Woensdag s hoveksber isi& DAGBLAD voor NOORD- en ZUID-HOLLAND. IQCO 400 300 150 611 15 Letterkundige kroniek. De Paus en de Pers DE OUDE TOON SOndephuisvest 2®«2I»13S iisarfen ÜEB3TÊ BLAD. 3btt« Jaargang Ho. 2899 Buroaaa van Rednoiie aa Adasinistratia iKiierooatamonaaB ToSeffoones^coaiep 2426. Oit nummer bestaat uit tra ge bSaden. HF< Duidelijk. >b „Local Option." Géén „vraemde taktiek?'* wom° X ABONNEMENTSPRIJS* Pfsr f maanflwt voor Haarlem» 71. IR V«w rf« waar een agent 5» geverthfi fr«H£ «er sremj 1.35 Voor de overige plaataen in Nederland franeo per poet 188 Afzonderlijk» nummer» 8.03 PRIJS DEK ADVEKTKNTI8N» Van I8 vogels 60 eont («ontant 50 eent). Iedere regel aieer 18 et fluiten Haarlem en de Agentschap pen 15 et, per regel Baitani SO et Dienstaanbiedingen 25 et (fi regels), driemaal voor 50 et (i aontautk Alk betalende abowné*» dit blad, db In Kei Keelt GULDEN ba levenslange «nfO, aehiktlieki tot awtaa GULDEN ba «varüjdea. OUIJ3EN b9 «erUee vaa ces band «t kQo. KQa Tolgeaa ie bepaliag«B da pollweta GULDEN ba ver]is» vaa «és ooc. tegea «ngehikkee vemtoi traan GULDEN M| verlies va* «da dwita» 3ULDEN ba verlies va* één vÖKviagafc GULDEN t»l verlies vaa andarea Ik «!ft«erlot éeswr Mrarea vrardt deer de Kaatsehand «HaKuiadts Algeaaemw V«wk«iaeskni* ie BeMis. i CffTS AGENDA. 6 NOVEMBER. Gebouw Sint Bavo R. K. Volksbond Rederijkers. 89 uur R. K. Bureau van Rechtskundig' advies, inzake arbeidersbelan gen. Schouwburg Jansweg 8 uur Het Teek.cn des Kruises. Sociëteit „Vereenigiug" 8 uur Haarlem's Zanggenot. Feestconcert. A p o 11 u t beater Barteijorisstraat V oorstellingen. Bioscope Union Schoterweg Voor stelling. Bioscope-theater Groote Markt Voorstellingen. Te y Ier Museum Tentoonstelling van teekeningen, behoorende tot de kunstverzame ling van Teyler's museum, portretten, portret- scheteen en figuurstudies. Bisschoppelijk Museum (Jansstr. 79). Geopend eiken dag van 10—5 uur, tegen betaling van 25 cents. Uitgezonderd Zaterda gen en R. K. Feestdagen. St Vincentiue-bibliotheek N. Groen markt 's avonds van 7)4—9 uur geopend. St. V i n c e n t i u s-bibliotheek Anlho- niestraat des avonds van 7)49 uur geopend. Onlangs hebben we gesproken van de reden, waarom de S. D. A. P. zoo geweldig reclame maakt met Douwes Dekker en zijn kornuiten, on danks de scherpe afkeuring van het gedrag dezer rumoerige lieeren door alle, ook soc.-democra- tische, Indië-kenners. We zeiden toen: alles wat tweedracht, haat en ontevredenheid zaaien wil, heeft van de S. D. A. P. steun te wachten. Welnu, dit gevoelen wordt nu door duidelijke uitspraken van de S. D. A. P. zelve als waar bewezen. Van Kol heeft nl. in een interview op zeer stelligen toon gezegd dat Douwes Dekker en diens beweging hem zéér onsympathiek zijn, dat gouverneur-generaal Idenburg volkomen gelijk heeft en dat de „Indische partij" van deze drie kabaalmakende Indiërs Indië in den kelder zou helpen. In „1 let Volk" vindt men van dat alles niets De makke schapen van de S. D. A. P. mogen dat niet weten. Maar de Loopuiten en de Kleerekopers gaan trouw voort, de drie revolutionaire onruststokers op „volksvergaderingen" te patroniseeren. Waarom? „De S. D. A. P. staat in het algemeen sym pathiek tegenover elke beweging, der Indische „bevolking naar zelfstandigheid en economische „verheffing," zoo staat er in een communique, dat naar aanleiding van de ronde woorden van /an Kol door de ietwat-beangste S. D. A. P.- 'eiders wordt uitgegeven. Is dat niet duidelijk genoeg? Iedereen, die tegen het wettig gezag optreedt, die de maatschappelijke orde in Indië met droo- •nen van „zelfstandigheid" en „zelfbestuur" wil omver-gooien, is der S. D. A. P. „sympathiek". Och ja: alle beetjes helpen, en al oordeelt men zulke plannen volkomen gevaarlijk, dwaas en ergerlijk, als ze maar haat en tweedracht zaaien, heeft men er bij de hoofdlui der S. D. A. P. „sympathie" voor, die zich uit in „agita tie" en „reclame"! Wij ontvangen uit verschillende plaatsen in den omtrek bericht dat zich daar gevormd hebben plaatselijke comité's om te bevorde ren bet stelsel van „local option" in de drank bestrijding. En tot onze verbazing zien wij daaraan al lerlei katholieke bonden en vereenigingen meedoeu, „Kruisverbond" niet alleen, maar R. K. Volksbond, vakvereenigingen, enz. Het komt ons voor, dat een ernstige waar schuwing liier niet misplaatst is. Het stelsel van „plaatselijke keuze" is vier kant in strijd met het beginsel dat aan de katholieke drankbestrijding meet ten grond slag liggen, en ook op zichzelf zijn er groote gevaren en bezwaren verbonden aan dit sa mengaan van allerlei richtingen, waarbij be ginselen en grondregelen dezer katholieke vereenigingen zoo vaak in 't gedrang komen. Voornamelijk echter om het principe van dwang, dat aan de „local option" ten grond slag ligt, kan een katholieke vereeniging die op een onder standpunt moet staan, met die beweging niet meedoen. Groote voorzichtigheid zij dus aangeraden; zoo ooit, dan is dit een zaak, waarbij de geestelijke adviseurs een krachtig en deskun dig woord hebben mee te spreken! ziel van ons kind hebben gezegd, eigenlijk een minder belangrijke zaak zou zijn, die nu best naar liet tweede plan kan worden achteraf gezet. „Het Huisgezin" meent, dat men degenen die de gelijkstelling van ons bijzonder on derwijs willen losmaken van de kiesrecht regeling en deze laatste voorop willon stel len, niet mag voorstellen, als volgende een „vreemde tactiek". - „Men smoort zoodoende zegt onze Bos sche collega wat in de kringen van het volk gedacht en gezegd wordt, hetgeen ver zet uitlokt en tot teleurstelling leidt. „Meent men, dat in de Kamerclubs dor rechterzijde deze zaak niet van alle kanten zal worden bezien en besproken? „En wat kan er dan tegen zijn, dat ook de pers beziet en bespreekt?" Of nu juist die achterstelling van de on derwijskwestie „in de kringen van het volk" aan de orde is? „Het Huisgezin" schijnt het te meenen: wij voor ons gelooven er niets van. Integendeel, wij meenen dat in liet katholieke kiezersvolk althans nog sterk leeft dezelfde meening die in den verkie zingstijd altijd werd vooropgesteld: de finan- cieele gelijkstelling van het bijzonder onder wijs is nummer één. Dé,drom werd er bij het bespreken der Troonrede overal gesproken van „den kap stok" waaraan de nieuwe regeering de ge lijkstelling wilde ophangen. Nu is, niet uit het volk, maar in een of twee katholieke kranten, plotseling de kwes tie gerezen: zou het niet beter zijn, dien' „kapstok" nu maar te gaan gebruiken? Hot „waarom" van deze plotselinge frontver andering hebben wij nergens uiteengezet ge zien. Maar wel is ermee bereikt, dat reeds in alle couranten het bekende artikel, van „De Standaard" de ronde deed, onder het opschrift: „De coalitie valt uiteen" Wij vragen nog eens: wordt dat werke lijk „in de kringen van het volk gedacht en gezegd"? Weineen: men wil verbetering van het kiesrecht, maar daarnevens en vóór- al: regeling der onderwijskwestie. En nu blijven wij hot „vreemde tactiek" noemen, om publiek, zander d u i d e 1 ij k aangegeven redenen een frontveran dering in ons politiek optreden te bepleiten, waardoor het Roomsche kiezersvolk in den waan wordt gebracht, dat alles wat wij in de verkiezingsdagen over de school en de V. Mgr. li. H. Benson. Trots- pijnbank en schavot. Deel I. son erhSw'50'16 schrijver Robert Hugh Ben- grooter helt ei?.n "l,0113 land ho° lanSer ll0e waardi"' zijn dan u loman(i 2011 dat meer ter eti prozaBt Johame. j8te,,na^ dat zijne werken een even groetenindruk op hem gemaakt hebben als die van Percy Bysshe Sheiley en den kardinaal Newman. Er verschenen van eanige zijner werken eminente traductiën in onze taal. Thans zendt de Njjmeegsche firma TiemesenVer- kuijl ons het bovengemeLde boek ter be spreking, waarvan de vertaling bezorgd is door Christine Tiemesen. Zij heeft als ver taalster hare sporen verdiend. Behalve dit «book of fiction" vertaalde ze ook hot reli- Sheuse „Leven van Jezus", door Mother Ma- 1 y Loyola, en met eere. De Engolsche schrij vers schijnen competenter vertalers gevon den te hebben (ook Sheehan is in onze taal ««nemend bewerkt) dan de Fransche en de uitsehers. Men weet, dat Benson een bekeerling is. Ye0*'tig! jaren oud en woont in vol te pL eenzaamheid op Hare-Street-House, 'igford., epc kleine stad in de nabii- kelijks reist hij naar Londen en preekt er heid van Cambridge. Zijn eenig gezelschap vormen een dokter en een kunstschilder, die hetzelfde huis bewonen. Hij leeft voor zijn schrijversberoep en zijn predicatiën: we- des Zondags tweemaal. Te Rome, waar hij in de kerk San Silvestro (naast het hoofd- I postkantoor) vastenconferenties hield, ver- kreeg hij de monseigneuriale waardigheid. Men verwacht algemeen, dat hij eens Bis-' schop zal worden, dat hij wellicht als Pri maat van Engeland eenmaal den zetel zal in nemen, dien Manning bekleed heeft. Het zou wel een unicum zijn in de kerkhistorie: de zoon van den Anglicaanschen Bisschop van Canterbury als Roomscli Kardinaal en Aartsbisschop van Westminster! Thans schrijft en predikt hij dus, en beantwoordt een ontzaglijke correspondentie, die hem soms wel eens. aan het klagen brengt. „Voor al de dames, zoo verzucht hij ergens, ken nen in dit opzicht geen medelijden. Ze schrijven mij brieven en vragen me de on- noozelste zaken, die ze in, 't eerste 't beste handboek' kunnen naslaan. En als men daar op niet antwoordt, dan krijgt men een nieu wen brief: „Aangezien ik veronderstel, dat mijn schrijven van dien en dien datum U HoogEerw. niet bereikt heeft, zoo veroor loof ik mij, mijne vraag nog eens te hor halen"..." Le pauvre hommel Hij heeft haast geen' tijd, meer, om boeken te schrij ven wat toch znn lievelingswerk is. Voor- Ziezoo, de „Nieuwe Rott. Courant" heeft den oudeu toon weer te pakken Ze is weer bekomen van ontsteltenis der roode invasie, de stedelijke begrootingsde- batter. zijn voorbij en nogal zonder ongeluk- keu voor de liberalen afgeloopen, de oude zelfgenoegzaamheid komt nu weer hoven, en het gaat weer het oude gangetje. „Wij, liberalen, zijn bet puik der natie", dat is de grondtoon van het liedje dat het Rotterdamsche blad zingt, zij bet ook in heel wat mindeir-beschaafde voordracht dan iti de groote dagen van weleer, toen de „Nieuwe Rotterdammer" bet wachtwoord uitgaf in de alsdan-machtige liberale j»artij! 'tHoofdartikel, dat het liberale blad gis teravond gaf over bet „Algemeen Verslag" op de Staatsbegrooting, spreekt boekdoelen. Dat is van een arrogantie, een zelfverheer lijking en een zelfgenoegzaamheid, naast grenzenlooze verachting van „die elericalen", die u doen versteld slaan voor een moment, totdat go in lachen uitbreekt. Een korle aanhaling uit dit artikel mag niet ontbreken. „Het eerste gedeelte (van Git 2iLifee7?ieen f,Verslag) is het lezen niet waard. Daar „zijn de van Wijnbergen 's en hun aan- „hang aan het woord, om de slechtheid „van wie links gestreden hebben, te be wijzen. De paragraaf vindt haar hoogte- „punt aan het sfotuitgezonderd dan „de fantastische bespiegelingen over eene „partijformatie, die er niet is, en ook „voorloopig niet komen zal in eene „kostelijke beschouwing van „enkele le- „den die den uitslag der verkiezingen „tot „eene zegepraal van de Loge" ver klaren» en deswege aan de regeering „gevraagd wenscken te zien, of het niet „noodig zou zijn omtrent do werkzaam heid der Loge een onderzoek in te stel- „lon! „Het moeten, dunkt ons, staatslieden „van de bovenste plank zijn, die zulk een „kijk op de verkiezingen hebben. Zij heb ben gewis in eene geiten fokvereeni ging „onder voorlichting van een geestelijk „adviseur hunne politieke opleiding ge- „no ten". Is het niet mooi! Ge vraagt, of de „N. Rott. Ct." soms de er gerlijke dingen, die men aan Links onzer zijds verwijt en die zooals in het verslag terecht wordt gezegd, tot de conclusie voe ren, dat men zich links heeft schuldig ge maakt aan „misleiding der kiezers" en „vertroebeling van den verkiezingsstrijd door het brengen- van bedriegelijke leuzen", men zou willen vragen, of de „N. Rott. CrL" dat alles nu eens weerleggen gaat? Immers, wij weten lioe povertjes en akelig in hetzelfde Algemeen Verslag, al is liet ook door liuksche rapporteurs opgemaakt, de aanklachten der Rechterzijde zijn beant woord! Welneent Het povere antwoord der nnksche Aamer- leden acht de „N. Rott. Crt." eigenlijk gezegd voor „de Van WijnbergenV nog „te veel !eer"!.... En met de aanhaling van een paar kleine (al boeken, waar de thema's zijner predica tiën een grondige uitwerking vinden. Eén daarvan (ik weet niet, of liet al versche nen is, doch de schrijver spreekt er over in een interview) is getiteld „Christ in the Church" Het hoofdmotief daarvan i3, aan te toonen, hoe de apostolische voorstelling van de Kerk ais Lichaam van Christus niet is een poëtisch verdichtsel, maar de uitdruk king voor eene werkelijkheid van do aller grootste beteekenis. „Mijn gedachte, zoo zegt hij, die ook die der oudste Christenen en der Apostelen is, luidt aldus: Jezus Chris tus is niet dood, heeft de aarde niet ver laten. Hij heeft een Lichaam, waarin hij Zijn leven hier op aarde voortzet en zal voortzetten tot aan het einde der wereld. De Kerk is een Lichaam, niet een systeem, Ha re stem is Christus' stem, Hare macht is Christus' macht. En het is daarom, dat Zij zonden vergeeft, zieken geneest, en alle da den Christi verricht." „Maar daaruit volgt ook," zoo^ gaat hij voort, „dat de geschiedenis der Kerk iden tiek is of althans parallel loopt met de ge schiedenis van Christus. Zij heeft hare aan biddende herders en wijzen gehad, haar kin dermoord in Bethlehem, hare jaren van stil geluk in Nazareth. Zij heeft haar openbaar leven gehad, toen ze heentrok door- Europa en tot aan het verre Thule de blijde boodschap bracht. Zij heeft haar intocht in Jeruzalem gekend en oniuiddeMiik daarop misselijkheden uit rechtsche strooibljetten uit deu Achterhoek of uit Zuid-Limburg (of wie weet waar vandaan, want we hooren niet eens waar die pietlutberigheden thuis behoorenl) acht de „N. Rott. Ct." op den ouden hoogen toon zichzelf en hare partij vrijgewasschen. Ze spot dan nog een beetje in echt-liberale zelfgenoegzaamheid, weet van haar stoken tegen de Roomscken, van haar godsdienst- haat-zaaieu, van haar kleine middeltjes om het voor te stellen alsof Rechts de Openbare School zou opdoeken, kortom van heel haar lastercampagne van voor ©enige maanden niets meer af, en concludeert op steeds den zelfden hoogen toon: houdt openbare kiezers vergaderingen, gij Rechtschen, waar wij kun nen dehatteeren, en dan zult ge die „kin- deraehlige leute-rpraat" ove^ de Loge „niet langer van nood© hebben". Wordt hier bedoeld, dat als wij de linksche propagandisten en schreeuwers in on z e ver gaderingen toelaten, en hen van hun stand punt in onze vergaderingen laten spreken, die lieeren minder anticlericaal, minder godscliensthatend, minder oneerlijk, minder hoonend, minder valseh zullen zijn? Ocb neen. 'tls maar bij wijzo van hatelijkheid gezegd. Zoo iets als „je durft niet met óns, liberalen, dehatteeren!" Alsof er geen Van Bosten, geen Van Vuu- ren's bij ons waren, alsof bet debat dat in do stukkon, en nog meer: in de Kamer, wordt gevoerd, waar g©en kans op tribune- sucoesjes of Imurlinger.-applauEf is, niet véél beter en grondiger en degelijker en overtui gender en onpartijdiger was dan goedkoop sneoes in volksvergaderingen!.... 'tls „de oude toon", die hier wordt voor den dag gehaald. „Wij liberalen het intellect", dat klinkt erin door. Met haat en verachting voor 't „clerical© zoodje", dat immers zoo verre staat beneden dat edele liberalendom!. Toch.... De toon is weer als vanouds. En de ma nieren ook. Maar ons Nederlandsche volk laat zich nu door dezen toon en die manieren niet meer beetnemen „Uw booge sprongen zijn nit", zoo kan aan de „N. Rott. Ct." en hare kornuiten ge zegd worden» en al de minachting die zij toont voor die ./schijnheilige" Rechterzijde, valt op haar zelf terug. Want ditzelfde „Algem. Verslag" dat de- N. Rott. Crt. vanwege het forsche rechtsche re quisitoir dat erin staat opgeteekend, zulk een „pamflet" vindt en „het lezen niet waard", tcont allerduidelijkst aan, dat het met de macht der oude libeTale partij gedaan is, dat andere leuzen, andere eischen, andere te genstellingen hun intrede hebben gedaan in de staatkunde, dat de groote strijd nu gaat loopen, huiten het „neutrale" liberalendom om, lussehen geloof en ongeloof, beide ge prononceerd Wat de „N. Rott. Ct." beschouwt als „ver- kiezinge-varia", zijn inderdaad teekenen van een geweldig ideeënconflict dat de maat schappelijke verhoudingen in geheel andere banen brengen zal, al de zelfgenoegzaamr heid, arrogantie en „ouden toon" van het oud- liberalisiue ten spijt! Onze Romeinscho correspondente schrijft i ons: De „Civilta Cattolica" brengt in zijn num mer van 1 Nov. een belangrijk schrijven van den Paus aan Pater Chiaudano S. J., die nu de leiding van dit gewichtig katholiek tijd schrift op zich genomen heeft. Na welverdienden lof aan de „Civilta" hebben toegezwaaid, herhalend wat Z. H. hun bet vorig jaar schreef, dat zij gedurende een reeks van jaren steeds de katholieke in stellingen en leeringen hadden verdedigd te gen alle dwalingen en dwaal]eeraars, met de volste toewijding en godsdienstige gehoor zaamheid aan den Stedehouder van Christus, gaat de Paus aldus voort: „Zoo groot is de achting die Wij, welver diend erwijze, koesteren voor nwe zuiverheid in de leer, godsvrucht en wijsheid, dat Wij n ten zeerste waardig achten aan het hoofd te staan van zulk een uitstekend gezelschap schrijvers, en daarom verheugen Wij ons er over u aan de spits te zien staan. En geer oogenblik twijfelen Wij er aan of gij zult ten volle aan onze verwachtingen beantwoorden; Onder uwe leiding zullen zij dus voortgaan met getrouw, zooals zij steeds deden, de zaak van de Kerk en den Opperpriester van Rome te verdedigen, en te midden van de zoo groote en zoo algemeen© verslapping van het Ge loof en de goede zeden, zullen zij, standvas- I tig, zich houdend aan de voorschriften van 1 den Paus, steeds zorg dragen dat in dit hun tijdschrift, alle andere couranten, die geheel en oprechtelijk katholiek zijn, steeds een voorbeeld zullen vinden en tevens hulp, voor lichting en bemoediging". In de nabijheid der Rialto-brug te Venetië is op een nieuw gebouw een bronzen plaat aangebracht, waarop te lezen staat: Ecce summum opus Papae Venitiis. (Dit is het grootste werk van den Paus te Venetië). En welk is dit grootste werk van Pins X in de Stad dor Dogen? Het is bet door en door katholieke blad „La Difesa", dat door Kardinaal Sarto opgericht werd,.en dat d&Ar gedrukt wordt. De Paus is niet enkel de oprichter, maar ook de ijverige en vurige verbreider van dit blad. Van huis tot huis ging Kardinaal Sarto per gondel persoonlijk abonné'e op de „Di fesa" werven. En de Heer zegende dezen on verdroten arbeid. Dank zij dit blad, dat over al doordrong, is er in het politieke leven een keer gekomen. Het gemeentebestuur, dat der, Kerk vijandig was, is gevallen en werd door een den godsdienst gunstig stadsbestuur ver-i vangen. Het kerkbezoek is toegenomen, het geloof is verlevendigd: Venetië is wedet eene Christelijke stad geworden. Giuseppo Sarto had dus wel het recht Pius X geworden te zijn, ten einde ijverige werkers voor de goede pers aan te moedigen, deze woorden te schrijven, die een program ma zijn voor zooveel onnadenkendeu en zor- geloozen: „Het is niet voldoende katholiek^ couranten uit te geven. Men moet zich in spannen deze zooveel mogelijk te versprei den, zo zooveel mogelijk doen lezen, voorna, ntelijk aan hen, die do christelijke liefde ona gebiedt te ontrukken aan den verderfelijken invloed der slechte pers". Mgr. Carnara, bisschop van Salamanca sprak eens dit heroïsch woord: „Indien hel noodig ware, ten einde een Katholiek bla<) op te richten, dat voldoet aan de eischen vai» heden, om de Kathedraal van Sevilla t< verkoopen, geloof ik, dat ik niet zou aarze len, dit te doen" De Clerus van Weenen heeft besloten ten einde bet verspreiden van de goede per- te bevorderen, om eiken Zondag in verschil lende kerken een preek te houden, waarii den vuistslag in haar aangezicht, en de ver volgingen, de versmadingen en de kroning met doornon. Nu zijn we tot de laatste pe riode van haar lijden gekomen wellicht is de dood en de graflegging der Kerk nabij en hot duurt nog een langen tijd, eer de morgen kriekt der verrijzenis, wanneer de Veertig Dagen aanbreken en het glorieuse Pinksterfeest, waarin het stormgedruisch en de vurige tongen zich zullen losmaken uit de diepten der eeuwigheid Men ziet uit het geciteerde, wat origineele denker deze literator is. Niemand zij echter beducht, in Benson's romantisch oeuvre door theologi sche bespiegelingen vermoeid te zullen wor den. Hij onthoudt zich daarvan. Marie Corel- li, wier „theologie" en bovendien nog eene van don koudon bodem is, mocht zich hier aan spiegelen. Vooraan in het hoek ziet ge een iraaie afbeelding van Maria Stuart: dat neemt al aanstonds in. De Nederlandsche Katholieken hebben een veneratie voor deze martelares. Dat is vooral het, werk van haar posthu- men paladijn De Rijk, die haar in gedegen artikelen en innige verzen verdedigt! en ver heerlijkt heeft. Ge herinnert u die achoone regels „Zoo lang er tranen zijn, zal men ook tranen plengen, O koninklijke Doode, op Uw graf..." Nochtans wordt in dit eerst* des' nos maar terloops van haar gewaagd. Onder haar beeltenis staat een citaat uit doel III Het werk verschijnt n.l. in 4 deelen, doch elk deel vormt een afgerond verhaal. Ij meen, dat de Schotsche koningin in de ver dere deelen een beduidenden rol speelt. Latu ik nu over het eerste deel eenige puntei adnoteeren. In het eerste hoofdstuk is Robin Audrey, de zoon van een landedelman, op weg naai zijn meisje. Maar niet schitteren zijn oogen noch zingen zijn lippen. Zijn vader heef hem gezegd, dat hij het moede is, ter will( van zijn Roomsch geloof almaar boeten t< betalen aan de regeering en koningin y.liz^ beth: hij wil Protestant worden. Vandaag Robin's somberheid, die hem wel een oogen' blik verlaat, als in het huisvertrek Mar jorie Manners hem tegentreedt, en hij haar .gedenkend, dat de eerbied de liefde moei voorafgaan, eerst de hand en de lippen kust Robin wil de onaangename zaak te berde brei gen, doch, zooals dat moer gaat, komt hij ei niet spoedig toe. Marjoria, die bemerkt dat ei iets niet in den haak is, moet hem op weg het pen en dan vertelt hij alles. Ze komen overeei dat hij voor Paschen (wnneera de overgang zal plaats hebben) het vaderhuis dient t< verlaten. Liefde en Godsdienst snoeren hui zielen aaneen. „Er woonde in Marjorie eej sterke liefde tot Jezus Christus en zijn* Moeder... het weid Robin langzamerhand duidelijk', liet hare vroomheid en gods<

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1913 | | pagina 1