DAGBLAD voor NOORD- en ZUID-HOLLAND. tv. iTweeftuijzet?, Sen dingen rechtgezet «3 artejjorJsstr 27. FeJe/.ma 66 Hiffiderliiiisvest 29>3fl*S3f HaaHsin m* EEÜ31E MLm. oaar STADSNIEUWS (?8aa§ Rapen pat heen. jittl dan vaff ug«. eeft? >r< sdj fe. Cch* heel] het gefl?, itee- 010' #on<t' zioB oen* bao- met jheo met freof wel won' diet ■Ided om' Iffetf rde» ver1 nenf It. EK9DAG Si MAART 191** ■gang fSo. 8397 ABONNEMENTSPRIJS» Per 8 maanden voor Haarlem TflS& Voor de plaatsen, waar eeu agent is gevestigd (kom der gerot,J 1.85 Voor de overige plaatsen in Nederland franco per post 1.80 Afzonderlijke nummer*1 0.03 GULDEN bij levenslange onge schiktheid tot werken. iureaux van Redactie en Administratie Intercommunaal Telefoonnummer 1429. Alle betalende abonné's op dÜ blad, die In Eel bezit eener vemkerlngspolls *ön volgens de bepalingen op de polissen vermeld, tegen ongelukken verzekerd voort GULDEN bij f fgft GULDEN bQ «fi GULDEN bü PRIJS DER ADVERTEN'flëNi Van 1—0 regels 60 cent (contant 50 cent). Iedere regel meer 10 et Buiten Haarlem en de Agentschappen 15 ct per regel BnitenL 20 et Reclames dubbel tarief. Dienstaanbiedingen 25 et (6 regels), driemaal voor W et (ft contant). GULDEN bjj overlijden. verlies van eev band of voet verlies van dén oog verlies van één duim. GULDEN bij verlies van één wijsvinger. GULDEN bij verlies van één anderen vinger. De nitkeering dezer bedragen wordt gegarandeeid door de MaatseEappij «HollandscEe Algemeene Verzekeringsbank" te Schiedam siumin@B* IblasJiSsi» Iheslsast uit pond. I AGENDA. 26 Maart. Gebouw St. B a v o R. K. Volksbond Propagandavergadering R. K. Vïouwen- Sprf-k( de WelEerw. Pater Bouters. 'oegang voor alle R.K. vrouwen en meisjes. 8—9 uur R. K. Bureau voor rechtskundig ïdvies inzak arbeidersbelangen. Rederij- wrs. Groot c Kerk 23 uur Orgelbespe- oog. (Zie programma Stadsnieuws). „In 't Pand 8V»12 en 14 unr Over- jik van de maten en gewichten. (Voor den tttirijk niet in gebruik zijnde, ten verknop v°ovradig® maten en gewichten). T e y 1 e r Museum Tentoonstelling van Rekeningen, behoorende tot de kunstverzame- "ig van 'ieyler's museum, portretten, portret- 'ehetsen en figuurstudies. Bisschoppelijk Museum Jansstraat '9 Geopend eiken dag van 10—5 uur, tegen Maling van 25 cents. Uitgezonderd Zaterda gen en R. K, Feestdagen. Roomsere kunst. ,Vro treffen weer een® aan „van Roomsche %le" (of het de „gewone" is of een buiten- «owone, weten we niet) in de.... liberale 1ST. Kott. Crt. een artikel over.... katholieke M-fcelijke kunst. D'r op in-gaan is onbegonnen werk primo, «n v-enndo zouden we daarmee in de kaart •spelen van deze antikatholieke strydmethode, 10 i- op uit is om stukjes van het Roomsche »amp te verplaatsen, als het kon, naar de kolommen van dit anticlerical© blad. Doelt alléén zij dit gezegd: De femelaar in de N. R. Ort, treurt over '.misbruik" bij de Roomsehen, jankt over „ka- Molieke bastaardkunst", en built krokodil tal tranen over „gauscb die kermis van God "fin kunst geklaagde kramerijen, aan de 'ttarkt gebracht door wie weet welken Pa- "Hisehen bohémien of misseliiken decadent «ftf godK(1 ienstigen en artistiekeu mislukke- die vandaag in een tingel-tangel de •"vonden van Montmartre bacchantisch viert »en morgen de pensionaten afreistenz. Wij gaan het zij herhaald op dit ge- niet in. Maar dit moet gezegd: be- *Hipt deze schrijver niet, dat hij erger is doet, dan de Parijsche bohémien, van uerboven: hij, die met het vrome gezicht van SRn die „de pensionaten afreist", zegt op te taniey. voor de waardigheid en schoonheid v;*n Boomsche kerkelijke kunst inde anti- peric'alfe pers? is ook d i t geschrijf slechts „bastaard kunst" van eeu „godsdienstigen mislukke- Mg," 'tbest omschreven met: a raisoa van ?óóvéel per regel?Ja, dan laten wij den Mn liever met rust. Helaas zijn er zóó.... Onder don titel „De R. K. Geestelijkheid bi 't, Ziekeufondsconflict te Alkmaar" heeft de „N. Rott. Courant" onder hare ru briek. Kerknieuws (1) een stuk opgenomen, dat al is ook de vergadering welke tot aanleiding dient voor dat stuk reeds gehou den toch dient recht gezet te worden, om der wille van onze katholieke werklieden op de eerste plaats, maar óók ten behoeve van anderen. Eerst de aanleiding. De Federatie tot behartiging van het Zie kenfondswezen in Nederland belegde gisteren Dinsdag avond te Alkmaar een verga dering, waarin het z.g, ziekentfondsconfUct werd besproken door mannen uit verschil lende partijen: deze federatie omvat óók be sturen van R. K ziekenfondsen, zooals men weet. Op de vergadering te Alkmaar nu zijn gis teravond opgetreden het Kamerlid Schaper (sociaal-democraat) en de (katholieke) ge neesheer Dr., Hoffman uit Gouda. Naar aanleiding van deze vergadering nu had de N. Rott. Ct. een venijnig stukje: „Het verluidt hier (te Alkmaar) zoo heet „het daarin dat het bezoek aan die ver gadering /voor de katholieke werklieden, „leden van katholieke vereenigingen, -door de „geestelijke overheid ie of zal worden ver boden". Bij „de geestelijke overheid" zet de N. Rott. Ct het woordje „(dezelfde?)" daar mede doelende op een eerstgegeven mededee- ling dat Dr. Hoffman van „de geestelijke overheid" verlof heeft gekregen op deze ver gadering te spreken. Op deze tirade volgen, nog eenige beschou wingen over het bekende voorschrift van het Hoogw. Episcopaat omtrent de katholieke vakorganisatie, waarbij de meening wordt gepoogd te vestigen dat de Katholieke gees telijkheid tegenover arbeiders een anderen maatstaf op 't gebied der vakorganisatie aan leggen zou, dan voor niet-arbeiders geldt. Wij citeeren: „De strijd der federatie van zelfstan dige vereenigingen gaat niet tegen Alk maar als zoodanig, maar in en met Alk maar tegen de geheele neutrale dokters- maatschappij. En hiervan zijn bijna alle katholieke doktere lid, terwijl zij het eigenlijk niet mogen zijn. De werk man, die mij inlichtte, en die dit alles zeer goed doorziet, verklaarde dan ook als zijn meening, dat, mits de geestelijk heid maar goed is voorgelicht, het geen twijfel lijdt, of, rechtvaardig als zij is, zal zij het bezoek der Katholieke arbei ders aan de a.s. vergadering niet ont raden Immers zou anders de schijn ontstaan, alsof de arme Katholieke arbeiders maar goed genoeg zijn om in eigen Roomsche vereenigingen te verga deren, terwijl de deftige heeren Katho lieke dokters maar neutraal in vereeni gingen mogen zitten naast toch ook liberale en socialistische geneeskundigen en nog op den koop toe de arbeidersbe langen, ook de Katholieke, mo gen b e s t r ij d' e n, fel en ongehoord, en dan bovendien moeten ontzien worden, ook door geestelijken. Onder de circulaire der dokters en apo thekers staat toch ook een Katholieke naam. En datzou dan welmogen(!) Onze Katholieke arbeiders, eenvoudig en rond, kunnen zich niet in die politiek in denken. Het is dan ook te hopen want anders ontstaat er bij de Katholieke verklieden hier allicht «tille wrok, vooral au de contributie in 't nieuwe fonds moet worden verhoogd dat het gerucht, dat de geestelijkheid de zijde der dokters kiest, w waarheid bevatte." Tegenover deze verdachtmakingen, scheeve voorstellingen en verwarrenden opzet (wij hebben hier en daar al een gezet) willen wij nu eens categorisch stellen, wat precies de katholieken te houden hebben in dit op zicht. Het Hoogwaardig Episcopaat heeft ons hieromtrent zoo duidelijk mogelijk den weg afgebakend. Reeds op 7 Juli 1906 werd in een commu niqué door de Nederlandsche Bisschoppen ter kennis van de katholieken gebracht het na volgende: „dat het hun ernstig en uitdrukkelijk verlangen is, de hun onderhoorige katho lieken te vereenigen en vereenigd te hou den in katholieke organisaties; omdat van den eenen kant alleen in deze de katholieke beginselen ten volle tot hun recht kunnen komen, en van den ande ren kant eene samenwerking met andere vereenigingen voor bepaalde, wensche- Rjk geachte doeleinden, zoover de ka tholieke beginselen die toelaten, noch on mogelijk gemaakt, noch bemoeilijkt wordt." In Juni 1909 werd, door middel van de Eerw. Adviseurs, aan de katholieke vereeni gingen nog eens als „besluit van het „gezamenlijke Episcopaat" het na volgende voorgeschreven t „Het is en blijft de ernstige en uitdruk kelijke wil der Hoogwaardige Bisschop pen, dat de hun onderhoorige katholie ken zich vereenigen en vereenigd blijven .in katholieke organisaties. Deze moe ten het spreekt vanzelf niet slechts vereenigingen van katholle- k e n, maar inderdaad katholieke vereenigingen zijn, waarin de ka tholieke beginselen tot hun volle recht komen. Wat ook het naaste doel dier vereenigingen moge zijn, het voor naamste en hoogste doel, zoowel in de vereeniging als van den enkelen menseh, is de dienst van God". En op 6 December 1911 werd door de Bis schoppen van Nederland nogmaals in het openhaar met nadruk het volgende gepubli ceerd: „In den lateren tijd openbaart zich een streven om, tegen Onze verklaring in, stemming te maken voor Christelijke vak organisatie. „Om die reden achten Wij het plicht, nogmaals en zoo beslist mogelijk te ver klaren, dat het Ons ernstig en uitdruk kelijk verlangeD is de aan Ons onder hoorige katholieken te vereenigen en ver eenigd te honden in katholieke organisa- tiën, omdat alleen in deze de katholieke beginselen ten volle tot hun recht komen, en samenwerking Met andere vereeni gingen voor bepaalde wensehelijk ge achte doeleinden, in zooverre de katho lieke beginselen dit toelaten;, daardoor noch onmogelijk gemaakt, noch ook be moeilijkt wordt. „De uitzondering voor de Limburgsche mijnwerkers gemaakt, bewijst, dat met alle belangen rekening wordt gehouden." In alle deze voorschriften werd voor niet-arbeiders nooit of nimmer een uitzondering gemaakt! Integendeel: toen Dr. Hoffman (dezelfde, die te Alkmaar gisterenavond het woord voerde) aan het Hoogw. Episcopaat uitdruk- kelijk de vraag stelde of de artsen óók vallen Aan deze f e 11 e 1 y k e uiteenzettingen en onder de hierboven weergegeven voorechrif-j aanaalingen hebuen wij met veel toe te voe ten, werd door de Bisschoppen geantwoord!, dat er geen termen bestaan, om de art sen uit te zonderen. Het bovenstaande is, wat de organisa tie aangaat van katholieken, toch waarlijk duidelijk genoeg! En nu het vergaderen en samenwerken met andersdenkenden. Voor de arbeiders, die zich aan den wensch van het Hoog. Episcopaat hielden (helaas waren er toentertijd nog maar wei nig anderen dan arbeiders, die dat deden!) werd op 8 Juni 1912 gevraagd: „hoe moet men „er aan toe, wanneer voor een bepaald doel „federatieve samenwerking met andersden kenden noodig is?" Mgr. de Bisschop van Haarlem antwoordde op deze vraag letterlijk het volgende: „De federatieve samenwerking met andere „vereenigingen moet zich beperken tot ge combineerde bestuursvergaderingen of „gecombineerde vergaderingen van afge vaardigden der verschillende vereen i- „gingen." Derhalve: vergaderingen van alle leden der katholieke vereenigingen mèt de leden van de federatief-verbondeu niet-katholieke vereenigingen werden vlakweg uitgesloten. In het bovenstaande heeft men heel duide lijk de lijn getrokken en de leiddraad ge spannen voor katholieke vereenigingsmau- gen. Wij hopen, dat hiermede nu eens ver schillende misvattingen betreffende den in houd en den zin der Bisschoppelijke voor schriften omtrent de katholieke vakorgani satie en het vergaderen met niet-katholieken zullen zijn weggenomen. Er is op dit punt èn op het stuk dar organisatie van de niet-werklieden, èn wat betreft het vergaderen nog héél wat ts veranderen, en te verbeteren! Haarlemsche Alledarjes No. 1288. ZIJT GE KIEZER? De Kiezerslijst is vastgesteld we be richtten dit gisteren in ons blad en li^t nu tot deu 21en April a.s. op de secretarie der gemeente ter inzage. Men lette op dit laatste wel. Dat is geen loutere formaliteit, integen deiel: ieder heeft het recht daar te gaan nazien of liy wel op de kiezerslijst voorkomt en zoo ja, of zijn naam, geboortedatum, woonplaats nauwkeurig zijn weergegeven. En nu denke men niet: „ik heb mij op gegeven," ofwel: „ik heb mijn belasting op tijd betaald," want daardoor heeft men nog geen zekerheid, dat men op de kiezerslijst voorkomt. Het zou niet de eerste keer zijn, dat ie- mand bij een verkiezing tot zijn groote te nen en alle katholieken, die een vakorgani-jleurstelling bemerkte, dat hij niet gerechtigd salie voor zich en hun bedrijf en vak noodig was om te stemmen om de eenvoudig® re- hebben. .den, dat hij niet op de kiezerslijst voor- Men vindt hierin óók de rechtzetting van i kwam. al de scheeve voorstellingen der N. Rott.; Docll dan is er niets meer aan te doen, Courant. 'en moet men er eenvoudig in berusten. Spreken in een vergadering van anders-; Thans kan men nog zorgen, dat de fout denkenden, met wie men voor een bepaald verbeterd wordt, wanneer men soms mocht doel samenwerkt, kan van zelf onmogelijkvergeten zijn. verboden zijn; en dat dit aan een man als Ieder kan nagaan of hij op de kiezers- Dr. Hoffman, die op het stuk van de katho- lijst voorkomt, die daartoe ter inzare ligt lieke organisatie steeds zoo principieel staat, j van den 23en Maart 1914 tot en met den door den Bisschop niet verbodenl werd, 21 en April d.a.v., op de gemeente-secre- spreekt van zelf. tarie (le Afdeeüng) en tegen betaling der Wat anders is evenwel, of daarom nut kosten, in afdruk 'of afschrift verkrijgbaar aan alle katholieke ziekenfondsleden verlof zijn. zou moeten worden gegeven, de vergadering! Men verzuime dit nu eens niet: de mo- waarin Dr. H. spreken zou, bij te wonen, in gelijkheid bestaat toch, dat men dit jaar strijd met het voorschrift van Mgr. Callier, hierboven medegedeeld. Het is voldoende geacht, als bestuur of af gevaardigden zulk een vergadering bijwonen nog wordt opgeroepen om zijn kiesplicht te vervullen. Dus niet vertrouwen op het feit, dat men belasting heeft betaald, of zich als kiezer en er is toch niet de minste reden, om heeft opgegeven, maar zich ervan overiui- hier van den regel af te wijken? De katholiek, die spreekt in zulk een ver gadering, doet dat om ook anderen heter voor te lichten!, en de katholieken vinden m hun eigen vereeniging genoeg gelegenheid, oin die inlichtingen te bekomen, vooral wan neer zij zooals hier op katholieke prin cipes berusten. gen, dat men inderdaad op de kiezerslijst voorkomt, ziedaar wat noodig is! DE BURGEMEESTER EN DE VEREENI GING VAN POLITIE-AGENTEN. Wij vernemen, dat hij het onderhoud dat de burgemeester gisteren ten Raadhuize ge- Was het bataillon op niarsch, dan liepen de j Slecht, slecht, en hier trok Reijnen een vier marketentsters achter 't bataillon. t nijdig gezicht. Je ging soms van de honger Bij inspectie trad. de marketentster op zij j naar bed. Ik vertelde je daar, dat wij 'smid van de compie aan en maakte dan als de sol- dags om 8 uur vrij waren en dat je dan kon daten, eveneens inspectie. Zij zorgde wel dat gaan slapen. Je lachte toen, maar ik verze- 'tvaatj'e netjes gepoetst was. Met rust kwam ker je, dat er velen naar bed gingen, omdat (Slot). In Leeuwarden ben ik getrouwd1. Ik was „9H '°en tamboer-maitre..Maar van je soldij kon m'n vrouw naar voren en dan werd een al-,zij een razende honger hadden en geen geld niet gaar, en flauw. vroeg: Hoe is 'teten? Luit'nt! De aardappelen zijn nog niet gaar! Dan geef je ze maar 'n knauw meer, en weg was hij. Den volgenden dag kreeg je muffe rijst, 0 er natuurlijk niet komen. Ik werd toen ook Mschbaas. Mijn vrouw was, volgens de ge woonte van toen, marketentster, als weinigen 6fizien en bemind bij de officieren en man- 'Ohappen, voegde Reijnen er met trots bij. ij wilden wat meer hooren over marke- Mtaters. Wij leveu zoo snel, en de tijd, dat met den troep uittrokken, ligt al weer zoo vjer achter ons, dat zij, die niet in dien, tijd benden, nog slechts een vage voorstelling van die eertijds onmisbare ingrediënten van marcheer enden troep zullen hebben. De marketentster was in den regel de j'(ouw van den waschbaas, vertelde Reijnen. yij elke compagnie was er één. Later is er aog eeus sprake van geweest om er twee hij é'ke compagnie in te cl celen. Ik heb daar nog een rapport over moeten indienen. Maar M is nooit iets van gekomen. Later zijn ze Geheel afgeschaft. Dus u trokt samen met uw vrouw op Mrsch, en allebei in uniform? Ja, zeker! En ze zag er wat keurig uit! Hier schitterden de oogen van den oud-mi' gemeenen aanval op haar ondernomen. De om eten te koop. Je had 24, 25, 26, 28 ct. soldij officieren hadden de eer van 'teerste bor- in de vijf dagen en eeni pond brood per dag. gort Karnemelk, waar het water van uit je reltje. Zij tapte net zoo lang totdat het vaatje Later heeft de Koningin-Moeder er twee centmond liep. ren. Sommigen van 'n officier, andere van 'n burger. Daar zorgde de kapitein voor eD die wist altijd wel zoo'n burgerheer op ds soos op te duikelen. Dat was dan voor de „brave jongens". Je verdiende dan een gulden of vijf per maaud en daarmede was je 'n beele spekkoor, en kon je geuren. En dan, ter, boor ik. Wij beaamden inderdaad, dat het tegenr leeg was. Het gebeurde ook wel, dat zij niet bij gedaan en werd het broodrantsoen op an- j Dat was ons eten, zoodat je, als je geen geld los kwam, de eerste keer. Het zat er wel eens derhalf pond gebracht. Laat me je eens een had, gebrek leed. Nu is het allemaal veel be niet aan bij de soldaten. Hierover vertel ik menu-kaartje voorleggen. Jo zult merken dat meteen nog wel wat. j !het weinig overeenkomst beeft met het week- Was zij nog niet los, dan beval de batail-staatje van de Diner-vereeniging. Ions-commandant na een kleine marsoh een! Morgens had je een zoogenaamde drie- zoogenaamd „pisrustje", met permissie ge- j ponder, je kent ze wel, zoo'n ronden zemel, zegd, en dan kwam het vaatje wel leeg. Wel, moeder Kee, hen je leeg? infor meerde de majoor dan. Ja? Den derden dag een halve ketel balf gare betaalde je toen maar twee cent voor 'n bor reltje en bad je veel betere sigaren voor 'n stuiver, dan nu voor 'n dubbeltje. Goed. Tamboer appèll Dan naar huis! Het gebeurde, dat m'n vrouw op zoo'n marsch soms 14 kan jenever uitsohonk. Wat was je inkomen nu eigenlijk? vroegen wij. Reijnen lachte. Ja, van m'n soldij, dat heb ik al gezegd, Erger was het met den brand in den win ter. Je kreeg maar een half mud kolen in de vijf dageu. Nou, je begrijpt, dat was zoo op en dan zat je vier dagen in de kou. Het Reijnen vertelde uit zijn tijd. Je kocht dan in de cantine, zoo ging R. Die werd netjes in drieën verdeeld en aan verder, maar alvast op je volgende soldij, drie gegadigden uitgereikt. Ieder keek toe'Maar een kwartje is gauw op. dat de verdeeling eerlijk geschiedde. DatOp tractementsdag was m'n vrouw er gauw brood nuttigde je, mits je geen geld had, j bij. Dan wisten de jongens niet, waar zij krui- zonder boter, zonder koffie, of zonder thee. j pen moesten. De een was tijdig uit de ka- Had je geen geld en wie had dat nou van zerne gevlucht, de ander kroop onder de krib woordig in dienst toch niet zóó erg is, als jg gebeurd dat wij de vodden uit de vuilnis hoop zochten om daar kolen en turf voor te koopen. Maar overigens wisten wij ook de bureaux van de sergeant-majoors en de on der-of fieierskamers te vinden Reijnen knipoogde en zette een gezicht van 28 cent? dan was er water aan de pomp. Om tien uur kreeg je soep. De moeite niet waard om aan tafel te gaan zitten. Zonder één schilfertje, zonder één varkenshaartje of achter de deur. Toch waren er maar enkelen, vertelde tt. verder, die er zoo slecht aan toe waren, want anders begrijp je waarschijnlijk niet, dat er kwam ik er niet. Ik had 45 cent per dag alsd'r in zelfs. Je zette den ketel zoo maar aan nog zoovele militairen uit dien tijd in 't leven tamboer-maitre, met brood. Maar dan als waschbaas had ik 916 cent van eiken man schap. Ik waschte voor de heele compagnie je mond en slurpte hem Ie eg. Daarop werd de heele mikmak woedend in een hoek van K 1"-«eueu ut) oogen van ueu ouu-mi- scnap. jlk wasente voor ue neeie compagnie 'air. 'n Zwarte japon, helder wit schortje, en dan was m'n vrouw marketentster. Daar hoed met zwarte veer op 't hoofd. Je 1 schoot nog wel wat over, vooral met den ver- oeht ze zien. En 't koperen vaatje jenever koop van levensmiddelen. 0;et koperen banden op zij, aan 'n bandelierHiermede waren wij op het terrein van de v er borst en rug. Verder had zij uog een;voeding heiand. V,li,'-idje met bonoodigdheden bij zich. Ik liep j Het eten in dienst was niet best vroe- or d«sp troep; de marketentster er achter, ger, zeiden wij. de chambrée gegooid. Om drie uur middageten. zyn. D'r zat zelfs rijkdom in de kazerne. Dat waren de plaatsvervangers en de nummerver- wisselaars. Die hadden een best leventje. M'n oude kameraden zullen zich nog wel Eerst het noodige geld ontvangen en daarna herinneren, hoe verglaasd soms de aardap-dikwijls nog gestopt door den rijken boer of pelen waren, hoe ongenietbaar. Daar had je I mijnheer, voor wiens zoon zij dienden. Er wa- dan wortelen bij, ook niet gaar, en 'n beetje i ren er, die steeds worst en boter in overvloed sten, of zij moesten worden afgevlagd. Ik ben lawaaisaus. jkregen, zonder één cent er voor uit te geven, daar zes jaar bij geweest. Den len Augustus Kwam d'r een officier on d» kamer, en' Dan had je de anderen, die oppassers wa-i1893 werd ik benoemd tot concierge van liet je-begrijpt-me-wel. Wij snapten het volko men. Maar toch was het een leuke tijd. Dat blijf ik zeggen. In Juni 1889 werd ik gepensionneerd. Ik moest pensioen aanvragen, omdat ik 50 jaar was. Toch had ik graag de gouden medaille gehaald, maar ik werd afgekeurd. Ik was nog sergeant-facteur in den Helder, toen ik reeds tamboer-majoor bij de schutterij in Haarlem was. Dat ben ik een paar maanden te zamen geweest. In Haarlem had ik tweemaal in de week 'd repetitie en verder de gewone schuttersdien- ge* JöSöi IE HMRLEMSeHE CO 400 301 150 100 60 15

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1914 | | pagina 1