DAGBLAD voor NOORD-en ZUID-HOLLAND.
1000
400
300
150
100
15
t
Hebt den Paus lief!
STADSNIEUWS.
SCindeHiuisvest 29-31-33, Haarlem
EER&TE BLAD.
Letteren en Kunst,
Zaterdagavondpraatjes.
SATERDAG 30 NOVEMBER 1912
37ste Jaargang
Bureaux van Redaotie en Administratie
Intercommunaal Telefoonnummer 1429.
Dit nummer bestaat uit zeuen bla
den ui. o. de Officieel e Kerk-
lijst en hetGeïllustreerd Zon
dagsblad, in 8 bladzijden.
i Het Bioscoopgevaar.
Haarlemsche Alledagjes No. 734.
ABONNEMENTSPBIJSi
JPer 8 maanden voor Haarlem 71.35
Voor de plaatsen, waar een agent Is gevestigd (kom der gem.) - 1.35
Voor de overige plaatsen in Nederland franco per post 1.80
Afzonderlijke nummers003
PRIJS DER ADVERTENTIëN:
Van 1—6 regels 60 cent (contant 50 cent). Iedere regel meer 10 et.
Buiten Haarlem en de Agentschappen 15 ct per regel. Buiten! 20 ct.
Dienstaanbiedingen 25 ct. (6 regels), driemaal voor 50 ct. (A contant).
GULDEN bij
levenslange onge»
©chiktheid tot
werken.
Alle betalende abonné's op dit blad, die in fiel bezit eener verzekeringspolis zijn, zün volgens de bepalingen op de polissen vermeld, tegen ongelukken verzekerd voort
GULDEN bjj IPft GULDEN bij füÉÜ GULDEN bij
GULDEN bij
overlijden.
verlies van een
band of voet.
verlies van
één oog.,
verlies van
één duim.
3ULDEN bij
verlies van
één
wijsvinger. -
•V,
GULDEN bij
verlies van
één anderen
vinger.
De tilfkccring dezer bedragen wordt gegarandeerd door de Maatschappij „Hollandsebe Algemeen© Verzekeringsbank* ts Schiedam.
1 December.
B a v o". half 1. Bak-
„D e Kroon".
en Operette van
8 uur
bet Rem-
AGENDA.
Gebouw „St.
kers.
Schouwburg
•N. V. Opera-
brandt-theater: De Troubadour.
Bioscoop „Modern" Barteijoris-
straat Voorstellingen.
Bioscope-theater Groote Markt
Voorstellingen.
Brongebouw. 8 uur Bioscope
.Kerm.'Smits. Voorstellingen.
Teyler's Stichting. 1 uur. Toe-
'gang kosteloos.
BLOEMENUAAL. Café „Rusthoek 2K
Uur Amsterdamsch Trio. Matinée.
^AGENDA. 2 December.
Gebouw „St. Bavo" Ondersteunings
fonds. Bestuur Schoenmakers. Vergadering
.gecombineerde Vakbesturen. Repetitie Zang-
Vereeniging.
Concertzaal „De Kroon" 8 uur
•Liederenavond door mevr. reelene Martini
—-Siegfried; piano: miss. Melville.
Bioscoop „Modern", Barteljoris-
straat. Voorstellingen.
Bioscope-theater1 Groote Markt,
r*— Voorstellingen.
In een viertal breed-opgezette artikelen heeft
„De Maasbode" het bioscoopgevaar besproken,
dat het blad terecht „erger dan het papieren
Kevaar" noemt.
De conclusie waartoe het blad voor ons, ka
tholieken, komt, is dat een z.g. neutrale Over-
keids-censuur absoluut onvoldoende is, maar dat
°r katholiek-bestuurde bioscopen voor katholie
ken moeten komen, evenals de socialisten in
België eigen bioscopen voor partijgenooten en
kun kinderen oprichten.
Waar dat onmogelijk is, moeten de films door
katholieken gecontroleerd worden, en het blad
^ijst hierbij als voorbeeld op Nijmegen waar
zulk een controle zeer gelukkig wordt uitge
oefend.
Wjj gaan in dit opzicht volkomen met „de
klaasbode" accoord, maar wenschen erop te wij
ten dat in deze artikelen nog één zaak is voor
bijgezien, die toch van zeer groot belang en
dut kan worden: de film-centrale die het (Jen-
^aalbureau der K. S. A. te Leiden zich voor
genomen heeft op te richten.
Men weet dat het plan bestaat, een voldoende
"antal goede films te Leiden op te slaan, en deze
'e doen circuleeren in goede bioscoop-in richtin
gen. Daardoor wordt natuurlijk de stichting
v&n een katholieke bioscoop niet weinig ver
gemakkelijkt.
Wij meenden, dat deze aanvulling bij de ar
tikelen der „Maasbode" over het bioscoop-gevaar
^iet mocht ontbreken, waar het blad aan de
katholieken het kwaad-zelf, en alle middelen om
het te breidelen, zoo duidelijk mogelijk wilde
uiteenzetten.
Paus Pius heeft dezer dagen in het Vatieaan
een aantal priesters ontvangen, leden van de
„Apostolische Unie" en hen toegesproken op
zóó treffende en veelbeteekenende wijze, dat wij
althans een gedeelte van deze toespraak onzen
lezers niet willen onthouden.
Z. H. wees er op, dat het karakteristieke van
de priesters, leden der „Apostolische Unie",
hunne liefde is voer den Paus.
En hierop voortgaande, zeide Pius X:
„Om den Paus lief te hebben, is het voldoende
maar eens te bedenken, wie de Paus isl
„De Paus is de bewaker van het dogma en
van de moraal. Hij is de bewaarder van de
grondregelen, die het huisgezin in eere bren
gen, die de volkeren groot en de zielen heilig
maken; hij is de raadgever der volkeren en der
vorsten; hij is liet opperhoofd, onder wien nie
mand zich getyranniseerd zal gevoelen, omdat
hij God-zelf vertegenwoordigt; en hij is de va
der van allen bij uitnemendheid, omdat hij in
zich vereenigt alles wat liefderijk, edel en god
delijk is.
„Het schijnt ongeloofelijk vervolgde Z. H.
doch het is maar al te bedroevend waar, dat
men dit nog aan priesters soms moet aanbe
velen, maar helaas: wij leven in een tijd waar
in zich de harde maar betreurenswaardige
noojzaak opdoet tot priesters ook.de vermaning
te richten: hebt den Paus lief!
„En hoe moet men den Paus liefhebben
Non verbo neque lingua, sed
opere et veritate: niet met het woord
maar met de daad, in waarheid! Om liefde aan
den Paus te toonen, moet. men allereerst hem
gehoorzamen!
„Als men den Paus liefheeft, rekent men niet
angstvallig uit ten opzichte van wat hij ver
ordent of eischt, tot hoever de gehoor
zaamheid moet gaan of waarin men wel
moet gehoorzamenals men den Paus liefheeft,
zegt men niet dat hij niet duidelijk genoeg heeft
gesproken, als ware hij verplicht aan ieders
oor te herhalen wat hij zooveel malen toch
duidelijk in woord en brief en andere docu
menten al heeft gezegdmen trekt dan zijn be
velen niet in twijfel, onder het gemakkelijk
voorwendsel dat het niet de Paus is die beveelt,
maar zijn omgeving; men trekt ook dan geen
kringetjes om het veld waarover zijn macht zich
uitstrekt of waarbinnen die beperkt zou zijn;
men plaatst dan ook boven zijne autoriteit niet
die van andere personen, hoe geleerd die ook
zijn, als zij met den Paus van gevoelen verschil
len: immers hoe geleerd die personen ook zijn,
zij zijn niet heilig, want wie heilig is, kén niet
in meening verschillen met den Paus!
„Dit alles is de uiting van een bedroefd ge
moed. Ik geef aan deze klachten den vrijen
loop, en met een diepe bitterheid, niet tegen u,
waarde medebroeders, maar mét u, om het
gedrag van zoovelen te betreuren die niet alleen
den wil van den Paus tot een onderwerp van
discussie maken, maar zelfs zich niet schamen
openlijk ongehoorzaam te zijn, tot ergernis der
goeden en tot den val van velo zielen!".
ft
Deze allerernstigste woorden van den Paus
moeten, meenen wij, in wijden kring overwogen
worden
Zij zijn zoo waar in hnn droevige beteekenis,
zien wij niet dagelijks, ook om ons heen, hoe
gerechtvaardigd de ernstige en roerende klacht
is van den Opperherder?
Is het niet, alsof de Paus in deze woorden
met treffende duidelijkheid aanwijst de meer
dan ergerlijke wijze waarop zijn voorschriften
en vermaningen door zoovelen worden bedrihl,
als er gezegd wordt dat de Paus „van de-toe
standen hier niet op de hoogte" is, dat Z. H
„door zijn omgeving wordt geleid" ofwel „niet
uit eigen oogen" kijkt, door raadgevers „ver
keerd wordt voorgelicht", en wat men al méér
hoort voor uitvluchten?
Wij herinneren aan wat er gezegd i3 over
het decreet der veelvuldige H. Communie, aan
de aperte ongehoorzaamheid van zoovelen in
zake het alléén steunen en lezen van Katho
lieke bladen en boeken, aan het droevige feit
der schrijverij „van Katholieke zijde" in de
anti-clericale pers, aan de ergerlijke uitlegging
die aan !s Pausen toch zoo duidelijk schrijven
over de Katholieke vakvereenigingen door velen
in Duitschland pas weer is gegevenI....
Hebt den Paus lief! Inderdaad: de ware be
teekenis van deze woorden, die tevens het devies
zijn dat de eenheid en de katholiciteit der ware
Kerk van Christus teekent, koa nooit beter
worden uiteengezet dan Zijne Heiligheid het
Zelf deed in boven-medegedeelde woorden
R. K. VOLKSZANG.
Na de goedgeslaagde algemeene vergade
ring der R. K. Dioc. Vereeniging voor Volks
zang, Donderdag te 's Gravenhage gehouden,
had 's avonds een groote propaganda-avond
voor volkszang plaats in den Dierentuin die
eveneens een reusachtig succes is geweest.
In zaal en galerijen was haast geen plaats
onbezet.
Ook de leden van het Hoofdbestuur wa
ren met Mgr. Graaf, eere-voorzitter, daartoe
door de afdeeling uitgenoodigd, aanwezig.
Eenige geestelijken en Eerw. Broeders, als
mede een aantal weeskinderen woonden deze
uitvoering bij.
De avond werd geopend, zoo meldt de
Residentiebode hieromtrent, met een toe
spraak van den Z.Eerw. heer B. P. F. Mohr,
Pastoor te Rijswijk, voorzitter dor Haagsche
afdeeling. In zijn rede wees Pastoor Mohr op
het doel dezer propaganda-uitvoering, uitge
gaan van de afd. Den Haag van do R. K. Ver
eeniging voor Volkszang in dit Bisdom. De
vereeniging wil door avonden als deze en
door andere propaganda-middelen het oude
volkslied weder in eere herstellen en naast
dat oude lied nieuwe goede liederen plaatsen.
„Gelukkig het volk, dat nog zingen kan". De
heerlijke gave van den zang, door God den
mensch geschonken, wil deze vereeniging ont
wikkelen en leiden. Want het is treurig ge
steld met het Volkslied en met het zangreper
toire des volks. Wat zingt men? Een couplet
van „Wilhelmus", van 't „Wien Neerlandsch
bloed", en dan een „Wij leven lang! en an
dere zangen van die soort. En welke liederen
vol schunnigheden en barren onzin hoort men
verder nog! Hot echte lied, uiting van het
karakter en het medeleven met de historie
des volks is verdwenen. En deze vereeniging
wil trachten, dat lied in eere te herstellen, en
tegen te gaan de onzinnige en soms schun
nige liedjes, die in variété's on andere gele
genheden worden gehoord en vooral die lie
deren, welke een satanischen aanslag op het
zedelijk leven des volks mogen worden ge
noemd.
De R. K. Vereeniging voor Volkszang wil
belangstelling en liefde voor de ware kunst
onder het volk aankweeken. Zij wil het goede
Roomsehe lied in vereenigingen brengen, op
dat ieder in staat zij, een goed lied te zin
gen, en zoekt de medewerking van onder
wijzers, geestelijken en toonkunstenaars, om
het goede lied bij groot en klein te doen aan-
leeren en nieuw® goede composities te ver
krijgen en in 1® voeren. Door avonden als
deze wil zij den smaak veredelen, den zin
voor de kunst, die wij in de muziek bezitten,
ontwikkelen en aldus weder het bewustzijn
wekkende van de vroegere geschiedenis des
volks, van zijn geloof, kunst en wetenschap,
mede-arbeiden om God te dienen en geestdrift
te wekken voor wat edel en schoon is.
Na gewezen te hebben, hoe in België en
Transvaal het oude volkslied in hooge eere
staat, wekte de Eerw. spreker op om dat
voorbeeld te volgen en goed te volgen. Dat
kunnen we onder leiding van deze vereeni
ging. In verband hiermede deed spr. een aan
sporing hooren om lid te worden van deze
vereeniging. Reeds bezit deze, hoewel zij
slechts kort Instaat ruim 100 leden; dit ge
tal is echter voor Den Haag veel te gering.
Voorts bracht spr. een woord van dank aan
rnej. A. v. d. Vij ver, de dames onderwijzeres
sen en de hoeren, die hun medewerking tot
de voorbereiding van dezen propaganda-
avond verleenden, alsmede aan de kleinen.
Ook dankte hij voor de groote opkomst, die
de verwachting heeft overtroffen.
Hierna nam de uitvoering een aanvang. Het
eerst trad op de lieer Frans Daum, die „Vrij
heid" van Richard Hol en „Gloeiend ge
smeed" en „Bekeerd" v. den heer Pijzei zong.
De liederen, die hij met zijn buigzame, aan
genaam klinkende bariton deed hooren, von
den bijval. Daarna waren de kinderen aan de
beurt: ruim 100 meisjes waren op 't podium
geschaard onder aanvoering van mcj. v. *t.
Vijver. Dezen zongen eerst Vlaggelied en
daarna liederen van Hendrika van Tussen
broek, Cath. van Rennes, J. P. J. Wierts, en,
na de pauze, liederen van Frans Abt-, en uit
de liederenboeken „Ons Lied" en „De Leeu-
werk". Zij deden, onder de zekere leiding van
de directrice, beschaafden zang hooren, en
sommige liederen gaven het publiek, aanlei
ding om mede te zingen. Alleraardigst was de
uitvoering van „Klein Broertje" van Cath.
van Rennes, die op verlangen van het publiek
werd herhaald. Mej. v. d. Vijver zong twee
stemmige liederen van Cath. van Rennes met
Frans Daum, en, na de pauze; eenige solo's:
„Lentemorgen" van D. Stalman (gedicht van
Jos. P. Hamers), 'n eenvoudig, stijlvol lied,
vol diepen ernst, „In den regen" van L. A.
Dobbelsteen (gedicht van Anna Sutorius), en
„De historie van Prins Muizepoes" van Cath.
van Rennes, van welke luimige liedjes vooral
het laatste zeer in den smaak der medewer
kende kinderen en ook van het publiek viel.
Mej. v. d. Vijver, die in alle liederen haar
goede stem-qualiteiten door een smaakvolle
voordracht verhoogde, had veel succes. Zij
ontving in den loop van den avond een
bloemgeschenk.
In 't tweede gedeelte van den avond trad
de Harmonie der St. Jozeph-Gezellen-vereeni-
ging, onder leiding van den heer F. S. Ogier,
op met een marsch van den directeur en de
bekende potpourri „De vroolijke St. Joseph-
gezel", insgelijks van den heer Ogier, welke
nummers, met de bekende kunstvaardigheid
der Harmonie uitgevoerd, gaarne door het pu
bliek werden gehoord en veel succes ont
moetten.
Mej. Marie van Hove begeleidde de solis
ten, mej. Laura Drissen de kinderkoren: de
begeleiding was bij beiden in goede handen.
De kinderen werden in de pauze in goede
orde naar de rotonde geleid, waar ze een ver
snapering ontvingen; hierbij verleenden on
derwijzeressen hare hulp. Aardig was de wij
ze, waarop de meisjes onder het zingen van
„Naar Huis" ten slotte de zaal verlieten.
Pastoor de Meulder dankte, vóór de pauze
een aanvang nam, namens het hoofdbestuur
voor de uitnoodiging van deze afdeeling om
dezen feestavond bij te wonen, die waarlijk
gezien de eivolle zaal en de overgroote be
langstelling, welke daaruit blijkt, een succes
mag genoemd worden.
Spr. bracht een hartelijk woord van dank
aan mej. v. d. Vijver, wie hij geluk wenschte
met het succes, door haar bereikt in de voor
bereidende zangoefeningen der kinderen, als
mede tot Pastoor Mohr, die door zijn krachtig
woord getracht heeft de harten der aanwe
zigen te verruimen door liefde voor de mu
ziek, welke zooveel kan bijdragen tot blijd
schap in dit leven. Immers, de echte Christen
blijdschap moet ons deel zijn. Aan het slot
zijner toespraak spoorde de spreker de aan
wezigen aan lid te worden dezer vereeniging
opdat de Haagsche afdeeling in groei en bloei
toeneme.
In de pauze bestond er gelegenheid zich
als lid dezer vereeniging aan te melden. Naar
wij vernemen, zijn ongeveer 100 leden toege
treden.
Een mooie aanwinst 1 De afd. Den Haag
heeft men haai- propaganda-uitvoering een
prachtig succes bereikt.
«INT NICOLA AS-MISBRUIKEN.
Sint Nicola as lijd is een aardige tijd, en'
vooral voor de kinderen, 'maar er zijn ge
bruiken bij, die ons niet kunnen bekoren.
Daar is b.v. de al meer en meer in zwang
komende aardigheid van kinderen uit de
volkswijken, om in smerige vodden, z.g. ver-
kleed, bij de ingezetenen te gaan bedelen
om centen.
Op zichzelf is dat al af te keuren, maar
daarenboven: de bewoners der buitenwijken
voorai. hebben er ontzaglijken last van om
dat dit straatgespuis méér dan brutaal op
treedt, Ze schelden, gooien met vuil, maken
deuren en ramen zwart, trekken bellen stuk,
en dat alles omdat ze niet overal centen
krijgen bij hun bedelpartij. Een bewoner van
den "Wagenweg moest gisteren met een em
mer water zulk boevenpak zelfs tot heengaan
nopen
Zou de politie hierop niet eens wat scher
per willen toezien?
Dat. is geen onschuldige kinder-aardigheid
meer, liet wordt welbewuste straatschenderij 1
CC XL VI.
De St. Nico laasdrukte, en
toaarom ik dü Hollandsere feest
zoo leuk vind. Bijgeloof en
voorleekens, en twee merkwaar-
aige gebeurtenissen, Len eta
blissement van stelselmatige ver
giftiging, en waarom niemand
vergif open en bloot zat laten
liggen. Len protestbeweging
noodig.
,jvPef> wat een drukte 1 Neen, lioor, het Sint
Licoiaasreest heeft nog niets van zijn oude
Ij 'factie verloren, als ik ten minste naga
de kooplust is bij de menschen, die in
dagen letterlijk de winkels bestormenI
C al P.rofiteeron vooral de winkeliers van
^pe-artikelen en van die dingen die men
L geschikt cadeau kan beschouwen, met en
jjfpevens de banketbakkers, van de Sint
(jjtelaasdrukte, toch heeft dit zijn weerslag
tC ia andere zaken: er is nu een tijd van
ö^meene werkzaamheid, waarvan iedereen
Ijif voordeel trekt, 't Is toch ook werke-
C'«en aardig feest, dat Sint Nicolaas-
j In. duitschland en Engeland is Kerst
ijs Jaarlijksche gelegenheid om cadeau
bon geven, maar ik prefereer onze oud-
•'ov aildsche gebruiken ook in dit opzicht
Sfc? d.e vreemde dingen, die men in de
it)e jaren ook hier te lande wil invoe-
(j',Santa Claus" hebben de Engelschen
ÜJ*on wonderlijken ouden man gedoopt,
S li,'' ,et Kerstfeest de huizen binnenkomt,
'<!me echter liever, aan den Holland-
schen „Sinterklaas" en dan op zijn eigenij-
ken feestdag, 6 December 1 Je ziet tus-
schen twee haakjes ook hier weer, dat de
Katholieke kerk, die de oudste brieven
heeft en universeel is, ook in dit opzicht
nog altijd de wereld regeert, zoodat zelfs
de Joden en ongeloovigen den heiligen Ni'
colaas in deze* dagen als een weldoener van
de jeugd eeren, net zoo goed als wijEnfin
hoe dat ook zij, het St. Nicolaasfeest is
een echt mooi en echt Hollandsch feest,
en tevens maakt het geregeld bij de win
keliers heel wat goed van andere slechte
tijden; ik hoop van harte dat dit voor onze
collega's ook dit jaar het geval mag wezen;
een beetje geluk is in onzen tijd geen over
bodige zegenwenscli. Dat zie je weer aan
onzen nieuwen burgemeester; wel, me lieve
menschen, als ik bijgeloovig was en aan
voorteekenen hechtte, dan zou ik zonder
eenigen twijfel bang worden voor een ge
lukkige loopbaan als burgemeester van Jhr.
Sandbergl Verbeeld u: op den avond dat
hij afscheid neemt van zijn oude gemeente
blijft er onder het feestmaal dat hij de au
toriteiten van die gemeente aanbiedt, een
van de heeren plotseling dood in het volle
feestgezelschapl En op den dag dat hij
de eerste raadszitting gaat presideeren in
de nieuwe gemeente waar hij als burgemees
ter is geroepen, sterft er wéér plotseling
een dergenen die tot de gemeentelijke au
toriteiten behooren, zoodat die eerste raads
zitting niet doorgaat 1 Bij geloovige lui schud
den het hoofd, toen ze dat hoorden, en za
gen er een leelijk voorteeken in. Nu, we
zullen het maar liever anders opnemen: voor
een ernstig. geloovig man als onze nieuwe
burgemeester is,zijn zulke voorvallen ernstige
waarschuwingen om te blijven volharden in
die goede en een goed magistraat waardige
gemoedsgesteldheid, die zich verried toen
Jonkheer Sandberg zijn eerste rede sprak
in de raadszaal: dat alleen van den Aller
hoogste, die leven en dood in Zijn hand
heelt, de zegen kan komen op het werk!
Wanneer dat vertrouwen altijd werd in het
oog gehouden door autoriteiten en stadsbe
stuurders, wat zou ons stedelijk bestuur
veel christelijker worden dan het isl In dit
verband mag ik zeker ook wel aanroeren
de kwestie van de openbare leeszaal, die
zooveel stof heeft opgejaagd en in welke
zaak de artikelen die de Redactie van dit
blad schreef, zooveel belangstelling hebben
gewekt. Ik las deze week ergens, dat de
heeren pastoors van Breda een gezamelijk
schrijven per circulaire aan de Katholieke
inwoners dier stad hebben gericht, waarin
zij het artikel uit „Boekenschouw" dat in
onze „Nieuwe Haarl. Ct." is besproken, hun
parochianen als een waarschuwing tegen die
openbare leeszalen voorhouden. Ik mag ze
ker nog wel eens herinneren, dat „Boeken
schouw" het Roomsehe tijdschrift is dat
over het al of niet zedelooze, al of niet
schunnige, al of niet aanbevelenswaardige,
van nieuw© boeken geregeld mededeelingen
geeft. Welnu, dat tijdschrift noemde een
heele serie boeken, couranten en tijdschrif
ten op, die in de Haagsche Openbare lees
zaal voor iedereen ter lezing liggen en waar
onder er, spijt zedelijkheids wet en toezicht,
zijn die een dragonder aan het blozen bren
gen, om niet te spreken van de socialisti
sche gifproducten die men natuurlijk als
„neutraal" van opvatting, ook dient toe te
laten. De hemel beware ons voor zóó'n eta
blissement van stelselmatige vergiftiging der
gemoederen alhier. Want weet u hoe hot
gaat? Romannetjes zijn de lokmiddelen, die
worden het meeste gelezen, en daar komt
de jeugd vooral op af. En als ze eenmaal
den loop hebben naar zoo'n inrichting, grij
pen ze naar de kranten en boeken die er
liggen, vanzelf! Een excuus dat ik onlangs
uit den mond van een christelijk man, die
totnogtoe steeds een voorstander is geweest
van Openbare Leeszalen, tot mijn verbazing
vernam is dit: het goede is toch altijd
wel zoo Krachtig, dat het 't kwaad kan
weerstreven en opheffen. En als er dan
kwade dingen ter lezing liggen in zoo'n
openbare leeszaal, dan moeten wij daarte
genover maken, dat er ook goede boeken en
kranten en tijdschriften zijn. Accoord, van
Putten, met het laatste, maar met het eer
ste ga ik absoluut en heelemaal niet ac
coord. Want die meneer vergat dat de na
tuur van den mensch, door de erfzonde im
mers, al vanzelf geneigd is tot het kwaad,
en dat zonder Gods bijzondere genade de
mensch dus ook geneigd is, het kwade te
nemen, en... het goede te laten liggen.
En dan heb je dus iemand, die vergift slikt,
en het tegengift dat er zorgvuldig bij ge
legd is, stilletjes liggen laatl Maar in deze
beeldspraak doorgaande: is het nu toch ei
genlijk ook niet al te gek, dat we willens
en wetens vergif zouden neerleggen in het
publiek, voor iedereen, zoodat iedereen er
aan kan komen, ook al leggen we er zorg
vuldig een pakje tegengift naast? Voor de
pokken laat men zich inenten, uit voorzorg;
als er cholera in de buurt is, wordt
alles ontsmet, als er een kind een be
smettelijke ziekte heeft, moet er een plak-
briefje boven de deur, en mogen de andere
kinderen niet naar school, om anderen niet
„aan te steken", en terwiji men düs
over de gezondheid van het lichaam zoo
zorgvuldig waakt en toeziet, zou men heele
maal zonder éénige voorzorg de gezondheid
van de ziel laten, of erger nog, de dingen
die de ziel cn de reinheid van gemoed won
den en hesmetten kunnen, open en bloot
neerleggen voor iedereen?,.. Wat is dat
voor een dwaasheid ofmisdadigheid
Neen, ik hoop maar, dat het katholieke
volk van Haarlem althans tegen die prac-
tijken zijn protest zal laten hooren: waar
blijven, zoo ben ik geneigd te vragen, onzai
katholieke vereenigingen, die toch zoo noo
dig hun steun konden geven door een pro-
testbetooging of protestmoties tegen een zoo
noodlottig besluit voor veler zieleheil? In
onze krant werd door de redactie onlangs
gevraagd: wie bindt de kat de bel aan? Dit
natuurlijk, opdat de „Nieuwe Haarl." in de
campagne die zij tegen de verderfelijke i
Openbare Leeszaal-plannen heeft onderno
men, niet schijnbaar alleen zou staan: zulk
een o p e n 1 ij k e steun geeft relief. Ik vraag
het hier nóg eens, en ik doe tevens een
beroep op de Christelijke en geloovig-pro-
testantsche kringen, om oveneens openlijk
van hun stemming te laten blijken. Zulk
een algemeen protest tegen een peperduro,
onnoodige en daarenboven nog zeer schadej
lijke instelling zal niet minder, dan indruk-;
wekkend worden!
10 NOVEMBER, b