen heid om te biechten. In idem ondertrouw zijn opgenomen: Petrus Gorter en Francisca Smackman, Jac. Willi. Verkroost en Gom. Vaars, Willem Schuit en Oom. Snijdersblok. WIJK AAN ZEE. ZONDAG, te half 7 uitreiking der H. Com munie, tc 7 uur Vroegmis, te hali 10 Hoog- VOGELKNZANG. ZONDAG, hal. 8 Vroèguu., uur 's namiddags te half 2 Catechismus en te half 3 Vespers. MAANDAG, de H.H. Missen te 8 uur eu half tl i DINöDAG, de H.H. Missen te 8 uur en half 10. Te half 10 gezongen huwelijksmis. WOENSDAG, de H.H. Missen te 8 uur en half 9. j DONDERDAG, de H.H. Missen te 8 uur en 9 uur. Te 9 uur gezongen H. Mis voor de leden van de Broederschap der gedurige aanbidding. VRIJDAG en Zaterdag te 8 uur en half 9. WOENSDAG en Zaterdag te half 12 Cath. H1LLEGOM. ZONDAG, de H.H. Missen om half 7, 8 en 9 uar en te half 11 de Hoogmis, 2 uur Catechismus, 's M iddags 3 uur Vespens MAANDAG, en Zaterdag de H. Mis in in het Maria- en St. Jozef-gesticht. Te 8 uur en hall' 9 in de kerk, de overige dagen half 8, 8 uur, en half 9. Voor en onder de H.H. Missen gelegeuneid tot biechten. DONDERDAG, 's avonds 8 uur Congrega tie der H. Familie. VRIJDAG, 's avonds van 46 uur gele genheid om te biechten voor de meisjes. ZATERDAG, 's morgens van 111 uur. biechtgelegenheid voor de jongens, 's mid- dags van 4 uur af voor de overige paro- c4hianen, 's avonds 7 uur Lof. De gvbeden worden verzocht voor Johanna van der Linden, hvr. van Fred, van Santen. Hermalnus van der Hulst Cornelia de die le Clerque wed. van Emberlus j Spreeuw ILeonardus Schrama. Adrianus van der Meer, de Wed. J oamna Duindam, geb. v. T ongeren die met de laatste H.H. bacraiaenteu der Aer- 1 venden zijn voorzien en voor Mej. de Wed. Maria Boaman geb. FYère de Wied. Johanna Voges, geb. v, d. Ven, Jocs Raamsveld, Sebastian us Rus man, Helena Paulina Broers, hvr. van Cornelis Schrama, Theodoras v. d. Heep Snr die in den Heer Is overleden. LISSE. ZONDAG, te 7 uur en nalt 'J de gc.czen 11. Missen met onderrichting, le 10 uur Hoogmis met predikatie, half 2 Catechismus, half 3 Ves pers, waaronder de Rozenkrans zal gebeden wor den. 's Avonds te 7 uur Lof en eereboete aan het Goddelijk Hart van Jezus. MAANDAG, slechts 2 H.ll Missen te half 8 en half 9. DONDERDAG, Feest van den H. Willi- brordus, te half 10 gez. 11. Mis. 's Avonds te 7 uur Lof en de oefening vau den Kruis weg voor de geloovige zielen en het Vage- vuur. ZATERDAG, 's middags van 3 uur af gele genheid om te biechten, 's avonds te 7 uur Lof waaronder de Rozenkrans zal gebeden worden. NOOKDWIJKEKHOUT. ZONDAG, ea ..a.t U stiae u.n. Missen mei onderrichting, 10 uur de Hoogmis met predikatie, 's namiddags 2 uur Lof. DONDERDAG, half 9 gez. H. Mis. De gebeden worden verzocht voor Petrus van den Berg, Ente Entius, Mattheus van Noort, die met de laatste^ H.H. Sacra o s* Stervenden zijn voorzien. ZONDAG, nalf 8 Vroegmis; 10 uur Hoog mis; half 2 Catechismus, bijbelles en Cate- chismusleerenhalf 3 Lof, waarna gebeden voor de overledenen. D1NSLAG en Donderdag Catechismus. 1 - De gebeden worden verzocht voor: Maria Duivenvoorden, echtg. v. Petrus van Steijn. die in den Heer is overleden. De Kerkberichten die te Iaat Inkwamen voor dit nummer, zön opgenomen iu de NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT var heden

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1912 | | pagina 16