Tandarts Swaap M.J.SCH1PPER, KATHOLIEKEN! Depót m Wijnen. Maisoa Antonio Agnilar Zuivelfabriek „DE LANDBOUW", Roomboter (®E!f)per kilo fl.55 Edammer Kaas per stuk f 1.30 Gouda's Kaas per half kilo f 0.45 Geen filialen. i i i I l| l Analyse-Klasse. VRIJDAGAVOND Gebrs. LOOTS »- tn lolita MMUMwraa Paarlaarsteeg I, Haarlem. J. VAN WIJN, Brouwersvaart VRACHTRIJDER. Spaarnwou derstraat 32-34. Telefoon 1562. BEZOEK STEEDS F. LOS, Duntkappr. Wed. BUSé, Telephoon 748. Wijnhandelaren Letteren sn Kunst Adverteniiisi. Landbouw en Visscfierij. Kerknieuws. Kraissiraat, 40 Oasrlea. Kleine Houtstraat 125 Café-Restaurant L. JON OKBLOEDT Dejeuners - Lunch - Dinars - Soupers, van het Speciaal Smedestraat 17, Tel. 284 HUGO VERKIEST TE AMSTERDAM. Hugo Verriest heeft dezer dagen te Amster dam gesproken .Uit het verslag van „De Tijd" nemen wij het volgende over. Het teekent wel den Vlaamschen pastor! Hugo Verriest is weer naar Holland, naar De Violier gekomen.Toen hij den laatsten keer hier verscheen was hij een gebroken „oude man", vviens afscheid een vaarwel voor dit leven scheen in te houden. En nu, nu stond Zaterdagavond de 74-jarige Vlaamsche pastor van den lande daar voor ons verjongd, herleefd, gesterkt, met jeugd-enthcu- siasme sprekend over zijn levenstaak van ruim vijftig jaren, gewijd aan het herworden van Vlaanderen dat dood was! Het herworden van Vlaanderen dat dood wasHij was wel gedwongen daar weer over te spreken nu men hem tot onderwerp had toegedacht: „Hugo Verriest over Hugo Verriest". „Neen niet waar mevrouwen, mejoffrouwen en mijneheeren, ge verwacht niet van mij, ouden man, dat ik een voordracht u geve! Alleen een strenge plicht van dankbaarheid voert mij hier." Want Hugo Verriest, die bij den aanvang der vergadering tegelijk met den heer v. d. Geldt, den Bosschen beeldhouwer, tot eerelid van de Violier was „bevestigd" („geïnstalleerd" kon toch niet gebezigd worden, niet waar, bij den Vlaming), zeide niets anders te willen doen dan rijn. dank te spreken voor alle hulde door Vio- iiers hem gebracht. Maar de pastor stelde toch zijn gehoor niet te leur! Immers dit dankwoord was hem aan leiding een verklaring te zoeken van het „waar om" dezer hulde, die hij zeide niet verdiend te hebben, dit „waarom" lag in zijn levenstaak en zie, daar sprak Hugo Verriest dan toch als vanzelf over Hugo Verriest, niet over het eigen ik: maar over zijn levensarbeid in en voor Vlaanderenland. Heel even, terloops bleef een weinig goed moedige spot den noordelingen niet gespaard, bij wie wel eens niet zoozeer de prachtige le- yensworsteling dier oerkrachtige zuiderlijke broeders, doch eerder een zekere modegril de be langstelling wekte. Er klonk iets ondeugends in de wijze waarop hij gewaagde, hoe men „den ouden man" in hem had willen eeren. „Dat is niet alleenlijk Roomsch dat is zuiver menschelijk, volgens de regelen der natuur, waarop God de wereld heeft gesteld." Maar onmiddellijk erkende hij de diepere be- teekenis: „ik weet ook wel, dat de eer, mij aan gedaan, niet om mijn persoon wordt gegeven, maar om iets anders: Vlaanderen ligt in mijn naam. Gij hebt den ouden man willen eeren om dat hij zijn leven lang gegeven heeft aan het herleven van het skoone Vlaamsche volk, dat zich nu roert. Gij noemt dat de Vlaamsche bewegink, geloof ik. Beweginkhmhet is zoo'n klein woordeke. Dat prachtig opleven, opbloeien, opworstelen van een volksziel noemt ge bewe gink och, maar een „beweginkje." Verriest voelde iets pijnlijks deze „Nederlandsche bena ming van het epos zijner Vlamingen." „Ge en weet niet wat dat zeggen wil, gij die ieeft tusschen Nederlanders, ademt in Holland- iche lucht, denkt in Hollandsche gedachten, u omringd ziet door heel een volk, dat één met u is in wezen, en welks hooge heeren spreken een selfde tale als de minderen. Doch bij ons Vlaanderen was dood. Er was geen Vlaanderen. ik hebbe 't u honderdmaal herhaaldja ;amaar als ge 't niet zelf hebt meege maakt draagt ge geen beeld in u ervan rond. ten menschenieeftijd geleden heb ik getracht mijn eigen leven te leven en Vlamink te wor den. Zijt ge dan geen Vlamink? vraagt ge. nee nee.... maar zijtge niet in Vlaande ren geboren? Ja!.Uit Vlaamsche ouders? ja!.... Maar toen ik 4 jaar oud was heb ik opgehouden een Vlamink te zijn. Toen moest ik leeren spreken in 't Fransch, denken in 't Fransch.En nu.een Vlamink?.nee nee, dat benne ik niet! „Want ik moette het eerelijk bekennen, wat in mijn kop en mijn hart zit is Fransch. I<en ik geschiedenis in Vlaamsch?.... nee!.... En ik ken geen geschiedenis in 't Vlaamsch, geen meetkunde in 't Vlaamsch. Wel geometrie!! Zelfs onze Christelijke leering was Fransch. Alles is Fransch, heel die kop is Fransch. Ik ben geen Vlamink, maarik denk 't wel te worden Verriest zij 't lachend, maar in dien lach klonk weemoed. „Toen ik kind was leerde ik de vogel- kens kennen, en als ik de namingen leerde was 't mij zoo klaar: een vogelke, wel dat vliegt, evenals dat vlugge vliegje, het vliegt met vleu- gelkens en de vogeikens die bijna vliegen kon- nen noemden wij „vluggen". Doch toen ik, 4 jaar, Fransch moest leeren, zeide me dat Fransch niets. Een vogel was oiseau, een vlieg: mouche, ze vlogen voler met vleugels: ailes. En een vlugge was ik en weet niet wat! Van de school ben ik naar 't „college" gegaan en se dert is alles Fransch in mij geworden. En als ik tot mijn volk ga moet ik Fransch spreken, be halve Godedank, als ik sta op mijn preekstoel voor mijne boeren." Verriest heeft gepoogd een Vlaming te worden, een volgroeide Vlaming, maar volgens zijn zeg gen is hij niet volgroeid als de boom in de natuur. Hij leeft nog steeds in de Fransche school. In die omstandigheden zich zelf te wor den, zich zelf te zijn, een Flament te worden, niet alleen om zich, maar óók en vooral voor zijn volk, dat was zijn levenstaak. Zijn volk te onderwijzen, op te voeden, te leeren, van binnen naar buiten", dit was zijn groote arbeid. 3000 studenten heeft hij voor het leven opgeleid. .Wie dat deed, kan een macht ontwikkelen. En die macht heeft Verriest ontwikkeld. Het geheim van zijn macht? Hij geeft dit zelf aan met zijn herhaald: „wij trachten de kinderen op te voeden van binnen naar buiten." Stillekens-aanGeen beschaving van buiten-af, maar van binnen-uit. De Vlaam sche aard werd naar voren gehaald, Vlaamsch karakter, Vlaamsch leven, Vlaamsch voelen, Vlaamsch denken werd ontwikkeld. Iedere jonkman had zijn eigen geaardheid, en eigen talent dat gevonden en ontwikkeld moest worden. „Jajamonkelde, evenals in gepeins de pastor voor zich uit, daar zou ik u heel veel van vertellen kunnen. Mijn kop zit vol historiekens." En dan, plots heel bewust, over tuigend, met nadruk sprekend, willend dat ieder hem geloove: „Ieder heeft zijn goeden kant. Er is geen slecht mensch." De moeilijkheid is slechts de goede kern te ontbolsteren „Ik was bewaker op 't „college". Eén wilde niet; deugde niet. Hij moest weg. Superior schreef naar huis, dat de knaap weggestuurd zou worden. Moeder werd ziek van schrik en een zuster kwam zoo bitterlijk schreiend vragen of broer niet blijven mocht tot het groot verlof." Zij kwam bij Hugo Verriest. Waarom bij dezen? Kende zij dezen? Neen, maarhij had nog niets aan hem overgebriefddaarom zocht zij hulp bij hem, daar was misschien dan nog hulp te vinden, 's Avonds nam pastoor Verriest den knaap afzonderlijk. „Weet ge dat uw zuster er geweest is?" De knaap antwoordde niet. „Weet ge dat uw moeder ziek is?" Het koppig stilzwijgen duurde voort. „Doet ge dat niet?" Niets roerde in hem! Toch bleef Verriest pogen een aanrakingspunt in de ziel. van den stijfhoofd te. vinden. „En wat zegt uw vader er van?" De mondhoeken trilden„Daar had ik vast." „Schrijft uw vader er niet over.ofis vaderdood?" En hij kniktebrak toen plotseling los in bitterlijk schreien. v „Vader.en hebt ge hem nog gekend? Ja, hij had hem gekend, en vader was het licht punt in het leven van dien weerbarstigen knaap „Wat zoudt ge vader verdriet hebben aange daan wat zou vader zeggen als hij nu bij u was." De weg tot het hart van den knaap was gevon den, Verriest had gewonnen, werd de vertrou weling, de steun van het kind. Tot het groot verlof mocht hij blijven, paste goed opna het verlof was hij dood! „Het kwaad van dien jongen was zijn ziekelijkheid." Eenvoudig weg, kinderlijk-naïef soms, door zijn zwakke stem moeilijk vaak te volgen, bleef Hugo Verriest vertellen van het opkomen van Vlaanderen, en sprekend over Vlaanderen, sprak hij schoon niet over zichzelf, tóch over zijne eigene beteekenis, omdat Vlaanderens her worden en Hugo Verriest's leven één zijn: „Wat ik gedaan hebbe? Mijn bijzonder werk is niet dit of dat boek, is niet de 20 Vlaamsche Kop pen" „Neen Verriest's beteekenis is zijn geven van eigene bewustwording aan zijn volk, dat van kindsbeen af in zijn eigene tale moet opge voed „van binnen naar buiten." Het kindeke stamelt klanken, zegt woordekens na; begrip en woorden worden één geheel, de mond zet zich naar de taal „zoo moet de Vlamink Vlamink worden!" Zijn „kop zit vol historiekens" en veel „histo riekens" heeft hij dan ook nog verteld, eindigend met zijn herhaald dankwoord voor de eer hem ten deel gevallen, al had ook de heer Ed. Brom met nadruk verklaard bij 't begin der vergade ring: dat het eerelidmaatschap Hugo Verriest aangeboden, niet een eer was voor hem, maar voor de Violier. PROFITEERT VAN DE VRUCHTEN! O. B. schrijft; in de „Res.bode": Wij' zijn weer in den Vruchtientijd. De aard beien komen eerst, dan volgen de bessen, frambozen en kersen, en straks worden ons de boomvruchten geboden. D>ie zijn gezond heid lief heeft, profiteere er van, zooveel mogelijk! 't Wordt meer en meer ingezien, dat fruit geen weelde is, niet uitsluitend een lekkernij1, maar een absolute behoefte in de voeding van den mensch. Prof. M. E. Jaffe, die bij1 verschillende personen, mannen van verschillende leeftijd, vrouwen en kinderen, op verschillende wijzen gevoed, langdurige proeven heeft genomen, is daardoor tot de erkenning gekomen van de hooge beteeke nis, Welke vruchten voör de voeding van 'den mensch bezitten. Die proeven hebben hem doen inzien, dat vruchten door en door verteerd worden en een hoogere voedings waarde hebben dan gewoonlijk aangenomen wordt. In dit opzicht is het zeker een dwa ling vruchten te beschouwen als iets alleen. Van Waarde door haar aangenamen geur of door haar hygiënische en medische eigen schappen, of ze eenvoudig te beschouwen als een toespijs bij een voll digen maaltijd." D'e stem der Wetenschap zegt ons dus: „Eet Vruchten!" En laten we dus zorgen, dat we er niet alleen van kunnen genieten in den ooftijd, in het fruitseizoen, maar dat ook in den winter onze provisiekelder goed voorzien is. Wij geven op verzoek ©enige recepten voor het inmaken van vruchten. De beste methode, door ons sinds jaren gevolgd, is: de vruch ten te steriliseeren. Daartoe behoeft men een Week's toestel (sterilisator) benevens de noo- dige glazen. Deze methode heeft o.m. de voordeelen, dat de vruchten (en groenten) hun oorspronkelijke kleur, vorm en geur be houden, dat vergiftiging buitengesloten is, etiquetten overbodig Zijn, suiker niet behoeft te Worden toegevoegd. Dit laatste is een groote besparing niet alleen, maar de vruchten en ge- leiën worden niet, als anders vaak het ge val is, door te zoeten smaak bedorven. Doch niet ieder past het zulk een toe stel met vele glazen aan te schaffen. Men kan de vruchten, evenals groenten, die zu ren bevatten, in flesschen (met Wijden hals en beugelsluiting) inmaken. Zijn de fles- j schen zorgvuldig schoon gemaakt, dan zwa- j velt men ze, doo-r er een aangestoken „zwa- j vellint" etven in te houden, tot ze met een dikken, witten damp gevuld zijni, en te slui- iten met nieuwe, uitgekookte kurken. Enkele minuten vóór do vulling opent men de flesch, opdat de overtollige damp kan uittrekken: men zet ze daartoe omgekeerd b.v. op een rekje. De vruchten, rauw en met eigen sap of iets suiker en water in de flesch gedaan, wbrden daarna gekookt. Kersen, goed ge- wasschen en van pitten en stelen ontdaan, kookt men een half uur; gekookt water wordt, zoo noodig bijgevoegd. Om het springen te voorkomen, moet de kurk los op de flesch Worden gezet en deze langzaam in het kook- Water afkoelen. Aardbeien en bessen be- handelt men eender; de bessen worden na het wassen gerist. De kruisbessen worden ontdaan van de verdroogde bloesem en de steeltjes, ze behoeven slechts eenige minu ten te koken, ze mog|en n.l. niet stuk gaan. De flesschen Worden na het kurken gelakt; men snijdt de kurk gelijk met de hals der flesch, waarna deze in gesmolten lak en harst van elk evenveel, Wordt gedoopt- Voor het koken van geleiën moet een pan gebruikt worden met geheel onbescha digd email; voor het roeren dienen houten, te voren uitgekookte lepels. Be potjes wasclit men met sodawater, spoelt men met kokend water om, doch zet ze omgekeerd weer op een bord of schotel. Na vulling dekt men ze met wit papier, in alcohol gedrenkt en sluit ze af met bevochtigd perkamentpapier. De geleiën moeten op een koele, frisscho (luchtige) plaats worden bewaard en a|f en {toe nagezien; ondekt men schimmel o(f gis ting dan kookt men ze op. De toevoeging van suiker is bij aardbeien, kersen, frambozen, boschbessen, bramen en rabarber 750 gram op 1 kilo (1000 gram Vrhchten), bessen- en appelgelei vragen meer: 1 kilo suiker, dus even veel als het gewicht der gelei. Bij bessen en rabarber voegt men nog een halve liter water, bij boachbessan en bramen 1 citroen of 10 gram citroenzuur, bij' appel-gelei oen vierde stokje vanille. UIT STEIJL. Nauwelijks is de groote plechtigheid del Bisschopswijding door ZEm. den Kardinaal- Aartsbisschop van Keulen voorbij, of een nieuwe vreugde verblijdde het stille Steijb 5 Juli ontvingen 21 Missiezusters uit het' Zusterklooster het Missiekruis uit de han den van den nieuwen bisschop van Togo, Mgr. Frans Wolf. Met 12 andere Zustere, die reeds het kruis ontvingen, zullen dus 33 Zusters dit jaar naar de Missie afreizen. 8 naar China, 3 naar Japan, 2 naar de Philippijenen, 2 naar Togo, 6 naar Argentinië, 10 naar Bra zilië en 2 naar Noord-Amerika. Den eersten Zondag van Augustus zal een afscheidspieehtigheid plaats vinden voor de, dit jaar voor t eerst, naar de missies ver trekkende 38 patere en 20 broeders. Met do zusters en de, voor den tweeden keer af reizende patere-missionarissen, zijn het circa honderd edele mannen en vrouwen, die dit jaar van Sfceijl naar alle werelddeelen ver-, trekken. De gebeden en de daadwerkelijke steun onzer katholieken mogen hen verge- zeilen. „De Tijd." HET EUOHARIS'ilSQH CONGRES TE LüüRDES. Het programma der processsie, waarmee het Eucharistisch congres te Lourdes zal gesloten worden, is thans vastgesteld, zegt de Tijd. De processsie wordt geopend door eenpele- ton Pyrreneesche bergbewoners te paard. Dan volgen klaroenblazers, trompetters, vereeni- gingen met hun banieren (ongeveer 400), de leden der Derde Orde, priesters, kanunnikken, eerekamerheeren van O. L. Vrouw van Lour des, het kapittel der kathedraal van Tarbes, prelaten, apostolische protonotarissen, gemij- mijterde abten, bisschoppen, aartsbisschoppen, kardinalen, het zangkoor, wie ro ok vatzwaa ier s, toorts- en flambouwendragers, liet Allerhei ligste onder een troonhemel gedragen door den kardinaal-legaat, de dragers der waardig heidsteekenen van den Kardinaal-legaat, de edellieden van zijn gevolg, de Bisschop van Tarbes in cappa magna, omgeven door da generaal-vicarissen, de kamerheeren vanZ.H. in oostuum, ridders van het H. Graf en Mal- tliezers, de commandeurs der verschillend^ pauselijke orden, leden van het permanent comité der Eucharistische congressen met aan hun hoofd Mgir. Heylen in manteletta, katholie ke isenaats- en kamerleden, diplomaten, Aca demieleden, de burgemeester en de gemen- tcraad van Lourdes, de geneesheeren van het JjUiCtiu ciös Consfcations, lodon der te Lourdes gevestigde liefdewerken van de brancardiers de Hospitalité enz. De processsie neemt den weg langs den Calvarieberg door de rue de la Grotte naar de place de la Halle, waar een rustaltaar worclt opgericht evenals bij het ziekenhuis. Door de esplanade wordt teruggekeerd naar de Rozenkranskerk, op wier dak een rustal taar wordt getimmerd, van hetwelk de Kar dinaal legaat den laatsten zegen met het Al lerheiligste zal geven. Het zangkoor wordt gevormd door 20.\ zan gers, van wie 80 priesters uit de naburige bisdommen, en begeleid door veertig violen. Dagelijks te eprekea van 10-41/, nar KUNSTTANDEN volgasss Amarik. systeem. in goud gezet van af f 2,50 per tand Porcelein- en goudvullingen. Opspatisn pijnleos. TELEFOOO 850. Eau da Cologne, Zaa- pan, «oilatsponaan, Badhandsohoenen, Kaloderma, Hazaline Snow oio. Ltut gaen liberale blade* neer Voor Uw zaken heeft a deze niet meer noodig. Gij kant roUtaan met DE HAASBODE, Dagblad veer Nederland met Oebteed- ee Avead-editie. F rij* p« kwartaal f 4.— Agent veer Haarlem, Ormrtttj Bijkantoor MAASBODE Jansweg 59, Haarlem. TELEFOON 2807. VAN ts 's-DBAYEOHAOE. Gevestigd bij J- »- MIL, CAFE „FLORA <"LL£COM. Agent voor Haarlem en Omstreken de Heer D. ROERS, Rakkerstraat 86. van den Coöp. Voehoudersbond* CYCLOÏDE. Het Grleksche woord Cycloïde duidt op een rollende wF beweging zonder wrijving. Het Simplex Cycloïde-Rijwiel verwezenlijkt die gedaohte, het loopt due door den aard van zijn oonBtrnotie lichter dan ieder ander rijwiel en ie onverslijtbaar. 70o/0 minder weerstand In trapa* en naven. Geen oonen, oups, spieën. Geen nastellen geen slijtage. Vraagt geïllustreerde Prijscourant. AMSTERDAM, Overtoom 271. VertegenwoordigerF. J. Bouekaert ei Stevens, Haarlem, en J. P. vae Gisteren Haarlem. fa. KUliPEHS, Stationsplein 12, Haarlem. NETTE BEDIENINQ - TELEPM, INTEKC, 786, DE ANNEVELDT- PITMAN-SCHOOL Inschrijving voor de lessen kantoorgpleioing, alsmede voor dag. en avond-lessen in Talen, Boekhouden, Handels correspondentie, Stenografie, Mechineschrjjven, kan van af heden dagelijks plaats vinden te Amsterdam, Singel 386, te Haarlem, God. Onde Gracht 14. Proepeetue gratis op aanvraag. ANNEVELDT PUTTER. Ondergeleekende, daartoe van verschillende zijden aangezocht, stelt zich voor, na de Zomervacantie en bij voldoende deelname/een CURSUS IN MUZIEK-AN ALYSE te openen, voor eenigszins ontwikkelde dilettanten en vakmusici. In den eersten Cursus, aanvangende 1 October a.s., en eindigende 31 Maart 1915, zal behandeld wordende klassieke Sonate (Haydn, Mozart, Beethoven.) De lesuren zijn bepaald op Woensdag- en Vrijdagmiddag te 4 uur (parallel klassen), in een nader aan te wijzen lokaal. Men verbindt zich voor den geheelen Cursus a f 20.—. Schriftelijke aanmelding, liefst vóór 1 Aug., Paviljoenslaan 11. Mondelinge inlichtingen worden gaarne verstrekt des Dinsdags tusschen 3—4 uur. PHILIP LOOTS. WARMOESSTRAAT 26, Telef. 883. H"r"#rk,r bssrsolver met NESTLE'S permanent (nlsctrlach werkend) golfapsaraat, welker haarfolf bestand ia tegen regen, TELEF O OM 721 PUIK BESTE dsainaard- appolsn 45 et. de 5 kop. 6EBR. LOOTS, Pieteretr. 19-21 TELEFOON 721. lamaak-Brandowijia b f 1.10 per Liter. Zondag 26 Juli zal de Kardinaal-legaat een plechtige Pontificale Mis celebreereu in de Grot. De menigte geloovigen zal dan aan de andere zijde der Gave plaats nemen in de aangrenzende weidelanden. Hajimaiszu gassauag^ns e KTIKTAK'THlEenKOf f It j O implex OPENING G. 6. A. HEKSEN, I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1914 | | pagina 8