DAGBLAD voor NOORDÏen ZUID-HOLLAND. AUCIMH08 JDSEPHNS GALLIER STADSNIEUWS. Hindephuisvest 29-31-33, HaaHem EERSTE BLAD. N.V. HET H&AFilEKBE ASS'JRUIÏÏIE EN CÖMSslEKANTQÜii. 1H AAR DAG 3 FEBRUARI 1913 37ste Jaargang io. SOSt' Bureaux van Redactie en Administratie Intercommunaal Telefoonnummer I426a Bit nummer Itwese bladen. bestaat uit Zaligheid in den Heer! Haarlemsche Alledagjes Ho. 785. ll ABONNEMENTSPRIJS» Per 8 maanden voor Haarlem 1,35 Voor de plaatsen, waar een agent ia gevestigd (kom (Ter gem) -1.35 Voor de overige plaatsen in Nederland franeo per post 1.80 Afzonderlijke nummers 0.03 PRIJS DEB ADVERTENTISN» Van 1—8 regels 60 cent (contant 50 cent). Iedere regel meer 10 et. Buiten Haarlem en de Agentschappen 15 et per regel Bui toni 20 ct. Dienstaanbiedingen 25 ct. (6 regels), driemaal voor 50 ct contant). IflIO Alle betalende abonnë's op dit blad, die in Keï bezit eener verzekeringspoli* *Sn, sQa volgens 9e bepalingen op de polissen vermeid, tegen ongelukken verzekerd voor» GULDEN bij levenslange ongel* scbikthoid tot werken. 400 GULDEN bü overlijden. 300 GULDEN bö verlies van een hand of voet. GULDEN bü verlies van één oog; 100 GULDEN bij verlies van één duim. SULDEN bU verlies van één wijsvinger. 15 GULDEN bU verlies van één anderen - vinger. De nltkcerlng dezer bedragen wordt gegarandeerd door de Maatschappij „Hollandsche Algemeen» Verzekeringsbank" te Schiedam. AGENDA. 4 Februari. Gebouw St. Bavo R. K. Volksbond Bestuur Timmerlieden. Bestuur Schilders, Bioscoop Union: Parsifal. Schouwburg Jansweg 8 uur Czaar en Timmerman. Soeieteit „Vereeniging" 8 uur Haarlemsche Baohvereeniging: Vijfde Con cert. Groote Kerk 1—2 uur Orgelbe- speling door den heer Louis Robert (Ziepro gramma onder Stadsnieuws). Kathedrale Kerk 8 uur Cursus iu de Katholieke Geloofs- en Zedeleer. (Zie Stadsnieuws). 'S'< B i o s c o o p-t h e a ter Groote Markt Voorstellingen. A p o 11 o-t h e a t e r Bartel jorisstraat Voorstellingen. Teylers Museum Tentoonstelling- van moderne aquarellen. Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79). Geopend eiken dag van 10—5 uur, tegen betaling van 25 cents. Uitgezonderd Zaterda gen en R. K. Feestdagen. ziel van vreugde vervuld. Hoe zou het ook an- woordelijkheid zij daardoor op zich nemenom- j Zondag Quinquagesima in alle tot ons Bisdom ders kunnen zijn? Immers, de blijdschap wordt dat van hun goedkeuring zal afhangen, of niet A" 1A~ A~ 111~" door den Apostel genoemd onder de vruchten menigeen, die anders zich niet in den schouw- van den H. Geest, en dus moet ook degene die burg zou hebben gewaagd, er nu zal heengaan, het meest vervuld is van den H. Geest, en die zijne ziel het meest ontvankelijk maakt voor de werking van den H. Geest, het meest genieten van die vrucht des H. Geestes, van de blijd schap. Nog sterker drukt de Apostel zich uit in zijn brief aan de Romeinen, waar hij zegt, dat het rijk Gods is: gerechtigheid, vrede en blijd schap in den H. Geest, d. w. z. dat God in ons heerscht, dus dat de heiligheid bestaat ia ge rechtigheid en vrede en in die heilige blijdschap, welke Gods Geèst in ons uitwerkt. Dit zullen wij begrijpen, wanneer wij de vraag beantwoor den, wat eigenlijk vreugde of blijdschap is. Vreugde toch is de voldoening, die wij onder vinden bij het bezit van hetgeen wij als iets goeds liefhebben. De H. Thomas van Aquine zegt dan ook van de liefde, dat uit haar volgt èn be geerte èn vreugde: begeerte wanneer wij nog niet bezitten wat wij liefhebben, vreugde wan neer wij het wel bezitten. Derhalve wie God boven alles lief heeft, zal God boven alles be- geeren, en zal zich boven alles in de vriend schap en de vereeniging met God boven alles verheugen; daarom zingt de H. Kerk in hare hymnen: „Jesu dulcedo cordiumexcedens omne gaudium et omne desiderium: Jesus zoet heid der harten, die alle vreugde en alle be- eerte te boven gaat," omdat zij, als de heilige Het bestuur der R. K. Polit Propaganda- club houdt eiken avond van 810 uur zitting ill St. Bavo (Smedestraat) tot het eeven van inlichtingen voor plaatsing op de kiezerslijst. «mes en misschien van hun afkeuring, omdat daar door verderfelijke voorstellingen worden bekend gemaakt aan zwakke zielen, die zich maar al te zeer voelen aangetrokken om te zien en te hooren wat juist zij allerminst zien en hooren moesten. Wfj hebben den indruk gekregen Wij verhelen dit hier niet dat hier en daar die verantwoordelijkheid niet genoeg wordt gevoeld. De hier besproken vermaken zijn wel de voor naamste, waartegen Wij met nadruk moeten optreden, maar B. G. gij weet het trouwens zeiven ook wel de eenige zijn het niet. Aller lei leesten, tot zelfs huiselijke feesten kunnen, wanneer de aanleggers ervan niet uiterst waak zaam zijn, zoo gemakkelijk werkelijke gevaren worden voor hen, die eraan deelnemen; en op menig feest is dan ook de duivel die zielen moordenaar de meest blijde feesteling. Nog heden ten dage zou de H. Petrus Chrysologus, die in zijn preeken zoo krachtig optrad tegen zekere feesten, welke gevierd werden met ver kleeding en dansen, kunnen en moeten zeggen: „qui jocari voluerit cum diabolo, non poterit gaudere cum Christo; die schertsen wil met den duivel, kan zich niet verheugen met Christus." Doch genoeg hiervan; het zou toch wel diep treurig zijn, als het na zooveel eeuwen van door de genade Gods en de gunst van den Apostolischen Stoel, BISSCHOP VAN HAARLEM, Assistent-Bisschop bij den Pauselijken troon, aan da Geestelijkheid en üeGeloovigen van ons Bisdom, Reeds nieermalen, B. G., hebben wij u in onze Vastenbrieven gewezen op de voornaamste oor zaken, waardoor de ware christelijke geest, het ware Katholiek leven bij zoovelen onzer ver flauwde; dezen keer zullen Wij u spreken over een der gevolgen van die verflauwing, een ge volg dat door een natuurlijke wisselwerking weer oorzaak wordt van nog grootere verflauwing, ja zelfs bij velen reeds oorzaak werd dat het christelijk geloofsleven geheel en al verloren ging, nl. over de ongeregelde zucht naar ver maken, het onbeteugelde najagen van genoe gens. Allereerst echter moeten Wij, om niet verkeerd begrepen te worden, wijzen op het groote onder scheid dat er bestaat tusschen vreugde of blijd schap en wat men gewoonlijk genoegen of ver maken noemt. Dit onderscheid te maken is daar om van zoo groot belang, omdat de menschelijke ziel behoefte heeft aan vreugde, en degenen, die ofwel ongeoorloofde ofwel geoorloofde vermaken op ongeregelde wijze najagen, zich gewoonlijk op die behoefte der menschelijke ziel beroepen te hunner verontschuldiging of te hunner zelf misleiding. „We behoeven," (zoo zeggen zij) „toch niet altijd treurig of ernstig te zijn, wij „mogen ons toch wel eens van tijd tot tijd aan „de vreugde overgeven." Zeker, B'. G. mogen wij dit, ja zelfs met alleen van tijd tot tijd, maar voortdurend; „verheugt u in den Heer altijd, „ik herhaal u," zoo spreekt de Apostel Pau- lus in zijn brief aan de Philippensen en hij haalt op een andere plaats in zijn brieven zijn eigen voorbeeld aan, als hij schrijft: „ik vloei over van blijdschap." En dit deed hij niet alleen in oogenblikken, waarop hij zich eens ontspannen wilde, maar in de ernstigste oogenblikken zijns' levens: „ik vloei over van blijdschap bij al onze; verdrukking," zoo schrijft Hij aan de Corin- thiers. Die behoefte aan vreugde hebben ook alle hei- tigen gevoeld, en waarlijk niet de heiligen zijn jet, die door woord of voorbeeld tegen die. be- floeffe der ziel zijn opgetreden; integendeel hoe ueiiiger zij waren, zooveel te meer was hunne ruid van Jesus niets meer bemint dan haar christendom nog moest gaan als in den heiden- oddelijken bruidegom; daarom ook riep de H. "~1 1:;J ■emardus in dichterlijke vervoering uit: „Jesus mei iu ore, in aure melos, in corde jubilus: Je sus is honig in mijn mond, zang in mijn ge hoor, en jubel in mijn hart." Maar dan zien wij ook aanstonds, dat wie verflauwt in zijn godsdienstig leven en dus in zijn liefde tot God, als een noodzakelijk gevolg van die verflauwing naar iets anders wat niet tot God kan worden teruggebracht, zal gaan begeeren en daarin zijn vreugde zal gaan zoeken. Hier hebben wij inderdaad een juisten maat staf om onze verhouding tot God af te meten": wordt voor ons een godsdienstig leven een droe vige plicht, waaraan wij ons, zooveel als wij slechts durven, onttrekken, dan is onze liefde tot God al zeer verflauwd en gaan wij nog een j schrede verder, zoodat wij bij voorkeur verlangen naar en onze vreugde zoeken in zaken die voor ons een gevaar zijn om Gods vriendschap te verliezen en onze ziel te bezondigen, dan kunnen schen tijd, dat er geen feest en geen feestvreugde mogelijk ware zonder zonde of althans zonder gevaar voor zonde; en wanneer dat alles waar werd, danja dan waren wij weer in het heidendom teruggezonken en moest de wereld opnieuw tot Christus worden bekeerd. Opnieuw tot Christus bekeerd! Dit woord B. G. treft Mij terwijl ik het schijf, meer dan ik had voorzienhet gelijkt zoo wonderwel op de leuze waarmede onze 'thans regeerende Paus zich bij zijn eerste optreden aan ons voorstelde: omnia instaurare in Christo, alles herstellen in Christus. Ook Hij heeft dus in de wereld weer veel heidendom opgemerkt, anders had hij dat woord van den Apostel: „Opnieuw terug naar „Christus" niet moeten spreken. Geve de goede God dat het ons aller leuze worde, allereerst voor ons zeiven, maar vervolgens ook voor onze geheele omgeving dat wij voortaan onze vreug de er in vinden, en er een voortdurend feest van maken, heilig te leven en met Christus vereenigd wij toch moeilijk ons zeiven wijs maken, dat de te blijven door de genadeen dat dan deze onze 11' nfrl O DrtiJn nn/v in Ann UnnnnnLi. nnl.nn ni J«1 irfnn /v/-1n a nnninlnUilr tlfPl'Izo ..11-1 liefde Gods nog in ons heerscht, zeker niet dat de liefde Gods in ons zal blijven heerschen. De genoegens en vermaken dus die wij zoeken, wijzen ons met een onmiskenbare juistheid aan of wij God dan wel de wereld tegenover God begeeren, of wij in God dan wel buiten Hem onze vreugde vinden, met andere woorden of v/ij God dan wel de wereld beminnen. Welnu, B. G. leggen wij ons zeiven dezen maatstaf eens aanmoeten wij dan niet de ge volgtrekking maken, dat ook onder ons zoo- Velen maar al te zeer in de liefde Gods zijn verflauwd; moeten wij ons dan nog verwonde- vreugde aanstekelijk werke op allen met wie wij omgaan, zoodat allen van ons leeren dat de ware vreugde, de vreugde die met geen bitterheid van wroeging is vermengd, zooals de zondige ver maken altoos zijn, de vreugde die nooit behoeft te eindigen, alleen die blijdschap is welke voort komt uit de liefde tot God en de vrucht is van den H. Geest. Het is altijd de gewoonte geweest van goede Katholieken, dat zij in den vastentijd, waarin op bijzondere wijze het bitter lijden en. sterven van onzen Verlosser wordt herdacht, zicli ont houden van alle feestelijkheden en van allerlei behoorende kerken, alsmede in de kapellen waar over een Rector is aangesteld, op de gebruike lijke wijze worden voorgelezen. Gegeven te Haarlem, den 28n Januari 1013. t AUGUSTINUS JOSEPHUS, Bisschop van Haarlem. Op last van Z. D. Hoogwaardigheid, H. A. TH. VAN DAM, Secretaris. ren, dat zoovelen helaas! ook onder ons Godsoverigens ook geoorloofde vermakelijkheden. Wij liefde verliezen en ophouden als ware Christenen te leven? wat toch zijn de genoegens, die thans zoozeer worden gezocht? Dat zijn vooreerst het lezen van die zoogenaamde mooie boeken, waar in van het begin tot het eind die voor ons zoo gevaarlijke zinnelijkheid wordt geprikkeld; waar in een beschrijving en een" schildering, in de schitterendste kleuren, van het leven wordt gegeven, als ware dit niet anders dan een wee- kelijk verkeer tusschen menschen van verschil lende kunne. Het behoeft toch wel geen betoog, dat wie dergelijke lectuur zoo schoon vindt, de bekoringen tegen de engelachtige deugd in zich vertrouwen natuurlijk, dat al onze gcloovigen zich aan die heilige gewoonte trouw zullen houden; dat zij met meer dan gewonen ijver al hunne godsdienstige verplichtingen zullen ver vullen, ock den plicht van versterving, die de H. Kerk in dien tijd van hen vraagt, én dat zij op die wijze zich nauwer dan anders met God zullen vereenigen; en dat vertrouwen spreken Wij bij deze gelegenheid uit met de woorden van den Psalmist: „gustate et videte quoniam sua- vis est Dominus, proeft en ziet, dat de Heer zoet is"; ondervindt zelf, hoe de reine vreugde, - v; -■ - <=.-dat men leeft in de vriendschap met God, de zeiven opwekt, en straks als de verleiding in ware vreugde is, en dat, hoe nauwer men met werkelijkheid optreedt, al zeer zwak zal staan'God vereenigd leeft, zoo veel te grooter de tegenover een kwaad, waartegen onze toch reeds i vreugde wordt, die ons har verblijdt. Het lijdt j heer Fibbe Jr., Kruisstraat, zoo ten booze geneigde natuur geen enkel ver- !geen twijfel, of gij zult dan aan het einde van weermiddel missen kan, terwijl hij niet zonder!de Vasten moeten erkennen, dat het zelfs on vermetel vertrouwen er op kan rekenen, dat God j danks de verstervingen een aangename tijd was hem wel zal helpen door een buitengewone ge- en dagen van zalig geluk,,omdat gij zult onder- nade, die hij zichzelven onwaardig heeft ge- vonden hebben, dat alleen God met zijne door rtinolrl rl/\A1- «aiaI. J<a 1J1 1 I 1 ii i - i HET, BIOSCOOP-GEVAAR. In Sep Haag heeft zich, zooals reeds te Nijmegen heb geval was, en misschien ook nog op andere plaatsen, een gemengde com missie gevormd van hoogstaande Christelijke mannen, .waaronder een Katholiek geestelij;- ke, een predikant enz. die zich aandient ais: contröle-commissie voor het keuren der bios coopfilms. Ba bioscopen, die er prijs op stellen dat zo als niet-aanstootelijk, niet-prikkelend, niet- immoreal bekend zullen staan, stellen zich onder de „keuring" van deze oommissie, en reeds vernamen wij, dat het aantal der bioscopen die gaarne zulk een keuring wen- schen, zeer groot is. Voor grootere steden lijkt ons zulk een oommissie inderdaad do beste en nuttigste Wijze van handelen. Zeker véél beter zooals wij al herhaaldelijk hebben gezegd dan het oprichten van n'i e u w e biosco pen (zij het dam ook met te voren goedgekeur de films) naast de reeds bestaande! Laat men toch het kwaad niet nog verder uitbreiden dan het reeds op zichzelf voort woekert: de Vastenbrief van Mgr. Callier ia ook op dit punt welsprekend en afdoend! Wat Haarlem betreft: het is nog immer onze meening, dat niet het oprichten van nieuwe bioscopen onzerzijds het kwaad dat de slechte bioscopen doen zal verminderen, maar dat ook hier een controle-commissie het best zal .werken. Te meer, omdat de groote bioscopen te dezer stede reeds vrijwel ge regeld een zeer nauwlettend toezicht hou den op de films. Wij hopen, dat het te ©eniger tijd ook hier tot de stichting van zulk een commissie komt: gemakkelijk is dat niet, ën de taak der commissieleden, die ernstig moet worden op gevat, is zwaar en belastend. Maar door de medewerking van alle goed- gezinden zal het óók hier, als men goed wil, kunnen gelukken, en veel kwaad kan er door voorkomen worden. „DE KATHOLIEKE KRING". Z. D. H. Mgr. Callier heeft de Statuten van de R.K. Jongeliedenvereeniging „De Katholieke Kring" te dezer stede goedge keurd en tot Adviseur van deze vereeni ging benoemd Jen .WelEerw. Pater Camina- da, O. F. M. Door deze bisschoppelijke goedkeuring is „De Katholieke Kring" nu definitief gewor den de aangewezen vereeniging voor onze Katholieke jongelieden uit den Middenstand Volgens de Statuten van de vereeniging is niet genoegen en pleizier, het eenig doel der .vereeniging, (loch zal men ook' met zaken van Jioogere orde en meer waarde zich bezig houden: als oefening voor en ter inleiding tot het werkzaam-sociale leven is deze vereeniging tevens bedoeld en hoopt zij te werken. Voorzitte rder vereeniging is deheerMuy- Iaert Jr., Barteljorisstraat, secretaris de maakt door niet te luisteren naar de vreeswek- de wereld niet te geven goede gaven alle be kende vermaning van dienzelfden God, dat wie geerte vervult, „qui replet in bonis desiderium het gevaar bemmt, in dat gevaar zal vergaan.'tuum"; en moogt gij dan door die ondervinding Hetzelfde moet gezegd worden, maar met nog geleerd, ook in uw verderen levenstijd uwe veel meer reden van de tooneelvoorstellingen; vreugde zoeken in Hem, die u allen eenmaal inet nog veel meer reden zeggen Wij, omdat naar Wij hopen, zal uitnoodigen om in te gaan, daar niet zooals in het boek alleen tot den geest en dan voor altoos, in de vreugde des Heeren. maar tegelijkertijd èn tot den geest èn tot dej Laten wij daarvoor ook bidden, veel bidden gevaarlijkste zintuigenhet gehoor en het ge-j vooral in de aanstaande dagen van boetvaar- zicnt wordt gesproken. Daar in die tooneelvoor- j digheiddan mogen Wij er op rekenen, dat wij stellingen vooral wordt de zielemoord in hetde genade, welke voor die geestelijke vemieu- groot bedreven; en nu door een nieuwe vinding,1 wing noodig is, zeker zullen verkrijgen.- Immers de bioscope, die voorstellingen, gelijk het ga-1 volgens het woord der H. Schrift zijn ons gebed schrift door de boekdrukkunst, kunnen verme- en Gods barmhartigheid onafscheidelijk verbon- nigvuldigd worden en voor ieder tot zelfs voorden en is het gebed goed en krachtig, als het kinderen worden toegankelijk gemaakt, nu be-gepaard gaat met vasten. Daarom zijn Wij dan dreigt ons inderdaad een zondvloed van zeden-ook gewoon, alle behoeften van de H. Kerk en bederf; want het is treurig dit te moeten zeg-van ons Vaderland dringend in uwe gebeden gen, maar 't schijnt niet te kunnen worden aan te bevelen, wanneer die tijd van boetvaar- ontkend, dat het tooneel bijna niets anders te digheid en van genade nadert. Bidt dan ook zien geeft dan wat wij maar met een zeer zwak voor al uw geestelijke en wereldlijke overheden, woord ^„gewaagd" zullen noemen, zoodat een voor onzen H. Vader den Paus, die zoo gaarne goed Katholiek wil hij dat blijven bijna de geheele wereld in Christus vernieuwd zou nooit zich dit vermaak kan gunnen, en zeker zien, voor H. M. onze geliefde Koningin, die nooit, als hij niet vooraf weet, dat het op te lang moge heerschen over een heilig volk, voor voeren spel zonder gevaar voor de zeden is. haar en heel haar Koninklijk huis, en vergeet Daarom vermanen Wij hier tévens degenen die ook ons niet in uwe gebeden, gelijk Wij in ons van de tooneelvoorstellingen verslag geven, dat dagelijksch gebed ook uwer indachtig zijn. DE STRIJDWIJZE VAN DE „LIBERALE CONCENTRATIE". Dc „liberale concentratie" te dezer stede heeft het oirbaar geacht, ter meerdere glo rie en ondersteuning van haren candidaat in Juni c.s., een blaadje uit te geven, waar mee gratis een aantal onzer ingezetenen worden gelukkig gemaakt. Het dingetje heet „De Uitkijk", is zooveel van vorm als van inhoud minderwaardig, en doet wanhopige pogingen om liet libera lisme van Mr. Fock te „concentreeren" met het radicalisme dat met de sociaal-democra tie wil concurreeren. Wij kunnen onze ruimte beter besteden, dan met dit blaadje te gaan polemiseeren: mr. van Styrum en de zijnen zullen trou wens hun neus wel optrekken voor derge lijk geschrijf. ,Wii men een staaltje? Ziehier op hoe beschaafde, juiste en be zadigde wijze de liberale concentratie, blij kens „De Uitkijk", haar meening zegt: „Zoo was het dan ook te voorzien, dat de huidige regeering op onderwijsgebied niet veel tot stand zou brengen. Dat echter het tekort zoo groot zou zijn als nu gebleken is, zullen zelfs de ergste klerikale volksverdommers niet hebben durven hopen. Voor de verbetering van liet onderwijs is totaal niets gedaanEnzoovoorts. a0 De rest is óók zoo! 't Zijn de oude ia- zij wel moeten bedenken, hoe groote verant- Eu "zal dit ons herderlijk schrijven op den beitjes en machtspreuken die d« heeren êl- Directie E. BR A NT J ES. Oamstraat 27. Tei. Ziekte- en ongevallenverzekering. kander naschrijven, zoo' dat ze het op 't laatst zélf wel lijken te gelooven. Nog één staaltje geven we curiositeitshal- ve, van de o zoo beschaafde, goedonder legde en „argumenteerende" strijdwijze van deze heeren. 't Gaat natuurlijk over het gebed onzer kinderen, en ziellier hoe de liberalen te dezer stede daarover durven' spreken: „De zedepredikers en farizeeërs offe ren alles, zelfs de eer hunner kinderen op, als het op de aanbidding van den mammon aankomt. Hier in Haarlem heeft de katholieke kiesvereeniging het zelfs gewaagd aan de schoolbesturen te verzoeken de kinderen to doen bidden voor een goeden uitslag der verkiezingen, opdat ons land behoed blijve voor een ongodsdienstig bewind. Dat alias gebeurt mede onder leiding van den Kathol, drijver Heerkens Thijs- sen, |die Jmen vermoedelijk om zijn goed paedagogisch inzicht lid van de commissie van toezicht op het lager onderwijs heeft gemaakt. Zoo wordt in navolging van België het onschuldige kindergebed in de politieke strijd misbruikt. Salarisverlioogingen op groot© schaal benevens een flinke lintjes regen zullen nu wel spoedig volgen .Wij gelooven dat bij 'dit geschrijf en ge scheld van onbevoegde en opgeblazen schrijvertjes commentaar overbodig-is „WELDADIGHEID NAAR VERMOGEN". Van 25 December 1912—17 Januari 1913 i3 aan extra-giften ontvangen, f 1928.11, Van 18 Januari—31 Januari 1913: van J, O. W„ f 10. J. C. J.. G. R„ ieder f 5, J. J. S,, f 2.50, A. A. v. Z., f 2. Totaal f 1952.61. Van de 1500 kaarten zijn thans 185 terug ontvaaigen, 1315 kaarten ontbreken nog. 31 Januari 1912 was ontvangen f 2519.851/2, de ontvangst is dit jaar f 597.28i/s minder dan het vorige jaar. Wie helpt dat nadeelig ver schil te doen verdwijnen? Helpt ons! Zendl s.v.p. de ingevulde kaarten aan onzen Pen- ningmeester, den heer S. Grommelin, Sta ten Bolwerk, 5. In de maand Januari werd voor be- hoeftigen toegestaan: voor brood- en levens- middelen f 287.53; voor brandstoffen f 33.91- voor ligging- en kleedingstukken f 12.80; in geld f 791.68, totaal f 1125.92i/2. AANBESTEDING. Vrijdag werd te Velsen aanbesteed het le veren en stellen van een ijzeren afrastering om oen terrein, gelegen aan de Zuidzijde van het Noordzookanaal, ten Oosten van het stoompontveer te Velsen. Laagste inschrij ver was de heer Blom, te Haarlem, voor do som van f 1399. DE KAZERNESLOOT. Do kazernesloot bij de Cavaleriekazerne ïs gedempt, althans van af de poort tot aan de Kleverlaan. Hiermede is de weg kolossaal verbreed. Het wachten is nu alleen nog op het ijzeren hek. BEGIN VAN BRAND. Zaterdagmiddag ongeveer 4 uur ontstond een begin van brand bij den melkhandelaar, van K., in de Paul Krugerstraat. Terwijl do vrouw in den winkel was, waren de kinderen in de achterkamer aan het spelen met lu cifers en geraakte een kinderbedje in brand. De bovenbewoners zagen rook naar buiten gaan en maakten de vrouw er opmerkzaam op. Met eenige emmers water werd de brand gebluscht. DIEFSTAL. De winkelier J. D., wonende aan de Bar teljorisstraat, betrapte Zaterdagavond in zijn winkel twee jongens, die een das kaapten.1 Een der twee, J. N., 7 jaar oud, wonende in Poellaan, werd door de politie overgele verd. Het ventje verklaarde dat niet hij, maar zijn twaalfjarig broertje de das liad'j weggenomen. Deze laatste was gevlucht en' meldde zieh later op den avond te Amster dam aan bij de politie. Hij vroeg om naarj Haarlem getransporteerd te worden. Dit ge-' schiedde en zoo kwam liij bij de politie al hier terecht. Met een ernstige berisping werd hij aan zijn vader afgegeven. PROGRAMMA voor de orgelbespeling in de Groote- of St. Bavokerk alhier, op Dinsdag 4 Febr. a.s. des nam. van 12 uur, door den heer I.ouis Robert: 1. Praeludium b kl. t., J. S. Bach; 2a. Praeludium über den Choral Was Gott thut das ist wohl gethan, J. L. Krebs, (1713— 1780); 2b. Oonzert Fuge G gr. t, J. L. Krebs (1713—1780); 3. Sonate V, F. Mendelssohn.- Bartholdy, Ohoral, Andante een moto Al'e- gro Maestoso; 4. Interlude, Th. DuboV 5 Brière, Lefébure Wély; 6. Finale. Sam.' dé Lange.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1913 | | pagina 1