der Openbare Godsdienstoefeningen in de R, K. Kerken te Haarlem en omliggende plaatsen. 1 het doode kind. LITURGISCHE WEGWIJZER. GELOOFSVERDEDIGING. v. Van 7 tot 14 December, Mis uit Missaal. Uitgave. Gebeden. Uitgave: Zondag 2e Zond. v.d. Adv. Vespers van de On- bevl. Ontvangenis. Desclée Baarda (1913) 274 108 1059 Desclée Baarda 1Van den Zondag (1913) 2. Van den H. Am- brosius 1058 86 en 475 Gedachtenis van den Zondag 278 Maandag (Onbevlekte Ontv. v. Maria. 1061 477 1Van het Feest 2. Van den dae 274 108 Dinsdag Van het Octaaf. Groeum. en Kiev. H. Silvester. 1061 477 1451 en 235 1. Van het Octaaf 2. Van den dag 274 108 3. Van den H. Geest 827 389 1. Van den Heilige 2. Van het Octaaf 1061 3. Van den dag 274 4. Van de Z. Joanna [44] en_248 S Woensdag Van het Octaaf. Groenm. en Klev.p. H. Huis v. Loreto. 1061 47*7 1060 1. Van het Octaaf. 2. Van den dag 274 108 3. Van d. H. Melch. 172 65 1. Van het feest 2. Van den dag 274 3. Van d. H. Melch. 172 Donderdag H. Damasus. - 1067 en 215 279 en 84 1Van hiet feest 2. Van het Octaaf 1061 477 3. Van den dag 274 108 Vrijdag Van het Octaaf. Groenm. en Kiev. Vinding v.h. lich. des H. Franciscus. Zie Dinsdag [46] Sequentia [194] Praefatie d. H. Franc. [197] Zie Dinsdag. 1. Van het feest 2. Van het Octaaf IO61 3. Van den dag 274 Zaterdag H. Lucia 1069 en 480 en 248 98 1. Van het feest 2. Van het Octaaf 1061 477 3. Van den dag 274 108 4. Voor den Paus 102 62 Evangelie verklaring. X. acht DE OFFICIEELE KERKLIJST Dit mi ni ra er behoort bij de «Nieuwe Haarl» Courant" van 29 November 1913. De nadruk van de berichten en mededeelinjjen in dit blad is verboden. Men knippe dit uit. legge het in zün liturgisch kerkboek en regele z«u Misboek vóór het begin der H. Mis. N.B. In iedere Mis bidde men de „Gewone Orde der H. Mis": uitgave Desclée, blz. 71 tot 94; uitgave Baarda (1913), blz. 35 tot 55. In de Paterskerken (Groenmarkt, Klever park en Vefseroord) kan men uitsluitend het Mis- en Vesperboek van Desclée gebruiken. Het in het Mis- en Vesperboek van Desclée verwijst naar het Aanhangsel voor de Nederl. Bisdommen; de naar dat voor de Orde der Franciscanen. eerst dü,s waa Joaiuios een propheet, en wel een propheet met bijzondere zending, en zelf dioor een prophetie voorspeld. Hij overtrof dus alle propheten vain het Oude Verbond. Daarom liet Jesus er ook op volgen: „onder de geborenen van vrouwen ia geen greoter opgestaan dan Joannes de Hooper." Doze woorden doen geen uitspraak over de deugd van Joannes, alsof geen enkel inensch hem in deugd overtroffen bad, maar alleen ever zijne bediening en zen ding. Daarin had hij zijn gelijke niet, hij alleen was uitverkoren om de onmiddellijke Voorlooper des Verlossers te zijn. Maar hoe zijn daarmede de laatste woorden van Je#us te rijmen: „doch de kleinste in het Rijk der hemelen is girooter dan hij." Ale wij onder het rijk der hemelen de kerk van Christus verstaan, verdwijnt aan stonds alle moeilijkheid. In de kerk van Chris tus toch ontvangt ieder lidmaat, ook het ge ringste, veel grootere genaden in de H. Sacra menten, dan Joannes in zijn leven ontvangen kon, toen toch waren do H. Sacramenten nog niet ingesteld. Bovendien als bediening tegen over bediening gesteld wordt, da bediening van het Oude Verbood tegenover die van het Nieuwe, dan worden die woorden ook bewaarheid. Hoog verheven was die zending die Joannes te vervullen bad, hij muntte daardoor uit boven alle aartsvaders, koningen en propheten van het Oude Verbond, maar in waardigheid en macht overtreft hem elke priester van het Nieuwe Verbond. Laat het Evangelie van dezen Zondag ons loeren steeds gaarne al onze krachten in to spannen om de eer en glorie van God te bevor deren,, God zal zich dan van Zijn kant niet laten •overtreffen in edelmoedigheid, maar evenals Hij Joannes verheerlijkte voor de memschen, zal Hij ook eenmaal ons verheerlijken voor Zijnen Vader in den hernol, en vpor die Enge len Gods, zooals Hij zelf beloofd heeft. vraag, of men dezen mag raadplegen, inder-1 '3 waar heeft zij haren daad van belang ""f ,.eün fImken man, terwijl zij zelve Ti l i. V v. w /ti* bedrij vigo, klockö huisvrouw is doch Het antwoord kan hierop bevestigend lui- het bijGkandérn^ den, want het raadplegen van dezulken is n niet in «triid met Cods wet die afcoderii en n °Pvhegend en wemig toegevend tooverii tenetreri«sto vertiedt van aard, gebeurt het maar al te raak, dat tooveru ten strengst© verbiedt. in twist met elkander geraken en dan wü Evenwel moeten hierbij eenige voorwaar den vervuld worden, die wij als volgt kunnen formulceren. 1. Duivel of geesten aanroeping moet geheel buitengesloten zijn, zoowel van de zijde der slaapster als bij degene, die haar raadpleegt, anders is het streng verboden, zooals we hier boven reeds hebben aangegeven, 2. Wat men wil weten of wat gezegd wordt. geen hunner den eersten stap tot toenadering doen. Hadden zij een kind gehad, dan zou er misschien een© betere verstandhouding tu3- schen hen zijn geweest; doch zij waren kin derloos en voor Marie vooral was dat eer. voortdurende bron van verdriet en kwelling Daar stierf hare zuster, een klein hulpeloos wicht achterlatende. Zij nam het kind bij zieb in huis, on droeg al wat zij aan liefde en moet iets zijn. wat langs natuurlijken teederheid bezat Sp de kleine over Zij dacht, weg geweten kan worden. slechte aan haar, en het duurde dan olk niS IS HET GEOORLOOFD SOMNAMBULES TE RAADPLEGEN? TWEEDE ZONDAG VAN DEN ADVENT, bezat, hen te voeren tot Christus. j Jesus antwoordde op die vraag niet door Les uit den brief van den IT. Apostel Pa lil us woorden, maar dioor daden. Zijne woorden had- aan de Romeinen ;XV, 413. [den misschien nog eeiuigen twijfel in de har- do vraag gesteld, wear zij zich kon vervoe- Broeders' Alles wat geschreven werd is tot teu z!iner hoorders overgelaten, en dat wilde gen, om tot somnambule opgeleid te worden, onderrichting geschreven, opdat wij H'i niet. Do natuur gehoorzaamt slechts aa.nl Die vraag heeft bij mij de gedachte opge Onlangs werd door iemand in deze courant Een slaapster raadplegen naar iets toe komstigs b.v., wat dus onmogelijk langs natuurlijken weg geweten kan worden nie mand toch kan weten wat in de toekomst geschieden zal is ongeoorloofd en zondig. 3. Er moet een redelijke en waarschijnlijke grond aanwezig zijn voor de meening, dat do somnambule hetgeen zij zegt langs natuur lijken weg kan weten. Hoe dit laatste dan wel mogelijk is? Welnu, er is bedrog in het spel, ofwel door uitspraken der wetenschappen heeft do slaap ster haar kennis gekregen. In zeer vele gevallen nu zal er bedrog in het spel zijn, vooral wanneer het betreft toe standen of zaken, die ver verwijderd zijn. Daarnaast echter kan men die wonderbare dingen toeschrijven aan de werking van ver borgen natuurkrachten, die men tot op heden nog niet voldoende kent. Wij komen dus tot deze gevolgtrekking: Is er sprake van een somnambule, van wie men met grond mag veronderstellen, of wel omdat dit genoegzaam blijkt, uit (Ie alge- meene opinie, of uit hare rechtzinnige ver klaring, of anderszins, dat bij haar alle gees ten -i 11 roep i n g buitengesloten is, dan mag men zich tot haar vervoegen voor die soor ten van ziekten, waarin men weet. dat zij raad en uitkomst geeft; en steeds zou meu haar mogen laten beproeven, of zij mis schien ons helpen kan. Voorzichtigheid .blijft hierbij natuurlij); ge boden. Het is altijd redeijker bij ziekten zich te wenden tot den geneesheer eii zeker is het beter het middel aan te wenden, dat ons door God Zplf gegeven is hij ziekten en moeilijk heden: het gebed. KORTE OPWERPINGEN EN VRAGEN. onze onderneming gescnievcu, uyua» -v --- ------ - w 77, ..Hieronder stellen w« ons voor korte op- door de lijdzaamheid en de vertroosting der haren Meester, en om hare wetten op te lief- wekt, zoo ze,.. and, of - wel geoorioofd werpingen en vrager te beantwoorden, waar- Schriften de hoop mogen hebben. De God nu fen is die macht noodig van Hem, die hare wet- Is. e<;» somnambule te raadplegen en tevens VJU| ppn uitvoerige behandeling niet noodig der lijdzaamheid en der vertroosting geve u. ten gemaakt heeft. Door de wonderen, die zij zou 1,w,', V^ 'i. i°" waj m naam "som"0f gewenscht is.. één vnn uevoelen te ziin onder eikander vol- uAluU rowlraateitbik alle e oe word t. i Voor de toezending van vragen of moei- Zicdaar de vraag, en het antwoord daarop ]ijldierleil houdt de schri.iver van deze rubriek één van gevoelen te zijn onder eikander vol- zagen geschieden, verdwenen noodzakelijk alle grens .lesus i.liristus; opdat «ij. één vau ziel. twijo,,]iij^en uit de harten der leerldngien. „Gaat met eenen mond God deu Vader onzes Hee- rui ren Jesus Christus moogt verheerlijken. heen Tawde JeeU9 h«a asr",a- en boodschapt Daarom, neemt elkander aan, gelijk ook «an 1Joannea ,wat sohoord en gezien hebt; Christus u heeft aangenomen ter eere Gods. M™*"1 «en kreuken gaan, mekatochen wor- Want ik zeg. dat Christus Jesus dienaar der gereiiugd, dooven hoorei,, doo-den verrijzen, besniidei;is sreworden is om wille van Gods aan armen wordt het Evangelie Verkondigd. willen wij hieronder geven. Om te beginnen met het laatste: Met den mooien naam „somnambule" worden aangeduid die vrouwen, die in slapenden toe stand gebracht, door zichzelf of door een an der, allerlei dingen vertellen over anderen. besnüdenis geworden is om wille van Gods waarachtigheid, om de beloften aan de Va- Isaiaa had al die wonderen eeuwen van te voren deren gestaml te doen; en, dat de heidenen aaigekondigid, Hij die ze volbracht was dus j tl dn= iW,( "'Y/"; God wegens barmhartigheid verheerlijken ge- degene, die door farias vooreepH was; Isnks1 dctLrtensomnambnl^ lijk er geschreven staat: Daarom zal ik U |iad -kif, jrdl;p (y7ja <Mngon doen zou i5i i. i„ 7eeo-i i i dusver- li» «ml.r -la hei-lenen. Keert e„ uwen gÖ!5egd U,J <mDSen mn_ ficllll IS tuSSChen d© ZOOgenaamde slaapsters. - ...aapsters, (rod was: „God zelf zal konren en u verlossen."helderzienden enz. Jesus was dus de God door Isa ka vea-kondigd. Waar dit verschil bestaat, spreekt het bijna Do Zaligmaker besluit Zijn belangrijk antwoord vatTzelf, dat er in het algemeen geen ant- mot deze waarschuwende woorden: „Zalig *is woord te geven is, dat voor allen en altijd 1»JJ ^.ïfl rr 1 nl, (ion TVfïi m'.,l „„1 J 1 11 11 oflIrtOTirln «vrvlrlf AG fïo Vrnni» rs? OT1 loven onder de heidenen, o Heerl en uwen naam lofzingen. En wederom zegt zij: Ver heugt u, g"u heidenen, met zijn volk! En we derom: Looft den Heer, alle gij heidenen, en maakt Hem groot, alle gij volken! Eu we- - -- „„11.wat wij zieu, imio-i ITO zij pp ueazonuen moaueioozen soon, „aiaiir der spreekt Isaiae: Daar zal zijn de wortel die zich aan Mu met zal geërgerd hebben."geldt f meTl OTlko handelingen verrichten is het lichaam en dat-het kind was verstandiger dan wij allen i 1 - Mna- 1r.an rlaInmion^ -r VrOlTWATl TYIflO» f» fl flT) Ivft 1 .11.. l. „4. 1,^4. O i 1 zich ten allen tijde aanbevolen, Men zerde ze In aan de Redactie van de „Nieuwe Haarlemsche Courant", onder het motto „Geloofsverdediging". Vraag. Wij hebben altijd geleerd, dat de lang, of de man begon het kind als een in dringster te beschouwen, die hem ontroofde hetgeen hem alleen toekwam. Do verwijde ring tusschen do beide echtgenootea word steeds grooter; zij keven slechts weinig meur. doch zij gingen koei en zwijgend naast el kander voorr- door het leven, als waren zii vreemden. De man was vau teroep machinist. Op zekeren dag zond zijn patroon hem naar het buitenland om een ingewikkeld machien te stellen en in gang te brengen; er zouden on geveer drio weken mede gemoeid zijn. Wei nige dagen na het vertrek van den man werd liet kind ziek. Het stierf, en juist op dou dga dat hij zou terugkeeren, werd het be graven. Marie had er niet aan gedacht. Zij keert thans van het kerkhof naar Huis terug, en zoodra zij do kamer binnentreedt! en de plaats ziet waar de kleine doodkist hoeft gestaan, barst zij in wanhopig snik ken uit; Eindelijk richtte zij zich weder op, en zamelde alios bijoen, wat do kleine had toebehoord, hare kleedjes, hare kleine schoen tjes, het telbo-rdtjo, haar speelgoed, alles. Zij bergt de voorwespen in eeno Iade, elk stuk zacht en loeder aanrakend. De deur wordt geopend, zij keert zich Om en ziet haren man op den drempel staan. Hij kijkt met verbaasde vragende blikken rond en stamelt dan: wat is er gebeurd? „Niets," antwoordde zij snel. „Ten minste" niets dat u aangaat, het kind is slechts dood." Hare smart niet langer meester, breekt zij met een kermenden zucht af, doch hare tranen zijn verdroogd, nu zij niet langer al leen „Maar mijn God! hoo is dat mogelijk?" roept hij ontsteld uit. „Waarom zou het niet mogelijk zijn?" ant woordde zij met toonlooze stem. „Het was immers van den beginne af een zwak wurm, zooais allen zeiden. Nu is het ziek geworden, en gestorven en begraven." De man is op een stoel noorgezonken en staart dof voor zich uit, met de handen op de knieën rustend. Hij heeft gedurende zijne afwezigheid ge legenheid geluid om over vele zaken rustig en kalm na be denken, en op den terugweg heeft ééne gedachte hem voortdurend beziggehou den en gekweld. Hoe zal zo u na zoo lange mensch bestaat uit-twee deelen. Welk deel is I scheiding outvangen? Zullen de oude grieven nu de zrel? I vergeten en vergeven zijn, of zal do vijan- Antwoord Zeker, de inensch bestaat uit. dig© verstandhouding voortduren, en zal op- ziel en lichaam d.w.z. tot bet wezen van een j nieuw ons beider leven vergiftigd worden mensch behoort, dat er aanwezig is een 6tof- door twist en tweedracht?.... foliik lichaam en een onstoffelijke ziel. I)ie ziel is evenwel eon geest en dus on zichtbaar. Wat wij zien, tasten, waarmede wij onze „Wie had tlat kunnen denken I" zeido hij na eenige ©ogenblikken van pijnlijke sstilto. „Niemand heeft het gedacht," antwoord de zij op denzolfden moedeloozen toon. „Maar nt'r spreeKi .(aauic-. jj-iu- l-i„u„lp-*eri I nuuueiiii&uii yci iju-h-- -vmu ivas voisuuiujger ean wij aire 11 van Jesse en een die zal opstaan om over de Maar kan diau iemand ergernis vinden m Het] ,rr"T .lna8, raa."',, n' Igeen, wat ons doet leven, wat met het stof- het heeft plaats voor u gemaakt, omdat het heirlATinn fa liaavschan on Hem zullen do toonbeeld van allo volmaaktheden? Helaaa ia?' ho&innen met nam nines, fit© door f luu,™ den eeheelen mensch vormt wist dat. hot in -i«n uton-i rt xvii.i,. heidenen te heersehen; op Hem zullen do toonbeeld van allo volmaaktheden? Helaas ja--- heidenen hopen. Jesus was eeu ergernis voor d© Joden van db I tus-schenkomst van den duivej e ierlei dingen De God nu der hoop vervul le 11 met alle dagen, die Hem in Zijne nederigheid én gering-i::?"" we^nten-nanen komen liidsehnn en vrede in bet -relnnven. ontlat crii V, m - 8 toten WCg niet kulinen KOinon. en vred»Sn ?e,010V®n' op<3at hoid voor de w«rekj niet erkennen wilden, Jesus overvloedig moogt zijn in de hoop on dei. kracht dre Heiligen Geestes. Evang. volgens don H. Mattheus; XI, 2—10. In dien tijde, toen Joannas in de boeien de werken van Christus vernomen had. zond hij twee zijner leerlingen eu zeide tot Hem: Zijt Gij degene die konieu moet, of verwachten wij oenen anderen? En Jesus, antwoordend. ia no-g een ergernis voor zoovelen in onze dia,gen, clio in hardnekkig ongeloof Hem verwerpen, maar vooral voor hen die Zijne gohodon niet willen onderhouden. Joen de leerlingen nu blijdie natir Joannes is de ziel. Omdat die ziel geestelijk is kunnen wij r, ,1 ,.„on VI ze dus niet aanwijzen of bepalen, doch slechts Dezidktm raadplegen natnnrUik streng, (latgel,Pi wat noodzake verboden, dit wordt gezegd m een z fhpt 8toffe1ijk lichaam een be- schrijven van bet TL O «- V ,zen te mak dat „mensch" heet. Daarin wordt gewezen op de „begoochelin- gen van 't zoogenaamde somnambulismu» en do helderziendheid", waardoor vrouwen spraak maken onzichtbare dingen foliik lichaam den gelieelen mensch vormt wist, dat hot u in den weg stond. Ik wilde wel dat ik hot ook had kunnen doen. Nu, wió weet voegde zij er met oenen zucht bij „misschien zult gij van mij spoedig verlost zijn. 't Zal voor ons beiden beter zijn." „Spreek niet zool" viol hij haar driftig in de rede. „Als oen onzer moot gaan dan zal ik het zijn! Ik kan ook wol elders mijn brood vinden." Vraag. Welke woorden spreekt de priester iwen „aan- ondpr de c0iteratie, waarop de oogenblik-1 Zij'lette niet op zijne woorden; zij wm te Kunnen kp]»kp verandering van brood en wün plaats zwijgend opgestaan en begon de zaken, dio sias gevonden haddon, „begon Jeans tot de sofau^^7*1^^5^ 1 hwft? j^en ^behoord, verder bij- ren o-iw Joannes te spreken." De Voorlooper hunne antwoorden te ontvangen, verwijderde terugkeerden, vaat overtuigd d«t zij den Mes- j zien> over (,pi) ^cdieest zeiven te redeivee- ftf y itlAfl •*-Zv v X ftti t W'lllll llüll O U^üIJ Vul tt IJ U\< '■eide hun: Gaat en boodschapt aaa «Ioa had moermalen dn verbevnnsta gotuigenissen en onbekende zaken te ontdekken, en op een ij gehoord en gezien hebt: blinden zien. omtrent den Zaligmaker afgnfogvi. Deze wildevermetele wiize dui»e"de bijgetoovigbedeu van dien aard te verrichten, wat zeer winst wat gij kreupelen wandelen, melaatschen worden ge- QU z»ne lof verkondigen van hem re.nigd, dooven hooren, dooden verryzeu aan d[e bw>id had. armen wordt het Evangelie verkondigd, en .7 8 zalig ia hij, die zich aan Mij niet zal geërgerd Nooit is een» zoo groote oei aan eenlg sterv©- behben 1 wng geschonken, en «10 woorden zijn dus een Toen zij nu heengingen, begon Jesus tot do scharen aangaande Joannes te zeggen: Wat 'ijt gij in de woestijn gaan zien? Een riet,door 3en wind heen en weder bewogen? Maar wat zijt gij gaan zien? Eenen menech, gedost in l»ehte kleederen? Zie, die de zachte kleede- ron dragen, zijn in de huizen der koningen. Maar wut zijt gij gaan zien? Eenen profeet? Ja, ik zeg u, en meer dan een profeet. Want deze is bet, van wien geschreven staat: Ik zend mijnen engel voor uw aangezicht, die geveml is voor haar zeiven en voor hare meesters. Iri dit alles, van welke kunst men zich ook moge bedienen, of welke misleiding de zin tuigen ook ondergaan mogen, worden natuur- oplebtend© beschouwing overwaardig. Vooreerst verdedigde Jesus zijn Voorlooper J lijke middelen aangewend om uitwerksels togen d© verdenking van onstandvastigheid of voort te brengen, die niet natuurlijk zijn: der- wigpeiturigihcid. Die gedachte zou bij sommi- halve bestaat daar een geheel en al ongeoor- gen kunnen ontstaan, als -zij zagen dat, Joan-1 ,a.cjf'(i:> misleiding, dio op ketterij uitloopt, en. -T! tut zedelijk oogpunt beschouwd, ergernis nes, diie vroeger zoo duidelijk over den Messias OP DEN TWEEDEN ZONDAG VAN DEN ADVENT. Joannes de Dooper had zi,jn roemvolle zen ding volbracht, de komst van don Verlosser "«a do wereld bekend gemaakt, en nu wacht te hij in de gevangenis op het oogenblik dat hij 'Wr een heklliaftiigen dood zijn heilig leven S»luiten zou. In zijne gevangenis, waar zijne terli.ngen hem t>ezoelcen mochten, hoort hij ^'teken over d« wonderen door Jezus verricht, i^r' zijn hart verheugt zioh er over. Hij zendt vau zijne leerlingen tot Jezus met de teag, di<> de I'hariseën eenmaal aan hem zelf ^teJd hadden„Zijt gij degene die komen of vér wachten wij u vet UAJii -iu-Urtaanc» 01» gesproken had, nu liet vragen of Hij wd de Messias Bomuambules van deze stmrt mag men dus Antwoord. Dit geschiedt wanneer de priester zegt: „Want Dit is Mijn Vleesch" en even later „Dit is de kelk van Mijn Bloed. een te zoeken. „Dat is het ëenigo speelgoed dat gij haan ©tot heb gegeven," zeide zij met eeno lichte ©'gu iL*tr 1 j r* 1 j v övöv',"L> v/i,uv/ 1 (.in van hot Nieuwo en eeuwig Verbond (Geheim 'handbeweging, zonder zich echter om te ke<>- des geloof©) Dat voor 11 en voor velen verjte- ren; van alle zaken is haar dat huisje 't lief ten zal worden tot vergeving derzonden.ste geweest. Gij hebt er natuurlijk nooit ach! Op hetzelfde oogblik, dat de priester deze woorden spreekt, worden brood en wijn ver anderd in Christus' Vleesch en Bloed. gy een anderen Maar rj^'toe die vrtuag? Twijfelde Joannes dan aan fj: )v«ardigheid van Christus, dio hij in zulke T usta.ndvas.tig was n00jt en in geen geval raadplegen Joannes niet, hij was na et als een broos nioti jejs anders is natuurlijk te rade gaan bij dat door iederen wind wordt heen en weer be- waarzegsters of helderzienden op feesten of wogen, maar standvastig als een ceder van tentoonstellingen, want" zoo iets louter uit den Libanon, die door geen storm ontworteld scherts gebeurt, wanneer slechts is uitgeslo- word't. I ten bedrog of ergernis. T- ..li-- ji' Moeilijker is het met betrekking tot hel- s T 1 t P,rVX17 iT/ derzienden die op de kermissen hunne kun- Ziin^oorT ^reDge 'Ra g «ten vertoouen. Daarbij is gewoonlijk veel °orloot>cr. „Maar om wat te zien *u'. gy l,edrog en bet raadplegen vau zulke personen uitgegaan! Een mensch mot zachte kleederen ]{ttU dikwerf ergernis geven. Dan is bet na- gre «eed Aie, dae zachte kleedieren d.Dag^ut zijn in tuurliik niet geoorloofd om de ergernis. «10 li ui.zeii der koningen," dio zoekt men niet Doch al dergelijke personen worden eigen- in de woestijn, maar i,n de paleizen. Wel moest lijlc niet bedoeld, wanneer iemand spreekt het verstorven leven van Joannes hoog staan over een somnambule. Dan heeft men het oog aangeschreven, dat Jesus, die zelf een stal tot °l' slaapsters, dat zijn vrouwen die voor -een woning had gekozen, en in armoede Zijn loven Zfiker6 s0™ ^1(1 s vertellen aan welke ziekte doorbracht, hem zoo hoog prees. "»en lijdt, welke geneesmiddelen daartegen genomen moeten worden, welke moeilijkne- Jeeus wiMe ton derde de geloofsbelijrenna van den of zorgen men heeft; in welke levens- Zijnen Voorlooper aangaand» de zending van omstandigheden men verkeert enz. den Messias bekrachtigen, om zoodoende het) En nu is het wel opmerkelijk, dat in zeer volk tot het geloof in Joannes' woorden ver te vele gevallen hetgeen door zulk een slaap- halen en ging daarom aldus verder: „Wat zijt «ter gezegd wordt zoo goed als geheel met J B""8 F nronheet werkelijkheid overeenkomt. m de woestijn gaan zien? Een propheet?Daarby kom, nog> dat dergdijke slaapsters gU mi u« woos-reu j „„„.„ij nu»,* »US, „av u- - - - Ja. Ik u, en meer nog dan een propneet. gewoo„ijjk brave, fatsoenlijke menschen zijn. 0„ ,ko bewoordingen verkondigd had? 1 Want deze is het, van wien geschreven staat: v0]g^ns een bepaald tarief „werken" en lïft'T""*lijn do°' waa a^een 2iino teorlin- ;Zie, Ik zend mynen Engel voor uw aangeznohk do menschen niet zullen beetnemen. do«u d celen ia de re kor held die hij self *dti» uwen wesr znd bwoiden voor u honen." Voor-1 Ten onzic.hto vaa dergeliiko vrouwen is de „Wordt daar gimls iemand jgraven?" ,,'t Is maar een klein kind!" luidt heb antwoord, en zijnen weg. Do van eeno kleine woning in de voorstad uit het venster ligt geleund, wendt zich tot zijn buurvrouw, die aan de deur staat. „Mijn hemel, Marie behoeft waarachtig niet te doen, alsof haar een groot ongeluk ware ©verkomeu. 't Was immers niet oens haar eigen kind, 011 bovendien was het van ge boorte af een ellendig, ziekelijk wurm. Zij mag God danken dat Hij het kind uit zijn lijden heeft verlost," „Nu, ik weet wel wio God zal danken! antwoordde de buurvrouw met hare koude, harde stem. De man zal blij zijn als hij thuis komt. Zij had voor niets oogen of ooren dan voor dat ongelukkig schaap." Uit het huis treden thans de dragers met de kleine naar buiten, gevolgd door een blee- ko vrouw met roodgeweende oogen, en ver wrongen trekken. Een paar buurvrouwen slui ten zich bij haar aan, en de kleine droeve stoet trekt langzaam naar buiten. De nieuws gierigen verspreiden zich, gaan verder naar binnen, het schouwspel is voorbij en ver geten. Het was een klein ziekelijk kind, dat be graven werd; voor de treurende vrouw was heft echter 't eenige. dat haar 00 aarde vreug- op gegeven, wat koni het u ook schelen l wat heeft zij u dikwijls aangekeken, of g.i niet eens een vriendelijk woord tot haar zoudt zeggen. En als ge dan heengingt, zónder haaf aelfs met eenen blik te verwaardigen, dan kon zij u zoo treurig aanzien. Hot kind had i( lief, dat bleek uit alles maar wat gin# u dat aan!" Zij brak plotseling af on keerde het hoofd om. Noen, zij had zich niet bedrogen, hij heefj het gelaat met de handen bedekt en weent de vrager gaat onverschillig Zou hij om het kind weenon? Eindelijk treedt andere, die in het onderhuis zij zachtjes op hem toe en zegt schuchter. „Het heetf nooit geweten dat gij het yer- (hagen kondet, en als gij onvriendelijk tegen haar waart, dan was zij het terstond weer vergetea Zij was zoo goed...." Hoe liet geschiedde, wisten zij niet recht en zij hebben er elkander nooit naar gevraagd, maar in het vplgende oogonblik hielden zij elkander omstrengeld, en weenden zij te za- rnen 0111 het doode kincl. Later zaten zij naast elkander, hand in hand, zonder veel te spre ken, en des avonds gingen zij te zamen naar het kerkhof.... Het kleine doode kind had hunne harten voor elkander geopend, en weder bijeenge bracht, hetgeen nimmer gescheiden had mo gen zijn.-... Hgzn. HOOGERE PHYSIÜA. Professor B. (in zijne lezing over hooge« physica). Mijneheeren, stelt 11 eens voor ecu draad, stelt u dien voor oneindig dun, zoo dun als maar eenigszins mogelijk is. Zijt ge daarm»u gereed? Welnu stelt u dien draad dan nog iets dunner voor en ge zult een flauw idéé hebben van do afmeting dio de draad moet hebben om er de volgend» proef mede te nemen,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1913 | | pagina 9