der Openbare Godsdienstoefeningen in de R. K. Kerken te Haarlem en Omliggende plaatsen
HET CONCLAVE,
KERKBERICHTEN.
EvangeiieverkSaring.
DE OFFICIEELE KERKLIJST
Dit nummer behoort bij de „Nieuwe Haarl Courant" van 22 Augustus 1914.
De nadruk vas de berichten en mededeelingen in dit blad is verboden.
TWAALFDE ZONDAG NA PINKSTEREN.
Les uit den tweeden brief van den H. Apostel
Paulus aan de Korinthiërs; III. 4—9.
Broed ets! Zoodanig een vertrouwen hebben
wij door Christus bij God. Niet als waren wij
uit ons zelven genoegzaam om iets te den
ken als uit ons zeiven; maar onze genoeg
zaamheid is uit God, die ons ook bekwame
bedienaars gemaakt heeft van een Nieuw
Testament, niet door letter maar door den
Geest; de letter immers doodt, maar de Geest
maakt levend. Indien nu de bediening des
doods, met letters in steenen gegrift, in heer
lijkheid geweest is, zoodat Israëls zonen het
gelaat van Mozes niet konden aanschouwen
wegens de heerlijkheid zijns aangezichts,
welke te niet gaat, hoe zal niet veel meer
de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn,
Want indien de bediening der veroordeel mg
heerlijkheid is, veel meer is de bediening der
gerechtigheid overvloedig in heerlijkheid.
Evangelie volgens den H. Lucas; X, 2,1 37.
In dien tijd sprak Jesus tot Zijne leerlin
gen: Zalig de oogen die zien wat gu ziet!
Want Ik zeg u, dat vele profeten en konin-
gen verlangd hebben te zien wat gij zieu, en
zij hebben het niet gezien; en te ihooren wat
gij hoort, en zij hebben het niet gehoord.
En zie, zeker wetgeleerde stond op om Hem
»p de proef te stellen en zeide: Meester! met
wat te doen zal ik het eeuwig leven bezitten?
En hij sprak tot hem: Wat staat r in de wet
geschreven? Hoe leest gij? Hij antwoordde
en zeide: Gij zult den Heer uwen God lief
hebben uit geheel uw hart en uit geheel uwe
ziel en uit al uwe krachten en uit geheel uw
verstand; en uwen naaste als u zei ven. En
Hij sprak tot hem: Gij hebt goed geantwoord;
doet dit en gij zult leven. Doch hu, zich
zeiven willende rechtvaardigen, zeide tolt
Jezus: Eu wie is mijn naaste? Jesus nu nam
kf.t woord op en sprak: Zeker mensch ging
van Jeruzalem af naar Jeiïc'bo en viel on
der roovers, die hem ook uitschudden en
wonden toebrachten en beengingen, terwijl
zij hem halfdood lieten liggen. Het gebeurde
Hu dat een priester denzelfden weg afkwam
en, lifin gezien hebbende, voorbijging. Ook
een Leviet, toen bij nabij de plaats was en
zag ging eveneens voorbij. Doch zeker rei
zend Samaritaan kwam nabij hem, en hem
ziende, werd hij door medelijden bewogen.
En toetredend, verbond bij zijne wonden en
goot er olie en wijn in legde hem op zijn
lastdier en voerde 'hem naar een herberg en
droeo- zorg voor hem. En des anderen daags
nam hij twee tienlingen en gaf ze den waard,
zeggende; Zorg voor hem! en wat gij verder
rnoogt te kosten leggen, zal ik u bij mijne
wederkomst teruggeven. ie van deze drie
was, dunkt u, de naaste van hem, die onder
do roovciw gevallen was? En ihjj zeide: Die
barmhartigheid aan hem gedaan heeft. En
Jesus sprak tot hem: Ga en doe gij eveneens!
wond nederlegd, en door een Samaritaan, een
geminachte vreemdeling, liefdevol geholpen
en genezen wordt. Na deze geschiedenis aan
den wetgeleerde voorgesteld te hebben» vroeg
Jesus hem: „wie van deze drie dunkt u de
naaste geweest te zijn van hem die onder de
roovers gevallen was'fX Het antwoord van
den wetgeleerde kon niet anders luiden dan:
„die aan hem barmhartigheid gedaan heeft."
Niet de priester derhalve, noch de leviet,
die voorbijgingen, maar do Samaritaan, die
den andere als zichzelven beminde, hem in
zijn nood en lijden bijstond. „Ga heen en doe
desgelijks" zeide de Zaligmaker tot Zijn on
dervrager, en zegt Hij voortdurend tot ons
allen. Duidelijk wordt ons hier de liefde ge
leerd voor allen zonder uitzondering, liefde
zelfs met opoffering van eigen gemak en
voordeel, zonder hoop op vergelding van den
kant van dengene dien wij weldoen.
Een nog hoogere beteekenis krijgt de ge
lijkenis van het Evangelie wanneer; wij in
den onder de roovers gevallen reiziger het
in de zonde liggend mensohdom, en in den
barmtjartigen Samaritaan den Verlosser van
alle mensch en, Jesus Christus, zien voorge
steld. Geheel het menschdom was toen het
uit Jerusalem, den staat der onschuld, naar
Jericho, den staat der zonde, vertrok, geval
len in de macht des duivels, den roover
van zijn geluk, en ellendig beroofd van alle
geestelijke voorrechten, en gewond in zijn
edelste vermogens, lag het neder, niet) ia
staat zich zelven te helpen. Jesus alleen, de
barmhartige Samaritaan, kon redding bren
gen en het verloren geluk terugschenken. Hij
had medelijden met den mensch. goot olie en
wijn in zijne wonden en droeg, toen Hij niet
langer op de aarde bleef, de zorg voor den
verlosten mensch op aan Zijne Kerk, aan
wie Hij Zijne leer en Zijne genademiddelen
als twee kostbare denariëu toevertrouwde.
TWAALFDE ZONDAG NA. PINKSTEREN.
In het eerste gedeelte van het Evangelie
van dezen Zondag leert de Zaligmaker ons
dat geen geluk te vergelijken is met dat van
Zijne getrouwe leerlingen en opgerecht© ge-
loovigen, om daarna in het tweede gedeelte
te wijzen op de twee groot© verplichtingen,
die vervuld dienen te worden, vooraleer
Iemand het eeuwig geluk in den hemel zieh
mag beloven.
„Zalig de oogen die zien, hetgeen gij ziet.
Ja, zalig degenen die leefden in de dagen des
Zaligmakers. Zij mochten Hem dagelijks zien.
Zijne woorden vol wijsheid hooien, getuigen
zijn van de wonderen, die Hii verrichtte.
„Vele profeten en koningen hebben begeerd
to zien 'hetgeen gij ziet en zij hebben het niet
gezien; en te hooren wat gij.'hoort en zij heb
ben het niet gehoord." Maar hebben wij, kin
deren der Katholieke Kerk, reden om de
i bestelen en de eerste geloovigen te benij-
en? Hebben wij ons te beklagen? Immer»
"eet,; want mtt uitzondering van de zioht-
tegenwoordigheid van Jesus. genieten
wij nog uieer, zijn wij nog zaliger te prijzen
dnw zij- Dg bewonderenswaardige toespraken
vani Josus kunnen wij dagelijks lezen in de
H. de wonderdaden van den Za
ligmaker ^o.u°n ons daar zoo levendig voor
oogen ges at wij als ooggetuigen ons
daarbij tegenwoordig wanen. Bovendien zijn
w ij getuigen ervan, dat ai de voorspellingen
doot Jesus gedaan, zijn vervuld gewor
den, en vooral Jesus is rtltijd in ons
midden in 'het heilig Altaargeheim, dag en
nacht onder ons wonend. At de genaden wor
den ons gegeven, opdat wii zouden komen tot
einddoel, het eeuwig geluk des hemels.
Wij moeten dus verlangen een zoo groot
mogelijk deed te verkrijgen in de genaden
ons door Jeus verworven en in Zijne Kerk
ons aangeboden. Daf^oju moeten wij allem
dikwijls de vraag rtellen: „Meester! met wat
te doen zal ik bfet eeuwig leven bezitten?"
Het antwoord djiarop is ons gegeven door
Jesus zelven, d'-sZiju ondervrager door een
wedervraag uwong om uitspraken der TT
Schrift als den verkorten illlloud der geheelé
wet aan te halen, en te erkennen dat de lief
de tot God en tot den evennaaste moet on
derhouden worden. „Gij hebt goed geant
woord," hernam Jesus en liet er de heerlijke
belofte op volgen: „doe dat en gij zult leven,"
voor eeuwig leven in den hemel.
De liefde dus tot God en de liefde tot don
naaste, ziedaar de twee middelen om het
eeuwig geluk te verkrijgen. Maar de liefde
tot den naaste vooral was niet gekend in de
dag envan Christus, en allerlei afwijkende
verklaringen werden vaa het woord „naaste"
gegeven. Eenigen beperkten het tot de huis-
gecooten, anderen tot bloedverwanten en
vTierden. Jezus zelf Wilde op de vraag van
eetl ey Wetgeleerden: wie is mijn naaste?
het antwoord geven. Daarom verhaalt Hij
diie treften/cie «esohiedenis van den mensch,
die op «e reia Vaa jeiwia]em naar Jericho
ioor strnnci o vers overvallen, beroofd en ge-
gen; de toespraken worden meestal door den
kardinaal-deken beantwoord.
Na afloop der exequiën en congregatiën op
den tienden dag, leest de kardinaal-deken in
den Sint Pieter de Mis van den H. Geest voor
de nieuwe Pauskeuze, en houdt bovenbedoelde
vooraf gekozen prelaat de eligendo summo
Pontifice.
Na de sluiting dezer godsdienstoefening
volgt in plechtige processie, de intocht in h e t
Conclave.
Onder den naam Conclave verstaat men dus
zoowel de vergadering der kardinalen die voor
de keuze van een nieuwen Paus zijn bijeenge
komen, als de plaats zelve, waar deze plechtige
bijeenkomst wordt gehouden. In de eerste tij
den werd het Conclave in die stad gehouden,
welke hiertoe het meest geschikt voorkwam;
eerst Gregorius X en andere Pausen na dezen,
bevalen dat de keuze daar moest geschieden
waar bij den dood van den opperpriester het
Romeinsehe hof zjjn verblijf hield. Te Rome
werd dus in den regel deze plechtigheid ge
vierd, en alleen gevallen van oorlog of op
stand zooals b.v. in 1800 gebeurde bij de be
noeming van Pius VII in Venetië maakten
hierop een uitzondering. De keuze van het
paleis, waar het Conclave moet gehouden wor
den, liaugt af van de kardinalen. Tot aan Plus
VI geschiedde dit meestal in het Vaticaan, en
enkele malen in het Quirinaal. Op dezelfde
verdieping worden zoovele kleine cellen of ka
mertjes afgeschoten als er kiesgerechtigden
zijn; ieder kamertje is in tweeën gesplist: het
grootste gedeelte is voor den kardinaal en het
andere voor zijn conclaristen. Het- gevolg van
iederen kardinaal bestaat aldaar uit twee of
drie personen, van welke de een gewoonlijk een
w w ""«i W f7" IJUUCU, van VY CIOlO UC O •- vu
Laten wij Hem dankbaar zijn voor Zijne i seeste]ijlc0 ig en de twe0 allderen leeken zijn.
r» i xi ,1 rrzv T ir»P/4/v A Jnrvblinoivh OT T ft ft-
oneindige Liefde, en die dankbaarheid too
nen door Zijn groote gebod, het gebod der
naastenliefde, zoo volmaakt mogelijk te ver
vullen, dan zullen wij volgen» Zijne onfeil
bare belofte, eens het eeuwig leven in den
hemel verkrijgen.
maar Petrus leeft voort
De Paus is dood.
in zijn opvolgers.
En dus moet, na het overlijden van den Paus,
het College der Kardinalen weder spoedig
bijeenkomen in plechtige zittingen, om den op
volger van Plus X te kiezen.
Ziehier hoe zulk een Conclave zal wor
den gehouden.
Omstreeks 10 dagen (de juiste dag is nog
niet bepaald) na den dood van den Paus, moet
met de keuze van een opvolger een aanvang
gemaakt worden door de aanwezig zijnde kar
dinalen, zonder langer op de afwezigen te
wachten, deze laatsten moeten echter bepaalde
lijk opgeroepen wordengeen enkele kerkelijke
censuur kan een kardinaal van zijn stemrecht
berooven, zelfs de kerkelijke ban is hiervoor
geen beletsel.
De keuze moet in het „conclave" (een afge
sloten gedeelte van het Vaticaan) geschieden
en de nadere bepalingen over de inrichting van
het Conclave moeten vastgesteld worden. De
gekozene moet twee-derden van de stemmen op
zieh vereenigd hebben: wanneer dit getal met
bereikt is, dan moet men het door toetreden
(per accessum) trachten te bereiken geschiedt
de keuze door scheidsrechters, dan mag geen
dezer voor zich zelven stemmen. De nieuwbe
noemde wordt, wanneer hij nog geen bisschop
is, eerst door den kardinaal-deken (die bisschop
van Ostia is) tot bisschop gewijd. Hij wordt
door niemand bevestigd, omdat hij zijn opperste
en algemeene macht over de Kerk van geen
mensch, maar onmiddellijk van Christus ont
vangt. Hem wordt de driedubbele kroon opge
zet als een zinnebeeld van het geloof der Ka
tholieke Kerk aan het geheim der H. Drie
vuldigheid, alsmede van de hoogste macht, de
eer en het rechterlijk gezag in geestelijke za
ken over de geheele Kerk, en in de wereldlijke
over de Kerkelijke Staten.
Het voorlezen dezer Rullen en hare plech
tige bezwering door de aanwezige kardinalen
vormen het eerste gedeelte van de voorberei
ding tot de keuze. Onmiddellijk daarna laat de
kardinaal-kamerling den door hem verzegelden
ring en het zegel van den overleden Paus door
den eersten ceremoniemeester verbreken, en
neemt de supplieken en het bullenkistje in be
waring, na afloop waarvan twee geleerde pre
laten gekozen worden de een om de lijkrede te
houden, de andere om de inleidende redevoering
ter Pauskeuze te ontwerpen en voor te dragen.
Vervolgens worden twee kardinalen gekozeu,
die met het oppertoezicht over het te houden
Conclave belast worden. Acht congregatiën
houden zich bezig met de bevestiging der
staatsambtenaren in hunne respectieve betrek
kingen; met de benoeming van de twee voor
het Conclave bestemde geneesheeren, van den
heelmeester, den apotheker, den biechtvader en
zes ceremoniemeesters en van de bedienden van
minderen rang; voorts met de benoeming van
den biechtvader der kardinalen en met de ver
loting der cellen in het Conclave, waarbij de
jongste kardinaal-diaken de loten trekt; ver
der met het opmaken van een register van f plaatsten keil
Aan dit ambt zijn vele voorrechten verbonden;
het geeft recht op het ridderschap en het ro
meinsehe burgerrecht, alsook op andere gun
stige bepalingen.
Dat de keuze dozer conclavisten met veel
omzichtigheid geschiedt, ligt in den aard der
zaak. Pi us IV hield het voor noodzakelijk de
neven der kardinalen buiten 'aanmerking te la
ten. Naast ieder kieskamertje, dat voorzien is
van het wapen van zij'n bewoner en tevens van
een nummer, bevinden zich nog twee andere
kleine kamertjes; het eene dient tot kapel,
wanneer de kardinaal de H\ Mis leest of hooren
wil. het andere tot eetkamer.
Wanneer de kardinalen hun eerste intrede
in het Conclave gedaan hebben, dan begeven
zij zieh naar de kapel, alwaar het Scruti-
nlum zal gehouden worden, en. bezweren op
nieuw de kiesbullen, na die nog eenmaal gele
zen en vervolgens een gebed verricht te hebben.
Zelfs dan nog hebben zij de vrijheid naar huis
terug te keeren, maar op voorwaarde van des
avonds op het Conclave present te zijn. Het
corps diplomatique, de prelaten en de hooge
adel mogen nog bezoeken komen afleggen, doch
tegen middernacht moeten allo vreemdelingen
op een door den opperceremoniemeester met de
bel gegeven teelcen het Conclave verlaten,
hetwelk voort door dezen en den maarschalk
van het paleis in tegenwoordigheid der kardi
nalen oapi d'ordine (eigenlijk hoofd
commissarissen van orde), n,]. yan Jen eersten
kardinaal-bisschop, kardinaal-priester en kar
dinaal-diaken, op Plechtige wijze gesloten
wordt.
De maarschalk (wiens betrekking erfelijk is,
en vroeger in het bezit van de familie Savelli
was, doch sedert Clemens IX overgegaan is
in de familie Chigi) en een gouverneur, maar
die prelaat moet wezen, aanvaarden nu de be
waking van het Conclave, en laten alle toe
gangen en vensters op zoodanige wijze ommu
ren, dat slechts één deur open blijft, welke
van binnen op andere wijze gesloten wordt dan
van buiten; de sleutel voor het binnenslot
wordt door den gouverneur, die voor het bui-
tenslot door den opP6r-ceremonïemeester be
waard en gezegeld. Boven aan de deur is er een
klein venster en in de daaraan grenzende mu
ren zijn vier openingen aangebracht, in welke
zich draaikastjes bevinden, waardoor de spijzen
voor de kardinalen in het Conclave verschaft
en ieder ander geoorloofd verkeer bewerkstel
ligd wordt; over de voltrokken afsluiting van
het Conclave wordt een akte opgemaakt. Nog
denzelfden avond maakt de kardinaal-deken
en de kardinaal-kamerling een ronde, om te zien
of alles volgens het voorschrift opgevolgd is.
Wanneer de kardinalen in het conclaaf bijeen
zjjn en alle voorgeschreven maatregelen tot ge
heim vergaderen genomen zijn, gaat de Hooge
Vergadering over tot de Paus-keuze.
De keuze geschiedt gewoonlijk door stem
ming (scrutinium)-
Deze geschiedt- dan (loor middel van ver
zegelde stembiljetten, die met eene verdraaide
hand geschreven worden. Als onderteekening
neemt iedere kardinaal een getal en een spreuk
én als zegel eeu ander dan zijn gewone.
De formule luidt .aldus: „Ego cardinalis X.
oligo in summum Fonti ficem Revcrendissimuin
Dominum meuin D. cardinalem Z." („Ik, kar
dinaal X. kies tot Opperpriester mijn Zeer-
Eerw aarden heer kardinaal Z.").
Het stembiljet wordt door iedcreu kardinaal
afzonderlijk in een op het altaar der kapel ge-
geworpen. na gezworen te heb-
stemmen gevallen, ook niet na een eventueel
„accedo" of overdracht van stemmen, dan moet
eene nieuwe stemming gehouden worden
In dat geval worden de stembriefjes met een
weinig vochtig hooi verbrand. De verbranding
daarvan geeft een blauwe rook en wanneer
deze opstijgt uit het schoorsteentje, dat iedere
Romein kent, weet de op het Vativaanplein
wachtende menigte, dat de stemming geen ge
volg heeft gehad.
Heeft de stemmiug een resultaat gehad, dan
worden de stembriefjes zonder bijmenging van
hooi verbrand, waardoor een witte rook, opstij
gend uit den schoorsteen, het eerste teeken
voor het wachtende volk is, dat de H. Room-
sche Kerk weer een Paus bezit.
In de kapel van het conclaaf treedt nu de
deken der kardinalen op den gekozene toe en
vraagt hem of hij de keuze aanneemt.
Verklaart deze, dat hij de keuze aanvaardt,
dan moet hij onmiddellijk den naam noemen,
waaronder hij als Paus regceren wil.
Met de aanneming der keuze krijgt de geko
zene aanstonds de volle jurisdictie-macht.
Daarop reikt de kardinaal-camerlengo hem
deu visschersring over.
Het conclaaf wordt nu geopend en de oudste
kardinaal-diaken verkondigt van het balcou van
het paleis af de Pauskeuze met de woorden:
„Annuntio vobis gaudium magnum: Papam
habemus, Eminentissimum et Reverendissi-
mum Dominum Cardinalem X tituli X qui
imposuit sibi nomen X" („Ik verkondig u eene
groote vreugde: Wij hebben een Paus, den
Zeer Doorluchtigen en Zeer Eerwaarden heer
Kardinaal X van de titelkerk X, die den naam
heeft aangenomen van X.')
Intussclien wordt de nieuwgekozene in de
sacristie met de pauselijke gewaden bekleed.
Deze „Immantatio," zoo genoemd naar het ge-
wiohtigste insigne, den rooden mantel (cappa
rubea, chlamys coccinea), werd vroeger als een
bijzonder gewichtige handeling beschouwd.
Terwijl hij den Paus den rooden mantel om
hangt, zegt, de .deken der kardinalen: „Investio
te de Papatu Romano., ut praesis-urbi et orbi"
(„Ik bekleed u met het Roomsche Pausschap,
opdat gij aan het hoofd zoudt staan vau stad
en wereld").
Daarop volgt de adoratie. Terwijl hü voor
het altaar zit, ontvangt de nieuwe Paus onder
den zang van Te Deum de hulde der kardina
len, die hem don voet en de hand kussen, waar
na eene omhelzing plaats heeft.
Na de aankondiging aan het volk geeft de
nieuw-geko'/.ene voor de eerste maal den zegen,
„urbl et orbi."
Op den eerstvolgenden Zon- of feestdag
volgt dan gewoonlijk de kroning.
alle vreemde personen, die als noodig bij hot
Conclave mede worden binnengesloten en van
de Conclavisten, en eindelijk met de verkie
zing van drie kardinalen, die in 't bijzonder
toezicht moeten houden over het sluiten en de
inwendige materiëele werkzaamheden van het
Conclave. Bij deze congregatiën worden ook de
gezanten der buitenlandsche mogendheden en
de eventueele deputation in audiëntie ontvan-
'beu, dengene te hebben gekozen, dien hij voor
God als den waardigste houdt.
Niemand kan zich zelf kiezen. Nadat alle
briefjes afgegeven zijn, worden deze door de
scrutatoren of steuiopnemers uit den kelk ge
nomen luid voorgelezen en aan een draad ge
regen. Daarna wordt de uitkomst vastgesteld
en door de recognitoren nagerekend.
Is er op geen der kardinalen twee derde der
Auteursrecht voorbehouden.
Kathedrale kerk St. Bavo.
ZONDAG de H.H. Missen om half 7, 8, 9
uur en om half elf de Hoogmis. Om 1 uur
Catechismus. Half 7 Lof met Rozenhoedje.
Gedurende deze weck 's avonds half 8 ge
meenschappelijke gebeden voor den vrede.
Parochiekerk van den H. Joseph.
ZONDAG de stille H.H. Missen te 7 uur
en half 9; te 'half 11 de Hoogmis. Na den mid
dag te 1 uur leering; 7 uur Lof met Rozen
hoedje, daarna Jongelings-Congregatjle.
MAANDAG, 7 uur voor Jon Vogels als
lid der Br. van gedurige aanbidding.
MAANDAG en volgende avonden zal te
IV* uur 'het Rozenhoedje met de Litanie van
Allerheiligen worden gebeden.
De geloovigen worden aangespoord zooveel
mogelijk aau deze openbare gebeden deel te
nemen.
DINSDAG, te kwart voor 8 uur .Veni Crea
tor en Mis met zang bij de opening van
het schooljaar.
WOENSDAG, te half 9 gezongen Requiem
voor Joanna .Vogels als lid dar Maria-Con-
gregatie.
DONDECDAG half 8 Lof ter eere. van het
Allerb. Sacrament.
VRIJDAG,van 6—half 8 gelegenheid om
te biechten uitsluitend voor kinderen.
ZATERDAG te 8Va uur mis voor de be-
keering der Zondaren in do kapel van het
Mirac. Mariabeeld. Na den middag van 510
uur gelegenheid om te biechten en te 7% uur
'Lof.
Deze week de leering als naar gewoonte.
Congregatie van de H. Maagd Maria
Onbevlekt Ontvangen.
ZONDAG, 7 uur Congregatie.
DINSDAG, 7 uur Congregatie.
WOENSDAG, half 9 Requiem voor Joanna
Vogels.
Broederschap ter eere van de H.H. Martela
ren van Gorcum.
Eiken Zondag half 3 gelegenheid tot in
schrijving van nieuwe leden.
Parochiekerk van den H. Antonius
van Padua.
ZONDAG, te 5, 7 en half 9 uur de gelezen
H'JH. Missen. Te half 10 de H. Mis uitslui
tend voor de R. K. Militairen. Te half 11 de
Hoogmis, 's Namiddags te half 4 espers en
gemeenschappelijk gebed.
MAANDAG, te 7 uur en half 8 de II.11.
Missen voor Mej. Wilhelmina Tijsse gel). Nik
kel, als lid der Broederschap van deu H.
Kruisweg.
MAANDAG en overige werkdagen dezer
week 's avonds te half 8 gemeenschappelijk
gebed èu Benedictie mev bet Allerh.
DINSDAG, te half 10 gezongen H. Mis
tob dankzegging, ter gelegenheid van een
gouden Hu wel ij ks fees t.
Des avonds te half 8 Lof en Vergadering
der Broederschap van den H. Antonius.
WOENSDAG, éene H. Mis voor de overt.
Leden der Broederschap van den H. Krui»,
weg.
VRIJDAG, te 8 uur gezongen H. Mi». Des
'avonds te half 8 Lof en gemeenschappelijk
gebed.
ZA'TERDAG, te half 8 en 8 uur de H.H,
Missen voor Mej. Harren als lid der Broeder
schap van deri H. Kruisweg, 's Avond3 te
half 8 gemeenschappelijk gebed voor den
vrede.
ZONDAG 30 Aug. de Hoogmis voor de le
den der 3o Orde van den H. Franciscus, ea
's namiddags te half 4 vergadering.
Kerk van liet Allerheiligste Hart.
(Kleverparkweg.)
ZONDAG, te 9 uur de stille II. Mis, te
half 11 de Hoogmis, onder de fi.H. Missen
Predikatie; te 4 uur Lof, Rozenhoedje met
Litanie van Alleheiligen.
Maandag- en volgende avonden dezer week
's avonds to half 8 het Rozenhoedje en de
Litanie van Alleheiligen.
DINSDAG, half 8 gezongen H. Mi» ter
eere van den H. Antonius, half 8 Lof; 8—9
uur gelegenheid tot het verkrijgen van katho
lieke lectuur.
VRIJDAG, half 8 gezongen H. Mis ter eere
van het II. Hart, half 8 Lof.
ZATERDAGavond van 6half 10 gelegen
heid om te biechten.
In de week de H.H. Missen te half 8 en
9 uur.
Parochiekerk van Onze Lieve Vrouw.
ZONDAG, de H.H. Missen te half 6, 7, 9
uur en te half 11 de Hoogmis; te 12 uor
Catechismus voor de meisjes en te 1 nur voor
de jongens. Te 7 uur Lof.
Voorts iederen avond te half 8 oen kort Tof
met Rozenhoedje en Litanie van Alle Heiligen
tob spoedig herstel van den vrede.
Aartsbroederschap der H. Familie.
ZONDAG, Onbevlekt Hart v. Maria, pa
troonfeest der 25ste Sectie.
VRIJDAG, 28 Aug. H. Augustinus, patroon
der 7de Sectie.,
De vergaderingen der H. Familie worden
gehouden iederen Zondag des middags te half
5 uur in de kerk aan het Spaarne.
Iederen Zondag te kwart over vier uur be
staat ©r gelegenheid z'ch aan te geven "al» Ud
der H. Familie en der Vfereeniging „Voor Eer
en Deugd".
Broedersch. van den Levenden Rozenkrans.
DONDERDAG, 9 uur. H. Mis voor de leden
der Broederschap.
Parochiekerk vaa de H.H. Elisabeth
.Barbara. (Schoterkwartier.)
ZONDAG, de H.H. Misson om 5 uur, kwart
over 7, 9 uur en half 11 do Hoogmis?
om 3 uur do Vespers. Catechismus.
MAANDAG, lederen avond half 8 kort Lof
met Rozenhoedje en Litanie v. Alleheiligetf
om vrede te bekomen. i
DINSDAG, 's Avonds half 8 Lof ter eer»
van den H. Antonius.
DONDERDAG, 's avonds half 8 Lof ter
eere van het Allerh. Sacrament.
Om 9 uur H. Mi» voor de leden der Broe
derschap v. O. L. Vr. v. Altijdd. Bijstand^
Parochiekerk Sint Jan.
(Amsterdamstraat.)
ZONDAG, 7 uur en half 9 de stille H.IL
Missen, half 11 de Hoogmis; 2 uur de Cate
chismus; 3 uur de Vespers waaronder za\
gebeden worden het Rozenhoedje en Litanie
van Alle Heiligen.
DINSDAG 's avonds 7K uur Lof ter eere
van den H. Antonius.
DONDERDAG, 's avonds 7 Vt uur Lof ter
eere van het H. Sacrament.
VRIJDAG nam. van 4K—5K uur gelegen
heid om te biechten voor kinderen.
ZATERDAG, n.m. van 4—half 10 gelegen
heid om te biechten.
Gedurende deze week de Catechismus vol
geus gewoonte.
Woensdag- en Vrijdagmorgen wordt de
kerk om lialf zes geopend, kwart voor zes
de H. Communie uitgereikt.
's Avonds onder het Lof en op de avonden
dat er geen Lof is zal "s avonds om half
8 gebeden worden het Rozenhoedje en d«
Litanie van Alle Heiligen.
A.s. week om half 8 gieen H. Mis, maajj
zal op den gewonen tijd de H. Communie woo-'
den uitgereikt. "4
ZANDVOORT bad.
ZONDAG, de H.H. Missen te half 7, half
8 en 10 uur. Half 12 Catechismus; 3 uufc
de Vespers.
DONDERDAG, 8 uur gez. H. Mis en saY^
7 uur heb Lof ter eere van het Allerh. Sacra*
ment.
ZATERDAG, van 5—8 uur gelegenheid,
te biechten.
OYER VEEN.
ZONDAG, de H.H. Missen te 7 uur en te
half negen. De Hoogmis te 10 uur. De« na^'
middags te 3 uur de Vespers.
ZATERDAGavond te 7 uur Lof. i
Gedurende de week zijn do H.H. Missen!
te 7 uur en te half 9«
SCHOTEN. (St Baro.J
ZONDAG, half 8 Vroegmis en om 10 mus
de Hoogmis; om 12 uur Catechismus en r9av,
om half 7 Lof met Rozenhoedje.
DINSDAG, om kwaro voor 9 uur gezongen
St. Antoniusmis.
WOENSDAG, oin kwart voor 9 uur gezon
gen H. Mis van Requiem voor allo overiedori
parochianen. j
VRIJDAG 's avonds om 7 uur Lof ter oeti