der Openbare Godsdienstoefeningen in de R. K, Kerken te Haarlem en Omliggende plaatsen
Ave Maris Stelle, wees ptfroet
Sterre der zee
KERKBERICHTEN.
De nadruk van de berichten en mededeelingen in dit blad is verboden.
Evaïtcge'iewerk!as,in?I8
3de ZONDAG VAN DEN ADVENT.
I
DE OFFICIEELE KERKLIJST
Dit nnmmer behoort bij de „Nicnwe Haarl Courant" van 12 December 191\
I beid in overeenstemming weten te brengen met
DERDE ZON Dl N DEN ADA Ei 1. j zjjne nederigheid. „Ik ben de stexn eens roepen-
Les uit den brief van den II. apostel Faulus aan den in de woestijn: maakt recht den weg des
de PhilippensenIV, 47. j Heeren, gelijk Isaias de propheet gezegd beeft."
Broeders I Verblijdt u in den Heer te allen Met een beroep op zyn voorganger erkent de H.
tijdei nogmaals zeg ik u: verblijdt ul Uwe zedig- j jannes wat hy is, waarin Zyne zending be-
J. A, staat. Maar hoe klem maakt hy zich zelf. Van
beid zij allen menseben bekend; de Heei xs na- j-i-i.ii
n- i loot in allo eernamen, die liy had kunnen aannemen,
bn. V eest m mets bekommerd, maai laat m tt--i.i-i.-d i
U 1 1 -JJ rUnk'/Ptrmne biest hy den germgsten. Hy had zich Propheet,
alles door bidden en smceken met dankzegging ,r
uiuueii T Rechter, Heraut, Voorlooper van den Messias
«wo begeerten bekend worden by God- En de maar hy noemt zich slechte
vrede Gods die alle begrip te bovenl gaat be- klank eens anderen, die door zijn
ware uwe harten en uw verstand, m Cbustus tot bekecring en verbct6ring van leven
Jcsus onzen eei. I aaninaan^< ^an stem, die de proplieet Isaias
Evangelie volgens den H. Joannes; I, 19 28. we]eer hoorde, en die bet volk opvorderde om
In dien tijd zonden do Joden uit Jeruzalem voor den God van- Israel een weg te bereiden,
priesters en Levieten tot Joannes, om hem te waarlangs Hy het volk uit de ballingschap naar
vragen: Wie rijt gij? Hij nu beleed en looelien- hun laad zou terugvoeren aan die stem ben ik
de bet niet; en bij beleed: Ik ben de Christus j gelyk en predik onder het Joodsobe volk om
niet. En zij vroegen hem: Wat dan? rijt gij hunne harten te bereiden voor den Messias.
EliasEri hij zcido: Ik beu het niet. Zijt gij de He afgevaardigden van het Sanhedrin waren
Profeet? En Hij antwoordde: Hoen. Zij zeiden teleurgesteld m hunne verwachting Joannes
dan tot hem: Wie zijt gij? opdat wij antwoord van zelfverheffing of aanmatiging van een
geven aan degenen dio ons gezonden hebben; waardigheid die hem met toekwam te kunnen
wat zegt gij van u zelvcn? Hij zeide: Ik hen de beschuldigen, en zeiden hem daarom op hitsen
stem eens rodpenden in de woestijn: maakt recht foon: »Wat d«°Pt OT daü> indien gij de Chns-
den weg dea Hoeren! gelijk de profeet Isaias M»? Ilkt z«t, Ilodl Elia®. llocil de propheet?"
gezegd heeft. De af gezondenen nu waren uit de I visten zeer goed dat een doopsel ter vergif-
Phameën. En zij vroegen hem en zeiden tot*®is van zonden alleen kon toegediend wor-
hem: Wat doopt gij dan. indien gij de Christus j d«i door dengenc die Zich de waardigheid der
niet zijt, noch Elias. noch de Profeet? Joannes 'genoemde personen rechtens mocht toesehry-
- ven. Joannes had hun kunnen antwoorden, uaf
antwoordde hun, zeggende: Ik doop met water; j
j TT-- j; „x: „u-n zyn doopsel alleen bestond m een indompeling
doch midden onder u staat liy dien gy met J
j- in het water, waardoor de doopehng zmnebeel-
kent; Hy is degene, die na nnj komen zal, die .Tri
i dig to kennen gaf berouw te hebben over zyn
vóór my geweest is, wiens Bchoenriem ik met
zouden en een meuw leven te willen beginnen,
waardig ben te ontbinden. Dit is geschied te
Bethania, aan de overzijde van den Jordaan,
waar Joanues doopte.
„In dien tijd zonden de Joden nit Jerusalem
priesters en levieten tot Joannes om hem te
vragen: wie zijt gii Het Evangelie ztfzt ons j schoenriem ik niet waardig ben te ontbinden."
niet wat juist c-e w oe mg was van a gezan jn jj0 woorfjen goeft Joannes een allerduide-
schap, maar w ij .unnen crust leimoe en, a ]|jicsb getuigenis van de eeuwigheid van Chris-
bet met eene goede en edele was. De afg zon-1 e(mwi heM
denen waren van de Phariseen, en zy die later] ,T T
Christus met zooveel sluwheid vervolgden, zij
waren volstrekt niet gunstig gestemd voor
Joannes, wiens invloed op het volk zy benijdden
om zich voor te bereiden tot bet ware doopsel
vau den Messias Wien hij aankondigde. Doch
die uiteenzetting ware toch nutteloos gebleven
voor hen die niet wilden leeren. Daarom ver
genoegt liij zich met te wijzen op het groote on
derscheid tusschen zijn doopsel en dat van
Christus: „Ik doop met water, doch midden on
der u staat Dien gij piet kent. Hy is het Die na
mij komen zal, Die voor mij geworden is, Wiens
Do vragen, die zij hem deden, waren niet te
goeder trouw gedaan, en. als bet verlangen om
do waarheid te leeren kenneu hun doel geweest
was, dan zou liet antwoord van Joannes hen
aangespoord hebben om den Christus met eer
bied en onderwerping te ontvangen. Zij namen
den schijn aan alsof alleen het belang van, den
godsdienst hen aandreef. Algemeen immers was
ln die dagen de verwachting, dat de Messias
weldra verschijnen zou, en velen meenden zelfs
dat Joannes de lang verwachte Verlosser was.
Daarom vroegen zij, dit was do bedoeling van
hun vraag, al waren de woorden niet letterlijk
aldus, of Hij de Messias as. Zij gingen dïmrmode
hun bevoegdheid niet te buiten. Zij toeli moes
ten oordeelen of een propheet werkelijk door
God gezonden was, en volgens de oudo prophe-
ten was het reinigen van zonden door het doop
sel aan den beloofden Messias alleen voorbeliou-
houden. Joannes erkende bun recht door aut-
Volgen wij de nederigheid van Joannes na,
ook als wij soms moeten spreken over groote
gaven die God ons geschonken hoeft. Zeker mo
gen en moeten wij ze dankbaar erkennen, maar'
aart God slechts de eer er van geven. Do nede
righeid bracht Joannes tot de erkenning van
den Messias, do hoogmoed voerde de Joden, en
voert helaas nog zoo velen in onze dagen, tot
de verloochening van hun God en Verlosser.
Het was een koude Novemberavond. De zee
ging hoog. Aan het strand flikkerde in iedere
hut een licht. Moeders, echtgenooten, bruiden,
dochters en zusters wachten en baden.
Eenigo buurvrouwen kwamen bijeeu cn
gingen arm in arm naar de zee, om misschien
iets van hunne dierbaren te ontdekken, die
dlaar op korten afstand in vreeselijk dioodege-
woord te geven op de vragen die hem gesteld vaar verkeerdeb.
werden, evenals Jesus Zelf later niet weigerde
op hunne vragen te antwoorden. „Eu hij heieed,
en loochende het niet, en hij beleed: ik hen de
Christus niet." Tot driemaal toe wy'st hij de
eer af, die in hunne vraag lag opgesloten, en
verklaart hij de Christus niet te zijn. Het is als-
ef hy geen woorden genoeg kon vinden om zijne
verwondering over die gedachte uit te drukken.
Zij vroegen daarom verder: „Wat dan? Zijt gij
Elias? En hij zeide: ik ben het niet, Zijt gij de
propheet? En hij antwoordde: neen." Die pro
pheet Malaehias had voorzegd, dat de propheet
Elias den dag des Heeren zou voorafgaan, en
daarmede bedoeld den dag Zijner tweede komst
Dm te oordeelen. Maar die woorden werden door
vele Joden ten onrechte op de eerste komst van
den Messias toegepast. Joannes verklaarde dus
dat hy in den waren zin der voorzegging Elias
uict was, hoewel hij in oneigenlijken zin Elias
kon genoemd worden, daar hij Elias wns naar
den geest, niet naar den persoon. Beiden hadden
„Is moeder van Noten by ons?"
„Ja, in het midden, zij kan bijna niet meer
voort."
De vrouwen fluisterden nog iets, maar de
wind overstemde het geluid van hare stemmen;
zij baden weenend en zuchtendnu en dan rie
pen zij eens uit: „God, wees ons genadig!"
En eindelijk stonden zij stil, voor do laatste
brekende golf, die misschien hun echtgenoot of
vader in de diepte van den Oceaan had doen
verdwijnen.
Moedor van Noten stond werkelijk in hun
midden. Zij was een kleine oude vrouw, bijna
blind; het hoofd hield zij diep gebogen. Zij
was het meeste door de zeo beproefd.
Eens het schoonste en vroolijkste jonge
meisje, zag zij eerst haar innig geliefden twee
ling-broeder als lijk door de golven aan land
spoelen vele dagen en lange nachten waren
voorbijgegaan,-voor zij bidden kon: „Heer, Uw
wil geschiedeVoor zy luisteren kon naar de
Benzelfde zending te vervullen, Elias moet de troostende woorden van haar verloofde. Ein-
menschen voorbereiden voor do tweedo komst
van Christus, Joannes voor de eerste. Zijne ne
derigheid doet hem echter stilzwijgend over die
onderscheiding heengaan, en naar waarheid ver
klaren dat hy Elias niet was. Even nederig
toont liij zich in zijn antwoord op de vraag of
hij do propheet was. Daarmede doelden do
Joden op den propheet., dien Mozes voorspeld
had. In die prophetio was sprake van den Ver
losser zeiven. maar de Joden verklaarden de
voorspelling, al wederom ten onrechte, alsof
Mozes een propheet naast den Messias, een bege
leider van den Messias bedoeld had. In den
waren zin opgevat, moest Joannes op die vraag:
neen antwoorden. Maar ook in den tweeden
aangegeven zin kon hij zeggen dat hij geen pro
pheet was, want de zending der propheten was
den Verlosser uit de verte aan te kondigen,
en de zyne was Hem als met den vinger aan te
wijzen, te verkondigen dat Hy reeds verschenen
■was.
Intussehèn hadden de afgezanten nog geen
afdoend antwoord ontvangen; zij vroegen daar
om met eenige scherpte: „wie zijt gij? opdat wij
©en antwoord geven aan degenen die ons gezon
den hebben. Wat zegt gij van u zei ven?" Door
Bulk een rechtstreekschen aandrang werd Jo
annes een verder verzwijgen zijner volmacht
en zyner roeping onmogelijk gemaakt. Hij zal
dus antwoorden, maar het getuigenis der waar-
delijk had de barmhartige tijd do wond geslo
ten. „Heer, Uw wil geschiede I" En zij maakte
den braven, vlijtigen en moedigen Jacob van
Noten tot den gelukkigste der menschen, door
dat zij hem hand en hart schonk.
„Vaar nooit op zee, wanneer het stormt!"
had zy hem op haar huwelijksdag, toen zij uit
de kerk kwamen, toegefluisterd.
„Neen, mijn liefste, had hij daarop geant
woord, haar teeder de hand drukkend.
O, deze tijden waren lang voorbij.... bet
was wel veertig jaren geleden. Hy bad zyn
woord niet kunnen houden, want plotseling
brak menigmaal de storm los, wanneer bij zich
ver op ze© bevond, en zag hij een schip, dat
met den storm kampte, dan kon hem niets van
zyn plicht afhouden.
Zoo was het dan ook eenmaal gebeurd in
een nacht als deze.
Het geheel© dorp kon het) nóg vertellen;
vrouw van Noten was toenmaals tien jaar ge
trouwd en moeder van vier kleine jongens;
haar vader en haar man werden in dien ver-
schrikkelijken nacht door den storm als offer
opgeëischt.
Dat zy ,in 't leven gebleven was, dat zij had
kunnen bidden, het kwam alleen, omdat zij
haar kinderen meer beminde dan zioh zelf.
En nu, in dezen nacht, was de laatste van
haar zonen reeds een man vstu 80 iaren,
do eenige steun van het oude, diepbeproefde
moedertje, op zee, op deze gruwelijke zee, die
haar reeds zesmaal beroofd©.
Men was er aan gewoon, haar zoo te zien;
maar het medelijden met haar word grooter,
naarmate zij ouder en zwakker werd.
In de laatste jaren was de geest van moeder
van Noten als afgestompt; wat in haar om
geving gebeurde, boorde zij bijna niet en be
greep het nog minder. Zij luisterde ook niet
meer naar bet eentonig «ruischen der golven,
alles trok haar voorbij, alsof zij gevoelloos en
onbewust de avondzon van haar leven zag on
dergaan.
Alleen, wanneer hef stormde, wanneer de
wind huilde, wanneer de deuTen en de vensters
van haar huisje heen en weer geschud werden,
richtte zij haar op d© borst hangend, .gerim
peld gelaat op, dan straalde baar oog; bet eerst
van allen stond zij 0p, verliet haar hut,
en met uitgestrekte armen, alsof ze oneindige
wateren bezweren of tegen den Oceaan wilde
kampen, om hem zijn buit te ontrukken, -ijlde
zij weg; altijd werd zy dan spoedig door buur
vrouwen gevolgd en gesteund; want hare plot
seling verzamelde krachten verlieten haar,
zoodra zij zich machteloos tegenover de ont
ketende elementen bevond.
Op zee is een schip in nood!
„Een man over boordklinkt een hartver
scheurende kreet te midden der kokende gol
ven en overstemt den huilendou orkaan.
Aan redden, naspring-en, touwen toewerpen,
is niet te denken; het vaartuig, een speelbal
der elementen, wordt heen en weer geslingerd
als notedop.
„Werpt alles over boord!" beveelt een. don
derende stem, en men begrijpt dadelijk, dat dit
bevel als een zwak reddingsmiddel voor de on
gelukkige schipbreukelingen gegeven wordt.
Op het strand zijn de vrouwen op bet natte
zand op de knieën neergezonken.
Vlak achter het oude moedertje van Noten
knielt een blond vissehersmeisje.
„Moeder," fluistert zy', „gij kunt thans niet
bidden, maar ik zal des te inniger bidden.
„Ave, maris Stella!"
Zoo roept zij luid en wringt de gevouwen
handen. En weder bidt en smeekt zij„Ave.
maris Stella!"
„Geef moed en hoop aan hen, die daar in de
verte in doodsgevaar verkeeren!"
„Ave, maris Stella!"
„Verdryf die duistere machtenBreng de
golven tot rust
„Ave, maris Stella!"
„Liefelijke Sterre der Zee, o red lien, die ons
dierbaar zijn!"
„Ave, maris 'Stella!"
„Om wille mfer smarten, die gij onder het
Kruis leedt, o red den eenig overgebleven zoon
van deze arme vrouw voor mij
„Ave, maris Stella!"
„Gij, die men nooit vergeefs aanroept heb
medelijden mot deze arme vrouw. Wij allen heb
ben dierbaren daar op zee maar zij.... bet is
haar laatste!"
Had de Heilige Maagd dit gebed gehoord?
De storm scheen langzaam te bedaren, en moe
der van Noten sprak:
„Nu kunnen wij gaan."
De vrouwen volgden, en eer het eerste uur
van den morgen sloeg, worden de lichten in de
hutten uitgedoofd en alles ging ter ruste.
(Wordt vervolgd).
Auteursrecht voorbehouden.
Kathedrale kerk St. Bavo.
ZONDAG, de H.H. Missen om half 7, 8
en 9 uur en orn half 11 d© Hoogmis. 1 (uur
Catechismus in de kerk. Half 7 u. Lof met
preek. Vóór het Lof het Rozenhoedje.
MAANDAG, half 11 plechtige Conventueel©
Mis van het IToogw. Kapittel. 7 u. Lof met
Rozenhoedje voor de gelcovig© zielen.
DINSDAG, 8 uur H. Mis. voor Wed. Joanna
Dieben geb. Loerakker als, lid van het Ge-
zelleui'onds St. Josef.
ZATERDAG, 7 uur Rozenhoedje in «le Ma
riakapel.
Woensdag, Vrijdag ©n Zaterdag zijn het
Quatertemperdagen.
Parochiekerk van den H. Joseph.
ZONDAG, de H.H. Missen te 7 uur en
half 9; te 10 u. do Hoogmis ;balf 6 Con
gregatie en 7 uur Lof met Oonf.
WOENSDAG, 7 uur Gulden-Mis ter eere
van het H. Geheim der Menschwording.
DONDERDAG te kwart voor 8 u. gezongen
Requem voor hen wier namen staan opge
schreven op den Doodenceel.
Te half 8 Lof met gebeden voor den vrede.
VRIJDAG, van 6half 8 gelegenheid om
te biechten uitsluitend voor kinderen.
ZATERDAG, te half 9 II. Mis voor de
bekeering der zondaren in de kapel van het
Mirac. Mariabeeld. '«Namiddags van 510
uur gelegenheid om te biechten en te half 8
Lof met gebeden voor den vrede.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag Quatertem
per geboden vastendagen.
Parochiekerk van den H. Antonius
van Padua.
ZONDAG, Viering van het feest der OnibevL
Ontvangenis van de AJlerh. Maagd Maria. Tc
half 6, 7 u. en half 9 dc gelezen H.H. Mis
sen; te half 11 plechtige Hoogmis voor
de leden der Broederschap v. d. H. Kruisweg.
's Namiddags geen Vesperss te half 4, maar
"s avonds te 7 u. plechtig Lof, Rredicatie en
schap „Haarl. Processie naar Kevelaar".
MAANDAG, te 7, half 8 en 8 uur de H.H.
Processie met het AÜerh. übor, «Ja Broeder-
Missen voor Mej. Joanna Elisabeth Tijsse,
als lid der Broederschap „Haarl. Processie
naar Kevelaar", 's Avonds te half 8 Lof ter
eere der Allerb. Maagd en Rozenhoedje.
DINSDAG, 3e Dinsdag der maand, te 8 uur
gezongen H. Mis tea' oere van den II. An
tonius voor de levende ©n overl. loden der
Broederschap.
's Avonds te half 8 Lof, Predikatie en Ver
gadering der Broederschap yan de H. Anto
nius.
WOENSDAG, tie 7 u. gezongen H. Mis, ge
naamd „de Gulden-Mis" ter eer© der Al
lerheiligste Maagd Maria-.
nONDTlli DAG te 7 u. en half 8 de H.H.
Missen voor Mej. Joanna Elisabeth Tijsse,
•alls fljd de'p Broederschap van den H. Kruis
weg.
YiRIJDAG, te 8 uur gezongen H. Mis voor
tfc Leden der Broederschap „Haarl. Processie
naar Kevelaar." 's Avonds te half 8 Lof, Pre
dikatie cn Vergadering voor do Leden der
Broederschap van den II. Kruisweg.
ZATERDAG te 8 uur de H. Mis voor de
Overl. Ixeden der Broeder.schap „Haarl, Prooe-
sie naar Kevelaar."
Kerk van het Allerheiligste Hart.
(Kleverparkweg.)
ZONDAG 3e Zondag van den Advent, te
9 uur de stille H. Mjs; te half 11 de Hoog
mis, onder de H.H. Missen predicatie. Half
1' u. Catechismus; 4 uur Lof en Rozenhoedje
DINSDAG half 8 gezongen H. Mis ter
©ore van den H. Antonius ;-7u. Lof. Van half
8—half 9 gelegenheid tot het verkrijgen van
Katholieke lectuur.
WOENSDAG, Vrijdag en Zaterdag Quater
temperdagen, geboden, vastendagen. Woens
dag tic lialï 8 de Gulden-Mis.
VRIJDAG, half 8 gezongen Mis ter
eere van hei JE Hart; 7 uur Lof.
ZATERDAG, '«avonds van 5 half 10 ge
legenheid om te biechten.
In de week de H.H. Missen te half 8 en
9 uur.
Parochiekerk van Onze Lieve Vrouw.
ZOND'AG, de H.H. Missen te half 6, 7, 9
uur en te half 11 de Hoogmis. Te 7 uur Lof.
MAANDAG, 'sav. half 8 Maria-Lof.
WOENSDAG té 6 u. gezongen Gulden-Mis
ter eere "Van de AUerh. Maagd Maria als Moe
der des. Goil'i lijken Woords. Te half 8 lef
ter eere van den H. Joseph.
Aartsbroederschap der II. Familie.
ZONDAG 13 Dec. plechtige viering van liet
feest der Onbevl. Ontvangenis vau Maria, Pa
troonfeest van Voor Ker en Deugd". Dege
nen, dio <iii jaar hun opdracht gedaan- heb
ben voor de Aarlsbr. der II. Familie, worden
verzocht plants te nemen in de eerste bon
ken en 'savonds hun eerste akte van toewij
ding te doen vau „Voor Eer en Deugd.'';
Te hall: 6 H. Mis voor de leden der ver-
eeniging voor van „Eer en Deugd".Onder
de IJ. Mis zal gezongen worden het H. Mis
gezang; Onder lief Oommijeuifreaken „Veni
Creator" Adore te; Magnificat; Adoremus
in Aeternum (koor). Na d M. Mis Tantum
ergo: 3 strofen van Lieve Moeder van den
'Beer.
Te half ,5 Feeetvergadering met plechtige
Opdracht. Do predikatie wordt gehouden door
den (VVcJEerw. Heer v. Baaren van Sb-Jau.
Volgorde
lo. jVenji Hreator; 2o. God willen wij
3o. Predicatie; 4o. Plechtige akte van toe
wijding; 5o. Lied „Voor Eer em Deugd." (Ge
durende dir lied zullen allen, die voor liet
eerst hun akte van toewijding hebben gedaan
hun naam komen teekenen). 6o. Processie
(Lied blz. 194 en 130) 7o. Magnificat; 8o. Tan
tum ergo; 9o. Lied 140 8 «tropheu.
Deze vergadering is voor, ieder toeganke
lijk.
Parochiekerk tob dc H.H. Elisabeth oa
Barbara. (SehnterkwhrHer.)
ZOND'AG, de H.H. Missen om half 8, kwart
over 7, 9 uur en half 11 de Hoogmis, om
half 7 Lof en predikatie.
DINSDAG om half 8 Lof tier eere van de
H. Antonius met vredesgebeden.
WOENSDAG Quatertemperdag geboden
vasten- en onthoudingsdagom half 8 gez.
H. Mis „Gulden-Mis" genaamd.
DON DEEDAGavond half 8 Lof ter eere
van het Allerheiligste Sacrament met vre
desgebeden.
VRIJDAG, Quatertemperdag.
ZATERDAG, Quatertemperdag.
'Kerk verwarmd tot kamenvaruue op alle
dagen ook des morgens vroeg of 's avonds
laat. 4
Parochiekerk Snit Jan.
(Amsterdainstraat.)
ZONDAG, 7 uur en half 9 de stille 11.11.
Missen, half 11 de Hoogmis, 2 uur de Ca
techismus; 7 uur Lof met predikatie en Ro
zenhoedje.
DINSDAG a vond half 8 Lof ter ©ere van
de Allerh. Maagd Maria.
WOENSDAG 7' uur de gezongen Gulden
Mis.
DONDERDAG, avonds half 8 Lof ter
eere v. h. II. Sacrament.
VRIJDAG, n.m. van half 6half 6 gele
genheid om te biechten voor üe kinderen.
ZATERDAG, fa.m. van 4—half 10 gelegen
heid om te biechten.
Gedurende deze week de Catechismus vol
gens gewoFonte. Wegens de werkzaamheden
in de kerk de H.H. Mils sen vt© 7, u. half 8
en half 9 uur.
Woensdag- en Vrijdagmorgen wordt de
kerk om zes uur geopend, kwart over 6
de H. Communie uitgereikt.
HEEMSTEDE.
ZONDAG, 7 uur en half 9 stille H.H. Mis
sen, 10 uur Hoogmis; 3,uur Vespers; 6 uur
Lof.
MAANDAG en volgende dagen uitreiking
der H. Comunie óók kwart voor 7 uur.
DINSDAG avond .7. u. Vergadering der. H.
Familie,
WOENSDAG, Vrijdag en Zaterdag Quater
temperdageu, geboden te vasten.
DONDERDAG, half 8 gezongen II. Mis ter
eere van het H. Sacrament des Altaars,
's Avonds half 8 Lef.
VRIJDAG, 's middags 4 uur gelegenheid
om te biechten voor de schoolgaande inciv-
M
O V EB VEEN.
ZONDAG, ide H.H. Missen te 7 uur en te
lialf 9. De Hoogmis te 10 uur; te 3 uur de
Vespers.
ZATERDAG, '«avonds 7 uur Lof.
Gedurende de week de H.H. Missen to
7. uur .en te half 9.
SCHOTEN. (St. B-vo.)
ZONDAG, om half 8 Vroegmis en oyi IC
uur Hoogmis; des middags om 3 uur Vespers.
DINSDAG, om kwart voor 9 uur gezongen
St. Antoniusmis.
WOENSDAG om half 7 u. Gulden-Mis.
DONDERDAG, om kwart voor 9 uur goz
Uitvaart voor Wilhelmus van Houtten.
VRIJDAG, av. om 7 uur Lof ter eero
van liet Allerh. Hart van Jezus met Litanie.
ZATERDAG, n.m. van 49 uur biechtge
legenheid.
N.R. Algchieene en le H. Communie dei
kinderen op Woensdag 30 Doe.
HAARDE VfMERLIEDE.'
ZONDAG, half 8 Vroegmis; 9 uur voor d«
militairen; kwart over 10 de Hoogmis; nt
de Hoogmis-Catechismus half 3 Vespers.
MAANDAG en volgende dagen half 9 Ca- L*
teehismus.
WOENSDAG, Vrijdag en Zaterdag do Qua
tertemperdagen, geboden vastendagen.
VRIJDAG, 8 u. gezongen H. Mis.
ZATERDAG, biechtgelegenheid als gew.
BEX.NEBROEK
ZONDAG, half 8 Vroegmis; 10 uur Hoog
mis: 2 u. Catechismus; 3 u. Lof voor deaq;.'
vrede.
MAANDAG en Dinsdag de H.H. Missen t<
kwart over 8 uur.
WOENSDAG, 8 u. gezongen H. Mis ge .j j
naamd Gulden-Mis.
Woensdag, Vrijdag «n Zaterdag zijn Quater
temperdagen, geboden te vasten.
ZATERDAG, kwart over 8 H. Mts en
'sav. van 48 uur gelegenheid om te biech j.;
ten.
lederen morgen wordt te kwart voor 7 j|
de H. Communie uitgereikt.
Dc gebeden worden verzocht voor
Petrus Juffer mans,
dio met de laatste H.H. Sacramenten de.
Stervenden is voorzien.
VOGFAIT'ZANG..
ZONDAG, 3e Zondag van den Advent-'l
De Vroegmis- te half 8, 'de Hoogmis te II f
uur; '«middags te liell'2 Catechismus, u p
half 3 Lof.
MAANDAG te 8 uur de HMis.
DINSDAG en volgende dager» de H.H. Mis)
sen te 8u. en half 9 u.
Dinsdag terk 'Vrijdagavond Üe 7 'uur- 'Lol1
WOENSDAG' en Zaterdag te half 12 v-
Catechismus.
Woensdag, .Vrijdag en Zaterdag Quater- al
temp rJ.-igen, .Vastendagen.
»A A «LEMMER MEES
(Aan «Ie LHnden.)
ZONDAG 7 u. Vroegmis voor d© overleden' i vj
Ouders yan der Hulst; 10 uur Hoogmis; des
middags 3 u. Lof met Rozenhoedje.
MA ANDAG kwart over 8 u. voor ©en V
overkd m ^loeder.
DINSDAG, kwart over 8 u. gezongen I 1
Mis tbr eero van den H. Antonius voor de -
welstand onder het) vee en de vruchten de
aarde.
WOENSDAG kwart over 8-m. voor Oomeli
Beers.
DONDERDAG kwaï i over 8 u. TheocEori
By man.
VRIJDAG kwart over 8 u. Joanna Stol
man gcb. Melman. 'Ij
ZATERDAG kwart over 8 u. wed. Cïasinj
Blom, als lid van den Broederschap van hi
H. Hart.
De gebeden worden verzocht voor
Maria Op den Kelder,
die met de laatste H.H. Sacramenten dd
Stervenden is voorzien en yoor
de wed. .Clasina 'Blom,
die in den Heer is overleden.
HOOFDDORP.
ZOND AG(, 7 u. de H. Mis voor het g. cstelij
en tijdelijk welzijn der Paioohie; 9 u. Cat
ehismus; 10 uur voor Antonius Corneluevs
Es; 3 uur de Vespers.
MAANDAG, by de eerw. Zusters vo<
Alida Maria Eaaymakersvan der Veijdei
kwart over 8 voor CorneJus Petrus de Ho
DINSDAG, Elders tot zekere intentie,
kwart over 8 voor Wilhelmina Bakker. I
WOENSDAG, Elders tot zeker intentie
kwart over 8 voor Nicolaas Dankelman
overleden© familie.
DONDERDAG, kwart voor 8 u. voor 3*
ZeerEerw. Heer- Joanues Steenvoorden 8tic
ter vau deze parochie; kwart over 8 vo
Mgr. Bfernardus Dankelman. V
VRIJDAG, kwart voor 8 u. voor den Ze
Eerw. Heer J. Stoenvoorden, stichter vi
dbze parochie; kwart over 8 u. voor Nic
laas Dankelman en overledene familie. 5
ZATERDAG kwart voor 8 u. voor de ove
familie Does wijk; kwayi over 8 u. voor Joani
Venbert—Breek.
De gebedeo worden verzocht voor
Epke de Lange
Simon Kok en
Cornelia Kroezevan Walstein,
die met de laatste H.H. Sacramenten
Stervenden zyn voorzien en voor
Johanna Venbert—Breed,
die in den Heer zijn overleden.
NIEUW-VENNEP.
ZONDAG, 7 uur .Vroegmis; 10 uur Horj