DAGBLAD voor NOORD- en ZUID-HOLLAND
kiïssJt. inn ««ma 5111 icn tii
-aast" mm dull' 100 111 rir
Voor onze Beoogd*. Vrouwen.
SLUO.
STADSNIEUWS.
Zaferdagavondpraatjes.
HiiBsiaplaiBiswest i§>3l-i3} Haaa»lem
Rijkssubsidie voor godsdienstonderwijs
bij tierhaSfnosoüderwijs ep iiz.
Sohoien.
SATERDAG 18 JULI 1813.
Bureaus van Retiaefiic en Administratie
IntercommunaaB Telefnonnumnfier I486»
Alle betalende ehnnnê'a e» dit blad, die is Kef bedt «ene? rerzekerlngspoiit *8n, xQu vclgew de bepalingen op de polissen vermeld, tegen ongelukken verzekerd voon
Dit nummer bestaat uit uijf bla
den lu. o. de Ofïiciëele Kerk
i ijs t en het G e 11 u s f r e e r d 2 o n-
dagsblad, in 8 bladzijden.
Een legende.
Haarlemsche Alledagjes Ho, 897.
ABONNEMENJTSPBIJSt
Fer a maanflea voor Haarlem 71.35
Voor de plaatsen, waar een agent Ja gerestlgd fkotn öer gem.) -135
Voor de overige plaatsen is Nederland franco per poet 1.89
Afzonderlijke nummere
PRIJS DER ADVERTENTRNi
Van 18 regels 60 eent (eontant 50 cent). Iedere regel meer 10 et.
Buiten Haarlem en de Agentschappen 15 et, per regel Buitent 20 et
Dienstaanbiedingen 25 et (6 regels), driemaal voor 50 et contant).
ISOi
in
3ULDËN bi)
verlies van
één
15
GULDEN bQ
verlies vaa
één anderen
vinastr.
öe nftkeerïng dezer Stdragea wordt gegarandeerd dót»* 3a M&^ise&appJS «Holf&adaeSe Algetneena VorEekerlngsbank*' lebisdam.
AGENDA. 20 Juli.
Gebouw St. Bavo R. K. Volksbond
4 nnr Vergadering St. Joseph.
lu den Hout 2'A uur Haarlems
Muziekkorps. Concert.
Sociëteit „Trou moet BI ij eken"
SK uur Concertvereén. Haarl. Muziekkorps
Concert.
Zweminrichting Houtvaart half
één Zwemfeest door de Haarl. Onderw.
Zwemcluh.
Café Rusthoek Bloemendaal Ma
tinee en Avondconcert.
AGENDA.
'hili.
Gebouw St. Bavo R. K. Volksbond
Ondersteuningsfonds. Vergadering Schoen
makers.
Brongebouw 8 uur Haarl. Mu
ziekkorps. Concert.
Teylers Museum Tentoonstelling
Etsen van Rembrandt.
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat
79). Geopend eiken dag van 10—5 uur, tegen
betaling van 25 cents. Uitgezonderd Zaterda
gen en R. K. Feestdagen.
Eiken dag.
Hotel Duin en Daal Bloemendaal
Matinée van 3—5 en Avondconcert van
810 uur.
Sch ouwburg Ja ns weg Bioscoop-
exploitatie Eferm. Smits. Voorstellingen.
Apollo-theater Bartel jorisstraat
Voorstellingen.
Bioscope-theater Groote Markt
Voorstellingen.
Leest men „Het Volk" of alle sociaal-de
mocratische plaatselijke blaadjes, dan Wordt
men als vanzelf gesuggereerd door de vier
maal. of zevenmaal in elk nummer uitdruk
kelijk voorkomende betuiging dat „het al
gemeen kiesrecht" de inzet is geweest van
den verkiezingsstrijd, dat „het algemeen
kiesrecht" blijkbaar door het kiezersvolk nu
als noodzakelijk is aangewezen, dat heel Ne
derland (op een stuk of jvat dompers van
de coalitie na) naar het algemeen kiesrecht
snakt.
Het nieuwe ministerie zal „algemeen
kiesrecht-ministerie" moeten heeten, voor
„algemeen kiesrecht" werkt nu iedereen aan
den linkschen kant, zoo wordt het er
voorgesteld.
En zoowaar: de liberale partij blijkens
haar organen raakt óók al onder die sug
gestie.
Lat én wij van onzen kant toch die legen
de niet steunen!
Wie nuchter de zaken beziet, weet heel
goed, dat over „algemeen kiesrecht" de strijd
heelemaal niet heeft geloopen!
Vóór of tegen. Rome, voor of tegen de
Tariefwet, dat waren de groote leuzen
waarmee het volk is opgeschrikt en opge
jaagd, en waarmee van links liberaal en
protestant en socialist te hoop liep.
De protestanten van het genre-Quast, de
papenhaters van het soort-Tideman hebben
in verschillende districten net precies den
doorslag gegeven, en zóó is nu links geko
men aan een meerderheid van 55 leden.
Maar „algemeen kiesrecht" als de strijd
leuze 1 Wel, drie kwart van de kiezers heeft
er niet aan gedacht!
En nii, nu dank zij de Anti-tariefwet-ka-
halen en de Rome-h e t z e de socialisten de
lakens kunnen uitdeelen, willen ze ons wijs
maken dat het Nederlandsche volk in meer
derheid „snakt" naar' „algemeen kiesrecht'"?
En dat het daarom socialisten heeft ge-
isteimd?
Och kom!
Het is een legende, die men nn kunstma
tig kweekt.
Maar waar wij niet aan meedoen.
Over algemeen kiesrecht willen we later
graag eens spreken. Maar deze verkiezin
gen hebben daaromtrent géén uitspraak ge
daan, en een Ministerie dat steunend op de
uitspraak der Juni-stembus zich het „alge
meen kiesrecht-ministerie" noemt, steunt op
een legende of om het duidelijker te zeg
gen op een logen!
Uit deze ministerieels aanschrijving blijkt de onderwerpen die daarin behandeld werden, zijn
dus, dat de schoolopzieners ten onrechte een j praetisch en logisch elkaar opvolgend, de draad
j machtiging om Godsdienstonderwijs te geven die erin doorloopt is rechtgeweven en duidelijk
hij het herhal ingson der wij s op de Biz. Lagere te volgen, do „richting" waarin door onze
Schelen zouden weigeren, ten onrechte dus j medewerkster gewerkt wordt, is zonder voor-
eventueel een Rijkssubsidie zouden onmogelijk j behoud die welke het Hoogw. Episcopaat als de
maken, als zij niet om reden van ongeschikt- juiste aanwees.
beid des leeraars, maar alléén omdat 't vak i En daarenboven mag zonder gevaar voor
„godsdienstonderwijs" heet, hun toestemming i tegenspraak getuigd worden v,an den aanee-
niet laten volgen. namen, smakelijken vorm dezer opstellen, van
Daar er omtrent deze zaak door sommige de menschkundig-paedagogische wijze, waarop
schoolbesturen geklaagd is, mag dé opval)»,
ting en beslissing van den Minister in dezen
wel algemeen bekend worden, en met dat
doel geven wij er hier dan ook publiciteit
aan. Wien het aangaat, hij doe er zijn voor
deel medé.
Het is bekend, dat op de bizondere lagere
sohoien herhalingsondorwijs óók kan gege
ven worden en dat zal vaak gebeuren
in vakken, waarvoor geen wettelijke ak
ten van bekwaamheid zijn te verkrijgen.
E[n ook voor ;het herhalingsonderwijs in
dieze vakken wordt door het Rijk subsidie
verleend, wanneer het tenminste wordt ge
geven door onderwijzers of leeraren, benoemd
na machtiging van den schoolopziener.
Er zijn echter zoo jg nu gebleken
schoolopzieners in don lande gewleest, dié
deze machtiging weigerden voor de benoe
ming van onderwijzers of leeraren in het
godsdienstonderwijs. Zij achtten dit
vak niet overeenkomstig de wet en niet in
aanmerking komende voor Rijks-subsidie.
Van hoe groot belang de beslissing over
zulk een opvatting is voor onze katholieke
bizondere scholen, waar bij herhalingsonder
wijs aan het godsdienstonderwijs een niet ge
ringe plaats wordt ingeruimd, behoeven wij
wel niet te zeggen
Daarom is het van gewicht, dat algemeen
bekend wonde de meening van den Minister
van Binnenlandsohe Zaken in dezen, die het
met de opvatting als zou voor godsdienstonder
wijs géén Rijks-subsidie kunnen worden gege
ven, absoluut niet eens is!
Integendeel: blijkens een onlangs uitge
vaardigde ministerieele aanschrijving wordt
een weigering van de subsidie voor het vak
godsdienstonderwijs in strijd geacht met de
bedoeling der wet. Als de onderwijzer of
leeraar die bij het herhalingsonderwijs, een
of ander vak doceert, maar be
kwaam is in dat vak ter. beoordeeling van den
schoolopziener, dan moet de machtiging ver
leend, terwijl de schoolhoofden in de keuze
dier vakken vrij blijven, behoudens het recht
van Gedeputeerde Staten, om in eerste instan
tie eventueel daarover te beslissen.
Onze Roomsche vrouwen,
Vrouw en gezin. De Roomsche
Vrouwenbond voor allen. Losse
opstellen door Corry Uytendoorn.
Bij de R. Boekcentrale, Am
sterdam.
Corry Uytendoorn is de schrijfster van de
wekelijksche feuilletons „Voor do Roomsche
Vrouw" in onze courant. Haar „losse opstel
len" zijn dus bij onze lezers, en lezeressen voor
al, bekend, want de serie „Onze Room
sche Vrouwen" waarvan 't eerste deeltje
dat hierboven is genoemd voor ons ligt, zijn
niet anders dan die wekelijksche bijdragen in
de „Nieuwe Haarl. Ct.", naar boekvorm-eiseh
en met gebruikmaking van wat op dat gebied
nog mocht zijn voorgevallen en verschenen,
bijgewerkt en aangevuld.
En nu de uitgever ons een becordeeling
vraagt van dit met pakkend titelblad (door G.
Westermann geteekend) verschenen eerste
boekje van een serie die heel wat belooft, staan
wij voor een gemakkelijke taak!
Immers, hoe hoogelijk wij de bijdragen „Voor
de Roomsche Vrouw" waardeurenis bekend.
Toen het bekend wesd, dat de katholieke vrou
wen in Nederland aan een afzonderlijke sociale
organisatie gingen denken, en toen het Hoog
waardig Episcopaat zich uitsprak en den vorm
aangaf voor die organisatie, hebben wij dadelijk
het initiatief genomen om een alleszins be
kwaam en deskundig schrijfster met een
rubriek „Voor de Vrouwen", geheel werkende
naar den geest der groeiende organisatie en
naar den wil der Hoogw. Bisschoppen, in ons
blad te belasten.
Wij waren zoo gelukkig, mej. Corry Uyten
doorn daarvoor bereid te vinden en de groeien
de belangstelling onzer lezeressen en de groote
waardeering die zij ten opzichte dezer opstellen
aan den dag leggen, de voortdurende aan
dacht ook die door de geestelijkheid en de
voormannen der sociale beweging aan deze ru
briek, zoo voortreffelijk geredigeerd, wordt
gewijd, hebben ons ervan overtuigd dat wij een
goed werk deden en datde medewerking dezer
alleszins bekwame schrijfster voor de katho
lieke vrouwenbeweging in onzen kring wer
kelijk nut heeft.
Trouwens: dat Haarlem een der eerste
plaatsen was waar een R. K. Vrouwenbond
is gesticht, is overduidelijk eeu gevolg geweest
de schrijfster hare hoofdpunten ontwikkelt.
Nu wij dan in brochurevorm de eerste opstel
len van de reeks aan elkander aansluitende
artikelen weer terugvinden, nog „bewerkt" en
aangevuld en geschikt gemaakt voor een lees
bare handleiding, nu kunnen wij niet anders
dan een warme aanbeveling schrijven.
Met ware voldoening en ook met bewon
dering voor den scherpen blik der schrijfster
hebben wij deze bladzijden weer eens doorge
lezen en de talrijke lessen, die onze Roomsche
vrouwen (en mannen!) in die opstellen op elke
bladzijde als liet ware vinden gegeven, instem
mend weer gevolgd.
Men klaagt in onzen tijd wel eens over
gebrek aan echt-Roomsche sociale lectuur voor
onze vrouwen: welnu, in dit en volgende bro
chures vindt de katholieke vrouw en het katho
lieke meisje van eiken stand precies wat
noodig heeft voor het sociale en openbare leven
van onzen tijd, waarin de vrouw een taak te
vervullen heeft, en óók voor 't huiselijke optre
den in het gezin, dat zich immers harmonisch,
naar de roeping en bestemming der katholieke
vrouw, aan een openbaar optreden en werken
voor anderen dan de haren, moet aansluiten.
Het doet ons groot genoegen diat de, door
paeda gogen en deskundigen op dit stuk zoo
voortreffelijk beoordeelde opstellen vian Corry
Uytendoorn nu in zooveler handen kunnen,
komen ook buiten onzen lezerskring: de R. K.
Boe k-C «ntrale deed er goed aan, die te
verzamelen in zoo aangenamen boekvorm,
tevens onder het bereik ze stellend van een
ieder.
Maar ook onze lezeressen en lezers die de
sociale ontwikkeling van de Roomsche vrou
wenbeweging volgens de goede en deugdelijk
al gebleken, door de geestelijke Overheid goed
gekeurde lijn nader willen volgen, zullen deze
verzameling van de feuilletons „Voor de
Roomsche Vrouw" met onverdeeld genoegen
hier zien aangekondigd. Wij zijn er zeker van
dat ze in onze stad en omgeving nu op veler
boekenrekje een vaste plaats zullen krijgen,
en geraadpleegd zullen worden! Opstellen in
een courant hebben het actueele vóór, maar ze
raken spoedig weg, worden moeielijk bewaard
en ondergaan vaak het lot wat alle journalis-
tenwerk treft: ze zijn dingen van het oogen-
blik
Hier echter vindt men die opstellen bewaard:
bijgewerkt, pasklaar gemaakt voor de bestu
deering en raadpleging, en het actueele
is nu verbonden aan 't practisch-gemakkelijke.
Onze katholieke boekhandelaren zullen de
eerste brochure, hier ietwat uitvoeriger be
sproken, ongetwijfeld in voorraad hebbenmen
make er kennis mede, wij kunnen haar voor
onze lezeressen en voor hen die de vrouwen
actie belangstellend volgen, niet genoeg aan
bevelen. Volgende brochures zullen bevatten
een schets over de levenspositie onzer jonge
meisjes, en iets over beroep, vervolgens een
van de artikelen in ons blad. studie óver „Vrouw en Pers", behandelend in
Ze waren dan ook wij willen het, op dat verband de positie der katholieke vrouw,
gevaar af de bescheidenheid onzer medewerk- hoewel werkend in liet gezin, tot het open
ster te kwetsen,openlijk zeggen altijd ad rem: bare leven. Volgen zullen later de onderwerpen
„Vrouw en Middenstand", „Vrouw op het plat
teland", „Dienstboden-vraagstuk", „Vrouwelijk
winkel- en kantoorpersoneel", en tallooze an
dere.... in waarheid ieder's levenspractijk om
zoo te zeggen benaderend.
Wij hebben dunkt ons geen woord te
veel gezegd, toen wij de verschijning van deze
opstellen in brochurevorm een heuglijk feit
noemden, voor de katholieke vrouwenactie in
Nederland van het hoogste belang.
Mogen de gevolgen van deze uitgave zich ij}
wijden kring laten gevoelen ten bate der goede
katholieke vrouwenbewegingZe zullen tevens
voor óns een voldoening zijn, evenzeer als voor
de schrijfster-zelve, omdat ons daardoor blij
ken zal dat de stichting dezer nieuwe rubriek
in onze courant niet alleen voor de lezeressen
in onzen kring, maar voor velen daarbuiten, in
gansch Nederland, aldus vruchten zal dragen!
KLEUR BEKENNEN!
net
De tijden veranderen in Haarlem,
als overal.
Vroeger was Haarlem bij uitstek de stad
van de publieke „neutraliteit". Je hoeft
niet te vragen, wat je buurman is van z'n
politieke belijdenis, dat is niet noodig,
zoo was vroeger de leuze, en wie het best
erin slaagde om met fluweelen mondje
eigenlijk allen naar den zin te praten, die
was „de" man. Beginselen, die had je
desnoods thuis, of aan de bittertafel in de
soos, maar asjeblieft niet in het publiek en
heelemaal niet in de krant, en omdat in de
praetijk natuurlijk die stille „neutraliteit"
boven politieke verdeeldheid, uitliep op 't
historische liberalisme met al z'n zelfge
noegzaamheid, speelden de oud-liberalen
hier onder 't neutrale mom de eerste viooL
Maar die tijd raakt achterop.
D'r is een andere geest gekomen, zelfs in
het „neutraaT'-leveiide Haarlem.
De beginselen komen naar voren, en druk
ken die poeslieve neutraliteit langzaam in
een hoek.
Eenerzijds zijn het de radicale en socialis
tische elementen, die van dat „kool en geit
sparen", en oppassen om niemand te stooten,
zeer terecht niets moeten liehhen, ander
zijds zijn het de Roomsch-Katholieken die
vroeger hij de neutraal-liberale opperheer
schappij zich maar neerlegden, maar die nü
eigen recht opeischen, voor hunne levensbe
schouwing, die gericht is op het heter ma-
Iken van het aardsche ter betere bereiking
van het eenig-waardevolle, het hoogere, een
plaats vragen in het openbare leven.
Ja, de tijden van de echt-Haarlemsche,
gladde, vriendelijke „neutraliteit" zijn voor
hij, en het haart nu geen moeilijkheid of zorg
kleur te bekennen!
Wij hebben beginselen, die waard zijn dat
wij ze verdedigen en ze hooghouden, en dat
mogen wij doen 'openlijk, zonder valsche
schaamte, zonder terughouding
Waarom we dit alles in 't„Alledagje" zet
ten? Omdat het nu het werk van allen dag
moet worden, om dat kleur bekennen scherp
•te zetten tegenover de „neutraliteit" die
onze kleur verdoezelt en ten slotte wegveegt
voor een andere. Omdat de gebeurtenissen
van zoo straks hebben bewezen, dat de be
ginselen véél, véél meer naar voren moeten
worden gebracht, dat de kennis ervan veel
meer moet worden verspreid, zonder een
CCXCV1II.
Een voorstel dat wel een
beetje meer aandacht verdient
en waar het hier in Haarlem
heen gaat 1 Averechtsche
politiek en hoe men van den
eenen kant afbreekt wat men
van den anderen kant wil opr
bouwen. Een taakje waar
we beu van zijn en hoe de
vreemdelingen naar de Halsen
zoeken. Heemstede'8 nieuwe
wandelbosch en een goede raad
die geen critiek is.
Het heeft me nu toch werkelijk' een beet
je verwonderd, dat je zoo weinig in dektant
hebt gelezen en gehoord over dat toch zoo
i o ogs t b cl an gr ij k e voorstel waarover onze
raadsleden in Haarlem eerlang te beslissen
'.uilen: hebben, om voor 1914 alweer helaas
ie gemeentebelasting te verhoogen. Hebben
tnze Haarlemmers daar niets op tegen?, Of
(even ze er, niet om? Ik kan het niet ge-
oiovenl We gaan hier, nu zoetjes aan ge-
ieel eural den kant op van Amsterdam en
k! kén een familie, die „vanwege de lage
'Blasting" onlangs uit Amsterdam wegtrok
•aar, Haarlem, en hier in een van de bui
enkwartieren een woning zocht en nu
'ftaat net zooveel belasting betaalt als in
e hoofdstad, plus het ongemak van het
een en weer sporen, de forensenbelasting
ft de voor Amsterdammers onoverkomelijke
angheid van een „stille" stad! 't Volgend
jaar gaat die familie zeker weer naaf Am
sterdam terug, en ik zie bet aankomen, .dat
menigeen die sinds een paar jaar hier kwam
neerstrijken, dit voorbeeld zal volgen. We
jagen onze renteniers en belastingbetalende
forensen uit Amsterdam op die manier heel
netjes weg, en de rijke lui zoeken vlak
over de gemeentegrens inliet Heemsteedsche
en het Bloemendaalsche een plekjeen
wij Middenstanders en werklui die niet weg
kunnen, blijven over en worden geknepen
voor die anderen. En dan bouwen we, van
het geld van die Middenstanders en werk
lui die 't zoo zuur moeten verdienen, heéle
dure scholen en onderwijsinrichtingen en
luxe-gebouwen, waar de kinderen van de
buiten,menschen die aan onze gemeente lak
hebben, van profiteeren! Ik noem het ave
rechtsche politiek, en het is maar zonderling,
dat niet iedereen dat vindt, en dat vooral
onze burgerij d.w.z. middenklasse en flinke
werklui, het groote nadeel van zoo iets niet
algemeen inzien als er eens verkiezing is,
maar zich" dan laten opwarmen door allerlei
partij praatjes en partijbeloften, waarvan
nooit wat komt! Als de belastingbriefjes in
huis komen, ja, clan pruttelt men, maar de
lui die de belasting maken, en willens en
wetens zoo hoog maken, en al beloven dat
het in. de eerste jaren nog veel hooger zal
worden, die luidjes worden bij een ver
kiezing met vuur en geestdrift gekozenDat
noem ik met de eene hand afbreken, wat
je met de andere neerzet, en het bewijst al
weer hoe het gros van de kiezers en van
dp burgerij zich laat meesleepen zonder zelf
te (denken en zelf te oordeelen. Het zal
me benieuwen of daar verandering in komt
als we nu in 1914 meer dan vijf procent
van liet inkomen aan de gemeente zullen
gaan offeren, een bedrag dat in geen enkele
stad in ons vaderland, liet roode Amsterdam
uitgezonderd, van de gemeentenaren gevor
derd wordt! Maar och, zoolang de menschen
niet behoorlijk voorgelicht en van den grond
af onderwezen worden in wat de consequen
ties zijn jcan het links of rechts stemmen,
komt daar geen keer in! Daarom juich ik
zoo toe de loopende verhalen die zeggen
dat er in besloten kring krachtig gewerkt
wordt aan liet hervormen van onze propa
ganda liier in Haarlem, die zooals de
verkiezingen het hebben getoond, nog veel
krachtiger en succesvoller kon werken
als de organisatie beter in elkaar zat! We
zullen daar wel spoedig méér van hooren
en daar ben ik even benieuwd naar als ik
nu voorloopig beu ervan ben, te hooren over
de zaak' die zoo talloos velen geïnteresseerd
en daarenboven enkelen zoo druk in actie
gezet beeft: de vraag of de firma Beijnes
op den lap grond waar vroeger de spoor
baan liep, toen do gelijkgrondsohe spoor
wegovergangen nog bestonden, de rails la
gen naar Velsen, achter wat nu do Ver-
spronckweg heet. Ik zeg volstrekt niet, dat
de zaak niet de moeite waard was om je er
warm voor te maken: althans de luidjes die
er direct bij betrokken zijn en die, als je
ze hoort, verwachten dat er nu in heel het
Kleverpark geen huis meer gebouwd zal
worden, hebben gelijk gehad dat ze een
keel opzetten en geprobeerd hebben om eraf
te komen. Maar overigens is er toch ook veel
overdreven bij deze historie en zullen we,
net als ik in onze krant las, over een half
jaar wel lachen erom, dat er zooveel drukte
en herrie is geweest over iets dat op stuk
van zaken al die herrie niet waard was.
Voor cle aardigheid heb ik van de weck een
kijkje genomen op de tribune van onze
raadszaalniet de gewone ditmaal, maar
de mooie oude raadszaal boven in het Stad
huis, met die reuzenschouw en de liooge
ramen, die echter wat de ventilatie en de
versche lucht betreft, in alle opzichten te
klein bleek voor zoo'n zeventig of meer
menschen die er opgepropt zaten en ston
den. D'r was een hoekje afgeschoten als
publieke tribune, en daar stonden we opge
pakt als haringen totdat de beslissing over
de fabriek der firma Beijnes was gevallen,
en de belangstellenden in dat zaakje aftrok
ken, de groote hal van het Raadhuis door,
waar iedereeu vol bewondering toch nog
even stilstond voor de mooie klok die je
in dezen tijd vooral nog al eens door de
vreemdelingen ziet bekijken die op het oude
stadhuis nog altijd naar de Halsen zoeken.
Van die Halsen gesproken: er is dan, zooals
de krant van de week meldde, aan den
linkschen dobbelsteen bij de Houtpoort een
wit bordje gespijkerd, maar veel bijzonders
is jdie aanwijzing nog niet, en zoolang er
niet vlak over het Groot Heiligland een
handwijzer komt, die vertelt met groote let
ters en duidelijke aanwijzing dat de Mu
seumbezoekers die steeg behooren in te gaan,
voorzie ik dat menig buitenlander zich den
kép gek zoekt naar dat Museum met de
Halsen en ten slotte door rijdt naar Heem
stede, waar het nieuwe Landgoed voor ie
dereen, het wandelbosch Groenendaal, al
heel gauw in Baedeker zal opgenomen staart
met twee sterretjes, d.w.z. als een zaak do
vreempjes niet mogen en kunnen missen op
hun tocht door het landl Nu, dan heeft
Baedeker gelijk, en als de landgenooten,
en vooral de Haarlemmers en bewoners van
Kennemerland, nu óók maar van dat heer
lijke goed dat zoo vlak bij hen ligt, gaan
profiteeren, dan is bet mooie doel dat, zoo
als ik gisteren in de krant las, de burge
meester en de raad van Heemstede met
dezen aanwinst voor hun gemeente op het
oog hebben, ten volle bereikt 1 De burge
meester van Heemstede zeide in zijn gees
tige speech op rijm, naar ik las, dat ge
schreven of gesproken eritiek, mits opbou
wende, hem altijd welkom zou wezen, welnu
dan zaL ik het nu ook niet onder mij laten
maar voor het behoud van het natuurschoon
en den welstand op dit heerlijk buiten den'
wensch uiten dat men heel spoedig door hét
plaatsen van groote papierkorven op ver
schillende punten zorgen zal, dat die plaag
van een openbaar, park, het laten slingeren
van papieren en zakjes, tot een minimum bet-
perkt blijve! En als ik dan nog een raad
mag geven, deze: het Heemsteedsch bestuur
late de frissche, geestige verzen van bur
gemeester, van Hennep. waarin deze over die
mogelijke verontreiniging van het park:
sprak, op borden schilderen en plaatsen hier
en Idaar. 1 Geloof me, dat helptj
19 JULI,